abonnement Unibet Coolblue
pi_136743571
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 14:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf dus altijd een hekel aan lezingen gehad. Tijdens mijn studie sloeg ik de hoorcolleges steevast over - ik kon zelf wel de te leren stof lezen - en nog steeds ga ik liever niet naar lezingen. Ik word gek van de passiviteit en val vrijwel altijd bijna in slaap. Het is een kunstvorm op zich, een groot (onpersoonlijk) publiek langere tijd vermaken. Er zijn zo weinig mensen die het vak verstaan. Let wel, ik heb bijvoorbeeld colleges gehad van de door Matthijs van Nieuwkerk geprezen Herman Pleij. Laatstgenoemde hoorde vooral zichzelf graag praten, had lak aan hoe hij zijn publiek geboeid kon houden en daarom waren zijn colleges saai.

Er zijn wel wat uitzonderingen op de regel. Vaak zijn het Amerikanen trouwens. Dat zijn bovengemiddeld begenadigde sprekers.
Ik heb dezelfde ervaringen met hoorcolleges als jij. Ik zal niet stellen dat het instrument nooit werkt en voor niemand werkt (er zijn studenten die er baat bij hebben) maar inderdaad, als je zelf de stof kan lezen waarom het dan niet zelf doen? Als een docent toevallig wat talent heeft voor het spreken dan kan het wel aangenaam zijn om de lastigere concepten ook op een andere manier uitgelegd te krijgen maar helaas blijken maar weinig mensen dat talent te hebben. Je moet zowel een acteur/presentator en gepromoveerde zijn. Maar ja, om dan maar het hoorcollege af te schaffen schiet ook niet echt op aangezien we in Nederland te weinig geld over hebben voor het onderwijs om dan nog goed onderwijs te verzorgen. ;)
Voor actievere werkvormen zijn immers kleine groepen noodzakelijk, dan kan je niet 80 man in 1 ruimte proppen per docent.

Hoorcolleges zouden trouwens al veel interessanter kunnen worden als docenten eens uit zouden gaan van studenten die de les voorbereiden: opgeven wat je bestudeerd moet hebben voor cdat college, tijdens het hoorcollege verdiepend er op ingaan, uitgebreid de ruimte geven om vragen te stellen etc.
=> Meer productiviteit en minder saai.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136743644
Momenteel bijvoorbeeld om woordenschat te overhoren. Ik heb de klassen daarvoor in teams ingedeeld, en last ze de space race doen. Ze doen er behoorlijk fanatiek aan mee. Maar je kan het ook gebruiken om tijdens een hoorcollege even snel wat vragen te stellen, om te checken of de stof goed aankomt. Daar wil ik de komende tijd eens mee gaan experimenteren.
pi_136743723
In mijn ervaring zijn de hoorcolleges vaak veel meer dan de voorgeschreven stof samenvatten. Niet zelden wordt er een andere context , nieuw perspectief en - vooral - dwarsverbanden met andere subdisciplines uiteengezet. Ligt voor een groot deel aan de docent. Als het enkel herkauwen is blijf ik meestal ook weg.
pi_136743960
Bij rechten is dat natuurlijk anders dan bij een bèta-opleiding waarbij de docenten al blij zijn als de voorgeschreven stof uit de handboeken goed onder de knie wordt gekregen. Ik kan me voorstellen dat de docenten bij rechten uitgebreid casussen en jurisprudentie behandelen, in zo'n geval zou ik ook met interesse luisteren. Alleen ben ik eerlijk gezegd niet zo'n fan van het afhankelijk zijn van je eigen aantekeningen wetende dat de meeste studenten niet alles op papier krijgen wat relevant is, dat je altijd een keer ziek kan zijn etc.
Elk hoorcollege opnemen met een fatsoenlijke kwaliteit kan dit probleem oplossen.
Zo'n docent die alleen de voorgeschreven stof behandelt vervalt al snel in het voorlezen van slides als hij niet enig talent heeft voor spreken, dat is nogal slaapverwekkend. Soms zou ik willen dat Powerpoint nooit was uitgevonden. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136754422
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bij rechten is dat natuurlijk anders dan bij een bèta-opleiding waarbij de docenten al blij zijn als de voorgeschreven stof uit de handboeken goed onder de knie wordt gekregen. Ik kan me voorstellen dat de docenten bij rechten uitgebreid casussen en jurisprudentie behandelen, in zo'n geval zou ik ook met interesse luisteren. Alleen ben ik eerlijk gezegd niet zo'n fan van het afhankelijk zijn van je eigen aantekeningen wetende dat de meeste studenten niet alles op papier krijgen wat relevant is, dat je altijd een keer ziek kan zijn etc.
Elk hoorcollege opnemen met een fatsoenlijke kwaliteit kan dit probleem oplossen.
Zo'n docent die alleen de voorgeschreven stof behandelt vervalt al snel in het voorlezen van slides als hij niet enig talent heeft voor spreken, dat is nogal slaapverwekkend. Soms zou ik willen dat Powerpoint nooit was uitgevonden. ;)
Wat mij betreft zetten docenten juist nooit hun pp en of colleges online. Goed aantekeningen maken en zelf de lijn en de hoofdzaken uitvogelen in je notities is juist een vaardigheid die je als student moetv hebben.
Kwak
pi_136756068
Ik zit er dubbel in. Aan de ene kant ben ik het wel met je eens Kwakz0r, aan de andere kant is het soms ook wel prettig om niet de hele les aantekeningen te hoeven maken en je volledig te kunnen richten op de uitleg van de docent. Zeker bij echt ingewikkelde materie is dat laatste wel prettig.
We hebben de digitale middelen, dan zou het zonde zijn als we daar geen gebruik van maken.

Ik denk dat je als docent wel kritisch moet zijn op wát je online zet.
Als docent gaf je "vroeger" (nu ook nog wel) de leerlingen ook weleens een stencil mee met een korte uitleg etc. Dat zou je wellicht als maatstaf kunnen gebruiken. *Zou ik dit als stencil mee willen geven aan de leerlingen? Ja? dan PP etc. online zetten. Is het antwoord nee, dan ook geen PP online.*
pi_136759360
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 22:32 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Wat mij betreft zetten docenten juist nooit hun pp en of colleges online. Goed aantekeningen maken en zelf de lijn en de hoofdzaken uitvogelen in je notities is juist een vaardigheid die je als student moetv hebben.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat je als student zo goed mogelijk deze vaardigheid onder de knie moet krijgen en het liefst die vaardigheid al voldoende onder de knie moet hebben op het moment dat je begint met studeren, waarvoor je sterk afhankelijk bent van de scholen waar je eerder onderwijs hebt gevolgd. Maar ja, in de praktijk lukt het om tal van redenen weinig mensen om perfecte aantekeningen te maken. Wat legitieme redenen: het verschil tussen de snelheid waarmee de docent spreekt en de snelheid waarmee de student schrijft (soms gaat het gewoon even mis hoe goed beide partijen hier ook rekening mee houden), eens een keertje ziek zijn, eens iets niet goed kunnen zien of verstaan (grote collegezaal) of een fysieke handicap (gewrichtsbeschadiging waardoor je moeite hebt met schrijven, puur omdat je moeite hebt met die beweging). Dan gaat mijn voorkeur er toch naar uit dat hoorcolleges worden opgenomen. Een voordeel is dat minder gemotiveerde studenten dan wegblijven, dat is fijn voor de docent (rustig hoorcollege met eventueel goede vragen van oprecht geïnteresseerde studenten), fijn voor de studenten die het college wel bijwonen (minder rumoer in de zaal, kleinere ruimte mogelijk) en - misschien wat minder gegund - fijn voor de studenten die wegblijven. Dat dan wat (mede)studenten die minder gemotiveerd zijn niet worden 'gestraft' voor hun gedrag, daar kan ik goed mee leven.

Ik ben het bovendien eens met Ronald dat je gemakkelijker complexe materie volgt wanneer je niet tegelijkertijd hoeft te schrijven. Hoewel het schrijven helpt om iets te onthouden (motorisch geheugen) belemmert het tegelijkertijd moeten schrijven wel bij het volgen van de uitleg.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136761640
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 17:57 schreef Valid het volgende:
In mijn ervaring zijn de hoorcolleges vaak veel meer dan de voorgeschreven stof samenvatten. Niet zelden wordt er een andere context , nieuw perspectief en - vooral - dwarsverbanden met andere subdisciplines uiteengezet. Ligt voor een groot deel aan de docent. Als het enkel herkauwen is blijf ik meestal ook weg.
Ja, precies. Ik ben ook niet voor het afschaffen van hoorcolleges. Integendeel. Verschillende bronnen kunnen op verschillende manieren inspireren. Iedereen die geniet van films, muziek, schilderijen, romans en poëzie zal begrijpen wat ik bedoel. Het boek is denk ik het medium bij uitstek om complexe ideeën uiteen te zetten, maar dat sluit niet uit dat je uit andere bronnen unieke en waardevolle ervaringen kunt halen.

Ik zie het hoorcollege vooral als een moment waarop je herinnerd wordt aan waarom je je studie doet, waarin je geest geprikkeld wordt en er door het met elkaar samen zijn een ambiance ontstaat waardoor je met hernieuwde energie huiswaarts gaat. Dat zal een hoorcollege niet altijd kunnen bewerkstelligen, maar het zou wel het streven moeten zijn. Daarom zie ik in het online zetten van colleges een zorgwekkende ontwikkeling. Een voetbalwedstrijd meemaken is van een andere orde dan die op televisie zien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_136761710
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 23:14 schreef Ronaldussen het volgende:
Ik zit er dubbel in. Aan de ene kant ben ik het wel met je eens Kwakz0r, aan de andere kant is het soms ook wel prettig om niet de hele les aantekeningen te hoeven maken en je volledig te kunnen richten op de uitleg van de docent. Zeker bij echt ingewikkelde materie is dat laatste wel prettig.
We hebben de digitale middelen, dan zou het zonde zijn als we daar geen gebruik van maken.

Ik denk dat je als docent wel kritisch moet zijn op wát je online zet.
Als docent gaf je "vroeger" (nu ook nog wel) de leerlingen ook weleens een stencil mee met een korte uitleg etc. Dat zou je wellicht als maatstaf kunnen gebruiken. *Zou ik dit als stencil mee willen geven aan de leerlingen? Ja? dan PP etc. online zetten. Is het antwoord nee, dan ook geen PP online.*
Ik zet mijn Powerpoint wel online, maar die is niet zo informatiedicht. Het missen van het college is geen probleem als het hoorcollege alleen als doel heeft om het leesmateriaal toe te lichten, te verlevendigen en in een breder perspectief te plaatsen. De combinatie met werkcolleges zou er bovendien voor moeten zorgen dat er genoeg redundantie in de collegelijn zit.

Ik vind het zelf echt een probleem als studenten een college ingaan met als focus 'wat zit er in het tentamen en wat moet ik weten om dat tentamen te halen'. Een studie hoort meer te zijn dan dat. Ik ben de laatste tijd aan het lezen over een onderwijssysteem zonder cijfers en merk dat ik me daar thuis bij voel.

Al ontkom ik er uiteraard ook niet aan om aan het einde van een collegereeks gewoon een cijfer te geven. Het sufste voorbeeld daarvan is een collegereeks die ik aan het begin van het collegejaar gaf. De studenten kregen kwalitatieve feedback op hun schrijfproducten. Dat gebeurde uitgebreid en de studenten waardeerden het zeer. Op hun laatste schrijfproduct kregen ze nog eenmaal commentaar, weer kwalitatief, maar ditmaal moesten mijn collega en ik ook een rangorde in de stukken van studenten onderling aanbrengen om cijfers te kunnen bepalen. We hadden net zo goed zonder die cijfers kunnen doen. Het commentaar dat we al gegeven hadden, zei veel meer. In dit geval was het dus dubbel zoveel werk terwijl het cijfer vrij nietszeggend was.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_136761800
Cijfers zijn inderdaad maar vreemde dingen. Zo kreeg ik laatst een 6,5 voor m'n oriëntatiestage, waarop ik nogal verbaasd reageerde (deed ik het zo beroerd?). Een kort gesprek met twee stagebegeleiders maakte echter duidelijk dat ze heel streng waren en dit cijfer meer bedoeld was als een 'je bent op de goede weg'. De subjectieve lading achter cijfers kan soms onterecht demotiverend werken, blijkbaar.

Of ik trap natuurlijk makkelijk in allerlei suikerlaagjes die men opvoert om zo conflicten te vermijden. :')

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2014 09:04:16 ]
pi_136771614
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 08:48 schreef Claudia_x het volgende:

Ik zet mijn Powerpoint wel online, maar die is niet zo informatiedicht.

Ik vind het zelf echt een probleem als studenten een college ingaan met als focus 'wat zit er in het tentamen en wat moet ik weten om dat tentamen te halen'. Een studie hoort meer te zijn dan dat. Ik ben de laatste tijd aan het lezen over een onderwijssysteem zonder cijfers en merk dat ik me daar thuis bij voel.
Een PowerPoint moet dan ook alleen de hoofdpunten van je verhaal bevatten, geen lange zinnen, geen lappen tekst. Enkel wat kernwoorden. Daar bouw je je verhaal omheen dus dan is je PP sowieso al niet zo informatiedicht.
Uiteraard hoort een studie/les meer te zijn dan enkel de stof over te brengen die voor de tentamens van belang zijn. Helaas leert men dat de leerlingen niet meer, gewoon omdat de overheid zo cijfersgeil is geworden en er zodoende weinig tijd overblijft om de zaak breder te bekijken.

Cijfers zijn inderdaad nietszeggend zonder gerichte feedback, maar waar ik echt een hekel aan heb zijn de beoordelingen met een 'onvoldoende', 'matig', 'voldoende', 'goed'. Daar kan ik zelf ook helemaal niets mee, dan heb ik nog liever een cijfer. Maar zoals je al zei, alles valt of staat met de feedback die je geeft. :)
pi_136804905
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bij rechten is dat natuurlijk anders dan bij een bèta-opleiding waarbij de docenten al blij zijn als de voorgeschreven stof uit de handboeken goed onder de knie wordt gekregen. Ik kan me voorstellen dat de docenten bij rechten uitgebreid casussen en jurisprudentie behandelen, in zo'n geval zou ik ook met interesse luisteren. Alleen ben ik eerlijk gezegd niet zo'n fan van het afhankelijk zijn van je eigen aantekeningen wetende dat de meeste studenten niet alles op papier krijgen wat relevant is, dat je altijd een keer ziek kan zijn etc.
Elk hoorcollege opnemen met een fatsoenlijke kwaliteit kan dit probleem oplossen.
Zo'n docent die alleen de voorgeschreven stof behandelt vervalt al snel in het voorlezen van slides als hij niet enig talent heeft voor spreken, dat is nogal slaapverwekkend. Soms zou ik willen dat Powerpoint nooit was uitgevonden. ;)
Je eerste punt is onzin. Twee vrienden van me studeren technische natuurkunde en die komen regelmatig met verhalen over hoorcolleges die nog veel inspirerende en spannender zijn dan wat er bij rechten gebeurt. Als de vlieger van jou zou opgaan, zouden hoorcolleges bij bèta-vakken altijd het samenvatten van de literatuur zijn omdat studenten het zelf niet zouden snappen. Dat klopt simpelweg niet.

Juist bij bèta vakken is het vaak mogelijk om indrukwekkende dingen te laten zien etc - iets wat bevestigd wordt door vrienden die een dergelijke studie doen.

Goeie hoorcolleges heb ik zelf overigens ook meegemaakt bij vakken geschiedenis en algemene economie, maar dat valt voor jou ongetwijfeld onder het zelfde "maar dat is geen bèta dus studenten snappen het zonder uitleg wel"-argument

[ Bericht 1% gewijzigd door Valid op 17-02-2014 11:44:13 ]
pi_136808024
Heeft iemand hier ervaring met het Onderwijstraineeship? (www.onderwijstraineeship.nl)
Ik ben me aan het orienteren op wat ik na mijn master Taalkunde wil gaan doen en dit spreekt me erg aan, vooral de doorgroeimogelijkheden die naast het docent-zijn aangeboden worden.
pi_136812701
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 11:25 schreef Valid het volgende:

[..]

Je eerste punt is onzin. Twee vrienden van me studeren technische natuurkunde en die komen regelmatig met verhalen over hoorcolleges die nog veel inspirerende en spannender zijn dan wat er bij rechten gebeurt. Als de vlieger van jou zou opgaan, zouden hoorcolleges bij bèta-vakken altijd het samenvatten van de literatuur zijn omdat studenten het zelf niet zouden snappen. Dat klopt simpelweg niet.
Dat is te kort door de bocht maar het is wel voor veel inleidende vakken (grootste deel bachelor dus) zo dat de docent behandelt wat in de handboeken staat, ja. Bij de masterfase van een natuurkundeopleiding schijnen ze dan weer vaak uit de losse pols les te geven aangezien het om dermate specialistische materie gaat dat die nog niet verwerkt is in handboeken, als het een specialisme van die faculteit is. Ik vergeleek echter met wat ik nu volg.

quote:
Juist bij bèta vakken is het vaak mogelijk om indrukwekkende dingen te laten zien etc - iets wat bevestigd wordt door vrienden die een dergelijke studie doen.
Natuurlijk maar dat is bij veel vakken meer iets bij het practicum en bij de natuurkundevakken heb je soms inderdaad ook leuke demonstraties tijdens het hoorcollege. Kijk bijv. maar eens naar Lewin zijn hoorcolleges.

quote:
Goeie hoorcolleges heb ik zelf overigens ook meegemaakt bij vakken geschiedenis en algemene economie, maar dat valt voor jou ongetwijfeld onder het zelfde "maar dat is geen bèta dus studenten snappen het zonder uitleg wel"-argument
Dat heb ik niet gesteld. Mijn punt was dat we veel dikke handboeken moeten doorwerken en dat de docent vaak blij is als dat allemaal onder de knie wordt gekregen en dat daarom die handboeken dus als leidraad dienen. Nogmaals, dat geldt voor de fase van de opleiding waarin ik nu zit, zo gauw je eindelijk toekomt aan de specialisatiefase wordt het waarschijnlijk anders.

Maar goed, dit is allemaal teveel offtopic voor hier dus als we hier verder over discussiëren dan doen we dat beter op een anderer manier. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136816805
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 15:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is te kort door de bocht maar het is wel voor veel inleidende vakken (grootste deel bachelor dus) zo dat de docent behandelt wat in de handboeken staat, ja. Bij de masterfase van een natuurkundeopleiding schijnen ze dan weer vaak uit de losse pols les te geven aangezien het om dermate specialistische materie gaat dat die nog niet verwerkt is in handboeken, als het een specialisme van die faculteit is. Ik vergeleek echter met wat ik nu volg.

Datzelfde geldt ook wel voor verreweg de meeste rechtenvakken op introductieniveau (eerste paar jaar). Studenten moeten heel veel stof verwerken op een vrij abstract niveau, wat vaak tegenvalt - waardoor veel studenten afvallen. De taak van de docent is dan nog om zoveel mogelijk studenten de stof te laten begrijpen. Wat dat betreft waarschijnlijk geen verschil met andere studies.

Maargoed, inderdaad offtopic.
  donderdag 20 februari 2014 @ 22:40:29 #166
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_136952413
Wat stagiaires tegenwoordig niet allemaal kunnen eisen... Er zitten sinds een week stagiaires op onze vmbo-locatie. Nu blijkt dat ze naar de havo/vwo-locatie zijn overgeplaatst, "omdat ze de leerlingen niet leuk vonden". In mijn tijd moest je blij zijn dat je een stageplek kreeg en was je blij met alles wat je voor je neus geschoteld kreeg. En ja, soms was dat niet wat je verwachtte, maar om dan meteen overgeplaatst te willen worden...
.
pi_136962662
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 08:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zet mijn Powerpoint wel online, maar die is niet zo informatiedicht. Het missen van het college is geen probleem als het hoorcollege alleen als doel heeft om het leesmateriaal toe te lichten, te verlevendigen en in een breder perspectief te plaatsen. De combinatie met werkcolleges zou er bovendien voor moeten zorgen dat er genoeg redundantie in de collegelijn zit.

Ik vind het zelf echt een probleem als studenten een college ingaan met als focus 'wat zit er in het tentamen en wat moet ik weten om dat tentamen te halen'. Een studie hoort meer te zijn dan dat. Ik ben de laatste tijd aan het lezen over een onderwijssysteem zonder cijfers en merk dat ik me daar thuis bij voel.

Al ontkom ik er uiteraard ook niet aan om aan het einde van een collegereeks gewoon een cijfer te geven. Het sufste voorbeeld daarvan is een collegereeks die ik aan het begin van het collegejaar gaf. De studenten kregen kwalitatieve feedback op hun schrijfproducten. Dat gebeurde uitgebreid en de studenten waardeerden het zeer. Op hun laatste schrijfproduct kregen ze nog eenmaal commentaar, weer kwalitatief, maar ditmaal moesten mijn collega en ik ook een rangorde in de stukken van studenten onderling aanbrengen om cijfers te kunnen bepalen. We hadden net zo goed zonder die cijfers kunnen doen. Het commentaar dat we al gegeven hadden, zei veel meer. In dit geval was het dus dubbel zoveel werk terwijl het cijfer vrij nietszeggend was.
Hoe zijn jullie dan tot die cijfers gekomen? Als je werkt met een beoordelingsformulier (die de studenten van tevoren hebben ingezien) waarbij je het cijfer opdeelt in verschillende onderdelen dan kun je ook rekening houden met de vraag of iemand de feedback goed heeft verwerkt.

Op mijn school werken we bijvoorbeeld zo bij de referaten op de Rome reis. Voor de reis leveren de leerlingen een schriftelijk verslag in waarin ze opschrijven wat ze tijdens het referaat willen bespreken. Op dat verslag krijgen ze inhoudelijk commentaar. Bij de beoordeling van de presentatie tijdens de reis bekijken we wat de feedback was en in hoeverre de leerling daar iets mee heeft gedaan voor de presentatie. Het heeft dus invloed op het cijfer.

Ik ben trouwens niet tegen het online aanbieden van hoorcolleges, om dezelfde reden die jij eigenlijk ook geeft. Het is een extra manier om aan informatie te komen, waarbij het bij een online college geheel eenrichtingsverkeer is. Het hoeft dus geen concurrentie op te leveren voor de hoorcolleges die meer zijn dan het zenden van informatie. Het spoort dus ook aan om - als je wilt dat studenten naar de colleges komen - meer te doen dan dat.

Ik vind het niet goed als een docent tijdens een hoorcolleges alleen navertelt wat in de stof staat. Zoals iemand anders hier al schreef: bij een inspirerend college worden nieuwe perspectieven geboden, verbanden, en verhalen die je niet hebt kunnen lezen in de stof. Veel van mijn hoorcolleges destijds waren zo. En die paar colleges die wel saai waren, waren dan weer nuttig omdat ik medestudenten zag met wie ik daarna in de UB kon gaan verder studeren. Dat spoorde ook meer aan dan in mijn eentje thuis zitten. :) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_136963659
quote:
3s.gif Op zondag 16 februari 2014 09:00 schreef Friek_ het volgende:
Cijfers zijn inderdaad maar vreemde dingen. Zo kreeg ik laatst een 6,5 voor m'n oriëntatiestage, waarop ik nogal verbaasd reageerde (deed ik het zo beroerd?). Een kort gesprek met twee stagebegeleiders maakte echter duidelijk dat ze heel streng waren en dit cijfer meer bedoeld was als een 'je bent op de goede weg'. De subjectieve lading achter cijfers kan soms onterecht demotiverend werken, blijkbaar.

Of ik trap natuurlijk makkelijk in allerlei suikerlaagjes die men opvoert om zo conflicten te vermijden. :')
Ik las laatst ergens (kan het zo gauw niet meer vinden) een grappig stukje over de soms frustrerende ervaring die velen hebben, dat je aan het begin van bijvoorbeeld de brugklas achten scoort voor een bepaald vak, later zessen, terwijl je er meer van weet/begrijpt dan toen je er net mee begon. Het suggereerde dat we in plaats daarvan ook een systeem zouden kunnen gebruiken waarbij je gewoon steeds meer punten kunt behalen. Stel dat dan bijvoorbeeld het aantal benodigde punten om je diploma te krijgen 100 is, dan zullen leerlingen in de brugklas ergens tussen de 0 en de 20 a 30 scoren, en het jaar daarop klimmen naar 40 ofzo.

Dat gaat uit van "je bent op de goede weg" (of in elk geval: "je bent op weg") en dat spreekt me er wel in aan. Hoe het dan moet met dingen als eindexamen e.d. is vers twe.
pi_136963746
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 22:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat stagiaires tegenwoordig niet allemaal kunnen eisen... Er zitten sinds een week stagiaires op onze vmbo-locatie. Nu blijkt dat ze naar de havo/vwo-locatie zijn overgeplaatst, "omdat ze de leerlingen niet leuk vonden". In mijn tijd moest je blij zijn dat je een stageplek kreeg en was je blij met alles wat je voor je neus geschoteld kreeg. En ja, soms was dat niet wat je verwachtte, maar om dan meteen overgeplaatst te willen worden...
Dat soort luxe is er zeker niet overal. Iemand die ik ken kreeg laatst een stageschool toegewezen op anderhalf uur enkele reisafstand. Zelf hard gezocht naar een andere, de opleiding herhaaldelijk gevraagd om een andere, geen succes.
pi_136978506
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 09:33 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ik las laatst ergens (kan het zo gauw niet meer vinden) een grappig stukje over de soms frustrerende ervaring die velen hebben, dat je aan het begin van bijvoorbeeld de brugklas achten scoort voor een bepaald vak, later zessen, terwijl je er meer van weet/begrijpt dan toen je er net mee begon. Het suggereerde dat we in plaats daarvan ook een systeem zouden kunnen gebruiken waarbij je gewoon steeds meer punten kunt behalen. Stel dat dan bijvoorbeeld het aantal benodigde punten om je diploma te krijgen 100 is, dan zullen leerlingen in de brugklas ergens tussen de 0 en de 20 a 30 scoren, en het jaar daarop klimmen naar 40 ofzo.

Dat gaat uit van "je bent op de goede weg" (of in elk geval: "je bent op weg") en dat spreekt me er wel in aan. Hoe het dan moet met dingen als eindexamen e.d. is vers twe.
Ik vind het een aardig concept, maar het verandert niets aan het idee dat je door cijfers te geven de intrinsieke motivatie van leerlingen en studenten aantast.

Het is eigenlijk maf hoe vanzelfsprekend we cijfers zijn gaan vinden. Moet je je voorstellen dat je baas voorstelt om voortaan geen functioneringsgesprekken meer te voeren, maar om rapporten uit te delen met cijfers en het daarbij te laten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_136981264
Dat is een stukje van Johannes Visser in de Correspondent, Shadylane. Zal later vanavond kijken of ik 'm kan vinden, zit nu op mobiel.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_137026341
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 09:37 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Dat soort luxe is er zeker niet overal. Iemand die ik ken kreeg laatst een stageschool toegewezen op anderhalf uur enkele reisafstand. Zelf hard gezocht naar een andere, de opleiding herhaaldelijk gevraagd om een andere, geen succes.
Ik heb ook anderhalf uur reistijd per enkele reis en ik wilde aanvankelijk liever ook een ander niveau dan waar ik nu op zit, maar het is niet anders. Ik ben inderdaad blij dat ik een stageplek heb en ik vind het eigenlijk gewoon een superstage. Fijne begeleiders, fijne stagepartner en ook de leerlingen vind ik erg leuk. Ik hoop wel dat ik volgendjaar op het mbo of vmbo terecht kom, dat lijkt me nog steeds de leukste doelgroep om mee te werken. :)
pi_137412347
Ik worstel met het volgende. Studenten begrijpen niet altijd waarom ze iets moeten weten. Sommige materie is erg abstract en niet direct toepasbaar op de alledaagse praktijk. Ik probeer het wel zoveel mogelijk, om de relevantie van het vak dat ik geef duidelijk te maken.

Hoe gaan jullie hiermee om? Iemand nog een briljante tip? Ik zou graag een denkproces bij studenten aan willen zwengelen waardoor ze zelf tot de conclusie komen dat moeilijke en abstracte dingen niet onbruikbaar zijn, niet iets om uit de weg te gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_137418219
Een briljante tip is er volgens mij niet, want dit is in een notendop eigenlijk de grootste uitdaging van lesgeven. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat dit bij mij creativiteit bevordert, en dat ik daardoor continu bezig ben met om me heen kijken, me laten inspireren om vanuit een eigen inspiratie verbanden te leggen tussen het abstracte of 'ver van mijn bed' (dat laatste kan bij het vak geschiedenis spelen) en het hier en nu, of het alledaagse. Vervolgens kun je studenten opdrachten geven waarbij zij dit zelf ook moeten doen. Kortom, wees creatief, ook als dit soms misschien niet direct heel wetenschappelijk (verantwoord) lijkt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_137422322
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Dat is inderdaad ook de grootste uitdaging.

Nu moet ik broeden op een manier om de categorische imperatief aan de man te krijgen. (8>
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 5 maart 2014 @ 19:12:05 #176
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137422512
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:42 schreef Claudia_x het volgende:
Ik worstel met het volgende. Studenten begrijpen niet altijd waarom ze iets moeten weten. Sommige materie is erg abstract en niet direct toepasbaar op de alledaagse praktijk. Ik probeer het wel zoveel mogelijk, om de relevantie van het vak dat ik geef duidelijk te maken.

Hoe gaan jullie hiermee om? Iemand nog een briljante tip? Ik zou graag een denkproces bij studenten aan willen zwengelen waardoor ze zelf tot de conclusie komen dat moeilijke en abstracte dingen niet onbruikbaar zijn, niet iets om uit de weg te gaan.
Een probleem is dat vaak pas achteraf blijkt waarom bepaalde kennis handig is en dat dit vaak pas kan blijken op het moment dat je die kennis hebt opgedaan. Dit geldt zowel voor bètawetenschappen (Fourier en Laplace zijn behoorlijk vaag als je ermee start) als voor andere wetenschappen. Het is hartstikke mooi als je wel al direct het gevoel hebt dat het zinvol is wat je leert en als je bij een leerling of student dit kan faciliteren maar moet je daarnaast niet hen leren aanvaarden dat je soms ook gewoon wat moet leren zonder op dat moment het nut in te zien en dat later wel zal blijken waarom het nuttig was?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137423118
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 19:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een probleem is dat vaak pas achteraf blijkt waarom bepaalde kennis handig is en dat dit vaak pas kan blijken op het moment dat je die kennis hebt opgedaan. Dit geldt zowel voor bètawetenschappen (Fourier en Laplace zijn behoorlijk vaag als je ermee start) als voor andere wetenschappen. Het is hartstikke mooi als je wel al direct het gevoel hebt dat het zinvol is wat je leert en als je bij een leerling of student dit kan faciliteren maar moet je daarnaast niet hen leren aanvaarden dat je soms ook gewoon wat moet leren zonder op dat moment het nut in te zien en dat later wel zal blijken waarom het nuttig was?
Dat hangt denk ik ook van het niveau af. Voor de gemiddelde student die bij ons rondloopt, werkt dat echt niet. Ze hebben al grote moeite met het accepteren van stof die niet in het tentamen zit ( :'( ), al word ik er steeds beter in om ze ook daar het nut van te laten inzien. Dat heeft veel te maken met dat ik, doordat ik langer meedraai, meer zicht heb op wat er later bij stages en op het werk van ze gevraagd wordt. Ook weet ik inmiddels goed hoe de rest van de opleiding eruitziet, en kan ik wat vaker verwijzen naar hoe ze de kennis die ze bij mij opdoen, ook bij andere vakken kunnen inzetten. Dat helpt. Maar het blijft een beetje vechten tegen de bierkaai. De meeste studenten zien pas bij hun stage in dat al die stomme taalvakken toch echt wel nuttig waren. Maar ja, daarna hebben ze geen taalvakken meer.
pi_137423371
Studenten?
  woensdag 5 maart 2014 @ 19:49:35 #179
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137424009
MBO of HBO dus? Ach ja, het etiketje maakt natuurlijk weinig uit al is het veelzeggend en vermakelijk dat bepaalde groepen mensen zich daar wel druk om maken. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137424906
Hbo.
pi_137425289
quote:
12s.gif Op woensdag 5 maart 2014 19:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
MBO of HBO dus? Ach ja, het etiketje maakt natuurlijk weinig uit al is het veelzeggend en vermakelijk dat bepaalde groepen mensen zich daar wel druk om maken. :)
'Studenten' die enkel zaken die in het tentamen terugkomen belangrijk vinden heb je overal, ook op het WO, maar ze zijn het predicaat student wat mij betreft onwaardig.
  woensdag 5 maart 2014 @ 20:23:13 #182
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137425340
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

'Studenten' die enkel zaken die in het tentamen terugkomen belangrijk vinden heb je overal, ook op het WO, maar ze zijn het predicaat student wat mij betreft onwaardig.
Uiteraard.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137441045
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

'Studenten' die enkel zaken die in het tentamen terugkomen belangrijk vinden heb je overal, ook op het WO, maar ze zijn het predicaat student wat mij betreft onwaardig.
Lag er bij mij ook erg aan welk vak het was. Soms had je nu eenmaal zo'n vak ertussen wat je moest afronden omdat het moest, als een 5.5 dan voldoende was dan vond ik het wel prima.

Gaat het jaar alweer snel trouwens, nog 7 weken en dan is het weer meivakantie. Heb het idee alsof het nu heel erg snel gaat. In juni alweer laatste weken en dan nog pgo verslag inleveren en dan ben ieindelijk een keer bevoegd lesgeven na een paar jaar.

Denk alleen niet dat ik in het onderwijs blijf. Door de hoeveelheid opvoeding tegenover lesgeven denk ik dat het voor mij beter is om toch naar andere dingen te kijken. Andere mensen hier ook last van of sta ik toch een beetje alleen met deze opvatting?
  vrijdag 7 maart 2014 @ 17:23:52 #184
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137489244
Uit de categorie 'goed doordachte plannen, waarmee we het probleem over de schutting gooien":

Voor straf naar school

quote:
Criminele jongeren kunnen in de toekomst worden verplicht om naar school te gaan. De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met een voorstel hiervoor van minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA).

De rechter kan de maatregel opleggen. Het kabinet wil zo voorkomen dat jongeren opnieuw in de fout gaan en tegelijkertijd zorgen dat ze meer kans krijgen op werk. De zogeheten 'terbeschikkingstelling van het onderwijs' kan maximaal twee jaar duren. Wie zich er niet aan houdt, kan de cel in draaien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 7 maart 2014 @ 17:32:32 #185
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_137489564
het onderwijs, een soort TBS light!

op zich is er nog nooit iemand slechter geworden van een diploma, dat wel...

net klaar met vergadering met het team. was voor de verandering nuttig en leuk, met rondetafeldiscussies over stellingen. lekker praten over de inhoud, dat gebeurt te weinig!

heb wel een knallende koppijn nu, dus ga mn boeltje pakken.
Kwak
  vrijdag 7 maart 2014 @ 18:15:35 #186
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137490982
Op zich is er niets mis mee dat die jongeren wordt verplicht om naar school te gaan, al kan je je afvragen hoeveel zin dat heeft, maar zet ze dan in godsnaam op een aparte afdeling. Je moet het die VMBO-leerlingen die daar terecht komen omdat ze daadwerkelijk slecht kunnen leren niet aandoen dat ze met deze groep leerlingen wordt opgezadeld. Deze leerlingen worden nu al veel teveel gedupeerd doordat ook de ongemotiveerde leerlingen die slecht kunnen leren daar terecht komen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137491377
Eeeh, het gaat om jongeren van 12-23 jaar. Die moeten toch al verplicht naar school? En als ze dat niet hoeven, hebben ze minstens een startkwalificatie. Ik moet nog zien dat je het voor elkaar krijgt om die weer naar school te sturen.

Maar het klinkt leuk voor de familie Onderbuik.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 18:51:52 #188
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137492047
Die moeten al verplicht naar school maar die schoolplicht wordt opgeofferd wanneer ze naar de gevangenis worden gestuurd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blijkbaar is het plan om jongeren die nu naar de gevangenis zouden worden gestuurd dan niet naar de gevangenis te sturen met de strikte voorwaarde dat ze zich aan de onderwijsplicht houden. Doe je het niet, dan alsnog naar de gevangenis voor de vastgestelde periode. Dus een soort van voorwaardelijke gevangenisstraf.

Terzijde, ik vind het merkwaardig dat de bestaande schoolplicht niet consequent wordt uitgevoerd en dat er momenteel veel leerplichtige kinderen zijn die om wat voor reden dan ook geen onderwijs krijgen. De overheid schreef zelf die wet en ze voert haar eigen wet niet uit. Het gaat niet alleen om de bovenstaande groep maar ook om veel kinderen die gewoon thuis wonen en door geen enkele school worden aangenomen. Pijnlijk voor een land wat zichzelf als beschaafd ziet. :X
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137514356
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 18:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Op zich is er niets mis mee dat die jongeren wordt verplicht om naar school te gaan, al kan je je afvragen hoeveel zin dat heeft, maar zet ze dan in godsnaam op een aparte afdeling. Je moet het die VMBO-leerlingen die daar terecht komen omdat ze daadwerkelijk slecht kunnen leren niet aandoen dat ze met deze groep leerlingen wordt opgezadeld. Deze leerlingen worden nu al veel teveel gedupeerd doordat ook de ongemotiveerde leerlingen die slecht kunnen leren daar terecht komen.
We hoeven iig niet verbaasd te zijn als ouders nog meer geld uitgeven aan bijlesinstituten en CITO-trainingen en de groep 8 leerkracht nog meer onder druk gaan zetten om een hoger advies te geven zodat hun kind bij voorkeur op een gymnasium, maar anders toch vooral niet op het vmbo terechtkomt.

Ironisch dat zo'n tweedeling-vergrotend plan, dat kinderen uit de lagere sociale klassen dupeert, van de PvdA komt.
  zaterdag 8 maart 2014 @ 21:54:05 #190
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137527314
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 15:32 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

We hoeven iig niet verbaasd te zijn als ouders nog meer geld uitgeven aan bijlesinstituten en CITO-trainingen en de groep 8 leerkracht nog meer onder druk gaan zetten om een hoger advies te geven zodat hun kind bij voorkeur op een gymnasium, maar anders toch vooral niet op het vmbo terechtkomt.
Waarschijnlijk en zeer terecht vanuit het perspectief van die ouder bezien. Het is niet omdat je kinderen scheidt op niveau - en dit m.i. via een discutabele procedure - dat je daarom ook maar de leerweigeraars en delinquenten (in de dop) bij de leerwillige kinderen moet plaatsen. Natuurlijk moet elk kind een goede opleiding krijgen aangeboden maar dat hoeft niet op dezelfde afdeling/school te zijn.

Los hiervan vind ik het sowieso logisch dat een deel van de ouders alles uit de kast haalt om ervoor te zorgen dat het kind op het gymnasium start, dat is toch weer een paar jaar extra beter onderwijs. Persoonlijk zou ik ook het kind extra voorbereiden op dat CITO-toetsje als ik de indruk zou hebben dat mijn kind soepel het VWO aankan. Waarom het risico nemen dat 20 meerkeuzevraagjes van dat toetsje roet in het eten gooien? Als ik even terugkijk naar mijn eigen schoolperiode, daar kregen wij zelfs nauwelijks taalonderwijs (modern gezever met zelfstandig werken :@) en moesten wij het doen met rekenles zonder rekenboekjes. Het materiaal wat we wel hadden mochten we niet naar huis nemen dus als je tijdens de les niet goed kon werken of het op je eigen manier wilde doen dan was je helemaal de lul. Dat is geen probleem voor kinderen die uit een goed milieu komen, het is een gigantisch nadeel voor kinderen die niet uit een goed milieu komen. Op zo'n moment kan je beter maar even het kind extra voorbereiden. Natuurlijk heeft dat wel alleen maar zin als het kind dat hoger niveau ook aankan, dat moet je juist zien in te schatten.
Het bleek trouwens uit een onderzoek van de OECO (ergens tussen 2005 en 2010 gepubliceerd) dat er weinig sociale mobiliteit is binnen het Nederlandse onderwijs, dus dat het ouderlijke milieu een relatief (in vergelijking met andere landen) grote predictor is voor het eindniveau van het onderwijs wat het kind geniet. Ik denk dat ons selectiesysteem hiervan de oorzaak is. In België, waar het watervalsysteem wordt gebruikt waar ik een voorstander van ben, is het nog erger.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 08-03-2014 22:02:21 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137587305
Misschien dat hier wat (ex)docenten zitten die met mij willen meedenken: WGR / Baan buiten het onderwijs
pi_137594302
Na 2 jaar in het bedrijfsleven (veranderkundig consultant - leuk werk maar verschrikkelijk bedrijf) sinds een jaar werkzaam als docent eco/M&O op een middelbare school. Geef 3e en 4e klassen havo/vwo en heb het momenteel erg naar mijn zin. Nooit saai :) *O*

Ik wil in de toekomst wel graag 1-2 dagen gaan freelancen, wil graag de link met het bedrijfsleven wel houden.

Nu aan het nadenken over de opleiding als zij-instromer, ervaringen?
pi_137602430
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:40 schreef runaway het volgende:
Na 2 jaar in het bedrijfsleven (veranderkundig consultant - leuk werk maar verschrikkelijk bedrijf) sinds een jaar werkzaam als docent eco/M&O op een middelbare school. Geef 3e en 4e klassen havo/vwo en heb het momenteel erg naar mijn zin. Nooit saai :) *O*

Ik wil in de toekomst wel graag 1-2 dagen gaan freelancen, wil graag de link met het bedrijfsleven wel houden.

Nu aan het nadenken over de opleiding als zij-instromer, ervaringen?
Heb je al een bevoegdheid? Wat is je vooropleiding? En welke bevoegdheid wil je halen?

Bedenk wel dat economie en m&o twee aparte vakken zijn en je binnenkort voor beiden ook een (aparte) bevoegdheid moet hebben!
pi_137602890
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 23:02 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Heb je al een bevoegdheid? Wat is je vooropleiding? En welke bevoegdheid wil je halen?

Bedenk wel dat economie en m&o twee aparte vakken zijn en je binnenkort voor beiden ook een (aparte) bevoegdheid moet hebben!
Vooropleiding: Msc. Internationaal bedrijfskunde. Logische stap is dus docent M&O. Lastige aan het onderwijs vind ik juist deze specialisatie, ik ben meer een 'generalist'...... Ik vind bv rekenen ook leuk en maatschappijleer.......

Zijn de eisen echt zo streng? Ik heb nl. het idee dat er zoveel onder/onbevoegden rondlopen dat het allemaal wel los zal lopen???
pi_137603288
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 23:13 schreef runaway het volgende:

[..]

Vooropleiding: Msc. Internationaal bedrijfskunde. Logische stap is dus docent M&O. Lastige aan het onderwijs vind ik juist deze specialisatie, ik ben meer een 'generalist'...... Ik vind bv rekenen ook leuk en maatschappijleer.......

Zijn de eisen echt zo streng? Ik heb nl. het idee dat er zoveel onder/onbevoegden rondlopen dat het allemaal wel los zal lopen???
Voor economie zul je denk ik een redelijk zwaar deficientieprogramma moeten volgen (in ieder geval voor een eerstegraads-opleiding aan de universiteit), terwijl ik vermoed dat je voor m&o direct toelaatbaar bent. Die eisen zijn wel redelijk streng. Aan de andere kant zijn maar weinig economie docenten die echt economie hebben gestudeerd, dus dat zegt ook wel wat. Dat vind ik op z'n minst frappant.

Onder- en onbevoegdheid is inderdaad een probleem, waarvan ik overigens niet kan inschatten hoe groot het probleem is, maar de eisen zijn niet voor niets aangetrokken met de nieuwe wetgeving.
pi_137605402
Volgens cijfers van OCW van een paar jaar geleden werd toen 22,5% van alle VO-lessen onbevoegd gegeven. Ik denk dus ook dat het voorlopig wel los zal lopen, want scholen zetten liever een onbevoegde voor de klas dan de lessen uit te laten vallen omdat ze helemaal niemand hebben. Bij tekortvakken (en daar valt economie zeker onder) kom je als onbevoegde de komende tijd heus nog wel aan de bak.

De regering kan wel stoer doen dat ze er strenger op gaan worden, maar ze kunnen geen massa's bevoegde leraren tevoorschijn toveren, tenzij ze die papiertjes zo ongeveer gaan weggeven.
  dinsdag 11 maart 2014 @ 07:45:27 #197
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_137607653
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 00:22 schreef ShadyLane het volgende:
Volgens cijfers van OCW van een paar jaar geleden werd toen 22,5% van alle VO-lessen onbevoegd gegeven. Ik denk dus ook dat het voorlopig wel los zal lopen, want scholen zetten liever een onbevoegde voor de klas dan de lessen uit te laten vallen omdat ze helemaal niemand hebben. Bij tekortvakken (en daar valt economie zeker onder) kom je als onbevoegde de komende tijd heus nog wel aan de bak.

De regering kan wel stoer doen dat ze er strenger op gaan worden, maar ze kunnen geen massa's bevoegde leraren tevoorschijn toveren, tenzij ze die papiertjes zo ongeveer gaan weggeven.
Het kan wel zo zijn Day je bij een school weg moet omdat je er al twee hart werkt en niet bevoegd bent (en bijvoorbeeld ook de opleiding niet volgt). Je komt dan vast wel weer aan de slag, maar vaak van school wisselen lijkt me niet ideaal.
Kwak
pi_137624910
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 00:22 schreef ShadyLane het volgende:
Volgens cijfers van OCW van een paar jaar geleden werd toen 22,5% van alle VO-lessen onbevoegd gegeven. Ik denk dus ook dat het voorlopig wel los zal lopen, want scholen zetten liever een onbevoegde voor de klas dan de lessen uit te laten vallen omdat ze helemaal niemand hebben. Bij tekortvakken (en daar valt economie zeker onder) kom je als onbevoegde de komende tijd heus nog wel aan de bak.

De regering kan wel stoer doen dat ze er strenger op gaan worden, maar ze kunnen geen massa's bevoegde leraren tevoorschijn toveren, tenzij ze die papiertjes zo ongeveer gaan weggeven.
Dat is exact mij gedachte. Op de school waar ik werk zijn zeer veel onderbevoegde (2e graads in bovenbouw havo/vwo) en enkele onbevoegde/in opleiding. Die gaan ze er echt niet allemaal uitgooien :')
Zie hier ook de cijfers van bevoegd/onbevoegd voor 2011 (kan die van 2013 even niet vinden): http://www.rijksoverheid.(...)gezet-onderwijs.html

Komen de gasten die de strengere regels (prima ambitie!! *O* ) wel eens in de klas? (uitvoerbaar? |:( )
  dinsdag 11 maart 2014 @ 18:37:57 #199
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_137625024
Vroeger (jaren 80) konden ze het prima uitvoeren terwijl ze er minder geld voor nodig hadden. Shadylane heeft dit als eens beargumenteerd en onderbouwd. Ja, scholen zitten nu met een hoop ondergequalificeerde leraren opgezadeld (correctie, ze hebben zichzelf daarmee opgezadeld), je kan moeilijk in een korte tijd zoveel nieuwe leraren aantrekken dat je van al die onderbevoegde leraren niet het contract hoeft te verlengen. Wel was het natuurlijk hartstikke fout van van der Hoeven om de bevoegdheidseis dan ook maar los te laten (goedkeuren wat al gebeurde), in plaats daarvan zou je ook harde afspraken kunnen maken dat jaarlijks het percentage bevoegden x moet zijn. Niet halen => straf.

De TU/e stuurde vorige week deze e-mail.
quote:
Beste student,

De TU/e leidt je op tot specialist in een vakgebied zoals chemie, natuurkunde, wiskunde,
elektrotechniek of bijvoorbeeld bouwkunde. Wij zien in jou De Ingenieur van de Toekomst.
We verwachten dat je kritisch en ambitieus bent en over de grenzen van je eigen faculteit kijkt.
Ons Bachelor College en de Graduate School bieden je volop mogelijkheden voor ontplooiing
en specialisatie.

De universiteit biedt echter nog meer mogelijkheden. Je kunt ook eerstegraads docent wiskunde,
scheikunde, natuurkunde, informatica of NLT/O&O worden. Dit kan via de Educatieve Minor
en de Master Science Education and Communication. Naast expertise in je vakgebied leer je alle vaardigheden
die nodig zijn bij het overbrengen van kennis. Bovendien inspireer je een nieuwe generatie leerlingen en
werk je mee aan onderwijsvernieuwing en de toekomst van het vak.

Een eerstegraads docent geeft les in de bovenbouw van havo en vwo. Zoals je je dat herinnert
van je eigen middelbare school. Misschien kwam je juist op de TU/e terecht door die ene
inspirerende leraar. Wellicht denk je: het lijkt me geweldig om op mijn beurt dit vak en deze
materie over te mogen dragen. Bovendien is er enorme vraag naar academisch geschoolde
eerstegraads leraren. Ik durf wel te stellen dat je een baangarantie hebt met deze achtergrond.

Op woensdag 2 april houden we in gebouw Traverse een voorlichtingsmiddag over de bètavakken
in het voortgezet onderwijs en de opleiding tot docent.
Wil je meer weten, kom dan 2 april tussen 12.45-13.30 uur naar Traverse, 3e verdieping.
Meer informatie krijg je via een filmpje op de link .
Als je belangstelling hebt voor een carrière in het onderwijs beveel ik je de TU/e lerarenopleiding www.tue.nl/esoe van harte aan.


Er zijn meerdere routes die tot een onderwijsbevoegdheid leiden:

Educatieve Minor
Je krijgt een tweedegraads lesbevoegdheid voor een van de bovengenoemde vakken als je alle
onderdelen uit de twee samenhangende keuzepakketten, te kiezen binnen het Bachelor College,
met goed gevolg hebt afgerond en je bachelor diploma hebt behaald.

Master Science Education and Communication
Je krijgt een eerstegraads lesbevoegdheid voor een van de bovengenoemde vakken als je je master afrondt als een single-track,
maar ook via bi-diplomering is dat mogelijk. In de masteropleiding wordt veel maatwerk geboden, bijvoorbeeld als je van een andere richting komt.
Als je de Educatieve Minor al hebt gevolgd, krijg je behoorlijk wat vrijstellingen in de master.

Eindhoven School of Eindhoven hoopt je op woensdag 2 april te mogen ontvangen in Traverse.
Voor meer informatie kun je voor die tijd bellen of mailen naar esoe@tue.nl.

Namens het College van Bestuur van de TU Eindhoven,
met vriendelijke groet,

prof.dr.ir. C.J. van Duijn
rector magnificus
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137626273
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 18:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Beste student,

De TU/e leidt je op tot specialist in een vakgebied zoals chemie, natuurkunde, wiskunde,
elektrotechniek of bijvoorbeeld bouwkunde. Wij zien in jou De Ingenieur van de Toekomst.
We verwachten dat je kritisch en ambitieus bent en over de grenzen van je eigen faculteit kijkt.
Ons Bachelor College en de Graduate School bieden je volop mogelijkheden voor ontplooiing
en specialisatie.
Wat een raar mailtje. In zin 1 word je nog opgeleid tot chemicus, fysicus, etc, om daarna in zin 2 meteen gedegradeerd te worden tot ingenieur.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')