Mooi zo.quote:Agent die Rishi doodschoot vrijgesproken
De agent die vorig jaar de 17-jarige Rishi Chandrikasing op station Hollands Spoor doodschoot is vrijgesproken van moord en van doodslag.
De agent probeerde zo gecontroleerd mogelijk op het bovenbeen te schieten, concludeerde de rechter. Maar er was stress bij de agent en het gedrag van Rishi, die wegrende, was ook onverwacht. De kans op een fout schot was aanmerkelijk, maar de agent heeft dat risico niet willens en wetens genomen.
De rechter noemde het toevoegen van de beschuldiging van 'moord' aan tenlastelegging een paar dagen voor zitting 'ongelukkig' en 'nodeloos grievend' voor de agent. Er is geen enkel bewijs voor dat de agent opzettelijk Rishi wilde doodschieten, zei de rechter.
Niet aanwezig
De agent was zelf niet aanwezig in de rechtbank. Wel waren er veel belangstellenden. Ook de moeder van Rishi was aanwezig, met een grote foto van haar zoon. Zij was hevig geëmotioneerd, zo schrijven bij de zitting aanwezige twitteraars.
Het Openbaar Ministerie (OM) eiste ontslag van iedere rechtsvervolging. De aanklager kwam twee weken geleden tot de conclusie dat de agent terecht aanhoudingsvuur gebruikte. Volgens het OM staat doodslag vast. Maar vanwege de omstandigheden waaronder de agent moest handelen, zou hij geen straf moeten krijgen, aldus de aanklager.
Bedreiging
De agent was samen met twee collega's afgekomen op de melding van een bedreiging door een vuurwapengevaarlijke verdachte. Een Engelsman had die melding gedaan. Rishi zou hem hebben gezegd dat hij een wapen had.
Eenmaal op het station zagen de agenten Rishi, die werd gemaand stil te blijven staan en zijn handen te laten zien. Rishi zette het op een lopen en greep naar een jas- of broekzak. 'Volkomen onverwacht gedrag', aldus de rechtbank.
De betrokken politieman nam binnen één seconde het besluit zijn wapen te trekken en probeerde, terwijl hij achter Rishi aan liep, hem in zijn bovenbenen te raken. Hij raakte Rishi in de hals. De jongen overleed later in een ziekenhuis. Volgens de rechtbank had de agent geen andere mogelijkheid Rishi aan te houden dan op hem te schieten.
Bron: AD
Misschien krijg je ook wel vrijspraak als je een agent doodschiet, gewoon zeggen dat je in zijn been wilde schieten maar hij rende weg.quote:
Jazeker.quote:
Dan gaan ze die ook oppakken. En als die niet luisteren, krijgen we misschien weer zo'n zaak...quote:Op maandag 23 december 2013 14:52 schreef trovey het volgende:
Ik ben alleen wel bang dat die familie nu stennis gaat maken.
Ik denk eerder aan de agent en zijn familie en hun veiligheid, je weet nooit wat die lui gaan doen.quote:Op maandag 23 december 2013 14:53 schreef rival het volgende:
[..]
Dan gaan ze die ook oppakken. En als die niet luisteren, krijgen we misschien weer zo'n zaak...
Waarschijnlijk schuiven ze aan in een talkshow.quote:Op maandag 23 december 2013 14:54 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik denk eerder aan de agent en zijn familie en hun veiligheid, je weet nooit wat die lui gaan doen.
Hier ben ik heel blij mee, het OM krijgt dit even hard terug. Ik vond het belachelijk dat dit ten laste werd gelegd.quote:Op maandag 23 december 2013 14:48 schreef Woestijnvos het volgende:
De rechter noemde het toevoegen van de beschuldiging van 'moord' aan tenlastelegging een paar dagen voor zitting 'ongelukkig' en 'nodeloos grievend' voor de agent. Er is geen enkel bewijs voor dat de agent opzettelijk Rishi wilde doodschieten, zei de rechter.
Zijn anders zat mensen die dat de hele tijd al roepen. En terecht.quote:Op maandag 23 december 2013 14:53 schreef Oud_student het volgende:
Dit is alleen maar een issue geworden omdat het om een allochtoon ging, anders had men gezegd: eigen schuld, moet je je maar niet zo verdacht gedragen.
Interpunctie, bro.quote:Op maandag 23 december 2013 14:56 schreef RAVW het volgende:
te recht ...
want die Rishi had ook daar helemaal niet mogen zijn want die zat nog voor iets vast maar mocht met verlof als hij snachts maar thuis zal wezen en dat was ook het tijdstip dat hij daar rond liep
En niet te vergeten Rishi was geen lieverdje het was een 'bekende van de politie'
tot dat er net zo als in de VS trigger happy lui gaan rond lopen en alles maar afknallen wat hun niet aanstaatquote:Op maandag 23 december 2013 15:00 schreef Shreyas het volgende:
Terecht
En de politie dient vaker hard op te treden, geen halfzachte aanpak meer. Wie niet doet wat de agenten zeggen, wie wegrent, fysiek tegenstribbelt of ander geweld gebruikt loopt het risico neergeschoten te worden. Hopelijk is dat bij iedere burger, kleine overtreder, straatschooier, middelgrote misdadiger, tot grote crimineel bekend nu.
Het OM legde dit niet ten laste toch?quote:Op maandag 23 december 2013 14:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Hier ben ik heel blij mee, het OM krijgt dit even hard terug. Ik vond het belachelijk dat dit ten laste werd gelegd.
Leven we hier in de VS? Nee dus.quote:Op maandag 23 december 2013 15:04 schreef RAVW het volgende:
[..]
tot dat er net zo als in de VS trigger happy lui gaan rond lopen en alles maar afknallen wat hun niet aanstaat
En als dna zo iemand dan bij een familie lid van jou even voor de grap een kogel door het hoofd jaagt om dat die persoon dacht dta hij of zij weg wilde rennen
er zijn in de VS gevallen bekent dat iemand gewoon een mobile telefoon wilde pakken om te bellen dat hij aan gehouden was en daarbij even doorzeeft werd door kogels ..
omdat de agenten dachten dat ze een wapen pakte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |