abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134810496
Dat klopt, mijn schoonmoeder had een miele uit 1989 en stierf in 2008, toen is ze overgestapt op AEG ook een goed merk maar de nieuwprijs was zeker 20% lager. Trouwens ze had de kassabon nog toen was een (kwaliteits)wasmachine net zo duur als nu... haar AEG nu is aanzienlijk zuiniger en stiller en vlotter, maar over 20 jaar zal dit wel weer anders liggen.

Maar het goedkoopste van het goedkoopste (jeweetwel die 250,- euro van Edy insedist enzo) ben je ook duurder uit tenzij je het voor een paar jaar gebruikt (studentenwoning)
Interessant he ?
pi_134816948
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 00:04 schreef Zwolsboy het volgende:
Dat klopt, mijn schoonmoeder had een miele uit 1989 en stierf in 2008, toen is ze overgestapt op AEG ook een goed merk maar de nieuwprijs was zeker 20% lager. Trouwens ze had de kassabon nog toen was een (kwaliteits)wasmachine net zo duur als nu... haar AEG nu is aanzienlijk zuiniger en stiller en vlotter, maar over 20 jaar zal dit wel weer anders liggen.

Maar het goedkoopste van het goedkoopste (jeweetwel die 250,- euro van Edy insedist enzo) ben je ook duurder uit tenzij je het voor een paar jaar gebruikt (studentenwoning)
De vraag is of die AEG weer 20 jaar meegaat.
Ik herinner me dat mijn schoonvader 3000 gulden voor zijn eerste videorecorder heeft betaald. In die tijd kon je volgens mij voor iets meer dan het dubbele een splinternieuwe middenklasseauto aanschaffen.
pi_134817914
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 00:04 schreef Zwolsboy het volgende:

je schoonmoeder is overgestapt van wasmachine merk toen ze stierf? :z

Als je keuken bv uit elkaar valt van ellende en je hebt geen geld voor een nieuwe keuken maar je vaatwasser of koelkast gaat stuk, dan zou ik aanraden om de allergoedkoopste te kopen. Zodat als je je keuken vervangt je geen nieuwe goede machine hoeft weg te gooien.

quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 05:13 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik herinner me dat mijn schoonvader 3000 gulden voor zijn eerste videorecorder heeft betaald. In die tijd kon je volgens mij voor iets meer dan het dubbele een splinternieuwe middenklasseauto aanschaffen.
Een AEG wasmachine gaat wel 20 jaar mee met 1 of 2 kleine reparaties gemiddeld. Alleen dan is het een energieslurpend ding en ben je uiteindelijk meer kwijt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_134834604
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 05:13 schreef Gwywen het volgende:

[..]

In welke tijd was dat dan?
Een videorecorder kwam in de jaren + - 1975 op de markt, toen waren middenklasse autos al gauw 15.000 guldens, ook goedkoop tov nu trouwens maar autos gingen toen hooguit 10 jaar mee of 100.000 km en dan waren ze gewoon kapot en op. Tegenwoordig gaan autos juist heel lang mee, momenteel rijden er meer oude autos (10 jaar of ouder) rond dan ooit, in de jaren 90 zag je weinig autos uit de jaren 70 rondrijden. Daaraan zie je ook dat de economie behoorlijk slecht draait nu, mensen kopen niet snel een andere auto.

Economische crisis is soms ook goed voor het milieu, wat langer met je spul doen bespaart een hoop afval en co2 uitstoot ^O^
Interessant he ?
  zondag 29 december 2013 @ 17:35:04 #230
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134834949
Het lijkt me juist zo dat auto's ook minder lang mee gaan. Ze zijn ingewikkelder natuurlijk.

Met een Mercedes kon je vroeger probleemloos 500000 km rijden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_134836071
Een Mercedes ja, maar pak eens een Fiat panda uit 1980 die haalde 1990 met geluk...
Een Fiat panda uit 2004 rijdt nog vrolijk rond, wel is het inderdaad ingewikkelder maar qua motor is de techniek weer veel beter, wel is het zo 1 klein electronics probleem en je auto rijdt helemaal niet meer, dat was vroeger niet zo.

Ofwel echte kwaliteit merken zijn weer achteruit gegaan of bevroren maar goedkopere merken gaan weer langer mee.

Op straat zie ik nog echt veel auto's van rond 1997/2002 die eigenlijk allang gesloopt gerecycled moesten worden.
Interessant he ?
pi_134836387
Eerlijk gezegd denk ik dat mensen in armoede helegaar geen wasmachine of auto aan kunnen schaffen.
pi_134837009
Wat is dan *arm* in Nederland ?
Er zit een verschil dat je door je handicap/beperking gedwongen bent om met Wajong/WSW enz te gaan werken en dat je weinig inkomen hebt en hoge (zorg) kosten hebt.

En dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt je gaat met gangsters neonazi's om drugswereld waardoor je hele baan / opleiding carrière naar de klote gaat en in de bijstand komt, met flink wat schulden waardoor je weinig te besteden hebt...

Soms hebben mensen ervoor gekozen tuig ghetto wereld , maar vaak ook niet door handicap / ongeluk en dat soort dingen.
Interessant he ?
pi_134837670
alcohol en drugsverslaafde dakloze met psychiatrische problemen
  zondag 29 december 2013 @ 18:49:39 #235
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134838231
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:27 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik heb dit met verbazing zitten lezen maar toen ik het ging controleren bleek het inderdaad zo te zijn, zo niet erger. Een woning waarvan ik weet dat een soortgelijke in hetzelfde blok halverwege de jaren '90 rond de 500 gulden zat, kost op dit moment duizend euro. :o
Tja mogelijk dat huren goedkoper was, maar kopen zeker niet. Met 9 tot 13 % rente en een gemiddelde koopprijs van 130.000 gulden exclusief overdrachtsbelasting was dat een behoorlijk bedrag dat ik destijds niet kon betalen.

Daarbij waren in die tijd luxe goederen onbetaalbaar. Een video recorder voor de gewone arbeider was destijds onbetaalbaar. Een reis naar de VS, daar praten we al helemaal niet over.

De jaren 80 waren dramatisch. Dat er geen armoede was in die zin had er alles mee te maken dat er gewoonweg minder luxe verkrijgbaar was. Een vaatwasser had bijna niemand, een pc al helemaal niet. En zo kan ik wel doorgaan.

Maar een leuke tijd als het om muziek gaat, de gezelligheid op de werkvloer etc, collectiviteit en geduld hebben. Tja dat is voorbij en dat noem ik armoede.
Waar je in de jaren 80 een maand moest wachten op een LP die besteld moest worden vanwege de kleine voorraden zou men dat nu niet meer accepteren. Alles moet vandaag en het mag dan ook niets kosten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 29-12-2013 18:54:54 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  † In Memoriam † zondag 29 december 2013 @ 18:56:44 #236
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_134838541
quote:
12s.gif Op zondag 29 december 2013 18:49 schreef Cherna het volgende:

[..]

Tja mogelijk dat huren goedkoper was, maar kopen zeker niet. Met 9 tot 13 % rente en een gemiddelde koopprijs van 130.000 gulden exclusief overdrachtsbelasting was dat een behoorlijk bedrag dat ik destijds niet kon betalen.

Daarbij waren in die tijd luxe goederen onbetaalbaar. Een video recorder voor de gewone arbeider was destijds onbetaalbaar. Een reis naar de VS, daar praten we al helemaal niet over.

De jaren 80 waren dramatisch. Dat er geen armoede was in die zin had er alles mee te maken dat er gewoonweg minder luxe verkrijgbaar was. Een vaatwasser had bijna niemand, een pc al helemaal niet. En zo kan ik wel doorgaan.

Maar een leuke tijd als het om muziek gaat, de gezelligheid op de werkvloer etc, collectiviteit en geduld hebben. Tja dat is voorbij en dat noem ik armoede.
Waar je in de jaren 80 een maand moest wachten op een LP die besteld moest worden vanwege de kleine voorraden zou men dat nu niet meer accepteren. Alles moet vandaag en het mag dan ook niets kosten.
Ik zou nostalgie eens opzoeken.
Carpe Libertatem
pi_134838619
quote:

[..]

Waarom emigreer je niet naar Portugal of een of ander oost-europees land
  zondag 29 december 2013 @ 19:05:59 #238
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134838934
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 18:58 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Waarom emigreer je niet naar Portugal of een of ander oost-europees land
Waarom?
pi_134838965
Die gemeenschapszin enz wat jij beschrijft komt daar nog meer voor, denk ik.
  zondag 29 december 2013 @ 19:14:54 #240
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134839370
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:06 schreef arjan1112 het volgende:
Die gemeenschapszin enz wat jij beschrijft komt daar nog meer voor, denk ik.
Dat kan hier ook nog altijd. Je bent gelukkig nog niet verplicht met de massa mee te hobbelen. En aangezien ik rebels van aard ben blijf ik me verzetten in zaken die niet nodig zijn en alleen datgene aanpakken om toch nog te kunnen functioneren in deze snelle maatschappij zoals werken en een ander niet lastig vallen.
  zondag 29 december 2013 @ 19:28:21 #241
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134840091
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 17:35 schreef Klopkoek het volgende:
Het lijkt me juist zo dat auto's ook minder lang mee gaan. Ze zijn ingewikkelder natuurlijk.

Met een Mercedes kon je vroeger probleemloos 500000 km rijden.
Duurder in onderhoud.
Die ouwe meuk is nog makkelijk door een beun te onderhouden. En kleine zaken kun je eventueel makkelijk zelf doen.

Bij die moderne hap(buiten dat die windtunnelmodellen vreselijk zijn) is al een defect voorlicht een probleem. Een peertje zo vervangen is veelal niet meer mogelijk, maar een complete unit is vaak noodzakelijk dat het daardoor onnodig duur word als je naar de garage gaat.
pi_134841265
quote:

[..]

Klopt, 130.000 gulden met 9 % is duur, maar de huren waren laag en kon men goed 50.000 gulden sparen, dat was toen heel normaal
Nu heb je 250.000 (EUROS!) tegen bijv 4% rente, maandlasten liggen altijd veel en veel hoger... en 30.000 euro spaargeld haal je maandlasten niet fors mee omlaag...

Daarom wil ik ook het liefst dat de prijzen fors gaan dalen en de rente fors gaat stijgen dan kunnen starters eerst een jaartje of 10 een halve ton sparen en een hypotheek van 75.000 euro nemen tegen 9% rente (totaalsom 125.000 euro) zo loop je ook minder risico als je huis minder waard wordt, heb je een lening van 2,5 ton maximaal geleend tegen 4% en je huis daalt 50K heb je een mega probleem... als je wilt verhuizen.

Een reis naar de VS of een ander ver land is volgens mij nooit normaal geweest in voor een Nederlander, voor rijke mensen misschien maar voor modaal arbeiders zeker niet... een week of 2 Spanje, Griekenland was al luxe... en dat is het nog steeds. Of mensen hebben in het verleden abnormaal veel geld geleend voor luxe.

Dat 30 jaar terug minder elektronica was kan je ook niet vergelijken met nu, in de jaren 40 had niemand een tv of een wasmachine of een telefoon, dat was in de jaren 80 weer heel normaal, tijden veranderen eenmaal alleen in de jaren 90 tm heden is het wel heel erg hard gegaan en daar mag best een rem op gezet worden. Ik doe zelf niet mee aan dat Smartphone rage/race, ze kijken mij vreemd aan dat ik 2/3 jaar met een Smartphone doe? en kan volgens mij nog wel langer mee gaan als ze updates blijven maken, soms dwingen ze je helaas.
Interessant he ?
pi_134841302
250.000 euro was in 2007 ofzo nu is het al 190.000
pi_134841442
Lang niet overal helaas... in mijn regio zijn huizen zeker geen 60K gedaald, 7000 euro gemiddeld sinds 2008, ofwel niks, maar het huizenaanbod is 5x zo hoog, kennelijk hebben verkopers een subsidie of zoiets waardoor ze niet hoeven te zakken in prijs, of ze hebben het heel breed en maken geen zorgen.

Huizen beneden de 2 ton zijn helemaal niet gedaald, mijn meid en ik kijken nog steeds naar een leuk starterswoning deze waren in 2007 170.000 euro en nu rond de 165.000 euro.... weinig voordeel... deze woningen waren eind jaren 90 ongeveer 2 ton guldens... die prijzen vind ik realistisch.
Interessant he ?
  zondag 29 december 2013 @ 19:57:13 #245
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134841447
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:53 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Klopt, 130.000 gulden met 9 % is duur, maar de huren waren laag en kon men goed 50.000 gulden sparen, dat was toen heel normaal
Nu heb je 250.000 (EUROS!) tegen bijv 4% rente, maandlasten liggen altijd veel en veel hoger... en 30.000 euro spaargeld haal je maandlasten niet fors mee omlaag...

Daarom wil ik ook het liefst dat de prijzen fors gaan dalen en de rente fors gaat stijgen dan kunnen starters eerst een jaartje of 10 een halve ton sparen en een hypotheek van 75.000 euro nemen tegen 9% rente (totaalsom 125.000 euro) zo loop je ook minder risico als je huis minder waard wordt, heb je een lening van 2,5 ton maximaal geleend tegen 4% en je huis daalt 50K heb je een mega probleem... als je wilt verhuizen.

Een reis naar de VS of een ander ver land is volgens mij nooit normaal geweest in voor een Nederlander, voor rijke mensen misschien maar voor modaal arbeiders zeker niet... een week of 2 Spanje, Griekenland was al luxe... en dat is het nog steeds. Of mensen hebben in het verleden abnormaal veel geld geleend voor luxe.

Dat 30 jaar terug minder elektronica was kan je ook niet vergelijken met nu, in de jaren 40 had niemand een tv of een wasmachine of een telefoon, dat was in de jaren 80 weer heel normaal, tijden veranderen eenmaal alleen in de jaren 90 tm heden is het wel heel erg hard gegaan en daar mag best een rem op gezet worden. Ik doe zelf niet mee aan dat Smartphone rage/race, ze kijken mij vreemd aan dat ik 2/3 jaar met een Smartphone doe? en kan volgens mij nog wel langer mee gaan als ze updates blijven maken, soms dwingen ze je helaas.
Starten in een woning van 250K........ De jongeren zijn knettergek geworden.
  zondag 29 december 2013 @ 19:58:10 #246
66825 Reya
Fier Wallon
pi_134841490
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:57 schreef betyar het volgende:

[..]

Je moet natuurlijk wel in een vrijstaand huis kunnen wonen.
  zondag 29 december 2013 @ 19:58:50 #247
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134841517
quote:
9s.gif Op zondag 29 december 2013 19:58 schreef Reya het volgende:

[..]

Je moet natuurlijk wel in een vrijstaand huis kunnen wonen.
Met zwembad en dubbele garage.
pi_134841566
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:57 schreef betyar het volgende:

[..]

Nee, want in de jaren 80 waren dit woningen voor mensen tussen de 25 a 30 jaar, zodat je een gezin kon beginnen, in de Randstad waren deze woningen vroeger goedkoop gebouwd (jeweetwel) bekende jaren 80/90 woningen, gewoon een huis met 2/3 slaapkamers en een zolder (gewoon een rijtjeshuis)

Dit soort woningen, wat is daar luxe aan :?

[ Bericht 9% gewijzigd door Zwolsboy op 29-12-2013 20:05:22 ]
Interessant he ?
  zondag 29 december 2013 @ 20:00:26 #249
66825 Reya
Fier Wallon
pi_134841584
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:58 schreef betyar het volgende:

[..]

Met zwembad en dubbele garage.
Vergeet de jacuzzi niet.
  zondag 29 december 2013 @ 20:09:34 #250
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134842063
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:00 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Nee, want in de jaren 80 waren dit woningen voor mensen tussen de 25 a 30 jaar, zodat je een gezin kon beginnen, in de Randstad waren deze woningen vroeger goedkoop gebouwd (jeweetwel) bekende jaren 80/90 woningen, gewoon een huis met 2/3 slaapkamers en een zolder (gewoon een rijtjeshuis)

Dit soort woningen, wat is daar luxe aan :?
[ afbeelding ]
Je andere bron was inderdaad voor jouw idee geen goed voorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')