Dat hoeft ook niet zo nodig, maar het moet ook niet veel en veel later gaan worden.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:06 schreef Bitterlemon het volgende:
Waarom zou je op je 25e eigenlijk al een huis willen kopen?
Ik ken eerlijk gezegd geen cijfers, maar ik word er een beetje verdrietig van als ik de situatie van sommige leeftijdsgenoten die hebben gestudeerd, vergelijk met leeftijdsgenoten die al een paar jaar werken na hun mbo, die massaal eigen huizen aan het kopen zijn.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:08 schreef Nat-Water het volgende:
Hoewel het een kutsituatie is TS, als je werkloos uit je HBO / WO komt moet je niet vergeten dat als je een baan vindt je direct meer verdient dan een vmbo'er. En er zitten trouwens ook nog steeds meer laagopgeleide mensen thuis dan hoogopgeleide mensen.
Dat is niet iedereen voorbehouden helaas.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:09 schreef Rezania het volgende:
Een studie is nou eenmaal geen garantie voor succes. Maar je had je kans op succes wel kunnen verhogen door een mooie bčtastudie te doen.
Je moet dan ook geen zweverige pretstudie of massastudie doen, zo simpel is. Wil je werk, simpel, kijk naar de cijfers, niet naar wat je leuk vindt.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:12 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Dat is niet iedereen voorbehouden helaas.
Desalniettemin, een betastudie is misschien het beste dat je kunt doen. Maar een leuke alfastudie is nog altijd beter dan een ROC'tje managementassistent. Toch ken ik 3 mensen met een communicatiestudie die werk zoeken, terwijl een paar secretaresse's zo aan de slag kunnen.
Het is inderdaad triest. Ik heb zelf een beta studie gedaan, en ik moest een halfjaar wachten voordat ik iets vond. En dan had ik nog mazzel. Het is een hele hoop lekker maken, maar de realiteit is echt anders. En ja, dat voelt kut, want je hebt het idee dat je je studie voor niks hebt gedaan.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:10 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Ik ken eerlijk gezegd geen cijfers, maar ik word er een beetje verdrietig van als ik de situatie van sommige leeftijdsgenoten die hebben gestudeerd, vergelijk met leeftijdsgenoten die al een paar jaar werken na hun mbo, die massaal eigen huizen aan het kopen zijn.
Terwijl sommige wo afgestudeerden bijna wordt verweten dat ze een bepaalde studie hebben gedaan.
Deels mee eens.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:13 schreef Rezania het volgende:
[..]
Je moet dan ook geen zweverige pretstudie of massastudie doen, zo simpel is. Wil je werk, simpel, kijk naar de cijfers, niet naar wat je leuk vindt.
Jongen, ben je nou gewoon jaloers dat een timmerman die mbo heeft gedaan zo aan het werk kan, terwijl je maatje van communicatiewetenschappen dat niet kan?quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:15 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Deels mee eens.
Toch vind ik dat je mensen die een ''pretstudie'' gedaan hebben méér kunt verwijten dan mensen die een ROC kutopleiding hebben gedaan. Terwijl mensen met een pretstudie in feite wel harder de lul zijn tegenwoordig dan mensen die van het MBO afkomen. Het is en blijft toch een universitaire opleiding die je hebt afgerond, die nog altijd vele malen meer inspanning vergt dan een mbo.
1. Als je een afkorting uit typt typ hem dan goed uit. En Retatlin?quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:14 schreef Groeneg2 het volgende:
1. TLDR: (Too Long To Read): get some Retatlin
2. Probleem van TS lijkt me wel lastig. Tip: ga vervolg studies doen. Ook het halen van simpele certificaten werken. Bijvoorbeeld projectleiding Prince2 o.i.d.
Het is niet dat ik het niet snap, ik vind het gewoon oneerlijk.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:16 schreef Rezania het volgende:
[..]
Jongen, ben je nou gewoon jaloers dat een timmerman die mbo heeft gedaan zo aan het werk kan, terwijl je maatje van communicatiewetenschappen dat niet kan?Vraag en aanbod, hoe moeilijk kan het zijn?
Het nadeel daarvan is dat je als werkgever weet dat je secretaresse of administrator weggaat als hij de kans krijgt. En dan moet je weer iemand inwerken.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:19 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Het is niet dat ik het niet snap, ik vind het gewoon oneerlijk.
Het wordt ter kennisgeving aangenomen, en dat vind ik frustrerend. Timmerman is een ambacht, daar kun je niet zomaar een universitair geschoolde voor inzetten. Maar als je een secretaresse of administrator nodig hebt, dan zou er in mijn ogen vaker voorrang verleend moeten worden aan bijvoorbeeld iemand met een wo achtergrond die bereid is om onder zijn of haar niveau te werken.
Een systeem waarin de hoger opgeleiden wel de mindere baantjes kunnen krijgen, maar de mindere niet de hogere. Dat is momenteel nog niet ver genoeg ontwikkeld.
Dus, omdat een paar figuren van je middelbare school je valse beloftes maakte, moet je nu voorrang krijgen op de arbeidsmarkt? Ga toch fietsen man.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:19 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Het wordt ter kennisgeving aangenomen, en dat vind ik frustrerend. Timmerman is een ambacht, daar kun je niet zomaar een universitair geschoolde voor inzetten. Maar als je een secretaresse of administrator nodig hebt, dan zou er in mijn ogen vaker voorrang verleend moeten worden aan bijvoorbeeld iemand met een wo achtergrond die bereid is om onder zijn of haar niveau te werken.
Een systeem waarin de hoger opgeleiden wel de mindere baantjes kunnen krijgen, maar de mindere niet de hogere. Dat is momenteel nog niet ver genoeg ontwikkeld.
En daarbij snap ik dus niet hoe je er bij komt. Als jij een werkgever zou zijn en je zoekt een secretaresse, heb je dan liever iemand die voldoet aan de eisen en waarvan je weet dat ze een hele tijd bij je blijft werken of heb je liever iemand die WO heeft gedaan en waarvan je weet dat ze er mee kappen zodra ze iets beters hebben gevonden op hun niveau waarna jij weer tijd en moeite kan gaan besteden aan het zoeken van een nieuwe secretaresse?quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:19 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Als je de hele situatie terug brengt tot de essentie, zou het gewoon zo moeten zijn dat de mensen die het hoogst opgeleid zijn, ook de beste perspectieven moeten hebben.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:20 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dus, omdat een paar figuren van je middelbare school je valse beloftes maakte, moet je nu voorrang krijgen op de arbeidsmarkt? Ga toch fietsen man.
Dat is dan discriminatie. Sommige mensen kunnen niet beter. Die lopen al op hun toppen bij vmbo. Die gun jij dan geen baan? Tja..quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:23 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Als je de hele situatie terug brengt tot de essentie, zou het gewoon zo moeten zijn dat de mensen die het hoogst opgeleid zijn, ook de beste perspectieven moeten hebben.
Maar de realiteit zit daar momenteel te ver vanaf, en dat vind ik inderdaad scheef. Ik snap marktwerking prima, maar dat betekent niet dat ik het ook wil accepteren, al valt er waarschijnlijk weinig aan te doen.
Dan moet er wel een betere optie komen. Denk dat er momenteel zat WO afgestudeerden zijn die al blij zouden zijn met een simpele administratieve functie.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:21 schreef Catkiller het volgende:
[..]
En daarbij snap ik dus niet hoe je er bij komt. Als jij een werkgever zou zijn en je zoekt een secretaresse, heb je dan liever iemand die voldoet aan de eisen en waarvan je weet dat ze een hele tijd bij je blijft werken of heb je liever iemand die WO heeft gedaan en waarvan je weet dat ze er mee kappen zodra ze iets beters hebben gevonden op hun niveau waarna jij weer tijd en moeite kan gaan besteden aan het zoeken van een nieuwe secretaresse?
Ik zou gaan voor die mbo'er in dat geval hoor.
Dat zou betekenen dat de mensen die slecht kunnen leren en een baan hebben waarvan iedereen de basisbeginselen kan leren binnen 2 uur zonder werk komen te zitten omdat er een aantal mensen een kutstudie hebben gedaan waar werkgevers niet op zitten te wachten. Is dat eerlijk dan?quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:23 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Als je de hele situatie terug brengt tot de essentie, zou het gewoon zo moeten zijn dat de mensen die het hoogst opgeleid zijn, ook de beste perspectieven moeten hebben.
Maar de realiteit zit daar momenteel te ver vanaf, en dat vind ik inderdaad scheef. Ik snap marktwerking prima, maar dat betekent niet dat ik het ook wil accepteren, al valt er waarschijnlijk weinig aan te doen.
Je kunt het wel hebben over een kut studie, maar mensen die in staat zijn om een opleiding op hbo/wo niveau af te ronden hebben nog altijd meer gepresteerd dan mensen die niet verder komen dan een vmbo/mbo'tjequote:Op donderdag 16 januari 2014 23:25 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat de mensen die slecht kunnen leren en een baan hebben waarvan iedereen de basisbeginselen kan leren binnen 2 uur zonder werk komen te zitten omdat er een aantal mensen een kutstudie hebben gedaan waar werkgevers niet op zitten te wachten. Is dat eerlijk dan?
quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:17 schreef Nat-Water het volgende:
"Als je een afkorting uit typt typ hem dan goed uit"
Ha ha, ja TL;DR = Too Long Didn't Read echter men bedoelt Too Long To Read vandaar mijn Retalin/Ritalin advies.
.
Nee. Prestatie gaat over je kunnen. Als jij met veel pijn, moeite en inzet vmbo haalt heb je iniedergeval in mijn ogen meer gepresteerd dan dat je met 2 vingers in de neus hbo afrondt.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:29 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Je kunt het wel hebben over een kut studie, maar mensen die in staat zijn om een opleiding op hbo/wo niveau af te ronden hebben nog altijd meer gepresteerd dan mensen die niet verder komen dan een vmbo/mbo'tje
Er is alleen totaal geen garantie dat het 2 jaar is. Misschien is het wel een maand. En dan heb je zo'n wo'er die niet gemotiveerd naar z'n werk gaat. Geef mij maar die persoon die met pijn, moeite en inzet z'n vmbo afrondt.quote:En ga nu alsjeblieft niet zeggen dat een mbo secretaresse opleiding meer voorstelt dan communicatiewetenschappen of rechten oid.
Juist het feit dat werkgevers daar ''niet op zitten te wachten'' zou wat mij betreft niet als een paal boven water hoeven te staan. Natuurlijk wil je geen personeel dat binnen enkele maanden weer vertrokken is, maar als je iemand kunt aantrekken met academisch werk- en denkniveau voor een jaar of 2 of langer, is dat naar mijn idee zeker het overwegen waard.
Ik doe niet afgunstig, althans ; Zo bedoel ik het niet.quote:
Dat gezeik over Oostblokkers. Die mensen verlaten hun land om een inkomen te verdienen wat 10x zo hoog is als thuis. Geef ze eens ongelijk - jij zou hetzelfde doen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:36 schreef ManianMan het volgende:
De meeste Vmbo'ers zijn gewoon oproepkrachten hoor die hebben geen vaste uren en als er een maand geen werk is is er geen werk. De oostblokkers nemen het werk ook af. Overal is crisis. Tevens je diploma/titel blijft bestaan en je hoeft je niet meer te verantwoorden je doet je best meer zit er niet in basta!
Ik kan me in beide uitspraken niet vinden. Je schetst de situatie ten eerste al zo negatief mogelijk : De mbo'er die bloed zweet en tranen niet schuwt, en de hbo'er die de studie met twee vingers in de neus haalt. Dit zal ongetwijfeld voorkomen, maar ik denk dat er over het algeheel gezien veel meer gemotiveerde hbo'ers zijn dan mbo'ers.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:31 schreef Nat-Water het volgende:
[..]
Nee. Prestatie gaat over je kunnen. Als jij met veel pijn, moeite en inzet vmbo haalt heb je iniedergeval in mijn ogen meer gepresteerd dan dat je met 2 vingers in de neus hbo afrondt.
[..]
Er is alleen totaal geen garantie dat het 2 jaar is. Misschien is het wel een maand.
Dat is een aanname. Dat weet je niet.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:39 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Ik kan me in beide uitspraken niet vinden. Je schetst de situatie ten eerste al zo negatief mogelijk : De mbo'er die bloed zweet en tranen niet schuwt, en de hbo'er die de studie met twee vingers in de neus haalt. Dit zal ongetwijfeld voorkomen, maar ik denk dat er over het algeheel gezien veel meer gemotiveerde hbo'ers zijn dan mbo'ers.
Nou en?quote:Een vriend van mij is na 5 jaar gewerkt te hebben begonnen op het mbo, en ik weet niet in hoeverre dit in zijn algemeenheid geldt, maar het komt er praktisch op neer dat hij achter een computer wordt gezet, moet wachten tot het 5 uur is, en weer naar huis mag
Wat er gebeurt is omdat jij een 'lagere' baan doet met weinig uitdaging en waarschijnlijk een lager salaris, je 's avonds achter je pc op monsterboard en jobbird vrolijk verder gaat solliciteren.quote:Wat betreft de garantie ; Zo kun je altijd wel beren op de weg zien. Zelf begon ik ook met grote plannen aan mijn studie, maar nu ik me meer in de markt heb verdiept heb ik mijn eisen bijgesteld. Gelukkig heb ik nog familie met een advocatenkantoor waar ik terecht kan, maar als dat niet lukt dan pak ik een lagere functie die enigszins inhoudelijk van aard is met beide handen aan, en wil ik me best voor langere periode committeren.
En inderdaad: Dient er zich wat beters aan, dan ben ik weg. Maar hoe moet ik dit dan zien : een jurist die opeens voor mijn neus staat met de boodschap of ik bij hem wil komen werken, terwijl ik licht administratief werk voor de plaatselijke BV doe? Dat zie ik zo snel niet gebeuren. Daar zal ik zelf op uit moeten gaan, maar ik weet voordat dat gebeurt dat ik mezelf prima 1/2/3 jaar voor zo'n functie kan inzetten.
Dan heb ik in ieder geval al iets relevanters op mijn CV dan horecawerk oid.
Geen haar op mijn hoofd die denkt om dit land te verlaten al zou ik oneindig rijk zijn.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:39 schreef Nat-Water het volgende:
[..]
Dat gezeik over Oostblokkers. Die mensen verlaten hun land om een inkomen te verdienen wat 10x zo hoog is als thuis. Geef ze eens ongelijk - jij zou hetzelfde doen.
Er zijn 2 problemen met importarbeiders:
-Wij Nederlanders kijken zelf nauwelijks over de grens
-Het echte, grote probleem is dat de lonen domweg zo ver uitelkaar liggen.
Hoezo meer gepresteerd?quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:29 schreef TommyVercetti het volgende:
[..]
Je kunt het wel hebben over een kut studie, maar mensen die in staat zijn om een opleiding op hbo/wo niveau af te ronden hebben nog altijd meer gepresteerd dan mensen die niet verder komen dan een vmbo/mbo'tje
En ga nu alsjeblieft niet zeggen dat een mbo secretaresse opleiding meer voorstelt dan communicatiewetenschappen of rechten oid.
Juist het feit dat werkgevers daar ''niet op zitten te wachten'' zou wat mij betreft niet als een paal boven water hoeven te staan. Natuurlijk wil je geen personeel dat binnen enkele maanden weer vertrokken is, maar als je iemand kunt aantrekken met academisch werk- en denkniveau voor een jaar of 2 of langer, is dat naar mijn idee zeker het overwegen waard.
Het is door het CBS gemeten dat de werkloosheid onder laagopgeleiden hoger is. Daaruit kan je concluderen dat je met een hogere opleiding eerder een baan vindt.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:51 schreef DeRakker. het volgende:
Wie heeft je verteld dat hoger opgeleiden een betere baan kans hebben?
Voor de crisis was het niet anders dan nu.
Als er te veel aanbod is van personeel is het nogal logisch dat een baan vinden lastig is.
Je idee om hoger opgeleiden voorrang te geven voor banen van een lager niveau slaat echt nergens op.
Qua cijfers klopt dat idd.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:54 schreef Nat-Water het volgende:
[..]
Het is door het CBS gemeten dat de werkloosheid onder laagopgeleiden hoger is. Daaruit kan je concluderen dat je met een hogere opleiding eerder een baan vindt.
Kan, maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat gemiddeld gezien hbo/wo studenten meer tijd aan hun opleiding besteden dan mbo studenten.quote:Op donderdag 16 januari 2014 23:53 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Hoezo meer gepresteerd?
Objectief, ja.... maar subjectief hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Een mbo student kan velen malen meer zijn best hebben gedaan dan een hbo/wo student.
Iedereen doet een studie voor zijn/haar niveau.
Een lager niveau zegt helemaal niks over of iemand zijn best doet en hoeveel uur diegene er in heeft gestoken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |