quote:di 14 jan 2014, 17:43
EU-parlement boos over uitverkoop paspoorten
STRAATSBURG - Fracties in het Europees Parlement zijn boos over de omstreden „uitverkoop” van paspoorten door EU-lidstaat Malta.
De christendemocraten, die de grootste fractie vormen, willen het beleid van de linkse Maltese regering woensdag veroordelen.
Zij vinden het onaanvaardbaar dat Malta paspoorten wil verkopen aan gefortuneerde buitenlanders tegen „schimmige” voorwaarden. „Het kan niet de bedoeling zijn dat criminelen geld witwassen en als dank een verblijfsvergunning krijgen”, aldus CDA-Europarlementariër Wim van de Camp dinsdag.
De regering van het groepje eilanden in de Middellandse Zee besloot vorig jaar de Maltese nationaliteit te gaan aanbieden tegen betaling van 650.000 euro. Met een Maltees paspoort heb je toegang tot de rest van de EU zonder visum.
Wat?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:50 schreef arjan1112 het volgende:
Hoezo criminelen?
Nederland doet dit ook, hier kost het 1,2 miljoen
Als je 6 ton neer kunt tellen voor een paspoort, waarom zou je je dan druk maken om 2 tientjes zorgtoeslag?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:48 schreef michaelmoore het volgende:
Zo komen de internationale zware jongens aan een paspoort voor Nederland rn hebben dan recht op toeslagen en EU subsidies.
Ik ken dit verhaal ook al een tijdje, maar het zal wel weer even geduurd hebben voordat het doordrong tot het EP.quote:
Als je ergens goed in bent kan je hier in principe met een zak geld burgerschap verkrijgen. Voetbal is nog wel het bekendste voorbeeld.quote:
Ten eerste: dat is niet waar.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:15 schreef Keith_Bakker het volgende:
[..]
Als je ergens goed in bent kan je hier in principe met een zak geld burgerschap verkrijgen. Voetbal is nog wel het bekendste voorbeeld.
Dat is wel waar, alleen wordt het verhuld via allerlei constructies. Je moet hier kunnen aantonen dat je bepaalde belangen hebt of beweegredenen om je hier te vestigen, en die zijn verkrijgbaar met geld en bieden dus een indirecte weg naar het staatsburgerschap.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ten eerste: dat is niet waar.
Ten tweede: zelfs áls het waar was, is het nog totaal niet hetzelfde als openbare verkoop van identiteitsbewijzen
Ten derde: dat is niet betalen voor een identiteitsbewijs
Ten vierde: vanwaar dan het extreem specifieke bedrag van 1,2 miljoen?
Bron? Voorbeeld? Bedrag?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 19:20 schreef Keith_Bakker het volgende:
[..]
Dat is wel waar, alleen wordt het verhuld via allerlei constructies. Je moet hier kunnen aantonen dat je bepaalde belangen hebt of beweegredenen om je hier te vestigen, en die zijn verkrijgbaar met geld en bieden dus een indirecte weg naar het staatsburgerschap.
Die trol die m'n pa z'n vriendin noemt. Dat kwam er uiteindelijk op neer dat er gewoon veel betaald moest worden, wat ook de reden is dat een van mijn blutte vrienden (met een vriendin uit hetzelfde land) zijn chick niet hierheen kan halen.quote:
¤1,25 miljoen, maar dan gaat het om een (tijdelijke) verblijfsvergunning. De regeling bestaat sinds oktober 2013:quote:Op dinsdag 14 januari 2014 17:50 schreef arjan1112 het volgende:
Hoezo criminelen?
Nederland doet dit ook, hier kost het 1,2 miljoen
Ik ben alvast een portefeuille aan het opbouwen van potentiële EU-burgersquote:Op dinsdag 14 januari 2014 18:25 schreef El_Matador het volgende:
Barbusse, hoe verloopt de handel, jij ouwe crimineel?
Nou....nee. Naast de zes ton dienen mensen ook nog aan de volgende voorwaarden te voldoen:quote:Op woensdag 15 januari 2014 10:29 schreef StarmanFR het volgende:
Natuurlijk willen ze in Malta dat. In plaats van ze verplicht als een asielzoeker op te vangen hopen ze dat als ze een Maltees en dus Europees paspoort hebben, dat ze op gaan rotten naar andere EU-landen.
Geen asielzoeker die zich dat kan veroorloven natuurlijkquote:Malta's IIP also requires applicants to buy a property valued at ¤350,000 and government stocks or bonds of ¤150,000, to be eligible for a Maltese passport.
Ah ok, ik was niet helemaal op de hoogte van de voorwaarden. Dan is het natuurlijk een ander verhaal.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:23 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Nou....nee. Naast de zes ton dienen mensen ook nog aan de volgende voorwaarden te voldoen:
[..]
Geen asielzoeker die zich dat kan veroorloven natuurlijk
Daarom is er ook zoveel weerstand tegen. Men is bang dat criminelen deze regeling gaan gebruiken om zwart geld via Europese banken in omloop te brengen. Het is natuurlijk wel makkelijk geld in de schatkist, maar zodra ze een Malteser ID hebben kan deze niet meer afgenomen worden, dan zijn ze permanent EU burger met alle bijkomende rechten. Daarnaast is het natuurlijk simpelweg oneerlijk om één of rijke oliesheik die gewoon een goed leven heeft dankzij zijn rijkdom het EU-burgerschap te geven maar iemand die moet vluchten voor zijn leven mag verzuipen in de mediterranee.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:29 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Ah ok, ik was niet helemaal op de hoogte van de voorwaarden. Dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Maar soweiso wel een rare wet waas misbruik van kan worden gebruikt en onfrisse figuren trekt.
En jij woont in Malta, spreekt daar echt iedereen Engels?
Spreek jij ook Maltees?
Heb het 1 keer gehoord en het is best vreemd: een Semitische taal gesproken door een uber katholiek volk.quote:Op donderdag 16 januari 2014 13:57 schreef Barbusse het volgende:
Ik woon op Malta ja. Vrijwel iedereen spreekt hier Engels, muv van sommige ouderen die in de afgelegen kleine dorpjes wonen. Maltees spreek ik een heel klein beetje, die taal is gewoon sempliċiment wisq diffiċli biex jitgħallmu.
Een Semitische taal met Romaanse en Germaanse grammaticaregels jaquote:Op donderdag 16 januari 2014 13:59 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Heb het 1 keer gehoord en het is best vreemd: een Semitische taal gesproken door een uber katholiek volk.
Zelfs Germaanse? ok.quote:Op donderdag 16 januari 2014 14:00 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Een Semitische taal met Romaanse en Germaanse grammaticaregels ja
Dat inderdaad. Mooi land hoor.quote:Op donderdag 16 januari 2014 14:17 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Zelfs Germaanse? ok.
Maar ook geschreven in het Latijnse schrift, volgens wiki de enige Semitische taal geschreven in dat alfabet.
Wat bedoel je? Vergeet niet dat vrijwel alle Oost-Europese landen en Cyprus die toetraden tot de EU meer problemen met corruptie hebben.quote:Op donderdag 16 januari 2014 14:47 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat inderdaad. Mooi land hoor.Europese voortvarenheid met corruptie die het midden-oosten waardig is
Malta heeft het één en ander met corruptie te stellenquote:Op donderdag 16 januari 2014 14:56 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Vergeet niet dat vrijwel alle Oost-Europese landen en Cyprus die toetraden tot de EU meer problemen met corruptie hebben.
En ik zie dat het nu daar 16 graden en zonnig is, aardige temperatuur.
quote:do 30 jan 2014, 10:40
Staatsburgerschap Malta nu 'pas' na jaar op eiland van onze correspondent
AMSTERDAM - Rijkaards die voor 650.000 euro het Maltezer staatsburgerschap willen kopen, moeten eerst en jaartje op het eiland in de Middellandse Zee wonen.
Malta heeft de voorwaarden voor naturalisatie tot Maltees onder druk van de Europese Commissie aangepast.
Rijke Russen
Het idee om in totaal 1800 Maltezer paspoorten voor ruim zes ton per stuk te verkopen aan vermogende mensen die niet eens op het eiland hoeven te wonen, veroorzaakte onlangs veel ophef in de Europese Unie (EU). Rijke Russen of Arabieren krijgen volgens tegenstanders van het plan zo veel te makkelijk toegang tot Malta en dus de andere landen van de EU. CDA-europarlementariër Wim van de Camp vreest zelfs dat criminelen op deze manier zwart geld gaan witwassen.
Volgens een internationale wet moet er bij het verkrijgen van een staatsburgerschap een band zijn tussen de persoon en het land. Daarom heeft Malta de voorwaarden nu aangepast en moet een gegadigde voor een paspoort eerst minstens een jaar op het eiland wonen
tja er is veel vraag naar en het is de manier om rijke criminelen binen te halenquote:
en dus koopt de russische maffia een nederlands paspoort daarquote:Op zondag 9 februari 2014 12:11 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Gelijk hebben ze; de EU kan hier, ondanks alle grootspraak, niets tegen beginnen.
Zou kunnen. Moet de EU maar wetgeving maken die de verkoop van paspoorten verbiedt.quote:Op zondag 9 februari 2014 12:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dus koopt de russische maffia een nederlands paspoort recht om in Nederland te verblijven daar
en dat gaat niet komen ook.quote:Op zondag 9 februari 2014 12:39 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Zou kunnen. Moet de EU maar wetgeving maken die de verkoop van paspoorten verbiedt.
Edit: maar daar is natuurlijk eerst een verdragswijziging voor nodig, op dit moment nog geen bevoegdheid.
Dat kan niet.quote:Op zondag 9 februari 2014 12:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dus koopt de russische maffia een nederlands paspoort daar
EU paspoort dan of schengen paspoortquote:
Een Maltees paspoort. Welke natuurlijk wel dezelfde rechten en plichten met zich meebrengt als voor iedere EU-burger. Er is trouwens, naast het investeren van ruim een miljoen in EU-burgerschap een nieuw regeltje toegepast schijnt het; de aanvrager dient minimaal een jaar onafgebroken woonachtig te zijn op Malta voordat men ervoor in aanmerking komt.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
EU paspoort dan of schengen paspoort
Het is het één of het ander. Of je gaat over tot verregaande harmonisatie op EU-niveau, of je moet niet piepen dat de interne markt gebreken vertoont.quote:
Ik heb een Schengen paspoort, de Maltezen ook hequote:Op zondag 9 februari 2014 14:24 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Een Maltees paspoort. Welke natuurlijk wel dezelfde rechten en plichten met zich meebrengt als voor iedere EU-burger. Er is trouwens, naast het investeren van ruim een miljoen in EU-burgerschap een nieuw regeltje toegepast schijnt het; de aanvrager dient minimaal een jaar onafgebroken woonachtig te zijn op Malta voordat men ervoor in aanmerking komt.
ha ja dat zal wel een hinderpaal zijn voor criminelen, die kopen een huis en laten zich daar inschrijven met terugwerkende krachtquote:Op zondag 9 februari 2014 14:24 schreef Barbusse het volgende:
de aanvrager dient minimaal een jaar onafgebroken woonachtig te zijn op Malta voordat men ervoor in aanmerking komt.
En dan? Het klinkt alsof je denkt dat Europa door deze regel overspoeld zal worden met rijke criminelen.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ha ja dat zal wel een hinderpaal zijn voor criminelen, die kopen een huis en laten zich daar inschrijven met terugwerkende kracht
het gaat erom dat men een toegang naar nederland kan kopen een paspoort ongeacht verledenquote:Op zondag 9 februari 2014 14:54 schreef Barbusse het volgende:
[..]
En dan? Het klinkt alsof je denkt dat Europa door deze regel overspoeld zal worden met rijke criminelen.
Dat staat er niet. Ik denk niet dat de Malteser overheid een paspoort gaat verstrekken aan mensen die onderzocht worden door het openbaar ministerie van het land van herkomst vanwege zware criminaliteit. Daarnaast: Nederland? De EU bestaat uit meer dan Nederland alleen.quote:Op zondag 9 februari 2014 15:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het gaat erom dat men een toegang naar nederland kan kopen een paspoort ongeacht verleden
feitenquote:
Kom maar eens op met die feiten dan. Met bronvermelding graag.quote:
Er komt wel wat meer bij kijkenquote:Op zondag 9 februari 2014 16:00 schreef Kola het volgende:
650.000 per paspoort? Waar kan ik die van mij verkopen?
Hoe gaat dat in zijn werk? Als je een identiteit moet fabriceren (een goede dan, van geboorte af aan) dan zal dat veel tijd/werk kosten, maar wisselen met een bestaand persoon zal toch niet zo moeilijk zijn?quote:
Dat is indentiteitsvervalsing, wat natuurlijk simpelweg niet toegestaan is.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:03 schreef Kola het volgende:
[..]
Hoe gaat dat in werking? Als je een identiteit moet fabriceren (een goede dan, van geboorte af aan) dan zal dat veel tijd/werk kosten, maar wisselen met een bestaand persoon zal toch niet zo moeilijk zijn?
Ze zijn dan EU-burger, dus dat is gewoon toegestaan. Net zoals dat voor jou is toegestaan.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:09 schreef arjan1112 het volgende:
En daarna alles te verkopen en in Wenen gaan wonen ?
Ik zal de EU verlaten en iemand komt in mijn plaats. Vervalsing is een groot woord. Toegestaan of niet doet er ook niet zo veel toe, als het goed gebeurd is het ontraceerbaar. Denk je dat er een markt voor is, voor particulieren als ikzelf?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:08 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat is indentiteitsvervalsing, wat natuurlijk simpelweg niet toegestaan is.Men krijgt als niet EU-burger de Malteser nationaliteit, dus je ontvangt een Maltees paspoort gebaseerd op je vorige paspoort. Kan ik ook krijgen als ik met mijn vriendin zou trouwen.
Echter in dit geval kunnen burgers van buiten de EU de Maltseser nationaliteit verkrijgen door 650.000 te betalen voor een paspoort, aan 350.000 aan vastgoed te kopen op Malta, voor 150.000 aan Malteser staatsbeleggingen te kopen en minimaal 1 jaar onafgebroken woonachtig te zijn op Malta.
Ongetwijfeld, maar daar zul je heel veel en heel goede contacten moeten hebben bij verschillende overheidsdiensten en verschillende landen. Wat jij doet is niet overheids-gesanctioneerd, dus als men erachter komt wordt diegene die jouw indentiteit heft overgenomen op zijn minst uitgewezen en zal er op elk vliegveld in de EU voor jou een opsporingsambtenaar staan te wachten. Dus ik raad je aan je goed voor te bereiden. Wat weer de vraag oproept of het wel rendabel is, want jouw indentiteit is maar eenmaal te verkopen. En waarom illegaal gaan doen wat legaal kan?, zal de toekomstige EU-burger met geld denken.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:16 schreef Kola het volgende:
[..]
Ik zal de EU verlaten en iemand komt in mijn plaats. Vervalsing is een groot woord. Toegestaan of niet doet er ook niet zo veel toe, als het goed gebeurd is het ontraceerbaar. Denk je dat er een markt voor is, voor particulieren als ikzelf?
Het is hier op Malta anders een nogal controversieel onderwerp hoor.quote:
Hoe bedoel je wat ook legaal kan?quote:Op zondag 9 februari 2014 16:22 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar daar zul je heel veel en heel goede contacten moeten hebben bij verschillende overheidsdiensten en verschillende landen. Wat jij doet is niet overheids-gesanctioneerd, dus als men erachter komt wordt diegene die jouw indentiteit heft overgenomen op zijn minst uitgewezen en zal er op elk vliegveld in de EU voor jou een opsporingsambtenaar staan te wachten. Dus ik raad je aan je goed voor te bereiden. Wat weer de vraag oproept of het wel rendabel is, want jouw indentiteit is maar eenmaal te verkopen. En waarom illegaal gaan doen wat legaal kan?, zal de toekomstige EU-burger met geld denken.
Weet je uberhaupt waar het topic over gaat joh?quote:
O je bedoelt legaal in Malta, ik dacht dat je bedoelde legaal voor mij. Wat heb ik daaraan? Mijn zoektocht gaat door.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:31 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Weet je uberhaupt waar het topic over gaat joh?![]()
Jij persoonlijk hebt er niks aan nee. Blijven zoeken dus.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:34 schreef Kola het volgende:
[..]
O je bedoelt legaal in Malta, ik dacht dat je bedoelde legaal voor mij. Wat heb ik daaraan? Mijn zoektocht gaat door.
Weet je het zeker dat de EU er juridisch gezien niets tegen kan doen? Praktisch gezien kan de grote EU natuurlijk sowieso van alles beginnen tegen dreumesje Malta als de EU bereid is om grove middelen te gebruiken. Hoe dan ook, het toont voor mij aan dat het niet zo slim is om een soort van federatie (ook al mogen we het nog niet zo noemen) te vormen op basis van gelijkwaardigheid wanneer de landen zo extreem verschillend zijn. In dit geval een nepland zo dat het een belastingparadijs kan zijn of iets dergelijks.quote:Op zondag 9 februari 2014 12:11 schreef LuigiVampa het volgende:
[..]
Gelijk hebben ze; de EU kan hier, ondanks alle grootspraak, niets tegen beginnen.
het geeft wel aan hoe zwak de EU staat als er landen eigen dingen gaan doenquote:Op zondag 9 februari 2014 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Weet je het zeker dat de EU er juridisch gezien niets tegen kan doen? Praktisch gezien kan de grote EU natuurlijk sowieso van alles beginnen tegen dreumesje Malta als de EU bereid is om grove middelen te gebruiken. Hoe dan ook, het toont voor mij aan dat het niet zo slim is om een soort van federatie (ook al mogen we het nog niet zo noemen) te vormen op basis van gelijkwaardigheid wanneer de landen zo extreem verschillend zijn. In dit geval een nepland zo dat het een belastingparadijs kan zijn of iets dergelijks.
Als eindelijk eens dat achterlijke vetorecht zou worden afgeschaft dat zou al veel schelen. Maar ja, Europa en vetorechten, dat is nogal een tragikomedische geschiedenis.
Nooit helemaal zeker (tot het Hof van Justitie evt een uitspraak doet, maar zo ver zal het niet escaleren, zo lijkt het). Maar de positie van de Commissie is erg zwak. De wijze waarop nationaliteit (van de lidstaten) verkregen kan worden valt volledig binnen de bevoegdheden van de lidstaten zelf. Het Europees burgerschap is volledig "ius tractum", oftewel afgeleid van het nationale burgerschap. Hoewel je het er dus automatisch bij krijgt bij een nationaal paspoort, kan de EU geen invloed uitoefenen op de vraag wie het Europees burgerschap krijgt en wie niet.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Weet je het zeker dat de EU er juridisch gezien niets tegen kan doen? Praktisch gezien kan de grote EU natuurlijk sowieso van alles beginnen tegen dreumesje Malta als de EU bereid is om grove middelen te gebruiken. Hoe dan ook, het toont voor mij aan dat het niet zo slim is om een soort van federatie (ook al mogen we het nog niet zo noemen) te vormen op basis van gelijkwaardigheid wanneer de landen zo extreem verschillend zijn. In dit geval een nepland zo dat het een belastingparadijs kan zijn of iets dergelijks.
Hier maak je een denkfout. Wat dit aantoont is dat het niet verstandig is een gemankeerde federatie te vormen waarin heel veel geharmoniseerd is (o.a. vrij verkeer van personen), maar de politiek gevoelige problemen in de handen van de lidstaten blijven, waardoor Malta dit kan doen (overigens is het maar de vraag of deze paspoortverkoop nu echt een probleem is, maar dat ter zijde).quote:Op zondag 9 februari 2014 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als eindelijk eens dat achterlijke vetorecht zou worden afgeschaft dat zou al veel schelen. Maar ja, Europa en vetorechten, dat is nogal een tragikomedische geschiedenis.
Ik weet nooit precies wat mensen in "dagelijkse" discussies precies met "federatie" bedoelen. Strikt-juridisch gezien is de EU volgens de meeste definities allang een federatie. Maar een onlangs verschenen proefschrift over de legitimiteit van het Europees Parlement bekijkt het weer vanuit een ander perspectief en komt weer tot andere conclusies.quote:Op zondag 9 februari 2014 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We zijn het er zeker over eens dat het vetorecht voor een samenwerkingsverband wat nog geen federatie genoemd mag worden maar het wel bijna is niet echt een goed idee is?
Trouwen met een rijke Rus of Arabier kan vast ook wel voor een dergelijk bedrag, krijgen zij een NL paspoort en kan jij daarna lekker scheiden.quote:Op zondag 9 februari 2014 16:00 schreef Kola het volgende:
650.000 per paspoort? Waar kan ik die van mij verkopen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |