abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 december 2013 @ 16:45:30 #201
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134880772
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2013 16:35 schreef Litpho het volgende:

[..]

De media ok, maar wat wil je nou nog meer meehebben aan een concessieverlener die van ome Jeroen nooit eens mag zeggen "dit hadden we zo niet afgesproken"?
Een overheid bepaald, prima maar gaat het mis dan geven ze niet thuis. Wel janken wegens slecht onderhoud en veel vertragingen maar men verwacht wel een behoorlijke winst.

Voor een dubbeltje zit je nooit op de eerste rang. Zelfs Zwitsers begrijpen dat, alleen is de overheid nog niet zover. Althans sommige.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134881422
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 16:25 schreef madeleine-b het volgende:
Wat ik mij dus afvraag met al die lumineuze plannen om het HRN/lijnen uit elkaar te halen: gaat er ook maar 1 trein meer van rijden?
Volgens mijn lekenblik zit in de ruime Randstad het spoornet (op wat "finetuning" na) behoorlijk vol.

Zo nee dan wordt het dus een verhaaltje van meer kosten en minder flexibiliteit voor de reiziger als het gaat over de te kiezen routes.
Is het wenselijk om meer treinen te laten rijden? Ik denk dat service en informatie belangrijkere pijlers moeten zijn dan nog meer frequentie. Uitgezonderd metronetwerken is het echt wel heel goed geregeld in Nederland hoor qua verbindingen.
pi_134881438
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 16:45 schreef Cherna het volgende:

[..]

Een overheid bepaald, prima maar gaat het mis dan geven ze niet thuis. Wel janken wegens slecht onderhoud en veel vertragingen maar men verwacht wel een behoorlijke winst.
Twee verschillende overheden. Het gejank is grotendeels Tweede Kamer (en dat kan NS veilig negeren dankzij de excuustruusjes op IenM) en de winstverwachting is MinFin. Dat laatste schiet inderdaad niet op, eens.

Wat mij betreft zou het beter zijn voor iedereen als de aandelen NS eens weggaan bij de overheid zodat het spanningsveld tussen concessieverlener en dividendontvanger weggenomen wordt. Nu is de NS vlees noch vis en schippert tussen commercieel en overheidsbedrijf waar het haar uitkomt.

De hamvraag is natuurlijk dan wel waar je met die aandelen naar toe wilt... Ik kan me zo voorstellen dat het huidig personeel niet op een Essentje zit te wachten.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 30 december 2013 @ 17:03:00 #204
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134881600
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 16:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom? Qua uitvoerbaarheid of qua nut voor de reiziger?

Als, ik noem maar wat, Veolia de stoptreinen Roermond-Sittard-Maastricht/Heerlen zou gaan rijden op dezelfde tijden als de NS dat nu doet, dan maakt dat toch verder niet veel uit?
(Tussen Arnhem en Nijmegen rijdt nu ook al een raar rood treintje tussen de NS-IC's en sprinters door, en van goederentreinen op wat voor hoofdlijn dan ook kijkt al lang niemand meer op)
Maar gaan ze dat doen. Zij zullen eerder gaan kijken of het mogelijk is hun stoptreinen te laten aansluiten op het busvervoer in de regio.
Uit ervaring weet ik dat men vaak niet op elkander wacht. Laat ik eens een voorbeeld benoemen. NS garandeert altijd de laatste aansluiting op de dag. Stel je moet naar Valkenburg. Neemt de laatste aansluiting vanuit Adam dat mogelijk is om Valkenburg te bereiken. Nu stel dat ik te laat in Maastricht aankom door een vertraging. Veolia wacht niet en NS geeft alleen de garantie tot Maastricht. Zou NS wel rijden op Valkenburg dan had NS die garantie moeten geven.

En de goederentrein is inderdaad ook wel zo. Maar als jij dan vertraging oploopt omdat er een goederentrein voor je hangt dan schuif je het probleem maar op NS. Want NS is dan immers te laat en halen de cijfers niet meer. En juist door de goederentrein klagen zoveel reizigers. Hoe vaak ik niet te horen krijg welke oetlul laat die goederentrein nu voor je rijden waardoor ik mijn aansluiting mis.
Waar leg je de kosten. Dat worden mooie tijden voor advocaten.
Rijd er een iemand op het spoor is dat al wat eenvoudiger. Dan kan een TRDL ook keuzes maken. Maar ook de TRDL zit vast aan ingekochte spoortijd van een goederenboer. Sterker nog. Hij heeft een marge van 3 min. Dus een goederentrein die 3 minuten later vertrekt heeft nog altijd recht op zijn pad. Maar voordat een goederentrein op gang is zijn die drie minuten voor een IC vaak een probleem.
pi_134881952
Is het in deze een fout van NS, ProRail, Veolia, Derden?
Opdracht: Zorg dat de reiziger thuis komt, financieel gesteggel achteraf oplossen.
  Redactie Sport maandag 30 december 2013 @ 17:13:14 #206
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_134882058
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 14:10 schreef Cherna het volgende:

[..]

Er is niets mis het het beroep van een buschauffeur. Ook een zwaar beroep.
Maar totaal iets anders. In een bus schakel(tenzij automaat) je , moet je sturen etc, veel frequenter optrekken en remmen, je maakt deel uit van het verkeer dat altijd anders is. Je maakt meer handelingen. Dan liggen de rijtijden op 2,5 uur. Een machinist moet in staat worden geacht om minimaal 4,5 uur te rijden.
Een machinist is een proces operator op rails, die niets meer doet dan het observeren en opvolgen van de seinen etc.
Nogmaals eigenlijk zou je zelf eens een keer een jaar lang alleen maar de stopper moeten rijden tussen Weert en Eindhoven. Dan praat je wel anders.
Als buschauffeur rij ik ook wel eens langer dan 4 uur hoor, vaak heb je dan na een half uur of uur wel even een paar minuten tijd waarin je stil staat. En als je een beetje vertraging hebt ben je die tijd ook kwijt...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 30 december 2013 @ 17:14:10 #207
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134882098
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:11 schreef b2py het volgende:
Is het in deze een fout van NS, ProRail, Veolia, Derden?
Opdracht: Zorg dat de reiziger thuis komt, financieel gesteggel achteraf oplossen.
Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
  maandag 30 december 2013 @ 17:14:57 #208
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134882124
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Cherna het volgende:

[..]

Waarom moet ik als vervoerder die alleen maar rijd tot Eindhoven zorgen dat iemand in Adam terecht kan komen? Of de stopper naar Den Bosch moet halen. Dat gaat mij dan toch niets aan. Ik heb mijn taak netjes afgewerkt als vervoerder. Namelijk tot Eindhoven zoals is afgesproken in de concessie.
Dat probleem kan door de treindienstleiding worden opgelost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 30 december 2013 @ 17:16:17 #209
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134882196
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:13 schreef dennistd het volgende:

[..]

Als buschauffeur rij ik ook wel eens langer dan 4 uur hoor, vaak heb je dan na een half uur of uur wel even een paar minuten tijd waarin je stil staat. En als je een beetje vertraging hebt ben je die tijd ook kwijt...
Ja dat snap ik, maar als daardoor die reiziger zijn aansluiting niet haalt zorg jij dan dat hij thuis komt(laatste aansluiting). Als de vervoerder waar je werkt daar niets te zoeken heeft?
  maandag 30 december 2013 @ 17:17:23 #210
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134882248
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat probleem kan door de treindienstleiding worden opgelost.
Ik hoop het.
pi_134882386
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 17:14 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je had het net nog over Valkenburg en laatste trein, nu haal je er weer iets totaal anders bij.

Welke afspraken over eventuele laatste aansluitingen worden gemaakt? Wie is daar verantwoordelijk voor? In bijzondere gevallen zoals stremmingen, wie is er dan verantwoordelijk? Welke acties nemen we in geval van stremmingen?

De antwoorden van de vragen hierboven timmeren jouw problematiek dicht.
  maandag 30 december 2013 @ 17:21:10 #212
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134882448
Het is in ieder geval een probleem dat oplosbaar is. Als er al redenen zijn om de aanbesteding niet te willen, dan is dit er geen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_134883951
Achja, denk dat iedereen wel weet hoe het zit met aanbestedingen en opknippen. Allemaal mooie politieke praatjes vooraf, maar een hoop ellende achteraf. Zoals gebruikelijk met 'Europa' :')

- Treinen van concurrerende bedrijven gaan echt niet vaker op elkaar wachten. Doen ze nu ook (meestal) al niet.
- De politiek gaat echt geen extra toezicht houden of alles wel in goede banen wordt geleid. Doet ze nu ook al niet.
- Prijzen gaan echt niet dalen, ze gaan stijgen want al die lijntjes zijn van zichzelf vaak niet winstgevend genoeg. En al die aanbestedingen en opbiedende bedrijven moeten/willen het geld ook ergens mee terugverdienen ;) en dan krijg je misschien ook nog wel te maken met bepaalde eisen die bij de aanbesteding komen: zoals nieuw, modern materieel voorzien van de laatste technische snufjes (iets wat we bij busbedrijven al veel zien).
- Reizen binnen Nederland zal lastiger worden, denk aan vaker overstappen, meer gedoe met uit/inchecken, gezeik over tarieven etc.

En dan blijft er nog het chauvinistische huzarenstukje over: willen we Nederland nou echt (grotendeels) laten overnemen door buitenlandse bedrijven?
pi_134884157
De treinen van Arriva wachten in Groningen doorgaans best op de IC uit het zuiden.

En verder betekent aanbesteding ook niet automatisch dat er iemand anders dan NS komt te rijden. Dat is ook helemaal niet de bedoeling, het is de bedoeling dat de spoorwegbedrijven door concurrentie beter hun best gaan doen. Als NS dan als beste uit de bus komt, helemaal prima.

In Duitsland zag je ook al gauw (bijv. in de concessie NRW RE2/RB42) dat de DB heus wel beter kon als ze een beetje gepusht werden.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2013 17:57:21 ]
pi_134884249
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:56 schreef Igen het volgende:
De treinen van Arriva wachten in Groningen doorgaans best op de IC uit het zuiden.

En verder betekent aanbesteding ook niet automatisch dat er iemand anders dan NS komt te rijden. Dat is ook helemaal niet de bedoeling, het is de bedoeling dat de spoorwegbedrijven door concurrentie beter hun best gaan doen. Als NS dan als beste uit de bus komt, helemaal prima.
In Groningen misschien, echter ken ik hier zat voorbeelden waarbij het niet gebeurd (oosten des lands :+

Overigens denk ik niet dat als het op aanbesteden aankomt de NS opkan tegen grootmachten als Arriva/Veolia en al wat er dan nog meer rondtuft in de EU.
  maandag 30 december 2013 @ 18:02:31 #216
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134884389
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:20 schreef b2py het volgende:

[..]

Je had het net nog over Valkenburg en laatste trein, nu haal je er weer iets totaal anders bij.

Welke afspraken over eventuele laatste aansluitingen worden gemaakt? Wie is daar verantwoordelijk voor? In bijzondere gevallen zoals stremmingen, wie is er dan verantwoordelijk? Welke acties nemen we in geval van stremmingen?

De antwoorden van de vragen hierboven timmeren jouw problematiek dicht.
Afspraken die er zijn is dat de reiziger gegarandeerd word om daar te komen waar de vervoerder rijd. En dan heb ik het over de laatste treinen.

Als je diverse vervoerders hebt vervalt dat. Want iedereen heeft zijn eigen winkel en eigen directie en ziet andere vervoerders als concurrenten. Als hij al moet wachten op aansluiting dat nu niet het geval is want Veolia hoeft niet op mij te wachten bij de laatste aansluiting als ik vertraging maak, dan snap je wel dat je net als in de bouwwereld een soort van meerwerk krijgt en dan word met een vork geschreven. Nog maar te zwijgen over de genomen beslissingen die niemand meer durft te nemen. Iedereen wacht op elkander voordat men überhaupt iets durft te ondernemen. Ik heb dat in de engineeringswereld al meemaakt.

Dus als ik als vervoerder de IC rijd naar Maastricht en iemand moet in Bunde zijn maar vervoerder X rijd die stopper vanaf Maastricht, dan is het nog maar de vraag of die blijft wachten. En de IC vervoerder ja die vind het prima want die hoeft geen taxi meer te regelen immers hij voorziet de stoptrein niet en voor hem is Maastricht voldoen aan de eisen, precies volgens de afspraak. En geloof mij maar dat de kosten oplopen en behoorlijk als de vervoerder x van de stoptrein een half uur langer moet wachten en hij daardoor weer anderen dupeert die bijvoorbeeld nog een bus moeten halen.

Ja het probleem is oplosbaar, welk probeem niet. Alleen moet je je afvragen tegen welke prijs.
pi_134884403
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:51 schreef GlenSpey het volgende:
Achja, denk dat iedereen wel weet hoe het zit met aanbestedingen en opknippen. Allemaal mooie politieke praatjes vooraf, maar een hoop ellende achteraf. Zoals gebruikelijk met 'Europa' :')

- Treinen van concurrerende bedrijven gaan echt niet vaker op elkaar wachten. Doen ze nu ook (meestal) al niet.
- De politiek gaat echt geen extra toezicht houden of alles wel in goede banen wordt geleid. Doet ze nu ook al niet.
- Prijzen gaan echt niet dalen, ze gaan stijgen want al die lijntjes zijn van zichzelf vaak niet winstgevend genoeg. En al die aanbestedingen en opbiedende bedrijven moeten/willen het geld ook ergens mee terugverdienen ;) en dan krijg je misschien ook nog wel te maken met bepaalde eisen die bij de aanbesteding komen: zoals nieuw, modern materieel voorzien van de laatste technische snufjes (iets wat we bij busbedrijven al veel zien).
- Reizen binnen Nederland zal lastiger worden, denk aan vaker overstappen, meer gedoe met uit/inchecken, gezeik over tarieven etc.

En dan blijft er nog het chauvinistische huzarenstukje over: willen we Nederland nou echt (grotendeels) laten overnemen door buitenlandse bedrijven?
Ik hoor een voor een zaken die relatief makkelijk oplosbaar zijn.
Het zogenaamde 'Laaghangend fruit'.
pi_134884473
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe jij deze problemen realistisch wil gaan oplossen ;)
pi_134884501
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef Cherna het volgende:

[..]

Afspraken die er zijn is dat de reiziger gegarandeerd word om daar te komen waar de vervoerder rijd. En dan heb ik het over de laatste treinen.

Als je diverse vervoerders hebt vervalt dat. Want iedereen heeft zijn eigen winkel en eigen directie en ziet andere vervoerders als concurrenten. Als hij al moet wachten op aansluiting dat nu niet het geval is want Veolia hoeft niet op mij te wachten bij de laatste aansluiting als ik vertraging maak, dan snap je wel dat je net als in de bouwwereld een soort van meerwerk krijgt en dan word met een vork geschreven. Nog maar te zwijgen over de genomen beslissingen die niemand meer durft te nemen. Iedereen wacht op elkander voordat men überhaupt iets durft te ondernemen. Ik heb dat in de engineeringswereld al meemaakt.

Dus als ik als vervoerder de IC rijd naar Maastricht en iemand moet in Bunde zijn maar vervoerder X rijd die stopper vanaf Maastricht, dan is het nog maar de vraag of die blijft wachten. En de IC vervoerder ja die vind het prima want die hoeft geen taxi meer te regelen immers hij voorziet de stoptrein niet en voor hem is Maastricht voldoen aan de eisen, precies volgens de afspraak. En geloof mij maar dat de kosten oplopen en behoorlijk als de vervoerder x van de stoptrein een half uur langer moet wachten en hij daardoor weer anderen dupeert die bijvoorbeeld nog een bus moeten halen.

Ja het probleem is oplosbaar, welk probeem niet. Alleen moet je je afvragen tegen welke prijs.
Gelukkig zitten alle vervoerders allemaal bij elkaar in het OCCR en is daardoor door korte lijntjes, goede afspraken en dito financiële consequenties ruimschoots haalbaar.
Andersom geldt hetzelfde. Wat als Veolia te laat is voor de laatste trein naar Amsterdam vanuit Maastricht? Moet Veolia dan ook een taxiritje vanaf Utrecht betalen doordat de volgende niet verder dan daar gaat?

Scheelt weer dat er daar een nachtnet is en het probleem dus minder speelt..
pi_134884512
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:51 schreef GlenSpey het volgende:
Ik kan me in de rest van je argumenten best vinden, maar het is intussen ruimschoots aangetoond dat je voor het niet wachten echt geen concurrerende bedrijven nodig hebt. Geef het overdreven sturen op treinpunctualiteit (ipv. reizigerspunctualiteit) daar maar de schuld van en ja, dat komt eerder uit Den Haag dan uit Utrecht.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_134884615
Misschien dat jullie het hier weten:

Ik heb nog geen OV-chipgeval en wilde een maandtrajectkaart kopen. Vorige week stamkaart laten maken bij het loket, vandaag wilde ik de maandtrajectkaart uit de automaat halen. Dan moet je dus je stamkaartnummer invullen, maar dat pakte de automaat niet. 4 cijfers ging wel, maar mijn nummer begint met 5 cijfers, maar wel met een 0. Moet ik die eerste 0 weglaten? :?
pi_134884693
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2013 18:04 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik kan me in de rest van je argumenten best vinden, maar het is intussen ruimschoots aangetoond dat je voor het niet wachten echt geen concurrerende bedrijven nodig hebt. Geef het overdreven sturen op treinpunctualiteit (ipv. reizigerspunctualiteit) daar maar de schuld van en ja, dat komt eerder uit Den Haag dan uit Utrecht.
Klopt en het is een probleem wat met aanbesteden in ieder geval niet weggaat (tis wel een van de veelgenoemde redenen van reizigers waarom men de NS liever vervangen ziet worden door een andere vervoerder).
  maandag 30 december 2013 @ 18:12:06 #223
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134884855
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Prima, maar wat zie jij dan als voordeel. Vertel het me. Wat schiet je ermee op als reiziger.
Zijn het de kosten? Meer treinen? Waar denk je het voordeel uit te halen?
pi_134884912
quote:
12s.gif Op maandag 30 december 2013 18:12 schreef Cherna het volgende:

[..]

Prima, maar wat zie jij dan als voordeel. Vertel het me. Wat schiet je ermee op als reiziger.
Zijn het de kosten? Meer treinen? Waar denk je het voordeel uit te halen?
Minder knippen, minder snijden. Betere service en verbeterd aanbod op treinlengte. Schonere treinen en betere reisinformatie.
  maandag 30 december 2013 @ 18:14:55 #225
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134884983
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:04 schreef b2py het volgende:

[..]

Gelukkig zitten alle vervoerders allemaal bij elkaar in het OCCR en is daardoor door korte lijntjes, goede afspraken en dito financiële consequenties ruimschoots haalbaar.
Andersom geldt hetzelfde. Wat als Veolia te laat is voor de laatste trein naar Amsterdam vanuit Maastricht? Moet Veolia dan ook een taxiritje vanaf Utrecht betalen doordat de volgende niet verder dan daar gaat?

Scheelt weer dat er daar een nachtnet is en het probleem dus minder speelt..
Nee, daar gaat het nu juist om. Juist omdat Veolia er niet rijd hebben ze de verantwoording niet voor die verbinding. Dus ja dan heb je pech en geen taxi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')