abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137582613
Twee jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de lerarenopleiding maatschappijleer. Deze opleiding ben ik gaan doen na twee verkeerde studiekeuzes en heb 'm keurig binnen 4 jaar doorlopen.
Ik had echt geluk, kon bij mijn laatste stage blijven werken en een jaar later kreeg ik zelfs een vast contract. Helemaal fantastisch in deze tijd natuurlijk.

Alleen nu ga ik al een tijd met vrij weinig plezier naar mijn werk. Nu ben ik niet iemand die vindt dat je persé fluitend naar je werk moet gaan, ik heb genoeg dingen buiten werk om waar ik wel plezier uithaal. De motivatie is alleen nogal weg. En een gebrek aan motivatie terwijl je dagelijks met pubers en ouders van pubers moet werken is geen fijne combinatie.
De school waar ik werk is een organisatorische rommel. Begeleiding heb ik als startende docent nooit gehad. Nuttige feedback, positief of negatief, ook niet. Het lijkt ook allemaal van kwaad tot erger te gaan. Ik heb een hoop leuke collega's, maar ook zij zijn niet de positiefsten (wat natuurlijk ontzettend giftig werkt als je zelf al niet gemotiveerd bent).

Alles bij elkaar opgeteld heb ik echt het gevoel dat het tijd is voor de volgende stap. Ik ben nog jong en werk nu drie jaar op dezelfde school, heb geen koophuis of andere dingen die me financieel zouden kunnen wurgen, dus een nieuwe stap maken durf ik wel aan.
Nu het probleem: binnen het onderwijs zijn er amper vacatures. Op dit moment natuurlijk sowieso niet, ik weet dat de meeste scholen over een maandje hun vacatures naar buiten gooien. Maar ik ben bang dat switchen van school misschien helemaal niet kan vanwege veel concurrentie en schaarse vacatures.

Dus ik probeerde eens na te denken over wat je verder nog kunt met een lerarendiploma. En ik kon eigenlijk niets bedenken. Best een benauwend idee, een diploma waar je maar voor vrijwel 1 baan wat aan hebt. Maar dat is natuurlijk een beetje achteraf gelul. Bovendien hoef ik dus niet persé weg uit het onderwijs, maar ik probeer even alle opties te bekijken.
Weer gaan studeren is even geen optie. Ondanks dat ik genoeg interesses heb, zou ik echt niet weten wat ik zou willen studeren en daarnaast kost het ook nog flink wat geld.

TL;DR
Eigenlijk is mijn vraag aan de lezers van dit topic of jullie misschien weten wat voor mogelijkheden iemand met een afgeronde lerarenopleiding (en twee, drie jaartjes ervaring) BUITEN het lesgeven nog heeft.
  maandag 10 maart 2014 @ 15:10:47 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137582665
je hebt een baan met een aardig inkomen
je werk is les geven
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  maandag 10 maart 2014 @ 15:10:47 #3
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_137582666
youre fucked
  maandag 10 maart 2014 @ 15:11:29 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137582679
je zeurt
  maandag 10 maart 2014 @ 15:13:30 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_137582734
je hebt de perfecte job
leraar
veel vrije dagen
wat wil je nog meer, apple iphone 5 s ?
pi_137583030
Die reacties :')

Zoeken naar iets waar je niet direct een opleiding voor nodig hebt en je misschien in kan doorgroeien? Dus iets administratiefs kom je dan al snel uit, secretaresse, typmiep, etc.

Of wellicht zoeken naar iets wat raakvlakken heeft met je huidige opleiding, zodat je wellicht met wat omscholing aan de slag kan? Ook iets met kinderen bv. (sociaal werk, jeugdzorg, weet ik wat), of iets van beleidsmedewerker bij de een gemeente ofzo, kan me voorstellen dat je kennis hebt van hoe een maatschappij functioneert / hoort te functioneren, en dat iets is waar zij wat aan hebben?

Bovenal moet je het denk ik andersom aanpakken. Ga een beetje brainstormen over wat je leuk lijkt, wat voor werk/branche. Ga daar gewoon heel 'open' in, sluit niks uit, en neem de tijd. Stel een lijstje op, en kijk daarna hoe haalbaar het is in die branches binnen te komen met een andere niet matchende opleiding?
pi_137584119
quote:
2s.gif Op maandag 10 maart 2014 15:23 schreef Loveless85 het volgende:
Die reacties :')

Zoeken naar iets waar je niet direct een opleiding voor nodig hebt en je misschien in kan doorgroeien? Dus iets administratiefs kom je dan al snel uit, secretaresse, typmiep, etc.

Of wellicht zoeken naar iets wat raakvlakken heeft met je huidige opleiding, zodat je wellicht met wat omscholing aan de slag kan? Ook iets met kinderen bv. (sociaal werk, jeugdzorg, weet ik wat), of iets van beleidsmedewerker bij de een gemeente ofzo, kan me voorstellen dat je kennis hebt van hoe een maatschappij functioneert / hoort te functioneren, en dat iets is waar zij wat aan hebben?

Bovenal moet je het denk ik andersom aanpakken. Ga een beetje brainstormen over wat je leuk lijkt, wat voor werk/branche. Ga daar gewoon heel 'open' in, sluit niks uit, en neem de tijd. Stel een lijstje op, en kijk daarna hoe haalbaar het is in die branches binnen te komen met een andere niet matchende opleiding?
Hey, bedankt voor je serieuze reactie en het meedenken O+
De dingen die je opnoemt zijn waarschijnlijk wel de zaken waar ik aan zal moeten gaan denken.
Ik ben alleen bang voor mijn kansen bij administratieve/secretariele beroepen omdat ik daar amper ervaring in heb. In deze tijd zullen ze waarschijnlijk toch eerder de voorkeur geven aan iemand die een relevante opleiding gevolgd heeft of ervaring in dat vakgebied heeft. Gemeentes in de buurt heb ik al bekeken, maar die zijn flink aan het bezuinigen en hebben helaas geen vacatures.

Maar je hebt gelijk, ik moet er open in staan. Ook vacatures waar ik volgens de omschrijving wellicht niet helemaal in aanmerking kom, maar wel enigszins raakvlakken hebben zijn in principe de moeite waard om op te reageren.

Zijn er buiten monsterboard en werkenvoornederland nog andere nuttige vacaturesites die niet op bijbaantjes gespitst zijn? heb als docent natuurlijk alleen ervaring met meesterbaan :D :@
pi_137584929
quote:
14s.gif Op maandag 10 maart 2014 16:01 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Hey, bedankt voor je serieuze reactie en het meedenken O+
De dingen die je opnoemt zijn waarschijnlijk wel de zaken waar ik aan zal moeten gaan denken.
Ik ben alleen bang voor mijn kansen bij administratieve/secretariele beroepen omdat ik daar amper ervaring in heb. In deze tijd zullen ze waarschijnlijk toch eerder de voorkeur geven aan iemand die een relevante opleiding gevolgd heeft of ervaring in dat vakgebied heeft. Gemeentes in de buurt heb ik al bekeken, maar die zijn flink aan het bezuinigen en hebben helaas geen vacatures.

Maar je hebt gelijk, ik moet er open in staan. Ook vacatures waar ik volgens de omschrijving wellicht niet helemaal in aanmerking kom, maar wel enigszins raakvlakken hebben zijn in principe de moeite waard om op te reageren.

Zijn er buiten monsterboard en werkenvoornederland nog andere nuttige vacaturesites die niet op bijbaantjes gespitst zijn? heb als docent natuurlijk alleen ervaring met meesterbaan :D :@
Mwah, je bent nog een jonge (meid?), wat het volgens mij altijd wel leuk doet bij dat type banen. Je bent vaak toch ook een soort uithangbord voor het bedrijf, gasten opvangen, drankje aanbieden, etc. etc. Dus dan helpt je leeftijd wel, plus zijn het vaak toch banen waar je van aanpakken moet weten en erg divers (kunnen) zijn (zeker bij de wat kleinere organisaties). Dan heb je wellicht dus ook wel een streepje voor met wat 'jonge gretigheid'.

Ik heb zelf ook weleens zo'n overstap gemaakt, en het helpt gewoon heel erg als je laat zien dat je leergierig bent, je niet direct 'te goed' gaat voelen voor simpele dingen, en werk 'ziet'. Dat zijn toch echt kwaliteiten die de meeste werkgevers wel weten te waarderen.

Je hebt ook altijd wat aan solliciteren, dus als je het je qua tijd kan permitteren zou ik er zeker vrij breed in gaan. Ook al wordt het niks of lijkt het je zelf na het gesprek niks, je steekt er toch altijd wat van op. Je merkt wat voor vragen ze stellen, of er onduidelijkheden in je CV zitten, je 'oefent' je verhaal zelf 'onder druk', waardoor het ook wat beter gaat lopen. Altijd zinnig ^O^

Er zijn wel een aantal sites, maar geen idee hoe succesvol ze zijn. Iedereen kent wel de verhalen van recruiters die gewoon aan het spammen slaan en je soms vacatures voorschotelen die echt helemaal niks met je wensen of ervaring te maken hebben. Jobbird is in ieder geval ook een monsterboard achtig iets, volgens mij heb je per branche vaak ook wel een grote vacaturesite, en ikzelf heb goede ervaringen met LinkedIn, daar gewoon een net profiel hebben, en dan wordt je soms zelf benaderd ipv andersom.
pi_137594635
Even een reactie nav je linkje in het docententopic.
Mijn vorige baan vond ik stom, ik heb toen heel veel gehad aan een loopbaancoach. In 6 sessies van je verleden (hoe ben je opgevoed, normen, waarden, beperkende gedachten, ideeën) naar je heden en naar je toekomst. Heel fijn en niet zo zweverig. Na deze sessies had ik een kadertje waarbinnen ik kon gaan zoeken.

Nu dus als docent voor de klas.

Zou 1-1 begeleiding of met kleinere groepjes je aanspreken? Bijv. het speciale onderwijs of bijles?
Vind je pubers niets of groepen of wat precies?
pi_137597236
Een simpele vraag die je zult moeten kunnen beantwoorden als je een serieuze baan buiten het onderwijs zoekt:

Wat zijn je skills?

In het banenwereldje gaat het niet om vaardigheden, maar om skills.
  maandag 10 maart 2014 @ 21:56:24 #11
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_137598992
quote:
12s.gif Op maandag 10 maart 2014 21:27 schreef thabit het volgende:
Een simpele vraag die je zult moeten kunnen beantwoorden als je een serieuze baan buiten het onderwijs zoekt:

Wat zijn je skills?

In het banenwereldje gaat het niet om vaardigheden, maar om skills.
Zolang je een teamplayer bent en hands-on mentaliteit hebt, komt je er sowieso wel.

Ontopic: Veel beroepsopleidingen (zowel MBO als HBO) leiden je breed op, behalve een lerarenopleiding. Als bevoegd docent maatschappijleer kun je... maatschappijleer doceren. Uiteraard kun je vast wel ergens anders een baantje vinden, maar ik zou er niet op gokken dat je dan net zo veel (of zelfs meer) verdient.

Ik zou de vacaturestroom gewoon even afwachten en een andere school(soort) zoeken.
pi_137601231
quote:
14s.gif Op maandag 10 maart 2014 21:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Zolang je een teamplayer bent en hands-on mentaliteit hebt, komt je er sowieso wel.
Je bent het out-of-the-box denken vergeten.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_137605671
Er zijn nog steeds traineeships bij grote bedrijven en bij de overheid waar ze geen specifieke studierichting vragen, slechts "minimaal HBO" en "affiniteit met". Ik ken meerdere ex-leraren die via zoiets aan een baan gekomen zijn. Een ander kon in dienst bij het bedrijf waar een oud-studiegenoot van hem al werkte.

Kortom: je netwerk inschakelen en als een bezetene solliciteren. Je hebt min of meer dezelfde uitgangspositie als al die andere jonge werkzoekenden en die gaan echt niet allemaal eeuwig werkeloos blijven. In de tussentijd les blijven geven zodat je wat werkervaring kunt laten zien en kunt melden dat je gewend bent groepen toe te spreken, heldere presentaties kunt geven enz, skills waarmee je een streepje voor kunt hebben op anderen.
pi_137607413
Je zou eens kunnen kijken of je hetzelfde vak aan een internationale school kunt geven, Curacao o.i.d.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_137607422
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 20:46 schreef runaway het volgende:
Even een reactie nav je linkje in het docententopic.
Mijn vorige baan vond ik stom, ik heb toen heel veel gehad aan een loopbaancoach. In 6 sessies van je verleden (hoe ben je opgevoed, normen, waarden, beperkende gedachten, ideeën) naar je heden en naar je toekomst. Heel fijn en niet zo zweverig. Na deze sessies had ik een kadertje waarbinnen ik kon gaan zoeken.

Nu dus als docent voor de klas.

Zou 1-1 begeleiding of met kleinere groepjes je aanspreken? Bijv. het speciale onderwijs of bijles?
Vind je pubers niets of groepen of wat precies?
Zo'n loopbaancoach is wel interessant, ik ga eens kijken of ik er een kan vinden!

Kijk, ik vind het lesgeven zelf niet erg. Ik denk zelfs dat ik dat best goed kan. Ik ben duidelijk en kan goed uitleggen en weet de leerlingen aan te spreken binnen hun beleveningswereld. Ook kan ik het grootste gedeelte van mijn vak goed uitleggen. Stiekem merk ik wel dat ook mijn motivatie voor het lesgeven zelf afneemt (minder geduldig met leerlingen enzo).
Ik denk alleen dat ik uitgekeken ben op het vmbo. Zaken buiten het lesgeven om boeien me weinig en op mijn school zijn dat er veel (die ook nog eens heel slecht georganiseerd zijn). Mentoraat vind ik verschrikkelijk.

Al die randzaken zijn toch gewoon dingen die bij het docent zijn horen. Helaas is het niet meer mogelijk om gewoon een goede lesboer te zijn.
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 00:35 schreef ShadyLane het volgende:
Er zijn nog steeds traineeships bij grote bedrijven en bij de overheid waar ze geen specifieke studierichting vragen, slechts "minimaal HBO" en "affiniteit met". Ik ken meerdere ex-leraren die via zoiets aan een baan gekomen zijn. Een ander kon in dienst bij het bedrijf waar een oud-studiegenoot van hem al werkte.

Kortom: je netwerk inschakelen en als een bezetene solliciteren. Je hebt min of meer dezelfde uitgangspositie als al die andere jonge werkzoekenden en die gaan echt niet allemaal eeuwig werkeloos blijven. In de tussentijd les blijven geven zodat je wat werkervaring kunt laten zien en kunt melden dat je gewend bent groepen toe te spreken, heldere presentaties kunt geven enz, skills waarmee je een streepje voor kunt hebben op anderen.
Ik ben inderdaad een traineeship bij wat gemeentes in de buurt tegen gekomen. Daar nemen ze nu inmiddels niks of niemand meer aan vanwege bezuinigingen.... Grote bedrijven heb ik nog niet echt naar gekeken. Het is me eigenlijk ook niet geheel duidelijk wat voor soort werk je gaat doen tijdens en na zo'n traineeship.

Ik heb inmiddels al mijn Linkedin opgepoetst en ben stilletjes wat mensen aan het inlichten over een mogelijke switch. De spreekwoorden 'geen slapende honden wakker maken' en 'niet je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt' zijn op dit moment een beetje van toepassing :P

Wederom bedankt voor de reacties ^O^
pi_137607428
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 06:52 schreef JurriaanK het volgende:
Je zou eens kunnen kijken of je hetzelfde vak aan een internationale school kunt geven, Curacao o.i.d.
Is een hele serieuze optie geweest, omdat het in principe een hele reeele mogelijkheid is dat ik daar werk kan vinden (hele goede connecties). Maar ik ben al geruime tijd samen met een hele leuke jongen die in een branche werkt die hem niets kan bieden op de Antillen, dus die krijg ik niet mee ;). Zonder hem is voor mij geen optie.
pi_137607834
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 22:38 schreef r_one het volgende:

[..]

Je bent het out-of-the-box denken vergeten.
Wat te denken van een pro-actieve self-starter!

Denk je dat je deze eigenschappen allemaal hebt, TS?
  dinsdag 11 maart 2014 @ 08:06:52 #18
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_137607857
quote:
5s.gif Op maandag 10 maart 2014 15:08 schreef WHATSHESAID het volgende:
ik heb genoeg dingen buiten werk om waar ik wel plezier uithaal
Wat dan?

Het kan de moeite waard zijn om eens te kijken of je geld kunt verdienen met 1 van je hobby's.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_137608363
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Wat te denken van een pro-actieve self-starter!

Denk je dat je deze eigenschappen allemaal hebt, TS?
Ja hoor. Met zulke holle termen kan ik wel wat!
pi_137608383
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:53 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Ja hoor. Met zulke holle termen kan ik wel wat!
Het trieste is dat de mensen die dergelijke termen bezigen ze zelf niet als hol beschouwen.
pi_137608415
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:06 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Wat dan?

Het kan de moeite waard zijn om eens te kijken of je geld kunt verdienen met 1 van je hobby's.
Ik ben het afgelopen jaar veel bezig met me verdiepen in gezonde voeding en beweging. Wellicht de moeite waard om me verder in te verdiepen en iets professioneels mee te gaan doen, maar aan de andere kant ben ik daar ook een beetje huiverig voor.
Tijdens het studeren ben ik twee keer geswitcht van studie en heb ik uiteindelijk gekozen voor een lerarenopleiding, omdat ik met een dergelijke opleiding tenminste voor ogen had wat ik er mee kon. De grap is alleen dat nu ik dat ben, ik daar weer aan twijfel. Vandaar dat ik bang ben om me te storten op weer iets specifieks.
pi_137608740
quote:
14s.gif [b]Op dinsdag 11 maart 2014 06:55 schreef WHATSHESAID
Al die randzaken zijn toch gewoon dingen die bij het docent zijn horen. Helaas is het niet meer mogelijk om gewoon een goede lesboer te zijn.
Is ook mijn reden geweest om te switchen. Ik vind het niet erg om een klein beetje de stiltezaal-opzichter, maatschappelijk werker, touroperator, coach gezonde voeding etc uit te hangen, maar het voelde alsof het geven van mijn mooie vak de sluitpost was. Ik zeg weleens dramatisch dat het beroep leraar in Nederland niet meer bestaat.
pi_137610426
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 09:14 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Is ook mijn reden geweest om te switchen. Ik vind het niet erg om een klein beetje de stiltezaal-opzichter, maatschappelijk werker, touroperator, coach gezonde voeding etc uit te hangen, maar het voelde alsof het geven van mijn mooie vak de sluitpost was. Ik zeg weleens dramatisch dat het beroep leraar in Nederland niet meer bestaat.
Ja, zo ervaar ik dat ook. Ik ben vier jaar lang bezig geweest met heel veel vakinhoud en daar heb ik ontzettend van genoten. Nu ben ik vooral bezig met opvoeden en politieagentje en maatschappelijk werker te spelen en dat is gewoon niet de reden dat ik het onderwijs in gegaan ben. Ik denk dat vertrekken uit (de onderbouw van) het vmbo al een verschil zal maken, maar met een tweedegraads bevoegdheid zijn je kansen natuurlijk vrij beperkt.
Mbo lijkt me ook wel interessant, maar daar is natuurlijk ook flink in gesneden het afgelopen jaar.
  dinsdag 11 maart 2014 @ 11:04:49 #24
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_137610997
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:56 schreef WHATSHESAID het volgende:
Ik ben het afgelopen jaar veel bezig met me verdiepen in gezonde voeding en beweging. Wellicht de moeite waard om me verder in te verdiepen en iets professioneels mee te gaan doen(...) bang ben om me te storten op weer iets specifieks.
Je hoeft toch niks op te geven? Ga gewoon bijbeunen in je vrije tijd via internet, bijvoorbeeld via een blog of een klus-advertentie op Marktplaats.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_137624639
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 06:55 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Zo'n loopbaancoach is wel interessant, ik ga eens kijken of ik er een kan vinden!

Kijk, ik vind het lesgeven zelf niet erg. Ik denk zelfs dat ik dat best goed kan. Ik ben duidelijk en kan goed uitleggen en weet de leerlingen aan te spreken binnen hun beleveningswereld. Ook kan ik het grootste gedeelte van mijn vak goed uitleggen. Stiekem merk ik wel dat ook mijn motivatie voor het lesgeven zelf afneemt (minder geduldig met leerlingen enzo).
Ik denk alleen dat ik uitgekeken ben op het vmbo. Zaken buiten het lesgeven om boeien me weinig en op mijn school zijn dat er veel (die ook nog eens heel slecht georganiseerd zijn). Mentoraat vind ik verschrikkelijk.

Misschien een havo/vwo school proberen? Daar werk ik zelf en is redelijk geregeld. Mentoraat etc zijn taakuren (je kunt dus ook surveilleren, waarneemuren etc in die tijd doen).

Ik klus zelf bij met bijlessen via marktplaats. Leuk, misschien een aanrader?
En trainingsbureaus?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')