Waar is zo'n lijst voor bedoeld? Want als ze leerlingen willen motiveren om te lezen dan zijn ze daar niet in geslaagd. Als ze de opzoekskills van een leerling willen testen dan is zo'n boekenlijst wel een goede test.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is wel school natuurlijk. Zo'n lijst is niet bedoeld als alternatief voor gamen of masturberen, maar voor de geestelijke ontwikkeling van een leerling.
Ik zit ook niet voor mijn plezier sommetjes te maken, maar dat wil niet zeggen dat ik dan net zo goed geen wiskunde had moeten krijgen. Ik zat zelf op een school waar je wel zelf je lijsten mocht samenstellen en dat lijkt mij ook beter, maar er zitten dan toch een aantal bij die ik anders aan de kant had gegooid. Soms moet je ook gewoon even doorzetten om iets te ontdekken, en ontdekken dat iets maar matig of vervelend is hoort daar ook bij.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:29 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Waar is zo'n lijst voor bedoeld? Want als ze leerlingen willen motiveren om te lezen dan zijn ze daar niet in geslaagd. Als ze de opzoekskills van een leerling willen testen dan is zo'n boekenlijst wel een goede test.
Aan die sommetjes heb ik uiteindelijk best veel gehad, dat had ik nooit geleerd zonder die dwang. Ik hield echter van lezen, en door die verplichte lijsten begon ik het te haten en heb ik ook een aantal jaar niet meer gelezen. Samenvattingen haalde ik, net als de rest van de scholieren, gewoon van internet of ik kreeg ze van een ouderejaars. Lezen werd dwang en daar verzette ik me tegen, iets wat vroeger zo leuk was konden ze vakkundig slopen, knap van ze maar klote voor mij. Nu lees ik gewoon klassiekers en heb ik de halve lijst die ik op de middelbare school moest lezen wel gelezen.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zit ook niet voor mijn plezier sommetjes te maken, maar dat wil niet zeggen dat ik dan net zo goed geen wiskunde had moeten krijgen. Ik zat zelf op een school waar je wel zelf je lijsten mocht samenstellen en dat lijkt mij ook beter, maar er zitten dan toch een aantal bij die ik anders aan de kant had gegooid. Soms moet je ook gewoon even doorzetten om iets te ontdekken, en ontdekken dat iets maar matig of vervelend is hoort daar ook bij.
Het is niet zo dat je in je vrije tijd dan geen andere boeken mag lezen.
Toch valt het mij op dat het gros van de mensen niet kan rekenen, het verschil tussen een procent en een punt niet snappen, verzamelingen niet begrijpen.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zit ook niet voor mijn plezier sommetjes te maken, maar dat wil niet zeggen dat ik dan net zo goed geen wiskunde had moeten krijgen.
Tja, dat ik lees heb ik niet aan mijn leraren nederlands te danken.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:40 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Aan die sommetjes heb ik uiteindelijk best veel gehad, dat had ik nooit geleerd zonder die dwang. Ik hield echter van lezen, en door die verplichte lijsten begon ik het te haten en heb ik ook een aantal jaar niet meer gelezen. Samenvattingen haalde ik, net als de rest van de scholieren, gewoon van internet of ik kreeg ze van een ouderejaars. Lezen werd dwang en daar verzette ik me tegen, iets wat vroeger zo leuk was konden ze vakkundig slopen, knap van ze maar klote voor mij. Nu lees ik gewoon klassiekers en heb ik de halve lijst die ik op de middelbare school moest lezen wel gelezen.
Ik ook niet, heeft een tijdje geduurd voordat ik weer voor mijn lol ging lezen.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, dat ik lees heb ik niet aan mijn leraren nederlands te danken.
Een jaartje geleden vroeg iemand mij hoe je breuken moest omzetten naar procenten. Toen ik daar een beetje lacherig over deed was het gelijk: "Ah, maar jij bent zo'n autist die alles begrijpt blabla".quote:Op zondag 26 januari 2014 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toch valt het mij op dat het gros van de mensen niet kan rekenen, het verschil tussen een procent en een punt niet snappen, verzamelingen niet begrijpen.
Dit is geen hogere wiskunde, dit is rekenen op wat zal het zijn, brugklas?
Dat is op zich wel jammer, maar niet erg. En je eigen reactie daarop is toch vooral je eigen reactie. Ik herken die neiging wel van tekenen en muziekles, maar dat ik die tekenlessen maar kut vond en in die periode ook ongeveer ophield met tekenen wil natuurlijk niet zeggen dat dat het plezier heeft weggenomen. Niets verhinderde mij immers om gewoon te blijven tekenen wat ik zelf wilde, maar zoals zovelen op die leeftijd veranderen je interesses en ook je vermogen om ergens plezier aan te beleven.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:40 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Aan die sommetjes heb ik uiteindelijk best veel gehad, dat had ik nooit geleerd zonder die dwang. Ik hield echter van lezen, en door die verplichte lijsten begon ik het te haten en heb ik ook een aantal jaar niet meer gelezen. Samenvattingen haalde ik, net als de rest van de scholieren, gewoon van internet of ik kreeg ze van een ouderejaars. Lezen werd dwang en daar verzette ik me tegen, iets wat vroeger zo leuk was konden ze vakkundig slopen, knap van ze maar klote voor mij. Nu lees ik gewoon klassiekers en heb ik de halve lijst die ik op de middelbare school moest lezen wel gelezen.
Nah, als je iets gedwongen moet doen dan haalt dat wel het plezier weg. Slechts als je vantevoren al die 'meesterwerken' leuk vond zal je die dwang niet voelen. Ik zag het bij veel meer klasgenoten, en nu lees ik dus ook dat nog meer mensen er zo over denken.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is op zich wel jammer, maar niet erg. En je eigen reactie daarop is toch vooral je eigen reactie. Ik herken die neiging wel van tekenen en muziekles, maar dat ik die tekenlessen maar kut vond en in die periode ook ongeveer ophield met tekenen wil natuurlijk niet zeggen dat dat het plezier heeft weggenomen. Niets verhinderde mij immers om gewoon te blijven tekenen wat ik zelf wilde, maar zoals zovelen op die leeftijd veranderen je interesses en ook je vermogen om ergens plezier aan te beleven.
Dat is niet ongebruikelijk. Jongeren lezen relatief veel tot hun 18de jaar, tijdens hun studententijd een stuk minder en pakken het daarna weer op. Dat heeft niets te maken met de literatuurlijst, maar met een andere besteding van tijd. Tijdens de studie gaat de aandacht uit naar het lezen van de voorgeschreven vak en wetenschappelijke literatuur.quote:Op donderdag 23 januari 2014 13:46 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het probleem is dat je literatuur dan niet belangrijk en leuk gaat vinden, maar dat je het associeert met dwang. Ik heb jaren na mijn middelbare school ook niet meer gelezen. Maar nu ben ik het weer aan het oppakken
Het zal wel, maar nu benader je het specifiek als vaardigheid. Die heb ik niet en die hoef ik ook niet te hebben, het gaat ook om de vorming. Ik heb wel een behoorlijk beeld van wat uit te rekenen is, door een ander. Dat heb ik dan wel meegekregen en dat lijkt mij heel nuttig. Bij anderen geldt dan waarschijnlijk voor literatuur dat er geen wereld voor hen open gaat, maar wel dat ze zien dat die wereld er ook is.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toch valt het mij op dat het gros van de mensen niet kan rekenen, het verschil tussen een procent en een punt niet snappen, verzamelingen niet begrijpen.
Dit is geen hogere wiskunde, dit is rekenen op wat zal het zijn, brugklas?
Ik ben juist gestopt met lezen vanaf de (volgens mij) vierde van de middelbare, toen we met literatuur begonnen. Juist vanaf mijn 18e heb ik het lezen weer opgepakt en kan ik dat gewoon doen naast mijn studie.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is niet ongebruikelijk. Jongeren lezen relatief veel tot hun 18de jaar, tijdens hun studententijd een stuk minder en pakken het daarna weer op. Dat heeft niets te maken met de literatuurlijst, maar met een andere besteding van tijd. Tijdens de studie gaat de aandacht uit naar het lezen van de voorgeschreven vak en wetenschappelijke literatuur.
Literatuur moet je echter leren lezen, het is geen kwestie van bij pagina 1 beginnen en maar doorgaan. Veel jongeren verwarren het plezier dat zij hebben in het lezen van jeugd en jongerenromans met het lezen van literatuur. Dat is eerste is vaak wel leuk (een vorm van entertainment) terwijl het lezen van literatuur zware kost is. Op het moment dat je daar op jongere leeftijd kennis mee leert maken (al is het maar door een samenvatting op internet te bekijken) heb je daar op latere leeftijd profijt van.
Oh, dan is er dus volledig niets aan de handquote:Op zondag 26 januari 2014 14:04 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik ben juist gestopt met lezen vanaf de (volgens mij) vierde van de middelbare, toen we met literatuur begonnen. Juist vanaf mijn 18e heb ik het lezen weer opgepakt en kan ik dat gewoon doen naast mijn studie.
Sorry? Eenvoudig rekenen is een vaardigheid die niet hebt of hoeft te hebben?quote:Op zondag 26 januari 2014 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het zal wel, maar nu benader je het specifiek als vaardigheid. Die heb ik niet en die hoef ik ook niet te hebben, het gaat ook om de vorming.
Nee, daar gaat het ook niet om. Het is gewoon jammer, mensen die in literatuur geïnteresseerd zijn die zullen het toch wel ooit lezen. En er zijn zeer weinig 16-jarigen die dat wel leuk vinden om te lezen, ik ken(de) er geen een.quote:Op zondag 26 januari 2014 14:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, dan is er dus volledig niets aan de hand
Ja, maar je hoefde niet gedwongen in je vrije tijd dergelijke boeken te lezen, dus hoe werd dan het plezier in andere boeken voor je weggehaald?quote:Op zondag 26 januari 2014 13:55 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nah, als je iets gedwongen moet doen dan haalt dat wel het plezier weg.
Ik zat zelf dus op een school waar je niet vrij was in het samenstellen van je lijst maar er was maar één boek verplicht, klassikaal, en de rest mocht je zelf aandragen bij een zelfgekozen thema maar dan moest er ook wat ouds en wat meesterwerken tussenzitten. Dat lijkt mij een betere aanpak.quote:Slechts als je vantevoren al die 'meesterwerken' leuk vond zal je die dwang niet voelen. Ik zag het bij veel meer klasgenoten, en nu lees ik dus ook dat nog meer mensen er zo over denken.
Als het gaat om de openbare bibliotheken zie ik het eerder als een wijziging in de tijdsgeest De meeste (private) bibliotheken (van scholen, musea en instellingen) hebben de digitale revolutie juist aangepakt om een grotere rol van betekenis te kunnen spelen.quote:Op zondag 26 januari 2014 13:57 schreef Individual het volgende:
Slachtoffer van de digitale revolutie: MLN / De bibliotheek
Door de associatie die ik voort met lezen maakte. Maargoed, dit gesprek blijft een herhaling van zetten en daar heb ik geen zin in op deze mooie zondag. Ga toch maar even een goed boek lezenquote:Op zondag 26 januari 2014 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar je hoefde niet gedwongen in je vrije tijd dergelijke boeken te lezen, dus hoe werd dan het plezier in andere boeken voor je weggehaald?
Inderdaad, de schoolbibliotheek ook voor buurtbewoners beschikbaar maken, in een dorp waar ik ooit woonde, was de schoolbieb ook voor heel de buurt..quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:53 schreef arjan1112 het volgende:
Gewoon schoolbibliotheken verbeteren.
Centjes tellen red ik mij prima mee, maar dat is ook meer lagere school dan wiskunde lijkt me. Wat ik bedoel is dat het wat primitief en beperkt is om alleen naar een concrete vaardigheid te kijken.quote:Op zondag 26 januari 2014 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sorry? Eenvoudig rekenen is een vaardigheid die niet hebt of hoeft te hebben?
Kom eens langs, verkoop ik je een hypotheek waarbij je heel veel van je inkomen af kan trekken.
Prima, maar misschien moet je niet een ander de schuld geven van jouw associaties.quote:Op zondag 26 januari 2014 14:22 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Door de associatie die ik voort met lezen maakte. Maargoed, dit gesprek blijft een herhaling van zetten en daar heb ik geen zin in op deze mooie zondag.
Ja, er zijn inderdaad zeer weinig 16-jarigen die 'het leuk' vinden om te lezen. Daarom wordt het ook voor havo en vwo leerlingen verplicht vanaf de vierdequote:Op zondag 26 januari 2014 14:14 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee, daar gaat het ook niet om. Het is gewoon jammer, mensen die in literatuur geïnteresseerd zijn die zullen het toch wel ooit lezen. En er zijn zeer weinig 16-jarigen die dat wel leuk vinden om te lezen, ik ken(de) er geen een.
Het punt wat ik maak is dat scholen ook niet in staat zijn gebleken dit mensen te leren, het gros beschikt niet over deze vaardigheid.quote:Op zondag 26 januari 2014 14:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Centjes tellen red ik mij prima mee, maar dat is ook meer lagere school dan wiskunde lijkt me. Wat ik bedoel is dat het wat primitief en beperkt is om alleen naar een concrete vaardigheid te kijken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |