De vraag is of die AEG weer 20 jaar meegaat.quote:Op zondag 29 december 2013 00:04 schreef Zwolsboy het volgende:
Dat klopt, mijn schoonmoeder had een miele uit 1989 en stierf in 2008, toen is ze overgestapt op AEG ook een goed merk maar de nieuwprijs was zeker 20% lager. Trouwens ze had de kassabon nog toen was een (kwaliteits)wasmachine net zo duur als nu... haar AEG nu is aanzienlijk zuiniger en stiller en vlotter, maar over 20 jaar zal dit wel weer anders liggen.
Maar het goedkoopste van het goedkoopste (jeweetwel die 250,- euro van Edy insedist enzo) ben je ook duurder uit tenzij je het voor een paar jaar gebruikt (studentenwoning)
je schoonmoeder is overgestapt van wasmachine merk toen ze stierf?quote:Op zondag 29 december 2013 00:04 schreef Zwolsboy het volgende:
Dat klopt, mijn schoonmoeder had een miele uit 1989 en stierf in 2008, toen is ze overgestapt op AEG ook een goed merk maar de nieuwprijs was zeker 20% lager. Trouwens ze had de kassabon nog toen was een (kwaliteits)wasmachine net zo duur als nu... haar AEG nu is aanzienlijk zuiniger en stiller en vlotter, maar over 20 jaar zal dit wel weer anders liggen.
Maar het goedkoopste van het goedkoopste (jeweetwel die 250,- euro van Edy insedist enzo) ben je ook duurder uit tenzij je het voor een paar jaar gebruikt (studentenwoning)
Een AEG wasmachine gaat wel 20 jaar mee met 1 of 2 kleine reparaties gemiddeld. Alleen dan is het een energieslurpend ding en ben je uiteindelijk meer kwijt.quote:Op zondag 29 december 2013 05:13 schreef Gwywen het volgende:
[..]
De vraag is of die AEG weer 20 jaar meegaat.
Ik herinner me dat mijn schoonvader 3000 gulden voor zijn eerste videorecorder heeft betaald. In die tijd kon je volgens mij voor iets meer dan het dubbele een splinternieuwe middenklasseauto aanschaffen.
In welke tijd was dat dan?quote:Op zondag 29 december 2013 05:13 schreef Gwywen het volgende:
[..]
De vraag is of die AEG weer 20 jaar meegaat.
Ik herinner me dat mijn schoonvader 3000 gulden voor zijn eerste videorecorder heeft betaald. In die tijd kon je volgens mij voor iets meer dan het dubbele een splinternieuwe middenklasseauto aanschaffen.
Tja mogelijk dat huren goedkoper was, maar kopen zeker niet. Met 9 tot 13 % rente en een gemiddelde koopprijs van 130.000 gulden exclusief overdrachtsbelasting was dat een behoorlijk bedrag dat ik destijds niet kon betalen.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:27 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik heb dit met verbazing zitten lezen maar toen ik het ging controleren bleek het inderdaad zo te zijn, zo niet erger. Een woning waarvan ik weet dat een soortgelijke in hetzelfde blok halverwege de jaren '90 rond de 500 gulden zat, kost op dit moment duizend euro.
Ik zou nostalgie eens opzoeken.quote:Op zondag 29 december 2013 18:49 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja mogelijk dat huren goedkoper was, maar kopen zeker niet. Met 9 tot 13 % rente en een gemiddelde koopprijs van 130.000 gulden exclusief overdrachtsbelasting was dat een behoorlijk bedrag dat ik destijds niet kon betalen.
Daarbij waren in die tijd luxe goederen onbetaalbaar. Een video recorder voor de gewone arbeider was destijds onbetaalbaar. Een reis naar de VS, daar praten we al helemaal niet over.
De jaren 80 waren dramatisch. Dat er geen armoede was in die zin had er alles mee te maken dat er gewoonweg minder luxe verkrijgbaar was. Een vaatwasser had bijna niemand, een pc al helemaal niet. En zo kan ik wel doorgaan.
Maar een leuke tijd als het om muziek gaat, de gezelligheid op de werkvloer etc, collectiviteit en geduld hebben. Tja dat is voorbij en dat noem ik armoede.
Waar je in de jaren 80 een maand moest wachten op een LP die besteld moest worden vanwege de kleine voorraden zou men dat nu niet meer accepteren. Alles moet vandaag en het mag dan ook niets kosten.
Waarom emigreer je niet naar Portugal of een of ander oost-europees landquote:Op zondag 29 december 2013 18:49 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja mogelijk dat huren goedkoper was, maar kopen zeker niet. Met 9 tot 13 % rente en een gemiddelde koopprijs van 130.000 gulden exclusief overdrachtsbelasting was dat een behoorlijk bedrag dat ik destijds niet kon betalen.
Daarbij waren in die tijd luxe goederen onbetaalbaar. Een video recorder voor de gewone arbeider was destijds onbetaalbaar. Een reis naar de VS, daar praten we al helemaal niet over.
De jaren 80 waren dramatisch. Dat er geen armoede was in die zin had er alles mee te maken dat er gewoonweg minder luxe verkrijgbaar was. Een vaatwasser had bijna niemand, een pc al helemaal niet. En zo kan ik wel doorgaan.
Maar een leuke tijd als het om muziek gaat, de gezelligheid op de werkvloer etc, collectiviteit en geduld hebben. Tja dat is voorbij en dat noem ik armoede.
Waar je in de jaren 80 een maand moest wachten op een LP die besteld moest worden vanwege de kleine voorraden zou men dat nu niet meer accepteren. Alles moet vandaag en het mag dan ook niets kosten.
Waarom?quote:Op zondag 29 december 2013 18:58 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Waarom emigreer je niet naar Portugal of een of ander oost-europees land
Dat kan hier ook nog altijd. Je bent gelukkig nog niet verplicht met de massa mee te hobbelen. En aangezien ik rebels van aard ben blijf ik me verzetten in zaken die niet nodig zijn en alleen datgene aanpakken om toch nog te kunnen functioneren in deze snelle maatschappij zoals werken en een ander niet lastig vallen.quote:Op zondag 29 december 2013 19:06 schreef arjan1112 het volgende:
Die gemeenschapszin enz wat jij beschrijft komt daar nog meer voor, denk ik.
Duurder in onderhoud.quote:Op zondag 29 december 2013 17:35 schreef Klopkoek het volgende:
Het lijkt me juist zo dat auto's ook minder lang mee gaan. Ze zijn ingewikkelder natuurlijk.
Met een Mercedes kon je vroeger probleemloos 500000 km rijden.
Klopt, 130.000 gulden met 9 % is duur, maar de huren waren laag en kon men goed 50.000 gulden sparen, dat was toen heel normaalquote:Op zondag 29 december 2013 18:49 schreef Cherna het volgende:
[..]
Starten in een woning van 250K........ De jongeren zijn knettergek geworden.quote:Op zondag 29 december 2013 19:53 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Klopt, 130.000 gulden met 9 % is duur, maar de huren waren laag en kon men goed 50.000 gulden sparen, dat was toen heel normaal
Nu heb je 250.000 (EUROS!) tegen bijv 4% rente, maandlasten liggen altijd veel en veel hoger... en 30.000 euro spaargeld haal je maandlasten niet fors mee omlaag...
Daarom wil ik ook het liefst dat de prijzen fors gaan dalen en de rente fors gaat stijgen dan kunnen starters eerst een jaartje of 10 een halve ton sparen en een hypotheek van 75.000 euro nemen tegen 9% rente (totaalsom 125.000 euro) zo loop je ook minder risico als je huis minder waard wordt, heb je een lening van 2,5 ton maximaal geleend tegen 4% en je huis daalt 50K heb je een mega probleem... als je wilt verhuizen.
Een reis naar de VS of een ander ver land is volgens mij nooit normaal geweest in voor een Nederlander, voor rijke mensen misschien maar voor modaal arbeiders zeker niet... een week of 2 Spanje, Griekenland was al luxe... en dat is het nog steeds. Of mensen hebben in het verleden abnormaal veel geld geleend voor luxe.
Dat 30 jaar terug minder elektronica was kan je ook niet vergelijken met nu, in de jaren 40 had niemand een tv of een wasmachine of een telefoon, dat was in de jaren 80 weer heel normaal, tijden veranderen eenmaal alleen in de jaren 90 tm heden is het wel heel erg hard gegaan en daar mag best een rem op gezet worden. Ik doe zelf niet mee aan dat Smartphone rage/race, ze kijken mij vreemd aan dat ik 2/3 jaar met een Smartphone doe? en kan volgens mij nog wel langer mee gaan als ze updates blijven maken, soms dwingen ze je helaas.
Je moet natuurlijk wel in een vrijstaand huis kunnen wonen.quote:Op zondag 29 december 2013 19:57 schreef betyar het volgende:
[..]
Starten in een woning van 250K........ De jongeren zijn knettergek geworden.
Met zwembad en dubbele garage.quote:Op zondag 29 december 2013 19:58 schreef Reya het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk wel in een vrijstaand huis kunnen wonen.
Nee, want in de jaren 80 waren dit woningen voor mensen tussen de 25 a 30 jaar, zodat je een gezin kon beginnen, in de Randstad waren deze woningen vroeger goedkoop gebouwd (jeweetwel) bekende jaren 80/90 woningen, gewoon een huis met 2/3 slaapkamers en een zolder (gewoon een rijtjeshuis)quote:Op zondag 29 december 2013 19:57 schreef betyar het volgende:
[..]
Starten in een woning van 250K........ De jongeren zijn knettergek geworden.
Je andere bron was inderdaad voor jouw idee geen goed voorbeeld.quote:Op zondag 29 december 2013 20:00 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Nee, want in de jaren 80 waren dit woningen voor mensen tussen de 25 a 30 jaar, zodat je een gezin kon beginnen, in de Randstad waren deze woningen vroeger goedkoop gebouwd (jeweetwel) bekende jaren 80/90 woningen, gewoon een huis met 2/3 slaapkamers en een zolder (gewoon een rijtjeshuis)
Dit soort woningen, wat is daar luxe aan![]()
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |