Als de beeldhoek zou veranderen, zou het perspectief ook moeten veranderen, wat niet gebeurt aangezien er alleen maar een deel uitgesneden wordt.quote:Op zondag 19 januari 2014 16:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Zeker wel. Beeldhoek is afhankelijk van brandpuntsafstand én de diagonaal van het beeldvlak. Het is geen fysieke eigenschap van een lens, het is een maat voor het beeld wat je ziet. En ik hoef je niet te vertellen dat het beeld op een FF anders is dan op een crop.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldhoek
Waarom zou dat moeten veranderen?quote:Op zondag 19 januari 2014 17:17 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Als de beeldhoek zou veranderen, zou het perspectief ook moeten veranderen,
...
Ander perspectief als in vertekening van je beeld. Ik hoef je denk niet uit te leggen dat een beeldhoek van 90 graden een ander perspectief geeft als een van 1 graden.quote:Op zondag 19 januari 2014 17:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarom zou dat moeten veranderen?
Kijk gewoon even naar de formule, can't argue with physics..
quote:Op zondag 19 januari 2014 17:47 schreef andreas612 het volgende:
Ik ben ook een beetje de weg kwijt'k ga maar eens tukken, morgen weer een dag
Ja, maar het perspectief is afhankelijk van de brandpuntsafstand, niet van de beeldhoek. Dat zowel perspectief als beeldhoek veranderen bij een andere brandpuntsafstand doet daar niets aan af.quote:Op zondag 19 januari 2014 17:40 schreef andreas612 het volgende:
Ander perspectief als in vertekening van je beeld. Ik hoef je denk niet uit te leggen dat een beeldhoek van 90 graden een ander perspectief geeft als een van 1 graden.
Nee, dat is precies wat het is. Alleen de beeldhoek verandert als je naar FF gaat. Het perspectief (en de brandpuntsafstand) blijven gelijk.quote:Op zondag 19 januari 2014 17:42 schreef J03llV het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Of heb ik het nu helemaal verkeerd?
Het gaat er om dat een teleobjectief op een cropframe sensor gewoon voor de zaken die hij noemt niet echt practisch is, of je het nou het perspectief of de beeldhoek noemt.quote:Op zondag 19 januari 2014 19:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, maar het perspectief is afhankelijk van de brandpuntsafstand, niet van de beeldhoek. Dat zowel perspectief als beeldhoek veranderen bij een andere brandpuntsafstand doet daar niets aan af.
[..]
Nee, dat is precies wat het is. Alleen de beeldhoek verandert als je naar FF gaat. Het perspectief (en de brandpuntsafstand) blijven gelijk.
Nee, mijn punt is dat wat jij roept bullshit is. Een 70-200 geschikt voor FF wordt niet opeens een 105-300 als je hem op een cropbody zet.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:48 schreef Susteren het volgende:
Het gaat er om dat een teleobjectief op een cropframe sensor gewoon voor de zaken die hij noemt niet echt practisch is, of je het nou het perspectief of de beeldhoek noemt.
Dat tweede kan ik je mee helpen, dat eerste niet.quote:Op zondag 19 januari 2014 22:06 schreef kanovinnie het volgende:
Lege accu's en nergens een cardreader te vinden.
Maar ik wil 't nu. En zo naar bedquote:Op zondag 19 januari 2014 22:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat tweede kan ik je mee helpen, dat eerste niet.
Jawel, op een crop body is de 70-200 equivalent aan 105-300mm op een FF body. Niks bullshit aan.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:49 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, mijn punt is dat wat jij roept bullshit is. Een 70-200 geschikt voor FF wordt niet opeens een 105-300 als je hem op een cropbody zet.
Nee, dat is het niet. Op een cropbody is een 70-200 equivalent aan een uitsnede van een foto van een 70-200 op een FF. Niets meer, niets minder. Bij een brandspuntafstandverandering verandert ook je beeldhoek.quote:Op zondag 19 januari 2014 22:19 schreef Susteren het volgende:
[..]
Jawel, op een crop body is de 70-200 equivalent aan 105-300mm op een FF body. Niks bullshit aan.
True story dit.quote:Op zondag 19 januari 2014 22:19 schreef Susteren het volgende:
[..]
Jawel, op een crop body is de 70-200 equivalent aan 105-300mm op een FF body. Niks bullshit aan.
Daar heb je gelijk in. Maar de uitsnede komt overeen met dus 105-300quote:Op zondag 19 januari 2014 22:24 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Op een cropbody is een 70-200 equivalent aan een uitsnede van een foto van een 70-200 op een FF. Niets meer, niets minder. Bij een brandspuntafstandverandering verandert ook je beeldhoek.
Nee, dat komt het niet. Als ik op 50 meter afstand een kerk fotografeer, heb ik een hele andere foto dan als ik het vanaf 200 meter doe en een deel inzoom.quote:Op zondag 19 januari 2014 22:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Maar de uitsnede komt overeen met dus 105-300
Appels, peren.quote:Op zondag 19 januari 2014 22:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, dat komt het niet. Als ik op 50 meter afstand een kerk fotografeer, heb ik een hele andere foto dan als ik het vanaf 200 meter doe en een deel inzoom.
Maar niet dezelfde fotoquote:Op zondag 19 januari 2014 22:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Appels, peren.
Als je een crop met 70 mm lens pakt en een ff met 105 (of 112?) mm lens dan heb je dus dezelfde uitsnede.
Dat beweerde ik ook niet, al lijkt mij (zeker met meer mm's) dat het minder uit zal maken. Met (ultra)groothoeken zal het wel duidelijk zijn ja.quote:Op zondag 19 januari 2014 22:40 schreef Uncle het volgende:
[..]
Maar niet dezelfde foto![]()
Als je een foto met 70mm maakt op FF en daarna cropt naar de uitsnede van crop dan heb je wel dezelfde foto
Mij ook niet. Ik zou eerder naar FF gaan vanwege de kwaliteit/kunde van de camera dan omdat de sensor grote is.quote:Op zondag 19 januari 2014 22:41 schreef Timmos het volgende:
[..]
Mij kan het altijd nog niet overtuigen om fullframe te gaan
Nee. De lenzen zijn ook 10x duurder geloof ik..quote:Op zondag 19 januari 2014 22:41 schreef Timmos het volgende:
[..]
Mij kan het altijd nog niet overtuigen om fullframe te gaan
Nee, goede lenzen zijn 10x zo duur en passen gewoon overal opquote:Op zondag 19 januari 2014 22:47 schreef xuryah het volgende:
[..]
Nee. De lenzen zijn ook 10x duurder geloof ik..
Maar dat het breder is, vind ik wel mooier.
Maar een crop objectief kun je beter niet op een Full Frame zetten.quote:Op zondag 19 januari 2014 22:49 schreef Timmos het volgende:
[..]
Nee, goede lenzen zijn 10x zo duur en passen gewoon overal op..
Ik zou het alleen voor de ruisprestaties doen.. Voor het brede heb ik een 10-20 als het moet.. Maar wat ik zie van Nikon kan het mij niet overtuigen, teveel donkere/contrastvolle plekken en fletse kleuren..
Jawel, want jij zei, net als Susteren, dat een 70-200 op crop gelijk is aan een 105-300 op Full Frame. Je hebt, ongeveer, dezelfde uitsnede, maar niet dezelfde foto (iets met perspectief enzo).quote:Op zondag 19 januari 2014 22:42 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat beweerde ik ook niet, al lijkt mij (zeker met meer mm's) dat het minder uit zal maken. Met (ultra)groothoeken zal het wel duidelijk zijn ja.
Zullen we het gewoon Crop en Full Frame noemen, in plaats van allerlei merkspecifieke afkortingen? Of APS en 35mm, als je het over de sensoren wilt hebben.quote:Op zondag 19 januari 2014 22:51 schreef xuryah het volgende:
[..]
Maar een DX objectief kun je beter niet op een FullFrame zetten.
FX lenzen zijn sowieso een stuk duurder. 10 x is misschien een beetje overdreven
Die Canon Mark 3 ofzo, die vind ik wel erg tof.
Sta er niet altijd bij stil dat elke merk andere benamingen heeft.quote:Op zondag 19 januari 2014 23:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zullen we het gewoon Crop en Full Frame noemen, in plaats van allerlei merkspecifieke afkortingen? Of APS en 35mm, als je het over de sensoren wilt hebben.
Ik wel, vandaar ook de vraag/het verzoekquote:Op zondag 19 januari 2014 23:02 schreef xuryah het volgende:
[..]
Sta er niet altijd bij stil dat elke merk andere benamingen heeft.
Heb het al aangepast, meneer.quote:Op zondag 19 januari 2014 23:03 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik wel, vandaar ook de vraag/het verzoek
Leuk zelfportret.quote:Op zondag 19 januari 2014 23:03 schreef Psy-freak het volgende:
Hai allemaal, ik ben weer bezig met fotografie dus ik kom mezelf even voorstellen. Ik woon in het midden van het land, ben nog geen 30 en enthousiast.
[ afbeelding ]
qua uitsnede hetzelfde zeg ik toch? Verder heb ik het niet over perspectiefquote:Op zondag 19 januari 2014 23:00 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Jawel, want jij zei, net als Susteren, dat een 70-200 op crop gelijk is aan een 105-300 op Full Frame. Je hebt, ongeveer, dezelfde uitsnede, maar niet dezelfde foto (iets met perspectief enzo).
Kort stukje tekst, maakt alles denk ik nu wel heel duidelijk:
http://www.fotografille.n(...)les-over-de-zoomlens
mauwquote:
En de discussie, rutte moet weg?quote:Op zondag 19 januari 2014 23:28 schreef Timmos het volgende:
Iedereen heeft toch zijn eigen mening en voorkeur in dit wereldje dus elke discussie lijkt eindeloos/kansloos in dit wereldje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |