goede antwoorden heb jij altijdquote:Op donderdag 2 januari 2014 11:23 schreef BrandX het volgende:
EQ en IQ zijn twee verschillende dingen, dus de hoogte van IQ zou dan los staan van de hoogte van iemandzijn / haar EQ, Ook beide standpunten (door IQ beter kunnen snappen hoe te gebruiken c.q. door IQ te arrogant om tijd te verdoen aan) vereffend dit weer over het gemiddelde aantal mensen genomen.
Daarbij is gemaakte aardigheid die niet van nature voor dat type moment al aanwezig is in de persoon, precies dat: gemaakt. En 'gemaakte' emotie/affectie/emphatie is iets wat de andere persoon doorgaans feilloos doorheeft en dus nooit het volledig gewenste effect heeft en vaak zelfs averechts werkt.
Als je het puur op iemands aardigheid/vriendelijkheid bekijkt, dan is er volgens mij geen correlatie tussen intelligentie en aardig zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:45 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik vroeg me af of er ooit onderzoek hiernaar is gedaan. Heel vaak wordt intelligentie gezien als een voordeel en dat is ook zo. Maar er zijn ook bepaalde nadelen.
Ik weet niet of er mensen hier zijn met een objectieve antwoord, iemand die persoonlijkheidspsychologie studeert en vanwege een ander reden weet of mensen die bovengemiddeld intelligent zijn gemiddeld minder aardig/vriendelijk/meegaand zijn, of in ieder geval zo gevonden worden.
Ik weet dat knappe mensen gemiddeld minder aardig zijn, uit onderzoek gebleken. Fysiek sterkere mensen ook. Wie weet is het ook zo bij intelligentie?
Dit. Het idee dat voor elke positieve eigenschap een negatieve eigenschap moet bestaan wordt vooral de wereld ingeholpen door mensen die zelf niet perfect zijn en dat niet kunnen accepteren. Laagopgeleide mensen denken dat zij gezellig en sociaal zijn, en hoogopgeleiden niet, etc. Allemaal onzin.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:02 schreef Fokpop het volgende:
Persoonlijkheid is geen zero sum game, als je dom bent en lelijk hoeft dat niet gecompenseerd te worden met een supergoede persoonlijkheid. Er zijn genoeg mensen die dom, lelijk en kut zijn.
Een computer is verre van intelligent, juist extreem dom. Die kan namelijk niets meer of minder dan wat je er in stopt. Kenmerk van intelligentie is juist dat je met die informatie meer kunt dan de informatie zelf; verbanden leggen, conclusies trekken, problemen oplossen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:02 schreef Canillas het volgende:
Hoe groter je denkvermogen hoe 'makkelijker' het in je hoofd leven en niet echt aanwezig in jezelf zijn is en dus ook hoe verder je verwijderd bent van het ervaren van wat je voelt. Dingen als aardig zijn, rekening houden met een ander en meeleven zijn gevoelsmatige zaken, iemand die geleefd wordt door het in het hoofd leven kan daar 'gewoonweg' niet (zo makkelijk) bij. Er zit een groot verschil tussen intelligent (een computer bijv is intelligent) en slim/wijs zijn, dat heeft veel meer met voelen, intuïtie en compassie te maken.
En ik ken aardig wat hele domme hoogopgeleide mensen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:07 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dit. Het idee dat voor elke positieve eigenschap een negatieve eigenschap moet bestaan wordt vooral de wereld ingeholpen door mensen die zelf niet perfect zijn en dat niet kunnen accepteren. Laagopgeleide mensen denken dat zij gezellig en sociaal zijn, en hoogopgeleiden niet, etc. Allemaal onzin.
Ook dat kan gewoon inderdaad.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En ik ken aardig wat hele domme hoogopgeleide mensen.
Andersom kan trouwens ookquote:Op donderdag 2 januari 2014 12:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Doen alsof je aardig bent =/ aardig zijnquote:Op donderdag 2 januari 2014 12:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoe definieer je aardig zijn? Je kan aardig doen zonder dat het oprecht is. Ben je dan aardig of doe je alsof?
Als je doet alsof je aardig bent, dan hoef je dat niet te zijn.quote:aardig
1: aangenaam in omgang
Klopt, en in gevallen dat ze vast zitten in het constant analyseren en verder kijken en dat niet los kunnen laten heeft het toch wel iets doms, aangezien je dan je leven mist terwijl je in je hoofd bezig bent.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:11 schreef Ouder1 het volgende:
Een computer is verre van intelligent, juist extreem dom. Die kan namelijk niets meer of minder dan wat je er in stopt. Kenmerk van intelligentie is juist dat je met die informatie meer kunt dan de informatie zelf; verbanden leggen, conclusies trekken, problemen oplossen.
Slim zijn heeft ook niets te maken met 'voelen', intuïtie of compassie. Hoog intelligente mensen kunnen prima voelen, compassie hebben en intuïtie hebben. Wat zij daar echter mee doen en hoe ze dat uiten is anders dan bij de doorsnee bevolking. Zij kijken daarbij namelijk vaak veel verder dan anderen doen.
Je bent aardig als je aardig bent in een situatie waar het niet nodig is. Zoals bij mij bij aan de pomp viel er niks te winnen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoe definieer je aardig zijn? Je kan aardig doen zonder dat het oprecht is. Ben je dan aardig of doe je alsof?
Intelligentie is grotendeels aangeboren en derhalve geen (persoonlijke) prestatiequote:Op donderdag 2 januari 2014 12:17 schreef Villas_Rubin het volgende:
Ook 'domme' mensen kunnen natuurlijk nors en onvriendelijk zijn, maar over het algemeen klopt het wel redelijk denk ik. Met intelligentie komt vaak ook meer moeilijkdoenerij + mensen hebben de neiging hun intelligentie als een prestatie te beschouwen of zo, wat leidt tot narcisme, met arrogantie en hooghartigheid tot gevolg.
Nee toch? Kijk, de één is heel slim, de ander is heel sportief (fysiek), de volgende bloedmooi of weer extreem sociaal. Waarom ervaart men mensen die op een gebied extreem uitblinken vaak als arrogant of hooghartig? Is dat niet omdat je zelf je minderwaardig voelt? Persoonlijk ken ik namelijk geen narcistische, moeilijkdoenerij mensen of 'intelligentie is een prestatie' personen die werkelijk intelligent zijn (hoog IQ hebben). Wel een aantal die dat van zichzelf denken maar de test niet durven te doen omdat ze weten dat ze dan falen als een baksteen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:17 schreef Villas_Rubin het volgende:
Ook 'domme' mensen kunnen natuurlijk nors en onvriendelijk zijn, maar over het algemeen klopt het wel redelijk denk ik. Met intelligentie komt vaak ook meer moeilijkdoenerij + mensen hebben de neiging hun intelligentie als een prestatie te beschouwen of zo, wat leidt tot narcisme, met arrogantie en hooghartigheid tot gevolg.
Hogeropgeleid (waar leid jij dat aan af bij de pomp?) is niet hetzelfde als intelligent al zitten er daar wel meer tussen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:22 schreef Cracka-ass het volgende:
Volgens mij klopt die stelling wel. Tijdens mijn studentenbaantje bij een benzinepomp kon je dat goed merken. Hoger opgeleiden waren over het algemeen ook minder opgewekt.
[..]
Je bent aardig als je aardig bent in een situatie waar het niet nodig is. Zoals bij mij bij aan de pomp viel er niks te winnen.
Dit.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
Dommere mensen doen vaker moeilijk om hun gebrek aan intelligentie te compenseren is mijn ervaring. Maar dat geeft nog niet iemand met een hogere intelligentie niet het recht om zelf ook eens moeilijk te doen.Ik doe ook wel eens moeilijk, maar daar zit meestal wel een reden achter die normaalgesproken niet of (en dit vooral) verkeerd begrepen wordt. Wat meestal gebeurt is dat mensen denken dat ik moeilijk doe terwijl dat helemaal niet zo is (is een veelgebruikte methode van copen omdat ze moeite hebben mijn argumenten te weerleggen ).
Dat zijn mensen die over de gehele linie als "niet-aardig" worden gezienquote:Op donderdag 2 januari 2014 12:25 schreef HSG het volgende:
Sommige mensen kunnen het nou eenmaal maken om met een houding rond te lopen van "ik mag andere mensen iets flikken maar oh wee als ze mij iets aandoen".
Klopt en daarvan heb je een heel groot categorie die niet willen inzien dat ze uiteindelijk er alleen voor staan.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:31 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat zijn mensen die over de gehele linie als "niet-aardig" worden gezien
Maar EQ staat natuurlijk absoluut niet gelijk aan aardig zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:23 schreef BrandX het volgende:
EQ en IQ zijn twee verschillende dingen, dus de hoogte van IQ zou dan los staan van de hoogte van iemandzijn / haar EQ, Ook beide standpunten (door IQ beter kunnen snappen hoe te gebruiken c.q. door IQ te arrogant om tijd te verdoen aan) vereffend dit weer over het gemiddelde aantal mensen genomen.
Daarbij is gemaakte aardigheid die niet van nature voor dat type moment al aanwezig is in de persoon, precies dat: gemaakt. En 'gemaakte' emotie/affectie/emphatie is iets wat de andere persoon doorgaans feilloos doorheeft en dus nooit het volledig gewenste effect heeft en vaak zelfs averechts werkt.
Ik vraag ook niet of intelligentie veroorzaakt dat mensen minder aardig zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:47 schreef Re het volgende:
het zal ook een perceptie zijn, van misplaatste zelfreflectie enerzijds en gebrek aan inlevingsvermogen anderzijds… als er al een correlatie is natuurlijk
Weet je hoe ik dat soort mensen noem? "Boeren". En weet je waarom? Omdat je die houding heel veel bij boeren ziet in hun eigen koninkrijkje (boerderij), veel meer nog dan bij de gemiddelde advocaat of andere WO-er.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:25 schreef HSG het volgende:
Sommige mensen kunnen het nou eenmaal maken om met een houding rond te lopen van "ik mag andere mensen iets flikken maar oh wee als ze mij iets aandoen".
Ik woon niet op het platteland en ook hier zie ik het voorkomen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Weet je hoe ik dat soort mensen noem? "Boeren". En weet je waarom? Omdat je die houding heel veel bij boeren ziet in hun eigen koninkrijkje (boerderij), veel meer nog dan bij de gemiddelde advocaat of andere WO-er.
Zo ongeveer alle vormen van intelligentie zijn gecorreleerd met IQ, de een wat meer dan de ander en wat uitzonderingen daargelaten.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:23 schreef BrandX het volgende:
Volgens mij heb ik een objectief antwoord gegeven, meer dan één zelfs.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:38 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik vroeg me af of er een correlatie was tussen intelligentie en vriendelijkheid. Dit is te meten met een IQ test en persoonlijkheidstest. Ik vroeg me af of er onderzoek hiernaar is gedaan en of mensen zijn met een objectieve antwoord hierop.
Hoogopgeleid staat niet gelijk aan hoog intelligent. Als je die koppeling niet los kunt laten is discussie zinloos. Intelligentie gaat over de hoogte van je IQ, niet over de dikte van je portemonnaie.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:40 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik woon niet op het platteland en ook hier zie ik het voorkomen.
En ook onder hoogopgeleide mensen.
Ik vind dat iemand die de WO toneelschool heeft gedaan nou niet echt een goed salaris verdienen. Maar ook onder de hoog intelligente mensen kom je best veel onaardige mensen tegen. Dus niet alleen boeren.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoogopgeleid staat niet gelijk aan hoog intelligent. Als je die koppeling niet los kunt laten is discussie zinloos. Intelligentie gaat over de hoogte van je IQ, niet over de dikte van je portemonnaie.
Op de korte termijn wel, op de lange termijn zie ik echter dat mensen juist minder naar dat soort mensen trekken. Hoe zit dat dan?quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:43 schreef Spanky78 het volgende:
Voor zover ik het kan zien word je aardiger gevonden als je in bepaalde situaties hulpvaardiger, begripvoller en meelevender bent dan verwacht. Doe je dit minder dan verwacht word je minder aardig gevonden.
Heb je er ook weleens over nagedacht dat hoog intelligente mensen doorsnee intelligente mensen eigenlijk verre van aardig vinden? En met hele goede redenen?quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:47 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik vind dat iemand die de WO toneelschool heeft gedaan nou niet echt een goed salaris verdienen. Maar ook onder de hoog intelligente mensen kom je best veel onaardige mensen tegen. Dus niet alleen boeren.
Nee leg eens uit want in mijn ogen is een mens gewoon een mens.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Heb je er ook weleens over nagedacht dat hoog intelligente mensen doorsnee intelligente mensen eigenlijk verre van aardig vinden? En met hele goede redenen?
Je kunt aan de pomp vrij gemakkelijk inschatten of mensen echt dom zijn, dat merk je al aan de interactie. Door te zien waar iemand werkt en wat hij rijdt kun je een redelijke schatting maken of iemand intelligent is.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hogeropgeleid (waar leid jij dat aan af bij de pomp?) is niet hetzelfde als intelligent al zitten er daar wel meer tussen.
Je hebt meer gradaties van intelligentie dan alleen maar dom of slim btwquote:Op donderdag 2 januari 2014 12:51 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Je kunt aan de pomp vrij gemakkelijk inschatten of mensen echt dom zijn, dat merk je al aan de interactie. Door te zien waar iemand werkt en wat hij rijdt kun je een redelijke schatting maken of iemand intelligent is.
Al eens bij mensa rondgekeken? Zijn echt niet allemaal CEO's hoorquote:Op donderdag 2 januari 2014 12:51 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Je kunt aan de pomp vrij gemakkelijk inschatten of mensen echt dom zijn, dat merk je al aan de interactie. Door te zien waar iemand werkt en wat hij rijdt kun je een redelijke schatting maken of iemand intelligent is.
Wat zegt dan wel iets over intelligentie?quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:53 schreef Comp_Lex het volgende:
IQ zegt in mijn ogen helemaal niks over intelligentie. IQ is een kunstmatige uitvinding van de mens en het is een getalletje dat uit testjes komt rollen. Dat iemand goed is in wiskunde zegt helemaal niets over intelligentie. Het zegt alleen maar dat iemand goed is in wiskunde.
Dit, en ik denk dat beide begrippen te vaag zijn om zomaar allerlei conclusies en verbanden aan te hangen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik vind aardig zijn niet correleren met intelligentie.
Ja want dat is nogal domquote:Op donderdag 2 januari 2014 12:55 schreef owl. het volgende:
[..]
Dit, en ik denk dat beide begrippen te vaag zijn om zomaar allerlei conclusies en verbanden aan te hangen.
De meeste hoog intelligente mensen hebben een verleden met extreem pesten op de basisschool, vaak ook het voortgezet onderwijs en sommigen zelfs op de uni en de werkplek. Die vinden die doorsnee-intelligenten zo 'aardig' niet. En ik vind pesten ook niet 'aardig'. Jij wel?quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:50 schreef HSG het volgende:
[..]
Nee leg eens uit want in mijn ogen is een mens gewoon een mens.
Nee dat is ook niet aardig maar dat had ik er juist niet uitgehaald. Dit komt meer door een dramatisch verleden maar dan alsnog is het geen vrijbrief om onaardig te doen tegen mensen die er niks mee te maken hebben. Ik heb meer ervaring met hoog intelligente mensen die zichzelf zo fantastisch vinden dat ze juist onaardig doen tegen mensen die in hun ogen "minder" zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De meeste hoog intelligente mensen hebben een verleden met extreem pesten op de basisschool, vaak ook het voortgezet onderwijs en sommigen zelfs op de uni en de werkplek. Die vinden die doorsnee-intelligenten zo 'aardig' niet. En ik vind pesten ook niet 'aardig'. Jij wel?
Ik vind dat als je doorhebt dat gewoon aardig en beleefd zijn tegen anderen je heel ver kan brengen in deze wereld al een teken van intelligentie. De keuzes die je maakt in je leven vind ik ook een goede indicator van intelligentie.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:54 schreef Westerling het volgende:
[..]
Wat zegt dan wel iets over intelligentie?
Ik denk dat jij veelverdieners (die dat showen) door de war haalt met hoog intelligente mensen. Geeft niets hoor.. doen de meesten (niet intelligente mensen).quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Nee dat is ook niet aardig maar dat had ik er juist niet uitgehaald. Dit komt meer door een dramatisch verleden maar dan alsnog is het geen vrijbrief om onaardig te doen tegen mensen die er niks mee te maken hebben. Ik heb meer ervaring met hoog intelligente mensen die zichzelf zo fantastisch vinden dat ze juist onaardig doen tegen mensen die in hun ogen "minder" zijn.
En ik kan hier uithalen dat jij gepest bent vroeger.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij veelverdieners (die dat showen) door de war haalt met hoog intelligente mensen. Geeft niets hoor.. doen de meesten (niet intelligente mensen).
Als je het zo speelt, verwar jij dan niet hoog-intelligente mensen met sociale kneusjes?quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij veelverdieners (die dat showen) door de war haalt met hoog intelligente mensen. Geeft niets hoor.. doen de meesten (niet intelligente mensen).
En als jij elke dag drie keer een bal omhoog gooit vind ik jou roder van uiterlijk dan iemand die een balletje trapt. Wat jij vindt is totaal niet belangrijk. Een hoge intelligentie heeft een definitie; een hoog IQ. Dan kan jij die definitie wel willen veranderen maar dat maakt wat jij vindt nog geen feit, eerder onzin.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:59 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik vind dat als je doorhebt dat gewoon aardig en beleefd zijn tegen anderen je heel ver kan brengen in deze wereld al een teken van intelligentie. De keuzes die je maakt in je leven vind ik ook een goede indicator van intelligentie.
Als je bijvoorbeeld iets gaat doen voor de samenleving in het algemeen, zoals vrijwilligerswerk (bejaarden meehelpen, voedselpakketten uitdelen, etc), dan vind ik je al intelligenter dan iemand die in een academisch ivoren torentje een obscuur theorietje gaat bewijzen waar Jan met de pet op straat helemaal niks aan heeft.
Niet per definitie, er zijn er ook die het in sociaal opzicht heel goed doen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:03 schreef owl. het volgende:
[..]
Als je het zo speelt, verwar jij dan niet hoog-intelligente mensen met sociale kneusjes?
Dat kan, maar je kan er ook vrij snel naast zitten. Op basis van een interactie van hoogstens 30 seconden kan je niet teveel conclusies trekken.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:51 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Nog nooit zoiets meegemaakt en ik ken veel hoogopgeleide mensen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Nee dat is ook niet aardig maar dat had ik er juist niet uitgehaald. Dit komt meer door een dramatisch verleden maar dan alsnog is het geen vrijbrief om onaardig te doen tegen mensen die er niks mee te maken hebben. Ik heb meer ervaring met hoog intelligente mensen die zichzelf zo fantastisch vinden dat ze juist onaardig doen tegen mensen die in hun ogen "minder" zijn.
Ik bedoel ook zeker niet allemaal, doelde alleen maar op dat jij het erover had dat de meerderheid van de hoog-intelligente (in jouw ogen dan) mensen een pestverleden hebben. Dat lijken mij vooral de sociale kneusjes die op een beperkt aantal gebieden intelligent zijn, niet echt algemeen hoog-intelligent.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Niet per definitie, er zijn er ook die het in sociaal opzicht heel goed doen.
Wel scherp gedefinieerd door meerdere mensen, dus ligt er dan maar weer net aan welke je eruit pikt. Meeste psychologen zijn het er wel over eens dat het niet alleen op IQ slaat dacht ik, maar dat dat juist maar een onderdeel van intelligentie is.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:02 schreef magnetronkoffie het volgende:
O en comp_lex, de definitie van intelligentie is vrij scherp gedefineerd. Valt wat mij betreft verder weinig over te discussieren.
Oke, dan ben ik het werkelijk met elke letter van je post oneens.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:59 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik vind dat als je doorhebt dat gewoon aardig en beleefd zijn tegen anderen je heel ver kan brengen in deze wereld al een teken van intelligentie. De keuzes die je maakt in je leven vind ik ook een goede indicator van intelligentie.
Als je bijvoorbeeld iets gaat doen voor de samenleving in het algemeen, zoals vrijwilligerswerk (bejaarden meehelpen, voedselpakketten uitdelen, etc), dan vind ik je al intelligenter dan iemand die in een academisch ivoren torentje een obscuur theorietje gaat bewijzen waar Jan met de pet op straat helemaal niks aan heeft.
Op de basisschool wordt alles dat 'anders' is gebruikt om te pesten, dat kan al zoiets onzinnigs zijn als een bril dragen. Zeker hoog intelligente kinderen kunnen er uit springen simpelweg omdat ze zich anders gedragen. Je hoeft echt geen sociaal kneusje te zijn om gepest te worden.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:07 schreef owl. het volgende:
[..]
Ik bedoel ook zeker niet allemaal, doelde alleen maar op dat jij het erover had dat de meerderheid van de hoog-intelligente (in jouw ogen dan) mensen een pestverleden hebben. Dat lijken mij vooral de sociale kneusjes die op een beperkt aantal gebieden intelligent zijn, niet echt algemeen hoog-intelligent.
quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:07 schreef owl. het volgende:
op een beperkt aantal gebieden intelligent zijn, niet echt algemeen hoog-intelligent.
Het ging er meer om dat zij iemand anders een sneer gaf omdat hij hoge intelligentie ergens aan koppelde, terwijl ze dat zelf ook doet.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:14 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Op de basisschool wordt alles dat 'anders' is gebruikt om te pesten, dat kan al zoiets onzinnigs zijn als een bril dragen. Zeker hoog intelligente kinderen kunnen er uit springen simpelweg omdat ze zich anders gedragen. Je hoeft echt geen sociaal kneusje te zijn om gepest te worden.
Laten we eerlijk wezen, beschikken over een hoge intelligentie is wel verdomde handig!quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Mwah.. Deze is niet intelligent genoeg voor je?
[ afbeelding ]
Alles om maar niet toe te hoeven geven dat sommige mensen op sommige vlakken, zoals intelligentie, gewoon echt uitblinken. Wat is dat toch met mensen? Alsof intelligentie alles is.
Hij is zeker intelligent ja, zeg ik van niet dan? Alleen op bepaalde gebieden meer dan andere gebieden. Dus niet algemeen hoog-intelligent, nee. Ken sowieso niemand die op alle gebieden ontzettend goed 'scoort'.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Mwah.. Deze is niet intelligent genoeg voor je?
[ afbeelding ]
Alles om maar niet toe te hoeven geven dat sommige mensen op sommige vlakken, zoals intelligentie, gewoon echt uitblinken. Wat is dat toch met mensen? Alsof intelligentie alles is.
Intelligentie is door de jaren heen op verschillende manieren gedefinieerd: http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence#Definitionsquote:Op donderdag 2 januari 2014 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En als jij elke dag drie keer een bal omhoog gooit vind ik jou roder van uiterlijk dan iemand die een balletje trapt. Wat jij vindt is totaal niet belangrijk. Een hoge intelligentie heeft een definitie; een hoog IQ. Dan kan jij die definitie wel willen veranderen maar dat maakt wat jij vindt nog geen feit, eerder onzin.
Kijk.. daar heb je al zo'n communicatieprobleem.
Ah, op die fiets. Overigens denk ik zelf niet dat ze minder aardig zijn omdat het zou komen door een pest verleden. De een heeft daar meer last van dan de ander en zeker een hoog intelligent persoon zou dat wel moeten kunnen relativeren.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:16 schreef owl. het volgende:
[..]
Het ging er meer om dat zij iemand anders een sneer gaf omdat hij hoge intelligentie ergens aan koppelde, terwijl ze dat zelf ook doet.
Ik zou liever dommer zijn en minder inzicht hebben in ook de nare kanten van de maatschappij. Lijkt me een stuk plezieriger, relaxter. Zalig zijn de onwetenden.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Laten we eerlijk wezen, beschikken over een hoge intelligentie is wel verdomde handig!
Ik houd er anders wel van om dingen gewoon simpel te houdenquote:Op donderdag 2 januari 2014 13:18 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Intelligentie is door de jaren heen op verschillende manieren gedefinieerd: http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence#Definitions
De definitie "eigenschap dat je moeilijke dingen gauw begrijpt" vind ik veel te simpel.
Op welke gebieden kan je dan een hoog IQ hebben? Intelligentie is namelijk direct gekoppeld aan IQ.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:17 schreef owl. het volgende:
[..]
Hij is zeker intelligent ja, zeg ik van niet dan? Alleen op bepaalde gebieden meer dan andere gebieden. Dus niet algemeen hoog-intelligent, nee. Ken sowieso niemand die op alle gebieden ontzettend goed 'scoort'.
Ik kies dan ook vaak voor de moeilijkere weg (over het algemeen gesproken kan men wel stellen dat hoe moeilijker de weg, deste groter is de uiteindelijke beloningquote:Op donderdag 2 januari 2014 13:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik zou liever dommer zijn en minder inzicht hebben in ook de nare kanten van de maatschappij. Lijkt me een stuk plezieriger, relaxter. Zalig zijn de onwetenden.
Niet vergeten om onaardig te zijn op je moeilijke padquote:Op donderdag 2 januari 2014 13:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik kies dan ook vaak voor de moeilijkere weg (over het algemeen gesproken kan men wel stellen dat hoe moeilijker de weg, deste groter is de uiteindelijke beloning)
Als je inzicht hebt, dan heb je tenminste een keus
Oeps, vergeten!quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:22 schreef Fogel het volgende:
[..]
Niet vergeten om onaardig te zijn op je moeilijke pad
Dat denk ik ook, en ik denk ook dat iedereen in potentie wel ergens mee gepest kan worden. Maar als je sociaal sterk bent heb je daar misschien sowieso minder last van, van zowel het gepest worden als er langslepende nare gevolgen van ondervinden. Wederom ligt het er dan weer aan wat je onder sociaal sterk verstaat. Heb er ook geen onderzoek naar gedaan of veel over gelezen, dus pin mij er niet op vast.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:18 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ah, op die fiets. Overigens denk ik zelf niet dat ze minder aardig zijn omdat het zou komen door een pest verleden. De een heeft daar meer last van dan de ander en zeker een hoog intelligent persoon zou dat wel moeten kunnen relativeren.
quote:Merkwaardig veel studenten blijken bij navraag vroeger gepest te zijn. In de lagere schoolperiode met name worden kinderen die opvallen soms het mikpunt van pesterijen. Alsof men het niet verdraagt dat iemand zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Op een klein dorpsschooltje ben je al gauw de meest intelligente.
Jaloezie
Er zijn natuurlijk nog veel andere oorzaken waarom kinderen gepest worden. Ze kunnen bijvoorbeeld minder weerbaar zijn, gebrek aan humor hebben of uit een streek of een milieu komen waar anders gepraat wordt, of gewoon toeval. Maar begaafdheid en intelligentie zijn wel de voornaamste oorzaak, ze roepen veel jaloezie op.
Ik wist het wel!quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:25 schreef Ouder1 het volgende:
http://www.studenten.net/(...)ycholoog/1968/pesten
[..]
Wel een heel erg versimpelde weergave.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:25 schreef Ouder1 het volgende:
http://www.studenten.net/(...)ycholoog/1968/pesten
[..]
Jawel hoor. Als je op basis van een aantal onderscheidende kenmerken trends signaleert is dat prima mogelijk. Daarnaast zijn er natuurlijk veel vaste klanten waarbij je een patroon kunt herkennen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:06 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat kan, maar je kan er ook vrij snel naast zitten. Op basis van een interactie van hoogstens 30 seconden kan je niet teveel conclusies trekken.
Dat klopt. Maar die mensen komen niet in hun oranje gemeentepak de goedkoopste sigaretten halen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Al eens bij mensa rondgekeken? Zijn echt niet allemaal CEO's hoorVaker juist niet dan wel omdat intelligente mensen zich liever bezig houden met hun werk dan met het gezever er omheen. Ow, en de meest intelligente 2 mensen die ik ken rijden beiden in een oude rammelbak omdat hen dat niets interesseert.
Ondanks goedbetaalde banen.
Precies mijn constatering.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:19 schreef Ouder1 het volgende:
Ik zou liever dommer zijn en minder inzicht hebben in ook de nare kanten van de maatschappij. Lijkt me een stuk plezieriger, relaxter. Zalig zijn de onwetenden.
Creativiteit bijvoorbeeld, sociale intelligentie, emotionele intelligentie. Volgens veel vormen van intelligentie die niet getest worden bij de gangbare IQ testen. Want IQ is een handig iets, maar wel direct gekoppeld aan de gestandaardiseerde intelligentie testen die tijden geleden ontwikkeld zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Op welke gebieden kan je dan een hoog IQ hebben? Intelligentie is namelijk direct gekoppeld aan IQ.
Om aardig te kunnen zijn heb je wel EQ nodig.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:36 schreef Westerling het volgende:
[..]
Maar EQ staat natuurlijk absoluut niet gelijk aan aardig zijn.
Maar je hebt het niet perse (in ruime hoeveelheden) nodig om aardig gevonden te worden.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:33 schreef BrandX het volgende:
[..]
Om aardig te kunnen zijn heb je wel EQ nodig.
http://www.motivatieprobl(...)hp?section=Samenhangquote:Vraag: Hoe komt het dat een hoogbegaafde veel afgebroken opleidingen heeft?
Antwoord: Probleem is dat er in principe geen opleidingen zijn die een hoogbegaafde niet zou kunnen doen. De enige opleiding die te moeilijk zou kunnen zijn is er één voor hoogbegaafden, door hoogbegaafden geschreven. Die zijn er vrijwel niet, zeker geen officieel erkende opleidingen. Niet ‘kunnen’ is dus eigenlijk nooit werkelijk aan de orde. Voorwaarde om kans te maken een opleiding succesvol af te ronden is dat het onderwerp dat je gaat bestuderen je na aan het hart ligt, dat je bereid bent om er veel aandacht en tijd aan te besteden. Ander probleem is dat hoogbegaafden vaak al na één of twee jaar de essentie van een opleiding doorzien en weten wat er de komende jaren komen gaat. Ze hebben de kern van de opleiding te pakken en de rest wordt dan saai en herhaling. Het afmaken van de opleiding komt dan neer op doorzettingsvermogen en motivatie om het diploma te halen. Dat houden de meesten niet lang vol. Hun aandacht wordt dan al snel getrokken door iets anders of ze vertellen zichzelf dat de opleiding niet bij hen past.
quote:Hoogbegaafdheid
Motivatieproblemen ontstaan bij hoogbegaafde kinderen wanneer de aangeboden leerstof niet aansluit op de leerbehoeften van de leerling. Dit kan bij zowel te makkelijke als te moeilijke leerstof. Ook kunnen motivatieproblemen ontstaan wanneer de leerstof wel op het niveau van het kind is, maar het tempo waarmee het aangeboden wordt, de herhalingen en de hoeveelheid oefeningen, niet bij het kind past. Deze motivatieproblemen kunnen een verslechtering in huiswerk maken, afname van resultaten, veel ziekmeldingen, spijbelgedrag, en gedragsproblemen tot gevolg hebben. Voor beide oorzaken van motivatieproblemen, zowel niveau als tempo, geldt dat het onderwijs niet is afgestemd op de behoeften van het hoogbegaafde kind, waardoor het kind deze motivatieproblemen ontwikkelt en vervolgens ook vaak gaat onderpresteren (Mercer en Pullen, 2005).
Sommige hoogbegaafde kinderen kunnen zich niet goed inleven in de gedachten van de andere klasgenoten. Ze denken op een andere manier en houden zich met vragen bezig waar leeftijdgenoten niet eens aan denken. Vriendschappen sluiten is voor deze kinderen dan ook erg lastig. Dit gebrek aan vriendschappen, het gevoel van eenzaamheid en vaak ook de pesterijen, brengen op hun beurt ook weer motivatieproblemen om naar school te gaan met zich mee (Mercer en Pullen, 2005).
Of die van Pulzzar. Blijken we toch gelijk te hebben. Ik ben om onder andere dezelfde redenen gepest. Maar genoeg daarover. Ik word tegenwoordig in de echte wereld door anderen gezien als een zeer aardige, uiterst intelligente persoon. Ik word in verschillende groepen al gauw gezien als een expert. Dat het soms niet lijkt dat ik intelligent ben is omdat ik m'n persoonlijkheid "kapot" is door mijn verleden. Ik laat op Fok hier in R&P mijn "kapotte" persoonlijkheid zien, terwijl je bijvoorbeeld in de AEX olietopic mijn vertoon van intelligentie ziet.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:26 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik wist het wel!
Doet me denken aan het HB topic
En wat heeft dat met het al dan niet aardig zijn te maken?quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:35 schreef Ouder1 het volgende:
Dan over de constante link die gelegd wordt tussen intelligentie en opleidingsniveau:
http://www.hoogbegaafdheid.net/faq/
[..]
http://www.motivatieprobl(...)hp?section=Samenhang
[..]
True. Edoch moeten we het 'die persoon vindt persoon x aardig' zelfs al roept persoon x het zelf, niet verwarren met het echte aardig waar TS de vraag over stelt. Veel mensen roepen maar wat gemakkelijk "dat is aardig'' of ''ik vind die en die aardig'' terwijl ze dat bijzonder vaak roepen om niet buiten de boot te vallen bij anderen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:34 schreef Fogel het volgende:
[..]
Maar je hebt het niet perse (in ruime hoeveelheden) nodig om aardig gevonden te worden.
Juist aan de duurste bakken kan jij niet zien van welk bedrijf dat is. Beter betaalden rijden echt niet met een auto vol reclame teksten rond.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:30 schreef Cracka-ass het volgende:
Dat klopt. Maar die mensen komen niet in hun oranje gemeentepak de goedkoopste sigaretten halen.Andersom kun je het overigens wel redelijk uitsluiten. Een domme lul rijdt in de regel niet in een nieuwe dure auto van een goedlopend bedrijf.
De kritiek op de IQ testen komt vooral uit de hoek van jaloerse mensen die afgunstig zijn naar mensen met een hoog IQ. Straks gaan ze je haarkleur, aantal kinderen, merk auto of functie nog mee willen laten tellen bij de bepaling van de intelligentie want stel je voor dat je geen lid mag worden van de mensa.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:31 schreef owl. het volgende:
[..]
Creativiteit bijvoorbeeld, sociale intelligentie, emotionele intelligentie. Volgens veel vormen van intelligentie die niet getest worden bij de gangbare IQ testen. Want IQ is een handig iets, maar wel direct gekoppeld aan de gestandaardiseerde intelligentie testen die tijden geleden ontwikkeld zijn.
De kritiek hierop is dan ook dat het niet alles test wat onder intelligentie gezien kan worden, zoals het filmpje hierboven ook wel laat zien.
Kun je dat aantonen?quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De kritiek op de IQ testen komt vooral uit de hoek van jaloerse mensen die afgunstig zijn naar mensen met een hoog IQ. Straks gaan ze je haarkleur, aantal kinderen, merk auto of functie nog mee willen laten tellen bij de bepaling van de intelligentie want stel je voor dat je geen lid mag worden van de mensa.
Flop toch op. Dat zijn gewoon hele andere kwaliteiten/talenten die niets met intelligentie te maken hebben.
Lees FF terug. "Hoogopgeleide mensen zijn niet aardig" lees je hier vaak als bevestigend antwoord op de vraag "Zijn intelligente mensen minder aardig?"quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:39 schreef Fogel het volgende:
[..]
En wat heeft dat met het al dan niet aardig zijn te maken?
Tot hier, Top reactie.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:40 schreef BrandX het volgende:
True. Edoch moeten we het 'die persoon vindt persoon x aardig' zelfs al roept persoon x het zelf, niet verwarren met het echte aardig waar TS de vraag over stelt. Veel mensen roepen maar wat gemakkelijk "dat is aardig'' of ''ik vind die en die aardig'' terwijl ze dat bijzonder vaak roepen om niet buiten de boot te vallen bij anderen.Je ziet het al op school. Het populaire meisje of jongen in de klas is veelal een bitch of klojo, maar wordt aardig 'gevonden' vanwege de zogenaamde macht/invloed die diegene heeft, en dat je, wanneer je hem/haar niet aardig vindt, buiten de sociale groep valt.En zo zit het vol met voorbeelden etc. Aardig zijn en aardig gevonden worden zit zo vol met verschillende aspecten en is zo omvangrijk. Imo is het je persoonlijke perceptie die het uitmaakt. Een downtje kan wmb net zo aardig of tig keer aardiger zijn dan de einsteins onder ons (nou schijnt dat een enorme toffe peer te zijn geweest) maar kan ook een irritant kutjong zijn en de Einsteins onder ons de aardigste dude/chick die je ooit hebt ontmoet.Want again idd, wat is aardig?
Jij doet wel erg je best om niet aardig gevonden te worden. Is dat om gebrek aan intelligentie te verbergen?quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Lees FF terug. "Hoogopgeleide mensen zijn niet aardig" lees je hier vaak als bevestigend antwoord op de vraag "Zijn intelligente mensen minder aardig?"
Dat jij de link met die links niet kunt leggen zegt dan weer wat over je.... intelligentie![]()
Het staat op de tankpas slimmerd.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Juist aan de duurste bakken kan jij niet zien van welk bedrijf dat is. Beter betaalden rijden echt niet met een auto vol reclame teksten rond.
Wat is intelligentie? Je zei het zelf al: "eigenschap om moeilijke zaken gauw te begrijpen", verbanden leggen, problemen oplossen. Verder dan de voorgekauwde lesstof. Vandaar ook dat hoogbegaafden vaak uitvallen op langere opleidingen want na 1 tot 2 jaar kennen ze de stof al en is de rest van de jaren niets meer dan een hoop moeilijk en ingewikkeld doen in diverse herhalingen van al lang begrepen stof. Word je alleen maar doodmoe en recalcitrant van.quote:
Eigenlijk is dit topic gedoemd want TS heeft niet de definitie van een intelligent mens gegeven. We zouden eerst moeten weten wat we hier bespreken.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:13 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wel jammer eigenlijk, die jaloezie naar intelligentere mensen toe. Vind ik niet aardig
Conclusie is inderdaad wat Spongeboss zegt: "Alle IQs kunnen onaardige mensen bevatten"quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:13 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wel jammer eigenlijk, die jaloezie naar intelligentere mensen toe. Vind ik niet aardig
Intelligentiequote:Op donderdag 2 januari 2014 14:14 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Eigenlijk is dit topic gedoemd want TS heeft niet de definitie van een intelligent mens gegeven. We zouden eerst moeten weten wat we hier bespreken.
Je bent je ervan bewust dat aardig in die link die je stuurt meerdere betekenissen heeft?quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Intelligentie
Aardig
Ik zou zeggen, leef je uit!
Ik neem deze discussie niet -zo- serieus omdat ik allang al het antwoord wistquote:Op donderdag 2 januari 2014 14:19 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat aardig in die link die je stuurt meerdere betekenissen heeft?
Intelligentie was te lui om het te lezen maar daar zullen er ook meerdere betekenissen zijn. Voordat je een vraag als de deze stelt zou je eerst moeten kunnen samenstellen wat is een intelligent persoon en dus niet wat is intelligentie. Als we het daar dan over eens worden kunnen we verder en ons buigen over deze kwestie.
quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik vind aardig zijn niet correleren met intelligentie.
Ja ik neem het ook met een korreltje zout, maar ik blijf er wel bij als TS en dit is advies voor hem voor in de toekomst. Als hij een vraag als deze wilt stellen zal hij eerst de definitie moeten geven.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik neem deze discussie niet -zo- serieus omdat ik allang al het antwoord wist
[..]
Wat ik eigenlijk wel van TS zou willen weten is dit:quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:23 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Ja ik neem het ook met een korreltje zout, maar ik blijf er wel bij als TS en dit is advies voor hem voor in de toekomst. Als hij een vraag als deze wilt stellen zal hij eerst de definitie moeten geven.
Welke nadelen?quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:45 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik vroeg me af of er ooit onderzoek hiernaar is gedaan. Heel vaak wordt intelligentie gezien als een voordeel en dat is ook zo. Maar er zijn ook bepaalde nadelen.
Aardig zijn begint bij mij een leuk sociaal netwerk op te leveren. Ik heb door dat het werkt.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat ik eigenlijk wel van TS zou willen weten is dit:
[..]
Welke nadelen?
Het enige nadeel dat ik zo 123 zie is dat je meer last hebt van jaloerze mensen die het met minder intelligentie moeten doen(zag je veel in het door mij eerder genoemde HB topic)
Voor de rest heeft meer intelligentie vooral voordelen, maar aardiger zijn is daar geloof ik niet 1 van (onaardiger zijn trouwens ook niet, dat even ter voorkoming van het verdraaien van mijn woorden)
Daar ga je dus de fout in intelligentie kan zeer zeker nadelen hebben. Kijk naar Galileo hij was ver voor zijn tijd en wat gebeurde er? Juist hij werd weggestopt. Kijk naar Socrates, Seneca, Jezus en Boëthius. Vermoord.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:28 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat ik eigenlijk wel van TS zou willen weten is dit:
[..]
Welke nadelen?
Het enige nadeel dat ik zo 123 zie is dat je meer last hebt van jaloerze mensen die het met minder intelligentie moeten doen(zag je veel in het door mij eerder genoemde HB topic)
Voor de rest heeft meer intelligentie vooral voordelen, maar aardiger zijn is daar geloof ik niet 1 van (onaardiger zijn trouwens ook niet, dat even ter voorkoming van het verdraaien van mijn woorden)
Maar dat zijn toch dezelfde problemen die minder-intelligenten ook kunnen krijgen?quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:32 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Daar ga je dus de fout in intelligentie kan zeer zeker nadelen hebben. Kijk naar Galileo hij was ver voor zijn tijd en wat gebeurde er? Juist hij werd weggestopt. Kijk naar Socrates, Seneca, Jezus en Boëthius. Vermoord.
Nikola Tesla, de man was slim en intelligent. Waarschijnlijk intelligenter dan jij bent. Dus super super intelligent die man kon machines in zijn hoofd ontwikkelen. Hij was sociaal echter niet zo goed en heeft geen prettig leven gehad.
Ook is geloof ik eens onderzocht maar pin me hier niet op vast, dat intelligente mensen vaak vatbaarder zijn voor verslaving. Kijk ook maar naar de kunstenaars en dichters zoals Verlaine die LSD en drugs gebruikte.
Of Dostojevski die zwaar gokverslaafd was.
http://www.informationeel.nl/hoogbegaafdheid/nadelen/quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:32 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Daar ga je dus de fout in intelligentie kan zeer zeker nadelen hebben. Kijk naar Galileo hij was ver voor zijn tijd en wat gebeurde er? Juist hij werd weggestopt. Kijk naar Socrates, Seneca, Jezus en Boëthius. Vermoord.
Nikola Tesla, de man was slim en intelligent. Waarschijnlijk intelligenter dan jij bent. Dus super super intelligent die man kon machines in zijn hoofd ontwikkelen. Hij was sociaal echter niet zo goed en heeft geen prettig leven gehad.
Ook is geloof ik eens onderzocht maar pin me hier niet op vast, dat intelligente mensen vaak vatbaarder zijn voor verslaving. Kijk ook maar naar de kunstenaars en dichters zoals Verlaine die LSD en drugs gebruikte.
Of Dostojevski die zwaar gokverslaafd was.
quote:Nadelen van hoogbegaafdheid
Intelligentie lijkt een tweesnijdend zwaard te zijn; het is niet per se alleen maar prettig of handig om heel slim te zijn. De voordelen spreken voor zich, maar er kleven wel degelijk nadelen aan bovengemiddelde intelligentie en hoogbegaafdheid. We gaan nu dieper in op de nadelen van hoogbegaafdheid.
Onderpresteren
Een bekend nadeel van hoogbegaafdheid is het zogenoemde ‘onderpresteren’: van kinderen die niet dan wel verkeerd worden gestimuleerd kelderen de prestaties, terwijl de capaciteiten aanwezig zijn. Op het werk kan hetzelfde gebeuren. Oorzaken van onderpresteren zijn een gebrek aan uitdaging, motivatie of emotionele problemen.
Maar er zijn meer nadelen waar hoogbegaafden mee te maken kunnen hebben.
◾Doordat hoogbegaafden sneller werken en in veel dingen beter en slimmer zijn, wekt dit soms irritatie of jaloezie op bij anderen. Ze worden soms arrogant of betweterig gevonden. Pesterijen kunnen hiervan het gevolg zijn, of hoogbegaafden sluiten zichzelf af van de buitenwereld ‘omdat anderen hen toch niet begrijpen’
◾Door soms net iets afwijkende omgangsvormen kunnen er communicatieproblemen ontstaan
◾Door hun capaciteiten missen ze uitdaging in regulier onderwijs; onderwijs op maat is er niet altijd
◾Veel hoogbegaafden zijn dyslectisch en worden hierdoor onder hun niveau ingeschat
◾De humor wijkt vaak net iets af van de humor van hun omgeving
◾Anderen zijn hen soms voor met antwoord geven, omdat een hoogbegaafd persoon graag goed nadenkt over een correcte formulering van zijn of haar reactie. Terugtrekken uit discussies kan het gevolg hiervan zijn
◾Niet alle kwaliteiten komen altijd tot uiting omdat ze genegeerd of niet gestimuleerd zijn
◾Door perfectionisme en een kritische blik naar zichzelf (soms zelfs faalangst) wil een hoogbegaafd persoon graag winnen – hij is erg fanatiek. Dit wordt soms uitgelegd als ‘niet tegen zijn verlies kunnen’
◾Hun enthousiasme en doorzettingsvermogen kan door de omgeving worden uitgelegd als trekjes van ADHD; het is dan voor omstanders bijna vermoeiend om een hoogbegaafde bezig te zien
◾Volledig opgaan of genieten van een discussie met mensen die niet hoogbegaafd zijn, is moeilijk vanwege de niveauverschillen.
Suïcide
Niet iedereen die hoogbegaafd is, uit zijn problemen hiermee even makkelijk. Met name de perfectionistische binnenvetters hebben hier moeite mee. Zelfs iets extreems als zelfmoord kán in sommige gevallen voor zo iemand de enige uitweg zijn.
Ja iedereen kan sterven aan een hartaanval of bloed-en-vaatziektes maar dikke mensen hebben een hogere kans. Is dat dan een nadeel speciaal voor hun, of is het dan geen nadeel want iedereen kan aan deze problemen sterven?quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar dat zijn toch dezelfde problemen die minder-intelligenten ook kunnen krijgen?
Klopt maar het resultaat is hetzelfde. Dus afhankelijk of je kijkt naar gedrag, zelfperceptie of daadwerkelijke goeie intenties zal iemand de ene keer wel als aardig naar voren komen en de andere keer niet.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Doen alsof je aardig bent =/ aardig zijn
Verder goeie vraag wel, even opzoeken
Er komt ook genoeg kritiek uit de wetenschappelijke hoek. Jaloerse mensen hebben wel vaker kritiek, dus die kan je er overal en altijd wel ingooien natuurlijk.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De kritiek op de IQ testen komt vooral uit de hoek van jaloerse mensen die afgunstig zijn naar mensen met een hoog IQ. Straks gaan ze je haarkleur, aantal kinderen, merk auto of functie nog mee willen laten tellen bij de bepaling van de intelligentie want stel je voor dat je geen lid mag worden van de mensa.
Flop toch op. Dat zijn gewoon hele andere kwaliteiten/talenten die niets met intelligentie te maken hebben.
Dat wordt dan ook getest met een IQ test.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:59 schreef owl. het volgende:
Probleemoplossend denken wordt ook wel eens onder intelligentie gevoegd.
Op die manier wordt intelligentie meer een algemene maat van je capaciteiten.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:59 schreef owl. het volgende:
[..]
Er komt ook genoeg kritiek uit de wetenschappelijke hoek. Jaloerse mensen hebben wel vaker kritiek, dus die kan je er overal en altijd wel ingooien natuurlijk.
Ik heb het ook niet over lid worden van de Mensa, want zij geven zelf al duidelijk aan dat hier IQ voor telt. Oftewel, hoe hoog je scoort op een IQ test. Dat vind ik prima om te doen, maar daar gaat het niet over.
Het hele IQ-test gebeuren is volgens sommige mensen (nee niet alleen jaloerse dombo's) juist achterhaald omdat het een meer dan een halve eeuw geleden bedacht is toen men intelligentie nog alleen aan een klein deel van de mentale capaciteiten koppelde. Als je intelligentie ruim bekijkt kan dat zeker dingen als creativiteit en emotionele/sociale intelligentie bevatten. Sommige psychologen stellen dat muziek en fijne/grove motoriek ook onder intelligentie vallen.
Het is wederom net wat ik zei, het ligt er helemaal aan hoe je intelligentie zelf definieert.
Ik denk op zich dat er wel wat inzit dat intelligentie meer omvat dan wat er nu met IQ-testen getest wordt, want het is ook zo dat je 'goed' kunt zijn in IQ-testen. Dan scoor je consequent hoog, terwijl je zogenaamde hoge intelligentie verder niet echt tot uiting komt. Maar het lijkt mij ook ontzettend moeilijk om een test te ontwikkelen die allerlei anderen aspecten ook test, zoals creativiteit bijvoorbeeld. Want wanneer is iemand creatief? Als ze een mooie vingerverf hebben gemaakt op de muur? Of als ze geniale oplossingen verzinnen waar de meeste mensen normaal niet op kunnen komen? Probleemoplossend denken wordt ook wel eens onder intelligentie gevoegd.
Maar toch lijkt het mij niet verkeerd om niet star vast te houden aan IQ-testen, de huidige IQ-testen zijn immers ook al weer stukken veranderd en voordat die testen er waren werd er ook op intelligentie getest. Maar dat vond men na een tijdje ook weer een achterhaalde manier, waarom zou dat nu niet weer zo kunnen zijn? Omdat jij dat vind? Lijkt mij niet, lijkt mij meer een zaak voor de mensen die zich veel bezig houden met onderzoek naar intelligentie en alles daaromheen.
Dus ik blijf er vooral bij dat intelligentie an sich net te vaag is om direct te koppelen als iets als aardig zijn, wat ook gewoon te vaag is.
Precies mijn punt, daarom snap ik wel dat creativiteit gezien kan worden onder intelligentie. Alleen welke vorm en definitie van creativiteit daarbij hoort, tsja dat is wederom weer de vraag.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat wordt dan ook getest met een IQ test.
Vind ik tot op zekere hoogte ook wel hoor, vandaag mijn toevoeging. Maar het is nou eenmaal wel een discussie die speelt onder psychologen (en andere onderzoekers) die zich zeer regelmatig met het onderwerp bezig houden. Dus ik blijf daarom bij mijn eerste punt dat intelligentie te vaag is om te koppelen aan aardig zijn, want er zijn meerdere definities die soms zelfs nog ruim interpreteerbaar zijn ook.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:06 schreef Westerling het volgende:
[..]
Op die manier wordt intelligentie meer een algemene maat van je capaciteiten.
Doe mij maar de nauwe definitie, veel zinniger concept dan alles op een hoop gooien en het intelligentie noemen.
Als het tijdelijk is snap ik dat wel. Waarom heel veel moeite doen contact te leggen met mensen die je niet liggen als je toch hoopt morgen weg te zijn?quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:27 schreef Sheldon. het volgende:
Er werken mensen die cum laude afgestudeerd zijn en geen baan konden vinden op niveau, en mensen die gewoon echt niet kunnen leren. Dat laatste type legt over het algemeen zijn hele privé-leven op tafel als je hem net twee dagen kent. Dat zal die universitaire niet gauw doen. Is mijn ervaring dan.
Moah, sommigen lopen er inmiddels al een paar jaar. Hebben er ook tijdens hun studie gewerkt vaak. Sowieso gaan de hoger opgeleiden buiten werk met elkaar om en de lager opgeleiden ook. Het gaat niet bewust, maar dat doorkruist elkaar -op een uitzondering na- niet echt ook.quote:Op donderdag 2 januari 2014 16:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als het tijdelijk is snap ik dat wel. Waarom heel veel moeite doen contact te leggen met mensen die je niet liggen als je toch hoopt morgen weg te zijn?
Nou, tussen de nadelen (die overigens voor het grootste deel afhankelijk zijn van hun omgeving en niet zozeer van zijzelf) zie ik geen "ze zijn minder aardig" staan. Opgelost, slotje!quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
http://www.informationeel.nl/hoogbegaafdheid/nadelen/
[..]
Het probleem met doen alsof je aardig bent is dezelfde als doen alsof je rijk bent of doen alsof je een vrouw bent (terwijl je een man bent) of (misschien wel het beste voorbeeld) doen alsof je niet liegt: Vroeger of later loop je tegen de lamp dus het uiteindelijke resultaat (op de lange termijn/uiteindelijk) is "niet helemaal" hetzelfdequote:Op donderdag 2 januari 2014 14:58 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Klopt maar het resultaat is hetzelfde. Dus afhankelijk of je kijkt naar gedrag, zelfperceptie of daadwerkelijke goeie intenties zal iemand de ene keer wel als aardig naar voren komen en de andere keer niet.
In tegenstelling tot wat jij denkt is intelligentie een erg goed onderzochte psychologische grootheid. En met de juiste batterij aan testen is er behoorlijk betrouwbaar te testen hoe intelligent iemand is. En ja, dat is best scherp gedefinieerd.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:53 schreef Comp_Lex het volgende:
IQ zegt in mijn ogen helemaal niks over intelligentie. IQ is een kunstmatige uitvinding van de mens en het is een getalletje dat uit testjes komt rollen. Dat iemand goed is in wiskunde zegt helemaal niets over intelligentie. Het zegt alleen maar dat iemand goed is in wiskunde.
Dat je goed kan leren betekend niet dat je slim bent.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat komt omdat elk intelligent iemand tegenwoordig weet; Trust no one!quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:45 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik weet niet of er mensen hier zijn met een objectieve antwoord, iemand die persoonlijkheidspsychologie studeert en vanwege een ander reden weet of mensen die bovengemiddeld intelligent zijn gemiddeld minder aardig/vriendelijk/meegaand zijn, of in ieder geval zo gevonden worden.
Ik weet dat knappe mensen gemiddeld minder aardig zijn, uit onderzoek gebleken. Fysiek sterkere mensen ook. Wie weet is het ook zo bij intelligentie?
quote:Op donderdag 2 januari 2014 20:39 schreef AgLarrr het volgende:
Nee, domme mensen zijn sneller geïntimideerd en onzeker, en vinden intelligente mensen daardoor sneller onaardig. Aangezien er meer domme dan slimme mensen zijn, vinden veel mensen slimme mensen onaardig. Zijn ze dat dan ook? Kwestie van perceptie.
Jullie spelen hier gewoon met termen en zullen het toch niet eens worden.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ben je het er mee eens dat er een correlatie bestaat tussen macht en vriendelijkheid (hoe machtiger hoe minder vriendelijk)?quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:15 schreef Hexagon het volgende:
Het lijkt me niet dat er enige correlatie bestaat tussen intelligentie en vriendelijkheid.
Nee, waarom? Waarom zouden macht en vriendelijkheid niet samengaan?quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben je het er mee eens dat er een correlatie bestaat tussen macht en vriendelijkheid (hoe machtiger hoe minder vriendelijk)?
Mensen met macht hoeven niet vriendelijk te zijn. Iedereen doet al vriendelijk tegen hen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, waarom? Waarom zouden macht en vriendelijkheid niet samengaan?
Waarom zou vriendelijkheid altijd uit een noodzaak moeten komen? Misschien wil iemand wel vriendelijk zijn, misschien is iemand wel gewoon vriendelijk.quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mensen met macht hoeven niet vriendelijk te zijn. Iedereen doet al vriendelijk tegen hen.
Lijkt me niet dat iemand in zulke absoluten denkt. Statistisch gezien valt er wel wat van te maken, maar jouw vraag dien je natuurlijk per individu te stellen, niet universeel.quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben je het er mee eens dat er een correlatie bestaat tussen macht en vriendelijkheid (hoe machtiger hoe minder vriendelijk)?
quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vriendelijkheid komt toch meer uit mensen zelf. Uit hoe ze zijn. Nepvriendelijkheid uit opportunisme is moeilijk lang vol te houden.quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mensen met macht hoeven niet vriendelijk te zijn. Iedereen doet al vriendelijk tegen hen.
Wat wel zo is is dat mensen met macht soms mensen zijn met een duidelijke visie en overtuiging. Dat soort mensen is soms bijzonder lastig om mee om te gaan omdat ze vaak moeite hebben met tegenspraak of mensen die het niet met hen eens zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:27 schreef Perrin het volgende:
Dat kan. Maar mensen met macht zijn verdacht vaak behoorlijk onuitstaanbaar
Wilde het net zeggen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat wel zo is is dat mensen met macht soms mensen zijn met een duidelijke visie en overtuiging. Dat soort mensen is soms bijzonder lastig om mee om te gaan omdat ze vaak moeite hebben met tegenspraak of mensen die het niet met hen eens zijn.
Een voorbeeld is Steve Jobs. Hele vervelende vent maar een machtige visionair geweest.
Naja dat is wel een beetje kort, het is maar net hoe je het bekijkt. Als het over macht gaat betekent dat niet direct pavlov een schurk van een bankier, een dictator of een Russische oligarch.quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:40 schreef Perrin het volgende:
Yup. Vaak zijn dat soort mensen niet onterecht onuitstaanbaar. Ze zijn soms ook echt een stap verder dan de rest. Maar het feit blijft volgens mij staan dat hoe machtiger hoe onvriendelijker - in het algemeen.
Mwah, niet iedereen op een machtige positie heeft hetzelfde karakter. George Bush jr. schijnt, ondanks zijn beleid, een hele aardige vent te zijn in de omgang.quote:Op donderdag 2 januari 2014 23:40 schreef Perrin het volgende:
Yup. Vaak zijn dat soort mensen niet onterecht onuitstaanbaar. Ze zijn soms ook echt een stap verder dan de rest. Maar het feit blijft volgens mij staan dat hoe machtiger hoe onvriendelijker - in het algemeen.
Dat weet niemand. Maar in het POL forum ben ik volgens mij niet onaardiger geworden tegen mijn forumgenoten sinds ik er mod ben om maar eens wat te noemen. Terwijl ik daar nu heel machtig op de vierkante nanometer ben geworden.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 00:04 schreef Perrin het volgende:
Hex volgens mij wordt ook jij een onuitstaanbare machtswellusteling zodra jij de touwtjes in handen hebt![]()
Er zijn ook mensen met een lage sociale status omdat ze juist zulke onuitstaanbare types zijn. Als iedereen een pesthekel aan je heeft, en je verder niets anders hebt omdat te compenseren dan kom je ook niet ver. Lang niet iedereen is slim en handig genoeg om zich sociaal te gedragen.quote:Maar volgens mij is er dus wel degelijk een correlatie.. Vriendelijkheid is (o.a.) een middel om dingen gedaan te krijgen en daar hebben mensen met relatief lagere sociale status meer behoefte aan dan mensen die hoger op de ladder staan.
Dat doen vooral mensen met een narcistische persoonlijkheid. Nu kunnen narcisten ook wel machtsposities krijgen maar het zijn doorgaans mensen zonder visie. Maar zoiets verschilt ook van mens tot mens.quote:Likken naar boven, trappen naar beneden enzo
Ik zou de mathematical Tripos te Cambridge eens proberenquote:Op donderdag 2 januari 2014 13:35 schreef Ouder1 het volgende:
:
De enige opleiding die te moeilijk zou kunnen zijn is er één voor hoogbegaafden, door hoogbegaafden geschreven. Die zijn er vrijwel niet, zeker geen officieel erkende opleidingen.
Je verkloot quotes want dat heb ik niet gezegd, maar gequote van een website.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 01:50 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik zou de mathematical Tripos te Cambridge eens proberen
ah, ok dan heb ik het tegen die websitequote:Op vrijdag 3 januari 2014 09:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je verkloot quotes want dat heb ik niet gezegd, maar gequote van een website.
quote:According to a study to be discussed this month at a gathering of Nobel prizewinners, people blessed with more symmetrical facial features, which are considered more attractive, are less likely to co-operate and more likely to selfishly focus on their own interests.
Het probleem met het geven van dezelfde task aan 2 mensen met zeer uiteenlopende cognitieve niveaus is dat het voor de 1 te hoog kan zijn, maar voor de ander weer -te- laag...levert ook weer (soms serieuze) problemen op.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 21:51 schreef Spanky78 het volgende:
Mensen die werk hebben dat coginitef erg zwaar is zijn ook minder aardig. Er is dan gewoon minder capaciteit over om aardig te zijn. Wat dat betreft zouden hoogbegaafden juist wel aardiger zijn dan minder begaafden, aangezien ze meer ruimte over hebben bij dezelde taskload.
Ik heb even geen zin om het onderzoek te googlen, maar het kwam erop neer dat mensen die zware cognitieve taken uitvoeren minder empathisch zijn en daarmee minder vriendelijk worden gevonden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |