Top!quote:Op maandag 23 december 2013 20:59 schreef alors het volgende:
Geslaagd voor theorieNog heel ruim uiteindelijk.
Ja die dingen moet ik ook teken mezelf zeggen inderdaad.. Maar zoals jij al zegt dat is makkelijker gezegd dan gedaan..quote:Dat herken ik wel. Helaas heb ik geen pasklare oplossing voor je.
Ik zou willen zeggen 'wees minder streng voor jezelf,' maar ik weet dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is .
Nu kun je nog leren, profiteer daarvan. Liever dat je nu fouten maakt en daarvan leert dan dat je ze straks maakt. En desnoods ga je iets langzamer op moeilijke punten zodat je het beter kunt overzien.
Heb je dit ook al eens aangegeven bij je instructeur? Het gevaar lijkt me dat het naderende examen (te) veel druk gaat geven. Ik moet het nu kunnen want ik moet al bijna afrijden.
Wanneer heb je je examen?
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 23 december 2013 20:59 schreef alors het volgende:
Geslaagd voor theorieNog heel ruim uiteindelijk.
Misschien stomme vraag, maar wat is het verschil tussen een faalangstexamen en een regulier examen?quote:Op maandag 23 december 2013 21:20 schreef Doorzettertje het volgende:
[..]
Ja die dingen moet ik ook teken mezelf zeggen inderdaad.. Maar zoals jij al zegt dat is makkelijker gezegd dan gedaan..
Ik heb het er al meerdere keren met mijn instructeur over gehad en hij probeert me ook gelijk op me gemak te stellen, maar heeft pas effect halverwege de les... En ja dat afrijden speelt ook mee inderdaad want het duurt nog maar een paar weken/lessen, het is namelijk 28 januari al... We hebben wel om deze reden expres faalangstexamen aangevraagd maar toch..
Meer tijd, maar vooral dat je op je gemak wordt gesteld door de examinator en je mag tussendoor een time out nemen.quote:Op maandag 23 december 2013 22:32 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Misschien stomme vraag, maar wat is het verschil tussen een faalangstexamen en een regulier examen?
Ik had zelf heel veel last van twijfel of ik het wel goed deed. Tot ik mezelf had ingeprent "als ik het niet goed doe, grijpt de instructeur/examinator wel in". Daardoor durfde ik meer en reed ik beter. Was wel heel spannend toen ik voor het eerst ging rijden met rijbewijs trouwensquote:Op maandag 23 december 2013 23:18 schreef Doorzettertje het volgende:
[..]
Meer tijd, maar vooral dat je op je gemak wordt gesteld door de examinator en je mag tussendoor een time out nemen.
Nee, hou dat stuur maar liever gewoon vastquote:Op maandag 23 december 2013 23:57 schreef sirdanilot het volgende:
Mja, ik ben ook vaak gespannen achter het stuur hoor. Misschien moet ik het ook wat meer loslaten.
Ik zou niet van jezelf verwachten dat je nu zonder enige stress instapt, ik denk namelijk dat dat je tegenvalt en dan baal je straks weer van jezelf. Wat minder gespannen zijn, is al heel mooi meegenomen.quote:Op dinsdag 24 december 2013 08:47 schreef Doorzettertje het volgende:
Maar ik hoop dat ik dankzij jullie tips en verhalen de volgende keer zonder stress de auto in stap
Dat kijkgedrag krijg ik ook van mijn instructeur nog steeds regelmatig opmerkingen over, dat het meer moet.quote:Op dinsdag 24 december 2013 15:50 schreef sirdanilot het volgende:
Ik heb vaak het idee dat de instructeur niet ziet dat ik kijk. Bijvoorbeeld de binnenspiegel-check ziet hij niet, terwijl ik hem wel doe, als de spiegel voor mij comfortabel staat afgesteld. Daarom stel ik hem wathoger af, dan moet ik ook bewust kijken en beweeg ik mijn hoofd.
Nu kun je zeggen dat dit aan de instructeur ligt, maar ik vermoed toch dat dat niet zo is. Tijdens de tussentijdse toets zagen ze namelijk ook niet dat ik keek. Nu was mijn kijkgedrag daar misschien ook wel onvoldoende hoor, voor een examen, maar ze zeiden ook dat ik bijvoorbeeld niet keek toen ik ging inhalen, terwijl ik dat wél had gedaan.
Misschien moet ik meer mijn hoofd draaien of zo? Ik denk namelijk toch echt dat ik wel kijk, ik heb in ieder geval niks geraakt of een ingreep gehad tijdens mijn tussen tijdse toets
Ik denk dat bijna iedereen diezelfde frustraties gehad heeft. Instructeurs blijven hameren op kijkgedrag en jij weet dat je gekeken hebt. Jij moet ze de indruk geven dat je gekeken hebt. Wanneer jij daar opzichtig je hoofd voor draait dan hebben ze dat sneller door dan dat jij lichtjes je hoofd naar rechts buigt. Helaas werkt het zo, maar leer dat toch aan. Het kan het verschil tussen slagen en zakken zijn.quote:Op dinsdag 24 december 2013 16:04 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dat kijkgedrag krijg ik ook van mijn instructeur nog steeds regelmatig opmerkingen over, dat het meer moet.
Nu geloof ik ook zeker dat hij gelijk heeft en dat het nog beter kan. Echter heb ik soms ook een beetje zo'n zuur gevoel van, hmm ik keek wel, maar ik krijg nu te horen dat ik niet keek.
Ben ook erg bang dat ik uiteindelijk op mijn examen daar op zal zakken, dat ze gaan zeggen van, onvoldoende kijkgedrag...want de auto onder controle heb ik inmiddels wel voor 90%
Maar hoe fix je dat dan? Als een idioot met je hoofd gaan draaien naar alle spiegels continu lijkt me ook niet echt een gepaste oplossing.
Laatst was er iemand gezakt die 'teveel' of 'te overdreven' keek, hier in dit topic.quote:Op dinsdag 24 december 2013 16:11 schreef portie het volgende:
[..]
Ik denk dat bijna iedereen diezelfde frustraties gehad heeft. Instructeurs blijven hameren op kijkgedrag en jij weet dat je gekeken hebt. Jij moet ze de indruk geven dat je gekeken hebt. Wanneer jij daar opzichtig je hoofd voor draait dan hebben ze dat sneller door dan dat jij lichtjes je hoofd naar rechts buigt. Helaas werkt het zo, maar leer dat toch aan. Het kan het verschil tussen slagen en zakken zijn.
Idd...pfffquote:Op dinsdag 24 december 2013 16:16 schreef Messina het volgende:
[..]
Laatst was er iemand gezakt die 'teveel' of 'te overdreven' keek, hier in dit topic.
Lastig een goede balans te vinden.
Klopt, je kan ook overdrijven. Maar wanneer de instructeur en de examinator het niet bij je zien dan mag je het wel iets overdrevener doen.quote:Op dinsdag 24 december 2013 16:16 schreef Messina het volgende:
[..]
Laatst was er iemand gezakt die 'teveel' of 'te overdreven' keek, hier in dit topic.
Lastig een goede balans te vinden.
Ok.... En is dat een goed of een slecht ding?quote:Op dinsdag 24 december 2013 16:28 schreef Messina het volgende:
Ik ben (waarschijnlijk) al wat ouder dan jullie, en ben al ruim tien jaar 'bijrijdster'. Ik heb mijn man zijn kijkgedrag dus wat overgenomen
De basis is erquote:Op dinsdag 24 december 2013 16:33 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ok.... En is dat een goed of een slecht ding?
Daar heb je inderdaad gelijk in, ik moet vooral proberen geen verwachtingen of verlangen voor de les de hebben. Of eigenlijk is dat "moet" ook fout want dat woord moet ik juist niet gebruiken daarover...quote:Op dinsdag 24 december 2013 15:24 schreef Lolaatje het volgende:
[..]
Ik zou niet van jezelf verwachten dat je nu zonder enige stress instapt, ik denk namelijk dat dat je tegenvalt en dan baal je straks weer van jezelf. Wat minder gespannen zijn, is al heel mooi meegenomen.
En het examen hoeft niet foutloos. Houd in gedachten dat je om die time out kunt vragen, misschien is dat idee al wel voldoende en heb je de time out niet eens nodig. Overigens kan een examinator bij een faalangstexamen zelf ook vragen of je een time out wilt wanneer hij ziet dat je in de stress schiet.
Mja, ik stel dan liever die spiegels zo af dat ik mn hoofd móet draaien. Vooral de achteruit spiegel dan, ik heb eigenlijk nog nooit gemorreld aan de buitenspiegels.quote:Op dinsdag 24 december 2013 16:11 schreef portie het volgende:
[..]
Ik denk dat bijna iedereen diezelfde frustraties gehad heeft. Instructeurs blijven hameren op kijkgedrag en jij weet dat je gekeken hebt. Jij moet ze de indruk geven dat je gekeken hebt. Wanneer jij daar opzichtig je hoofd voor draait dan hebben ze dat sneller door dan dat jij lichtjes je hoofd naar rechts buigt. Helaas werkt het zo, maar leer dat toch aan. Het kan het verschil tussen slagen en zakken zijn.
Ik ook!quote:Op vrijdag 27 december 2013 10:45 schreef SEMTEX het volgende:
Zo, dit topic toegevoegd in mijn AT. heb me voorgenomen in 2014 mijn rijbewijs te gaan halen.
Is dat nieuw?quote:Op vrijdag 27 december 2013 12:49 schreef dick_laurent het volgende:
Clusteropdrachten zijn wel pittig, moet je goed onthouden wat het nou was. Dus bijv, eerste straat links, dan die en die borden volgen, snelweg op, dan bij die en die borden er weer af en dan richting zus en zo rijden.Klinkt moeilijker dan t is eigenlijk, zolang je een beetje een geheugen hebt moet het wel te doen zijn. Het ging bij mij in ieder geval meteen goed, daar was ik wel een beetje trots op
http://www.rijbewijsinfo.(...)jexamen_De-examenritquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lol. Zit te kijken, die Tomtom opdracht was er niet toen ik af moest rijden (goh, zo'n ding was toen nog geen gemeengoed). Wel eens mee gereden tijdens rijles though. Ben nog steeds regelmatig eigenwijzer dan mijn huidige navigatie (vanuit Alkmaar naar Arnhem stuurt de navi me over de A9, A2 en A12, ik ga A9, N8/A8, A10, A1, A30 en A12, kan je beter op doorrijden).quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:03 schreef dick_laurent het volgende:
Staat niet bij sinds wanneer het is ingevoerd...dus dat weet ik niet.Het is een pittig onderdeel omdat je, naast dat je natuurlijk heel goed, veilig en netjes moet rijden, ook nog eens aanwijzingen van de route uit je hoofd moet onthouden.Wat bij mij hielp is dat ik de aanwijzingen gewoon hardop bleef herhalen een paar keer nadat mijn instructeur het had gezegd. Op die manier "praatte" ik mezelf echt door de route heen, en was het wel te doen.
volgens mij maakt verkeerd rijden niet uit. Beter veilig verkeerd dan onveilig goed.quote:
True... daar maak ik me ook niet zo'n zorgen om. Gewoon het alom bekende "kijkgedrag" perfect uitvoeren, en netjes rijden en als je dan de verkeerde straat pakt zal je daar idd niet op zakken zolang je gewoon netjes en veilig hebt gereden (en niet bent gaan spookrijden haha!).quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:07 schreef ejfaar het volgende:
[..]
volgens mij maakt verkeerd rijden niet uit. Beter veilig verkeerd dan onveilig goed.
Ik wist bij mijn examen ook de weg niet (was 2 straten van CBR verwijderd), was toen geen probleem en kan me niet voorstellen dat dat nu wel een probleem is
Ik heb een Garmin Nüvi (1340 ofzo) met lifetime kaartupdate. Handig, want ik heb nu nog steeds actuele kaarten. Meermaals per jaar even een update draaien en alles klopt weer. Trajectcontroles er weer in, flitspalen, etc. Verder pakt ie verkeer ook mee, mobiele flitsers, etc.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:12 schreef dick_laurent het volgende:
Even iets heel anders. Ik ben nu al aan het kijken naar navigatiesystemen (ja, heel erg, ik heb mn rijbewijs nog niet en ik ben daar nu al mee bezig )Heeft iemand een tip welk merk/type ik 't best kan nemen? Ik wil max tot 150 euro uitgeven.
Heb ik wel (iphone 5) maar ik heb geen internet-abbo op mijn telefoon.....quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:27 schreef sirdanilot het volgende:
Nou, die clusteropdrachten zijn alleen moeilijk als je totaal onbekend bent in je omgeving. Zelfde als bij de navigatie; als je gewoon de route kent rij je toch wel zo terug naar het CBR en dient de navigatie vooral als ondersteuning.
Verder: Ik zou geen geld verspillen aan een navigatiesysteem. Koop gewoon zo'n carkit-houdertje voor je smartphone. Dan kun je je foon daarop klikken, en elke fatsoenlijke foon heeft wel een navigatie-app (je kunt wat betere apps ook kopen in de store, beter dan de gratis versies). Dan heb je navigatie, carkit e.d. in één, voor minder geld omdat je die smartphone toch al hebt.
Behalve natuurlijk als je geen smartphone hebt
Copilot, Tomtom, Sygic, Navigon werken volgens mij allemaal offline.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:41 schreef dick_laurent het volgende:
Of zijn er navigatie apps die ook offline werken?
Nee hoor, heel eventjes misschien met toevallig gecached kaartmateriaal. Maar de route-berekening gebeurt niet op je telefoon, maar op de Waze servers.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:10 schreef delano.888 het volgende:
Waze werkt wel offline dacht ik alleen zonder verkeersinformatie uiteraard.
Een internet abbo lijkt me een betere investering dan een navigatiesysteem.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:41 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Heb ik wel (iphone 5) maar ik heb geen internet-abbo op mijn telefoon.....
Ja, ik heb er al meerdere keren opmerkingen over gehad, maar NEE... ik vind het niet nodig en zonde van t geld.
Haast overal waar je tegenwoordig komt is er wel gratis wifi; werk, treinen, cafe's etc etc... en ik hoef echt niet elke 5 minuten mijn mail of whatsapp te checken, zoveel vrienden heb ik ook weer niet
Of zijn er navigatie apps die ook offline werken?
Ik heb iPhone, dus deze app gaat voor mij niet op helaasquote:Op donderdag 2 januari 2014 13:20 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Een internet abbo lijkt me een betere investering dan een navigatiesysteem.
Maar goed, off-line navigatie-apps? Ja hoor, leert google binnen enkele seconden. Maar ik zou nog effe doorgoogelen om te kijken of er geen betere is. Betaalde versies zijn vaak beter, en in vergelijking met een navigatiesysteem zijn die kosten verwaarloosbaar.
Maar als je een nieuw toestel krijgt, moet je zeker weer zo'n app aanschaffen? En als je buiten Nederland rijdt, hoe gaat het dan met je internet kosten?quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:20 schreef sirdanilot het volgende:
Een internet abbo lijkt me een betere investering dan een navigatiesysteem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |