Ik hoop het dan maar.quote:Op maandag 23 december 2013 02:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Werken doe je maar zoveel uur per week, loop je de poort uit op je werk, kun je je eigen leven voldoende zin geven.
Hoog percentage van de bevolking doet dat, denk ik.
Ja. Het is niet anders.quote:Op maandag 23 december 2013 02:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is niet anders, meer dan 95% van de banen zuigen.
Dit is een soort rechtse bezweringsformule: de mensen die echt wat mankeren laten we ongemoeid.quote:Op zondag 22 december 2013 21:19 schreef drexciya het volgende:
Alleen wanneer je echt iets hebt, wat je functioneren beperkt, of er overkomt je iets heel ongelukkigs, maar voor de rest is het allemaal slappe hap.
Dat is te makkelijk; er wordt juist te snel op iemand een etiket geplakt, zoals bij kinderen met de ADHD en dergelijke "trend". Dat is nu de bron van de volledig uit de hand gelopen Wajong. Verder wordt er op de 1 of andere manier altijd gedacht in termen van niets kunnen in plaats van de boel om te draaien.quote:Op maandag 23 december 2013 12:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is een soort rechtse bezweringsformule: de mensen die echt wat mankeren laten we ongemoeid.
Maar stiekem wordt de maatschappelijke acceptatie van wat als 'handicap' wordt gezien steeds minder. En dus vallen er minder mensen onder. Het gaat hand in hand met de algehele afbraak. Want de verzorgingsstaat rust op welbegrepen eigenbelang in combinatie met egalitarisme (= wat hem overkomt, kan mij ook overkomen; ook een stukje empathie). Breek die twee zaken af en de algehele acceptatie gaat de prullenbak in.
In werkelijkheid is het ook zo dat de chronisch zieken er al minstens een decennia op achteruit gaan. Eerst met Balkenende fikse kortingen en nu Rutte. Dan zie je ook hoe dingen sluipenderwijs worden afgeschaft. Want eerst kreeg je aftrekposten op de belasting; later werd dat afgeschaft en deels gecompenseerd met een toeslag, en nu gaat ook die toeslag eraan (wat de overheid communiceert als een jaarlijks 'cadeautje' dat wordt afgeschaft).
Geen wonder dus ook dat Nederland inmiddels op het niveau van de UK zit vwb sociale uitgaven als % van BNP, en dat dit met ruim acht procentpunt is gedaald tov midden jaren 80 (het enige OESO land waar een daling is opgetreden, een belangrijk detail).
Ten eerste: het is de wetgever die deze toestanden mede mogelijk heeft gemaakt.quote:Op zondag 22 december 2013 22:26 schreef drexciya het volgende:
[..]
Weinig mensen? Sommige bedrijven leunen op mensen die domme beslissingen maken; denk maar aan eens aan mensen die op afbetaling spullen kopen of dubieuze leningen aangaan voor consumptiegoederen.
Dat zijn typisch de symptomen die je in de schuldenvermaakprogramma's (zo noem ik ze maar even) steeds tegen zult komen. Helaas ben ik het in deze dus niet met je eens.
Je doet net alsof de grens voor wat een 'handicap' is niet hoog genoeg kan liggen, dat is een nogal mensonterend uitgangspunt. Prima dat bepaalde mensen blind willen staren op beperkingen, maar daar gaan we geen beleid op bouwen.quote:Op maandag 23 december 2013 12:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is een soort rechtse bezweringsformule: de mensen die echt wat mankeren laten we ongemoeid.
Maar stiekem wordt de maatschappelijke acceptatie van wat als 'handicap' wordt gezien steeds minder. En dus vallen er minder mensen onder. Het gaat hand in hand met de algehele afbraak. Want de verzorgingsstaat rust op welbegrepen eigenbelang in combinatie met egalitarisme (= wat hem overkomt, kan mij ook overkomen; ook een stukje empathie). Breek die twee zaken af en de algehele acceptatie gaat de prullenbak in.
Dat vind jij. Tegelijkertijd is het een gegeven dat moderne voedingstroep (fructosestroop bijv.) dit sterk in de hand werkt. Ook is de maatschappij steeds complexer, sneller en ambigue geworden (24 uurs economie, dank aan D66 en VVD). Tot slot zijn er sterke aanwijzingen dat straling in de lucht en vervuiling (bijv. wonen naast een snelweg) de kans op aangeboren psychische handicaps vergroot. De toename van bepaalde soorten economische activiteit komt niet zonder gevolgen.quote:Op maandag 23 december 2013 12:49 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dat is te makkelijk; er wordt juist te snel op iemand een etiket geplakt, zoals bij kinderen met de ADHD en dergelijke "trend".
De bron van de Wajong is de WWB (2005). Waardoor er verdringing heeft plaatsgevonden van gemeenten die ze niet willen hebben naar de Wajong.quote:Dat is nu de bron van de volledig uit de hand gelopen Wajong.
Belachelijke flauwekul en nergens op gebaseerd.quote:En toch kost het uitkeringstelsel nog steeds meer en meer geld.
Onlangs wees een bericht nog uit dat fraude met uitkeringen en toeslagen slechts peanuts is in verg. met andersoortige fraude die in de vele miljarden loopt (hier zie je overigens dat die Laffer curve één grote nonsens is).quote:De verzorgingsstaat gaat niet onderuit omdat er geen empathie is, maar omdat teveel mensen het systeem proberen te flessen. Hierbij combineer ik oneigenlijk gebruik met regelrechte fraude. Wanneer mensen integer zouden zijn (en dat zijn ze dus duidelijk niet), zou een verzorgingsstaat kunnen werken, maar zoals het er nu voorstaat duidelijk niet. Dat is de reden waarom mensen een stuk "harder" zijn geworden; wanneer er teveel voorbeelden zijn van mensen die het systeem flessen dan gaat de acceptatie om premie af te staan nogal omlaag. Helaas wordt het geld je nog steeds onder dwang ontnomen.
Prima, loopjongen van de elite!quote:Op maandag 23 december 2013 13:22 schreef waht het volgende:
maar daar gaan we geen beleid op bouwen.
Ja hoor, als ik niet mee ga in je eenzijdige verhalen ben ik een loopjongen van de machtige aapjes.quote:
Jij en de meeste fokkers zijn de koning van de eenzijdige verhalen.quote:Op maandag 23 december 2013 13:36 schreef waht het volgende:
[..]
Ja hoor, als ik niet mee ga in je eenzijdige verhalen ben ik een loopjongen van de machtige aapjes.
Het is niet alleen een etiket maar medici en ambtenaren maken fouten, bewust of onbewust.quote:Op maandag 23 december 2013 13:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij en de meeste fokkers zijn de koning van de eenzijdige verhalen.
"ADHD is gewoon een etiketje" enzovoorts.
Ik wil niet bot overkomen, maar vroeger ging men niet zo strooien met etiketten. In plaats van mensen als zielig te bestempelen, kon iemand gewoon functioneren, maar was hij/zij druk of juist rustig. Dat voedsel en omgeving sinds kort zo'n enorme invloed hebben en iedereen ziek is of wordt gaat mij veel te ver. In het recente verleden was het erger dan nu (Londen en de enorme smog ergens in de 50er of 60er jaren als extreem voorbeeld). Ja, in China heb je kinderen met longkanker, maar dat zie ik hier niet terug.quote:Op maandag 23 december 2013 13:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat vind jij. Tegelijkertijd is het een gegeven dat moderne voedingstroep (fructosestroop bijv.) dit sterk in de hand werkt. Ook is de maatschappij steeds complexer, sneller en ambigue geworden (24 uurs economie, dank aan D66 en VVD). Tot slot zijn er sterke aanwijzingen dat straling in de lucht en vervuiling (bijv. wonen naast een snelweg) de kans op aangeboren psychische handicaps vergroot. De toename van bepaalde soorten economische activiteit komt niet zonder gevolgen.
Ik weet dat jij dit allemaal zal afwijzen maar ik wil dit even gezegd hebben.
[..]
De bron van de Wajong is de WWB (2005). Waardoor er verdringing heeft plaatsgevonden van gemeenten die ze niet willen hebben naar de Wajong.
[..]
Belachelijke flauwekul en nergens op gebaseerd.
[..]
Onlangs wees een bericht nog uit dat fraude met uitkeringen en toeslagen slechts peanuts is in verg. met andersoortige fraude die in de vele miljarden loopt (hier zie je overigens dat die Laffer curve één grote nonsens is).
Het daadwerkelijke percentage van personen die de boel flessen is verwaarloosbaar. Moet ook geen verbazing wekken met de huidige Stasi praktijken (het was daarvoor al een klein percentage, in verg. met andersoortige oplichting en fraude).
Natuurlijk is het wel zo dat corruptie een steeds groter probleem vormt, laten enquetes en onderzoeken zien.
http://www.bbc.co.uk/news/world-11954667
http://www.bbc.co.uk/news/business-23227382
Maar ik kan dan net zo goed beweren dat dit de schaduwzijde vormt van een moraal waar aan jezelf denken en assertief zijn de hoofdmoot vormt. De neoliberale moraal.
Ach, we spelen de zielig kaart weer. Natuurlijk zijn er gevallen die het niet makkelijk hebben, maar daar tegenover staan mensen die gewoon een schop onder hun achterwerk nodig hebben. Zelfs binnen mijn familie heb ik een aantal goede en slechte voorbeelden gezien:quote:Op maandag 23 december 2013 13:40 schreef Klopkoek het volgende:
http://nieuwsuur.nl/onder(...)itkeringsfraude.html
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)dan-bestraffen.dhtml
http://nieuwsuur.nl/onder(...)de-in-nederland.html
Maar ik stop er ff mee, mensen als drexciya maken me erg treurig en agressief.
En we hebben een Godwin; overtuigende argumentatie zeg.quote:Op maandag 23 december 2013 14:17 schreef Klopkoek het volgende:
Je bent een untermensch die de waarheid niet wilt zien. En die waarheid is dat we in Nederland niet buitensporig veel gehandicapten hebben. Die waarheid is ook dat veel wajongers al werk verrichtten, zo laten de cijfers zien.
Het is een kwalijke zaak dat dit kabinet de wajong en WWB op één hoop gaat gooien. Groepen die totaal verschillen gaan dan onder dezelfde regeling vallen, en ik zie het dan alweer voor me welke kleine groep het (rechtse) beeld weer gaan bepalen. Het type shagrokende tokkies.
Groot-Brittanie is helemaal niet zo knetterhard; daar lopen ook allerlei asocialen rond die het equivalent van huurtoeslag en dergelijke krijgen. Ook daar lopen bijstandsmoeders rond die goed rond kunnen komen en het als een soort van carriere zien. Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar oneigenlijk gebruik van het uitkeringsstelsel vind je overal.quote:Op maandag 23 december 2013 14:18 schreef Klopkoek het volgende:
Veelzeggend trouwens dat Nederland nu opeens als voorbeeld geldt voor het knetterharde UK:
http://www.telegraph.co.u(...)return-for-care.html
De UK is toch echt de definitie van een minimale verzorgingsstaat in de wetenschappelijke literatuur.quote:Op maandag 23 december 2013 14:34 schreef drexciya het volgende:
[..]
Groot-Brittanie is helemaal niet zo knetterhard; daar lopen ook allerlei asocialen rond die het equivalent van huurtoeslag en dergelijke krijgen. Ook daar lopen bijstandsmoeders rond die goed rond kunnen komen en het als een soort van carriere zien. Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar oneigenlijk gebruik van het uitkeringsstelsel vind je overal.
Jouw stellingen zijn op niets gebaseerd. Er is helemaal geen miljard uitkeringsfraude. Dat de lastendruk enkele toe neemt en de uitgaven aan uitkeringen is ook onzin.quote:Op maandag 23 december 2013 14:31 schreef drexciya het volgende:
[..]
En we hebben een Godwin; overtuigende argumentatie zeg.
Laat me de cijfers maar eens zien dan? Wat is veel of weinig; 5%, 10%, 15% van de beroepsbevolking? Waar trek je de grens en waarom?
Natuurlijk zullen verschillende groepen extreme voorbeelden pakken, zoals shagrokende tokkies, om aan te geven dat er gesjoemeld wordt. Maar andersom komt men met de klassieke zielige gevallen. Het werkt altijd twee kanten uit. En zonder die foute gevallen zou er meer draagvlak voor het systeem zijn. De politiek heeft, door hun laksheid en eigen gesjoemel, zelf het systeem mede ondermijnd.
quote:Op maandag 23 december 2013 14:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De UK is toch echt de definitie van een minimale verzorgingsstaat in de wetenschappelijke literatuur.
Inderdaad, daar is allerlei problematiek alleen maar groter.
Maar goed, blijkbaar vind je dus de UK ook te soft. Moeten die ook op de blaren zitten en dat soort krachttaal.
quote:Op maandag 23 december 2013 14:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jouw stellingen zijn op niets gebaseerd. Er is helemaal geen miljard uitkeringsfraude. Dat de lastendruk enkele toe neemt en de uitgaven aan uitkeringen is ook onzin.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |