goede antwoorden heb jij altijdquote:Op donderdag 2 januari 2014 11:23 schreef BrandX het volgende:
EQ en IQ zijn twee verschillende dingen, dus de hoogte van IQ zou dan los staan van de hoogte van iemandzijn / haar EQ, Ook beide standpunten (door IQ beter kunnen snappen hoe te gebruiken c.q. door IQ te arrogant om tijd te verdoen aan) vereffend dit weer over het gemiddelde aantal mensen genomen.
Daarbij is gemaakte aardigheid die niet van nature voor dat type moment al aanwezig is in de persoon, precies dat: gemaakt. En 'gemaakte' emotie/affectie/emphatie is iets wat de andere persoon doorgaans feilloos doorheeft en dus nooit het volledig gewenste effect heeft en vaak zelfs averechts werkt.
Als je het puur op iemands aardigheid/vriendelijkheid bekijkt, dan is er volgens mij geen correlatie tussen intelligentie en aardig zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:45 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik vroeg me af of er ooit onderzoek hiernaar is gedaan. Heel vaak wordt intelligentie gezien als een voordeel en dat is ook zo. Maar er zijn ook bepaalde nadelen.
Ik weet niet of er mensen hier zijn met een objectieve antwoord, iemand die persoonlijkheidspsychologie studeert en vanwege een ander reden weet of mensen die bovengemiddeld intelligent zijn gemiddeld minder aardig/vriendelijk/meegaand zijn, of in ieder geval zo gevonden worden.
Ik weet dat knappe mensen gemiddeld minder aardig zijn, uit onderzoek gebleken. Fysiek sterkere mensen ook. Wie weet is het ook zo bij intelligentie?
Dit. Het idee dat voor elke positieve eigenschap een negatieve eigenschap moet bestaan wordt vooral de wereld ingeholpen door mensen die zelf niet perfect zijn en dat niet kunnen accepteren. Laagopgeleide mensen denken dat zij gezellig en sociaal zijn, en hoogopgeleiden niet, etc. Allemaal onzin.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:02 schreef Fokpop het volgende:
Persoonlijkheid is geen zero sum game, als je dom bent en lelijk hoeft dat niet gecompenseerd te worden met een supergoede persoonlijkheid. Er zijn genoeg mensen die dom, lelijk en kut zijn.
Een computer is verre van intelligent, juist extreem dom. Die kan namelijk niets meer of minder dan wat je er in stopt. Kenmerk van intelligentie is juist dat je met die informatie meer kunt dan de informatie zelf; verbanden leggen, conclusies trekken, problemen oplossen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:02 schreef Canillas het volgende:
Hoe groter je denkvermogen hoe 'makkelijker' het in je hoofd leven en niet echt aanwezig in jezelf zijn is en dus ook hoe verder je verwijderd bent van het ervaren van wat je voelt. Dingen als aardig zijn, rekening houden met een ander en meeleven zijn gevoelsmatige zaken, iemand die geleefd wordt door het in het hoofd leven kan daar 'gewoonweg' niet (zo makkelijk) bij. Er zit een groot verschil tussen intelligent (een computer bijv is intelligent) en slim/wijs zijn, dat heeft veel meer met voelen, intuïtie en compassie te maken.
En ik ken aardig wat hele domme hoogopgeleide mensen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:07 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dit. Het idee dat voor elke positieve eigenschap een negatieve eigenschap moet bestaan wordt vooral de wereld ingeholpen door mensen die zelf niet perfect zijn en dat niet kunnen accepteren. Laagopgeleide mensen denken dat zij gezellig en sociaal zijn, en hoogopgeleiden niet, etc. Allemaal onzin.
Ook dat kan gewoon inderdaad.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En ik ken aardig wat hele domme hoogopgeleide mensen.
Andersom kan trouwens ookquote:Op donderdag 2 januari 2014 12:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En ik ken aardig wat hele domme hoogopgeleide mensen.
Doen alsof je aardig bent =/ aardig zijnquote:Op donderdag 2 januari 2014 12:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoe definieer je aardig zijn? Je kan aardig doen zonder dat het oprecht is. Ben je dan aardig of doe je alsof?
Als je doet alsof je aardig bent, dan hoef je dat niet te zijn.quote:aardig
1: aangenaam in omgang
Klopt, en in gevallen dat ze vast zitten in het constant analyseren en verder kijken en dat niet los kunnen laten heeft het toch wel iets doms, aangezien je dan je leven mist terwijl je in je hoofd bezig bent.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:11 schreef Ouder1 het volgende:
Een computer is verre van intelligent, juist extreem dom. Die kan namelijk niets meer of minder dan wat je er in stopt. Kenmerk van intelligentie is juist dat je met die informatie meer kunt dan de informatie zelf; verbanden leggen, conclusies trekken, problemen oplossen.
Slim zijn heeft ook niets te maken met 'voelen', intuïtie of compassie. Hoog intelligente mensen kunnen prima voelen, compassie hebben en intuïtie hebben. Wat zij daar echter mee doen en hoe ze dat uiten is anders dan bij de doorsnee bevolking. Zij kijken daarbij namelijk vaak veel verder dan anderen doen.
Je bent aardig als je aardig bent in een situatie waar het niet nodig is. Zoals bij mij bij aan de pomp viel er niks te winnen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:13 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoe definieer je aardig zijn? Je kan aardig doen zonder dat het oprecht is. Ben je dan aardig of doe je alsof?
Intelligentie is grotendeels aangeboren en derhalve geen (persoonlijke) prestatiequote:Op donderdag 2 januari 2014 12:17 schreef Villas_Rubin het volgende:
Ook 'domme' mensen kunnen natuurlijk nors en onvriendelijk zijn, maar over het algemeen klopt het wel redelijk denk ik. Met intelligentie komt vaak ook meer moeilijkdoenerij + mensen hebben de neiging hun intelligentie als een prestatie te beschouwen of zo, wat leidt tot narcisme, met arrogantie en hooghartigheid tot gevolg.
Nee toch? Kijk, de één is heel slim, de ander is heel sportief (fysiek), de volgende bloedmooi of weer extreem sociaal. Waarom ervaart men mensen die op een gebied extreem uitblinken vaak als arrogant of hooghartig? Is dat niet omdat je zelf je minderwaardig voelt? Persoonlijk ken ik namelijk geen narcistische, moeilijkdoenerij mensen of 'intelligentie is een prestatie' personen die werkelijk intelligent zijn (hoog IQ hebben). Wel een aantal die dat van zichzelf denken maar de test niet durven te doen omdat ze weten dat ze dan falen als een baksteen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:17 schreef Villas_Rubin het volgende:
Ook 'domme' mensen kunnen natuurlijk nors en onvriendelijk zijn, maar over het algemeen klopt het wel redelijk denk ik. Met intelligentie komt vaak ook meer moeilijkdoenerij + mensen hebben de neiging hun intelligentie als een prestatie te beschouwen of zo, wat leidt tot narcisme, met arrogantie en hooghartigheid tot gevolg.
Hogeropgeleid (waar leid jij dat aan af bij de pomp?) is niet hetzelfde als intelligent al zitten er daar wel meer tussen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:22 schreef Cracka-ass het volgende:
Volgens mij klopt die stelling wel. Tijdens mijn studentenbaantje bij een benzinepomp kon je dat goed merken. Hoger opgeleiden waren over het algemeen ook minder opgewekt.
[..]
Je bent aardig als je aardig bent in een situatie waar het niet nodig is. Zoals bij mij bij aan de pomp viel er niks te winnen.
Dit.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
Dommere mensen doen vaker moeilijk om hun gebrek aan intelligentie te compenseren is mijn ervaring. Maar dat geeft nog niet iemand met een hogere intelligentie niet het recht om zelf ook eens moeilijk te doen.Ik doe ook wel eens moeilijk, maar daar zit meestal wel een reden achter die normaalgesproken niet of (en dit vooral) verkeerd begrepen wordt. Wat meestal gebeurt is dat mensen denken dat ik moeilijk doe terwijl dat helemaal niet zo is (is een veelgebruikte methode van copen omdat ze moeite hebben mijn argumenten te weerleggen ).
Dat zijn mensen die over de gehele linie als "niet-aardig" worden gezienquote:Op donderdag 2 januari 2014 12:25 schreef HSG het volgende:
Sommige mensen kunnen het nou eenmaal maken om met een houding rond te lopen van "ik mag andere mensen iets flikken maar oh wee als ze mij iets aandoen".
Klopt en daarvan heb je een heel groot categorie die niet willen inzien dat ze uiteindelijk er alleen voor staan.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:31 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat zijn mensen die over de gehele linie als "niet-aardig" worden gezien
Maar EQ staat natuurlijk absoluut niet gelijk aan aardig zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:23 schreef BrandX het volgende:
EQ en IQ zijn twee verschillende dingen, dus de hoogte van IQ zou dan los staan van de hoogte van iemandzijn / haar EQ, Ook beide standpunten (door IQ beter kunnen snappen hoe te gebruiken c.q. door IQ te arrogant om tijd te verdoen aan) vereffend dit weer over het gemiddelde aantal mensen genomen.
Daarbij is gemaakte aardigheid die niet van nature voor dat type moment al aanwezig is in de persoon, precies dat: gemaakt. En 'gemaakte' emotie/affectie/emphatie is iets wat de andere persoon doorgaans feilloos doorheeft en dus nooit het volledig gewenste effect heeft en vaak zelfs averechts werkt.
Ik vraag ook niet of intelligentie veroorzaakt dat mensen minder aardig zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:47 schreef Re het volgende:
het zal ook een perceptie zijn, van misplaatste zelfreflectie enerzijds en gebrek aan inlevingsvermogen anderzijds… als er al een correlatie is natuurlijk
Weet je hoe ik dat soort mensen noem? "Boeren". En weet je waarom? Omdat je die houding heel veel bij boeren ziet in hun eigen koninkrijkje (boerderij), veel meer nog dan bij de gemiddelde advocaat of andere WO-er.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:25 schreef HSG het volgende:
Sommige mensen kunnen het nou eenmaal maken om met een houding rond te lopen van "ik mag andere mensen iets flikken maar oh wee als ze mij iets aandoen".
Ik woon niet op het platteland en ook hier zie ik het voorkomen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Weet je hoe ik dat soort mensen noem? "Boeren". En weet je waarom? Omdat je die houding heel veel bij boeren ziet in hun eigen koninkrijkje (boerderij), veel meer nog dan bij de gemiddelde advocaat of andere WO-er.
Zo ongeveer alle vormen van intelligentie zijn gecorreleerd met IQ, de een wat meer dan de ander en wat uitzonderingen daargelaten.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:23 schreef BrandX het volgende:
Volgens mij heb ik een objectief antwoord gegeven, meer dan één zelfs.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:38 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik vroeg me af of er een correlatie was tussen intelligentie en vriendelijkheid. Dit is te meten met een IQ test en persoonlijkheidstest. Ik vroeg me af of er onderzoek hiernaar is gedaan en of mensen zijn met een objectieve antwoord hierop.
Hoogopgeleid staat niet gelijk aan hoog intelligent. Als je die koppeling niet los kunt laten is discussie zinloos. Intelligentie gaat over de hoogte van je IQ, niet over de dikte van je portemonnaie.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:40 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik woon niet op het platteland en ook hier zie ik het voorkomen.
En ook onder hoogopgeleide mensen.
Ik vind dat iemand die de WO toneelschool heeft gedaan nou niet echt een goed salaris verdienen. Maar ook onder de hoog intelligente mensen kom je best veel onaardige mensen tegen. Dus niet alleen boeren.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoogopgeleid staat niet gelijk aan hoog intelligent. Als je die koppeling niet los kunt laten is discussie zinloos. Intelligentie gaat over de hoogte van je IQ, niet over de dikte van je portemonnaie.
Op de korte termijn wel, op de lange termijn zie ik echter dat mensen juist minder naar dat soort mensen trekken. Hoe zit dat dan?quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:43 schreef Spanky78 het volgende:
Voor zover ik het kan zien word je aardiger gevonden als je in bepaalde situaties hulpvaardiger, begripvoller en meelevender bent dan verwacht. Doe je dit minder dan verwacht word je minder aardig gevonden.
Heb je er ook weleens over nagedacht dat hoog intelligente mensen doorsnee intelligente mensen eigenlijk verre van aardig vinden? En met hele goede redenen?quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:47 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik vind dat iemand die de WO toneelschool heeft gedaan nou niet echt een goed salaris verdienen. Maar ook onder de hoog intelligente mensen kom je best veel onaardige mensen tegen. Dus niet alleen boeren.
Nee leg eens uit want in mijn ogen is een mens gewoon een mens.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Heb je er ook weleens over nagedacht dat hoog intelligente mensen doorsnee intelligente mensen eigenlijk verre van aardig vinden? En met hele goede redenen?
Je kunt aan de pomp vrij gemakkelijk inschatten of mensen echt dom zijn, dat merk je al aan de interactie. Door te zien waar iemand werkt en wat hij rijdt kun je een redelijke schatting maken of iemand intelligent is.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hogeropgeleid (waar leid jij dat aan af bij de pomp?) is niet hetzelfde als intelligent al zitten er daar wel meer tussen.
Je hebt meer gradaties van intelligentie dan alleen maar dom of slim btwquote:Op donderdag 2 januari 2014 12:51 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Je kunt aan de pomp vrij gemakkelijk inschatten of mensen echt dom zijn, dat merk je al aan de interactie. Door te zien waar iemand werkt en wat hij rijdt kun je een redelijke schatting maken of iemand intelligent is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |