abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135080243
Hoi!

Ik heb in mijn leven genoeg sociale contacten/kennissen/activiteiten etc. maar geen echte vrienden en/of vriendengroep.

Ik heb op R&P meerdere topics gezien over mensen die maar geen vrienden kunnen maken, maar er kwamen alleen maar dingen uit als:
- Zoek een hobby.
- Ga bij een vereniging.
- Neem een bijbaan.

Nu heb ik genoeg van dit soort dingen, ik heb een bijbaan, ik heb een hobby en ik heb een leuke vriendin (waar ik al jaren mee heb). Maar ondanks de sociale contacten die ik heb door mijn bijbaan en hobby komen daar geen echt vrienden uit.

Soms dan ga ik met een groepje van (ex) collega's naar de bios of heb ik een feestje. Maar dit zijn vaak mensen die ik misschien één keer in de 3 maanden spreek/zie. Het is dus vrij oppervlakkig en ik kan ons geen 'echte' vrienden noemen.

Bij anderen zie ik dat ze wel elk weekend even bij elkaar langsgaan, gezellig wat drinken bij elkaar. Wellicht een keer gamen o.i.d.. Misschien zelfs een keer op vakantie. Vaak zijn dit vaste vrienden en soms ook wel beste vrienden. Ik word hier nooit bij meegevraagd, heb geen enkel contact met die mensen.

Mijn vraag is. Hoe krijg je zo'n vriendengroep? Want ondanks alle sociale contacten komen er geen vrienden uit. Heb zelf ook nog wel geprobeerd om activiteiten te regelen maar telkens heeft iedereen het "te druk". Of word er op het laatste moment afgezegd.

Zo wilde ik bijv. ook mijn verjaardag vieren, maar op mijn vriendin en twee vrienden/kennissen na komt er gewoon niemand.

Alvast excuses voor mijn taalgebruik/fouten, ik type dit nu even spontaan :P Ben wel benieuwd naar jullie antwoorden.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 20:49:28 #2
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_135080356
Ik ben er wel bekend mee.

Zo heb ik vrienden die een echte hechte vriendschappen groep hebben maar meegevraagd wordt ik nooit. De meeste kennen elkaar van school of voetbal. Of via een broer etc.

Vriendschap is niet iets dat je zoekt maar enkel iets dat je toevallig doet vinden als je met je dagelijkse leven bezig bent. Je kan eens een cursus doen in een onderwerp dat je aanspreekt schrijfcursus of zo. Maar het ligt er natuurlijk aan, als jij bijvoorbeeld een passie voor zeedieren hebt en naar een natuur organisatie gaat waar het die dag over zeedieren gaat. Ach dan praat je makkelijk met een ander leer je elkaar kennen en als je die passie deelt heb je een mooie vriendschap.

Verder weet ik het ook niet een vriendengroep kan je niet zomaar even vinden.
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135081419
Als je genoeg kennissen hebt weet je van jezelf wel met wie je de beste klik hebt. Vraag die gene (of meerdere natuurlijk) eens gewoon vaker om wat te doen! Kan van alles zijn als het maar een gemeenschappelijke interesse betreft. Om een goede vriendschap op te bouwen zul je actie moeten ondernemen als de interesse voor vriendschap wederzijds is merk je dat snel genoeg en zul je ook zien dat ook zij soms met voorstellen zullen komen. (natuurlijk wel afhankelijk van de desbetreffende persoon. ken namelijk ook wel mensen die zelf bijna nooit met voorstellen zullen komen, maar die wel soms/vaak mee gaan als je zelf iets voorstelt).

Wat ik wel is voorstel om te doen is bijv..

Game/film middag/avond
Discotheek/cafe/pool café
Zwemmen
Terrasje (liever met meerdere natuurlijk)
Schaatsen
Bios
Naar sport wedstrijden
Sporten (of gewoon iemand vragen om een potje voetballen/tennissen in de buurt)
pi_135081731
Het is vooral belangrijk dat je een gemeenschappelijke hobby hebt om vriendschap op te bouwen. Een voordeel daarbij is natuurlijk dat je bij elkaar in de buurt woont.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 21:38:07 #5
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135082434
Vriendschap overkomt je gewoon, als je veel sociale contacten hebt en er voor open staat verhoogt het je erop kans wel, maar het garandeert niets.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_135083325
Wat is je hobby dan?
sd
pi_135083386
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 21:58 schreef sausagin het volgende:
Wat is je hobby dan?
Ik hou van gamen en ik speel gitaar. Heb ook in meerdere bandjes gespeeld, dacht een tijdje dat sommige van ze echte vrienden waren, maar zodra we uit elkaar gingen wilde niemand nog iets afspreken, werd zelfs genegeerd erna terwijl we het altijd super gezellig hadden samen. En wanneer er wel werd geantwoord dan was het 'te druk, je hoort nog wel van me'. Om uiteraard vervolgens nooit meer iets te horen, en genegeerd te worden.

Daarnaast fitness ik (heb ook met anderen getraind), dus het is niet alleen maar individueel geweest.
pi_135083534
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:00 schreef Banaan_ het volgende:

[..]

Ik hou van gamen en ik speel gitaar. Heb ook in meerdere bandjes gespeeld.
Ah zo , gamen is niet echt een hobby die je veel sociale contacten oplevert.
En als je in bandjes speelt , is zo'n band dan niet meestal een vriendengroep op zich? Je kan toch samen met die andere bandleden optrekken? Zoek anders een band waar je regelmatig samen meespeelt en waarmee je dan af en toe ook eens afspreekt om eens iets te gaan drinken bijvoorbeeld?
Volgens mij heb je in die wereld toch redelijk watopportuniteiten?
sd
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:03:53 #9
419250 Spongeboss
pi_135083561
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:00 schreef Banaan_ het volgende:

[..]

Ik hou van gamen en ik speel gitaar. Heb ook in meerdere bandjes gespeeld, dacht een tijdje dat sommige van ze echte vrienden waren, maar zodra we uit elkaar gingen wilde niemand nog iets afspreken, werd zelfs genegeerd erna terwijl we het altijd super gezellig hadden samen. En wanneer er wel werd geantwoord dan was het 'te druk, je hoort nog wel van me'. Om uiteraard vervolgens nooit meer iets te horen, en genegeerd te worden.

Daarnaast fitness ik (heb ook met anderen getraind), dus het is niet alleen maar individueel geweest.
Het is vrij lastig zomaar vriendschap te vinden. Als ik in mijn leven kijk heb ik echt 0 vrienden maar ik heb daar ook geen behoeften aan dus dat scheelt. Zou ook niet weten waar ik ze moet vinden. Dat realiseer je je overigens pas als je er 0 hebt.
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135083577
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:03 schreef sausagin het volgende:

[..]

Ah zo , gamen is niet echt een hobby die je veel sociale contacten oplevert.
En als je in bandjes speelt , is zo'n band dan niet meestal een vriendengroep op zich? Je kan toch samen met die andere bandleden optrekken? Zoek anders een band waar je regelmatig samen meespeelt en waarmee je dan af en toe ook eens afspreekt om eens iets te gaan drinken bijvoorbeeld?
Volgens mij heb je in die wereld toch redelijk watopportuniteiten?
Sorry heb de post aangepast :P Je hebt gelijk, we spraken ook wel af, we gingen ook regelmatig samen wat drinken en af en toe uit. Maar door omstandigheden konden we niet samen blijven spelen, wel verzocht ik nog om vrienden te blijven. Hier werd ook in eerste instantie zeer positief op gereageerd, maar daarna had iedereen het 'druk'. Niemand wilde nog met mij afspreken om de een of andere reden, ze doen wel super vriendelijk als ik ze tegenkom ergens. Maar echt praten willen ze niet en ergens afspreken ook niet. Het contact kwam ook op een gegeven moment alleen nog maar van mij, geen van hun wilde nog met mij afspreken.

Een reden werd niet gegeven en zoals ik al zei, wanneer ik ze zie zijn ze super aardig en is het gezellig. Maar uit het oog, uit het hart is het bij hun schijnbaar. Misschien doe ik wel iets verkeerd, maar daar merk ik helemaal niks van bij ze. Ze deden ook pas zo zodra ik dus niet meer met ze kon samenspelen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Banaan_ op 04-01-2014 22:21:02 ]
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:35:52 #11
419250 Spongeboss
pi_135085061
Een schrale troost maar ik heb wel mensen waar ik mail-contact mee heb ze wonen niet dichtbij maar ik heb er contact mee en het is net als brieven schrijven, zonder de nostalgie dan. Maar dat is ook wel mooi een beetje levensverhalen van andere te horen uit andere culturen niet wat je perse zoekt maar het kan je even bezighouden.
  Redactie Sport zaterdag 4 januari 2014 @ 23:49:25 #12
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_135088758
Echt zo herkenbaar inderdaad. Zat kennissen en mensen die ik ken. Vorig jaar wel geprobeerd met 3 anderen een vriendinnengroep op te zetten. Daarvan zijn er nu twee verhuisd en die gaan alleen nog met elkaar om of met de andere. Zie van hen bijvoorbeeld regelmatig nog Facebook posts, ik ben gewoon degene die totaal vergeten wordt. Het scheelt wel dat ik dan niet de enige ben, maar het voelt wel naar :')

En dat over die clubs en verenigingen.. Ik zit al bij een zwemclub, ga naar school, ga soms wel mee met de vriendengroep van mijn vriend, maar het blijft bij die oppervlakkige dingen. Wel leuk, en gelukkig al een hele verbetering ten op zichte van 2 jaar terug, maar we zijn er nog niet. Ik wil wel eens wat meer.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  zondag 5 januari 2014 @ 00:55:38 #13
419250 Spongeboss
pi_135091163
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:49 schreef DeLuna het volgende:
Echt zo herkenbaar inderdaad. Zat kennissen en mensen die ik ken. Vorig jaar wel geprobeerd met 3 anderen een vriendinnengroep op te zetten. Daarvan zijn er nu twee verhuisd en die gaan alleen nog met elkaar om of met de andere. Zie van hen bijvoorbeeld regelmatig nog Facebook posts, ik ben gewoon degene die totaal vergeten wordt. Het scheelt wel dat ik dan niet de enige ben, maar het voelt wel naar :')

En dat over die clubs en verenigingen.. Ik zit al bij een zwemclub, ga naar school, ga soms wel mee met de vriendengroep van mijn vriend, maar het blijft bij die oppervlakkige dingen. Wel leuk, en gelukkig al een hele verbetering ten op zichte van 2 jaar terug, maar we zijn er nog niet. Ik wil wel eens wat meer.
Echte kameraden zijn alleen te vinden in tijden van nood en blijven bij je.
pi_135092033
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:49 schreef DeLuna het volgende:

Hoezo heb je geprobeerd een vriendinnengroep op te zetten? Gevraagd of ze met jou een speciaal groepje willen vormen? Of wat moet ik me daar bij voorstellen?

Al mijn vriendschappen zijn namelijk gewoon.. ontstaan. Met de een kan je goed opschieten en met de ander minder. Als je met mensen goed op kunt schieten is een vriendschap zo ontwikkeld, zorg ervoor dat je gewoon shit met elkaar onderneemt, dan zal diegene jou ook sneller uitnodigen, contact met je opnemen of , als die bv al een vriendengroep heeft, jou ook sneller daar introduceren bv.

Ik heb niks te klagen, omdat mijn echte vriendengroep gewoon op de middelbare school is ontstaan. Daarbuiten heb ik nog wat losse vrienden en kennissen, maar het lijkt me lastig om op latere leeftijd nog echt een vriendengroep te kunnen creëren, zoals mijn 'echte' groep.
Kijk gewoon wie chill is, en jou ook chill vindt (sport/clubjes/vereniging/studie weetikhet), neem wat initiatief en chill gewoon een beetje met elkaar.
pi_135092127
volgens mij is de "biggest deal" bij een vriendengroep dat het ontstaat en niet dat het geforceerd gevormd wordt.

Dus doe gewoon je ding en als he leuk is is het leuk en anders niet
  Redactie Sport zondag 5 januari 2014 @ 08:59:18 #16
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_135094657
quote:
5s.gif Op zondag 5 januari 2014 01:29 schreef Mr.ACE het volgende:

[..]

Hoezo heb je geprobeerd een vriendinnengroep op te zetten? Gevraagd of ze met jou een speciaal groepje willen vormen? Of wat moet ik me daar bij voorstellen?

Al mijn vriendschappen zijn namelijk gewoon.. ontstaan. Met de een kan je goed opschieten en met de ander minder. Als je met mensen goed op kunt schieten is een vriendschap zo ontwikkeld, zorg ervoor dat je gewoon shit met elkaar onderneemt, dan zal diegene jou ook sneller uitnodigen, contact met je opnemen of , als die bv al een vriendengroep heeft, jou ook sneller daar introduceren bv.

Ik heb niks te klagen, omdat mijn echte vriendengroep gewoon op de middelbare school is ontstaan. Daarbuiten heb ik nog wat losse vrienden en kennissen, maar het lijkt me lastig om op latere leeftijd nog echt een vriendengroep te kunnen creëren, zoals mijn 'echte' groep.
Kijk gewoon wie chill is, en jou ook chill vindt (sport/clubjes/vereniging/studie weetikhet), neem wat initiatief en chill gewoon een beetje met elkaar.
Ja zo klinkt het wel heel gek ja. Ik heb niks opgezet, dat is gewoon met zijn vieren ontstaan op de zwemclub. We zijn naar de bios geweest, een keer naar de ijsbeelden, high tea gehouden, dagje sauna gedaan. Maar het is verder niks meer geworden..
pi_135095584
Ik denk dat het overgaan van vrienden en kennissen ook echt iets is dat je moet overkomen, en het moet ook in je zitten om die switch te kunnen maken.

In mijn leven heb ik als echte vrienden, toen ik jong was, weinig gehad. Nu heb ik eindelijk weer vrienden vrienden, maar dat komt ook deels door mijn vriendin, het was haar vriendenclub waar ik goed in paste.

Maar tijdens mijn studie heb ik weinig uitgebreid. Mijn persoonlijkheid op het vlak van vriendschappen is er ook denk ik niet naar. Als ik je als hele goede kennis, vriend beschouw is er weinig wat ik niet doe als je het me vraagt. Maar als eigen initiatief van mij uit komt er niet veel. Ik ben er van nature heel erg passief in. Beetje het einzelgänger idee. Daarbij ben ik middelmatig introvert. Ik kan enorm genieten van avonden samen, maar na een uur of 4-5 slaat de vermoeidheid toe en heb ik een hele kleine cirkel nodig met hooguit mijn vriendin om weer op te laden. Het is niet extreem, maar het is er wel.

En dat maakthet voor mij moeilijk om met collega's of kennissen waar je niet dagelijks mee om gaat, de switch naar vrienden te maken.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_135109337
Veel vriendengroepen zijn inderdaad gevormd vanaf de basisschool. Dat zie ik ook in mijn omgeving.

Wat mij verder opvalt is dat groepen vaak in een 'eigen taal' met elkaar praten wanneer ze bij elkaar zijn. Hierdoor sluiten zij (onbewust) anderen ook buiten.

Misschien moet ik maar gewoon accepteren dat vrienden gewoon spontaan komen en gaan. Ik sta er in ieder geval open voor :P Het is ook niet zo dat ik wanhopig ben, maar het zou gewoon fijn zijn af en toe.
  zondag 5 januari 2014 @ 19:08:40 #19
47102 Elvi
miemkwien
pi_135113093
Neem je zelf wel voldoende ruimte in de vriendschap? Nodig je ze ook uit of stel je voor om iets te doen? Of wacht je op initiatief van de ander?
pi_135119531
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:08 schreef Elvi het volgende:
Neem je zelf wel voldoende ruimte in de vriendschap? Nodig je ze ook uit of stel je voor om iets te doen? Of wacht je op initiatief van de ander?
Een beetje van beiden. Hoe ik het nu doe is een paar keer vragen of ze iets willen doen. Bijv een keer poolen of bios met een groepje, ik vraag dan meerdere mensen. Sommigen zeggen ja en zeggen op de dag zelf af, de rest zegt vaak dat ze het druk hebben of iets anders hebben gepland. Ik vraag het gemiddeld een week voor de afspraak.

Ik vraag iemand meestal 2 keer om met iets mee te doen, mits er beiden keren word afgezegd/afgewezen dan hoeft het van mij niet meer. Het hangt natuurlijk ook af van de omstandigheden, maar als iemand 2 keer kort afzegt dan heb ik geen zin meer om een 3e keer te vragen. Als er dan vervolgens een bericht van hun komt naar mij toe dan wil ik best meedoen, maar dat is nog niet (vaak) voorgekomen.

Edit:
Ik wil ook niet wanhopig overkomen, een beetje chill overkomen lijkt mij beter.
pi_135139286
Je denkt er echt te veel over na. Ik ken dat soort figuren wel in een groepje. Die worden automatisch gewoon ge-ignored. Te afwachtend, te berekend.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_135139533
Ik herken me er wel een beetje in hoor. Beetje hetzelfde zie ik wel ja.

Maar naamgenoot, waar woon je? Als je in de buurt woont wil ik best wel eens een pilsje doen ofzo hoor :)
  Redactie Sport maandag 6 januari 2014 @ 12:20:17 #23
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_135140144
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 11:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Je denkt er echt te veel over na. Ik ken dat soort figuren wel in een groepje. Die worden automatisch gewoon ge-ignored. Te afwachtend, te berekend.
Dat is wel 'flauw' eigenlijk. Want het is niet dat je in een keer pats boem je gedachten uit kan zetten. Daarnaast is het ook zo dat het al niet automagisch gaat, en er dus wel over nagedacht moet worden wil er verandering in de situatie komen. :')
pi_135142905
De definitie van "vriend" verschilt ook van persoon tot persoon.
Zelf maak ik onderscheid tussen (en niet gelimiteerd door):

-vage kennis
iemand die je...naja 't woord zegt het al :P
Je "kent" elkaar wel, maar je komt bijvoorbeeld niet bij elkaar over de vloer.

-een kennis
iemand met wie je een vriendschapsrelatie hebt, maar nog niet zo goed kent (meestal omdat je die persoon nog niet zo lang kent, maar wel goed mee om kan)

-een vriend
iemand die ik goed ken en vertrouw, gaan meestal wel wat jaartjes aan vooraf. Dit zijn de mensen waarbij ik het gevoel heb dat ze me niet snel in de steek zullen laten, de blijvertjes.

Verder ga ik er niet meer over schrijven, anders zou deze post een beetje lang worden en ik ben nog een beetje brak :P
pi_135145843
quote:
9s.gif Op maandag 6 januari 2014 12:20 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Dat is wel 'flauw' eigenlijk. Want het is niet dat je in een keer pats boem je gedachten uit kan zetten. Daarnaast is het ook zo dat het al niet automagisch gaat, en er dus wel over nagedacht moet worden wil er verandering in de situatie komen. :')
Hoezo moet? Hoezo dit of dat? Gewoon gezellig avondje uit of ergens naar toe. De mensen in een groep die denken, moet ik het zo doen of zus doen vis je er echt direct uit. Je mist een bepaalde spontaniteit bij die mensen, en dan komt veel al horkerig en forced over.

Ik lees onzin in de OP zoals; "Dit zijn mensen die ik eens in de 3 maanden spreek of zie, dus is het erg oppervlakkig". Ik heb mensen die ik slechts een paar keer per maand spreek, dat is echt niet oppervlakkig. Want je hoeft niet iemand vaak te zien om echt iets goed op te bouwen. Ja, dat kan makkelijker zijn, maar dat hoeft niet. En oppervlakkige discussies? Je bent altijd nog iemand die meedoet in zo'n gesprek. Wil je oppervlakkigheid, praat je oppervlakkig, zo niet, ga je dieper. Wil diegene dat niet, geef je dat aan. En zoek je verder..

Zo moeilijk is het allemaal niet maar men doet alsof vrienden maken een of andere wetenschappelijke kunst is. Dat is het echt niet!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')