Klopt. Als ik écht gelukkig ben, laten mindere momenten mij ook beter beseffen hoe gelukkig ik ben. En ook als ik lees/hoor van een ander dat het met diegene minder gaat. Maar als ik écht gelukkig ben, zijn die mindere momenten niet zo extreem als wanneer ik niet gelukkig ben.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:07 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Meer en minder zijn relatief he?
Wie geen ongeluk kent, (her)kent waar geluk ook niet
Misschien heeft dat laatste er ook wel mee te maken. Ik ga niet op zoek naar intimiteit zonder relatie.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:08 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik denk dat het gedeelte wat je weerhoudt om ''echt gelukkig'' te zijn als je single bent dus gewoon te maken heeft met een gemis aan een persoon - eenzaamheid dus.
Ik denk / ik weet dat een eenzaam gevoel geen direct verband heeft met een relatie hebben, als je goed in je vel zit en lekker sociaal bent zul je je niet eenzaam voelen.
Ik ga er wel vanuit dat intimiteit een basisbehoefte is overigens.. Maar daar heb je niet perse een relatie voor nodig toch?
Kun je ook omdraaien, zonder relatie ben je inderdaad eenzaam, vrienden zijn wel leuk als aanvulling maar niet om mezelf compleet te maken.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:14 schreef Elvi het volgende:
.. Zonder hen ben ik inderdaad eenzaam. Een relatie zou wel leuk zijn maar als aanvulling. Niet om mezelf compleet te maken Ik moet zelf al compleet zijn.
Ook zonder partner kunnen mensen heel gelukkig zijn. Sterker nog, mijn moeder is gelukkiger zonder man dan met. Er zijn mensen die heel goed en heel graag alleen zijn en daar heel gelukkig mee zijn.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:03 schreef rolklem het volgende:
[..]
Ja. Nouja, in zekere zin. Iedereen kan wel deels gelukkig zijn zonder, maar écht gelukkig zijn, dat daar een partner voor nodig is.
Maar bij een realtie zit je 24 uur per dag bij elkaar. Met vrienden heb je dat niet... Een relatie is intensiever.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:15 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Kun je ook omdraaien, zonder relatie ben je inderdaad eenzaam, vrienden zijn wel leuk als aanvulling maar niet om mezelf compleet te maken.
Je hebt helemaal gelijk! Ik had het nu alleen over mensen die niet écht gelukkig kunnen zijn zonder partnerquote:Op vrijdag 27 december 2013 21:16 schreef kvd het volgende:
[..]
Ook zonder partner kunnen mensen heel gelukkig zijn. Sterker nog, mijn moeder is gelukkiger zonder man dan met. Er zijn mensen die heel goed en heel graag alleen zijn en daar heel gelukkig mee zijn.
Een partner kan een onderdeel van het geluk zijn, het leven mooier, maar is niet DE reden van het geluk...Geluk is gelukkig van vele dingen afhankelijk.
Het zou toch wat zijn, dan zijn alle vrijgezellen dus in jouw ogen niet Echt gelukkig, maar gedeeltelijk...
Wat wil je daar dan mee zeggen? Lijkt mij dat het voorbeeld er niet minder om wordt?quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:17 schreef Elvi het volgende:
[..]
Maar bij een realtie zit je 24 uur per dag bij elkaar. Met vrienden heb je dat niet... Een relatie is intensiever.
Werken? Ontspanning? Ik ben sowieso een uur of 60 per week weg als ik werk met werk en ontspanning. Slapen is ook een uur of 60. Heb je nog maar 1/3e van de week over. Is natuurlijk nog wel véél meer dan dat je met vrienden besteed... maar toch.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:17 schreef Elvi het volgende:
[..]
Maar bij een realtie zit je 24 uur per dag bij elkaar. Met vrienden heb je dat niet... Een relatie is intensiever.
Ligt er aan, je kunt ook lattenquote:Op vrijdag 27 december 2013 21:17 schreef Elvi het volgende:
[..]
Al is de mate waarin mensen sociaal contact nodig hebben, erg wisselend van persoon tot persoonquote:Op vrijdag 27 december 2013 21:15 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Kun je ook omdraaien, zonder relatie ben je inderdaad eenzaam, vrienden zijn wel leuk als aanvulling maar niet om mezelf compleet te maken.
/ mens heeft sociaal contact nodig.
Ik had mn antwoord wat langer moeten maken, sorryquote:Op vrijdag 27 december 2013 21:18 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Wat wil je daar dan mee zeggen? Lijkt mij dat het voorbeeld er niet minder om wordt?
Dan ligt dat niet aan het wel of niet hebben van een partner, dan ligt het aan het wel of niet accepteren dat het leven zonder partner ook heel leuk kan zijn en je zonder partner zeker ook echt gelukkig kan zijn.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:17 schreef rolklem het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk! Ik had het nu alleen over mensen die niet écht gelukkig kunnen zijn zonder partner
Totaal niet mee eens.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:03 schreef rolklem het volgende:
[..]
Ja. Nouja, in zekere zin. Iedereen kan wel deels gelukkig zijn zonder, maar écht gelukkig zijn, dat daar een partner voor nodig is.
Met écht gelukkig zijn kan je ook mindere momenten hebben. Je treedt ze echter anders tegemoet, beseffende dat waar geluk niet zonder het ongeluk van het leven kan.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:05 schreef rolklem het volgende:
[..]
Ik ben goed met woorden maar gelukkig zijn omschrijven is me nog nooit gelukt. Ik weet hoe het voelt als ik het voel en ik weet dat ik het nu niet voel. Met écht gelukkig zijn ben je bijna constant gelukkig in mijn ogen, met deels gelukkig zijn heb je nog relatief veel 'mindere' momenten.
Ik denk dat mensen die de donkere zijden van het leven, en hunzelf, hebben ervaren wel meer waardering op kunnen brengen voor de lichte kanten. Bovendien kunnen ze het beter herkennen. Sterren zie je immers ook alleen maar schijnen in het donker.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:07 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Meer en minder zijn relatief he?
Wie geen ongeluk kent, (her)kent waar geluk ook niet
quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:16 schreef kvd het volgende:
Ook zonder partner kunnen mensen heel gelukkig zijn. Sterker nog, mijn moeder is gelukkiger zonder man dan met. Er zijn mensen die heel goed en heel graag alleen zijn en daar heel gelukkig mee zijn.
Je gaat er nu vanuit dat iedereen gelukkig kan zijn zonder partner. Ik denk niet dat dat kan.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:25 schreef kvd het volgende:
[..]
Dan ligt dat niet aan het wel of niet hebben van een partner, dan ligt het aan het wel of niet accepteren dat het leven zonder partner ook heel leuk kan zijn en je zonder partner zeker ook echt gelukkig kan zijn.
In mijn ogen zijn dat eigenlijk altijd 2 soorten mensen:
a: mensen die alles van de partner laten afhangen, hij/zij beslist alles, wordt op handen gedragen,kan alles maken, alles wordt geaccepteerd, eigen persoonlijkheid, wensen en behoeften wordt aan de kant geschoven (als dat niet wordt gedaan, dan is men bang dat ze partner weggaat)
b: mensen die altijd wat aan te merken hebben op de partner, de partner kan nooit wat goed doen.
In beide gevallen gaat het in de relaties altijd mis...het wegcijferen tov het wegduwen...het gaat altijd mis doordat de persoon zichzelf niet accepteert en niet accepteert dat hij/zij ZELF verantwoordelijk is voor zijn/haar geluk.
Zat mensen die zelfs met partner nog niet gelukkig zijnquote:Op vrijdag 27 december 2013 21:29 schreef rolklem het volgende:
[..]
Je gaat er nu vanuit dat iedereen gelukkig kan zijn zonder partner. Ik denk niet dat dat kan.
Ik laat zéker niet alles van mijn partner afhangen en ik ben héél goed in accepteren hoe iemand is. En toch is het mij nog niet gelukt om écht gelukkig te zijn zonder partner.
Met welk gedeelte niet?quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:28 schreef Gray het volgende:
[..]
Totaal niet mee eens.
[..]
Met écht gelukkig zijn kan je ook mindere momenten hebben. Je treedt ze echter anders tegemoet, beseffende dat waar geluk niet zonder het ongeluk van het leven kan.
Nou ga je het wel héél ingewikkeld maken.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:31 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zat mensen die zelfs met partner nog niet gelukkig zijn
Zat mensen die met een partner en een minnaar erbij nog steeds niet gelukkig zijnquote:Op vrijdag 27 december 2013 21:33 schreef rolklem het volgende:
[..]
Nou ga je het wel héél ingewikkeld maken.
Kloptquote:Op vrijdag 27 december 2013 21:34 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zat mensen die met een partner en een minnaar erbij nog steeds niet gelukkig zijn
En met geld niet en met kinderen niet en met de hond van de overburen niet, ligt aan je instelling
Daar ga ik inderdaad vanuit ja. Zoals gezegd, het zit in acceptatie. Moeilijk, vooral bij 'ons' maar dat is m.i. het woord waar het om draait. Die acceptatie geldt niet alleen voor het niet hebben van een partner, maar bv ook in het niet kunnen krijgen van kinderen, het niet kunnen worden wat je graag zou willen (qua werk), iets creatiefs willen doen maar het niet kunnen. Je moet jezelf kunnen accepteren ,met alle goede en slechte dingen, maar ook alle dingen die niet lukken/willen/kunnen. Als je dat niet kan accepteren, zal je nooit gelukkig zijn.quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:29 schreef rolklem het volgende:
[..]
Je gaat er nu vanuit dat iedereen gelukkig kan zijn zonder partner. Ik denk niet dat dat kan.
Ik laat zéker niet alles van mijn partner afhangen en ik ben héél goed in accepteren hoe iemand is. En toch is het mij nog niet gelukt om écht gelukkig te zijn zonder partner.
Zo ingewikkeld is het niet, er zijn zat momenten waarop ik het echt niet gezellig heb met mijn vriend en ik er zelfs ongelukkiger van wordt (maar die wegen niet op tegen de positieve momentenquote:Op vrijdag 27 december 2013 21:33 schreef rolklem het volgende:
[..]
Nou ga je het wel héél ingewikkeld maken.
Ik kan mijzelf heel goed accepterenquote:Op vrijdag 27 december 2013 21:39 schreef kvd het volgende:
[..]
Daar ga ik inderdaad vanuit ja. Zoals gezegd, het zit in acceptatie. Moeilijk, vooral bij 'ons' maar dat is m.i. het woord waar het om draait. Die acceptatie geldt niet alleen voor het niet hebben van een partner, maar bv ook in het niet kunnen krijgen van kinderen, het niet kunnen worden wat je graag zou willen (qua werk), iets creatiefs willen doen maar het niet kunnen. Je moet jezelf kunnen accepteren ,met alle goede en slechte dingen, maar ook alle dingen die niet lukken/willen/kunnen. Als je dat niet kan accepteren, zal je nooit gelukkig zijn.
[..]
Zo ingewikkeld is het niet, er zijn zat momenten waarop ik het echt niet gezellig heb met mijn vriend en ik er zelfs ongelukkiger van wordt (maar die wegen niet op tegen de positieve momenten)
Welke intimiteit dan? Seks? Of emotionele intimiteit?quote:Op vrijdag 27 december 2013 21:42 schreef rolklem het volgende:
[..]
Ik kan mijzelf heel goed accepterenen tóch wil ik iemand hebben waarmee ik intimiteit kan delen. Dat deel krijg ik niet zonder relatie.
Het wordt ingewikkeld omdat je dan altijd kan zeggen: "ja, maar in die situatie kan je door dit ongelukkig zijn", terwijl het daar niet echt om gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |