Mooi, na een dag werken op kantoor ben ook ik wel eens toe aan een biertje.
Daartoe dien ik mij uiteraard te begeven naar een supermarkt teneinde dit goudgele godenvocht te bemachtigen, daar ik nog niet zelf een brouwerij heb.
Uiteraard doe ik ook gelijk wat andere boodschappen, dus bij het sixpackje bier ligt ook sla, vla, brood en wat ander grut.
Netjes leg ik alles op de band en wacht tot het mijn beurt is. Het kassameisje begint te scannen en ik pak alvast mijn pinpas om snel te kunnen betalen. Tot ze opeens bij het bier aankomt.
"Mag ik je legitimatie zien?"
Hier begint er frustratie bij me op te komen. Ik ben 25, en de stickers zeggen duidelijk "
Onder de 25? Laat je ID zien!". Ik zeg dan ook direct tegen de jongedame dat ik 25 ben en niet mee doe aan dat kinderachtige gedoe.
"Ja maar dat is de nieuwe wet

".
Nee, de nieuwe wet is dat je geen alcohol mag kopen onder de 18. Ik ben 25 en dan moet zo'n 16-jarig huppeltje mijn legitimatie zien om een fucking biertje? Nee dus
Dat ook duidelijk kenbaar gemaakt met een "Dan mag je het bier laten staan. Ik doe er niet aan mee.".
Kassameisje: "Maar het is de wet"
Waarop ik haar nog even duidelijk moest maken dat het echt niet persoonlijk was maar ik geen zin heb in betutteling en m'n bier wel ergens anders haal. Als ik nog op Nike Airmax met een hoodie op was gekomen had ik het begrepen, maar ik stond er verdomme in pak

Daarna naar de Albert Heijn gegaan en wel gewoon bier gekregen, zoals het hoort
Klacht: 16-jarigen die mijn legitimatie willen zien als ik bier koop