ArgentiniëBij Argentinië zou je haast denken dat het een groot sportland is, want al decennia lang zijn ze een voetbalgrootmacht bij de mannen, zijn ze wereldtop bij het dameshockey en leveren ze al een aantal jaar diverse tennistoppers af. Toch is het eigenlijk geen groot sportland, want buiten deze sporten, moeten ze het vooral hebben van incidentele successen in andere sporten.Sowieso is de keuze voor een Argentijnse jongere al snel gemaakt als die wil gaan sporten. Ben je een jongen, dan ga je voetballen. Ben je een meisje, dan ga hockeyen. Want ze dromen er allemaal van om de nieuwe Maradona of Aymar te worden.
De cijfers laten dit ook zien. Want op de Olympische Zomer Spelen zijn ze er al vanaf 1900 bij en hebben ze slechts drie spelen gemist. In totaal wisten zij echter slechts 41 medailles binnen te harken. Maar op de Winter Spelen doen de Argentijnen het een heel stuk slechter. Want daar wisten ze nog nooit een medaille te winnen. En dat terwijl zij ook daar er vanaf het prille begin bij waren (1928) en ook hier slechts drie spelen niet hebben mee gedaan.
Wintersport is dan ook een ondergeschoven kindje in het warme land. Bergen hebben ze daar wel degelijk, maar wintersportgebieden zijn er nauwelijks. De mogelijkheden voor een jonge Argentijn om te excelleren in een wintersport zijn daarmee zeer beperkt. Maar ik vind dat daar verandering in moet komen, daarom zal ik de Argentijnse sporters (hierna helden) met volledige overgave aan gaan moedigen.
Want deze helden moeten het land laten zien dat het prachtig is om een wintersport te beoefenen. En ze moeten de jonge Argentijnen inspireren om zelf tot grootse daden te komen. Want zelf zullen ze nog te ver van medaillewinst afzitten om het land de felbegeerde eerste gouden, zilveren of bronzen medaille te laten behalen. Maar dat staat goed presteren niet in de weg. Want ik verwacht dat alle zeven helden zichzelf gaan overtreffen en dichter bij de top gaan komen dan ze ooit gedacht hadden.
Hierbij een voorstelronde van de Argentijnse helden:
Salome Bancora![2007525-168X210.jpg]()
De nu twintigjarige skiester, kan zichzelf alvast een mooi verjaardagscadeau schenken door goed te presteren, want vijf dagen na de sluitingsceremonie wordt ze 21. Salome neemt deel aan de slalom en reuzenslalom. Ze nam nimmer deel aan een wereldbekerwedstrijd, maar afgelopen jaar nam ze wel deel aan de WK in Schladming met een 49e plaats op de slalom als beste resultaat, twee jaar eerder werd ze nog 40e. Het doel voor Bancora zal zijn om de tweede run van een van de disciplines te behalen, daarvoor zou bij de eerste dertig moeten eindigen. Een hele opgave, maar mijn steun heeft ze.
Frederico Pablo Cichero![2009043-168X210.jpg]()
De dertigjarige Cichero is een fervent langlaufer die hoopt een sprong te kunnen maken ten opzichte van zijn gemiddelde uitslagen. Want hoger dan een 76e plaats op de skiathlon bij het WK in 2011 (Oslo) kwam hij niet. En zijn beste uitslag in een WB wedstrijd is 79e. Voor Cichero zal een plaats bij de eerste zestig dus een mooi doel zijn. Daarnaast gaat hij zijn goede Braziliaanse vriend Leandro Ribbela gaat hij daarnaast aanmoedigen bij diens wedstrijden. Zie verder de posts van heywoodu.
Sebastian Gastaldi![2009039-168X210.jpg]()
Deze 22jarige alpine skiër zal deel gaan nemen aan de slalom en reuzenslalom. Heel veel valt er helaas niet over Sebastian te vertellen, want hij is zeer bescheiden. Ook zijn doel voor de OS is net zo bescheiden als hijzelf. Namelijk de eindstreep halen zonder een poortje te missen. Want bij zijn enige andere grote internationale deelname, afgelopen WK, wist hij bij geen enkele discipline de finish feilloos te halen. Ik ben ervan overtuigd dat Gastaldi dat deze keer wel gaat doen en daarmee gelijk een mooie klassering gaat behalen.
Om het nog een beetje overzichtelijk te houden, plaats ik de andere vier deelnemers in de volgende post.