abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135585629
Zowel mijn vrienden als ik doen allemaal een WO of hbo studie. De een wat succesvoller dan de ander, maar al met al zijn we momenteel druk bezig om alles af te ronden.

Toen ik vier jaar terug van de middelbare school kwam, had ik het gevoel dat niemand mij wat kon maken : Ik had het gymnasium afgerond binnen nominale tijd, wat konden mensen nog meer van mij verwachten? Van mijn ouders tot de afdelingsleider ; Iedereen zei dat het enige goede om te doen het afronden van het vwo was, want pas dan kwam alles wel goed.

Maar inmiddels krijg ik bijna het gevoel alsof ik een fout heb gemaakt door mijn best te doen destijds. Iedereen riep : Doe je best, volg een studie, en je krijgt een goed betaalde baan. Vmbo moet je niet willen, want je kan makkelijk beter.

Nu lijkt het echter wel de omgekeerde wereld : Veel studenten die ik ken zitten gewoon best wel in de shit. Ik heb het geluk dat mijn ouders me financieel altijd hebben bijgestaan, maar veel vrienden die uit wat minder bedeelde gezinnen komen zitten nu al met een aardige schuld opgezadeld. Daarnaast kunnen er veel -op een enkeling na- amper aan een fatsoenlijke stageplek komen, laat staan aan een vast contract om zodoende een huis met hypotheek te kunnen krijgen.

Veel zijn er al rond de 25, maar hebben voorlopig nog geen enkele mogelijkheid om een zelfstandige woning te kunnen kopen. Diegenen die hun studie al hebben afgerond worden wel uit hun sociale huurwoning gegooid omdat de nieuwe studentjes erin moeten, en sommigen zijn daardoor genoodzaakt om maar weer bij hun ouders te gaan wonen..

Nu hebben er veel ook niet de moeilijkste betastudies als natuurkunde of scheikunde gedaan, maar dan nog kom je mooi bedrogen uit als je vwo hebt gedaan en daarna universiteit en denkt dat de toekomst voor jou dan wel oké zit, terwijl nu eigenlijk jij degene bent die zich zorgen moet maken over de toekomst, en het de rokende en blowende vmbo'ertjes van weleer zijn die al lang en breed in een doorzonwoning met auto en vriendin en labrador en vast contract hun voetjes op het droge hebben.. Op die gebieden is immers werk zat, maar daar heeft niemand een paar jaar geleden voor gewaarschuwd.

Als ik eerlijk moet zijn zou ik op dit moment liever ruilen met iemand die financiële zekerheid heeft voor de toekomst. Dan maar geen academische titel.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:04:39 #2
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_135585639
tl;dr
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_135585660
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:04 schreef hmmmz het volgende:
tl;dr
eens
pi_135585738
Waarom zou je op je 25e eigenlijk al een huis willen kopen?
Hier schreef Ga.aguyim het volgende:
Bitterlemon is eigenlijk een gespierde god met blond golvend haar.
Hier schreef 2Happy4U het volgende:
Je bent een gespierde god met blond golvend haar.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:06:59 #5
404847 Zeetakje
wat niet rekt dat scheurt wel
pi_135585773
Daarom: hoger agrarisch onderwijs _O_
Werk gegarandeerd ^O^

Ik zou het overwegen als ik jou was
pi_135585858
Hoewel het een kutsituatie is TS, als je werkloos uit je HBO / WO komt moet je niet vergeten dat als je een baan vindt je direct meer verdient dan een vmbo'er. En er zitten trouwens ook nog steeds meer laagopgeleide mensen thuis dan hoogopgeleide mensen.
Oh.
pi_135585870
Ja, dat lijkt me inderaad leuk, zo om op je 25e al een huisje, boompje, beestje te hebben en geen voldoening uit je werk te halen.
pi_135585875
quote:
2s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:06 schreef Bitterlemon het volgende:
Waarom zou je op je 25e eigenlijk al een huis willen kopen?
Dat hoeft ook niet zo nodig, maar het moet ook niet veel en veel later gaan worden.

Als ik om me heen kijk hebben er best een aantal fatsoenlijke studies afgerond. Hier op fok is communicatie misschien geen stuiver waard, maar alsnog presteert zo iemand wel een stuk meer dan een vmbo'er die er altijd met de pet naar heeft gegooid.

Wat dat betreft vind ik het oneerlijk dat iemand met een academische titel nergens aan de bak komt, terwijl er op lager niveau van alles beschikbaar is, maar daar kom je ook niet aan de bak.

Stel je bent 25, en je hebt binnen een paar jaar nog geen vast contract. Voor je het weet ben je tegen de 30 en dan zou ik toch wel zenuwachtig worden.
pi_135585900
Een studie is nou eenmaal geen garantie voor succes. Maar je had je kans op succes wel kunnen verhogen door een mooie bètastudie te doen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:09:23 #10
419973 Demociraptor
Met een stalen gezicht.
pi_135585914
Eigen bedrijf starten?
pi_135585960
Welkom in de realiteit.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_135585971
Weet niet wat die vrienden van jou denken, maar studeren betekent niet alleen je tentamens halen en dat je dan een baan krijgt. Dat doet namelijk iedereen.

Dat vmbo'ers al een baan hebben is geen vergelijking, die zijn op hun 21e klaar, ze hebbend een baan maar zweven ze hun hele leven rond dat inkomensniveau met leeftijdscorrectie
OEH!!AAAAHH UNIVERSAAJAJAJAJAHHEEOEEUEUE
pi_135585978
Financiele zekerheid kan zo verdwenen zijn :{ , die titel niet...of je moet de boel gaan flessen na een tijdje maar dat is een ander verhaal. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_135585983
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:08 schreef Nat-Water het volgende:
Hoewel het een kutsituatie is TS, als je werkloos uit je HBO / WO komt moet je niet vergeten dat als je een baan vindt je direct meer verdient dan een vmbo'er. En er zitten trouwens ook nog steeds meer laagopgeleide mensen thuis dan hoogopgeleide mensen.
Ik ken eerlijk gezegd geen cijfers, maar ik word er een beetje verdrietig van als ik de situatie van sommige leeftijdsgenoten die hebben gestudeerd, vergelijk met leeftijdsgenoten die al een paar jaar werken na hun mbo, die massaal eigen huizen aan het kopen zijn.

Terwijl sommige wo afgestudeerden bijna wordt verweten dat ze een bepaalde studie hebben gedaan.
pi_135586065
quote:
14s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:09 schreef Rezania het volgende:
Een studie is nou eenmaal geen garantie voor succes. Maar je had je kans op succes wel kunnen verhogen door een mooie bètastudie te doen.
Dat is niet iedereen voorbehouden helaas.

Desalniettemin, een betastudie is misschien het beste dat je kunt doen. Maar een leuke alfastudie is nog altijd beter dan een ROC'tje managementassistent. Toch ken ik 3 mensen met een communicatiestudie die werk zoeken, terwijl een paar secretaresse's zo aan de slag kunnen.
pi_135586102
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:12 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Dat is niet iedereen voorbehouden helaas.

Desalniettemin, een betastudie is misschien het beste dat je kunt doen. Maar een leuke alfastudie is nog altijd beter dan een ROC'tje managementassistent. Toch ken ik 3 mensen met een communicatiestudie die werk zoeken, terwijl een paar secretaresse's zo aan de slag kunnen.
Je moet dan ook geen zweverige pretstudie of massastudie doen, zo simpel is. Wil je werk, simpel, kijk naar de cijfers, niet naar wat je leuk vindt.
pi_135586110
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:10 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Ik ken eerlijk gezegd geen cijfers, maar ik word er een beetje verdrietig van als ik de situatie van sommige leeftijdsgenoten die hebben gestudeerd, vergelijk met leeftijdsgenoten die al een paar jaar werken na hun mbo, die massaal eigen huizen aan het kopen zijn.

Terwijl sommige wo afgestudeerden bijna wordt verweten dat ze een bepaalde studie hebben gedaan.
Het is inderdaad triest. Ik heb zelf een beta studie gedaan, en ik moest een halfjaar wachten voordat ik iets vond. En dan had ik nog mazzel. Het is een hele hoop lekker maken, maar de realiteit is echt anders. En ja, dat voelt kut, want je hebt het idee dat je je studie voor niks hebt gedaan.

EDIT: Linkje voor je:

http://statline.cbs.nl/St(...)DR=T,G4&STB=G2,G1,G3

Je kan hier zien dat hoogopgeleiden toch echt een betere kans op een baan hebben.
Oh.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:13:28 #18
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_135586116
Volgens mij is dit wel het eerste topic wat het leven van een VMBO/MBOer verheerlijkt. :')

En communicatiestudie krijg ik zo'n slappe van. Als werkgevers ook een slecht beeld hebben van die studie en hoe hoog de lat daar bij ligt dan is het niet zo raar toch dat die mensen niet aan een baan komen?
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_135586189
1. TLDR: (Too Long To Read): get some Retatlin :)
2. Probleem van TS lijkt me wel lastig. Tip: ga vervolg studies doen. Ook het halen van simpele certificaten werken. Bijvoorbeeld projectleiding Prince2 o.i.d.
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
pi_135586221
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:13 schreef Rezania het volgende:

[..]

Je moet dan ook geen zweverige pretstudie of massastudie doen, zo simpel is. Wil je werk, simpel, kijk naar de cijfers, niet naar wat je leuk vindt.
Deels mee eens.

Toch vind ik dat je mensen die een ''pretstudie'' gedaan hebben méér kunt verwijten dan mensen die een ROC kutopleiding hebben gedaan. Terwijl mensen met een pretstudie in feite wel harder de lul zijn tegenwoordig dan mensen die van het MBO afkomen. Het is en blijft toch een universitaire opleiding die je hebt afgerond, die nog altijd vele malen meer inspanning vergt dan een mbo.
pi_135586286
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:15 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Deels mee eens.

Toch vind ik dat je mensen die een ''pretstudie'' gedaan hebben méér kunt verwijten dan mensen die een ROC kutopleiding hebben gedaan. Terwijl mensen met een pretstudie in feite wel harder de lul zijn tegenwoordig dan mensen die van het MBO afkomen. Het is en blijft toch een universitaire opleiding die je hebt afgerond, die nog altijd vele malen meer inspanning vergt dan een mbo.
Jongen, ben je nou gewoon jaloers dat een timmerman die mbo heeft gedaan zo aan het werk kan, terwijl je maatje van communicatiewetenschappen dat niet kan? :{ Vraag en aanbod, hoe moeilijk kan het zijn?
pi_135586342
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:14 schreef Groeneg2 het volgende:
1. TLDR: (Too Long To Read): get some Retatlin :)
2. Probleem van TS lijkt me wel lastig. Tip: ga vervolg studies doen. Ook het halen van simpele certificaten werken. Bijvoorbeeld projectleiding Prince2 o.i.d.
1. Als je een afkorting uit typt typ hem dan goed uit. En Retatlin?
2. Dat kost geld. Dat hebben de meeste starters nou net niet. En het is ook niet motiverend om als je klaar bent te horen te krijgen dat je nog door moet om een grotere kans te hebben op een baan.
Oh.
pi_135586439
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:16 schreef Rezania het volgende:

[..]

Jongen, ben je nou gewoon jaloers dat een timmerman die mbo heeft gedaan zo aan het werk kan, terwijl je maatje van communicatiewetenschappen dat niet kan? :{ Vraag en aanbod, hoe moeilijk kan het zijn?
Het is niet dat ik het niet snap, ik vind het gewoon oneerlijk.

Het wordt ter kennisgeving aangenomen, en dat vind ik frustrerend. Timmerman is een ambacht, daar kun je niet zomaar een universitair geschoolde voor inzetten. Maar als je een secretaresse of administrator nodig hebt, dan zou er in mijn ogen vaker voorrang verleend moeten worden aan bijvoorbeeld iemand met een wo achtergrond die bereid is om onder zijn of haar niveau te werken.

Een systeem waarin de hoger opgeleiden wel de mindere baantjes kunnen krijgen, maar de mindere niet de hogere. Dat is momenteel nog niet ver genoeg ontwikkeld.
pi_135586519
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:19 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Het wordt ter kennisgeving aangenomen, en dat vind ik frustrerend. Timmerman is een ambacht, daar kun je niet zomaar een universitair geschoolde voor inzetten. Maar als je een secretaresse of administrator nodig hebt, dan zou er in mijn ogen vaker voorrang verleend moeten worden aan bijvoorbeeld iemand met een wo achtergrond die bereid is om onder zijn of haar niveau te werken.

Een systeem waarin de hoger opgeleiden wel de mindere baantjes kunnen krijgen, maar de mindere niet de hogere. Dat is momenteel nog niet ver genoeg ontwikkeld.
Het nadeel daarvan is dat je als werkgever weet dat je secretaresse of administrator weggaat als hij de kans krijgt. En dan moet je weer iemand inwerken.
Oh.
pi_135586538
quote:

[..]

Dus, omdat een paar figuren van je middelbare school je valse beloftes maakte, moet je nu voorrang krijgen op de arbeidsmarkt? Ga toch fietsen man. _O-
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:21:26 #26
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_135586581
quote:

[..]

En daarbij snap ik dus niet hoe je er bij komt. Als jij een werkgever zou zijn en je zoekt een secretaresse, heb je dan liever iemand die voldoet aan de eisen en waarvan je weet dat ze een hele tijd bij je blijft werken of heb je liever iemand die WO heeft gedaan en waarvan je weet dat ze er mee kappen zodra ze iets beters hebben gevonden op hun niveau waarna jij weer tijd en moeite kan gaan besteden aan het zoeken van een nieuwe secretaresse?

Ik zou gaan voor die mbo'er in dat geval hoor.
[/quote]
pi_135586674
quote:
10s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:20 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dus, omdat een paar figuren van je middelbare school je valse beloftes maakte, moet je nu voorrang krijgen op de arbeidsmarkt? Ga toch fietsen man. _O-
Als je de hele situatie terug brengt tot de essentie, zou het gewoon zo moeten zijn dat de mensen die het hoogst opgeleid zijn, ook de beste perspectieven moeten hebben.

Maar de realiteit zit daar momenteel te ver vanaf, en dat vind ik inderdaad scheef. Ik snap marktwerking prima, maar dat betekent niet dat ik het ook wil accepteren, al valt er waarschijnlijk weinig aan te doen.
pi_135586763
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:23 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Als je de hele situatie terug brengt tot de essentie, zou het gewoon zo moeten zijn dat de mensen die het hoogst opgeleid zijn, ook de beste perspectieven moeten hebben.

Maar de realiteit zit daar momenteel te ver vanaf, en dat vind ik inderdaad scheef. Ik snap marktwerking prima, maar dat betekent niet dat ik het ook wil accepteren, al valt er waarschijnlijk weinig aan te doen.
Dat is dan discriminatie. Sommige mensen kunnen niet beter. Die lopen al op hun toppen bij vmbo. Die gun jij dan geen baan? Tja..
Oh.
pi_135586776
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:21 schreef Catkiller het volgende:

[..]

En daarbij snap ik dus niet hoe je er bij komt. Als jij een werkgever zou zijn en je zoekt een secretaresse, heb je dan liever iemand die voldoet aan de eisen en waarvan je weet dat ze een hele tijd bij je blijft werken of heb je liever iemand die WO heeft gedaan en waarvan je weet dat ze er mee kappen zodra ze iets beters hebben gevonden op hun niveau waarna jij weer tijd en moeite kan gaan besteden aan het zoeken van een nieuwe secretaresse?

Ik zou gaan voor die mbo'er in dat geval hoor.
Dan moet er wel een betere optie komen. Denk dat er momenteel zat WO afgestudeerden zijn die al blij zouden zijn met een simpele administratieve functie.

Tot mijn 22e heb ik bij AH gewerkt, en het loopt daar vol met lui die (soms zelfs cum laude) afgestudeerd zijn. Die willen bijna stuk voor stuk liever achter een bureautje zitten dan voor lul lopen in een blauw pakkie.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:25:07 #30
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_135586795
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:23 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat de mensen die slecht kunnen leren en een baan hebben waarvan iedereen de basisbeginselen kan leren binnen 2 uur zonder werk komen te zitten omdat er een aantal mensen een kutstudie hebben gedaan waar werkgevers niet op zitten te wachten. Is dat eerlijk dan? :P
[/quote]
pi_135586839
Ik herken het verhaal van de te rooskleurige toekomst die werd voorgespiegeld. Mijn economieleraar riep een keer in de zoveel tijd dat de wereld aan onze voeten zou liggen als we ons diploma eenmaal hadden. Maar ik snap niet waarom je zo afgunstig doet tegenover lager opgeleiden. Als je wat minder bedeeld bent qua intellect moet dat niet betekenen dat je meteen helemaal kansloos bent in het leven.
pi_135587014
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:25 schreef Catkiller het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat de mensen die slecht kunnen leren en een baan hebben waarvan iedereen de basisbeginselen kan leren binnen 2 uur zonder werk komen te zitten omdat er een aantal mensen een kutstudie hebben gedaan waar werkgevers niet op zitten te wachten. Is dat eerlijk dan? :P
Je kunt het wel hebben over een kut studie, maar mensen die in staat zijn om een opleiding op hbo/wo niveau af te ronden hebben nog altijd meer gepresteerd dan mensen die niet verder komen dan een vmbo/mbo'tje

En ga nu alsjeblieft niet zeggen dat een mbo secretaresse opleiding meer voorstelt dan communicatiewetenschappen of rechten oid.

Juist het feit dat werkgevers daar ''niet op zitten te wachten'' zou wat mij betreft niet als een paal boven water hoeven te staan. Natuurlijk wil je geen personeel dat binnen enkele maanden weer vertrokken is, maar als je iemand kunt aantrekken met academisch werk- en denkniveau voor een jaar of 2 of langer, is dat naar mijn idee zeker het overwegen waard.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:30:22 #33
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_135587062
Gratis tip: zoek het buiten NL.
Meer werk en een hoger besteedbaar inkomen.
Dat zou mijn keuze zijn in 2014.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_135587074
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:17 schreef Nat-Water het volgende:

"Als je een afkorting uit typt typ hem dan goed uit"

Ha ha, ja TL;DR = Too Long Didn't Read echter men bedoelt Too Long To Read vandaar mijn Retalin/Ritalin advies.
.
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
pi_135587137
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:29 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Je kunt het wel hebben over een kut studie, maar mensen die in staat zijn om een opleiding op hbo/wo niveau af te ronden hebben nog altijd meer gepresteerd dan mensen die niet verder komen dan een vmbo/mbo'tje
Nee. Prestatie gaat over je kunnen. Als jij met veel pijn, moeite en inzet vmbo haalt heb je iniedergeval in mijn ogen meer gepresteerd dan dat je met 2 vingers in de neus hbo afrondt.

quote:
En ga nu alsjeblieft niet zeggen dat een mbo secretaresse opleiding meer voorstelt dan communicatiewetenschappen of rechten oid.

Juist het feit dat werkgevers daar ''niet op zitten te wachten'' zou wat mij betreft niet als een paal boven water hoeven te staan. Natuurlijk wil je geen personeel dat binnen enkele maanden weer vertrokken is, maar als je iemand kunt aantrekken met academisch werk- en denkniveau voor een jaar of 2 of langer, is dat naar mijn idee zeker het overwegen waard.
Er is alleen totaal geen garantie dat het 2 jaar is. Misschien is het wel een maand. En dan heb je zo'n wo'er die niet gemotiveerd naar z'n werk gaat. Geef mij maar die persoon die met pijn, moeite en inzet z'n vmbo afrondt.
Oh.
pi_135587138
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:26 schreef Pieter-Bas het volgende:

Ik doe niet afgunstig, althans ; Zo bedoel ik het niet.

Maar ik had altijd 1 ding in mijn leven waarvan ik dacht dat ik goed bezig was, en dat is mijn opleiding. En als dat, naarmate je dichter bij de eindstreep komt, amper waarde blijkt te hebben na 6 jaar gymnasium en 4 jaar WO, is dat inderdaad even slikken.

Vooral wanneer je ex die nog nooit een uur heeft gestudeerd al een OT contract heeft en een huis koopt met haar eigen zooitje, terwijl ik nog de schijt van mijn 4 huisgenoten uit de pot moet boenen, en voorlopig nog wel even moet doen waarschijnlijk.
pi_135587330
De meeste Vmbo'ers zijn gewoon oproepkrachten hoor die hebben geen vaste uren en als er een maand geen werk is is er geen werk. De oostblokkers nemen het werk ook af. Overal is crisis. Tevens je diploma/titel blijft bestaan en je hoeft je niet meer te verantwoorden je doet je best meer zit er niet in basta!
pi_135587452
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:36 schreef ManianMan het volgende:
De meeste Vmbo'ers zijn gewoon oproepkrachten hoor die hebben geen vaste uren en als er een maand geen werk is is er geen werk. De oostblokkers nemen het werk ook af. Overal is crisis. Tevens je diploma/titel blijft bestaan en je hoeft je niet meer te verantwoorden je doet je best meer zit er niet in basta!
Dat gezeik over Oostblokkers. Die mensen verlaten hun land om een inkomen te verdienen wat 10x zo hoog is als thuis. Geef ze eens ongelijk - jij zou hetzelfde doen.

Er zijn 2 problemen met importarbeiders:

-Wij Nederlanders kijken zelf nauwelijks over de grens
-Het echte, grote probleem is dat de lonen domweg zo ver uitelkaar liggen.
Oh.
pi_135587472
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:31 schreef Nat-Water het volgende:

[..]

Nee. Prestatie gaat over je kunnen. Als jij met veel pijn, moeite en inzet vmbo haalt heb je iniedergeval in mijn ogen meer gepresteerd dan dat je met 2 vingers in de neus hbo afrondt.

[..]

Er is alleen totaal geen garantie dat het 2 jaar is. Misschien is het wel een maand.
Ik kan me in beide uitspraken niet vinden. Je schetst de situatie ten eerste al zo negatief mogelijk : De mbo'er die bloed zweet en tranen niet schuwt, en de hbo'er die de studie met twee vingers in de neus haalt. Dit zal ongetwijfeld voorkomen, maar ik denk dat er over het algeheel gezien veel meer gemotiveerde hbo'ers zijn dan mbo'ers.

Een vriend van mij is na 5 jaar gewerkt te hebben begonnen op het mbo, en ik weet niet in hoeverre dit in zijn algemeenheid geldt, maar het komt er praktisch op neer dat hij achter een computer wordt gezet, moet wachten tot het 5 uur is, en weer naar huis mag.

Wat betreft de garantie ; Zo kun je altijd wel beren op de weg zien. Zelf begon ik ook met grote plannen aan mijn studie, maar nu ik me meer in de markt heb verdiept heb ik mijn eisen bijgesteld. Gelukkig heb ik nog familie met een advocatenkantoor waar ik terecht kan, maar als dat niet lukt dan pak ik een lagere functie die enigszins inhoudelijk van aard is met beide handen aan, en wil ik me best voor langere periode committeren.

En inderdaad: Dient er zich wat beters aan, dan ben ik weg. Maar hoe moet ik dit dan zien : een jurist die opeens voor mijn neus staat met de boodschap of ik bij hem wil komen werken, terwijl ik licht administratief werk voor de plaatselijke BV doe? Dat zie ik zo snel niet gebeuren. Daar zal ik zelf op uit moeten gaan, maar ik weet voordat dat gebeurt dat ik mezelf prima 1/2/3 jaar voor zo'n functie kan inzetten.

Dan heb ik in ieder geval al iets relevanters op mijn CV dan horecawerk oid.
  donderdag 16 januari 2014 @ 23:40:35 #40
388846 KaoloJoeka
Leef die leven mi mang
pi_135587515
Tja, je had het aan kunnen zien komen natuurlijk.
pi_135587644
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:39 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Ik kan me in beide uitspraken niet vinden. Je schetst de situatie ten eerste al zo negatief mogelijk : De mbo'er die bloed zweet en tranen niet schuwt, en de hbo'er die de studie met twee vingers in de neus haalt. Dit zal ongetwijfeld voorkomen, maar ik denk dat er over het algeheel gezien veel meer gemotiveerde hbo'ers zijn dan mbo'ers.
Dat is een aanname. Dat weet je niet.

quote:
Een vriend van mij is na 5 jaar gewerkt te hebben begonnen op het mbo, en ik weet niet in hoeverre dit in zijn algemeenheid geldt, maar het komt er praktisch op neer dat hij achter een computer wordt gezet, moet wachten tot het 5 uur is, en weer naar huis mag
Nou en?

quote:
Wat betreft de garantie ; Zo kun je altijd wel beren op de weg zien. Zelf begon ik ook met grote plannen aan mijn studie, maar nu ik me meer in de markt heb verdiept heb ik mijn eisen bijgesteld. Gelukkig heb ik nog familie met een advocatenkantoor waar ik terecht kan, maar als dat niet lukt dan pak ik een lagere functie die enigszins inhoudelijk van aard is met beide handen aan, en wil ik me best voor langere periode committeren.

En inderdaad: Dient er zich wat beters aan, dan ben ik weg. Maar hoe moet ik dit dan zien : een jurist die opeens voor mijn neus staat met de boodschap of ik bij hem wil komen werken, terwijl ik licht administratief werk voor de plaatselijke BV doe? Dat zie ik zo snel niet gebeuren. Daar zal ik zelf op uit moeten gaan, maar ik weet voordat dat gebeurt dat ik mezelf prima 1/2/3 jaar voor zo'n functie kan inzetten.

Dan heb ik in ieder geval al iets relevanters op mijn CV dan horecawerk oid.
Wat er gebeurt is omdat jij een 'lagere' baan doet met weinig uitdaging en waarschijnlijk een lager salaris, je 's avonds achter je pc op monsterboard en jobbird vrolijk verder gaat solliciteren.
Oh.
pi_135587696
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:39 schreef Nat-Water het volgende:

[..]

Dat gezeik over Oostblokkers. Die mensen verlaten hun land om een inkomen te verdienen wat 10x zo hoog is als thuis. Geef ze eens ongelijk - jij zou hetzelfde doen.

Er zijn 2 problemen met importarbeiders:

-Wij Nederlanders kijken zelf nauwelijks over de grens
-Het echte, grote probleem is dat de lonen domweg zo ver uitelkaar liggen.
Geen haar op mijn hoofd die denkt om dit land te verlaten al zou ik oneindig rijk zijn.
pi_135587987
Men zag vijf jaar geleden een hoop vacatures staan voor een bepaalde functie en raadde toen iedereen aan om die opleiding te volgen omdat er toch vacatures zijn. Maar inmiddels zijn die allemaal vervuld, meestal zijn het dan ook vacatures waar er weinig doorloop zijn. Het beste is eigenlijk echt je specialiseren, dan praat ik helaas wel over een master of extra cursussen. Dat kost inderdaad geld, maar anders kom je lastig aan de bak.
pi_135588012
Wie heeft je verteld dat hoger opgeleiden een betere baan kans hebben?
Voor de crisis was het niet anders dan nu.

Als er te veel aanbod is van personeel is het nogal logisch dat een baan vinden lastig is.
Je idee om hoger opgeleiden voorrang te geven voor banen van een lager niveau slaat echt nergens op.
pi_135588111
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:29 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Hoezo meer gepresteerd?
Objectief, ja.... maar subjectief hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Een mbo student kan velen malen meer zijn best hebben gedaan dan een hbo/wo student.
Iedereen doet een studie voor zijn/haar niveau.
Een lager niveau zegt helemaal niks over of iemand zijn best doet en hoeveel uur diegene er in heeft gestoken.
pi_135588153
quote:
6s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:51 schreef DeRakker. het volgende:

Als er te veel aanbod is van personeel is het nogal logisch dat een baan vinden lastig is.
Je idee om hoger opgeleiden voorrang te geven voor banen van een lager niveau slaat echt nergens op.
Het is door het CBS gemeten dat de werkloosheid onder laagopgeleiden hoger is. Daaruit kan je concluderen dat je met een hogere opleiding eerder een baan vindt.
Oh.
pi_135588171
Ben zelf een vrij concreet voorbeeld van wat TO omschrijft:

Zelf ook vwo gedaan. Niet dat ik er heel veel voor heb moeten doen, maar had toch wel de nodige discipline. Niet uitgaan voor toetsweken, regelmatig even een samenvattinkje maken, weinig spijbelen.

Mijn neef is in zijn puberteit he-le-maal doorgedraaid. Blowen, zuipen, verkeerde vrienden, maanden niet op school geweest.

Hij haalde uiteindelijk zijn vmbo, is daarna naar het ROC gegaan en heeft een opleiding administratie gedaan. Ook in die periode nog veel met foute vrienden, weinig aandacht aan zijn opleiding, maar hij vertelde zelf altijd stoer dat hij ''alles toch wel haalde'' omdat hij de leraar goed kende...

Zelf ben ik inmiddels afgestudeerd in rechten, jaja dit is een alfastudie. Maar mijn neef heeft inmiddels wel een baan, en ik zit zonder, en loop momenteel maar voor de derde keer een stage a 400 euro per maand. Woon nog met huisgenoten, weinig tot geen uitzicht op een baan.

De markt zit nu eenmaal zo in elkaar, en ik zou ook niet weten wie je hier de schuld van kunt geven, maar dat sommige mensen in dit topic zeggen dat het mijn eigen schuld is dat ik rechten ben gaan studeren, dat gaat me echt te ver.

Ik durf te stellen dat er heel veel mbo'ers zijn die er ook behoorlijk met de pet naar gegooid hebben, en daar kun je mensen die een wetenschappelijke opleiding hebben gedaan, ookal is het een alfaopleiding, echt niet mee vergelijken..
pi_135588229
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:54 schreef Nat-Water het volgende:

[..]

Het is door het CBS gemeten dat de werkloosheid onder laagopgeleiden hoger is. Daaruit kan je concluderen dat je met een hogere opleiding eerder een baan vindt.
Qua cijfers klopt dat idd.
Maar een hoge opleiding is geen baangarantie.

Er zijn ook veel die onder het niveau werken en dus niet meetellen met werkloos...
pi_135588304
quote:
6s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:53 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Hoezo meer gepresteerd?
Objectief, ja.... maar subjectief hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Een mbo student kan velen malen meer zijn best hebben gedaan dan een hbo/wo student.
Iedereen doet een studie voor zijn/haar niveau.
Een lager niveau zegt helemaal niks over of iemand zijn best doet en hoeveel uur diegene er in heeft gestoken.
Kan, maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat gemiddeld gezien hbo/wo studenten meer tijd aan hun opleiding besteden dan mbo studenten.
pi_135588411
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:55 schreef Sheldon. het volgende:

Zelf ook vwo gedaan. Niet dat ik er heel veel voor heb moeten doen, maar had toch wel de nodige discipline. Niet uitgaan voor toetsweken, regelmatig even een samenvattinkje maken, weinig spijbelen.

Mijn neef is in zijn puberteit he-le-maal doorgedraaid. Blowen, zuipen, verkeerde vrienden, maanden niet op school geweest.

Hij haalde uiteindelijk zijn vmbo, is daarna naar het ROC gegaan en heeft een opleiding administratie gedaan. Ook in die periode nog veel met foute vrienden, weinig aandacht aan zijn opleiding, maar hij vertelde zelf altijd stoer dat hij ''alles toch wel haalde'' omdat hij de leraar goed kende...

Zelf ben ik inmiddels afgestudeerd in rechten, jaja dit is een alfastudie. Maar mijn neef heeft inmiddels wel een baan, en ik zit zonder, en loop momenteel maar voor de derde keer een stage a 400 euro per maand. Woon nog met huisgenoten, weinig tot geen uitzicht op een baan.

De markt zit nu eenmaal zo in elkaar, en ik zou ook niet weten wie je hier de schuld van kunt geven, maar dat sommige mensen in dit topic zeggen dat het mijn eigen schuld is dat ik rechten ben gaan studeren, dat gaat me echt te ver.

Ik durf te stellen dat er heel veel mbo'ers zijn die er ook behoorlijk met de pet naar gegooid hebben, en daar kun je mensen die een wetenschappelijke opleiding hebben gedaan, ookal is het een alfaopleiding, echt niet mee vergelijken..
Een opleiding is nooit 'jouw schuld'. Het is een investering in jezelf, en je leert buiten vakkennis ook andere dingen. Maar je gaat wel heel kort door de bocht met je vergelijking mbo - wo. Ik ken genoeg mensen die er op het hbo en ook wo er met de pet naar gooien en het toch halen.

Je moet trouwens niet verbaasd zijn dat je zonder werk zit, van rechten is het domweg gewoon bekend dat er meer mensen zijn die die studie doen en de arbeidsplaatsen beperkt zijn.

Wel succes gewenst! ^O^
Oh.
pi_135588433
quote:
6s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:51 schreef DeRakker. het volgende:

Mijn idee is ook niet om hoger opgeleiden onder alle omstandigheden voorrang te verlenen boven lager opgeleiden. Maar gezien de huidige economische omstandigheden kan het voor zowel werkgever als hoger opgeleide werknemer eerder dan onder normale omstandigheden lonend zijn om naar alternatieven te kijken.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 00:03:35 #53
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_135588510
Hbo niet afgerond, alleen waardeloze mbo opleiding gedaan en op mijn 28e een huis gekocht.

Leren is niet alles. Maar dan moet je wel hard willen werken
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_135588511
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:01 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Mijn idee is ook niet om hoger opgeleiden onder alle omstandigheden voorrang te verlenen boven lager opgeleiden. Maar gezien de huidige economische omstandigheden kan het voor zowel werkgever als hoger opgeleide werknemer eerder dan onder normale omstandigheden lonend zijn om naar alternatieven te kijken.
Alsof ze dat niet doen.
Werkgevers kiezen de beste kandidaten uit, genoeg keus op dit moment.
pi_135588532
quote:
6s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:56 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Qua cijfers klopt dat idd.
Maar een hoge opleiding is geen baangarantie.

Er zijn ook veel die onder het niveau werken en dus niet meetellen met werkloos...
Dat heb ik ook nooit gezegd, ik weet zelf uit eigen ervaring dat het niet zo is.
En ik heb werkelijk waar geen idee hoeveel mensen onder hun niveau werken. Dat is nauwelijks te meten. Ik weet ook niet wat onder werk valt - rekent het CBS stage tot werk?
Oh.
pi_135588656
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:00 schreef Nat-Water het volgende:

[..]

Een opleiding is nooit 'jouw schuld'. Het is een investering in jezelf, en je leert buiten vakkennis ook andere dingen. Maar je gaat wel heel kort door de bocht met je vergelijking mbo - wo. Ik ken genoeg mensen die er op het hbo en ook wo er met de pet naar gooien en het toch halen.

Je moet trouwens niet verbaasd zijn dat je zonder werk zit, van rechten is het domweg gewoon bekend dat er meer mensen zijn die die studie doen en de arbeidsplaatsen beperkt zijn.

Wel succes gewenst! ^O^
Zo'n idee had ik wel toen ik begon aan mijn studie, maar de arbeidsmarkt was toen nog een ver van mijn bed show.

Hoe ik het wel voel, is dat het best wel oneerlijk is om daar op deze manier voor ''gestraft'' te worden, want zo voelt het wel een beetje.

Je neemt je school (vanaf 1 vwo tot je master) altijd serieus, en dan blijkt juist iemand die zijn opleiding nooit serieus heeft genomen eerder de voetjes op het droge te hebben dan ikzelf.

Ik heb er geen moeite mee om nog een tijdje stages te blijven lopen, maar ik weet ook niet hoe ver dit verhaal nog door zal lopen. Nu ben ik nog relatief jong, maar als ik straks 29/30 ben en ik werk nog steeds in een kroeg en kan nog steeds geen eigen huis kopen, dan zou je kunnen stellen dat mijn leven verkloot is, omdat ik een hoge opleiding heb gedaan, en dat vind ik wel heel erg oneerlijk..
pi_135588748
Ik snap je frustratie, maar je moet beseffen dat die mensen van 25 die vmbo hebben gedaan en er nu al behaaglijk bij zitten, heel hun leven zo blijven zitten. Die zullen bijna geen financiële vooruitgang boeken en jij wel, dus over een aantal jaar zal je wel tevreden zijn met wat je hebt gedaan
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
pi_135588753
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:07 schreef Sheldon. het volgende:

[..]

Zo'n idee had ik wel toen ik begon aan mijn studie, maar de arbeidsmarkt was toen nog een ver van mijn bed show.

Hoe ik het wel voel, is dat het best wel oneerlijk is om daar op deze manier voor ''gestraft'' te worden, want zo voelt het wel een beetje.

Je neemt je school (vanaf 1 vwo tot je master) altijd serieus, en dan blijkt juist iemand die zijn opleiding nooit serieus heeft genomen eerder de voetjes op het droge te hebben dan ikzelf.

Ik heb er geen moeite mee om nog een tijdje stages te blijven lopen, maar ik weet ook niet hoe ver dit verhaal nog door zal lopen. Nu ben ik nog relatief jong, maar als ik straks 29/30 ben en ik werk nog steeds in een kroeg en kan nog steeds geen eigen huis kopen, dan zou je kunnen stellen dat mijn leven verkloot is, omdat ik een hoge opleiding heb gedaan, en dat vind ik wel heel erg oneerlijk..
Zie het niet zo pessimistisch in. Als je echt wilt lukt het je wel. Ik heb natuurlijk makkelijk praten vanuit mijn positie, maar ik herken het. Je moet blijven proberen, probeer je netwerk aan te spreken, en het komt echt, echt, vanzelf.
Oh.
pi_135589013
Moet er niet aan denken nu al vast de zitten aan huis, vrouw, kind, baan en labrador. Wees blij dat je tot je 25e kan studeren. Wees blij dat je ongebonden bent. Wees blij dat je met niemand rekening hoeft te houden. Boeiend dat geld. Vrijheid!
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  vrijdag 17 januari 2014 @ 00:21:21 #60
351780 Piye
King of Kush
pi_135589107
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel volk dat denkt dat alles ze komt aanwaaien en ze gelijk 10.000 per maand gaan verdienen omdat ze WO hebben gedaan.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
pi_135589138
Fuck money get bitches.
pi_135589145
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:21 schreef Piye het volgende:
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel volk dat denkt dat alles ze komt aanwaaien en ze gelijk 10.000 per maand gaan verdienen omdat ze WO hebben gedaan.
Studeren met als doel rijk te worden :') daar gaat het al mis. Als je bijvoorbeeld anesthesist wil worden vanwege het salaris :') :')
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_135589162
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:10 schreef Nat-Water het volgende:

[..]

Zie het niet zo pessimistisch in. Als je echt wilt lukt het je wel. Ik heb natuurlijk makkelijk praten vanuit mijn positie, maar ik herken het. Je moet blijven proberen, probeer je netwerk aan te spreken, en het komt echt, echt, vanzelf.
Dat is ook wel een beetje zo. Het gras is bij mij altijd wat groener bij de buren. Als ik nu een eigen huis had gehad en ik moet elke ochtend om 7 uur 's ochtends bij andere mensen de heg snoeien zou ik daar waarschijnlijk ook niet blij van worden, al kijk ik nu enigszins met afgunst naar iemand die dit wel doet.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 00:25:04 #64
395200 deadprez
One more rail
pi_135589196
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:22 schreef BozeHaas het volgende:
Fuck money get bitches.
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 00:25:19 #65
351780 Piye
King of Kush
pi_135589201
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:23 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Studeren met als doel rijk te worden :') daar gaat het al mis. Als je bijvoorbeeld anesthesist wil worden vanwege het salaris :') :')
Nog zoiets inderdaad. Vooral als je dan ook nog eens te beroerd bent om überhaupt uit te zoeken of je wel rijk zal worden met je studie. :P
pi_135589297
Het idee dat ik rijk word door simpelweg te studeren heb ik op mijn 17e al laten varen. Maar er zit ook nog iets tussen 10 k per maand verdienen en überhaupt geen uitzicht hebben op een baan.

Momenteel werk ik al jaren in een restaurant. Ik heb geen vreselijk groot ego, maar na 10 jaar pannenkoeken serveren in een lullig regionaal restaurant begint me dit ook wel een beetje mijn eer te na te worden eerlijk gezegd..
pi_135589345
Niks mis met pannenkoeken :Y)
Oh.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 00:41:35 #68
351780 Piye
King of Kush
pi_135589565
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:29 schreef Sheldon. het volgende:
Het idee dat ik rijk word door simpelweg te studeren heb ik op mijn 17e al laten varen. Maar er zit ook nog iets tussen 10 k per maand verdienen en überhaupt geen uitzicht hebben op een baan.

Momenteel werk ik al jaren in een restaurant. Ik heb geen vreselijk groot ego, maar na 10 jaar pannenkoeken serveren in een lullig regionaal restaurant begint me dit ook wel een beetje mijn eer te na te worden eerlijk gezegd..
Het WO is nou eenmaal geen beroepsopleiding. Dus misschien moet je inderdaad wat meer doen om een baantje te vinden, misschien moet je je op het buitenland richten (al weet ik niet in hoeverre dat kan met rechten). Je neef verwijten dat hij wel een redelijke baan heeft met zijn foute vrienden is in ieder geval niet de oplossing.
pi_135589623
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:18 schreef Mortaxx het volgende:
Moet er niet aan denken nu al vast de zitten aan huis, vrouw, kind, baan en labrador. Wees blij dat je tot je 25e kan studeren. Wees blij dat je ongebonden bent. Wees blij dat je met niemand rekening hoeft te houden. Boeiend dat geld. Vrijheid!
Dit dus.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 17 januari 2014 @ 04:48:28 #70
166255 Maringo
Bèhèhèhèh
pi_135591180
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:01 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Ik denk dat het meer aan jou en je vriendengroep ligt. Soort zoekt soort, dus je matties zullen niet veel anders zijn dan jou.
Dat je niet meteen een baan hebt na je studie overkomt bijna iedereen op elk niveau. Hoe je er vervolgens mee omgaat, dat geheel persoonsgebonden. Het feit dat jij al denigrerend praat over lageropgeleidde puur alleen omdat ze een lager niveau hebben, getuigd al van een foute attitude. Dat soort dingen zien werkgevers ook en zullen ze voorkeur geven aan iemand met dezelfde opleiding, maar met een betere algemene houding. Je kan andere de schuld geven wat je wil, je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor wat je wel en niet bereikt in het leven. Je studie heeft daar niks mee te maken.

Ik heb een vriendengroep waarin veel verschillende niveaus en stromingen zitten. Mbo, hbo, universitair, alpha en betastudies. Van degene die al klaar zijn met hun opleiding, hadden we allemaal binnen een jaar werk voor de opleiding die we deden. De meeste hebben zelfs tijdelijk een mindere baan gehad tot er een betere voorbij kwam. Het is puur je houding tegenover dit soort dingen waardoor je het maakt of faalt in het leven, ongeacht het niveau van je studie.
Die volg topic-knop hè...
Op 02-06-2014 16:38 schreef Moeraskat
Je bent te goed voor de mensheid.
pi_135592338
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:21 schreef Piye het volgende:
En afgeven op mensen die een lagere opleiding hebben gedaan.
TS heeft totaal geen respect voor ze... daar gaat al iets mis.
Zijn mislukkingen vormt hij zo om dat hij andere de schuld kan geven zonder dat hij naar zichzelf kijkt.

Rechten is een populaire studie, dat weet iedereen.
Dus dan weet je dat je veel concurrentie hebt.
pi_135592377
Wat heb je gestudeerd? En wat zijn de studies van je vrienden?
pi_135596484
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:06 schreef Zeetakje het volgende:
Daarom: hoger agrarisch onderwijs _O_
Werk gegarandeerd ^O^

Ik zou het overwegen als ik jou was
Yup, werk zat in de agrarische sector. Dat krijg je als dat de enigste sector is die gegroeid heeft afgelopen jaren.
pi_135596721
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:55 schreef Sheldon. het volgende:

Had je maar een 'echt' vak moeten leren. Je kan altijd nog voor jezelf beginnen..
pi_135597396
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:31 schreef TommyVercetti het volgende:

[..]

Ik doe niet afgunstig, althans ; Zo bedoel ik het niet.

Maar ik had altijd 1 ding in mijn leven waarvan ik dacht dat ik goed bezig was, en dat is mijn opleiding. En als dat, naarmate je dichter bij de eindstreep komt, amper waarde blijkt te hebben na 6 jaar gymnasium en 4 jaar WO, is dat inderdaad even slikken.

Vooral wanneer je ex die nog nooit een uur heeft gestudeerd al een OT contract heeft en een huis koopt met haar eigen zooitje, terwijl ik nog de schijt van mijn 4 huisgenoten uit de pot moet boenen, en voorlopig nog wel even moet doen waarschijnlijk.
Ik herken je gevoel. Tegen mij werd altijd gezegd 'maak je opleiding af', een goede opleiding was belangrijk, bijna een voorwaarde voor 'een goed leven later'. Toen studeerde ik af en kon 'later' beginnen.. Dat viel vies tegen! Ik heb vaak gedacht: 'wanneer begint later? Ik heb een studie afgerond, netjes binnen een redelijke termijn, waar is het schip met geld? Waar is het geluk? Nu moet alles toch goed komen?'. Ik heb het er zeker moeilijk mee gehad, ik weet nog dat ik het enorm oneerlijk vond dat een apothekersassistente met haar MBO opleiding destijds meer verdiende dan ik met mijn eerste baantje. Vreselijk! Had ik daarvoor nou vwo, een bachelor en een master gedaan? Nu, 3,5 jaar na mijn afstuderen, heb ik redelijk mijn draai gevonden, goede baan met een goed salaris. Maar het was destijds een deceptie.

Ik denk wel dat we het momenteel allemaal moeilijk hebben, WO'ers, HBO'ers en MBO'ers alike. Hoger opgeleiden kunnen niks vinden op hun niveau, stromen lager in, waardoor er voor lager opgeleiden minder banen zijn. Iedere groep kent zijn eigen struggles. Om te zeggen dat de ene het moeilijker of makkelijker heeft dan de ander doet geen recht aan iemands situatie.
pi_135597870
Ik heb mbo gedaan en had direct een baan. werk er nu een jaar of 4.
Geen super inkomen maar ben wel tevreden met mijn werk en inkomen.

ik denk dat met wat meer inzet ik ook wel havo had kunnen doen maar dat denkt elke mbo-er.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')