duidelijkheid. als je je kind zegt iets op te ruimen, dan moet het dat doen. Doet het dat niet, staat er een consequentie tegenover, bijvoorbeeld het betreffende speelgoed weggooien of geven. Wat ze er van leren? dat niet luisteren consequenties heeft. oftewel: door je dreigement waar te maken (wat je natuurlijk maar tijdelijk doet, door het in de kelder of op zolder of whatever te leggen) , maak je duidelijk dat je kind moet luisteren. Jij bent de baas, niet je kind.quote:Op maandag 30 december 2013 21:25 schreef Pvoesss het volgende:
Waarom je kind zo bang maken? Het is op een leeftijd dat het die impulsen nog niet onder controle heeft. Even verplaatsen werkt dan toch beter , (kind of keukentje)
Waarom gelijk angst geven dat je alles weg gaat geven.
En hoe leert ze er van?
Weet niet, leg eens uit dan? Ik kan haar wel 100 keer bij het keukentje verplaatsen, hoe kan ik haar dan uitleggen dat erop klimmen gevaarlijk is omdat het dan om kan vallen? Want ook dat heb ik dan al meerdere malen verteld. 1 keer nu gezegd dat het keukentje weg ging en ze hield op.quote:Op maandag 30 december 2013 21:25 schreef Pvoesss het volgende: Waarom je kind zo bang maken? Het is op een leeftijd dat het die impulsen nog niet onder controle heeft. Even verplaatsen werkt dan toch beter , (kind of keukentje
) Waarom gelijk angst geven dat je alles weg gaat geven. En hoe leert ze er van?
Met dreigen doelde ik op iets waar je me dreigt (quote:Op maandag 30 december 2013 21:22 schreef Susie het volgende:
[..]
Dat is dan toch ook "dreigen"? Ik heb Anouk ook uitgelegd dat het keukentje kan omvallen (zelfs even een stukje voor gedaan) maar evengoed het nog eens willen doen. Dus dan gezegd dat we het keukentje anders maar weg moesten geven.
Ik zou daarom ook kiezen voor het kind weghalen en niet het keukentje.quote:Op maandag 30 december 2013 21:37 schreef Susie het volgende:
[..]
Weet niet, leg eens uit dan? Ik kan haar wel 100 keer bij het keukentje verplaatsen, hoe kan ik haar dan uitleggen dat erop klimmen gevaarlijk is omdat het dan om kan vallen? Want ook dat heb ik dan al meerdere malen verteld. 1 keer nu gezegd dat het keukentje weg ging en ze hield op. Maar leg mij dan eens uit hoe ik het anders aan kan pakken, behalve haar aan iets anders proberen te zetten, want ze rent linea recta terug naar het keukentje. En hoezo angst? Dat zou ik ook wel uitgelegd willen krijgen. Of ik nu zeg dat het keukentje dan maar weg gaat of ik haal het keukentje echt weg, ik zie het verschil niet. Dat is dan toch hetzelfde als de stoel daar weghalen?
geniaalquote:Op maandag 30 december 2013 21:39 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Over opvoeding:
Ik zat van de week in de metro en er kwam een moeder naast me zitten en we zaten nogal dichtbij het 'harmonica' gedeelte van de metro en haar zoon van een jaar of 5 speelde er wel heel dichtbij totdat die moeder zei: 'pas je op, straks wordt je nog opgegeten' je zag dat joch echt verschrikt opkijken! Zijn reactie was: 'doet hij dat echt mama' die wat zat te lachen: 'nee hoor dat niet, maar ik heb liever niet dat je daar speelt'!
Jochie deed het daarna iig geen 2e keer meer
1. ik had het niet over opruimen.quote:Op maandag 30 december 2013 21:35 schreef DJMO het volgende:
[..]
duidelijkheid. als je je kind zegt iets op te ruimen, dan moet het dat doen. Doet het dat niet, staat er een consequentie tegenover, bijvoorbeeld het betreffende speelgoed weggooien of geven. Wat ze er van leren? dat niet luisteren consequenties heeft. oftewel: door je dreigement waar te maken (wat je natuurlijk maar tijdelijk doet, door het in de kelder of op zolder of whatever te leggen) , maak je duidelijk dat je kind moet luisteren. Jij bent de baas, niet je kind.
ken je het spreekwoord: zachte heelmeesters maken stinkende wonden?? een strenge aanpak werkt bij (sommige) kinderen nu eenmaal beter dan een softe kusjekroel aanpak.
Ik denk dat ieder hier z'n eigen opvattingen over heeft. Ik ben van de softe aanpak, wat volgens mij helemaal niets zegt over hoe duidelijk mijn aanpak voor mijn zoon is. Daarnaast ben ik ook niet zo van "de baas". Ik heb een mening, mijn kind heeft een mening. Ik leer hem niet perse dat ik de baas ben, wel dat we rekening met elkaar moeten houden. Nouja, softie dusquote:Op maandag 30 december 2013 21:35 schreef DJMO het volgende:
[..]
duidelijkheid. als je je kind zegt iets op te ruimen, dan moet het dat doen. Doet het dat niet, staat er een consequentie tegenover, bijvoorbeeld het betreffende speelgoed weggooien of geven. Wat ze er van leren? dat niet luisteren consequenties heeft. oftewel: door je dreigement waar te maken (wat je natuurlijk maar tijdelijk doet, door het in de kelder of op zolder of whatever te leggen) , maak je duidelijk dat je kind moet luisteren. Jij bent de baas, niet je kind.
ken je het spreekwoord: zachte heelmeesters maken stinkende wonden?? een strenge aanpak werkt bij (sommige) kinderen nu eenmaal beter dan een softe kusjekroel aanpak.
Ik snap je wel, zie vorige topic nog verschilletje dreigen en waarschuwen.quote:Op maandag 30 december 2013 21:38 schreef Mevr_Mus het volgende:
Mijn laatste post van het vorige topic:
[..]
Met dreigen doelde ik op iets waar je me dreigt (), maar (waarschijnlijk) niet uitvoert, bijv. geen cadeautjes of keukentje weggeven. Stoeltje opruimen is een realistisch "dreigement", wat makkelijk is uit te voeren en waarvan S. direct de consequentie merkt.
Maar los daarvan voelt het stoeltje weghalen, ofwel de verleiding om aan z'n impulsen toe te geven weghalen, meer als 'm even uit de situatie halen dan als een straf. /softie
Jullie gingen te snel voor iemand die mobiel mee probeert te pratenquote:Op maandag 30 december 2013 21:45 schreef Susie het volgende:
[..]
Ik snap je wel, zie vorige topic nog verschilletje dreigen en waarschuwen.
Ik zit ook mobiel heurquote:Op maandag 30 december 2013 21:47 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Jullie gingen te snel voor iemand die mobiel mee probeert te praten
dan kun je dus beter die keuken weghalen, zodat het kind er niet meer heen kán gaan!quote:Op maandag 30 december 2013 21:47 schreef Pvoesss het volgende:
Keuken in de badkamer? Melden dat het klaar is voor nu! en het kind terughalen als het er heen gaat?
Tuurlijk wel, maar weggeven en even uit speelplek halen is iets heel andersquote:Op maandag 30 december 2013 21:49 schreef Troeta het volgende:
oh, ik dacht dat het keukentje niet weg gehaald mocht worden..
dit. zonder meer dit.quote:Op maandag 30 december 2013 21:49 schreef Ticootje het volgende:
Ik ben wel gewoon de baas. Dingen gebeuren omdat ik het zeg. En dat klinkt heel hard, maar er is niets mee te bereiken bij die 2 meiden als ze maar een beetje ruimte krijgen. Ze halen de raarste ideeen in hun hoofd, kunnen geen 2 minuten spelen zonder huilen. Ik voel me soms ook echt vol continu een politieagent. Soms om 7 uur in de ochtend heeft de eerste al straf, lekker begin noem ik dat.
Ik vind dat alleen maar humoristisch van één kant, denk niet dat een vijfjarige (of jonger) er daar de humor van kan inzien.quote:Op maandag 30 december 2013 21:43 schreef DJMO het volgende:
[..]
geniaaldat is de soort opvoeding die ik bedoel. beetje humoristische dreiging kan echt geen kwaad.
Dus om kwart over 6 in de ochtend, als iedereen nog moet eten, schone luiers en kleren aan, terwijl ik 2 uur later op mijn werk moet zijn gaan we maar even naar de speeltuin?quote:Op maandag 30 december 2013 21:49 schreef bitterend het volgende:
Ik zou het kind weg halen bij de keuken en iets met het kind gaan doen
Ja? Doe jij dat niet?quote:Op maandag 30 december 2013 21:50 schreef Troeta het volgende:
[..]
Dus om kwart over 6 in de ochtend, als iedereen nog moet eten, schone luiers en kleren aan, terwijl ik 2 uur later op mijn werk moet zijn gaan we maar even naar de speeltuin?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |