quote:Olympisch veldrijden weer stapje dichterbij
Peter Van Den Abeele, UCI-offroadcoördinator, heeft volgende week een afspraak met Christophe Dubi, directeur sport van het IOC, om te spreken over de opname van veldrijden in het programma van de Olympische Winterspelen.
Cyclocross droomt al langer van een olympisch label, maar nu zouden een aantal hefbomen voorhanden zijn om het te realiseren. Om te beginnen heeft de nieuwe UCI-voorzitter Brian Cookson een verleden in het veldrijden en kan hij het blijkbaar zeer goed vinden met de nieuwe IOC-voorzitter Thomas Bach.
Maar de belangrijkste troef van cyclocross is dat het de krachten bundelt met de machtige Internationale Atletiekfederatie (IAAF) die graag veldlopen op de Winterspelen wil krijgen en nu geblokkeerd wordt door hetzelfde regeltje dat ook veldrijden tegenhoudt: de verplichting dat er sneeuw of ijs bij te pas moet komen. Mocht dat regeltje kunnen worden aangepast, dan staat de deur open voor veldlopen én veldrijden.
Omdat bij de zomerspelen al wielrennen, baanrennen en mountainbiken is? En het is meer een wintersport dan zomersport.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:33 schreef mega-worstje het volgende:
Maar waarom persé naar de winterspelen, of is dat een hele domme vraag?
Aan de andere kant past het voor de gemiddelde kijker daarom denk ik meer bij de zomerspelen waar andere fietsdisciplines ook vertegenwoordig zijn.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Omdat bij de zomerspelen al wielrennen, baanrennen en mountainbiken is? En het is meer een wintersport dan zomersport.
Veldrijden is gewoon een sport voor in het winterseizoen. Maar die sneeuw/ijs regel snap ik wel.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:38 schreef -0- het volgende:
[..]
Aan de andere kant past het voor de gemiddelde kijker daarom denk ik meer bij de zomerspelen waar andere fietsdisciplines ook vertegenwoordig zijn.
Hoewel ik zelf veldrijden inderdaad winterser vind maar ik snap ook de sneeuw/ijs regel wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 6 januari 2014 19:47 schreef Remzz het volgende:
Moest een Olympische discipline niet minimaal op 3 continenten worden beoefend? Met alle respect maar aan veldrijden doen 4 landen serieus mee
quote:Op maandag 6 januari 2014 20:02 schreef Mansjester het volgende:
Ik ben tegen veldrijden. Veldrijden wordt maar in een paar landen op een goed niveau beoefend. Geen olympische allure. Kan je net zo goed korfbal olympisch makenVeldrijden was groter dan mountainbiken toen dat nog niet Olympisch was. Als het Olympisch zou worden, zou dat zonder meer een enorme boost geven. Er zijn ook genoeg sporten, zeker op de Winterspelen, die maar in een paar landen op hoog niveau benoemd worden en veldrijden heeft zeker veel meer potentie wat dat betreft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onzin. In tegenstelling tot hardlopen gebeurt veldrijden niet zomers. Het is gewoon een wintersport. Leuk om naar te kijken bovendien. Laat maar komen.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:55 schreef Novito12 het volgende:
Nee. Dat je nou toevallig in de winter over dat gras rijdt of loopt maakt het geen wintersport. En dat zeg ik als hardloper
Vlaanderen, Wallonië, België en Nederland.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:47 schreef Remzz het volgende:
Moest een Olympische discipline niet minimaal op 3 continenten worden beoefend? Met alle respect maar aan veldrijden doen 4 landen serieus mee
België Nederland Tsjechië Frankrijk Duitsland maar hij was wel leukquote:Op maandag 6 januari 2014 21:50 schreef Nober het volgende:
[..]
Vlaanderen, Wallonië, België en Nederland.
Maar wielrennen wel, en mountainbiken bijvoorbeeld ook. Dat ze dan toevallig onverhard rijden, tja. Ik ben overigens best een fan van veldrijden hoor, ik vind het alleen totaal geen wintersport. Als er al een sport bij moet komen op de winterspelen dan zeker http://en.wikipedia.org/wiki/Ski-orienteering.quote:Op maandag 6 januari 2014 20:26 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Onzin. In tegenstelling tot hardlopen gebeurt veldrijden niet zomers. Het is gewoon een wintersport. Leuk om naar te kijken bovendien. Laat maar komen.
Je weet dat de Moderne Vijfkamp speciaal voor de OS is bedacht he?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 02:10 schreef Perico het volgende:
JA EN JA. En snel, dus geen geouwehoer van eerst demonstratiesport.
De grootste kul ooit, is het gesteggel over Olympische sporten. Er zijn 198 zwemmedailles te winnen en ouwe mannen met bierbuiken zitten in het Olympisch dorp om met pijl en boog te schieten.
Veldrijden en veldlopen zijn tenminste zeer aantrekkelijke nieuwe sporten en springen eruit op zo'n spelen.
En owja dat dronken argument van op alle continenten beoefenen... de moderne vijfkamp is notabene olympisch, dat is een bizar evenement, waar geen kip om maalt.
Zwemmen ben ik met je eens, daar zijn echt veel te veel medailles te winnen.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 02:10 schreef Perico het volgende:
JA EN JA. En snel, dus geen geouwehoer van eerst demonstratiesport.
De grootste kul ooit, is het gesteggel over Olympische sporten. Er zijn 198 zwemmedailles te winnen en ouwe mannen met bierbuiken zitten in het Olympisch dorp om met pijl en boog te schieten.
Veldrijden en veldlopen zijn tenminste zeer aantrekkelijke nieuwe sporten en springen eruit op zo'n spelen.
En owja dat dronken argument van op alle continenten beoefenen... de moderne vijfkamp is notabene olympisch, dat is een bizar evenement, waar geen kip om maalt.
Beknopt: rijden in het veld/lopen in het veld.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 11:08 schreef sp3c het volgende:
wat is veldrijden en/of veldrennen eigenlijk beknopt?
en hoe goed is Nederland er in
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |