Dat zeg ik dus, vaardigheden aanleren om te gebruiken is maar een heel klein deel van wat een school doet.quote:Op zondag 26 januari 2014 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het punt wat ik maak is dat scholen ook niet in staat zijn gebleken dit mensen te leren, het gros beschikt niet over deze vaardigheid.
Je klinkt als een Nederlands docent. Kun je me ook uitleggen wat er nou zo belangrijk en bijzonder aan een dubbele bodem is?quote:Op zondag 26 januari 2014 14:31 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, er zijn inderdaad zeer weinig 16-jarigen die 'het leuk' vinden om te lezen. Daarom wordt het ook voor havo en vwo leerlingen verplicht vanaf de vierdeIronisch genoeg had je voor het gebruik van het woord 'leuk' waarschijnlijk een punt mindering op je eindcijfer als gekregen als je een Nederlands docent had die enigszins streng in de leer is. De bedoeling van een literair werk is namelijk niet om de lezer te vermaken.
Literatuur moet je, zoals ik al zei, leren lezen, anders begrijp je het niet. De meeste werken kennen meerdere bodems (zelfs relatief toegankelijke werken van Wolkers!) en je moet over aardig wat culturele bagage beschikken wil je daar in kunnen komen. De meeste kinderen krijgen dat niet van huis uit mee, de uitzonderingen daargelaten.
Een spannende avonturenroman zoals 'de donkere toren' van Stephen King, een jeugdboek zoals Harry Potter van J.K Rowling of de meer erotisch getinte populaire werken doen het sowieso al goed bij de puberende jeugd. De verwachting is ook dat (zeker vwo leerlingen) dergelijke boeken zelf wel lezen. Niet voor de persoonlijke ontwikkeling, maar omdat het leuk is.
Voor veel leerlingen is het even door de zure appel heen bijten (Wolkers en Reve) maar als je braaf de opdrachtjes maakt krijg je daarmee wel voldoende bagage mee om op latere leeftijd (als je zelf ook meer levenservaring hebt) de zwaardere werken aan te kunnen. Waarom dat belangrijk is, begrijpt men vaak dan zelf ook wel.
Te druk met zaken die niet belangrijk zijn.quote:Op zondag 26 januari 2014 15:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus, vaardigheden aanleren om te gebruiken is maar een heel klein deel van wat een school doet.
Als ik docent was geweest, dan had ik sowieso literatuurdocent willen zijn ja. Fantastisch om kinderen daarmee te kwellen.Vervelende is alleen wel dat je die pubers het op dat moment toch nooit uitgelegd krijgt en aan die bedankjes 20 jaar later ('Oh, nu begrijp ik het. Dank u wel") op een reünie van oud leerlingen koop je niets voor.quote:Op zondag 26 januari 2014 15:21 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Je klinkt als een Nederlands docent. Kun je me ook uitleggen wat er nou zo belangrijk en bijzonder aan een dubbele bodem is?
Bij ons op school las bijna niemand die boeken en blufde iedereen zich door de mondelinge toets heen door een avond van te voren de samenvattingen van de boeken te lezen. Literatuur wat een overbodig vak was dat zegquote:Op zondag 26 januari 2014 15:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als ik docent was geweest, dan had ik sowieso literatuurdocent willen zijn ja. Fantastisch om kinderen daarmee te kwellen.Vervelende is alleen wel dat je die pubers het op dat moment toch nooit uitgelegd krijgt en aan die bedankjes 20 jaar later ('Oh, nu begrijp ik het. Dank u wel") op een reünie van oud leerlingen koop je niets voor.
Maar goed, een literair werk moet je niet zien als een boek met een spannend verhaal erin (wat trouwens best erin kan staan!) maar als een kunstwerk. Een object geschapen door een kunstenaar, die als het goed is zijn vak verstaat. De emotie en de schoonheid die het wil overbrengen is vaak niet direct op het eerste oog te zien. In tegenstelling tot bijvoorbeeld pornografie (de laagste vorm van kunst, omdat het direct de zinneprikkelt en geen gebruik maakt van bijv kennis of het intellect) moet je bij literatuur een stuk dieper graven en meer werk verrichten om de schoonheid in zijn volledige vorm te zien.
Dat kost in het begin wat oefening. Als je ouder wordt gaat het makkelijker, en wordt literatuur lezen ook belanger. Tijdens de literatuurlessen krijg je op hoog tempo even een spoedcursus literatuur lezen, de belangrijke bagage mee en als het goed is weet je na afloop waarom boek X van schrijver Y mooi is. Of je het dan wel/niet mooi vindt, maakt nog niet uit, dat komt later wel.
Kun je me ook nog uitleggen wat er nou zo bijzonder en belangrijk aan die literatuur is...? Want in dit verhaal had ik literair werk ook kunnen vervangen met game.quote:Op zondag 26 januari 2014 15:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als ik docent was geweest, dan had ik sowieso literatuurdocent willen zijn ja. Fantastisch om kinderen daarmee te kwellen.Vervelende is alleen wel dat je die pubers het op dat moment toch nooit uitgelegd krijgt en aan die bedankjes 20 jaar later ('Oh, nu begrijp ik het. Dank u wel") op een reünie van oud leerlingen koop je niets voor.
Maar goed, een literair werk moet je niet zien als een boek met een spannend verhaal erin (wat trouwens best erin kan staan!) maar als een kunstwerk. Een object geschapen door een kunstenaar, die als het goed is zijn vak verstaat. De emotie en de schoonheid die het wil overbrengen is vaak niet direct op het eerste oog te zien. In tegenstelling tot bijvoorbeeld pornografie (de laagste vorm van kunst, omdat het direct de zinneprikkelt)
Ik las die stomme boeken en begreep vaak zelfs nog en die geweldige diepere laag. Die overigens ook in bijna iedere samenvatting nog even expliciet beschreven staat voor je mondelinge test. Ze gaven mij nooit de wauw factor en de samenvattingen waren genoeg ja.quote:Op zondag 26 januari 2014 15:33 schreef Pannenkoek3000 het volgende:
[..]
Bij ons op school las bijna niemand die boeken en blufde iedereen zich door de mondelinge toets heen door een avond van te voren de samenvattingen van de boeken te lezen. Literatuur wat een overbodig vak was dat zeg
Die verplichte lijsten heb ik 3x moeten lezen en 3x geen enkel boek gelezen, maar wel voldoendes gehaald. Praten lukt me wel en door off-topic te gaan, maar wel referenties te maken aan de boeken lul je zo je tijd wel vol.quote:Op donderdag 23 januari 2014 12:12 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
De middelbare school met haar verplichte leeslijsten met onder andere die gek hebben van deze jongen die iedere week in de biep kwam gemaakt tot iemand die misschien 1 leesboek per jaar leest.
Nee, dat laatste kan toevallig niet. Ik heb mijzelf - en dit is toevallig - altijd erg geïnteresseerd in games als volwassen kunstuiting, omdat m.i er vele mogelijkheden zijn, maar de aard van een videospelletje is nog te veel gericht op het entertainen en bezighouden van de speler. Een spel zit in dat opzicht veel dichter in de buurt van een film, en zal waarschijnlijk daar ook heen bewegen op de langere duur. Ondanks dat het een grotere productie is dan een boek en wellicht ook een gelijkwaardige entertainmentwaarde kent (daar is een discussie over), blijft het een lagere (maar ook toegankelijkere) en minder interessante kunstuiting. Dit is trouwens weer een discussie apart, maar dat even terzijde.quote:Op zondag 26 januari 2014 15:34 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Kun je me ook nog uitleggen wat er nou zo bijzonder en belangrijk aan die literatuur is...? Want in dit verhaal had ik literair werk ook kunnen vervangen met game.
Ah, dat heet in jargon ook wel 'de distinctieve functie' van literatuur. Dat wilde ik niet nadrukkelijk noemen, maar voor veel mensen waarschijnlijk wel heel erg belangrijk. Mag ook, maar dat kan nog wel eens geforceerd overkomen.quote:Op zondag 26 januari 2014 16:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik ergens weinig empatisch vermogen zie, is wel bij de zelfbenoemde literatuurleeselite. Die geven een partij af op mensen die gewoon lekker genieten van een thriller.
De term 'beter' is sowieso nietszeggend, aangezien er een absolute standaard mist waaraan men kan spiegelen. Dus daar valt in dat opzicht geen uitspraken over te doen. Men kan wel stellen dat kunst een sterk onderscheidende functie heeft. Dat onderscheid kan men herkennen, benoemen en eventueel ook ordenen. Maar dan hebben wij het weer over iets anders.quote:Op zondag 26 januari 2014 16:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik geloof er geen ruk van dat liefde voor kunst betere mensen maakt.
Jij poste een hele rits geweldige eigenschappen die literatuur/kunst in mensen zou wekken. Geloof daar geen ruk van, zoals ik al zei.quote:Op zondag 26 januari 2014 16:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
De term 'beter' is sowieso nietszeggend, aangezien er een absolute standaard mist waaraan men kan spiegelen. Dus daar valt in dat opzicht geen uitspraken over te doen. Men kan wel stellen dat kunst een sterk onderscheidende functie heeft. Dat onderscheid kan men herkennen, benoemen en eventueel ook ordenen. Maar dan hebben wij het weer over iets anders.
Ah, dat kan. Ik geloof echter dat literatuur wel degelijk over die kwaliteit beschikt. Dat heb ik gemerkt omdat ik zowel vrij veel literatuur lees (als interesse) als pulp (ter vermaak) en in dat opzicht gekeken heb wat de verschillen tussen beide cultuuruitingen zijn,quote:Op zondag 26 januari 2014 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij poste een hele rits geweldige eigenschappen die literatuur/kunst in mensen zou wekken. Geloof daar geen ruk van, zoals ik al zei.
Hipster.quote:Op zondag 26 januari 2014 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij poste een hele rits geweldige eigenschappen die literatuur/kunst in mensen zou wekken. Geloof daar geen ruk van, zoals ik al zei.
Narcismequote:Op zondag 26 januari 2014 16:36 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ah, dat kan. Ik geloof echter dat literatuur wel degelijk over die kwaliteit beschikt. Dat heb ik gemerkt omdat ik zowel vrij veel literatuur lees (als interesse) als pulp (ter vermaak) en in dat opzicht gekeken heb wat de verschillen tussen beide cultuuruitingen zijn,
Ik ben zelf geen literatuurcriticus oid dus het fijne weet ik er niet vanaf en ik zou het eens na moeten vragen bij iemand die dat wel is, maar ik denk dat het werk wel over die eigenschap moet beschikken (het slijpen van de geest zeg maar) voordat een werk tot de literatuur gerekend kan worden. Naast nog een aantal andere vereisten natuurlijk.
Nou, volgens heb ik dat in een paar van mijn posts al aangegeven:quote:Op zondag 26 januari 2014 17:09 schreef athlonkmf het volgende:
Een hoop gepost, mar nog steeds geen concreet voorbeeld waarom literatuur een persoon kan "verrijken".
Een echt boek heeft zoveel meer charme dan een ebook. Sowieso ebooksquote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:38 schreef Rezania het volgende:
Dan starten ze toch een online bieb speciaal voor e-books? Lijkt me dat daar wel vraag naar is.
Een e-reader heeft vloeibaar papier of zo, geen scherm.quote:Op maandag 27 januari 2014 15:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Een echt boek heeft zoveel meer charme dan een ebook. Sowieso ebooks, straks is werkelijk alles digitaal en zitten we 24/7 naar beeldschermen te staren, zelfs als we even willen relaxen
En wat maakt het verschil tussen literair kunstwerk en een harlequin-roman?quote:Op maandag 27 januari 2014 14:14 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou, volgens heb ik dat in een paar van mijn posts al aangegeven:
Literatuur geeft de lezer een mogelijkheid om een inzicht te krijgen in het doen en denken van de menselijke geest die niet de zijne is. Deze inzichten kunnen erg confronterend en heftig zijn, waardoor literatuur niet altijd 'leuk' hoeft te zijn, maar kan de lezer wel degelijk verrijken.
Het is de inhoud wat telt. Het medium is minder van belang.quote:Op maandag 27 januari 2014 15:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Een echt boek heeft zoveel meer charme dan een ebook. Sowieso ebooks, straks is werkelijk alles digitaal en zitten we 24/7 naar beeldschermen te staren, zelfs als we even willen relaxen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |