abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135553168
Hallo,

IK wil boven mijn eettafel 2 lampen die ik kan dimmen, alleen op de muur heb ik daar geen plaats voor zonder een extra gat te moeten maken, in het kader van dat ik het graag heel wil laten wil ik dat dus voorkomen.

Nu zag ik bij klik aan klik uit dat ze wel dingen hebben, met een afstandsbediening waarmee je de lamp eerst gewoon aan kunt zetten, maar dat heeft als nadeel dat ik dan alsnog een nieuwe schakelaar moet maken want de ontvanger moet achter een enkelvoudige schakelaar.

Zijn er nog andere methodes die ik kan gebruiken om mijn lampen te dimmen zonder dat ik een dimmer op de muur moet maken? mag met een afstandsbediening? Zijn er bijvoorbeeld lampen of fittingen die ik van een afstand kan dimmen?
pi_135553307
Niet elke lamp kan gedimd worden.
Bij Conrad kan je dimmers kopen met afstandbediening.
pi_135553621
het gaat ook niet om de lamp, het gaat om nu nog om de armatuur.. welke lamp ik dan moet hebben vind ik daarna natuurlijk wel uit.
  donderdag 16 januari 2014 @ 11:14:12 #4
419050 bigsexy3
Reclame- & Glasfoliespecia
pi_135553753
Je heb ook een systeem van klik aan klik uit die zonder schakelaar werkt. Zou je je even in moeten verdiepen. Zou gewoon moeten kunnen.
pi_135553813
Dimbare lamp fitting van klik-aan-klik uit werkt met afstands bediening.
http://www.klikaanklikuit.nl/shop/fitting-dimmer-afr-100/
pi_135554706
Is de huidige schakelaar niet te vervangen door een dimmer die ook aan/uit schakelt?
  donderdag 16 januari 2014 @ 12:35:28 #7
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_135556397
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 10:52 schreef Nico987 het volgende:
IK wil boven mijn eettafel 2 lampen die ik kan dimmen, alleen op de muur heb ik daar geen plaats voor zonder een extra gat te moeten maken, in het kader van dat ik het graag heel wil laten wil ik dat dus voorkomen.
Beetje weinig info over de huidige situatie.
Heb je armaturen via een centraaldoos aangesloten en een schakelaar op de wand? Als dat het geval is, kun je de schakelaar gewoon vervangen door een dimmer.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_135556482
Waarvoor geen plaats zit er niet nou een aan uit schakelaar?
Zit er een doos in of niet?
Als ja dan boor de achterplaat uit die doos een hol het gat verder uit, of mag dat weer niet?
pi_135556640
hoi Goed_volk, ja de armatuur zit in een centraal doos en idd een wandschakelaar, maar dit is een dubbele schakelaar.. dus er is geen ruimte voor een dimmer op de wand bij de schakelaar.

die achterplaat uitboren zou kunnen, maar is niet echt zoals het hoort..
pi_135556687
quote:
2s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:15 schreef kovenant het volgende:
Dimbare lamp fitting van klik-aan-klik uit werkt met afstands bediening.
http://www.klikaanklikuit.nl/shop/fitting-dimmer-afr-100/
Dit is een dure oplossing maar wel een oplossing die volgens mij het minste werk is.. dan kun je ook nog beide lampen apart dimmen, en zelfs ook 1 lamp aan en 1 uit

Deze oplossing mag niet in een hanglamp helaas.

[ Bericht 3% gewijzigd door Nico987 op 17-01-2014 01:47:57 ]
pi_135556819
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 12:43 schreef Nico987 het volgende:
hoi Goed_volk, ja de armatuur zit in een centraal doos en idd een wandschakelaar, maar dit is een dubbele schakelaar.. dus er is geen ruimte voor een dimmer op de wand bij de schakelaar.

die achterplaat uitboren zou kunnen, maar is niet echt zoals het hoort..
is het geen optie om die andere lamp ook te dimmen dan? je hebt nml ook dubbele dimmers die in 1 wcd gaan..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_135557035
Als je nog ruimte hebt in het armatuur van de lamp of de centraaldoos dan zijn er ook dimmers die je daar kunt plaatsen. Werken dan niet traploos maar door een aantal keren de schakelaar omzetten. 1 x is vol 2x is 80% enz.
  donderdag 16 januari 2014 @ 13:17:42 #13
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_135557647
quote:
2s.gif Op donderdag 16 januari 2014 12:49 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

is het geen optie om die andere lamp ook te dimmen dan? je hebt nml ook dubbele dimmers die in 1 wcd gaan..
Dit inderdaad. Gewoon een dubbele dimmer erin en problem solved.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
pi_135559383
Volgens mij heb je van die lampen die je gewoon kan dimmen met een afstandsbediening, misschien moet je daar eens naar kijken. Hoef je niks aan de installatie zelf te wijzigen, alleen andere lampen indraaien.
pi_135573698
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 14:05 schreef usernaamvergeten het volgende:
Volgens mij heb je van die lampen die je gewoon kan dimmen met een afstandsbediening, misschien moet je daar eens naar kijken. Hoef je niks aan de installatie zelf te wijzigen, alleen andere lampen indraaien.
Interessant. Hoe je dus ook geen andere fitting te plaatsen? Alleen de lamp erin draaien? LED?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_135577954
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Interessant. Hoe je dus ook geen andere fitting te plaatsen? Alleen de lamp erin draaien? LED?
quote:
LED-lamp A65 E27 10W peer warmwit - deze informatie helpt u bij het kiezen en kopen van het juiste product bij de online shop Conrad.nl:

Double-Click: dimmen zonder dimmer! De Double-Click-functie van deze ledlamp maakt van uw lichtschakelaar een stemmingsmaker: met een simpele druk op de knop brandt het licht zoals gebruikelijk op volle sterkte. Het heldere en warmwitte licht van de LEDON-lamp lijkt op dat van een klassieke gloeilamp tot 60 watt, het verbruik ligt echter bij slechts 10 watt. Als u de lichtschakelaar met ingeschakeld licht twee keer kort na elkaar indrukt, verlaagt u de helderheid tot 30 procent. Dit zachte licht geeft uw thuis een gezellige sfeer. Dubbel zo zuinig hierbij: u verbruikt minder stroom en hebt voor het dimmen geen aparte installatie nodig. Gebruik de genialiteit van deze energiezuinige lamp! Comfort en milieubewustzijn komen met de Double-Click ledlamp van LEDON tot elkaar.
Jeroentje.
pi_135578270
Ik heb de living whites van philips werkt op afstandsbediening, maar hoeft verder niets in te bouwen ontvanger zit in de lamp, niet heel goedkoop 50 euro twee lampen en afstandsbediening en werkt prima :)
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
pi_135584735
In de centraaldoos of achter de schakelaar een dimmerunit plaatsen van klik-aan-klik-uit die je met een AB kan bedienen. Klaar ben je.

Als je gloeilampen of 230V halogeenlampen wilt dimmen, kun je in de centraaldoos een ACM300 unit gebruiken of achter de schakelaar een AWMR210.

Een andere optie is om een dubbele inbouwdimmer te installeren van Tradim (of met 'huiswerk' print van een bouwmarkt wat dan feitelijk dezelfde dimmer betreft). Kwaliteit van de dubbele dimmer is matig.

Optie 3 is om een goede maar erg dure dubbele touch-dimmer te installeren van een fatsoenlijk merk installatiemateriaal. Reken dan op een kostprijs van ruim 100 euro.

De laatste optie die bij sommige merken installatiemateriaal in het assortiment zit, is een draai dimmer met afzonderlijke schakel-functie. Door aan de dimmerknop te draaien wordt één uitgang aangstuurd. Door de dimmerknop in te drukken, wordt een andere uitgang aan/uit geschakeld.
pi_135590346
quote:
14s.gif Op donderdag 16 januari 2014 13:17 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Gewoon een dubbele dimmer erin en problem solved.
Andere lamp is halogeen en niet dimbaar. Dus helaas.
pi_135590386
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Die ken ik zijn behoorlijk duur, nadeeltje tegenover een dimbare fitting is dat lampen nooit het beloofde antal branfuren halen, die vervang je dus eerder. Dan worden ze duurder dan die fittingen. Je zal natuurlijk ook net zien dat die kleur lamp niet meer bestaat dus moet ik er in mijn geval 2 kopen.
pi_135590393
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 01:34 schreef Nico987 het volgende:

[..]

vervang je de lamp.
pi_135590489
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 01:38 schreef xaban06 het volgende:

[..]

vervang je de lamp.
Misschien heb ik die lamp net gekocht omdat ik die mooi vind... lekker makkelijk, ik woon in een huis waar ik gewoon iets goeds wil maken en niet een ikea lampje van 2 tientjes heb..

Ik denk dat die ledon lampen de beste keuze is.. lekker makkelijk, alleen duur voor een product dat tijdelijk mee gaat.
  vrijdag 17 januari 2014 @ 09:27:33 #23
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_135592942
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 01:34 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Voor halogeen zijn speciale dimmers. Die werken ook voor 'normale' lampen. Dat zou een mogelijkheid kunnen bieden. Check het even bij de lokale dhz of google.
pi_135595958
maar ik wil die lamp helemaal niet dimmen...
  vrijdag 17 januari 2014 @ 11:22:17 #25
419050 bigsexy3
Reclame- & Glasfoliespecia
pi_135596211
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 11:13 schreef Nico987 het volgende:
maar ik wil die lamp helemaal niet dimmen...
Wat wil je nou wel dan. Er zijn al verschillende opties gegeven. Je ketst alles af en ook nog met argumenten. Zoals ik het nu ziet weet je er zelf voldoende vanaf. Sommige dingen mogen dan een prijskaartje hebben, maar dan is je probleem wel opgelost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')