Neuh, doe maar niet. De winter tot nu toe bevalt me primaquote:Op vrijdag 3 januari 2014 22:35 schreef Slobeend het volgende:
[ afbeelding ]
Laat de control maar uitkomen, ben dit regenachtige winderige weer zat.
En jij beweert dat het niet warm en zonnig of koud en grijs kan zijn?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 22:35 schreef Slobeend het volgende:
[ afbeelding ]
Niet aan deze kant van het landquote:Op vrijdag 3 januari 2014 22:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En jij beweert dat het niet warm en zonnig of koud en grijs kan zijn?
Nee, dat beweer ik niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 22:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En jij beweert dat het niet warm en zonnig of koud en grijs kan zijn?
Gooi het Elfstedentochtforum maar alvast openquote:Op vrijdag 3 januari 2014 22:35 schreef Slobeend het volgende:
[ afbeelding ]
Zo, zo'n pluim had ik niet verwacht! Die is mooi, ik teken ook voorquote:Op vrijdag 3 januari 2014 22:35 schreef Slobeend het volgende:
[ afbeelding ]
Holy shit, die control is weer eens ouderwets van het padje!quote:Op vrijdag 3 januari 2014 22:35 schreef Slobeend het volgende:
[ afbeelding ]
En daarna gaat ie door over propaganda, manipulatie en zelfs ons kouder wordende klimaat. De beste man is namelijk een aanhanger van de nieuwe ijstijd theorie. Nog een tikje erger dan een winterfanaat dusquote:Ja hij is mooi! In mijn hoofd komen spontaan melodieën op zoals “Zo ‘ne goeie hebbe wij nog niet gehad, zo ‘ne goeie …”. Het model – dat mijns inziens echt complex genoeg is om een “ziel” te hebben – brengt ons met name met de controlerun in hogere staten. Dat is wat ik de afgelopen dagen in bepaalde commentaren bedoelde: meteofiction is pas meteofiction als het ook echt alles erop en eraan heeft…. als de meteofiction ook nog slappe hap is …. dan is er echt geen hoop. Er moeten eerst echt harde tendensen zijn.
Dat bedoel ik.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:25 schreef Evertjan het volgende:
In Rio is het nu 40 gradenhttp://nos.nl/artikel/593358/
Iemand post één pluim en zegt dat hij dat wel graag wil hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:19 schreef Lemans24 het volgende:
Oh, het is nog erger, de proza van de wintersportweerman:
[..]
En daarna gaat ie door over propaganda, manipulatie en zelfs ons kouder wordende klimaat. De beste man is namelijk een aanhanger van de nieuwe ijstijd theorie. Nog een tikje erger dan een winterfanaat dus
We weten ondertussen wel dat jij geen winter wilquote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:19 schreef Lemans24 het volgende:
Oh, het is nog erger, de proza van de wintersportweerman:
[..]
En daarna gaat ie door over propaganda, manipulatie en zelfs ons kouder wordende klimaat. De beste man is namelijk een aanhanger van de nieuwe ijstijd theorie. Nog een tikje erger dan een winterfanaat dus
Je begrijpt me verkeerd. Door het posten van deze pluim kon ik niet wachten om de reactie daarop op dat blog van de wintersportweerman te lezen. Heeft niets met jullie te maken, maar is toch wel entertainment?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:42 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Iemand post één pluim en zegt dat hij dat wel graag wil hebben.
Kom jij met al deze zooi aan!
En jij begrijpt het ook niet. Wat ik wil is niet relevant in deze. Ik post even eens stukje van een ander blog, meer niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:51 schreef aloa het volgende:
[..]
We weten ondertussen wel dat jij geen winter wil![]()
De boodschap is duidelijk...
Misschien moet je iets duidelijker zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:53 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En jij begrijpt het ook niet. Wat ik wil is niet relevant in deze. Ik post even eens stukje van een ander blog, meer niet.
Haten is sterk overdreven. Maar ik word wel heel enthousiast van het huidige weer ja. Verder vind ik de reacties op langetermijn voorspellingen gewoon puur vermaak.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:55 schreef aloa het volgende:
[..]
Misschien moet je iets duidelijker zijn.![]()
Je komt over als iemand die de winter haat.
Duidelijkquote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:57 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Haten is sterk overdreven. Maar ik wordt wel heel enthousiast van het huidige weer ja. Verder vind ik de reacties op langetermijn voorspellingen gewoon puur vermaak.
Noordoost lees ik ergens.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 00:03 schreef roislecxe het volgende:
Zometeen nog even een rondje lopen voor het slapen.
Hopelijk wat vallende sterren bemachtigen, moet kunnen.
Beste kijk ik naar het oosten denk ik he?
Hier regent het nog een beetje. Trekt wel weer weg. Hoogtepunt is toch pas tegen 1en las ik.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 00:14 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Noordoost lees ik ergens.
De buien zijn net langsgeweest hier (ben stiekem naar Vlissingen gegaan ondertussen), zo ff loeren!
Laat het maar tot eind februari aansukkelen met de winter, prima. En dan op naar de 15<quote:Op zaterdag 4 januari 2014 00:20 schreef Lemans24 het volgende:
Beetje regen morgen en verder op maandag, valt wel mee toch?
quote:Op zaterdag 4 januari 2014 00:59 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Laat het maar tot eind februari aansukkelen met de winter, prima. En dan op naar de 15<
JOKI?...quote:Op zaterdag 4 januari 2014 01:05 schreef NaturalScience het volgende:
[ afbeelding ]
JOKI kan van 0 naar 1.
http://archief.weer.nl/?m(...)rusenjoki27122005.wnquote:Op zaterdag 4 januari 2014 01:06 schreef roislecxe het volgende:
[..]
JOKI?...
En dit gaat niet gebeurenMark my words.
De ZW-wind zijn we nog lang niet kwijt.
Stond een goed stuk over op Weer.nl half december, ze hebben vooralsnog helemaal gelijk gehad.
Als je interesse hebt zoek ik het op, anders ben ik te lui.
Wat een bonus he, ongelofelijk dit.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 01:12 schreef roislecxe het volgende:
Paar jaar terug in augustus was het echt helemaal mooi. In een uur 48 vallende sterren gezien, waaronder een stel hele mooie felle.
Beter trekt het binnen het uur nog een beetje open, vind het altijd wel een mooi schouwspel.
Trouwens, onweer en vallende sterren binnen 24 uur, what's going on?!
Nice. Kom hier al jaren, maar heb er werkelijk nog nooit over gelezenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 01:20 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
http://archief.weer.nl/?m(...)rusenjoki27122005.wn
Ik hoop het nog eens mee te maken van aantal jaren terug, vanuit het noorden kwam de kou erin zitten waardoor de temperatuur als baksteen onder nul vloog. Dit ging niet geruisloos want er stak een stormachtige noorden wind opquote:Op zaterdag 4 januari 2014 00:03 schreef Lemans24 het volgende:
Opvallend is overigens het verschil tussen het noorden en het zuiden voor de 12e januari. Op de Wadden geeft de hoofdrun van het ECMWF dan al een maximum van -1 aan en in Limburg nog +6 graden.
Ze zijn wat lui, het blijft bij 3 stuks.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 01:42 schreef roislecxe het volgende:
De eerste sterren breken door![]()
Nog een klein beetje geduld...
Vaak heb ik hierin best wel gelukquote:Op zaterdag 4 januari 2014 01:46 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Ze zijn wat lui, het blijft bij 3 stuks.
Trustequote:Op zaterdag 4 januari 2014 02:06 schreef Rabieluh het volgende:
Ja ik heb nog 2 hele flauwe gezien, ga nu ook maar naar bed.
Sommigen vliegen elkaar zelfs in de haren om elkaars mening over de langetermijn verwachting.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:57 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Haten is sterk overdreven. Maar ik wordt wel heel enthousiast van het huidige weer ja. Verder vind ik de reacties op langetermijn voorspellingen gewoon puur vermaak.
Vind het hier meevallen. De meeste mensen hier houden gewoonweg van de natoer die z'n spierballen laat zien. Op weerwoord, bijvoorbeeld, heb je echt mensen met een OCD stoornis voor kou en sneuw. Beetje wishcasten hoort erbij, zij verzinnen hele scenario's en nemen dit aan voor waarquote:Op zaterdag 4 januari 2014 02:40 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Sommigen vliegen elkaar zelfs in de haren om elkaars mening over de langetermijn verwachting.
Het zijn vooral diegenen met een haast obsessief-compulsieve blik op de jaargetijden ("in de zomer moet het warm en zonnig zijn en in de winter moet het vriezen en sneeuwen") die nogal prikkelbaar worden als de langetermijn verwachting niet naar hun zin is, of slechts aan het einde er hoopvol voor hun uitziet (wishcasting) en er wordt weinig waarde aan gehecht.
Nou ja, zo werkt de natuur niet. Net zoals dat het geen cyclus aanhoudt, of dat het ''compenseerd''. Wel kun je kaarten van voorgaande jaren bekijken en kijken of er overeenkomsten zijn, soms valt daar iets uit te halen.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 02:52 schreef KKOPPI het volgende:
Er is nog vrijwel geen of weinig vorst geweest dit jaar...met de extreem hoge temperaturen van nu kan het alleen betekenen dat februari en maart wel extreem koud moeten gaan worden.
quote:Op zaterdag 4 januari 2014 02:52 schreef KKOPPI het volgende:
Er is nog vrijwel geen of weinig vorst geweest dit jaar...met de extreem hoge temperaturen van nu kan het alleen betekenen dat februari en maart wel extreem koud moeten gaan worden.
Het is 4 januari. Vrij kort jaar nog hè.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 02:52 schreef KKOPPI het volgende:
Dit is idd ook vrij normaal. In de jaren 70 en 80 had je ook meer winters zoals nu. Daarom springen de koude winters er ook uit zoals 79, 85, 86 en 97.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 02:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vind het hier meevallen. De meeste mensen hier houden gewoonweg van de natoer die z'n spierballen laat zien. Op weerwoord, bijvoorbeeld, heb je echt mensen met een OCD stoornis voor kou en sneuw. Beetje wishcasten hoort erbij, zij verzinnen hele scenario's en nemen dit aan voor waar
Al geniet ik stiekem ook wel een beetje dat de kaarten voor over ruim een maand weg uit de kast worden getrokkenzegt genoeg over de verwachtingen op dit moment. Al ''gun'' ik iedereen z'n pleziertje
Voor mensen als ik, die in de jaren 90 zijn opgegroeid, is dit een ''normale'' winter. Hell, ik kan me zoveel winters herinneren zonder sneeuw. Misschien zelfs zonder vorst. Ik weet dat dat geen gewone winters zijn.. puur je referentiekader.
Ssssst.... Het is Piet Paulusmaquote:Op zaterdag 4 januari 2014 08:05 schreef Klonk het volgende:
[..]
Mensen die denken als jij maken dit topic al jaren leuk, echt alsof weer in dat soort patronen te voorspellen is.
Maar goed ergens ter wereld worden februari en maart vast erg koud, of dat ook in Nederland is, wie weet
quote:Op zaterdag 4 januari 2014 10:36 schreef Fred0w het volgende:
[ afbeelding ]
Deze sloeg gistermiddag 200m van mijn huis in.
Laatste zomers waren idd meer cc-onweders maar die hadden meer ontladingen.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 09:44 schreef Fred0w het volgende:
Is het zo dat onweer s 'winters harder klinkt dan zomers en agressiever is?
Het viel me ook op dat er meer CG's waren dan normaal.
Ik was niet thuis, zat in de auto en zag het van een km afstand gebeuren.quote:
Weer.nl zegt:quote:Op zaterdag 4 januari 2014 09:44 schreef Fred0w het volgende:
Is het zo dat onweer s 'winters harder klinkt dan zomers en agressiever is?
Het viel me ook op dat er meer CG's waren dan normaal.
KNMI zegt:quote:Onweer in de winter
Anders is het in de koudere periode van het jaar, ofwel de periode van oktober tot en met maart. Van de warme en vochtige lucht is dan geen sprake en het onweert in de winter dan ook veel minder vaak en over het algemeen is het onweer kleinschaliger. Wel is er in deze tijd van het jaar nog sprake van relatief warm Noordzeewater en nu en dan van aanvoer van koude poollucht vanuit het noorden. Deze combinatie levert soms ook flinke donderbuien op, maar het aantal ontladingen is veel kleiner dan in de zomer.
Zodra de koude poollucht vanuit het noorden tot noordwesten (net als afgelopen woensdag) over het Noordzeewater strijkt, is ook hier sprake van een groot temperatuursverschil. Het water van de Noordzee is momenteel nog een graad of 15 en in de situatie van gisteren was de bovenlucht (500 hPa vlak, ofwel op ongeveer 5 kilometer hoogte) op dat moment -31 graden. Een verschil van 46 graden! Een geldende regel binnen de meteorologie is dat bij een temperatuursverschil boven 40 graden onweer en hagel kan voorkomen.
De ‘warme’ lucht boven het zeewater hoeft in deze situatie niet heel sterk te stijgen om in de koudere lucht terecht te komen en de basis van zo’n onweersbui ligt in de winter dus veel lager en ook zal de wolk veel eerder gaan verijzen (de wolk bestaat in deze tijd van het jaar vaak bijna alleen uit een ijskap). De ontladingen vinden in de herfst- en winterperiode daardoor op veel geringere hoogte in de wolk plaats, waardoor de kans op inslaan groter is dan bij een zomerse onweersbui.
Een ander verschil tussen zomer- en winteronweer is dat het onweer in de koudere periode op ieder moment van de dag kan voorkomen, terwijl dat in de zomermaanden veelal in de namiddag en avond het geval is. Alleen bij passage van een koufront zal het in de zomer ook op een ander tijdstip tot onweer komen.
Heeft er dus waarschijnlijk mee te maken dat de ontladingen lager plaats vinden dan in bijvoorbeeld de zomer. Dat in combinatie met het nu nog relatief warme zeewater kan het wel heftiger maken denk ik?quote:De meeste najaarsbuien ontstaan wanneer koude poollucht over het dan nog relatief warme zeewater wordt aangevoerd. Landinwaarts nemen deze buien boven het koudere aardoppervlak in intensiteit af. Vooral wanneer het zeewater relatief warm is en herhaaldelijk koude poollucht naar ons land wordt gevoerd kan het vaak tot onweer komen.
Normaal onweert het langs onze kust zowel in oktober als in november op twee tot vier dagen, maar in sommige jaren kan het aantal onweersdagen daar in die maanden drie keer zo groot zijn. In het binnenland onweert het gemiddeld in oktober en november op een of twee dagen.
In december is de temperatuur van het zeewater zover gedaald dat de zee nog maar weinig invloed heeft op de buien. De verschillen tussen de kust en het binnenland worden dan minder groot en de kans op onweer is ook kleiner. In december, januari, februari en maart bedraagt het aantal onweersdagen zowel aan de kust als in het binnenland gemiddeld over dertig jaar ongeveer één dag in de maand. Verscheidene wintermaanden gaan dus geheel zonder onweer voorbij.
Winterse buien met sneeuw en hagel kunnen lokaal aanleiding geven tot gladheid en gaan soms vergezeld van onweer en blikseminslagen (foto: Jannes Wiersema)
Winterse buien met sneeuw en hagel kunnen lokaal aanleiding geven tot gladheid en gaan soms vergezeld van onweer en blikseminslagen (foto: Jannes Wiersema)
In de winter is het aantal ontladingen in een onweerswolk en daarmee ook het totale aantal blikseminslagen veel kleiner dan in de zomer. De kans dat een enkele ontlading inslaat is echter relatief iets groter dan in de zomer. In de koude periode van het jaar vinden de ontladingen op geringere hoogte in de buienwolk plaats, waardoor ze eerder kunnen inslaan. Bovendien is de stroomsterkte van een ontlading in een winterse onweersbui groter dan bij een zomers onweer.
Een ander verschil is het moment van de dag waarop de onweersbuien voorkomen. De buien kunnen op elk moment van de dag plaatsvinden, maar in de zomer ontladen de meeste onweersbuien zich aan het eind van de middag of in de avond, terwijl de winterse onweersbuien een lichte voorkeur hebben voor de nanacht en de ochtend.
Als het maar geen koudegolf wordt net als vorig jaar. Beetje vriezen is geen probleem, maar het weer zoals het nu is heb ik lieverquote:Op zaterdag 4 januari 2014 10:34 schreef aloa het volgende:
Gemiddelde is weer kouder als gister.
[ afbeelding ]
Die weten beter, de kou zit namelijk bij hunquote:Op zaterdag 4 januari 2014 17:50 schreef Straatcommando. het volgende:
De Amerikanen gaan niet mee trouwens.
[ afbeelding ]
Het is bitter koud daar jaquote:Op zaterdag 4 januari 2014 17:58 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Die weten beter, de kou zit namelijk bij hun
Tot nu toe is het niet heel anders dan in 2012 en 2013. Niet héél anders, want er zijn wel verschillen natuurlijk, met name in hoe november en december verliepen.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:02 schreef FoXje het volgende:
Zou het nog winter worden? Van mij hoeft het niet ... maar vind het wel vreemd.
In mijn herrinnering lag er toen al sneeuw ... maar sneeuw enzo zou nog kunnen deze winter? hoe ging dat voorgaande jaren dan ?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:03 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Tot nu toe is het niet heel anders dan in 2012 en 2013. Niet héél anders, want er zijn wel verschillen natuurlijk, met name in hoe november en december verliepen.
Kan allemaal nog. EC en GFS worden steeds kouder op lange termijn.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:02 schreef FoXje het volgende:
Zou het nog winter worden? Van mij hoeft het niet ... maar vind het wel vreemd.
De winter van 2013 begon inderdaad met een koude periode in december, daarna werd het zachter.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:05 schreef FoXje het volgende:
[..]
In mijn herrinnering lag er toen al sneeuw ... maar sneeuw enzo zou nog kunnen deze winter? hoe ging dat voorgaande jaren dan ?
Het blijft Nederland natuurlijk. Met een zeeklimaat ben je afhankelijk van de stroming. Geen winter betekent hier west stroming met veel wind, regen etc. Wat er voorgaande jaren is gebeurd is eigenlijk niet boeiend...het betekent in ieder geval niets.!quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:05 schreef FoXje het volgende:
[..]
In mijn herrinnering lag er toen al sneeuw ... maar sneeuw enzo zou nog kunnen deze winter? hoe ging dat voorgaande jaren dan ?
Wat vorige jaren is gebeurd, is wel relevant. Niet de statistiek, maar wel specifieke situaties. Ik zeg niet 'een zachte oktober, betekent een koude winter' of zoiets, want dat is inderdaad onzin.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:38 schreef aloa het volgende:
[..]
Het blijft Nederland natuurlijk. Met een zeeklimaat ben je afhankelijk van de stroming. Geen winter betekent hier west stroming met veel wind, regen etc. Wat er voorgaande jaren is gebeurd is eigenlijk niet boeiend...het betekent in ieder geval niets.!
De winter is net bezig....quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:05 schreef FoXje het volgende:
[..]
Vandaag was dag 35 van 90, we zitten bijna op de helft. Schiet aardig op althans.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:49 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
De winter is net bezig....
En sneeuw... is er / valt het hele jaar door.
Ja de weerkundige winter is allang bezigquote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:53 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Vandaag was dag 35 van 90, we zitten bijna op de helft. Schiet aardig op althans.
Wat me eigenlijk nog het meest opvalt, van het weer in 2013, is dat het iedere maand veel meer heeft gewaaid dan gemiddeld. Elke maand, zonder uitzondering, was het minder vaak windstil dan in de periode 1981-2010. Daar heb ik nog geen verhaal over gelezen bij het KNMI op weer.nl
Die fototwitter:helgavanleur twitterde op zaterdag 04-01-2014 om 18:24:04Cool!!! "@MichaelvdPoel: En dan doe je de voordeur open. Oopss! @thefutureyousee Snow in St. John's #nlwx http://t.co/ldFrveQplg reageer retweet
Wat de winter verder gaat brengen is nog niet duidelijk in ieder geval. Kan alle kanten op.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Wat vorige jaren is gebeurd, is wel relevant. Niet de statistiek, maar wel specifieke situaties. Ik zeg niet 'een zachte oktober, betekent een koude winter' of zoiets, want dat is inderdaad onzin.
Trouwens, we hadden een relatief droge, zeer zonnige december, met westcirculatie, dus dat is juist het aparte aan de huidige winter
De combinatie zacht/zonnig in december is nogal ongebruikelijk.
De barbeque kan dus uit de opslagquote:Op zaterdag 4 januari 2014 20:17 schreef aloa het volgende:
ECMWF komt weer met hogedruk boven Scandinavië.
[ afbeelding ]
Nou daar zou ik ook wel een wat over willen weten, die wind steeds!quote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:53 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Vandaag was dag 35 van 90, we zitten bijna op de helft. Schiet aardig op althans.
Wat me eigenlijk nog het meest opvalt, van het weer in 2013, is dat het iedere maand veel meer heeft gewaaid dan gemiddeld. Elke maand, zonder uitzondering, was het minder vaak windstil dan in de periode 1981-2010. Daar heb ik nog geen verhaal over gelezen bij het KNMI of op weer.nl
Ja hoor..quote:Op zaterdag 4 januari 2014 23:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De barbeque kan dus uit de opslag
barbecuequote:Op zaterdag 4 januari 2014 23:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zo ver weg en zo zwak. Dat word helemaal niets.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 20:17 schreef aloa het volgende:
ECMWF komt weer met hogedruk boven Scandinavië.
[ afbeelding ]
Barbecue.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 23:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
nu.nlquote:'Komende week lenteachtige temperaturen'
De winterdepressie die in de Verenigde Staten en Canada de afgelopen dagen tot ijzig winterweer heeft geleid, brengt voor Nederland juist ongewoon hoge temperaturen mee.
Foto: NU.nl/Els Bax
De komende dagen wordt het in Nederland lenteachtig warm, voorspelt weeronline.nl. Dat heeft alles te maken met de zuidwestelijke wind die warme lucht uit zuidwest-Europa aanvoert.
Vanaf maandag kan het kwik oplopen naar 14 graden, waar 5 graden normaal is voor begin januari. De relatieve warmte gaat wel gepaard met regen.
Maandag zou de warmste 6 januari ooit kunnen worden, aldus de weerwebsite. Het dagrecord dateert van 1999 en staat op 13,1 graden in De Bilt.
Na woensdag gaan de temperaturen omlaag, maar echt winterweer lijkt er voorlopig niet in te zitten.
Eventjes onder nul, en dan knalt ie ineens weer omhoog ... Maar afgelopen winters is het in Februari best wel eens koud geworden.quote:
lijkt wel zo, maar blijft nog wel lange termijn.quote:Op zondag 5 januari 2014 10:26 schreef NaturalScience het volgende:
Gaan we dan toch de winter in duiken? Er is twee dagen geleden een tweedeling ontstaan op de lange termijn en iedere run kiezen steeds meer members voor de koudere oplossing.![]()
[ afbeelding ]
Herfst, dus.quote:Op zondag 5 januari 2014 09:29 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
nu.nl
Als de zee nu niet echt erg koud wordt, kan dat betekenen dat we weer een wat beter voorjaar krijgen? En wat eerder?
quote:Between 00-06Z, isolated thunderstorms are also forecast over the SE North Sea, W-Denmark, the Netherlands and NW Germany. We kept the level 1 area offshore for now due to weakening forcing and warm EL temperatures. Strong to severe wind gusts will be the main hazard.
Sommige trekvlindersoorten overwinteren tegenwoordig in Nederland, bv de atalanta. Bij droog weer moeten ze dan ook 's winters voedsel zoeken. Bij kou gaan ze alsnog dood overigensquote:Op zondag 5 januari 2014 13:34 schreef -CRASH- het volgende:
HUH.... zag ik daar net een schaduw van een vlinder/mot voorbij komen
Dat zou kunnen kloppen...quote:Op zondag 5 januari 2014 13:44 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Sommige trekvlindersoorten overwinteren tegenwoordig in Nederland, bv de atalanta. Bij droog weer moeten ze dan ook 's winters voedsel zoeken. Bij kou gaan ze alsnog dood overigens
Komt die nog deze kant uit? Kan me voorstellen dat we hier behalve hogere temperaturen ook meer onstabiliteit en onstuimiger weer krijgen dan gebruikelijk.quote:
Heb ik nietquote:Op zondag 5 januari 2014 14:29 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Of, met een wat dikker vest, géén jas.
Alleen toen kwam er vanaf de 14e ineens een koudegolf (lijkt nu uitgesloten) en niet veel later weer een een hist.max van 13 gradenquote:Op zondag 5 januari 2014 13:07 schreef fotostarter het volgende:
Vorig jaar was het ook niet extreem koud zie ik[ afbeelding ]
Vooral april was lang koud inderdaadquote:Op zondag 5 januari 2014 15:36 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Alleen toen kwam er vanaf de 14e ineens een koudegolf (lijkt nu uitgesloten) en niet veel later weer een een hist.max van 13 graden. Vervolgens werd het in februari weer erg koud.
Dat soort wisselvallige temperaturen hadden we tot en met maart/april. Veel extremen.
Ook in de atmosfeer zijn er golfbewegingen.quote:Op zondag 5 januari 2014 15:29 schreef bondage het volgende:
Vage lucht (ribbels) zojuist boven Assen. Ik heb het wel vaker gezien maar niet in deze mate. Iemand een idee waardoor zoiets ontstaat?
[ afbeelding ]
Heeft dus met de hoogte van de wolken te maken als ik het goed begrijp?quote:Op zondag 5 januari 2014 19:36 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ook in de atmosfeer zijn er golfbewegingen.
Ook in de lage delen komt de golfbeweging voorquote:Op zondag 5 januari 2014 19:40 schreef bondage het volgende:
[..]
Heeft dus met de hoogte van de wolken te maken als ik het goed begrijp?
Vanaf de ongeveer de 10de zou de kou komenquote:Op zondag 5 januari 2014 20:41 schreef bondage het volgende:
Komt er eindelijk kou onze kant op? Ik had alle hoop al verloren.
Oeh. Hopelijk met sneeuwquote:Op zondag 5 januari 2014 20:45 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Vanaf de ongeveer de 10de zou de kou komen
ik zie op lange termijn 'normale' temperaturen.quote:Op zondag 5 januari 2014 20:36 schreef -CRASH- het volgende:
Dus geniet nog maar van de winterselentedag....
Volgende week is het mijn beurt om te genieten.... KOU
Die hebben erg leuke bloemetjes.quote:Op zondag 5 januari 2014 22:20 schreef Againzender het volgende:
[..]
ik zie op lange termijn 'normale' temperaturen.
Maar maak me wel zorgen om de mimosa in de tuin waar volop bloemknoppen in zitten
klinkt nogal vijandig, maar we hebben deze opgekweekt uit zaad van de mimosa bij mn schoonouders in Frankrijk. En het groeit als de ziekte, maar kan slecht tegen vorstquote:
ninja editquote:
Nu afwachten of het zo blijft.quote:Op zondag 5 januari 2014 20:36 schreef -CRASH- het volgende:
quote:Op zondag 5 januari 2014 22:56 schreef GekkePoes het volgende:
De Azoren krijgen nu last van de storm
[ afbeelding ]
Normale temperaturen, tussen +6 en -2. Nog steeds geen Hellmanpuntenquote:Op zondag 5 januari 2014 20:36 schreef -CRASH- het volgende:
inderdaad voorlopig geen winter dusquote:Op zondag 5 januari 2014 23:13 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Normale temperaturen, tussen +6 en -2. Nog steeds geen Hellmanpunten
Het zou zo uniek zijn, eigenlijk kan het haast nietquote:Op maandag 6 januari 2014 01:37 schreef roislecxe het volgende:
Ben ik ook een keer pro-amerika, vooruit
Op naar de 0.0 Hellmanpunten deze winter!
Zou goed kunnen, het is al maanden west/zuidwest (en soms een noorderstorm) geloof ik.quote:Op maandag 6 januari 2014 01:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het zou zo uniek zijn, eigenlijk kan het haast nietMaar wie weet!
Maar het KNMI voorspelt nu oostenwind voor zondag, dat zou de eerste oostenwind sinds oktober zijn, toch?
Hadden we vorig jaar niet zo`n snijdende wind (oost)? Was ook erg droog, dan heb ik liever af en toe wat regenquote:Op maandag 6 januari 2014 01:43 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Zou goed kunnen, het is al maanden west/zuidwest (en soms een noorderstorm) geloof ik.
Hopelijk gaat het niet door, want het is al tijden zo dat als de wind eenmaal een richting gekozen heeft, hij erg lang blijft hangen. Bleek wel afgelopen winter![]()
Oostenwind is prima, maar wel vanaf mei
Eens. Plotseling oostenwind in januari was vorig jaar de reden dat het geen lente werd. Dat wil ik echt niet nog een jaar! Winter OK, maar geen lente is echt een ramp.quote:Op maandag 6 januari 2014 01:43 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Zou goed kunnen, het is al maanden west/zuidwest (en soms een noorderstorm) geloof ik.
Hopelijk gaat het niet door, want het is al tijden zo dat als de wind eenmaal een richting gekozen heeft, hij erg lang blijft hangen. Bleek wel afgelopen winter![]()
Oostenwind is prima, maar wel vanaf mei
quote:Op maandag 6 januari 2014 01:48 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Hadden we vorig jaar niet zo`n snijdende wind (oost)? Was ook erg droog, dan heb ik liever af en toe wat regen.
Geen lente inderdaadquote:Op maandag 6 januari 2014 01:49 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Eens. Plotseling oostenwind in januari was vorig jaar de reden dat het geen lente werd. Dat wil ik echt niet nog een jaar! Winter OK, maar geen lente is echt een ramp.
Persistente windrichting, dat is onze klimaatverandering. Of een half jaar koud, dan een half jaar warm. Eén keer zo'n jaar was genoeg.
Het was gewoon een abnormale winter met van die vage extremen. Hoop dat het een uitzondering was. Een beetje winter kan nog wel, maar die ongein van jan 2013 t/m apr 2013 hoeft van mij niet meer.quote:Op maandag 6 januari 2014 01:55 schreef roislecxe het volgende:
[..]En wekenlang. Echt verschrikkelijk.
Doe mij maar gewoon tussen de 5 en 12 graden met soms wat regen.
Lezen dat mensen de eerste week van april nog her en der op de schaats staan is echt not done.quote:Op maandag 6 januari 2014 01:57 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Het was gewoon een abnormale winter met van die vage extremen. Hoop dat het een uitzondering was. Een beetje winter kan nog wel, maar die ongein van jan 2013 t/m apr 2013 hoeft van mij niet meer.
2.5 moet sowieso nooit mogen als gemiddeldequote:Op maandag 6 januari 2014 02:00 schreef Lemans24 het volgende:
Dat is iets waar winterliefhebbers en winter'haters' het mee eens zullen zijn, denk ik. April is gewoon lente. (en een maart van 2,5 graden moet ook niet mogen.)
?quote:Op maandag 6 januari 2014 03:40 schreef Lemans24 het volgende:
Het antwoord op de vraag waarom de verschillen binnen en tussen de modellen zo groot zijn, heb ik al gevonden.
Het wordt allemaal gebaseerd op deze janboel die de windrichting moet voorstellen:
[ afbeelding ]
Niks geen gemiddelde dus, het wordt OF OF!
(of niet...)
Dit weekend gaat het belangrijkste weekend van de winter worden
Psst je langspeelplaat blijft hangen.quote:Op maandag 6 januari 2014 03:40 schreef Lemans24 het volgende:
Het antwoord op de vraag waarom de verschillen binnen en tussen de modellen zo groot zijn, heb ik al gevonden.
Het wordt allemaal gebaseerd op deze janboel die de windrichting moet voorstellen:
[ afbeelding ]
Niks geen gemiddelde dus, het wordt OF OF!
(of niet...)
Dit weekend gaat het belangrijkste weekend van de winter worden
Zeker geintje, want dit was zo ongeveer m'n enige post met daadwerkelijk nieuwe informatie...quote:Op maandag 6 januari 2014 07:54 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Psst je langspeelplaat blijft hangen.Nee geintje natuurlijk.
Het is wel voor het eerst dat iedere site neigt naar kouder weer. Eerst zien en dan geloven maar.
Zaterdag op zondag wordt de wind in één klap oost en blijft oost met kou tot gevolg, of er gebeurt niks en het blijft zacht/normaal.quote:
Dus inmiddels durf je wel hetgeen wat beoefend meteorologen nog niet kunnen/durven en wat je zelf tot voor kort ook verafschuwde. Het maken van een seizoensverwachting/verwachting op de lange termijnquote:Op maandag 6 januari 2014 08:08 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Zaterdag op zondag wordt de wind in één klap oost en blijft oost met kou tot gevolg, of er gebeurt niks en het blijft zacht/normaal.
Belangrijk dus voor wie waarde hecht aan het weer de komende tijd.
Heb ik het nou zo onduidelijk opgeschreven, of lees jij het zo slecht?quote:Op maandag 6 januari 2014 08:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Dus inmiddels durf je wel hetgeen wat beoefend meteorologen nog niet kunnen/durven en wat je zelf tot voor kort ook verafschuwde. Het maken van een seizoensverwachting/verwachting op de lange termijn
quote:Op maandag 6 januari 2014 08:40 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Heb ik het nou zo onduidelijk opgeschreven, of lees jij het zo slecht?
Ik zeg alleen dat, volgens de windverwaching, er na het weekend geen touw meer aan vast is te knopen, het kan dan beide kanten op gaan. Derhalve is aanstaand weekend een mogelijk beslissend moment, deze winter. Ik doe in het geheel geen seizoensvoorspelling.
Ofwel : Met dit weekend valt of staat de winter.quote:Dit weekend gaat het belangrijkste weekend van de winter worden
Dus?quote:Op maandag 6 januari 2014 09:01 schreef Lemans24 het volgende:
Echt hè, een koude winter kost een vermogen. Niet alleen aan gas, maar warmer weer werkt ook nog eens productiever.
Ach zo.quote:Op maandag 6 januari 2014 09:06 schreef Dven het volgende:
[..]
[..]
Ofwel : Met dit weekend valt of staat de winter.
Anders valt er geen reden te noemen waarom je anders zou zeggen dat aanstaande weekend de belangrijkste van de gehele winter gaat worden.
Dus snap ik de hoop op kou nooit zo goed. Mensen zijn zoveel positiever met warm weer. En het scheelt dus geld, best belangrijk in crisistijd.quote:
Persoonlijk wil ik gewoon dat de jaargetijden verlopen zoals ze horen te gaan. Winter = kou en sneeuw , lente = zon en warmer , zomer = zon en warm , herfst = nat en fris. Ik ben echt een gewoontemens als het om dit soort dingen gaat. Zal het autistje in mij zijn.quote:Op maandag 6 januari 2014 09:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dus snap ik de hoop op kou nooit zo goed. Mensen zijn zoveel positiever met warm weer. En het scheelt dus geld, best belangrijk in crisistijd.
In mijn omgeving wil overigens niemand zo graag kou, als hier soms wel iedereen lijkt te willen. Sommigen wensen wel sneeuw, iets dat ik dan wel weer snap.
Zuivere lucht, schaatsen, sneeuwpoppen maken, sneeuwballengevecht, ijshockey, sleetje rijden, warme avonden voor de open haard, fraaie landschappen. Er zijn genoeg redenen om eens wat kou te willen zien.quote:Op maandag 6 januari 2014 09:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dus snap ik de hoop op kou nooit zo goed.
Misschien dat er een handjevol beroepzeikers is dat zijn humeur laat bepalen door het weer maar veel zullen het er niet zijn.quote:Mensen zijn zoveel positiever met warm weer.
Crisis is al helemaal flauwekul. Die 15 euro op maandelijkse basis voelt men ook niet zo snel. redenen voor hoge jaarafrekeningen zijn vaker de variabele index op de energieprijzen en (bewust) een te laag voorschotbedrag kiezen. en het verlopen van bepaalde promoties.quote:En het scheelt dus geld, best belangrijk in crisistijd.
Mijn energierekening wordt anders voor 50% door wel of niet stoken tijdens de wintermaanden bepaald. Promoties? Ik blijf uit principe waar ik zit (Greenchoice).quote:Op maandag 6 januari 2014 09:52 schreef Dven het volgende:
[..]
Zuivere lucht, schaatsen, sneeuwpoppen maken, sneeuwballengevecht, ijshockey, sleetje rijden, warme avonden voor de open haard, fraaie landschappen. Er zijn genoeg redenen om eens wat kou te willen zien.
[..]
Misschien dat er een handjevol beroepzeikers is dat zijn humeur laat bepalen door het weer maar veel zullen het er niet zijn.
[..]
Crisis is al helemaal flauwekul. Die 15 euro op maandelijkse basis voelt men ook niet zo snel. redenen voor hoge jaarafrekeningen zijn vaker de variabele index op de energieprijzen en (bewust) een te laag voorschotbedrag kiezen. en het verlopen van bepaalde promoties.
Energiebedrijven verkopen het overigens wel graag alszijnde de winter. Ik kan het mezelf nog maar al te goed herinneren
Precies.quote:Op maandag 6 januari 2014 09:55 schreef alors het volgende:
Zuivere lucht uit het oosten? Vol met fijnstof ja
Allemaal miljoenen die de economie niet ingaanquote:Op maandag 6 januari 2014 10:18 schreef Lemans24 het volgende:
http://www.omroepgelderla(...)cheelt-miljoenen.htm
Januari blijft zacht zegt men daar terwijl alles er op wijst dat het vanaf mid-volgende week gewoon drastisch kouder gaat worden.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:18 schreef Lemans24 het volgende:
http://www.omroepgelderla(...)cheelt-miljoenen.htm
Of juist wel he, maar dan naar het MKB ipv de NAM die geld zat heeft en de staat die er alleen maar schulden mee aflost.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:22 schreef Dven het volgende:
[..]
Allemaal miljoenen die de economie niet ingaan
Holy shit! Koop een auto en een bankstel, red de economie!quote:Op maandag 6 januari 2014 10:22 schreef Dven het volgende:
[..]
Hoe is het weer in Bulgarije?quote:Op maandag 6 januari 2014 10:22 schreef Dven het volgende:
[..]
Doet niets af aan het gegeven dat veel mensen het bijzonder prettig vinden om in de winter buiten eens diep adem te halenquote:Op maandag 6 januari 2014 09:55 schreef alors het volgende:
Zuivere lucht uit het oosten? Vol met fijnstof ja
Meteo Consult denkt van niet. Het Europese model voorspelt kou, alle andere modellen rond normale temperaturen.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Januari blijft zacht zegt men daar terwijl alles er op wijst dat het vanaf mid-volgende week gewoon drastisch kouder gaat worden.
Boude uitspraak. Scheelt nogal of je in de binnenlanden woont die vroeger opwarmen maar ook sneller afkoelen dan de kustgebieden.quote:Op maandag 6 januari 2014 09:55 schreef Lemans24 het volgende:
De herfst hoort sowieso warmer te zijn dan de lente, veroorzaakt door de (zo stereotype gewenste) voorafgaande seizoenen: koude winter betekent grotere kans op frisse lente, hete zomer betekent meer kans op zachte herfst.
En jij zit in Bulgarije, niet te vergelijken.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:27 schreef Dven het volgende:
[..]
Doet niets af aan het gegeven dat veel mensen het bijzonder prettig vinden om in de winter buiten eens diep adem te halen
Gemiddelde energierekening is bij een koude winter zo'n 150-200 euro hoger. Dat is dus ongeveer zo'n 15 euro op maandelijkse basis. Waar jij 50 tot 100 euro vandaan haalt, is mij echt een raadsel.quote:Op maandag 6 januari 2014 09:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Mijn energierekening wordt anders voor 50% door wel of niet stoken tijdens de wintermaanden bepaald. Promoties? Ik blijf uit principe waar ik zit (Greenchoice).
En ja, voor sommige mensen is die 50-100 euro per maand van belang. Want zoveel kan het schelen, waar haal je 15 euro vandaan? Dat is maar 24 kuub.
Toevallig heb ik dit opgezocht en het geldt voor De Bilt (enige correlatie althans).quote:Op maandag 6 januari 2014 10:30 schreef Dven het volgende:
[..]
Boude uitspraak. Scheelt nogal of je in de binnenlanden woont die vroeger opwarmen maar ook sneller afkoelen dan de kustgebieden.
Per wintermaand. Jij middelt nu over het jaar. Spraakverwarring dus.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:31 schreef Dven het volgende:
[..]
Gemiddelde energierekening is bij een koude winter zo'n 150-200 euro hoger. Dat is dus ongeveer zo'n 15 euro op maandelijkse basis. Waar jij 50 tot 100 euro vandaan haalt, is mij echt een raadsel.
Lees het artikel even. Die miljoenen gaan niet over gasrekeningen. Buiten dat doet de NAM er al helemaaaaaaal niet. Die staat compleet los van de rekening van de gemiddelde Nederlander.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:24 schreef alors het volgende:
[..]
Of juist wel he, maar dan naar het MKB ipv de NAM die geld zat heeft en de staat die er alleen maar schulden mee aflost.
Goedkoopste bier ter wereld, veel plezier!quote:Op maandag 6 januari 2014 10:34 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Het was vandaag zonnig en zo'n 13 graden in kobe. Morgen het weerbericht uit manila al kan ik jullie nu alvast vertellen dat het zonnig en 31 graden gaat zijn met plaatselijke biershowers.
Inderdaad. Iedereen zijn geld in een oude sok stoppen!quote:Op maandag 6 januari 2014 10:24 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Holy shit! Koop een auto en een bankstel, red de economie!
Voor het individu, de gemeente en bedrijven, is besparen positief. Wat kan mij de economie schelen?
De mist trekt nu weg, zal een graadje of 15 gaan wordenquote:
God, lees je hierboven Bulgarije en moet je dat er maar even bijhalen? Wat maakt het uit dat ik in Bulgarije zit?!?quote:Op maandag 6 januari 2014 10:30 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En jij zit in Bulgarije, niet te vergelijken.
In NL zit niemand er echt op te wachten, behalve idd wat schaatsfanaten en statistiekjunkies.
quote:Op maandag 6 januari 2014 10:34 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Het was vandaag zonnig en zo'n 13 graden in kobe. Morgen het weerbericht uit manila al kan ik jullie nu alvast vertellen dat het zonnig en 31 graden gaat zijn met plaatselijke biershowers.
Het is dan ook gebruikelijk om het gemiddelde van het jaar te kiezen (zoals in de jaarafrekening ook geprobeerd wordt) in plaats van het gemiddelde van de winter.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:34 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Per wintermaand. Jij middelt nu over het jaar. Spraakverwarring dus.
Twee tot drie koude maanden, is precies 50-100 euro per maand.
Geen van beiden, maar ik vind het hele 'groei-is-goed, meer-groei-is-beter' mantra, waar de overheid maar vast blijft houden, zeer verontrustend.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:36 schreef Dven het volgende:
[..]
Inderdaad. Iedereen zijn geld in een oude sok stoppen!
Dat jij aangeeft dat de economie jou geen reet kan schelen houdt danwel in dat je of miljoenen hebt en je uberhaupt nooit van je leven meer zorgen hoeft te maken, of dat het iets is waar je eigenlijk niet zoveel kaas van hebt gegeten.
Bij voorkeur groeit economie niet te hard inderdaad maar dat doet niets af aan dat groei gewenst is. Ik vind het sowieso maar een vreemde gedachte dat er uberhaupt mensen zijn die schijnbaar niet willen dat er 'groei' is.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Geen van beiden, maar ik vind het hele 'groei-is-goed, meer-groei-is-beter' mantra, waar de overheid maar vast blijft houden, zeer verontrustend.
Laten we het dan maar op die 150-200 per koude winter houden, dat is voor veel mensen een niet te verwaarlozen bedrag.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Het is dan ook gebruikelijk om het gemiddelde van het jaar te kiezen (zoals in de jaarafrekening ook geprobeerd wordt) in plaats van het gemiddelde van de winter.
Wat voor zomer wens jij nu eigenlijk ook alweer?quote:Op maandag 6 januari 2014 10:45 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Laten we het dan maar op die 150-200 per koude winter houden, dat is voor veel mensen een niet te verwaarlozen bedrag.
Dat je dat zegt, vind ik al verontrustend.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Bij voorkeur groeit economie niet te hard inderdaad maar dat doet niets af aan dat groei gewenst is. Ik vind het sowieso maar een vreemde gedachte dat er uberhaupt mensen zijn die schijnbaar niet willen dat er 'groei' is.
Een met weinig sneeuw in de Pyreneeën en mooi weer in Budapest in augustus.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Wat voor zomer wens jij nu eigenlijk ook alweer?
Als-als scenario's. Maar je zal het wel weer onder de spraakverwarring gooien. netto'tje hier, dalende bevolking daar. Alles om het maar in je eigen straatje te laten passen hè?quote:Op maandag 6 januari 2014 10:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat je dat zegt, vind ik al verontrustend.
Netto nulgroei (dus na inflatie) is prima.
En bij een krimpende bevolking, is zelfs netto krimp prima. Merken we niks van, in tegenstelling tot dat gejojo van de laatste jaren.
Laat ik het maar wat concreter noemen. Wat zijn nu de buitentemperaturen die jij in de zomer graag ziet?quote:Op maandag 6 januari 2014 10:49 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Een met weinig sneeuw in de Pyreneeën en mooi weer in Budapest in augustus.
Goed: nulgroei is prima.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:50 schreef Dven het volgende:
[..]
Als-als scenario's. Maar je zal het wel weer onder de spraakverwarring gooien. netto'tje hier, dalende bevolking daar. Alles om het maar in je eigen straatje te laten passen hè?
Heel ruim: In NL en aan de kust 15-35 graden, regelmatig zon. In de bergen 5-20 graden, anders is het zweten.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:51 schreef Dven het volgende:
[..]
Laat ik het maar wat concreter noemen. Wat zijn nu de buitentemperaturen die jij in de zomer graag ziet?
Ze zitten standaard 3-5 graden te laag, dat belooft nog veel mooisquote:Op maandag 6 januari 2014 10:57 schreef roislecxe het volgende:
Beetje jammer alleen dat het Amerikaanse model er naast zat dus met hun 10 graden, hopelijk klopt de rest van hun vooruitzichten beter
Das een goeie manier om het te interpreteren jaquote:Op maandag 6 januari 2014 10:59 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ze zitten standaard 3-5 graden te laag, dat belooft nog veel moois
Gewenning. Zomers vind ik het ook al koud als het een keer 15 graden is. Maar na een een tijdje went het.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:00 schreef GekkePoes het volgende:
Ik vind het wel grappig om te zien dat je nu met deze temperaturen mensen ziet lopen met de jas half open, en als het begin december is lopen dezelfde mensen met een muts op en de jas dicht
Spreek voor jezelf, genoeg mensen die de winter heerlijk vinden. Ik vind het ook lekker om met -5 door het bos te lopen en de koude lucht in te ademen.quote:Op maandag 6 januari 2014 10:30 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En jij zit in Bulgarije, niet te vergelijken.
In NL zit niemand er echt op te wachten, behalve idd wat schaatsfanaten en statistiekjunkies.
Warmterecords zijn altijd goed natuurlijkquote:Op maandag 6 januari 2014 10:56 schreef Lemans24 het volgende:
Het record voor januari is 15,1 graden in De Bilt, het wordt tijd voor een nieuw record
35 graden terwijl elke graad boven de 22.5 dagelijks voor een vijftal extra doden zorgt?quote:Op maandag 6 januari 2014 10:54 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Heel ruim: In NL en aan de kust 15-35 graden, regelmatig zon. In de bergen 5-20 graden, anders is het zweten.
Alles boven de 12 graden en zon is wat mij betreft gewoon t-shirt weer, afhankelijk van wind en vochtigheid natuurlijkquote:Op maandag 6 januari 2014 11:00 schreef GekkePoes het volgende:
Ik vind het wel grappig om te zien dat je nu met deze temperaturen mensen ziet lopen met de jas half open, en als het begin december is lopen dezelfde mensen met een muts op en de jas dicht
twitter:BuienRadarNL twitterde op maandag 06-01-2014 om 11:17:48KNMI stopt vanaf vandaag volledig met waarnemingen van KNMI stations Wilhelminadorp en Texelhors. Verder stoppen de wolkenwaarnemingen.. 1/2 reageer retweet
twitter:BuienRadarNL twitterde op maandag 06-01-2014 om 11:18:01van KNMI stations Terschelling Hoor, Westdorpe en Ell 2/2 reageer retweet
Waarom dat? Je zou verwachten dat er juist meer meetpunten komen in plaats van minder naarmate de technologie uitgebreider en goedkoper wordt.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:18 schreef Pino112 het volgende:
twitter:BuienRadarNL twitterde op maandag 06-01-2014 om 11:17:48KNMI stopt vanaf vandaag volledig met waarnemingen van KNMI stations Wilhelminadorp en Texelhors. Verder stoppen de wolkenwaarnemingen.. 1/2 reageer retweet
twitter:BuienRadarNL twitterde op maandag 06-01-2014 om 11:18:01van KNMI stations Terschelling Hoor, Westdorpe en Ell 2/2 reageer retweet
Ik zie hier ook alweer honden met teken lopenquote:Op maandag 6 januari 2014 11:19 schreef marcel-o het volgende:
laat t maar lekker hard gaan vriezen..
door dit veel te warme weer overleven er veel te veel muggen!
Niet alleen muggen.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:19 schreef marcel-o het volgende:
Dit noem ik uitlokken. Je wilde dat ik een hoge temp noemde... Maar ben dus tevreden met 20 als ik actief ben, helaasquote:Op maandag 6 januari 2014 11:11 schreef Dven het volgende:
[..]
35 graden terwijl elke graad boven de 22.5 dagelijks voor een vijftal extra doden zorgt?En dan al die extra kosten om woning en lijf koel te houden
Er is hier al vaak gezegd dat dat niet klopt...quote:Op maandag 6 januari 2014 11:19 schreef marcel-o het volgende:
Was inderdaad een beetje uitgeloktquote:Op maandag 6 januari 2014 11:22 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dit noem ik uitlokken. Je wilde dat ik een hoge temp noemde... Maar ben dus tevreden met 20 als ik actief ben, helaas
Woning koel houden kost me niks, ben blij als het überhaupt 22,5 wordt binnen.
Echt niet? Ik dacht dat ook, zo ook met wespen de andere vervelende soort.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:23 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Er is hier al vaak gezegd dat dat niet klopt...
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het wel op enige wijze verbonden is aan elkaar. Al zal het ook grotendeels met predatie te maken hebben in plaats van puur 'het overleven' zelf.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:24 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Echt niet? Ik dacht dat ook, zo ook met wespen de andere vervelende soort.
M'n portemonnee en m'n humeur. Ik stop sowieso met posten hier, als het koud wordt. Dan is het hier een stuk gezelliger.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:03 schreef Blik het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf, genoeg mensen die de winter heerlijk vinden. Ik vind het ook lekker om met -5 door het bos te lopen en de koude lucht in te ademen.
Dat jij alleen geïnteresseerd bent in je portemonnee en daarmee een zo warm mogelijke winter, betekent niet dat dat voor iedereen geldig is
Het beste is toch als het ergens in april, als die beesten al tot leven gekomen zijn het even 5 graden of meer vriest? Erg goed kan het ook niet voor ze zijn lijkt me...quote:Op maandag 6 januari 2014 11:26 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het wel op enige wijze verbonden is aan elkaar. Al zal het ook grotendeels met predatie te maken hebben in plaats van puur 'het overleven' zelf.
Ah, vandaar die 5 doden per dag per graad.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:24 schreef Dven het volgende:
[..]
Veel mensen zullen er een moord voor doen om in de zomer een keertje onder de 22,5 te komen..
quote:Op maandag 6 januari 2014 11:29 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ah, vandaar die 5 doden per dag per graad.
Gewoon kouderecordje hoppaquote:Op maandag 6 januari 2014 11:28 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Het beste is toch als het ergens in april, als die beesten al tot leven gekomen zijn het even 5 graden of meer vriest? Erg goed kan het ook niet voor ze zijn lijkt me...
Het is vast op te zoeken, maar te lui
Vooruit, dan mag het 1x flink vriezen dit jaar.
Dat was de vorige winter ook volgens mij toch? Alle insecten kwamen vroegen toen BAM kou.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:28 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Het beste is toch als het ergens in april, als die beesten al tot leven gekomen zijn het even 5 graden of meer vriest? Erg goed kan het ook niet voor ze zijn lijkt me...
Het is vast op te zoeken, maar te lui
Vooruit, dan mag het 1x flink vriezen dit jaar.
Ik heb vorig jaar bijna geen mug gezien. Wespen ook sporadisch. En daar moet ik écht niks van hebbenquote:Op maandag 6 januari 2014 11:34 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Dat was de vorige winter ook volgens mij toch? Alle insecten kwamen vroegen toen BAM kou.
Ja, dat kan, laat in het seizoen. Is ook niet best voor de vogels dan, helaas. Maar nu maakt het nog niks uit.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:34 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Dat was de vorige winter ook volgens mij toch? Alle insecten kwamen vroegen toen BAM kou.
Het KNMI staat ook aan onze kant. laat het ECMWF maar blaten.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:38 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, dat kan, laat in het seizoen. Is ook niet best voor de vogels dan, helaas. Maar nu maakt het nog niks uit.
quote:Op zondag 5 januari 2014 23:13 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Normale temperaturen, tussen +6 en -2. Nog steeds geen Hellmanpunten
Tja... Ik heb het dan ook over kou en niet over sneeuw en vries temperaturen (al heb ik dat liever)quote:Op maandag 6 januari 2014 00:02 schreef Kutjelik het volgende:
[..]
inderdaad voorlopig geen winter dus
Staat dat nog te gebeuren met de buien die op komst zijn?quote:Op maandag 6 januari 2014 11:38 schreef roislecxe het volgende:
En de 13 is hier overschreden alweer. Op naar de 14.
Vrees van nietquote:Op maandag 6 januari 2014 11:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Staat dat nog te gebeuren met de buien die op komst zijn?
Ah oke. Keek net buienradartje. Komt vanavond wel een mooi lijntje overtrekken daarquote:Op maandag 6 januari 2014 11:41 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Vrees van nietmaar komende uren nog geen buien hier dus wie weet...
Gaat er nog meer gestegen worden?quote:Op maandag 6 januari 2014 11:43 schreef Lemans24 het volgende:
Ook 13 in De Bilt. Bijna een dagrecord.
Niet? Nou hier genoeg neven en wespen gezien en vooral heel erg veel dazen, dat worden er sowieso elk jaar meer, Helpt geen winter tegen.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:36 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar bijna geen mug gezien. Wespen ook sporadisch. En daar moet ik écht niks van hebben
Daar heb ik sloopbedrijf Kikker en co voor in de sloot achter mijn huis. In de zomer net of ik een orkest heb.quote:Op maandag 6 januari 2014 11:50 schreef alors het volgende:
[..]
Niet? Nou hier genoeg neven en wespen gezien en vooral heel erg veel dazen, dat worden er sowieso elk jaar meer, Helpt geen winter tegen.
Ik woon 6 hoog, weet niet of dat veel uitmaakt, maar heb per jaar nog geen 2 muggen in huisquote:Op maandag 6 januari 2014 11:50 schreef alors het volgende:
[..]
Niet? Nou hier genoeg neven en wespen gezien en vooral heel erg veel dazen, dat worden er sowieso elk jaar meer, Helpt geen winter tegen.
Verkeerde topicquote:Op maandag 6 januari 2014 12:00 schreef roislecxe het volgende:
Het landelijk LTC-Alarm gaat! Snel kopen nu je nog kan!
Ik woon 15 hoog en had afgelopen november nog zo'n 15 muggen op dagelijkse basisquote:Op maandag 6 januari 2014 11:57 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Ik woon 6 hoog, weet niet of dat veel uitmaakt, maar heb per jaar nog geen 2 muggen in huis
Dan zal het dat niet zijnquote:Op maandag 6 januari 2014 12:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik woon 15 hoog en had afgelopen november nog zo'n 15 muggen op dagelijkse basis
Nah, denk eerder dat het uitzonderlijk was bij mij. Snap nog niet hoe ik aan zo veel muggen kwam. Uiteindelijk was ik zo radeloos dat ik maar twee huisduizendpoten die ik in het trappenhuis zag gevangen en in huis losgelaten hebquote:
quote:Op maandag 6 januari 2014 12:05 schreef Dven het volgende:
[..]
Nah, denk eerder dat het uitzonderlijk was bij mij. Snap nog niet hoe ik aan zo veel muggen kwam. Uiteindelijk was ik zo radeloos dat ik maar twee huisduizendpoten die ik in het trappenhuis zag gevangen en in huis losgelaten heb![]()
Met die beesten heb je nooit last van ongedierteHelaas zijn ze zelf nogal angstaanjagend
Helemaal mee eensquote:Op maandag 6 januari 2014 12:06 schreef roislecxe het volgende:
[..]![]()
We hebben hier geen duizendpoten, maar als er een spin binnen zit, dan mag die meestal wel blijven als ie een beetje verstopt zit. Liever 10 spinnen dan 1 mug die 's nachts gaat lopen klieren.
die dingen lopen snachts over je gezicht en kruipen je mond inquote:Op maandag 6 januari 2014 12:06 schreef roislecxe het volgende:
[..]![]()
We hebben hier geen duizendpoten, maar als er een spin binnen zit, dan mag die meestal wel blijven als ie een beetje verstopt zit. Liever 10 spinnen dan 1 mug die 's nachts gaat lopen klieren.
wat de neukquote:Op maandag 6 januari 2014 12:14 schreef Dven het volgende:
[..]
Helemaal mee eens
Overigens een plaatje van het desbetreffende monster
[ afbeelding ]
Als ze geil zijn, fluisteren ze ook wel eens ondeugende dingen in je oorquote:Op maandag 6 januari 2014 12:14 schreef marcel-o het volgende:
[..]
die dingen lopen snachts over je gezicht en kruipen je mond in
Vreet alles op wat hij maar in z'n klauwen kan krijgen. Zeker en vast geen ongedierte meer in huis. Behalve hijzelf danquote:Op maandag 6 januari 2014 12:14 schreef marcel-o het volgende:
[..]
[..]
wat de neuk![]()
Achterhaalde fabelquote:Op maandag 6 januari 2014 12:14 schreef marcel-o het volgende:
[..]
Wel een gaaf beestjequote:Op maandag 6 januari 2014 12:19 schreef Dven het volgende:
[..]
Vreet alles op wat hij maar in z'n klauwen kan krijgen. Zeker en vast geen ongedierte meer in huis. Behalve hijzelf danZorg je er goed voor dan worden ze zo 15 jaar oud. Met recht een maatje voor het leven dus
Beetje proteines. Lekker manquote:Op maandag 6 januari 2014 12:21 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Achterhaalde fabel
En als het wel zo is eet ik liever een spin dan dat ik 20x wakker word van een zoemende mug die als het licht aangaat spoorloos is.
Ben al 14 jaar vegetarier dus dan zou ik toch nog iets van vlees eten, OH NOESquote:
Als die nu kwijt is, weet je wat ermee gebeurd is hequote:Op maandag 6 januari 2014 12:27 schreef Nattekat het volgende:
Een spin in mijn slaapkamer... zelfs dan heb ik liever een mug
Gelukkig afgelopen zomer heel weinig last gehad van muggen(ok, ik geef toe, er zat volgens mij een spin in mijn kamer
)
Ik was hem na 5 minuten al kwijt, ik deed mijn rolgordijn open en hij ging direct van mijn vensterbank richting de kleine ruimte tussen de verwarming, mijn bed en de grond.quote:Op maandag 6 januari 2014 12:27 schreef roislecxe het volgende:
[..]
Als die nu kwijt is, weet je wat ermee gebeurd is he
Dat gekriebel 's nachts, dat in je slaap iets over gezicht voelen lopen, ik hoor de spin hier soms lachenquote:Op maandag 6 januari 2014 12:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik was hem na 5 minuten al kwijt, ik deed mijn rolgordijn open en hij ging direct van mijn vensterbank richting de kleine ruimte tussen de verwarming, mijn bed en de grond.
wat?quote:Op maandag 6 januari 2014 12:19 schreef Dven het volgende:
[..]
Vreet alles op wat hij maar in z'n klauwen kan krijgen. Zeker en vast geen ongedierte meer in huis. Behalve hijzelf danZorg je er goed voor dan worden ze zo 15 jaar oud. Met recht een maatje voor het leven dus
Helemaal mee eens, uiteraard!quote:Op maandag 6 januari 2014 12:40 schreef Nattekat het volgende:
Al die warmtehaters hier; dit is toch prachtig weer zo? Je wordt niet depressief, strak blauw, je oren vriezen niet van je hoofd, je vingers vriezen niet van je stomp.
Ik geloof niet dat er iemand is die dat zal ontkennen. Maar ook dit is geen gemiddeld winterweer. Kortom, veel mensen houden gewoon van extremenquote:Op maandag 6 januari 2014 12:40 schreef Nattekat het volgende:
Al die warmtehaters hier; dit is toch prachtig weer zo? Je wordt niet depressief, strak blauw, je oren vriezen niet van je hoofd, je vingers vriezen niet van je stomp.
Warmte hoort in de Lente/ zomer/ herfst.quote:Op maandag 6 januari 2014 12:40 schreef Nattekat het volgende:
Hoort, hoort,...quote:Op maandag 6 januari 2014 13:00 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Warmte hoort in de Lente/ zomer/ herfst.
Maar niet in de winter... Daar hoort het te vriezen tot je oren erbij eraf vallen
14.1 hierquote:Op maandag 6 januari 2014 13:04 schreef Lemans24 het volgende:
14 inmiddels in De Bilt !
(en op de radio zeggen ze nu 11-13 graden...)
Klopt... de gemiddelde temperatuur is laag...quote:Op maandag 6 januari 2014 13:02 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Hoort, hoort,...
Nee, de normaal is ook boven nul.
Maar wel lekkerquote:Op maandag 6 januari 2014 13:09 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Klopt... de gemiddelde temperatuur is laag...
Jammer genoeg boven nul maar stukken kouder
Maar die 13 graden nu.... Dat is niet normaal
Ik heb er nog niks van geproeft.quote:
14.4 idd.. gewoon warmste plekje van NL nu.quote:Op maandag 6 januari 2014 13:11 schreef Lemans24 het volgende:
14,4
Ook een record voor de eerste decade van januari (was 13,7). Maandrecord is nog 0,7 graden hoger (15,1 dus).
Over 15,1?quote:Op maandag 6 januari 2014 13:14 schreef roislecxe het volgende:
[..]
14.4 idd.. gewoon warmste plekje van NL nu.
Toch gaan we er hier nog wel overheen, moet haast wel.
Over 14.4 bedoelde ik.quote:Op maandag 6 januari 2014 13:18 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Over 15,1?
De Bilt warmste van NL is meestal maar tijdelijk.
Ja, dat sowieso, is nu 14,5.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |