Waarom?quote:Op zondag 26 januari 2014 11:59 schreef Farflaps het volgende:
Ik ben basisarts en ik loop al een hele tijd (jaar of 3 nu) rond met het idee tandheelkunde te gaan studeren. Heeft iemand ervaringen met dit traject? (Kosten, vrijstellingen, wel/niet loten)
Staan wel wat dingetjes op internet, maar first hand info is toch beter.
Ja, leuk die verbreding van je kennis natuurlijk, maar dat kan op meer (lees: goedkopere) manieren dan nog een basisopleiding volgen, zou ik zeggen.quote:Op zondag 26 januari 2014 12:35 schreef Farflaps het volgende:
Als antwoord op de waaromvraag:
-Verbreding kennis
-2e studie is wens
-Mogelijkheid tot kaakchirurg (staat wel in m'n 'wat wil ik worden als ik later groot ben lijstje')
Ik weet dat het collegegeld veel hoger is, maar vraag me meer af hoe daar de financiëringsmogelijkheden voor zijn: Stufi is geen optie (sterker nog, het afbetalen begint)
Ik ben nu lekker aan het ANIOSen. Er zijn natuurlijk andere manieren om je kennis te verbreden, maar het lijkt me ook gewoon mooi om tandarts te zijn (dwz, afgestudeerd tandheelkundige)quote:Ja, leuk die verbreding van je kennis natuurlijk, maar dat kan op meer (lees: goedkopere) manieren dan nog een basisopleiding volgen, zou ik zeggen.
Wat doe je dan nu voor werk?
Patiënte gebruikt geen medicijnen of andere dingen, behalve sporadisch een slaaptablet.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 20:53 schreef June. het volgende:
[..]
Gebruikt ze medicijnen of andere kruidenmengsels? Inspanningstolerantie? Ziek geweest of grieperige symptomen gehad? Afgevallen? Eetlust? Nachtzweten? In de tropen geweest of buitenland? Pijn op de borst? Dyspnoe d'effort? Palpitaties? Mictieklachten? Hoe is de ontlasting: frequentie, consistentie, bloed, slijm etc? Tremoren? Koude of warmte intolerantie? Gewrichtsklachten? Wat doet patiente voor werk? Stressvolle periode? Wisselend seksuele contacten? Intoxicaties: roken? alcohol? drugs? koffie? drop? Allergieen? Familie anamnese: maligniteiten, HVZ, anderzinds?
Laag qua Cushing, iets hoger voor hypothyreoïdie. Vrouw, middelbare leeftijd en moe. Ben het met je eens dat het niet het eerste is waar je aan dient te denken, maar hé! Uitsluiten magquote:Op maandag 27 januari 2014 16:44 schreef DDM het volgende:
Hoe hoog schatten jullie de á priori kans in dat iemand met een redelijke gewichtstoename in korte tijd, bij een normale eetlust, een endocriene aandoening (hypothyreoïdie of M. Cushing) heeft?
De Quantiferon is negatief.quote:Op maandag 27 januari 2014 22:43 schreef Pluizel het volgende:
teebeee! ik vind een BAL een beetje zielig en een mantoux is zinloos, dus dan gaan we voor de quantiferon.
Extremiteiten: slank en warm.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 13:36 schreef DDM het volgende:
BNP?
Was er ten tijde van het lichamelijk onderzoek geen (perifeer) oedeem aanwezig?
Ja, zag het ook staan, maar vind het een beetje onduidelijk.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:28 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Extremiteiten: slank en warm.
kennelijk geen oedeem.
Zijn hier cijfers over? Ik zou zeggen indien stabiele stijging (wisselende gewicht -> oedeem), geen medicatiewijzigingen en geen zwangerschap dat het een redelijke kans zou moeten zijn.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:44 schreef DDM het volgende:
Hoe hoog schatten jullie de á priori kans in dat iemand met een redelijke gewichtstoename in korte tijd, bij een normale eetlust, een endocriene aandoening (hypothyreoïdie of M. Cushing) heeft?
Het is heel zeldzaam. Gewichtstoename is bijna altijd te wijten aan obesitas of oedeem. Daarnaast heeft een M. Cushing een typische vetverdeling die meer opvalt dan de eventuele gewichtstoename.quote:Op woensdag 29 januari 2014 14:34 schreef Godspeed. het volgende:
[..]
Zijn hier cijfers over? Ik zou zeggen indien stabiele stijging (wisselende gewicht -> oedeem), geen medicatiewijzigingen en geen zwangerschap dat het een redelijke kans zou moeten zijn.
PA biopt sternum: er wordt een heterogeen beeld gezien met Langerhans cellen, eosinofielen, neutrofielen, kleine lymfocyten en histiocyten.quote:Op woensdag 29 januari 2014 13:30 schreef Godspeed. het volgende:
Ik bel de radioloog met de vraag of hij een CT-geleid biopt wil doen van de laesie in het sternum en stuur het biopt naar de patholoog met de vraag: maligniteit / sarcoidose / histiocytose?
Yes, Langerhanscel histiocytose it is. Therapie is inderdaad nog niet helemaal opgehelderd en er zijn (uiteraard) ook verschillen in de behandeling van mulitfocale en unifocale LCH.quote:Op woensdag 29 januari 2014 23:22 schreef Skeletor. het volgende:
1. Langerhanscelhistiocytose. Zeer uitgebreide therapie, optimale nog niet bekend. Varieert bij mijn weten van cortico's tot chemotherapie, afhankelijk natuurlijk van de lokalisatie. Huidlaesies met zalf, botlaesies ook met bisfosfonaten.
2. Denk toch diabetes insipidus door infiltratie van de cellen in de hypofyseachterkwab. Eventueel nog een dorstproef te doen (zou eerst 24-uursurine verzamelen met bepaling van tenminste natrium en osmolaliteit, dat ook in het bloed), maar mevrouw heeft al een hypernatriëmie.
3. Minder activiteit door kortademingheid bij dezelfde eetlust. Waren de schildklierfuncties nou gecheckt? Die zou ik ook nog wel willen weten.
Helaas heb ik zelf nog geen patiënten (vierdejaars, ga in het najaar coschappen lopen). Het is een casus uit een mastercursus klinische propedeuse die ik het afgelopen halfjaar heb gevolgdquote:Op donderdag 30 januari 2014 10:40 schreef Skeletor. het volgende:
Haha, die DI voelde ik aan mijn water. Is deze casus één van jouw patiënten? Hebben jullie haar nog een dorstproef aangedaan?
Iemand op de cursus moet het toch zijn opgemerkt dat dit in deze situatie (patho)fysiologisch nooit kan.quote:Op donderdag 30 januari 2014 10:16 schreef christiman het volgende:
Gewichtstoename kwam doordat deze mevrouw simpelweg veel dronk, m.a.w. het toegenomen gewicht is niets anders dan waterschildklierfunctie was niet afwijkend.
Refereer je nu naar het vele drinken en daardoor gewichtstoename of de normale schildklierfunctie?quote:Op donderdag 30 januari 2014 11:39 schreef DDM het volgende:
[..]
Iemand op de cursus moet het toch zijn opgemerkt dat dit in deze situatie (patho)fysiologisch nooit kan.
Ah, dat wist ik niet. Thanks voor deze aanvulling!quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:32 schreef DDM het volgende:
Het kan gewoon niet. Je kan je zelf, zonder co-morbiditeit die interfereert met de water -en zouthuishouding, nooit overdrinken. Bij een SIADH ontwikkel je zelfs geen oedeem. Laat staan bij een DI. Je kan het ook aan het natrium en de bloeddruk zien.
Thanks! :-)quote:Op donderdag 30 januari 2014 23:04 schreef Skeletor. het volgende:
Interessante casus en leuk gepresenteerd.
U haalt meneer A op uit de wachtkamer.quote:Geachte collega,
Hierbij verwijs ik de heer A, 67 jaar. Hij heeft sinds enkele weken last van tintelingen in zijn beide voeten en onderbenen. Vandaag kwam hij op mijn spreekuur met zwakte van de benen. In telefonisch overleg met de dienstdoend neuroloog geen verwijzing naar de SEH, maar een plek op de spoedpoli.
Zijn voorgeschiedenis en medicijngebruik is blanco, A is een fervent wielrenner. Graag uw expertise.
Met collegiale groet,
B, huisarts
1) de zwakte in zijn benen kan acuut zijn opgetreden waarbij de verdenking op Guillain-Barré syndroom of CIPD.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 17:54 schreef dotKoen het volgende:
U bent coassistent op de polikliniek neurologie. Ter voorbereiding van uw spreekuur leest u de volgende verwijsbrief:
[..]
U haalt meneer A op uit de wachtkamer.
1) Wat kan de reden zijn geweest dat de verwijzer aan een SEH-consult dacht?
2) Welke gegevens wilt u zeker niet vergeten te vragen tijdens uw anamnese?
Prima.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 19:10 schreef christiman het volgende:
[..]
1) de zwakte in zijn benen kan acuut zijn opgetreden waarbij de verdenking op Guillain-Barré syndroom of CIPD.
De tintelingen zijn geleidelijk ontstaan, de patient kan geen duidelijk moment aanwijzen ze worden steeds wat erger. Het lijkt inderdaad een beetje elektrische tintels. Ze zijn er eigenlijk altijd, geen duidelijk moment. Patient vind zich verder kerngezond, niet ziek geweest. De zwakte bestaat nu een dag of 4 en is inderdaad toegenomen. Patient heeft vandaag maar de auto naar het ziekenhuis gepakt, terwijl hij dat stukje normaal zou fietsen. Hij komt lopend uw spreekkamer binnen.quote:2)
- hoe zijn de tintelingen precies ontstaan?
- kan de patiënt de tintelingen wat concreter omschrijven: wat voor soort gevoel is het (op watten te lopen, stekende pijn, elektrische scheuten etc.)?
- zijn de tintelingen altijd aanwezig en zo nee, wanneer treden ze dan op / in aanvallen / na lopen / op een bepaald moment van de dag?
- wat is het beloop van de tintelingen in de tijd: erger geworden, afgenomen, gelijk gebleven?
- is de patiënt in de afgelopen tijd nog ziek geweest, griepachtige klachten, koorts, gastro-enteritisbeeld (dit laatste vraag je uiteraard niet letterlijk aan de patiënt)
- hoe land bestaat de zwakte in de benen al?
- is de zwakte sinds het ontstaan toegenomen?
- kan patiënt nog zelf op zijn benen staan / lopen?
Ik zit me meer te verbazen over de reacties op het stuk :|quote:Op zondag 2 februari 2014 14:45 schreef samthegreat5 het volgende:
Wat een geweldig geschreven stuk..![]()
http://www.gewoon-nieuws.(...)e-is-2/#.Uu5LhvldV8E
Ik heb ook gereageerd, rara welke van mij isquote:Op zondag 2 februari 2014 15:44 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Ik zit me meer te verbazen over de reacties op het stuk :|
AUTISME!!!! AUTISMEE!!!!quote:Op zondag 2 februari 2014 15:47 schreef Pluizel het volgende:
http://www.gewoon-nieuws.(...)-verborgen-gehouden/
wat dacht je van deze vreselijke vorm van kindermishandeling![]()
Ik klik nu de website gauw weg, voor ik te gefrustreerd raak.
Hij gebruikt geen alcohol. Er zijn geen familieleden met vergelijkbare klachten. Hij gebruikt echt geen medicijnen en heeft geen ander ziekten. Ja, de spierzwakte is toegenomen en zit ook in zijn bovenbenen. A. kan niet goed vertellen of de bovenbenen eerder zwakker werden. Lopen is vermoeiend.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 19:24 schreef christiman het volgende:
Aanvullende anamnese: drinkt patiënt alcohol en zo ja, hoe veel? Komen deze klachten of andere klachten/aandoeningen in de familie voor? Ondanks de verwijsbrief: gebruikt patiënt medicijnen of is hij bekend met c.q. wordt hij behandeld voor andere aandoeningen? Is de spierzwakte toegenomen in de zin van dat hij steeds minder ver kan lopen, niet meer goed overeind kan komen oid, of zijn ook zijn bovenbenen mee gaan doen (in de zin van, is de spierzwakte opgestegen)? Veranderen de klachten bij lopen of bij rusten? Hoe gaat het met de zwakte in de loop van de dag (bijv. 's avonds erger)?
Helder en adequaat. Hogere cerebrale functies imponeren intact.quote:Mbt LO (spreekt denk ik voor zich, maar toch): volledig neurologisch onderzoek met speciale aandacht voor de onderste extremiteiten.
- hersenzenuwen
- kracht onderste en bovenste extremiteiten
- reflexen
- sensibiliteit onderste en bovenste extremiteiten; indien verminderde sensibiliteit wordt gevonden, waar zit deze dan en wat voor patroon zit hierin? symmetrisch?
- coördinatie: looppatroon, gangspoor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |