quote:“Witte Huis kiest voor plan B in Irak”
Jim Lobe
WASHINGTON, 1 juni 2007 (IPS) - Gelooft de Amerikaanse regering nog dat haar eigen troepen de opstanden in Irak de kop kunnen indrukken? Goed geïnformeerde Amerikaanse kranten schrijven dat de regering-Bush er intussen van uitgaat dat ze haar soldaten in Irak ten laatste begin volgend jaar massaal moet beginnen terugtrekken.
Gelooft de Amerikaanse regering nog dat haar eigen troepen de opstanden in Irak de kop kunnen indrukken? Goed geïnformeerde Amerikaanse kranten schrijven dat de regering-Bush er intussen van uitgaat dat ze haar soldaten in Irak ten laatste begin volgend jaar massaal moet beginnen terugtrekken.
Op het terrein is er van die ommezwaai nog niets te merken. Door de troepenversterkingen die de Amerikaanse regering sinds begin dit jaar naar Irak stuurde, hebben de VS er nu bijna 165.000 militairen. De extra troepen moeten het geweld tussen soennieten en sjiieten in Bagdad de kop indrukken. Maar nu worden er meer aanslagen gepleegd in de naburige provincies en in andere steden, terwijl de situatie in de hoofdstad na een aanvankelijke verbetering alweer verslechtert.
De voorbije dagen schreef een hele reeks Amerikaanse journalisten met goede contacten in regeringskringen dat het Witte Huis er nu van uitgaat dat de grote Amerikaanse legermacht niet lang meer in Irak zal kunnen blijven. Het lijkt erop dat Bush zich knarsetandend schikt naar de aanbevelingen die de Iraq Study Group (ISG) in december bekend maakte.
De werkgroep van Democratische en Republikeinse buitenlandexperts, die geleid werd door James Baker en Lee Hamilton, raadde het Witte Huis aan bijna alle gevechtstroepen tegen maart 2008 uit Irak weg te halen. De overblijvende Amerikaanse soldaten zouden zich moeten toeleggen op de opleiding van Iraakse troepen, de bescherming van Amerikaanse installaties en de jacht op de Al-Qaedastrijders die in het land vermoed worden.
Ondertussen zouden de VS ook gesprekken moeten aanknopen met Syrië en Iran, twee landen die kunnen helpen Irak te stabiliseren. Bush wees ook die laatste aanbevelingen in december van de hand, maar lijkt daar al sinds enige tijd op terug te komen.
"Ja, dat Baker-Hamiltonplan lijkt nu het officiële beleid van het Witte Huis te zijn", schreef David Ignatius donderdag in zijn column voor de Washington Post. De New York Times meldde vorig weekend als dat de regering aan "concepten" werkt om de troepensterkte in Irak tegen het midden van 2008 terug te brengen tot 100.000 manschappen. Tegen die tijd loopt de campagne voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen van dat jaar op volle toeren.
Amerikaanse militairen ter plaatse, zoals luitenant-generaal Ray Odierno die het bevel voert in Bagdad, pleiten ervoor de huidige troepensterkte ook in 2008 ongewijzigd te houden. Maar dat lijkt politiek gezien onhaalbaar.
"Weinig of geen Republikeinen willen de verkiezingen ingaan met 150.000 Amerikaanse soldaten die nog altijd onder vuur liggen", schreef de politieke analist David Broder donderdag in een andere column in de Washington Post. In zijn stuk citeerde Broder de "verrassend realistische" Mitch McConnell, de voorzitter van de Republikeinse fractie in de Senaat. Volgens McConnel "gaan we in de herfst een andere kant uit" en zal de president die koerswijziging leiden.
In een opiniestuk met als titel "De lessen van Vietnam" dat donderdag in de Los Angeles Times verscheen, breekt zelfs de voormalige buitenlandminister Henry Kissinger een lans voor het Baker-Hamiltonplan. Kissinger stond altijd achter de oorlog in Irak en adviseerde de voorbije jaren Bush en de huidige buitenlandminister Condoleezza Rice. Maar nu lijkt ook Kissinger ervan overtuigd dat Amerika zijn troepenmacht in Irak moet afslanken.
"Het welslagen van een strategisch plan kan niet worden vastgemaakt aan een arbitraire deadline... Maar het mag ook het uithoudingsvermogen van het Amerikaanse publiek niet zozeer op de proef stellen dat het de nodige steun verliest in het politieke proces. We moeten een politieke oplossing distilleren uit de deels overlappende en deels tegengestelde standpunten van de Iraakse partijen, de buurlanden en andere betrokken landen. Anders kan de Iraakse ketel overstromen en iedereen overspoelen," schrijft Kissinger.
IPS(PD, ADR)
hij moest toch leiding geven aan het verzet broerquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:22 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De manier waarop ze zichzelf doodvochten was idd beter dan schuilen in een rattenhol.
fyi hij leefde op een dieet van snickers en mars en was niet naar voedsel aan het wroetenquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:19 schreef sp3c het volgende:
Saddam was de baas van het leger en de baas van het leger hoort het leger aan te voeren en niet onder de grond naar eten te wroeten als een fucking mol
ow ok, my bad, das wel net zo stoer als die jongens die met kalashnikovs voor meneer hussein tegen Challenger tanks probeerden te vechtenquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:28 schreef Slayage het volgende:
[..]
fyi hij leefde op een dieet van snickers en mars en was niet naar voedsel aan het wroeten![]()
Hij heeft zijn mede-baathisten te kakken gezet met zijn laffe gedrag.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:26 schreef Slayage het volgende:
hij moest toch leiding geven aan het verzet broer
dude dat heet delegeren, saddam maakte zich zorgen om zijn cognac en die jongens moesten idd tegen challengers vechten met een akquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
ow ok, my bad, das wel net zo stoer als die jongens die met kalashnikovs voor meneer hussein tegen Challenger tanks probeerden te vechten
bijna dan toch
de man was een lafbek en heeft zijn land in de afgrond gestort
willens en wetens
dat baath was ook iets verderfelijks, kijk maar naar die zusterpartij in syriequote:Op zaterdag 28 december 2013 01:34 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Hij heeft zijn mede-baathisten te kakken gezet met zijn laffe gedrag.
Het grootste deel van het verzet kwam van islamistische groeperingen waar Saddam niks over te vertellen had.
en kijk hoe goed het heeft uitgepaktquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:36 schreef Slayage het volgende:
[..]
dat baath was ook iets verderfelijks, kijk maar naar die zusterpartij in syrie![]()
![]()
![]()
jihadisten kan je altijd op bouwen om je vuile werk op te knappken
Je hoeft ze niet uit te nodigen, ze nodigen zichzelf uit, inclusief een autochtone Belgische vrouw die zichzelf ging opblazen in Irak.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:36 schreef Slayage het volgende:
jihadisten kan je altijd op bouwen om je vuile werk op te knappken
ech wel!quote:
"ik pak de cognac, jij pakt de ak, zet em op knul ik vertrouw op je"quote:Delegeren
Toedelen van verantwoordelijkheden aan medewerkers daarbij gebruik makend van aanwezige tijd, vaardigheden en potentieel van de medewerkers.
serieus? wtf!quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:38 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Je hoeft ze niet uit te nodigen, ze nodigen zichzelf uit, inclusief een autochtone Belgische vrouw die zichzelf ging opblazen in Irak.
nopequote:
nou het ging meer zoquote:[..]
"ik pak de cognac, jij pakt de ak, zet em op knul ik vertrouw op je"
het midden oosten heeft nog steeds te kampen met de naweeën van de desintegratie van het ottomaanse rijkquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
en kijk hoe goed het heeft uitgepakt
ownee
owja dat zal wel, maakt Saddam niet minder laf natuurlijkquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:41 schreef Slayage het volgende:
[..]
het midden oosten heeft nog steeds te kampen met de naweeën van de desintegratie van het ottomaanse rijken de buitenwereld speelt de volkeren lekker tegen elkaar uit
het is maar hoe je het bekijkt uiteraardquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
nope
[..]
nou het ging meer zo
"kom we gaan ons allemaal de dood invechten tegen die afschuwelijke heiden kruisvaarders en de joden, ik ga voorop"
*Saddam duikt in zijn hol
das natuurlijk gewoon laf
zo liggen de feiten nu eenmaalquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:42 schreef Slayage het volgende:
[..]
het is maar hoe je het bekijkt uiteraard
het is maar hoe je de feiten interpreteertquote:
Ik denk trouwens dat er meer dan genoeg psycho's zijn die "heldhaftig" hun dood tegemoet gaan tijdens hun executie. Hun executie wordt alleen niet gefilmd en op Youtube gezet.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:34 schreef Slayage het volgende:
ik zie idd een lafbek in de video hierboven
er is niet zoveel interpretatie mogelijkquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:43 schreef Slayage het volgende:
[..]
het is maar hoe je de feiten interpreteert
nu noem je hem heldhaftigquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:44 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ik denk trouwens dat er meer dan genoeg psycho's zijn die "heldhaftig" hun dood tegemoet gaan tijdens hun executie. Hun executie wordt alleen niet gefilmd en op Youtube gezet.
leger vechten, saddam plan van aanpak smeden in alle rustquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is niet zoveel interpretatie mogelijk
leger vechten
saddam verstoppen
= laf
tot hij zich zonder slag of stoot aan zijn baard dat hol uit liet sleuren natuurlijkquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
leger vechten, saddam plan van aanpak smeden in alle rust
Niet alleen de buitenwereld. Het ophemelen van andermans dictator c.q. massamoordenaar draagt ook niet bij aan eenheid. Niet specifiek tegen jou gericht, maar meer in het algemeen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:41 schreef Slayage het volgende:
de buitenwereld speelt de volkeren lekker tegen elkaar uit
hij wilde onderhandelen, maar dat werd hem niet gegundquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
tot hij zich zonder slag of stoot aan zijn baard dat hol uit liet sleuren natuurlijk
dat zullen me geweldige plannen zijn geweest
nee dat gaat ook lastig vanuit een molshoop zonder wifiquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:50 schreef Slayage het volgende:
[..]
hij wilde onderhandelen, maar dat werd hem niet gegund
O.a.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:48 schreef sp3c het volgende:
dat zullen me geweldige plannen zijn geweest
je zal er maar druk mee zijn terwijl de Amerikanen je land platschietenquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:52 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
O.a.
In March 2003, a handwritten note signed by Saddam Hussein surfaced, ordering $920 million to be withdrawn and given to his son Qusay Hussein. Bank officials state that Qusay and another unidentified man oversaw the cash, boxes of $100 bills secured with stamped seal known as security money, being loaded into trucks and trailers during a five-hour operation
http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Bank_of_Iraq
het is europa gelukt om na wo2 een rijke samenwerking aan te gaan, het zou de moslims in het mo ook moeten lukkenquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:49 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Niet alleen de buitenwereld. Het ophemelen van andermans dictator c.q. massamoordenaar draagt ook niet bij aan eenheid. Niet specifiek tegen jou gericht, maar meer in het algemeen.
het mo is 1 grote tering zooiquote:Op zaterdag 28 december 2013 01:57 schreef sp3c het volgende:
het midden oosten loopt om verschillende redenen 50 tot 100 jaar achter op 'het westen'
je kunt niet verwachten dat ze dat in een paar jaar inlopen omdat wij nu via internet meekijken, zo snel gaat dat nu eenmaal niet maar het gaat er in de meeste landen al een stuk beter dan 20/30 jaar geleden
vooruitgang is duidelijk zichtbaar iig
valt reuze mee atmquote:
weet jij wel arabieren de hoogst opgeleide bevolkingsgroep hebben?quote:Op zaterdag 28 december 2013 02:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
valt reuze mee atm
Irak is kut, Syrie is kut, Jemen is kut
de rest .. mweh, beter dan 20 jaar geleden, toen was alles kut
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zo kut is het m-oIk heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Het is gewoon niet verstandig om je mening over "de sjiieten" en/of tirannen van dit soort video's te laten afhangen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:54 schreef Slayage het volgende:
daarnaast hemel ik niemand op, hij heeft zijn verdiende loon gekregen, toen ik dit filmpje zag zei ik ook "kut shia's"![]()
![]()
dus zo vreemd is dat niet dat mensen tirannen op hemelen, doordat een bepaalde groep zich op een bepaalde manier gedraagt
quote:Op zaterdag 28 december 2013 02:11 schreef Slayage het volgende:
[..]
weet jij wel arabieren de hoogst opgeleide bevolkingsgroep hebben?ja ik zou er niet willen wonen ofzoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zo kut is het m-o
maar het is beter dan 20/30 jaar geleden, vooruitgang is duidelijk zichtbaarOp zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
in het mo is alles gestoeld op brute kracht, niks principes of wat dan okquote:Op zaterdag 28 december 2013 02:12 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Het is gewoon niet verstandig om je mening over "de sjiieten" en/of tirannen van dit soort video's te laten afhangen.
En als Saddam zo aan zijn einde komt, so be it, zijn verdiende loon, net als Qaddafi. Maakt niet uit of kut-sjiieten of kut-soennieten de massamoordenaar ombrengen.
Net of Saddam niet tienduizenden soennieten heeft afgeslacht.
Het ophemelen van dictators c.q. massamoordenaars gebeurt aan beide kanten, net zoals er nu ook genoeg sjiieten zijn die Assad's kant kiezen. Zo hou je de wederzijdse haat in stand.
Je hebt ook iets als principes, en consistent tegen massamoordenaars zijn.
hoe is dat zichtbaar dan? dat saoudische vrouwen in autos durven te rijden? of dat het succes van doha gestoeld is op slavenarbeid uit azie? of dat mubarak weg is en sisi aan de macht is? of dat de tirannie van saddam weg is en de tirannie van de shia is begonnen? of dat er een opstand gaande is in syrie? of dat turkije zich 10 jaar keihard heeft ontwikkeld en dat de helft van de bevolking van datzelfde land deze ontwikkeling niet kan uitstaan? of dat israel nog steeds keihard land aan het annexeren is op het westelijke jordaan oever?quote:Op zaterdag 28 december 2013 02:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ik zou er niet willen wonen ofzo
maar het is beter dan 20/30 jaar geleden, vooruitgang is duidelijk zichtbaar
gewoon door die shit te vergelijken met 20/30 jaar geledenquote:Op zaterdag 28 december 2013 02:19 schreef Slayage het volgende:
[..]
hoe is dat zichtbaar dan? dat saoudische vrouwen in autos durven te rijden? of dat het succes van doha gestoeld is op slavenarbeid uit azie? of dat mubarak weg is en sisi aan de macht is? of dat de tirannie van saddam weg is en de tirannie van de shia is begonnen? of dat er een opstand gaande is in syrie? of dat turkije zich 10 jaar keihard heeft ontwikkeld en dat de helft van de bevolking van datzelfde land deze ontwikkeling niet kan uitstaan? of dat israel nog steeds keihard land aan het annexeren is op het westelijke jordaan oever?
google?quote:Op zaterdag 28 december 2013 02:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
gewoon door die shit te vergelijken met 20/30 jaar geleden
gebruik je google, ik ga echt niet nog een nutteloze discussie met je aan hoor
quote:
quote:
quote:
Google is een zoekmachine van Google Inc. voor documenten op het wereldwijd web, gelanceerd in 1997[1] door twee promovendi aan de Stanford-universiteit, Larry Page en Sergey Brin. Page en Brin hadden twee jaar gewerkt aan een geavanceerde methode voor het vinden van informatie op internet. Al snel verdrong Google AltaVista en werd het 's werelds populairste zoekmachine. Gebruikers waren tevreden over de zoekresultaten, en over de presentatie ervan: op een rustige pagina, zonder de schreeuwerige advertenties die bij veel andere zoekmachines te zien waren.
Maar je kunt dit niet als excuus gebruiken in het hiernamaals als moslim zijnde, "in het MO is alles gestoeld op brute kracht, daarom steunde ik de massamoordenaar". Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden.quote:Op zaterdag 28 december 2013 02:14 schreef Slayage het volgende:
in het mo is alles gestoeld op brute kracht, niks principes of wat dan ok
krijg ik een preek van je?quote:Op zaterdag 28 december 2013 02:25 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Maar je kunt dit niet als excuus gebruiken in het hiernamaals als moslim zijnde, "in het MO is alles gestoeld op brute kracht, daarom steunde ik de massamoordenaar". Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden.
disenfranchised sunnis en allesquote:Op zaterdag 28 december 2013 02:26 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De drie bovenste groene provincies zijn niet zo kut, jammer dat computerprobleem geband is, anders zou hij ons zeker bestoken met zijn propaganda over hoe goed het gaat met "the other Iraq" (zoals ze zichzelf promoten).
[ afbeelding ]
Nee, maar ik denk dat het algemeen bekend is dat eenieder verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, hier bestaat consensus over. Dat tweede is een interpretatie die niet gedeeld wordt door iedereen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 02:28 schreef Slayage het volgende:
krijg ik een preek van je?
als we op de sharia toer gaan, is fitna het ergste wat er kan gebeuren, dus een opstand tegen de staatshoofd is nooit geoorloofd, ook als ie saddam ook als ie asssad heet
Arabische soennieten maken net als de Koerden deel uit van de huidige Iraakse regering.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |