abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135397378
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

We kunnen we de Grondwet wijzigen:
"Als je je stem niet baseert op gronden die Ludd acceptabel vindt verlies je je stemrecht"
Het gaat mij niet om op wat voor grond je stemt. Het gaat mij er om dat wel een overwogen stemt uitgebracht moet worden. Dus niet omdat een politicus een strak achterwerk heeft , een paar jaar geleden was dat een issue. , of om wat de media schrijft.

Het is toch sowieso verschrikkelijk dat tegenwoordig alles om de vorm gaat, en niet om de inhoud?
pi_135397538
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:41 schreef Ludd het volgende:
Het gaat mij er om dat wel een overwogen stemt uitgebracht moet worden
Waarom dan?

Je kiest nu voor een partij en vervolgens gaan die in een coalitiebespreking en dan kan alles waarvoor je op hun gestemd hebt wegvallen omdat men andere zaken belangrijker vindt en men concessies moet doen.
pi_135397581
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:41 schreef Ludd het volgende:

[..]

Het gaat mij niet om op wat voor grond je stemt. Het gaat mij er om dat wel een overwogen stemt uitgebracht moet worden. Dus niet omdat een politicus een strak achterwerk heeft , een paar jaar geleden was dat een issue. , of om wat de media schrijft.

Het is toch sowieso verschrikkelijk dat tegenwoordig alles om de vorm gaat, en niet om de inhoud?
Vooropgesteld: natuurlijk zou ik ook liever zien dat iedereen weloverwogen zijn stem uitbrengt op de partij die qua standpunten het beste bij hem past. Dan functioneert de democratie het beste en zal iedereen zich het meest vertegenwoordigd voelen. Dat is hoe ik het graag zou zien.

Wat jij doet gaat veel verder. Je denkt voor anderen te kunnen bepalen waar ze wel en niet op mogen stemmen. Dat vind ik echt afschuwelijk. Het is niet aan jou om te bepalen wat mensen motiveert of wat ze wel en niet belangrijk mogen vinden. Het achterwerk van de politicus kan net zo goed een stemgrond zijn. Net zoals iemand ook kan en mag stemmen op een partij waar zijn ideeën niet het best bij aansluiten.

En dan moet je niet zeggen dat het je niet gaat om de grond waarop iemand stemt, dat is simpelweg niet waar. Je zegt letterlijk het omgekeerde.
pi_135397693
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:45 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Waarom dan?

Je kiest nu voor een partij en vervolgens gaan die in een coalitiebespreking en dan kan alles waarvoor je op hun gestemd hebt wegvallen omdat men andere zaken belangrijker vindt en men concessies moet doen.
Daar heb jij een punt. Daarom wordt er ook veel strategisch gestemd.

quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:46 schreef Tchock het volgende:
Het achterwerk van de politicus kan net zo goed een stemgrond zijn.
:')
pi_135397829
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:48 schreef Ludd het volgende:

[..]

Kijk, dat is waar het verschil tussen ons zit. Beiden weten we wel wat we graag zouden zien, maar jij verbindt daar de conclusie aan dat je voor andere mensen gaat bepalen wat zij wel en niet mogen denken. Dan heb je dus een dictatuur.

Mag je in Ludd-land nog stemmen op de partij waar je ouders altijd op stemden? Of de partij waar je buurman lid van is? Of de partij die een standpunt heeft waar jij veel waarde aan hecht, terwijl de rest van het programma botst? Mag je stemmen omdat een politicus goed kan spreken, er goed uitziet of een mooie naam heeft?

En nog belangrijker: hoe wil je dan die gronden gaan toetsen? Vaak zijn de gronden die je noemt niet eens bewust de revue gepasseerd.
  zondag 12 januari 2014 @ 15:52:14 #81
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_135397833
quote:
10s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:40 schreef Tchock het volgende:

[..]

Eh, wat denk je wel niet? Als je niet alle partijprogramma's uit je hoofd kent baseer je je stem dus op zaken die users hier minder belangrijk vinden en dan mag je dus niet stemmen.
Onzinnige reactie. Je trekt het punt ver uit z'n verband.

Mensen mogen best wat politicologisch besef bij hun keuzes meegeven. Niemand heeft het over complete partijprogramma's uit hun hoofd leren, die programma's zijn toch maar een schim van hoe de wind waait binnen een dergelijke partij op dat moment.

Heeft iemand er ooit wel eens over nagedacht dat er onder de (zeer) laag opgeleiden in verhouding steeds meer kinderen worden geboren dan bij de hoger opgeleiden. Dit zegt natuurlijk niets over de kinderen van lager opgeleiden, ook deze kunnen enorme input in de samenleving geven en van grote waarde zijn. Maar wanneer we bijvoorbeeld redeneren dat 30% van de kinderen van laagopgeleide ouders een HBO of universitaire studie gaan volgen en 60 of 70% kinderen van hoger opgeleide ouders een dergelijke studie gaan volgen, is het rekensommetje over een pak hem beet 30 jaar van nu simpel. De verschillen tussen hoger geschoolden en lager geschoolden zal groter worden en metname het percentage lager geschoolden zal gaan toenemen en dus meer draagvlak krijgen binnen de democratie.

Ik ben 100% voor een democratie. Maar alleen als we een eerlijke verdeling van belangen binnen de samenleving hebben. Even veel aan de ene als aan de andere kant van het spectrum. Maar als ik in een samenleving moet leven waarin 60% van de bevolking hun keuzes baseert op pure onkunde en stupiditeit en daarmee de koers van de samenleving bepaald, dan zal ik mij hier met hand en tand tegen verzetten.
pi_135397885
quote:
3s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:52 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Onzinnige reactie. Je trekt het punt ver uit z'n verband.

Mensen mogen best wat politicologisch besef bij hun keuzes meegeven.
Dat zou fijn zijn, ja. Maar het gaat een stap verder om dat te eisen. En ik trek het uit zijn verband omdat daar de zwakte van het argument uit blijkt. Ken jij het partijprogramma van de Piratenpartij? Ik niet. Is mijn stem afgelopen verkiezingen daardoor minder 'goed'?
pi_135397890
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:51 schreef Tchock het volgende:
Mag je in Ludd-land nog stemmen op de partij waar je ouders altijd op stemden? Of de partij waar je buurman lid van is? Of de partij die een standpunt heeft waar jij veel waarde aan hecht, terwijl de rest van het programma botst? Mag je stemmen omdat een politicus goed kan spreken, er goed uitziet of een mooie naam heeft?
Nadat ze er blijk van gegeven hebben dat ze bekend zijn met het verkiezingsprogramma wel.
pi_135397925
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:53 schreef Ludd het volgende:

[..]

Nadat ze er blijk van gegeven hebben dat ze bekend zijn met het verkiezingsprogramma wel.
Elk verkiezingsprogramma neem ik dan aan? :P Als je een kennis-eis stelt bij je stem is het minste toch wel dat je alle partijen hebt afgewogen.
pi_135398023
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:54 schreef Tchock het volgende:

[..]

Elk verkiezingsprogramma neem ik dan aan? :P Als je een kennis-eis stelt bij je stem is het minste toch wel dat je alle partijen hebt afgewogen.
Idealiter wel, maar dat lijkt mij niet noodzakelijk. Als je maar weet waar je op stemt.
pi_135398024
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:48 schreef Ludd het volgende:

[..]

Daar heb jij een punt. Daarom wordt er ook veel strategisch gestemd.

[..]

Nou ik vind gewoon de grote lijn van partijen erg belangrijk. De VVD liberaal en komt op voor bedrijfsleven en rijken. De SP sociaal komt op voor de arbeider en uitkeringsgerechtigden en daartussen zitten Groen-links, PvdA, CDA, D'66, die ook hun grote lijn hebben. Die partijen kiezen bij de details toch vaak wat past bij de grote lijn. Dan heb je nog de PVV, de diertjespartij en dan nog SGP en CU die meer willen wat er in de bijbel staat.

Als je die lijn aanhoudt dan maken de details al weinig meer uit en moet je alleen nog even kijken bij de partijen die dicht bij elkaar zitten waar je voor kiest en als dat het lekkere kontje is, is dat toch prima. Zo'n premier is vaak op TV dan is een lekker ding een plus.
  zondag 12 januari 2014 @ 15:57:03 #87
381953 NaturalScience
pi_135398026
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:54 schreef Tchock het volgende:

[..]

Waarom heb je het toch steeds over verkiezingsprogramma's?

Partijen kunnen ook prima een visie hebben waar jij achter staat, los van alle details en puntjes van hun programma van dat jaar.

Ik stem al jaren D66 omdat ik me het meest kan vinden in de algemene visie die deze partij nastreeft. In het verkiezingsprogramma staan echter genoeg punten waar ik het niet mee eens ben.
pi_135398077
quote:
3s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:52 schreef NaturalScience het volgende:
Ik ben 100% voor een democratie. Maar alleen als we een eerlijke verdeling van belangen binnen de samenleving hebben. Even veel aan de ene als aan de andere kant van het spectrum. Maar als ik in een samenleving moet leven waarin 60% van de bevolking hun keuzes baseert op pure onkunde en stupiditeit en daarmee de koers van de samenleving bepaald, dan zal ik mij hier met hand en tand tegen verzetten.
Als je met die hand en tand verzetten bedoelt dat je die 60% hun stem wil ontnemen ben je dus niet 100% voor democratie.
pleased to meet you
pi_135398085
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:57 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Partijen kunnen ook prima een visie hebben waar jij achter staat, los van alle details en puntjes van hun programma van dat jaar.

Ik stem al jaren D66 omdat ik me het meest kan vinden in de algemene visie die deze partij nastreeft. In het verkiezingsprogramma staan echter genoeg punten waar ik het niet mee eens ben.
Ha, ik was net 2 seconden eerder klaar met typen van ongeveer hetzelfde verhaal.
pi_135398160
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:57 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

En toch acht jij je eigen stem op een partij waar je het op 'genoeg punten' helemaal niet eens bent waardevoller dan een stem op gronden waar jij het niet mee eens bent. :P

Ik vind stemmen op een partij om de 'algemene visie' misschien wel stom. Ik denk dat ik ook maar ga pleiten voor het verlies van jouw stemrecht.
pi_135398164
In alle ontwikkelde landen moet het kapitalisme opgevolgd worden met fascisme. Geschiedenis herhaald zich gewoon. De mens loopt altijd achter de feiten aan. Mensen zijn net als kinderen: ze leren alleen via voorbeelden.

Zolang de mensheid zich niet verbeterd blijven de wetten der natuur doorgaan.

..... zal alles wat opgebouwd, aangekweekt en gegroeid is, weer afgesneden en vernietigd worden, om daarna opnieuw te beginnen.(Anne Frank)
  zondag 12 januari 2014 @ 16:00:46 #92
381953 NaturalScience
pi_135398177
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:58 schreef moussie het volgende:

[..]

Als je met die hand en tand verzetten bedoelt dat je die 60% hun stem wil ontnemen ben je dus niet 100% voor democratie.
De democratie begon te falen op het moment dat de media ging bepalen wat de gemiddelde Fokker op de frontpage leest en in welke context.

Persvrijheid is een groot goed wanneer de pers ook daadwerkelijk onafhankelijk zou zijn. Helaas is dit al lang niet meer aan de orde......
pi_135398204
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:00 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

De democratie begon te falen op het moment dat de media ging bepalen wat de gemiddelde Fokker op de frontpage leest en in welke context.

Persvrijheid is een groot goed wanneer de pers ook daadwerkelijk onafhankelijk zou zijn. Helaas is dit al lang niet meer aan de orde......
Op het moment dat de media ging bepalen wat je op de frontpage leest? _O- Besef je wel wat je überhaupt zegt? :P
pi_135398212
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:57 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nou ik vind gewoon de grote lijn van partijen erg belangrijk. De VVD liberaal en komt op voor bedrijfsleven en rijken. De SP sociaal komt op voor de arbeider en uitkeringsgerechtigden en daartussen zitten Groen-links, PvdA, CDA, D'66, die ook hun grote lijn hebben. Die partijen kiezen bij de details toch vaak wat past bij de grote lijn. Dan heb je nog de PVV, de diertjespartij en dan nog SGP en CU die meer willen wat er in de bijbel staat.

Als je die lijn aanhoudt dan maken de details al weinig meer uit en moet je alleen nog even kijken bij de partijen die dicht bij elkaar zitten waar je voor kiest en als dat het lekkere kontje is, is dat toch prima. Zo'n premier is vaak op TV dan is een lekker ding een plus.
Tussen de SP en PVDA zitten substantiële verschillen. Veel kiezers realiseren zich dat veel te weinig. Bij de vorige verkiezingen zag je enorme verschuiving van SP naar PVDA, enkel omdat in de media het beeld geschetst werd dat Roemer geen goede debater is. Mensen die zo snel wisselen tussen SP en PVDA, alleen op basis van een enkel televisie-optreden, vind ik kwalijk. Ik denk dat wanneer die mensen meer kennis hadden genomen van de verschillen tussen beide partijen dat ze niet zo makkelijk zouden switchen.
pi_135398241
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:01 schreef Ludd het volgende:

[..]

Tussen de SP en PVDA zitten substantiële verschillen. Veel kiezers realiseren zich dat veel te weinig. Bij de vorige verkiezingen zag je enorme verschuiving van SP naar PVDA, enkel omdat in de media het beeld geschetst werd dat Roemer geen goede debater is. Mensen die zo snel wisselen tussen SP en PVDA, alleen op basis van een enkel televisie-optreden, vind ik kwalijk. Ik denk dat wanneer die mensen meer kennis hadden genomen van de verschillen tussen beide partijen dat ze niet zo makkelijk zouden switchen.
Maar ik ben het wat dat betreft wel met je eens, ik vind de conclusie dat mensen die niet denken zoals jij wil dat ze denken dan maar hun stemrecht verliezen absurd.
pi_135398248
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:01 schreef Ludd het volgende:

[..]

Klopt maar het ging met iets te ver om de grote lijn van alle partijen te gaan uitschrijven.
  zondag 12 januari 2014 @ 16:03:04 #97
381953 NaturalScience
pi_135398256
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:01 schreef Tchock het volgende:

[..]

Op het moment dat de media ging bepalen wat je op de frontpage leest? _O- Besef je wel wat je überhaupt zegt? :P
Ja, niets vreemds aan toch? :) Ik stop het alleen in een Fok! jasje. Maar dit geldt natuurlijk voor alle kranten, nieuwswebsites en commerciële nieuwszenders.
pi_135398285
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:03 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Ja, niets vreemds aan toch? :) Ik stop het alleen in een Fok! jasje. Maar dit geldt natuurlijk voor alle kranten, nieuwswebsites en commerciële nieuwszenders.
Ik vind het gewoon grappig dat je zo verbaasd uitroept dat de media (dus FOK!, de kranten, tv) bepalen wat je op FOK! (of in de kranten of op tv) ziet. Dat is toch volkomen logisch, of mis ik iets? :P
pi_135398305
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:01 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk wel een goede vraag. Meestal is homofobie gestoeld op religieuze gronden. Maar hoe zit dat bij het FN? Of is dat omdat ze gewoon bang zijn/een hekel hebben aan alles wat "anders" is?
Zal wel zoiets zijn als wat de Republikeinen in de VS ook gebruiken, zoiets als dat het huwelijk tussen man en vrouw de hoeksteen van de samenleving is en blah blah blah.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_135398488
Blijft een gezellig clubje.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')