abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 december 2013 @ 22:26:28 #1
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134852449
Orginele OP:

Meestal kijk ik niet naar RTL Late Night maar aangezien ik vandaag naar TVoH keek bleef ik even plakken. Een van de gasten is Linda de Mol die komt om 'reclame' te maken voor een nieuw goed doel wat zij heeft opgericht. Zij wil een kleine bijdrage leveren aan de bestrijding van armoede in Nederland. Zij gaf aan in de gaten te hebben dat haar kinderen behoorlijk geprivilligeerd opgroeien: riante woning in Het Gooi, hockyclub, opleiding van kinderen financieren, goed netwerk voor een stage etc.
Uit een onderzoekje van de Kinderombudsman is gebleken dat ongeveer 1 op de 9 kinderen in Nederland opgroeien in armoede: ze gaan zonder ontbijt naar school (niet vrijwillig! ;)), ze krijgen niet dagelijks een warme maaltijd, ze vieren thuis geen sinterklaas (geen geld voor), ze worden ziek gemeld voor school op hun verjaardag aangezien de ouder(s) geen traktatie kan/kunnen betalen. In het bijzonder komen arme inwoners van Nederland in de problemen wanneer ze onverwacht een extra rekening krijgen, bijv. voor de eigen bijdrage van de ziektekostenverzekering. Een oudere man gaf aan geen verjaardagscadeaus te kunnen kopen voor zijn kleinkinderen.

Kortom, armoede bestaat in Nederland. Het is niet van dezelfde orde als armoede in een ontwikkelingsland maar het is net zo goed schrijnend, niet alleen omwille van wat ze tekort komen maar ook aangezien kinderen die hier in armoede opgroeien en mensen die hier in armoede leven omringd worden door mensen (die de overgrote meerderheid vormen) die wel van alles hebben en krijgen wat voor hen niet is weggelegd. Het wordt je dus de hele tijd ingewreven, ook al is dat in veel gevallen hopelijk niet de bedoeling. Het valt mij op dat sinds Balkenende I armoedebestrijding een stiefkindje is geworden in de Nederlandse politiek. Soms is dat gebaseerd op inhoudelijke argumenten maar vaak is het louter gebaseerd op rechtse onderbuikgevoelens. Ik stel dat armoedebestrijding weer een speerpunt van beleid zou moeten worden. Politieke partijen, links en rechts, conservatief en progressief, moeten hier weer meer aandacht aan besteden.

En wij zijn nog steeds wel/niet arm.

Ga rustig verder
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134852862
nu krijgen we natuurlijk weer zo'n discussie wat armoede is.

meestal een hoop meningen die in de richting wijzen dat armoede niet echte armoede is. (als je het vergelijkt met Afrika)

Maar daarmee moet je het dan ook niet vergelijken, we wonen er niet, appels en peren.
Je moet ieders welvaart meten met diegene die het dichtst bij je staan.
In dit geval je mede Nederlanders.

In dat geval kun je spreken over armoede en ja het bestaat.
Hoewel geen geld voor cadeaus op bepaalde feestdagen eigenlijk buiten de discussie hoort te staan.
Het zijn immers nogal commerciele feesten en voegt verder niets toe aan je leven behalve de illusie dat het wel zo is.
pi_134854638
Dit zal altijd een lastige discussie blijven. Vooral als mensen bijvoorbeeld door een echtscheiding in de problemen komen. Hoe reëel is het dan dat de samenleving hier (deels) voor opdraait. Of iemand raakt z'n baan kwijt maar heeft in betere tijden nooit gespaard om een appeltje voor de dorst te hebben, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de buurman/vrouw die een buffertje heeft aangelegd voor mindere tijden. Kortom, hier komen we inderdaad nooit uit !
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_134857674
Klopt Roadrats.... of mensen die hun levensstijl niet willen aanpassen als ze hun baan kwijt zijn of een mindere baan moeten accepteren, soms moet je een jaartje niet op vakantie gaan, dat je buurman wel gaat moet je gewoon niks van aantrekken.

Wij hebben ook een redelijk flinke buffertje voor als iets kapot gaat of de auto in de prak gereden wordt en dat soort dingen, vrienden van ons hebben bijv helemaal geen buffer en zeggen ja heb overwaarde in mijn huis dan betaal ik het daar wel van... :')
Interessant he ?
pi_134858490
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 21:10 schreef betyar het volgende:

[..]

2004, toen was ik 24. Op dat huisje hebben wij enkel een verbouwingshypotheek van 145K. :P :P
Het scheelt natuurlijk ook wel dat jij waarschijnijk met 16 al begon met werken, en verrekte handig bent.
Veel van mijn oude klas/schoolgenoten in het dorp waar ik vroeger woonde, hebben een nieuwbouwhuis gebouwd op het nieuwbouwplannetje in het dorp.
De meeste van die jongens waren halverwege de 20, de meeste zijn begonnen met werken in de bouw toen ze 16 waren.
Samen met vrienden en familie hebben ze met eigen handen hun (vrijstaande) huis gebouwd.
Maar dan was het in het begin ook wel even slikken, geen dure vakantie en geen dure auto.
Kwestie van prioriteiten.
  maandag 30 december 2013 @ 00:17:30 #6
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_134859299
Hm. 1 op 9 kinderen? Dat lijkt mij wel heel veel.

En ouders die hun kinderen thuishouden op verjaardagen wegens de kosten van een traktatie? Ze zouden ook zelf koekjes kunnen bakken. Hoeft allemaal niet veel te kosten.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_134866224
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 00:17 schreef Strani het volgende:

En ouders die hun kinderen thuishouden op verjaardagen wegens de kosten van een traktatie? Ze zouden ook zelf koekjes kunnen bakken. Hoeft allemaal niet veel te kosten.
Je moet niet vergeten dat armoede ook betekent dat je kind niet op hockey kan ivm financien. als de buurkinderen dan wel kunnen.
Daarnaast is armoede ook als je niet op vakantie kan.

Deze definitie komt rechtstreeks uit het rapport.

Ik vind dan 1 op 9 nog weinig eigenlijk.

Koekjes bakken? _O- _O- weet je wel hoeveel tijd dat kost..... 8)7 De mensen die geen geld hebben voor traktaties gaan dit nooit en te nimmer doen. :Y Dat kan je vergeten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_134885150
Kinderen is sowieso een vrijwillige keuze, soms hoor je mensen zeggen ja maar ik heb een gezin met 3/4 kinderen en kan het bijna niet betalen.

dat je niet vooraf nadenkt heb ik wel een inkomen dat zoveel kinderen kan opvoeden.

En je bent echt niet arm als je kind geen luxe sport kan betalen hoor, een avondje gym van 10,- per maand vinden kinderen al heel leuk hoor.
Interessant he ?
  maandag 30 december 2013 @ 19:01:51 #9
365231 Fera
Fire & Blood
pi_134887349
Mensen die huilen omdat ze een jaar niet op vakantie kunnen. Dat vind ik wel heel erg. :')
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_134887617
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2013 19:01 schreef Fera het volgende:
Mensen die huilen omdat ze een jaar niet op vakantie kunnen. Dat vind ik wel heel erg. :')
Ligt aan de situatie vind ik. Er zijn ook mensen die al jaren geen vakantie kunnen betalen, ondanks dat ze toch een inkomen uit arbeid hebben, maar daar onvoldoende inkomen uit krijgen.

Persoonlijk vind ik het erger dat er mensen zijn die huilen als ze niet meer 2 of 3 keer per jaar op vakantie kunnen. Ja, die bestaan ook. :')

Die mensen leven dan weliswaar niet in armoede, maar klagers heb je onder alle lagen van de bevolking. Mensen in armoede hebben in ieder geval nog een fatsoenlijke reden om te klagen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_134887688
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2013 19:01 schreef Fera het volgende:
Inderdaad ja, maar er zijn ook rijke mensen die huilen omdat ze een jaartje langer in hun lease BMW moeten rijden :')
Interessant he ?
  maandag 30 december 2013 @ 19:09:38 #12
365231 Fera
Fire & Blood
pi_134887777
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 19:06 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ligt aan de situatie vind ik. Er zijn ook mensen die al jaren geen vakantie kunnen betalen, ondanks dat ze toch een inkomen uit arbeid hebben, maar daar onvoldoende inkomen uit krijgen.

Persoonlijk vind ik het erger dat er mensen zijn die huilen als ze niet meer 2 of 3 keer per jaar op vakantie kunnen. Ja, die bestaan ook. :')
Jezus. :') Maar ik doelde ook op mensen die de vakantie een keer moeten laten. Als je jarenlang niet kunt, kan dat op een gegeven moment wel frustrerend zijn inderdaad. Maar ik ben ook al een paar jaar niet op vakantie geweest, maar om het meteen armoede te noemen ... Er zijn belangrijkere dingen waarvoor je dankbaar kunt zijn dat je die nog wel kunt betalen, lijkt me.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
  maandag 30 december 2013 @ 19:11:17 #13
365231 Fera
Fire & Blood
pi_134887866
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 19:08 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Inderdaad ja, maar er zijn ook rijke mensen die huilen omdat ze een jaartje langer in hun lease BMW moeten rijden :')
:')

Ik en mijn vriend hebben laatst vreselijke pech met de auto gehad. Toen kregen we de i10 van mijn stiefmoeder, 5 jaartjes oud. Het voelde als de loterij winnen! :o
pi_134888252
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je moet niet vergeten dat armoede ook betekent dat je kind niet op hockey kan ivm financien. als de buurkinderen dan wel kunnen.
Daarnaast is armoede ook als je niet op vakantie kan.

Deze definitie komt rechtstreeks uit het rapport.

Ik vind dan 1 op 9 nog weinig eigenlijk.

Koekjes bakken? _O- _O- weet je wel hoeveel tijd dat kost..... 8)7 De mensen die geen geld hebben voor traktaties gaan dit nooit en te nimmer doen. :Y Dat kan je vergeten.
Dan vraag ik me af waarop dat gebaseerd is. Ik geloof best dat er armoede in Nederland is, maar dat gaat toch wel verder dan een jaartje niet op vakantie.
ROBODEMONS..................|:(
pi_134891674
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 19:06 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Die mensen leven dan weliswaar niet in armoede, maar klagers heb je onder alle lagen van de bevolking. Mensen in armoede hebben in ieder geval nog een fatsoenlijke reden om te klagen.
Vakantie nemen is niet alleen een luxe maar ook gezond.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_134891732
Als je geen kaviaar eet, 3 keer per jaar op vakantie kunt , geen Nike's kan kopen etc dan noemen ze het armoede in NL. Laten we ondernemers nog maar meer belasten zodat we gratis geld kunnen geven aan zielige mensen.

[ Bericht 4% gewijzigd door PaulieWalnuts op 30-12-2013 20:37:10 ]
pi_134893346
ik ben nog nooit op vakantie geweest :') ik moet wel heel arm zijn ;(
  maandag 30 december 2013 @ 20:52:59 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134893721
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 00:17 schreef Strani het volgende:

In grote steden leeft 1 op de 6 huishoudens in armoede. Het verschilt wel per gemeente, maar 1 op 9 kinderen is zo gek nog niet.

Koekjes bakken voor de hele school gaat je ook aardig wat flappen kosten. 5 pakken lays (of godverhoedde het, crocky/aldi :') ) uitdeelverpakking aanschaffen is meer de goedkope pauper/tokkie optie dan de keuze moeder van Sterre die even voor iedereen chocoladekoekjes loopt te bakken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_134894802
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 20:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
ik ben nog nooit op vakantie geweest :') ik moet wel heel arm zijn ;(
Neen, er zijn ook goede middenklassers in de ICT wereld en financiële dienstverlening die ernaar tenderen om nooit op vakantie te gaan. Vandaar dat in sommige bedrijven dit zelfs verplicht is (voor geschoold personeel waar per slot van rekening ook kapitaal in is gestopt).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_134900088
Er zijn ook zat gezinnen dat al jaren niet op vakantie gaat omdat ze sparen voor de studies voor hun kinderen, of ze willen een andere auto of een nieuw interieur.
Aan vakantie kan je niet echt zien of iemand arm is, er zijn ook mensen met weinig inkomen maar een gigantisch vermogen hebben... wat zijn die dan ?
Interessant he ?
pi_134914509
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 22:36 schreef Zwolsboy het volgende:
Er zijn ook zat gezinnen dat al jaren niet op vakantie gaat omdat ze sparen voor de studies voor hun kinderen, of ze willen een andere auto of een nieuw interieur.
Aan vakantie kan je niet echt zien of iemand arm is, er zijn ook mensen met weinig inkomen maar een gigantisch vermogen hebben... wat zijn die dan ?
toch vindt het scp dat wel... die heeft dat als criteria in wie arm is en wie niet.
Daarom vind ik die 1 op de 9 kinderen en die 1,5 miljoenhuishoudens eigenlijk nog weinig.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_134920240
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

toch vindt het scp dat wel... die heeft dat als criteria in wie arm is en wie niet.
Daarom vind ik die 1 op de 9 kinderen en die 1,5 miljoenhuishoudens eigenlijk nog weinig.
Dit is in mijn ogen een dubieus staaltje politiek bedrijven. In mijn ogen draait armoede om echt niet de touwtjes meer aan elkaar kunnen knopen en eerste levensbehoeften. Nu kun je dat iets afzwakken, maar dan nog valt vakantie (in de zin van er echt op uit) daar mijns inziens niet onder.

Wat veel beter is als indicatie hoe mensen er financieel aan toe zijn, is om te kijken hoeveel gezinnen er van salaris naar salaris leven. Wanneer ik mijn zus hoor over sommige werknemers in de organisatie waar ze voor werkt, is dat iets wat meer voorkomt dan je zou denken. Dan nog is dat geen armoede op zich, maar niet om kunnen gaan met geld, wat vaak een rol speelt.
  dinsdag 31 december 2013 @ 12:36:09 #23
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134920422
Maar als ik een jaar niet op vakantie ga ben ik voor het SCP toch niet arm, dat kan toch niet het enige criterium zijn?
pi_134923179
De armoedegrenzen zijn al eens verlaagd (waardoor er statistisch zgn. minder armoede was in Nederland). Je kunt er over discussiëren wat men nou armoede vindt (sommigen vinden elke dag warm eten al overbodige luxe; ik niet) maar de trend is sowieso negatief.

De vervolgvraag is dan, ten bate van wie?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134927841
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 12:36 schreef pfaf het volgende:
Maar als ik een jaar niet op vakantie ga ben ik voor het SCP toch niet arm, dat kan toch niet het enige criterium zijn?
er zijn meer criteria... bv je kind kan niet op sport omdat de ouders dat niet kunnen betalen. Het gaat niet zozeer dat je niet op vakantie bent gegaan, maar meer dat je een vakantie 1x per jaar niet kan betalen. Dan ben je volgens het scp arm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')