Minder propaganda? We leven in een gescripte keten van gebeurtenissen.quote:Op maandag 23 december 2013 02:20 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Maar gewone mensen moeten wel achter een oorlog staan. En tegenwoordig is die motivatie extreem laag. Vooral ook omdat je meer connecties hebt met de mensen uit andere landen en er veel minder sterk propaganda mogelijk is.
Joegoslavië: een land, meerdere etnische volkeren. Tot 1989 was er niks aan de hand. Het leven was zelfs heem goed te noemen. Serviërs gingen naar Kroatië, slovenen naar macedonie en bosniers naar Montenegro. Nou kijk nu even naar de kaart mocht je die hebben.quote:Op maandag 23 december 2013 02:23 schreef MouzurX het volgende:
Je moet je ook realiseren dat tegenwoordig de jeugd voor hun 25ste vaker dan niet naar een 10 tal landen is geweest. Dat was wel even anders 100 jaar geleden. Toen kwam je niet eens in Duitsland.
Grappig, maar je had toen niet eens een paspoort nodig om alle landen van Europa te zien, echter het reizen/toerisme was het uitverkoren speeltje van slechts de happy few.quote:Op maandag 23 december 2013 02:23 schreef MouzurX het volgende:
Je moet je ook realiseren dat tegenwoordig de jeugd voor hun 25ste vaker dan niet naar een 10 tal landen is geweest. Dat was wel even anders 100 jaar geleden. Toen kwam je niet eens in Duitsland.
Het is eigenlijk eerder zo dat de jeugd van tegenwoordig minder reismogelijkheden kent ivm een drukkende economie en de toenemende behoefte, in het eigen levensbehoefte te voorzien.quote:Op maandag 23 december 2013 02:23 schreef MouzurX het volgende:
Grootschalige oorlogen gaan niet vaak gebeuren. We zullen het meer hebben van aanslagen, wellicht biochemische in de toekomst? en oorlogjes zoals bv in Syrie waar handlangers ingehuurd worden.quote:Op maandag 23 december 2013 02:21 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Maar niet tot een grootschalige oorlog, die gebeuren niet meer door:
1. Nukes
2. Geen draagkracht.
De draagkracht is alleen te vinden voor de proxy-oorlogen, waar die nu zelfs al tot een dieptepunt is afgenomen, zie Syrië.
Regionale oorlogen idd.quote:Op maandag 23 december 2013 02:48 schreef rakotto het volgende:
[..]
Grootschalige oorlogen gaan niet vaak gebeuren. We zullen het meer hebben van aanslagen, wellicht biochemische in de toekomst? en oorlogjes zoals bv in Syrie waar handlangers ingehuurd worden.
De wereld is te geglobaliseerd/gestandaardiseerd daarvoor. We zijn naar elkaar toegegroeid en van elkaar te afhankelijk.quote:Op maandag 23 december 2013 02:48 schreef rakotto het volgende:
[..]
Grootschalige oorlogen gaan niet vaak gebeuren. We zullen het meer hebben van aanslagen, wellicht biochemische in de toekomst? en oorlogjes zoals bv in Syrie waar handlangers ingehuurd worden.
Ja, en we zien elkaar in toenemende mate als gelijke, met dezelfde behoeften.quote:Op maandag 23 december 2013 02:51 schreef De_uitblinker het volgende:
[..]
De wereld is te geglobaliseerd/gestandaardiseerd daarvoor. We zijn naar elkaar toegegroeid en van elkaar te afhankelijk.
Ik mag het tenminste hopen. Als een oorlog regionaal is, kun je tenminste daar de fok vandaan opdonderen naar een veilig gebied, met mondiale oorlogen niet echt.quote:Op maandag 23 december 2013 02:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en we zien elkaar in toenemende mate als gelijke, met dezelfde behoeften.
Wereldoorlogen zijn wrs echt wel van het verleden toch.
Ik denk het niet eigenlijk. De jeugd in China is helemaal niet zo negatief over Japan (evenals Amerika trouwens). Naarmate de tijd verstrijkt ebt die oude haat tegen Japan steeds meer weg.quote:Op maandag 23 december 2013 00:30 schreef cjan het volgende:
Het enige wat nog steeds onze zwakheid is, is dat mensen nog steeds onmenselijke schoften kunnen worden als er geen Hiërarchie of sociale druk meer is. Of als ze ineens heel ongelukkig worden ineens en daarvoor een betrekking vinden, bijvoorbeeld een ander land.
Maar vooralsnog weet je het niet. Tot nu toe zijn er in elk decennium kleine en grote oorlogen dus zullen er ook de komende 10 tot 20 jaar zeker nog oorlogen komen. Bijvoorbeeld tussen China en Japan. Daar geloof ik echt in, de Chinezen hebben nog steeds haatgevoelens door de Japanse bezetting en de troostmeisjes die er waren, wat Japan ontkent.
En/of ingrijpen als mondiale gemeenschap.quote:Op maandag 23 december 2013 02:54 schreef De_uitblinker het volgende:
[..]
Ik mag het tenminste hopen. Als een oorlog regionaal is, kun je tenminste daar de fok vandaan opdonderen naar een veilig gebied, met mondiale oorlogen niet echt.
Helemaal mee eens. Het is niet DE reden, maar het helpt zeker mee.quote:Op maandag 23 december 2013 02:23 schreef MouzurX het volgende:
Onder het mom van vredesmissies wat?quote:Op maandag 23 december 2013 04:16 schreef raptorix het volgende:
Het verschil is dat oorlogen op dit moment anders worden gevochten, grootmachten weten nu dat het veel slimmer is om kleine landjes op te rapen, China gaat echt niet aanvallen inzetten tegen de VS, ik vermoed dat komende 2 decennia Afrika wel eens aan de beurt kan zijn, onder het mom van "vredesmissies".
Alle olie wegsluizen en natuurlijk mooie lucratieve deals met wapen lobbyisten, of had je echt het idee dat het voeren van oorlog rendabel is?quote:Op maandag 23 december 2013 04:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Onder het mom van vredesmissies wat?
Oorlog is sws niet rendabel, maar vredesmissies worden door de Verenigde Naties ingesteld, dacht ik.quote:Op maandag 23 december 2013 04:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Alle olie wegsluizen en natuurlijk mooie lucratieve deals met wapen lobbyisten, of had je echt het idee dat het voeren van oorlog rendabel is?
Gelukkig hebben grote landen geen invloed in de VNquote:Op maandag 23 december 2013 04:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Oorlog is sws niet rendabel, maar vredesmissies worden door de Verenigde Naties ingesteld, dacht ik.
De permanente leden van de VR zijn het dan wel met elkaar eens, toch?quote:Op maandag 23 december 2013 04:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gelukkig hebben grote landen geen invloed in de VN
Tuurlijk, je ziet toch dagelijks hoe ze rollen.quote:Op maandag 23 december 2013 04:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De permanente leden van de VR zijn het dan wel met elkaar eens, toch?
Hoe kan dat dan eh via vredesmissies worden uitgevochten?quote:Op maandag 23 december 2013 04:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tuurlijk, je ziet toch dagelijks hoe ze rollen.
Kijk hoe het werkt in Afghanistan, wie zijn de grote winnaars?quote:Op maandag 23 december 2013 04:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe kan dat dan eh via vredesmissies worden uitgevochten?
Als we even naar de EU kijken denk ik dat de EU ver van stabiel is toenemende armoede met name in de zuidelijke landen. Doet me denken aan de jaren vlak voor WO2. Een WO3 komt er denk ik wel aan zeker als de grondstoffen opraken.quote:Op zondag 22 december 2013 23:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Staan er nog serieuze argumenten in dat artikel of is het allemaal 'nu lijkt allemaal een beetje op toen'?
Want volgens mij is de wereld juist vrij stabiel op dit moment. Ja midden-oosten is deels in chaos maar wat else is new.
Toen ging de VS buiten de VN om, was ook geen vredesmissie.quote:Op maandag 23 december 2013 04:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kijk hoe het werkt in Afghanistan, wie zijn de grote winnaars?
Call it what you want, het gaat om het gevolg, zo zal het met wat nog meer landen gaan de komende tijd, let maar goed op Nigeria de komende tijd.quote:Op maandag 23 december 2013 04:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toen ging de VS buiten de VN om, was ook geen vredesmissie.
Ja, maar als het aan de club van Rome had gelegen was er in 2015 al geen olie meer hè.quote:Op maandag 23 december 2013 04:44 schreef Megumi het volgende:
[..]
Als we even naar de EU kijken denk ik dat de EU ver van stabiel is toenemende armoede met name in de zuidelijke landen. Doet me denken aan de jaren vlak voor WO2. Een WO3 komt er denk ik wel aan zeker als de grondstoffen opraken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |