Dus als je een automaat vol gas geeft schakelt hij niet door? Dat zou het al een heel stuk beter maken! Ik trek regelmatig op in de 2e versnelling tot erg hoge toeren om beter in te kunnen voegen, dat zou dus theoretisch gezien in een automaat ook kunnen mits je je voet plat houd?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 00:02 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Mwah, ik ben het wel met je eens dat een handbak 'meer' autorijden is. Maar het idee dat je een automaat niet kunt beinvloeden klopt niet. Ten eerste heb je kickdown. Gas vol intrappen en de bak trekt in iedere versnelling in de buurt van de redline en op de motor afremmen kun je doen door de hendel naar standje 3, 2 of (indien aanwezig) 1 te zetten. Als je de kans krijgt zou je een rondje automaat moeten rijden, al is het alleen om het gevoel te krijgen.
Dus wat ik nu wel eens doe (in de 2 naar zijn 80) dat moet gewoon kunnen?quote:
Als je gas vol blijft intrappen gaat hij wel eens naar de 4000-5000 toeren. Daarna moet hij gewoon schakelen. Als je de druk laat zakken zal de auto een andere versnelling pakken. Als je echt snel wil optrekken kan je gas gewoon in blijven houden waardoor je van z'n 1 naar de 3 gaat oid. (met snel optrekken of iets heb je totaal geen problemen dus).quote:Op zaterdag 4 januari 2014 00:03 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dus als je een automaat vol gas geeft schakelt hij niet door? Dat zou het al een heel stuk beter maken! Ik trek regelmatig op in de 2e versnelling tot erg hoge toeren om beter in te kunnen voegen, dat zou dus theoretisch gezien in een automaat ook kunnen mits je je voet plat houd?
Hangt heel erg van de motor af volgens mij, ik zit dan volgens mij net op 5000.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 00:25 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Als je gas vol blijft intrappen gaat hij wel eens naar de 4000-5000 toeren. Daarna moet hij gewoon schakelen. Als je de druk laat zakken zal de auto een andere versnelling pakken. Als je echt snel wil optrekken kan je gas gewoon in blijven houden waardoor je van z'n 1 naar de 3 gaat oid. (met snel optrekken of iets heb je totaal geen problemen dus).
80 in z'n 2? Dat zal je motor fijn vinden.
Dat snap ik. Maar wat ik bedoel is, met een handbak kan je met opzet laat schakelen zodat je de turbo beter benut. Word een turbo dan uberhaubt niet benut bij een automaat?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 00:40 schreef Ridocar het volgende:
Dat turbogat blijf je houden. Maar jij hebt een turbobenzine, tussen het schakelen valt de turbo altijd stil, ook in een handgeschakelde bak wil een blowoff helpen.
Niet anders dan bij een handbak. Een klassieke automaat houdt echter geen rekening met een turbo. Maar ook bij minder gas doet een turbo gewoon mee, al is het enkel om onderdruk te voorkomen.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 00:43 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar wat ik bedoel is, met een handbak kan je met opzet laat schakelen zodat je de turbo beter benut. Word een turbo dan uberhaubt niet benut bij een automaat?
Haha, enigszins gerelateerd:quote:Op zaterdag 4 januari 2014 01:18 schreef Ridocar het volgende:
Je zult niet de eerste zijn die de niet-bestaande koppeling in wilt trappen en de rem meepakt. In dat geval: Gordel niet aan = tandjes in het stuur.
Waarom doe je het danquote:Op zaterdag 4 januari 2014 03:16 schreef OudeBok het volgende:
Automaat rijdt best prima. Ik heb een C1 handgeschakeld en automaat gereden bij m'n lessen, en die automaat doet qua 'felheid' niks onder voor de handbak. Mijn vader heeft vandaag een rondje meegereden (nog in Suriname) en zegt nu zelfs, dat ik in principe ook gewoon een automaatexamen kan doen in Nederland, en dan gewoon rustig over een jaartje of 2-3 een examen op de schakel.
Jullie gaan het geld weggooien vinden, I know. Hoeven jullie niet meer te zeggen .
Ik zit er serieus over na te denken het te doen.
Of je geld weggooit, moet je helemaal zelf weten natuurlijk. Wel vraag ik me af waarom je het zo zou doen als je blijkbaar uiteindelijk toch ook je rijbewijs voor een handgeschakelde auto wilt halen? Wat is de meerwaarde dan?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 03:16 schreef OudeBok het volgende:
Automaat rijdt best prima. Ik heb een C1 handgeschakeld en automaat gereden bij m'n lessen, en die automaat doet qua 'felheid' niks onder voor de handbak. Mijn vader heeft vandaag een rondje meegereden (nog in Suriname) en zegt nu zelfs, dat ik in principe ook gewoon een automaatexamen kan doen in Nederland, en dan gewoon rustig over een jaartje of 2-3 een examen op de schakel.
Jullie gaan het geld weggooien vinden, I know. Hoeven jullie niet meer te zeggen .
Ik zit er serieus over na te denken het te doen.
Nevermind, dit is onzin. Je moet verplicht examen doen om schakel te mogen rijden.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 11:33 schreef dick_laurent het volgende:
Ja, want als je afrijdt in een automaat krijg je toch een rijbewijs waar dat op staat aangegeven?
Met andere woorden, dan mag je niet in een schakel rijden, toch?
quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:00 schreef portie het volgende:
[..]
Volgens mij mag je dan een aantal jaar geen schakel rijden. Die krijg je er later dus automatisch bij, hoef je geen examen voor te doen.
Dacht het dus ff niet he. Aantekening automaat is permanent. Wil je die weghebben is toch echt een handbak examen nodig.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:00 schreef portie het volgende:
[..]
Volgens mij mag je dan een aantal jaar geen schakel rijden. Die krijg je er later dus automatisch bij, hoef je geen examen voor te doen.
Incapabele bestuurder gesignaleerd!quote:Op zaterdag 4 januari 2014 11:59 schreef sirdanilot het volgende:
En wat doe je als je remmen uitvallen en je hebt een automaat? Dan ben je dus morsdood. In een handbak schakel je dan terug naar 1 en zodra je voldoende bent afgeremd trek je aan de handrem.
Nee, ik heb graag gewoon meer controle over mijn auto. Bovendien ben je dan ook meer met het autorijden bezig en minder met je smartphone, een dame die langsloopt op de stoep of je vechtende kinderen achterin.
Ga dan asjeblieft met de trein, want stel je eens voor dat je remmen niet niet meer doen. Iedereen weet wat 'ie moet doen (remmen op de motor met de bergversnellingen, handrem) maar jij rijdt jezelf gewoon kapot. En al die afleiding die je opeens hebt als je niets te doen hebt in de auto. Iedereen let gewoon op het verkeer, maar jij moet dan op een of andere onverklaarbare reden met je smartphone kutten, of loeren naar vrouwen omdat je je verveelt ofzo.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:05 schreef sirdanilot het volgende:
^ Ik heb nog nooit in een automaat gereden en ben dat voorlopig niet van plan.
Misschien als ik in de randstad woon en werk en elke dag in de file moet gaan staan, dat ik dan uit ellende een automaat koop. Maar dan ga ik nog liever met de trein
Jij bent wel heel bang dat je remmen uitvallen he?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 11:59 schreef sirdanilot het volgende:
En wat doe je als je remmen uitvallen en je hebt een automaat? Dan ben je dus morsdood. In een handbak schakel je dan terug naar 1 en zodra je voldoende bent afgeremd trek je aan de handrem.
Nee, ik heb graag gewoon meer controle over mijn auto. Bovendien ben je dan ook meer met het autorijden bezig en minder met je smartphone, een dame die langsloopt op de stoep of je vechtende kinderen achterin.
Daarom kan je een automaat ook op manueel zetten en terugschakelen zoals boven je ook al werd gezegd.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 13:04 schreef sirdanilot het volgende:
Ja ga jij maar lekker aan je handrem trekken terwijl je 80 rijdt. Dan raak je in een spin en ben je alsnog morsdood.
Ok, nou aangezien ik soort van degene was die de hele schakel/automaat discussie begon zal ik dan ook maar van onderwerp veranderenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 15:38 schreef vannelle het volgende:
Ik wil niet modachtig overkomen oid maar kan deze discussie niet beter in het autorijtopic worden gevoerd?
Hier in Assen hebben we geeneens turborotondesquote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:32 schreef sirdanilot het volgende:
Rotondes vind ik ook lastig inschatten, maar dan vooral die vreselijke turborotondes. Een gewone rotonde lukt inmiddels wel.
kloptquote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:11 schreef Lolaatje het volgende:
In Assen heb je überhaupt weinig lastige punten
Mijn rijschool zegt dat noorderlingen meer lessen hebben dan mensen die bijvoorbeeld in de randstad wonenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 19:42 schreef dick_laurent het volgende:
Ahja inderdaad...
Nou goed, ik rijd dus in Utrecht en daar heb je wel redelijk wat drukte enzo om je heen. Maar ik ben 't er wel mee eens dat het voor je ervaring beter is om in een grotere stad te moeten rijden ja
Ik kan alleen maar een bron vinden die zegt dat Randstedelingen vaker moeten afrijden omdat ze het examen te vroeg aanvragen http://www.bnr.nl/nieuws/(...)-moet-vaker-afrijdenquote:Op zaterdag 4 januari 2014 20:49 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Mijn rijschool zegt dat noorderlingen meer lessen hebben dan mensen die bijvoorbeeld in de randstad wonen
Hmm interessant artikel....quote:Op zaterdag 4 januari 2014 23:19 schreef alors het volgende:
[..]
Ik kan alleen maar een bron vinden die zegt dat Randstedelingen vaker moeten afrijden omdat ze het examen te vroeg aanvragen http://www.bnr.nl/nieuws/(...)-moet-vaker-afrijden
Auto voor je is afhankelijk van de situatie. Maar het meeste is logisch nadenken in gevaarherkenning. Het kan soms verwarrend zijn maar misschien een kwestie van oefenen. Ken zelf niemand die zakt op gevaarherkenning.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 23:59 schreef wihehin het volgende:
Ik blijf maar falen met die Vekabest oefenexamens, vooral op het eerste deel waarin je moet zeggen van Remmen, gas loslaten of niets. Iemand tips hoe je dit kan verbeteren? Vaak snap ik ook niet hoe snel de auto voor je rijdt, is hier een vuistregel voor?
Succes alvast en gewoon proberen relaxed te blijvenquote:Op zondag 5 januari 2014 00:22 schreef Neraice het volgende:
Dinsdag examen. Begin nu wel zenuwachtig te worden.
Troost je met de gedachte dat je 12 fout mag hebben op dat gedeelte.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 23:59 schreef wihehin het volgende:
Ik blijf maar falen met die Vekabest oefenexamens, vooral op het eerste deel waarin je moet zeggen van Remmen, gas loslaten of niets. Iemand tips hoe je dit kan verbeteren? Vaak snap ik ook niet hoe snel de auto voor je rijdt, is hier een vuistregel voor?
Inderdaad en laat dat ook blijken. Tijdens mijn examen was ik aan het meezingen met de radio en die vrouw was helemaal onder de indruk dat ik "zo relaxed" aan het rijden/examen doen was Natuurlijk is dat niet de reden dat ik geslaagd was, maar het hielp mss wel een beetje mee! Zelfzekerheid enzo.quote:Op zondag 5 januari 2014 00:30 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Succes alvast en gewoon proberen relaxed te blijven
Thanks! Bij sommige vragen denk ik wel van WTF (als een vrachtwagen een andere vrachtwagen wilt inhalen moet jij gas loslaten terwijl ik in het echt extra gas zou geven bijvoorbeeld), maar het examen is de 18de van februari pas dus kan nog een tijdje oefenen gelukkig!quote:Op zondag 5 januari 2014 00:38 schreef alors het volgende:
[..]
Troost je met de gedachte dat je 12 fout mag hebben op dat gedeelte.
Verder is het direct gevaar (dieren, kinderen, mensen die jou niet hebben gezien, wegen van rechts met voorrang waar een auto aankomt, dicht op fietsers met meer dan 30km/u, hele onoverzichtelijke situaties, etc) -> Remmen
Bochten waar je redelijk hard op komt afrijden, mogelijk gevaar, of gevaar op grote afstand, gevaar op de snelweg (mist, invoegers voor je, snelheidsvermindering, etc (snelweg is eigenlijk nooit remmen)) -> Gas los
En de rest is niets doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |