Als zij nu ergens anders zou werken, vervalt toch alle recht op ontslagvergoeding? Zij stopt dan immers op eigen iniatief lijkt mij.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:03 schreef Ouder1 het volgende:
Een mogelijkheid die nu nog openstaat is als de drommel gaan solliciteren (werd hier al op een vacature gewezen) en mocht ze die baan krijgen dan vol en hard tegen de WG in voor een zo hoog mogelijke ontslagvergoeding. Tenslotte gaat dit verhaal nog wel een maand of twee duren.
Zelfrespect, regie over je eigen leven en de betere voorwaarden uit een toch al onvermijdelijk ontslagquote:
Dat klopt. Maar als ze dan dus een nieuwe baan heeft is er ook geen probleem.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:05 schreef Bessensap het volgende:
[..]
Als zij nu ergens anders zou werken, vervalt toch alle recht op ontslagvergoeding? Zij stopt dan immers op eigen iniatief lijkt mij.
Nee. Dat WN een nieuwe werkgever heeft gevonden wordt door een rechter niet (zwaar)meegewogen in de hoogte van de ontslagvergoeding is mijn ervaring. Tenslotte is het haar WG die haar in eerste instantie tracht te ontslaan (moet het al wel op dat punt zijn voor zij elders tekent.. solliciteren mag wel eerder), heeft zij geen opgebouwde jaren meer, is er sprake van een proeftermijn en moet zij opnieuw beginnen binnen een bedrijf (collegae, werkwijze e.d.).quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:05 schreef Bessensap het volgende:
[..]
Als zij nu ergens anders zou werken, vervalt toch alle recht op ontslagvergoeding? Zij stopt dan immers op eigen iniatief lijkt mij.
Precies, en dat is dus het probleem. Door concessies te doen en bereidheid te tonen en aan te geven dat er wel over valt te praten, denkt die WG nu dat 'ie helemaal in z'n recht staat.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:21 schreef Bessensap het volgende:
Het probleem is nu eigenlijk wel dat WG haar helemaal niet probeert te ontslaan. Hij zegt echt letterlijk "zonder handtekening heb ik geen werk voor je". Dus hij is van mening dat er van zijn kant geen actie benodigd is, en hij dus geen actie hoeft te ondernemen. Mijn gevoel zegt dat het pas begint te rollen als hij haar straks geen loon betaalt. Dan moeten wij wel met een loonvordering om de hoek gaan komen.
Klopt. Hij speelt dommetje. Maar dat kunnen jullie ook.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:21 schreef Bessensap het volgende:
Het probleem is nu eigenlijk wel dat WG haar helemaal niet probeert te ontslaan. Hij zegt echt letterlijk "zonder handtekening heb ik geen werk voor je". Dus hij is van mening dat er van zijn kant geen actie benodigd is, en hij dus geen actie hoeft te ondernemen. Mijn gevoel zegt dat het pas begint te rollen als hij haar straks geen loon betaalt. Dan moeten wij wel met een loonvordering om de hoek gaan komen.
Door wat (niet) te doen?quote:Op woensdag 8 januari 2014 10:01 schreef Ouder1 het volgende:
Hij speelt dommetje. Maar dat kunnen jullie ook.
Is totaal niet relevant. Voordat het bedrijf werd overgenomen heeft de huidige eigenaar de kans ( en plicht gehad) zich tye vergewissen van wat hij kocht. Als blijkt dat hij daarin een flater heeft geslagen zal hij zonder enig probleem dat moeten kunnen aantonen en zal het een substantieel financieel gat moeten zijn wil de rechter enigzins begrip tonen.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 16:00 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wij weten niet hoe het bedrijf loopt.
Misschien was de vorige eigenaar niet zo van de centen en liepen de bedrijfsresultaten zelfs terug.
Ik niet. Ik vermoed dat hij de bedrijfscijfers goed heeft doorgenomen zoals voor een overname gebruikelijk is. Hij heeft daarbij gezien dat er meerdere punten zijn waarop geld wordt verkwist waaronder de arbeidsvoorwaarden van de assistenten. Hij wil alleen werken met zijn voorgestelde contracten en er was geen vuiltje aan de lucht geweest indien de vriendin van TS niet met haar rechten ging zwaaien. Ik denk dat in bedrijfsbeleid er ook veel gaat veranderen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:14 schreef Gompy58 het volgende:
Ik vermoed dat hij van haar af wil maar eerst nog ff het concurrentie beding aan wil scherpen
Denk ik ook.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:33 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik niet. Ik vermoed dat hij de bedrijfscijfers goed heeft doorgenomen zoals voor een overname gebruikelijk is. Hij heeft daarbij gezien dat er meerdere punten zijn waarop geld wordt verkwist waaronder de arbeidsvoorwaarden van de assistenten. Hij wil alleen werken met zijn voorgestelde contracten en er was geen vuiltje aan de lucht geweest indien de vriendin van TS niet met haar rechten ging zwaaien. Ik denk dat in bedrijfsbeleid er ook veel gaat veranderen.
Dat dit een vies spelletje is, is natuurlijk niet te betwisten.
Dat weten wij natuurlijk ook niet, wij geen hebben inzage in de cijfers.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:56 schreef Wespensteek het volgende:
Ik denk zelf dat het bedrijf er helemaal niet zo slecht voor stond.
Je zou zeggen van wel, maar dat is best riskant. Ik zou die advocaat vragen wat de mogelijke scenario's zijn en in welke die brief past en wat die voor andere scenario's doet. Kortom, op welk eindpunt(en) richt hij zijn strategie en wat zijn de consequenties daarvoor voor eventuele andere scenario's.quote:Op woensdag 8 januari 2014 08:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het was de advocaat die om deze brief vroeg, vergeet dat niet. Je mag er toch vanuit gaan dat een advocaat weet wat hij/zij doet.
Omdat je het bedrijf dan vaak goedkoper over kan nemen dan na een faillissement. Ik heb ook ooit eens een bedrijf in die situatie overgenomen voor mijn toenmalige werkgever. Ook een vergelijkbaar bedrijf met het onze. Wij wisten dat het dus wel winstgevend kon als je het heel anders aanpakte.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Denk ik ook.
Ik vraag me wel af hoe het zit met de arbeidsvoorwaarden in de andere vestigingen die hij al had.
Overigens begrijp ik ook niet dat hij een bijna failliet bedrijf overneemt met alle verplichtingen en vervolgens zelf probeert van die verplichtingen af te komen. Even wachten tot het failliet was en dan als reddende engel weer arbeidscontracten aanbieden, pand en boedel kopen en onder eigen naam verder was een veel betere optie. Ik denk zelf dat het bedrijf er helemaal niet zo slecht voor stond.
Ahum, ik heb heel wat advocaten gesproken, maar die kwamen echt niet in de buurt van 500 euro...quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Onder de 500 euro per uur heb je een boel matige juristen die maar ergens beginnen
Ze moet dit goed overleggen met de advocaat. Ze kan zelf om ontslag vragen met vergoeding en de rechten op WW niet verspelen. Door dit op het goed momenten te doen, ze moet de onderhandelingstijd en opzegtermijnen in acht nemen, kun je ontslag afdwingen met een vergoeding en dan even later ergens anders aan het werk gaan. Het is lastig als de nieuwe werkgever je snel wil inzetten om het te plannen en je loopt het risico als de nieuwe plek niet door zou gaan dat je werkloos wordt, kan ook in proeftijd, dus belangrijk is het recht op ww te behouden.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:05 schreef Bessensap het volgende:
[..]
Juristen en advocaten zijn twee verschillende dingen. Ik kan mijzelf ook jurist noemen, het is geen beschermde titel en zegt feitelijk niets meer dan dat je van jezelf vind dat je verstand heb van (een onderdeel van) recht. Een jurist is dan ook goedkoper dan een advocaat.quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:01 schreef Bessensap het volgende:
[..]
Ahum, ik heb heel wat advocaten gesproken, maar die kwamen echt niet in de buurt van 500 euro...
Maar je gaat toch geen met schulden beladen bedrijf kopen, ook al kost het bijna niets omdat het bijna failliet is? Je kunt het niet voor een negatief bedrag kopen voor zover ik weet.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Omdat je het bedrijf dan vaak goedkoper over kan nemen dan na een faillissement. Ik heb ook ooit eens een bedrijf in die situatie overgenomen voor mijn toenmalige werkgever. Ook een vergelijkbaar bedrijf met het onze. Wij wisten dat het dus wel winstgevend kon als je het heel anders aanpakte.
Voor het standaardtarief zijn er ook best bekwame advocaten die een arbeidsrechtzaak prima aankunnen, maar het biedt geen garantie.quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:01 schreef Bessensap het volgende:
[..]
Ahum, ik heb heel wat advocaten gesproken, maar die kwamen echt niet in de buurt van 500 euro...
Een bedrijf gaat failliet als de waarde van het bedrijf onder de waarde van de schulden zakt. Een bijna failliet bedrijf is dus nog altijd meer waard dan de schulden. Over die meerwaarde kan je onderhandelen. De schulden maken dus deel uit van de aankoopsom (in mindering gebracht van bedrijfswaarde). Is het bedrijf eenmaal failliet dan wordt het door de notaris verkocht voor marktwaarde of daar iets boven en valt er niet zo heel veel te onderhandelen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar je gaat toch geen met schulden beladen bedrijf kopen, ook al kost het bijna niets omdat het bijna failliet is? Je kunt het niet voor een negatief bedrag kopen voor zover ik weet.
Laten we het er maar op houden dat ik er heel anders over denk.quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Een bedrijf gaat failliet als de waarde van het bedrijf onder de waarde van de schulden zakt. Een bijna failliet bedrijf is dus nog altijd meer waard dan de schulden. Over die meerwaarde kan je onderhandelen. De schulden maken dus deel uit van de aankoopsom (in mindering gebracht van bedrijfswaarde). Is het bedrijf eenmaal failliet dan wordt het door de notaris verkocht voor marktwaarde of daar iets boven en valt er niet zo heel veel te onderhandelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |