abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135772765
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 17:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Wat zijm voor jullie de redenen geweest om wel of geen prenatale screening te doen?

Wij hebben bewust gekozen om het niet te doen, we hebben geen verhoogd risico, plus dat het een schatting blijft, een echt zeker amtwoordt is er pas bij de geboorte.. En ik heb weinig zin om mij dan druk te maken... Ben al stresserig genoeg..
Voor mij was het belangrijkste dat ik geen vervolgonderzoek wil doen dat risico geeft op een miskraam. Dus dat ik dan met een kans blijf zitten. En een kindje met Down is heel erg welkom, veel andere levensbedreigende aandoeningen zijn volgens mij ook bij de 20-weken echo te zien en die doen we wel.
pi_135773118
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 19:55 schreef marel88 het volgende:

Voor mij was het belangrijkste dat ik geen vervolgonderzoek wil doen dat risico geeft op een miskraam. Dus dat ik dan met een kans blijf zitten. En een kindje met Down is heel erg welkom, veel andere levensbedreigende aandoeningen zijn volgens mij ook bij de 20-weken echo te zien en die doen we wel.
Je hebt dus wel de nekplooimeting en bloedonderzoek laten laten doen? Ik lees het verkeerd denk ik... Je wilde geen enkele screening, omdat je aan een kans alleen niks hebt en voor meer zekerheid liep je risico op een miskraam. Begrijp ik het zo goed?

Voor mij is risico op een miskraam ook wel een afweging waard wat betreft vervolgonderzoek. Daar twijfel ik nog over.
Maar de nekplooimeting en het bloedonderzoek geeft geen extra risico, dus die doen we wel. (de echo krijg ik toch en ook bloed moet al worden afgenomen) Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar een (verhoogd) risico op een kindje met down is toch wel iets waar je, als je er van tevoren vanaf weet, eventueel een beetje rekening mee kan houden misschien? Een kennis van mijn vriend heeft na een verhoogd risico gesprekken gehad met ouders van een downkindje en opvangcentra/dagbesteding enzovoorts en die hebben zich van tevoren wat meer kunnen voorbereiden (voor zover dat gaat) op wat komen ging.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 20:05:53 #253
269736 NoBoNo
Dus daarom...
pi_135773370
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 19:32 schreef RunForrestRun het volgende:
Mèn, ik was vergeten dat mijn telefoon nog op trillen stond i.p.v. geluid, haal ik hem net uit mijn tas heb ik drie gemiste oproepen en drie appjes hoe het gaat. Belt net op dat moment mijn lief of ik aub mijn moeder even wil bellen of alles wel goed gaat want die was dik in de stress.
Zij had mij geappt, geen antwoord gekregen en toen zusje 1 opdracht gegeven mij te bellen, zusje 2 moest maar langs rijden als ik niet snel reageerde..
Heb beloofd dat ik die telefoon beter bij me houd. En het geluid aanzet. :@

Nobono, dat is mooi balen! Wel raar dat ze eigenlijk best makkelijk zo'n inleiding een dagje opschuiven 'omdat het druk is'. Je wordt toch niet voor niks ingeleid..
Hahahahaha strakke actie van je moeder!

Nou ja 'in overleg met de arts' ja dan ben je meteen uitgeluld...
pi_135773541
Wij hebben we de 20 weken echo, waar er gekeken wordt naar t ruggetje en t schedeltje..
Blijft lastig
S. 2014
J. 2016
pi_135773875
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 20:01 schreef Dyre het volgende:

[..]

Je hebt dus wel de nekplooimeting en bloedonderzoek laten laten doen? Ik lees het verkeerd denk ik... Je wilde geen enkele screening, omdat je aan een kans alleen niks hebt en voor meer zekerheid liep je risico op een miskraam. Begrijp ik het zo goed?

Voor mij is risico op een miskraam ook wel een afweging waard wat betreft vervolgonderzoek. Daar twijfel ik nog over.
Maar de nekplooimeting en het bloedonderzoek geeft geen extra risico, dus die doen we wel. (de echo krijg ik toch en ook bloed moet al worden afgenomen) Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar een (verhoogd) risico op een kindje met down is toch wel iets waar je, als je er van tevoren vanaf weet, eventueel een beetje rekening mee kan houden misschien?
Ik bedoelde screening idd, nu beetje verwarrend opgeschreven. En ik weet niet hoe ik er met "een kans" rekening mee zou kunnen houden, maar misschien kan het wel, ja.
pi_135773970
Moest je de combinatie test (dat is toch de nekplooimeting en bloedtest) nou zelf betalen als je nog geen 36 bent of haal ik nu allerlei dingen door elkaar?
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_135774033
Als ik een vervelende uitslag van de combinatietest zou hebben gehad, was ik naar Brussel gegaan voor de nipt. Oke kost je 600 euro, met 99% garantie op uitslag (combinatietest is toch een kanaberekening)
Maar iets minder risico op miskraam dan vlokkentest of vruchtwaterpunctie.
En nog heb ik geen garantie op ee gezond kindje nu met goeie uitslag, er kan altijd nog van alles misgaan (word daar dagelijks mee geconfronteerd in mijn werk)
Maar als ik (wij!) dingen uit kan sluiten dan doe ik dat, hoe moeilijk dat ook is op dat moment.
Val dan ook in de zogenaamde risicogroep met mijn 37 jaar.
pi_135774141
De nekplooimeting moet je zelf betalen onder de 36.
Bloedtests gedurende je zwangerschap betaal je hoe dan ook van je eigen risico.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 20:21:17 #259
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_135774209
Tenzij je daarvoor aanvullend verzekert. En dan gaat het ook niet van je eigen risico af.
pi_135774230
Jeetje 600 euro is wel pittig hoor.
Maar ik snap goed dat je liever de zekerheid hebt, en dat je in zo'n geval liever wat meer geld neerlegt voor een bloedttest dan een vlokkentest/vruchtwaterpunctie.
pi_135774336
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 02:18 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Been there, done that :*

En hij weegt verdorie 4580gram.. }:| O+
Ja hoor! Sneaky :D

Gefeliciteerd met je grote zoon! *O*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_135774824
Ik weet dat in het OLVG de test ook wordt gedaan/uitbesteed. Wordt niet actief aangeboden en gepromoot, maar mocht ik toen willen konden we daar ook naartoe. Maar daar koste het 1000 euro.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:00:07 #263
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_135776063
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 19:32 schreef Bolletje... het volgende:
_O- blauwe m&ms op het Geboorteplan :')

Good one! Ik wil Appelsap en mentos.. Niet in die combi..
En als ik bevallen ben, champagne en sushi. Verse verse sushi he, niet zo'n Albert Heijn bakje. :P
Verse sushi mag je nu ook al gewoon eten hé ;).

NoBoNo balen, maar lang gaat het echt niet meer duren nu!
KuikenGuppy
pi_135776248
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 19:55 schreef marel88 het volgende:

[..]

Hier ook zo. En ik ben tijdens de zwangerschap 38 geworden. Dit kindje is gewoon welkom en met kansberekeningen kan ik niet veel. Een punctie had ik ook niet gewild. De 20-weken echo was goed. Garanties heb je niet, en ik vind het prettiger om me daar als een gegeven mee te verzoenen dan dat ik uitga van maakbaarheid of controleerbaarheid. Mijn eigen moeder was bijna 41 toen ze mij kreeg. Uit religieuze overtuiging heeft zij ook geen onderzoeken vooraf gedaan. Het is Gods wil, vond zij. En alhoewel ik zelf niet gelovig ben, neem ik het vertrouwen dat zij had wel als voorbeeld.

Verder begrijp ik het overigens prima als iemand ervoor kiest om het wel te doen. Het is een heel persoonlijke keuze en eentje waarbij je even goed bij jezelf te rade moet gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:07:10 #265
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_135776379
@RFR, ik zou daar persoonlijk alles behalve blij van worden :@ en dus ook geen gehoor geven aan het verzoek je telefoon beter bij je te houden etc.
Mensen krijgen vanzelf wel te horen als er wat te vertellen valt, en ik ga toch heus niet vergeten mijn mama te bellen als ik bevallen ben :'). Misschien loop ik wel door tot 42 weken, en ik ga niet wekenlang andermans plaatsvervangende stress lopen managen... Ze kopen maar een dagboek ofzo :P.
KuikenGuppy
pi_135776694
Ja, dat gaat wel ver. Daar zou ik kriegel van worden.

Mijn zussen hebben drie weken geleden gevraagd of ik ze op de hoogte houd als er wat gaande is, en toen heb ik eerlijk geantwoord dat ik denk van niet, omdat ik - als de bevalling begint - me op mezelf wil kunnen concentreren. Ik heb met mijn ouders sinds vorige week nu wel de gewoonte dat we om de dag even bellen. Nu heb ik dat de laatste twee keer met mijn vader gedaan en stond mijn moeder op mijn voicemail omdat ze 'toch ook even mijn stem wilde horen'. Mijn familie is doorgaans helemaal niet sentimenteel dus dit is wel heel schattig ineens.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_135776886
Eens met zand. Mijn SM hing zaterdag opeens om niets aan de telefoon. Of alles nog rustig was. Zij is de opvang voor Sjaak, mocht het los gaan. Ja dus. Vent reageerde ook wat pinnig. "Kunnen ze niet gewoon wachten tot wij ze bellen. Oh nee. Dan zijn ze opeens niet bereikbaar..." (Was na geboorte Sjaak zo. Konden beide oma's niet te pakken krijgen.). Mijn moeder staat voor het minste of geringste voor de deur. "Want ze reed toch langs". Pffff. Facebook zit op slot, heerlijk is dat! Werk laat me ook goed met rust!
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_135776967
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:07 schreef Burdie het volgende:
@RFR, ik zou daar persoonlijk alles behalve blij van worden :@ en dus ook geen gehoor geven aan het verzoek je telefoon beter bij je te houden etc.
Mensen krijgen vanzelf wel te horen als er wat te vertellen valt, en ik ga toch heus niet vergeten mijn mama te bellen als ik bevallen ben :'). Misschien loop ik wel door tot 42 weken, en ik ga niet wekenlang andermans plaatsvervangende stress lopen managen... Ze kopen maar een dagboek ofzo :P.
Dit dus. Ik heb al genoeg aan mezelf denk ik. Gelukkig heeft vorige keer niemand het in zijn hoofd gehaald om te eisen op de hoogte gehouden te willen worden. Ik had het toch niet gedaan. :W
pi_135776988
Kreeg toevallig vandaag een mail op mn werk van het Bronovo dat zij vanaf 1 februari ook de nipt-test aan gaan bieden.
Je hebt dan wel een verwijzing van je huisarts nodig.
Misschien heeft iemand er wat aan. Stond verder niks bij over evt kosten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:18:03 #270
253104 Hobbesje
Wachten duurt lang....
pi_135777020
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:04 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Hier ook zo. En ik ben tijdens de zwangerschap 38 geworden. Dit kindje is gewoon welkom en met kansberekeningen kan ik niet veel. Een punctie had ik ook niet gewild. De 20-weken echo was goed. Garanties heb je niet, en ik vind het prettiger om me daar als een gegeven mee te verzoenen dan dat ik uitga van maakbaarheid of controleerbaarheid. Mijn eigen moeder was bijna 41 toen ze mij kreeg. Uit religieuze overtuiging heeft zij ook geen onderzoeken vooraf gedaan. Het is Gods wil, vond zij. En alhoewel ik zelf niet gelovig ben, neem ik het vertrouwen dat zij had wel als voorbeeld.

Verder begrijp ik het overigens prima als iemand ervoor kiest om het wel te doen. Het is een heel persoonlijke keuze en eentje waarbij je even goed bij jezelf te rade moet gaan.
Hier sluit ik me helemaal bij aan! Ik ben bijna 37 nu en mocht ook alles laten testen. Ieder z'n keus, maar voor mij is het idd ook een kansberekening met bij een goede uitslag ook nog kans op een afwijking. En verder testen via vwp is voor mij geen optie. Die bloedtest had ik misschien nog wel willen overwegen, maar dat is te laat.
Nu morgenochtend de guo en ik hoop dat die goed is (en dat ze kunnen zien wat we gaan krijgen).
pi_135777096
Oh, daar zou ik idd ook giftig van worden eerlijk gezegd RFR :X En ik ben altijd al heel slecht in mijn telefoon in de buurt houden en reageren, dus dat zal niet veranderen in mn laatste weken. Al dat eeuwig bereikbaar zijn hoeft van mij helemaal niet...

Een van mijn zwangere collega's is deze week opgenomen in het ziekenhuis met weeen. Ze is net zo ver als ik (32 weken), toch gek hoor. Hoop voor dr dat haar kleintje nog even blijft zitten.
pi_135777213
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:17 schreef Butterflower het volgende:
Kreeg toevallig vandaag een mail op mn werk van het Bronovo dat zij vanaf 1 februari ook de nipt-test aan gaan bieden.
Je hebt dan wel een verwijzing van je huisarts nodig.
Misschien heeft iemand er wat aan. Stond verder niks bij over evt kosten.
Goed zeg. Is toch ook idioot dat het in NL nog met een punctie moest, terwijl er inmiddels een betere methode is.
  dinsdag 21 januari 2014 @ 21:25:08 #273
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_135777395
Hier heel bewust wel voor een nekplooimeting gekozen. En dan vooral voor de trisomie varianten die niet met het leven verenigbaar zijn en die ook niet altijd bij de 20 weken echo zichtbaar worden.
pi_135777478
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 18:52 schreef NoBoNo het volgende:
Heerenveen is de bedoeling.
Ah, das 20 minuten rijden :P

Succes bij de bevalling. Hoop dat het vlot en voorspoedig zal gaan!
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_135777895
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 21:21 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Goed zeg. Is toch ook idioot dat het in NL nog met een punctie moest, terwijl er inmiddels een betere methode is.
Is hier in BE ook nog hoor.. De test die wordt aangeraden is de punctie. Die wordt nog terugbetaald, de nipt-test wordt hier (nog) niet terugbetaald. Ik ging sowieso voor de bloedtest gaan moest het nodig zijn, de punctie ging ik niet doen, ook op aanraden van mijn huisarts door mijn voorgaande miskramen.

Maar ik hoop dat de nipt-test binnenkort overal gemakkelijk te krijgen is en dat die wordt terug betaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')