quote:Op vrijdag 20 december 2013 14:55 schreef ShadyLane het volgende:
Op mijn school circuleerde jaren geleden al de uitspraak dat de C in CNVO staat voor collaborateurs
Ik gok dat iedereen hier vandaag vakantie krijgt en wens jullie heerlijke oplaad-weken.
quote:Groot alarm om uittocht leraren
AMSTERDAM - De overheid moet geld op tafel leggen om duizenden jonge leerkrachten direct aan een baan in het basisonderwijs te helpen. Dat stelt CNV Onderwijs, die groot alarm slaat omdat er sprake is van een dramatische leegloop.
Vanaf 2014 verdwijnen opnieuw duizenden banen als gevolg van bezuinigingen, vergrijzing en toename van krimpgebieden.
„De uitstroom van docenten is ongekend fors. Daarom vragen wij de overheid om geld uit te trekken voor zogeheten bovenformatief aannamebeleid. Dat plan behelst om toch jonge leerkrachten te benoemen, ondanks het feit dat scholen geen geld meer hebben. Op die manier zitten we straks niet zonder docenten en help je pabostudenten direct aan een baan”, zegt bestuurder Joany Krijt.
De onderwijsbond spreekt van een zeer ’zorgwekkende’ situatie. „De afgelopen vijf jaar zijn er al 10.000 banen verloren gegaan in het primair onderwijs. De komende twee jaren komen daar nog eens 6000 bij”, zegt Krijt.
De PO Raad, de werkgeversorganisatie van basisscholen, en de Algemene Vereniging van Schoolleiders, zijn eveneens doordrongen van de hachelijke situatie.
Vanaf 2017 worden de grootste problemen verwacht, omdat als gevolg van de vergrijzing duizenden leerkrachten met de vut zullen gaan. In dat jaar is er een tekort aan leraren van bijna 2000 banen. „En rondom dat keerpunt zullen schoolleiders schreeuwen om nieuw personeel dat er dan niet is. Pabo’s lopen leeg omdat jongeren merken dat er in het onderwijs steeds minder werk is. Afgestudeerde pabostudenten laten zich nu massaal omscholen”, zegt Krijt.
Een whiskeyfles of een fles whiskey?quote:Op zaterdag 21 december 2013 03:52 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb een whiskeyfles als kerstpakket. Single malt scotch. Een prima score.
Op dit moment wil ik echt heel graag het docentenvak in, maar dit zijn nou typisch de dingen die mij enorm afschrikken.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:35 schreef Friek_ het volgende:
Jawel, het is zover: ik mag een extreem vermoeiend lulverhaal gaan ophangen over hoe ik werk aan mijn ICL-competenties. Echt, wie dat competentiegericht leren heeft verzonnen mogen ze ophangen aan de hoogste boom.
Het mooiste is ook dat de tuthola die het proces overziet, mij als filosofie-alumnus zonder enig spoor van ironie vraagt of ik wel voldoende gebruik maak van de 'reflectieinstrumenten'. Ik moet er een beetje van huilen.
Bereid je maar voor dat het op het hbo nog een stuk erger is. Daar bepaalt een wazig stukje tekst over jezelf of je door mag met de opleiding of niet. Je moet vooral ouwehoeren dat je zo'n 'gevoelige jongen' bent die een 'muurtje om zichzelf heen bouwt' tijdens het lesgeven ( ).quote:Op zondag 12 januari 2014 19:46 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Op dit moment wil ik echt heel graag het docentenvak in, maar dit zijn nou typisch de dingen die mij enorm afschrikken.
Haha ja ik vrees het ergste idd. Ik ben eerlijk gezegd als de dood voor reflectieverslagen, teambesprekingen, swot-analyses en al dat soort jeuktermen. Maar goed, het hoort erbij waarschijnlijk.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Bereid je maar voor dat het op het hbo nog een stuk erger is. Daar bepaalt een wazig stukje tekst over jezelf of je door mag met de opleiding of niet. Je moet vooral ouwehoeren dat je zo'n 'gevoelige jongen' bent die een 'muurtje om zichzelf heen bouwt' tijdens het lesgeven ( ).
Echt, als er iets met onmiddellijke ingang de graftyfus mag krijgen is het dat wel. Nutteloos reflecteren om het reflecteren waar enkel wordt gevraagd of je goed naar de mond van de betreffende docent kan lullen. Het is eerder een exercitie in creatief schrijven en goed verwoorden, en hoewel een bepaalde hoeveelheid reflectie toch zeker gewenst is bij een docent (bij iedereen wel, maar goed, dat krijg je er in politiek Den Haag of elders niet doorheen) is de hoeveelheid die wordt gevraagd ten koste van andere vaardigheden/bezigheden te groot.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Bereid je maar voor dat het op het hbo nog een stuk erger is. Daar bepaalt een wazig stukje tekst over jezelf of je door mag met de opleiding of niet. Je moet vooral ouwehoeren dat je zo'n 'gevoelige jongen' bent die een 'muurtje om zichzelf heen bouwt' tijdens het lesgeven ( ).
Ik vind het ook realistisch overkomen, al ligt de focus wel op individuele leerlingen die niet helemaal de norm zijn voor de gemiddelde leerling. Ach, het moet interessant blijven voor de TV zullen we maar zeggen.quote:Op zondag 12 januari 2014 20:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat vinden jullie overigens van "De School" op BNN? Zit er nu naar te kijken en ik vind het wel een goede aflevering tot nu toe. Niet zo sensationeel in elk geval. Maar ziet er wel realistisch uit.
Nou... Een jongen met een vervelende thuissituatie die niet gemotiveerd is en het niet goed kan vinden met zijn docenten, ik kan daar tientallen voorbeelden van opnoemen.quote:Op zondag 12 januari 2014 23:33 schreef YourAsset het volgende:
al ligt de focus wel op individuele leerlingen die niet helemaal de norm zijn voor de gemiddelde leerling.
Jawel, maar in iedere klas ken ik er hooguit 1 die ZO ongemotiveerd is hoor.... en 24 anderen die een heel stuk beter meedoenquote:Op maandag 13 januari 2014 17:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Nou... Een jongen met een vervelende thuissituatie die niet gemotiveerd is en het niet goed kan vinden met zijn docenten, ik kan daar tientallen voorbeelden van opnoemen.
Leuk programma. Eens een keer niet zo gescript en een realistisch inkijkje in de werkwijze van een middelbare school en de interactie tussen leerlingen, docenten en jaarcoördinator.quote:Op zondag 12 januari 2014 20:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat vinden jullie overigens van "De School" op BNN? Zit er nu naar te kijken en ik vind het wel een goede aflevering tot nu toe. Niet zo sensationeel in elk geval. Maar ziet er wel realistisch uit.
Basis/kader, ik kan het je aanradenquote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:59 schreef Friek_ het volgende:
Het klinkt wellicht wat apart, maar ik merk dat ik zoveel meer plezier heb ik het lesgeven van havo-klassen dan vwo-klassen. Havo is zoveel meer directer, zoveel meer eerlijker. Bij vwo geef ik les aan jonge studenten, vrij flauw eigenlijk.
Ik zit nu in mijn afstudeerfase voor eerstegraadsbevoegdheid, dus het zullen vooral bovenbouwklassen havo en vwo worden voor nu.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 01:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Basis/kader, ik kan het je aanraden
heb ik ook, het contact met havo-leerlingen is veel leuker over het algemeen. onze vwo'ers zijn niet bijzonder gemotiveerd en worden ook te weinig uitgedaagd dat maakt het moeizaam. met een klein groepje daarvan heb ik wel weer een hele leuke band door het debatteam en de musical, dat maakt een aantal van de klassen alweer heel anders.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:59 schreef Friek_ het volgende:
Het klinkt wellicht wat apart, maar ik merk dat ik zoveel meer plezier heb in het lesgeven van havo-klassen dan vwo-klassen. Havo is zoveel meer directer, zoveel meer eerlijker. Bij vwo geef ik les aan jonge studenten, vrij flauw eigenlijk.
Kun je nagaan hoe leuk het aan VMBO-leerlingen is... Dat is nog een stapje verder dan HAVO.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:59 schreef Friek_ het volgende:
Het klinkt wellicht wat apart, maar ik merk dat ik zoveel meer plezier heb in het lesgeven van havo-klassen dan vwo-klassen. Havo is zoveel meer directer, zoveel meer eerlijker. Bij vwo geef ik les aan jonge studenten, vrij flauw eigenlijk.
Ik denk dat dit bij alle lagen zo is. Motivatiegebrek is van alle tijden, maar zeker nu in het smartphone-tijdperk. Wanneer je met leerlingen samen aan iets werkt, krijg je met die leerlingen ook een leuke band. Daarom vind ik die buitenschoolse activiteiten altijd zo leuk. Of dat nu de schoolrevue is of het werken aan een schoolkrantje.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:30 schreef kwakz0r het volgende:
heb ik ook, het contact met havo-leerlingen is veel leuker over het algemeen. onze vwo'ers zijn niet bijzonder gemotiveerd en worden ook te weinig uitgedaagd dat maakt het moeizaam. met een klein groepje daarvan heb ik wel weer een hele leuke band door het debatteam en de musical, dat maakt een aantal van de klassen alweer heel anders.
Ik heb eigenlijk precies het omgekeerde, ik werk vele malen liever op het VWO, vooral de 5e en 6e klassen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:30 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
heb ik ook, het contact met havo-leerlingen is veel leuker over het algemeen. onze vwo'ers zijn niet bijzonder gemotiveerd en worden ook te weinig uitgedaagd dat maakt het moeizaam. met een klein groepje daarvan heb ik wel weer een hele leuke band door het debatteam en de musical, dat maakt een aantal van de klassen alweer heel anders.
Leuke buitenschoolse activiteiten, zolang de sfeer goed is en dit buiten de lesuren gebeurt is het fantastisch als zulke zaken worden georganiseerd en een leuke manier om een andere kant van elkaar te leren kennen en eens een andere rol te hebben.quote:heb ik ook, het contact met havo-leerlingen is veel leuker over het algemeen. onze vwo'ers zijn niet bijzonder gemotiveerd en worden ook te weinig uitgedaagd dat maakt het moeizaam. met een klein groepje daarvan heb ik wel weer een hele leuke band door het debatteam en de musical, dat maakt een aantal van de klassen alweer heel anders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |