Je zegt het zelf al..quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er schijnt een vreemd conflict te bestaan met de huidige werkgever over de rechtsgeldigheid van het contract,
Nee natuurlijk niet!quote:als deze nieuwe eigenaar niet de afspraken nakomt is de oude eigenaar dus de aangewezen persoon.
...
Verplichtingen.. Arbeidsrechten/contract? Die zijn ontstaan voor de overname. Hoe je dit in de praktijk moet zien is mij ook nog onduidelijk. Het lijkt mij dat als de nieuwe WG bv loon niet betaalt, je dat toch lastig kunt claimen bij je oude WG.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
"..voor verplichtingen tegenover medewerkers die zijn ontstaan voor de datum van de overname."
Kansloos dus.
Tenzij er dus voor een constructie is gekozen die de huidige eigenaar niet de nieuwe werkgever maakt, al ken ik die niet. Maar feitelijk is dan de vorige werkgever de huidige werkgever.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al..
[..]
Nee natuurlijk niet!
Zoals ik dit lees is het contract met bijbehorende riedel onder verantwoordelijkheid van de oude werkgever. Maw de nieuwe werkgever neemt die uitvoeringsverplichting an sich niet over. Maar ik ben geen jurist dus er is een kansje dat ik er naast zitquote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
"..voor verplichtingen tegenover medewerkers die zijn ontstaan voor de datum van de overname."
Kansloos dus.
Je zit er idd naast.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 13:16 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Zoals ik dit lees is het contract met bijbehorende riedel onder verantwoordelijkheid van de oude werkgever. Maw de nieuwe werkgever neemt die uitvoeringsverplichting an sich niet over. Maar ik ben geen jurist dus er is een kansje dat ik er naast zit
Denk even zelf na wat je hier zegt. "de nieuwe werkgever neemt die uitvoeringsverplichting an sich niet over". Dus de oude werkgever blijft het personeel bijvoorbeeld betalen? Dat is een uitvoeringsverplichting.quote:
Bij bedrijfsovername is de nieuwe eigenaar altijd verantwoordelijk voor de bestaande arbeidscontracten. Daarnaast bestaat voor de oude eigenaar nog een gedeeltelijke verantwoordelijkheid. Hoe het in dit geval zit is mij niet helemaal duidelijk omdat de huidige eigenaar in mijn ogen nogal een vreemde opvatting heeft en TS nog geen nadere uitleg heeft kunnen verschaffen omdat vriendin een (in dit opzicht) cruciaal woordje niet heeft onthouden.quote:
Nee, lees nou even goed terug wat je zelf schrijft, misschien zie je dan dat het volslagen onlogisch is. De vorige werkgever is de vorige werkgever, de huidige is de huidige werkgever.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:30 schreef Wespensteek het volgende:
Tenzij er dus voor een constructie is gekozen die de huidige eigenaar niet de nieuwe werkgever maakt, al ken ik die niet. Maar feitelijk is dan de vorige werkgever de huidige werkgever.
...
Tot het moment van overname, ja. Daarna niet meer (tenzij ze nog loon zou krijgen uit die periode o.i.d.).quote:Op vrijdag 3 januari 2014 13:16 schreef Dingflofbips het volgende:
Zoals ik dit lees is het contract met bijbehorende riedel onder verantwoordelijkheid van de oude werkgever.
...
Je zit ernaast. Toko overnemen = arbeidscontracten overnemen.quote:Maw de nieuwe werkgever neemt die uitvoeringsverplichting an sich niet over. Maar ik ben geen jurist dus er is een kansje dat ik er naast zit
Er zijn (m.i.) vier opties:quote:Op vrijdag 3 januari 2014 13:37 schreef DonJames het volgende:
Nee, lees nou even goed terug wat je zelf schrijft, misschien zie je dan dat het volslagen onlogisch is. De vorige werkgever is de vorige werkgever, de huidige is de huidige werkgever.
Streep b2 maar door, kan niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 14:03 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er zijn (m.i.) vier opties:
1. Het bedrijf is overgenomen en de nieuwe eigenaar is de nieuwe werkgever.
Het meest waarschijnlijk, zo niet bijna zeker, ware het niet dat de nieuwe eigenaar dit ontkent om tot nu toe onduidelijke redenen,
2. Het bedrijf is overgenomen maar de nieuwe eigenaar is niet de nieuwe werkgever
Dan zijn er twee opties:
a. Het arbeidscontract was (al) beëindigd op moment van overname, uit de teksten van TS blijkt dat nergens.
b. De oude eigenaar is nog steeds verantwoordelijk voor het arbeidscontract, volstrekt onduidelijk is mij hoe dit kan maar aangezien die andere twee worden ontkend of niet duidelijk zijn wil ik die optie niet helemaal sluiten.
3. Het bedrijf is helemaal niet overgenomen en dan is de "vorige" eigenaar nog de werkgever. Blijkt ook uit niets maar zou kunnen.
Optie's 2a, 2b en 3 lijken totaal niet te passen bij het verhaal van TS maar wil ik niet uitsluiten omdat optie 1 wordt ontkend (bij herhaling) door de nieuwe eigenaar. Voor het gesprek maandag zou ik dus graag duidelijkheid willen hebben omtrent deze kwestie want het is lullig als de vriendin het gesprek aangaat en ze met de mond vol tanden staat als de huidige eigenaar bij dat verhaal blijft en je het niet kunt weerleggen.
Lijkt mij ook maar zolang ik niet 100% zeker weet hoe het wel zit ga ik dingen niet uitsluiten die volgens mij niet kunnen. Wie weet is er een manier waarop het wel kan en heb ik gewoon gebrek aan kennis.quote:
Die premies zijn toch gewoon betaald??quote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:43 schreef Gravedigger het volgende:
Er wordt vergeten waar het hele conflict om draait. Dat is de doorbetaling van de pensioenpremie die de nieuwe werkgever weigert. Dat is een verplichting van de oude WG. Kan de oude WG daar wel op aangesproken worden?
Tot de overname. De nieuwe WG wil dus een nieuw contract laten tekenen waarmee die verplichting vervalt.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Die premies zijn toch gewoon betaald??
Bijna onmogelijk. Hij is alleen aansprakelijk voor schade die vorig jaar is ontstaan. Als hij iets heel vreemds heeft gedaan waardoor de nieuwe werkgever terecht niet meer verantwoordelijk is voor de pensioenafdracht na de overname kan de oude werkgever weer in beeld komen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:43 schreef Gravedigger het volgende:
Dat is een verplichting van de oude WG. Kan de oude WG daar wel op aangesproken worden?
Juist ja! En de aanspraken van de periode NA de overname heeft de vorige werkgever dus niks mee te maken.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:53 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Tot de overname. De nieuwe WG wil dus een nieuw contract laten tekenen waarmee die verplichting vervalt.
Haar oude werkgever heeft een hersenbloeding gehaald en weet van voren niet dat hij van achteren leeft. Man is zwaar mentaal achteruit gegaan, dus nee, daar heeft ze niet veel meer aan.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 12:10 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik quote deze maar even want ik kan geen antwoord vinden op een oude vraag.
Hoe zit het met de vorige eigenaar want die is ook nog steeds aansprakelijk te stellen? Heeft vriendin daar een goede relatie mee of wil ze die er helemaal buiten houden?
Bedanktquote:Op vrijdag 3 januari 2014 17:11 schreef _Joy_ het volgende:
Ik heb echt geen enkel verstand van het juridische gedeelte, maar ik wil jou en je vriendin heel veel succes en sterkte wensen! Het lijkt me echt vreselijk als je werkgever zo met je om gaat.
Ok. Het leek mij ook al het meest logisch, maar de formulering van die passage deed anders vermoeden. Toch kan ik mij een grijs gebied voorstellen op het moment dat de overname nog maar kort geleden n feit is en er -kennelijk- allerlei overgangs'rituelen' gaande zijn met het tekenen van andere overeenkonsten.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 13:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Bij bedrijfsovername is de nieuwe eigenaar altijd verantwoordelijk voor de bestaande arbeidscontracten. Daarnaast bestaat voor de oude eigenaar nog een gedeeltelijke verantwoordelijkheid. Hoe het in dit geval zit is mij niet helemaal duidelijk omdat de huidige eigenaar in mijn ogen nogal een vreemde opvatting heeft en TS nog geen nadere uitleg heeft kunnen verschaffen omdat vriendin een (in dit opzicht) cruciaal woordje niet heeft onthouden.
Zorg in dat geval dat het volledige gesprek wordt opgenomen, zodat je later eventueel zelf delen kunt terugluisteren én het ook aan de advocaat kunt laten horen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:37 schreef Bessensap het volgende:
[..] wat overigens gewoon telefonisch is.
Belangrijk lijkt mij dat heel goed duidelijk wordt gemaakt dat de nieuwe eigenaar de verplichtingen nakomt, in deze omstandigheden kun je verwachten dat hij anders het salaris niet gaat overmaken.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 11:38 schreef Bessensap het volgende:
Het is nog niet bekend of het telefonisch gaat plaatsvinden of face to face. Dit horen we maandag. In elk geval nemen het gesprek op. Maar allereerst bellen we de advocaat, wat zij aanraadt en eventueel haar meenemen naar het gesprek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |