quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:32 schreef TC03 het volgende:
[..]
Het vraagstuk is niet 'wie moet er betalen?'. Het vraagstuk is: 'is de emotie die TS voelt bij deze omstandigheden terecht?'. We zitten in R&P, niet WGR.
Ja hoor die emotie is terecht... jij bent niet goed bij je hoofd.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:00 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Zal heel eerlijk zijn dat ik dit ook zijn schuld vond omdat ik gewend ben aan sensoren
Ik vind haar emotie dus ook niet terecht, lijkt me duidelijk..quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:32 schreef TC03 het volgende:
[..]
Het vraagstuk is niet 'wie moet er betalen?'. Het vraagstuk is: 'is de emotie die TS voelt bij deze omstandigheden terecht?'. We zitten in R&P, niet WGR.
Net zoals het bij de overgrote meerderheid niet in hun hoofd opkomt, om schade die je zelf veroorzaakt hebt, zonder wat voor goede reden dan ook, opeens (deels) bij een ander neer te gaan leggen...quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:26 schreef Argento het volgende:
Het is natuurlijk niet zijn schuld dat hij een auto heeft en onderhoudt, op eigen kosten, die geen sensoren heeft. Ik neem ook aan dat je dat wist op het moment dat je die auto ging gebruiken en al wist je dat niet, dan is dat geen excuus.
Juridisch gezien ben je aansprakelijk. Jij hebt de schade veroorzaakt. Je bent aansprakelijk voor de volledige schade, tenzij je vriend op een of andere manier verwijtbaar heeft bijgedragen aan het ontstaan van de schade. Dat lijkt me niet het geval.
Kortom, je vriend staat in zijn recht als hij meent dat hij jegens jou aanspraak heeft op een volledige schadevergoeding. Die dien jij te betalen en daar kan dus niet een of andere gezamenlijke rekening voor aangesproken worden.
Dat is strikt juridisch, maar dit soort relationele zaken moet je niet uitsluitend juridisch willen benaderen. En in zoverre verbaast het me een beetje dat je vriend zich zo opstelt. Mijn toenmalige vriendin heeft ook wel eens een auto die volledig in mijn eigendom was, total loss gereden. Het komt dan niet eens in me op om haar voor de schade op te laten draaien. Typisch gevalletje van 'jammer maar helaas' en vervolgens vol goede moed op zoek naar een andere auto in de gelukkige wetenschap dat met haar alles goed was.
Een meer praktische instelling zou je vriend gesierd hebben, maar helaas kun je dat niet afdwingen.
Zucht, je blijft maar in herhaling vallen.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:39 schreef Forbry het volgende:
[..]
Net zoals het bij de overgrote meerderheid niet in hun hoofd opkomt, om schade die je zelf veroorzaakt hebt, zonder wat voor goede reden dan ook, opeens (deels) bij een ander neer te gaan leggen...
Wie valt hier nou in herhaling?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:40 schreef TC03 het volgende:
[..]
Zucht, je blijft maar in herhaling vallen.
Als de vriend van TS direct aanbiedt de schade te delen, dan word je ook nooit in de situatie gebracht waarin je de schade zelf deels bij een ander neer zou kunnen leggen. Het komt dus van twee kanten.
Ten tweede is er wel een goede reden, namelijk dat je in een relatie zit en lief en leed deelt.
Jij niet dan?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:40 schreef TC03 het volgende:
[..]
Zucht, je blijft maar in herhaling vallen.
Op zich wel ja.quote:
Vind ik een tamelijk egoïstische insteek.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:41 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wie valt hier nou in herhaling?
Dat is geen goede reden.
Het is egoïstisch om anderen op te laten draaien voor jouw fouten/ongelukjes.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:42 schreef TC03 het volgende:
[..]
Op zich wel ja.
[..]
Vind ik een tamelijk egoïstische insteek.![]()
'Anderen', 'jouw'. Jij hebt nog steeds dat sterke onderscheid, terwijl ik dat simpelweg niet zou maken als je samenwoont en je leven met elkaar deelt. Dat is het cruciale verschil tussen jouw standpunt en die van mij.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:44 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Het is egoïstisch om anderen op te laten draaien voor jouw fouten/ongelukjes.
Leuk geprobeerd de boel om te draaien... wat ben jij een ongelooflijke white knight zeg.
Vind ik van de insteek van TS.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:42 schreef TC03 het volgende:
[..]
Op zich wel ja.
[..]
Vind ik een tamelijk egoïstische insteek.![]()
Zoveel delen ze trouwens ook weer niet want TS heeft eigen bankrekeningnummer en eigen spaargeld.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:40 schreef TC03 het volgende:
Ten tweede is er wel een goede reden, namelijk dat je in een relatie zit en lief en leed deelt.
Maar spreek je in een relatie over "de ander laten opdraaien"... Het is meer iets dat opgelost moet wordenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:44 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Het is egoïstisch om anderen op te laten draaien voor jouw fouten/ongelukjes.
Leuk geprobeerd de boel om te draaien... wat ben jij een ongelooflijke white knight zeg.
Dat boeit niet. Dat is administratief. Wat boeit is hoe je met die rekening en dat geldt omgaat.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:46 schreef computergirl het volgende:
[..]
Zoveel delen ze trouwens ook weer niet want TS heeft eigen bankrekeningnummer en eigen spaargeld.
Dat boeit dus wel... want daardoor ontstaat de hele discussie.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:46 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat boeit niet. Dat is administratief. Wat boeit is hoe je met die rekening en dat geldt omgaat.
Pfff.... dat zijn wij wel met elkaar eens, maar het gaat toch niet om hoe WIJ in een relatie staan, maar om hoe ZIJ in de relatie staan (stonden, al vóór het ongeluk)???quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:46 schreef TC03 het volgende:
[..]
'Anderen', 'jouw'. Jij hebt nog steeds dat sterke onderscheid, terwijl ik dat simpelweg niet zou maken als je samenwoont en je leven met elkaar deelt. Dat is het cruciale verschil tussen jouw standpunt en die van mij.
Ook in een relatie dragen beide personen verantwoordelijkheid over hun eigen daden.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:46 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
[..]
Maar spreek je in een relatie over "de ander laten opdraaien"... Het is meer iets dat opgelost moet worden
Als vriend van TS een motor wil kopen, betaald TS dan de helft?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:46 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat boeit niet. Dat is administratief. Wat boeit is hoe je met die rekening en dat geldt omgaat.
De discussie ontstaat over de manier waarop er met geld omgegaan kan worden. Dat je een eigen rekeningnummer hebt zegt niks natuurlijk, dat is gewoon hoe het administratief is ingericht.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:47 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
[..]
Dat boeit dus wel... want daardoor ontstaat de hele discussie.
Als je net een relatie hebt oke, maar als je de rest van je leven samen wilt blijven....quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:47 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ook in een relatie dragen beide personen verantwoordelijkheid over hun eigen daden.
De oplossing is simpel, jouw fout, jouw consequenties ergo dokken.
De auto's zijn nooit een gezamenlijke post geweest... wat me hier nogal cruciaal lijkt...quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:46 schreef computergirl het volgende:
[..]
Zoveel delen ze trouwens ook weer niet want TS heeft eigen bankrekeningnummer en eigen spaargeld.
Weet ik veel, waarom vraag je dat aan mij?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:48 schreef computergirl het volgende:
[..]
Als vriend van TS een motor wil kopen, betaald TS dan de helft?
Als TS de ZARA leegkoopt, betaald haar vriend dan de helft?
Omdat dat nou precies de spijker op de kop slaatquote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:49 schreef TC03 het volgende:
[..]
Weet ik veel, waarom vraag je dat aan mij?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |