abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134498021
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 19:09 schreef theunderdog het volgende:
3: Jaja, maar dat maakt de VS toch nog niet "baas"?

Dus omdat andere landen hetzelfde zouden doen is het oké dat de VS het ook doet? Afluisterpraktijken, imperialistische daden allemaal goed?
Ja. Wellicht ben jij idealistisch, ik zou mijn kijk realistisch noemen. In internationale politiek en als supermacht moet je je belangen gewoon veilig stellen. Amerika is baas om zoveel redenen, ze hebben de zaken gewoon gigantisch goed op orde vergeleken bij andere (upcoming) supermachten en/of regionale machten. Naar mijn mening kan geen een land die eenzelfde soort status ooit kan evenaren zich met Amerika meten. En dat komt echt niet alleen omdat de "boze yanks ons arm houden :'( ". Op vrijwel allerlei gebieden, van hoe ze minderheden en het eigen volk behandelen dmv gelijke rechten tot tig andere benoembare redenen is Amerika een wereldleider. Ik zeg niet dat alles goed is overigens, genoeg minpunten nog te bedenken.

Mijn mening is dat als supermacht je bijna niet ontkomt aan imperialisme/geopolitiek (geef het beestje de naam die je wilt) om je eigen belangen veilig te stellen. Beetje zoals je om je huwelijk gezond te houden je afentoe niet alles hoeft te vertellen aan je vrouw...jij als man weet wat ik bedoel abe :{

quote:
Sowieso een American fan-boy zijn... :') :') :') :')
Ere wie ere toekomt he. Andere mensen juichen om Poetin, Assad of Khadafi :'(

PS: Amerika bespioneert! Foei :D Zullen ze in het Kremlin of in de EU inderdaad oprecht van geschokt zijn zeg en nooit aan gedacht hebben...
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_134498464
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 22:32 schreef WitteMuur het volgende:
Gebaseerd op Westerse anonieme bronnen of een US cable..
Leer eens splitsquoten dan weet ik op welke zin je precies doelt.
quote:
Bron, dat dat al in gang was gezet? In 1969 was 90% van de Libische bevolking analfabeet, de levensverwachting was 57 jaar en 40% van de bevolking woonde in hutten van golfplaat of in tenten. In 30 jaar tijd veranderde deze situatie in het tegendeel: slechts 10% van de bevolking was nog analfabeet, de levensverwachting steeg naar 77 jaar, de levensstandaard was het hoogste van heel Afrika.
quote:
Since the 1950s, life expectancy increased steadily and the infant mortality rates decreased. As the fertility rates remained high until the 1980s (the number of births tripled between 1950–55 and 1980–85), population growth was very high for three decades.
Die levensstandaard is sowieso niet te danken aan het regime zelf, Libiërs gingen massaal naar ziekenhuizen in het buitenland omdat de gezondheidszorg in Libië een corrupt en onhygienisch zooitje was.
quote:
Is wel zo, op Guinea na dan. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita
Ook de HDI van Libië was het één na hoogste van Afrika.
quote:
De levensverwachting in Libië was anders aardig hoog...
Bij de pre-revolutie cijfer zie ik de Seychellen, Gabon, Botswana etc daar gewoon boven staan. Maargoed, zoals ik al eerder tegen JJJ zei hecht ik weinig waarde aan dit soort cijfertjes en indexen. Landen zoals Mexico en Saoedi-Arabië scoren ook heel goed op dit soort indexen, terwijl de werkelijkheid toch anders heeft. In Saoedi-Arabië woont een groot deel van de (sjiitische) bevolking ook gewoon in de teringellende.
quote:
Je punt? In dit artikel dus duidelijk vermeld dat de VS niet wilde dat wapens in de handen van extremisten zouden vallen.
quote:
Jij steunt de NAVO bombardementen?
Op Libië? Ja.
quote:
In June 2011, the ICC began an investigation into the rape allegations seeking to add the rapes to Gaddafi's list of war crimes charges.[4][5]Amnesty international, Human Rights Watch[6] and Doctors Without Borders[7] failed to find first-hand evidence that mass rapes were occurring, this was confirmed by the UN's investigator, M. Cherif Bassiouni
Zie reactie aan JJJ
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 00:32 schreef JaJammerJan het volgende:Dat staat nergens, maar zo'n idee krijg ik wel soms als ik je posts lees. Voornamelijk over het deel met verkrachtingen, luchtaanvallen en huurlingen en dat je dit nog altijd als bewezen feiten ziet.
Bij de luchtaanvallen zeiden de topchefs in het Pentagon zelf dat ze geen bewijs hadden. Het enige 'bewijs' dat ze hadden waren de geruchten die verspreid werden in de media. Tegelijkertijd zeiden de Russen dat ze geen luchtaanvallen hadden waargenomen met hun satelieten. Lijkt me dat je dan zeer sterke vraagtekens kunt zetten bij het 'officiële' verhaal.
Volgensmij werd er toen gewezen naar deze gebeurtenis: http://www.theguardian.co(...)pilots-flee-to-malta
quote:
Bij de verkrachtingen zei je dat mijn bron niet deugde, omdat het van een youtube kanaal kwam van iemand die die holocaust ontkent ofso. (geen idee, zelf niet eens verder op die pagina gekeken behalve dat filmpje). Maar dat deed er niet eens toe, omdat de werkelijke bron in het filmpje zat en dat was een woordvoerder van Amnesty International die zelf zei dat ze onderzoek hadden gedaan en dat de claims van verkrachtingen 6 maanden eerder eigenlijk totaal niet te bewijzen zijn en er niemand wil getuigen. Hierboven heeft iemand het ook al gepost maar dat is dus te vinden op deze wikipedia pagina(met bronnen) http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Libyan_rape_allegations
Wat ik me herinner was dat die video van globalresearch.co kwam en de oprichter daarvan ontkent inderdaad de holocaust. Die website staat ook bekend als een verdediger van Khadaffi. Volgensmij verdraaide de video ook de woorden van AI, dat AI juist bewijs had dat loyalisten juist niet hadden verkracht of iets dergelijks.

Ik lees trouwens ook tegenstrijdige rapporten van WUS bijvoorbeeld, zie zeggen dat er wel op grote schaal is verkracht in Libië. Het is niet heel vreemd dat daar vrij weinig bewijs voor te vinden is. Libië is een hondsconservatief land. Verkrachting zien veel mensen daar als aantasting van je eer. Ik kan me ook een geval van eerwraak uit Misrata herinneren waarbij een vader haar dochter had vermoord omdat ze was verkracht. Daarom is het ook een aantrekkelijk wapen. Desondanks heerst in Libië nog steeds het idee dat het aantal verkrachtingen heel groot was. Blijkt ook uit deze lobby van deze dappere vrouwen, die verkrachting wettelijk als een oorlogsmisdaad willen laten maken. En dat lijkt ze te gaan lukken, als eerste land ter wereld.

Het sowieso onlogisch om te denken dat loyalisten geen verkrachtingen hebben uitgevoerd. In ieder conflict gebeurt het namelijk. Geen uitzonderingen. Daarom kun je er ook zeker van zijn dat rebellen ook verkrachtingen hebben uitgevoerd ook als er geen bewijs voor is, maar in dat rapport van WUS staat er wat over. Maar dat is gewoon logica want in elk conflict gebeurt het. En vrouwen durven daar niet over te praten om logische redenen.

quote:
Bij de huurlingen had ik volgens mij onder andere deze bron gebruikt: http://www.rnw.nl/africa/(...)ries-eastern-libya-0 en dat lijkt me een zeer valide bron die vraagtekens oproept bij de claim dat er huurlingen waren.
Ik heb geen flauw idee hoe HRW daarbij komt, ik vind het doorgaans een zeer betrouwbare organisatie, maar bewijs voor huurlingen is er zat. Bekijk maar eens dit artikel waarin een Joegoslavische huurling vertelt over zijn ervaringen in Libië: http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2090205,00.html

Hier een overzicht van bronnen over Afrikaanse huurlingen:
http://www.hudson-ny.org/2000/gaddafi-mercenaries-in-libya
http://www.hudson-ny.org/2008/african-mercenaries-libya-2i
http://www.hudson-ny.org/2025/african-mercenaries-in-libya-3

Het is ook logisch dat Khadaffi huurlingen heeft gebruikt. Zijn leger was bijzonder zwak met slecht materiaal, op zijn Revolutionaire Garde na. Dit deed hij omdat hij een coup vreesde van het leger.

quote:
Ik moet zeggen dat ik inderdaad soms nogal ben doorgedraafd in het verdedigen van Ghadaffi op gebieden waarin er eigenlijk maar zeer weinig bewijs is. Libiërs zelf zijn inderdaad een goede alternatieve bron. Ik had naar aanleiding van een discussie met jou eens verschillende Libiërs op facebook gevraagd hoe het nou eigenlijk zat. Zij vertelden me dat ~90% van de bevolking Ghadaffi haatte. Dat vertelde me dat het rooskleurige 50.000 voor iedereen om hun huis te kopen, gratis dit en gratis dat niet alleen veel te rooskleurig was, maar simpelweg leugens van die alternatieve 'conspiracy' media.
Ach, je bent in ieder geval in staat om je eigen fouten in te zien en toe te geven. En niet veel mensen hebben die goede eigenschap. En ik ben heel blij om te horen dat je mijn advies hebt opgevolgd! :)

quote:
Ik ben het met je eens dat Libië bruut was. Echter niet zo bruut als de media de meeste mensen hebben doen geloven in het begin van de oorlog met die massale propaganda.
Wat me vooral stoort is hoe de VS, een land dat verschillende malen terroristen heeft gesteund, regeringen omver heeft (proberen) te werpen en hiervan schuldig is bevonden door het ICC(Nicaragua, Guatemala, Iran and the list goes on), wat enorme problemen heeft in eigen land en een zeer dubieus geopolitiek verleden en heden(!) heeft, dat zo'n land zijn mond nog open durft te trekken over andere landen.

Verder krijg je dan nog ons huidige kapitalistische economische en politieke systeem. Het is uit dit politieke en economische systeem dat we hebben simpelweg niet rationeel om te denken dat het Westen in Libië heeft ingegrepen met als hoofdreden niet een of andere agenda/opbrengst dat niet in beeld gebracht wordt. Zodra een land als de VS bereidt is miljarden uit te geven aan een of andere militaire actie in een ander land, zogenaamd voor mensenrechten/democratie/vrijheid, dan gaan bij mij meteen alle alarmbellen rinkelen.
Oh, dat begrijp ik wel en ben ik ook wel met je eens. De VS heeft nu niet echt een trackrecord om trots op te zijn, hoewel ze ook een aantal positieve dingen hebben gedaan. Situatie is alleen niet echt de vergelijken omdat de VS in deze gevallen veelal op eigen houtje heeft gehandeld. In Libië was een VN mandaat.

En ik denk ook niet dat de internationale gemeenschap heeft ingegrepen in Libië om de mensenrechten. Dat klinkt niet logisch in ieder geval :P Feit is wel weer dat geen enkele andere theorie over politieke of economische motief van destijds twee jaar later overeind is gebleven. Irak trouwens ook niet.

Maar dit soort zaken maken het ingrijpen in mijn ogen niet minder terecht. Beste argument vind ik daarvoor dat de Libiërs er zelf om vroegen.

quote:
Seychellen is een ministaatje. Eerste of tweede van Afrika doet er lijkt mij vrij weinig toe. En ja ik heb bij Aardrijkskunde gehad hoe sommige regio's verminderd meegenomen kunnen worden, hoe het slechts een gemiddelde is, dat de data niet betrouwbaar kan zijn, dat sommige problemen simpelweg niet gedocumenteerd zijn, etc. De beste manier om te zien hoe het in een land gaat is door het de Libiërs zelf te vragen. Anders om er naar toe te gaan of informatie te krijgen van mensen die daar geweest zijn. Toch kan je dit soort data ook niet zomaar als complete nonsense zien en geeft het je toch enigszins een idee.
Ik zeg ook niet dat het complete nonsens is, maar dat het vaak een incompleet beeld geeft.

quote:
Heb je iemand, maar dan ook iemand horen praten over de toekomst van Libië voor of tijdens de interventie? Het was meer in de richting van: 'we doden de soldaten, we doden Ghadaffi, en dan houden we verkiezingen ofso, naja we zien wel'. Er werd compleet geen rekening gehouden wat de gevolgen zouden kunnen zijn van het gewelddadige ingrijpen, wat het machtsvacuüm teweeg zou brengen, wat het gevolg zou zijn van het bewapenen en trainen van Libiërs, wat het gevolg zou zijn van het bewapenen en trainen van extremistische en terroristische Libiërs/buitenlanders, hoe democratie vervolgens geregeld zou worden, eigenlijk gewoon helemaal niks. Het was ingrijpen en daarna kijken wat er dan zou gebeuren en dan is het voor veel zaken al te laat!
Nee, dat is gewoonweg niet waar. Ik herinner me juist een fel debat. Bijvoorbeeld dat wanneer de VS zich wéér zou bemoeien met het Midden-Oosten en dat ze dan misschien als kruisvaarders gezien zouden worden. Of over de invloed van stammen in het land, of het wel het nationale belang zou dienen, wat er in de plaats zou komen etc.

quote:
Een plan van democratie opstellen, dit bespreken met de mensen/milities en steun ervoor krijgen, de gevolgen van ingrijpen onderzoeken, de machtswinning van extremistische/terroristische groepen proberen te voorkomen, etc etc. Dit was allemaal veel belangrijker voor de toekomst van Libië dan het ingrijpen zelf. Echter is hier totaal niet over nagedacht, totaal niet gewoon.
Tsja, was het maar zo simpel :) Er was nou eenmaal nogal wat haast bij. Overigens had de NTC wel degelijk een plan van democratie klaar liggen.

quote:
Ook heeft men grootschalige diplomatieke en vredevolle demonstraties/onderhandelingen niet eens een kans gegeven.
Eigenlijk wel, de internationale gemeenschap heeft Khadaffi meerdere keren opgeroepen zijn crackdown te stoppen en een staakt-het-vuren in te stellen. Dat deed hij, maar hij hield zich er zelf niet aan.

quote:
Van wat ik gelezen heb is het zo gegaan: Het begon allemaal met rellen in de nacht in Benghazi waarbij auto's in de fik werden gestoken en politiebureaus werden aangevallen. De aanleiding hiervoor was de arrestatie van een of andere advocaat geloof ik en had in het begin weinig met Khadaffi te maken. Deze rellen zijn vervolgens gegroeid naar groepen van 300-400 man, voorlopig nog steeds alleen in Benghazi. Hier heeft een beveiligingsmannetje een foute beslissing gemaakt/werd een beveiligingsmannetje in het nauw gedreven/waren er hogere orders om de demonstratie met meer geweld te eindigen,, wat tot de dood van enkele individuen heeft geleid. Binnen 2(!!) dagen was het geweld vervolgens volop beide kanten in aan het gaan en vielen er doden aan de kant van de demonstranten en aan de kant van het leger/politie. De demonstraties waren inmiddels groter geworden en meer gericht op Khadaffi en niet meer op die advocaat. Dan hebben we het hier geloof ik omstreeks 22 Februari 2011. Dan waren er 4 weken waarin de demonstraties ook in andere steden begonnen en groter werden en het geweld aan beide kanten (vooral in de buurt van Benghazi) steeds erger werd. En na die 4 weken had je al de NATO interventie.
Helemaal precies herinner ik het me niet maar het ging ongeveer zo; er waren al enkele demonstraties in januari en enkele steden zoals Bayda en Benghazi. Er werden toen ook oproepen gedaan tot een revolutie, wat in eerste instantie mislukte. Vervolgens kwam in februari inderdaad die arrestatie van die advocaat. Die demonstraties tegen die arrestatie verliepen inderdaad niet zo vreedzaam. Maar intussen kwamen er wel steeds meer oproepen op het internet om een 'day of rage' te houden op 17 februari. Specifiek die datum omdat een paar jaar terug Khadaffi op die dag een demonstratie neersloeg van nabestaanden van de Abu Salim massacre. Libiërs konden echter niet wachten en in Zintan en Benghazi begon het al op de 15de. Binnen een paar dagen verspreidde zich dat snel naar andere delen van het land, muv Tripoli waar het pas rond de 20ste begon.

Om je even een beeld te geven hoe verspreid het was, dit stuurde een vrouw naar me een jaartje terug die vlak daarvoor Libië had bezocht.

In ieder geval was een groot deel van de demonstraties toen wel vreedzaam en ondanks dat reageerde Khadaffi met grof geweld, omdat hij wist dat het nu menens was. Lees dit maar eens door. Daarmee begonnen voor hem wel steeds meer problemen. Door buitensporig geweld begonnen soldaten te deserteren ed. Op de 20ste of 21ste waren de demonstranten het in Benghazi en Bayda het zat en reageerde met veel geweld. Eentje blies zich op voor een opslaggebouw van een legerbasis in Benghazi om burgers toegang te geven tot wapens. De rest weet je wel denk ik.

quote:
Verbeter me als ik ergens grote vergissingen heb gemaakt, maar volgens mij is het toch ongeveer zo gelopen.
redelijk

quote:
Een vredevolle/diplomatieke oplossing is überhaupt niet geprobeerd als je ziet dat 4 weken na het begin van 'de revolutie' NATO al besloten had voor de gewelddadige manier. Verder zijn er nog andere aspecten zoals het feit dat Khadaffi zelf om de komst van VN waarnemers vroeg, maar dit door de VN werd afgewezen. Dit versterkt het geschetste beeld. Verder is het korte tijdsbestek van 4 weken waarin overgegaan werd op interventie weer een indicatie hoe weinig nagedacht is over de periode na de interventie.
Er waren waarnemers zat, maar dan in de vorm van journalisten en mensenrechtenactivisten. Die werden op alle mogelijke manieren gedwarsboomd. Overigens ben ik blij dat die VN-waarnemers nooit zijn geprobeerd. Als je ziet hoe die waarnemers van de VN en de Arabische Liga om de tuin werden geleid in Syrië bijv.

quote:
Inderdaad nogal een scheve vergelijking. Ik doelde eigenlijk meer op dat in Libië enorme hoeveelheden wapens zijn verspreid onder de bevolking en dit in Irak veel minder het geval was. Dit maakt Libië -in dit aspect- instabieler en minder voorspelbaar dan Irak.
In Irak is het ook vrij simpel om aan een wapen te komen. De situatie in Libië is in ieder geval significant anders dan in Irak. In Irak kwamen massaal buitenlandse idioten het land binnengedruppeld, waren er sektarische spanningen, buitenlandse bezettingsmacht wat tot woede leidde. Dit heeft Libië voor een groot deel ook wel, maar een aantal zaken zijn wel anders. Omdat iedereen wapens heeft is het bijvoorbeeld ook wat lastiger om voor eigen rechter te spreken bijvoorbeeld. De ruime meerderheid van de huidige problemen in Libië zijn intern, terwijl in Irak buitenlanders een groot aandeel hebben.

Feit is in ieder geval dat toen de NAVO ingreep er complete doemscenario's werden geschilderd over Libië, ook op dit forum. Een ander feit is dat ze nooit zijn uitgekomen. Libië is geen paradijsje en ook geen hel. De naïeve dromen van sommigen die dachten dat alles meteen perfect zou gaan zodra Kadhafi opgerot was, zijn, zoals verwacht, nooit uitgekomen. En een Somalië aan de Middellandse Zee, wat sommige pessimisten op dit forum hadden gehoopt voorspeld is ook nooit gerealiseerd.

quote:
Wat is precies niet waar? Gevangenissen vol met criminelen, extremisten en terroristen(velen door de internationale gemeenschap erkend als terroristen) zijn bevrijd door rebellen en hebben vervolgens wapens gekregen om tegen het regime van Khadaffi te vechten. Ook is er materiaal te vinden dat verschillende commandanten van de Libische milities linkt met Al Qaeda enandere extremistische en teroristische organisaties.
Tsja, dat is bij meer revoluties gebeurd. Het probleem hierbij is dat het moeilijk is om te zien wie daadwerkelijk met een goede reden in die gevangenissen zitten. In Iran willen ze politieke gevangenen en gevangenen die daadwerkelijk iets hebben misdaan weleens scheiden, maar niet ieder land doet dat.

quote:
Ik heb dit soort verhalen nog niet gelezen, wat ik wel veel heb gelezen gaat over de enorme hoeveelheden terroristische aanslagen die momenteel plaatsvinden in Irak. Elke dag ontploft er wel ergens een autobom. Ik hoef maar 'iraq bomb' bij google in te typen en dit is de eerste link die ik vind: http://edition.cnn.com/2013/12/16/world/meast/iraq-violence/ Doden door bomaanslagen: 70. Datum? Vandaag. Zo'n hoeveelheden terrorisme had je onder Saddam bij lange na niet zover ik weet
Het regime van Saddam heeft alleen al aan zo'n half miljoen Irakezen het leven gekost. En dan heb ik het nog niet eens over de rest. Het huidige Irak is een teringzooi, maar gemiddeld executeerde Saddam dagelijks ook tientallen mensen. Het verbaasde mij destijds ook toen ik hoorde en las dat zoveel Irakezen eigenlijk toch wel blij waren dat Saddam weg is. Dat zijn dan wel overwegend sjiieten en Koerden, maar toch. Voorbeeldje:
http://www.theatlantic.co(...)k-on-the-war/277362/

Ik denk dat veel mensen onderschatten wat voor monster Saddam was. Assad is in mijn ogen trouwens niet veel beter.
Incelfrikandel
pi_134506087
Slecht nieuws mensen, de ratten hebben het militaire ziekenhuis van Aleppo (Al-Kindi) overgenomen na een beleg van bijna een jaar.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134506460
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:22 schreef IPA35 het volgende:
Slecht nieuws mensen, de ratten hebben het militaire ziekenhuis van Aleppo (Al-Kindi) overgenomen na een beleg van bijna een jaar.
waarom wordt ook hier de tegenstander ontmenselijkt door dit soort taalgebruik? ff een vraag aan iedereen die dit soort taal gebruikt
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_134506522
Dat is jargon.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  vrijdag 20 december 2013 @ 22:34:47 #256
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_134506638
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 19:30 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Leer eens splitsquoten dan weet ik op welke zin je precies doelt.

[..]

[..]

Die levensstandaard is sowieso niet te danken aan het regime zelf, Libiërs gingen massaal naar ziekenhuizen in het buitenland omdat de gezondheidszorg in Libië een corrupt en onhygienisch zooitje was.

[..]

[..]

Bij de pre-revolutie cijfer zie ik de Seychellen, Gabon, Botswana etc daar gewoon boven staan. Maargoed, zoals ik al eerder tegen JJJ zei hecht ik weinig waarde aan dit soort cijfertjes en indexen. Landen zoals Mexico en Saoedi-Arabië scoren ook heel goed op dit soort indexen, terwijl de werkelijkheid toch anders heeft. In Saoedi-Arabië woont een groot deel van de (sjiitische) bevolking ook gewoon in de teringellende.

[..]

Je punt? In dit artikel dus duidelijk vermeld dat de VS niet wilde dat wapens in de handen van extremisten zouden vallen.

[..]

Op Libië? Ja.

[..]

Zie reactie aan JJJ

[..]

Volgensmij werd er toen gewezen naar deze gebeurtenis: http://www.theguardian.co(...)pilots-flee-to-malta

[..]

Wat ik me herinner was dat die video van globalresearch.co kwam en de oprichter daarvan ontkent inderdaad de holocaust. Die website staat ook bekend als een verdediger van Khadaffi. Volgensmij verdraaide de video ook de woorden van AI, dat AI juist bewijs had dat loyalisten juist niet hadden verkracht of iets dergelijks.

Ik lees trouwens ook tegenstrijdige rapporten van WUS bijvoorbeeld, zie zeggen dat er wel op grote schaal is verkracht in Libië. Het is niet heel vreemd dat daar vrij weinig bewijs voor te vinden is. Libië is een hondsconservatief land. Verkrachting zien veel mensen daar als aantasting van je eer. Ik kan me ook een geval van eerwraak uit Misrata herinneren waarbij een vader haar dochter had vermoord omdat ze was verkracht. Daarom is het ook een aantrekkelijk wapen. Desondanks heerst in Libië nog steeds het idee dat het aantal verkrachtingen heel groot was. Blijkt ook uit deze lobby van deze dappere vrouwen, die verkrachting wettelijk als een oorlogsmisdaad willen laten maken. En dat lijkt ze te gaan lukken, als eerste land ter wereld.

Het sowieso onlogisch om te denken dat loyalisten geen verkrachtingen hebben uitgevoerd. In ieder conflict gebeurt het namelijk. Geen uitzonderingen. Daarom kun je er ook zeker van zijn dat rebellen ook verkrachtingen hebben uitgevoerd ook als er geen bewijs voor is, maar in dat rapport van WUS staat er wat over. Maar dat is gewoon logica want in elk conflict gebeurt het. En vrouwen durven daar niet over te praten om logische redenen.

[..]

Ik heb geen flauw idee hoe HRW daarbij komt, ik vind het doorgaans een zeer betrouwbare organisatie, maar bewijs voor huurlingen is er zat. Bekijk maar eens dit artikel waarin een Joegoslavische huurling vertelt over zijn ervaringen in Libië: http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2090205,00.html

Hier een overzicht van bronnen over Afrikaanse huurlingen:
http://www.hudson-ny.org/2000/gaddafi-mercenaries-in-libya
http://www.hudson-ny.org/2008/african-mercenaries-libya-2i
http://www.hudson-ny.org/2025/african-mercenaries-in-libya-3

Het is ook logisch dat Khadaffi huurlingen heeft gebruikt. Zijn leger was bijzonder zwak met slecht materiaal, op zijn Revolutionaire Garde na. Dit deed hij omdat hij een coup vreesde van het leger.

[..]

Ach, je bent in ieder geval in staat om je eigen fouten in te zien en toe te geven. En niet veel mensen hebben die goede eigenschap. En ik ben heel blij om te horen dat je mijn advies hebt opgevolgd! :)

[..]

Oh, dat begrijp ik wel en ben ik ook wel met je eens. De VS heeft nu niet echt een trackrecord om trots op te zijn, hoewel ze ook een aantal positieve dingen hebben gedaan. Situatie is alleen niet echt de vergelijken omdat de VS in deze gevallen veelal op eigen houtje heeft gehandeld. In Libië was een VN mandaat.

En ik denk ook niet dat de internationale gemeenschap heeft ingegrepen in Libië om de mensenrechten. Dat klinkt niet logisch in ieder geval :P Feit is wel weer dat geen enkele andere theorie over politieke of economische motief van destijds twee jaar later overeind is gebleven. Irak trouwens ook niet.

Maar dit soort zaken maken het ingrijpen in mijn ogen niet minder terecht. Beste argument vind ik daarvoor dat de Libiërs er zelf om vroegen.

[..]

Ik zeg ook niet dat het complete nonsens is, maar dat het vaak een incompleet beeld geeft.

[..]

Nee, dat is gewoonweg niet waar. Ik herinner me juist een fel debat. Bijvoorbeeld dat wanneer de VS zich wéér zou bemoeien met het Midden-Oosten en dat ze dan misschien als kruisvaarders gezien zouden worden. Of over de invloed van stammen in het land, of het wel het nationale belang zou dienen, wat er in de plaats zou komen etc.

[..]

Tsja, was het maar zo simpel :) Er was nou eenmaal nogal wat haast bij. Overigens had de NTC wel degelijk een plan van democratie klaar liggen.

[..]

Eigenlijk wel, de internationale gemeenschap heeft Khadaffi meerdere keren opgeroepen zijn crackdown te stoppen en een staakt-het-vuren in te stellen. Dat deed hij, maar hij hield zich er zelf niet aan.

[..]

Helemaal precies herinner ik het me niet maar het ging ongeveer zo; er waren al enkele demonstraties in januari en enkele steden zoals Bayda en Benghazi. Er werden toen ook oproepen gedaan tot een revolutie, wat in eerste instantie mislukte. Vervolgens kwam in februari inderdaad die arrestatie van die advocaat. Die demonstraties tegen die arrestatie verliepen inderdaad niet zo vreedzaam. Maar intussen kwamen er wel steeds meer oproepen op het internet om een 'day of rage' te houden op 17 februari. Specifiek die datum omdat een paar jaar terug Khadaffi op die dag een demonstratie neersloeg van nabestaanden van de Abu Salim massacre. Libiërs konden echter niet wachten en in Zintan en Benghazi begon het al op de 15de. Binnen een paar dagen verspreidde zich dat snel naar andere delen van het land, muv Tripoli waar het pas rond de 20ste begon.

Om je even een beeld te geven hoe verspreid het was, dit stuurde een vrouw naar me een jaartje terug die vlak daarvoor Libië had bezocht.

In ieder geval was een groot deel van de demonstraties toen wel vreedzaam en ondanks dat reageerde Khadaffi met grof geweld, omdat hij wist dat het nu menens was. Lees dit maar eens door. Daarmee begonnen voor hem wel steeds meer problemen. Door buitensporig geweld begonnen soldaten te deserteren ed. Op de 20ste of 21ste waren de demonstranten het in Benghazi en Bayda het zat en reageerde met veel geweld. Eentje blies zich op voor een opslaggebouw van een legerbasis in Benghazi om burgers toegang te geven tot wapens. De rest weet je wel denk ik.

[..]

redelijk

[..]

Er waren waarnemers zat, maar dan in de vorm van journalisten en mensenrechtenactivisten. Die werden op alle mogelijke manieren gedwarsboomd. Overigens ben ik blij dat die VN-waarnemers nooit zijn geprobeerd. Als je ziet hoe die waarnemers van de VN en de Arabische Liga om de tuin werden geleid in Syrië bijv.

[..]

In Irak is het ook vrij simpel om aan een wapen te komen. De situatie in Libië is in ieder geval significant anders dan in Irak. In Irak kwamen massaal buitenlandse idioten het land binnengedruppeld, waren er sektarische spanningen, buitenlandse bezettingsmacht wat tot woede leidde. Dit heeft Libië voor een groot deel ook wel, maar een aantal zaken zijn wel anders. Omdat iedereen wapens heeft is het bijvoorbeeld ook wat lastiger om voor eigen rechter te spreken bijvoorbeeld. De ruime meerderheid van de huidige problemen in Libië zijn intern, terwijl in Irak buitenlanders een groot aandeel hebben.

Feit is in ieder geval dat toen de NAVO ingreep er complete doemscenario's werden geschilderd over Libië, ook op dit forum. Een ander feit is dat ze nooit zijn uitgekomen. Libië is geen paradijsje en ook geen hel. De naïeve dromen van sommigen die dachten dat alles meteen perfect zou gaan zodra Kadhafi opgerot was, zijn, zoals verwacht, nooit uitgekomen. En een Somalië aan de Middellandse Zee, wat sommige pessimisten op dit forum hadden gehoopt voorspeld is ook nooit gerealiseerd.

[..]

Tsja, dat is bij meer revoluties gebeurd. Het probleem hierbij is dat het moeilijk is om te zien wie daadwerkelijk met een goede reden in die gevangenissen zitten. In Iran willen ze politieke gevangenen en gevangenen die daadwerkelijk iets hebben misdaan weleens scheiden, maar niet ieder land doet dat.

[..]

Het regime van Saddam heeft alleen al aan zo'n half miljoen Irakezen het leven gekost. En dan heb ik het nog niet eens over de rest. Het huidige Irak is een teringzooi, maar gemiddeld executeerde Saddam dagelijks ook tientallen mensen. Het verbaasde mij destijds ook toen ik hoorde en las dat zoveel Irakezen eigenlijk toch wel blij waren dat Saddam weg is. Dat zijn dan wel overwegend sjiieten en Koerden, maar toch. Voorbeeldje:
http://www.theatlantic.co(...)k-on-the-war/277362/

Ik denk dat veel mensen onderschatten wat voor monster Saddam was. Assad is in mijn ogen trouwens niet veel beter.
Libië valt uiteen door stammenstrijd en er is geen enkele veiligheid, maar volgens jou is alles beter door de NAVO.

Ook in Irak. Je komt met onhoudbare beschuldigingen zoals tientallen executies "per dag" door Saddam Hoessein.... :N

Overigens belachelijk hoe je probeert om President Assad gelijk te stellen aan Saddam Hoessein, die toch echt tot een pseudo-Baathist en semi-despoot geworden was (hoewel rationeler dan de gemiddelde wahabeest-jihadist en monarch in de regio natuurlijk).

Wie heeft King of the Sands al geripped?
  vrijdag 20 december 2013 @ 22:36:18 #257
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_134506695
quote:
Stromen ze dan vanuit centraal Aleppo of het noorden van de provincie naar de stad toe? Om dit succesje te boeken?

Het zal helaas een bloedbad worden door de terroristen. :'( Net als over Adraa-al-Omaliya zal er niet worden bericht in westerse media...)
  vrijdag 20 december 2013 @ 22:37:10 #258
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_134506726

Syrian Girl Partisan waarschuwt sinds 21 dagen voor nieuwe 'aanslagen' door buitenlandse agenten om de Syrische regering te beschuldigen nu haar biologische wapenarsenaal (niet ontmanteld) in te zetten tegen de 'burgerbevolking'... :{
pi_134506781
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:36 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Stromen ze dan vanuit centraal Aleppo of het noorden van de provincie naar de stad toe? Om dit succesje te boeken?

Het zal helaas een bloedbad worden door de terroristen. :'( Net als over Adraa-al-Omaliya zal er niet worden bericht in westerse media...)
Er zaten 'maar' zo'n 80 a 100 militairen en die positie was ook zwakker dan de gevangenis.
  vrijdag 20 december 2013 @ 22:38:38 #260
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_134506790
Over de Amerikaanse huurlingen, CIA-mediaman en pr-held van de terroristen en opstandelingen in Libië en Syrië Matthew VanDyke (een Dutch American overigens).

Zijn e-mailaccounts en twitter enz. werden gehackt en leeggehaald door het Syrisch Elektronisch Leger van binnenlandse en buitenlandse Syrische ICT-specialisten.

Onthullingen die schokkend zijn:

Mijn intuïtie vanaf 2011 blijkt geheel tot grotendeels juist.
pi_134507018
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:31 schreef IPA35 het volgende:
Dat is jargon.
het is een duidelijke politiek dat wordt toegepast om de tegenstander makkelijker over de kling te jagen, het is immers makkelijker om een kakkerlak, een hond of een rat af te maken dan een mens

ik vind het persoonlijk ronduit triest dat hier ook dat soort taalgebruik wordt gebruikt
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_134507125
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:44 schreef Slayage het volgende:

[..]

het is een duidelijke politiek dat wordt toegepast om de tegenstander makkelijker over de kling te jagen, het is immers makkelijker om een kakkerlak, een hond of een rat af te maken dan een mens

ik vind het persoonlijk ronduit triest dat hier ook dat soort taalgebruik wordt gebruikt
Ik hoef ze niet te dehumaniseren door mijn taalgebruik, hun acties spreken namelijk voor meer dan duizend woorden.
pi_134507424
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:46 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik hoef ze niet te dehumaniseren door mijn taalgebruik, hun acties spreken namelijk voor meer dan duizend woorden.
jij stelt dat oorlog voeren onmenselijk is? daarnaast doe je het wel
-Rabia Al-Basri
pi_134507675
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:53 schreef Slayage het volgende:

[..]

jij stelt dat oorlog voeren onmenselijk is?
Niet zozeer.

quote:
daarnaast doe je het wel
Maar na al die onthoofdingen en slachtingen zullen de mensen hun opinie vast niet laten vormen door alleen mijn woordkeuze.
pi_134507880
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:57 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Niet zozeer.

[..]

Maar na al die onthoofdingen en slachtingen zullen de mensen hun opinie vast niet laten vormen door alleen mijn woordkeuze.
wat andere mensen wel of niet doen is niet relevant, jij ziet dus kennelijk als on mensen, wat maakt iemand onmenselijk dan waardoor het passend is dat JIJ ze honden/ratten/kakkerlakken noemt?
-Rabia Al-Basri
pi_134507962
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 december 2013 23:01 schreef Slayage het volgende:

[..]

wat andere mensen wel of niet doen is niet relevant, jij ziet dus kennelijk als on mensen, wat maakt iemand onmenselijk dan waardoor het passend is dat JIJ ze honden/ratten/kakkerlakken noemt?
Misschien moet je eens het conflict proberen te volgen ;) .
pi_134508082
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 23:03 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Misschien moet je eens het conflict proberen te volgen ;) .
geef je liever geen antwoord op de vraag?
-Rabia Al-Basri
pi_134508128
quote:
aardige knal

http://www.liveleak.com/view?i=1f2_1387573027
-Rabia Al-Basri
pi_134508133
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 december 2013 23:05 schreef Slayage het volgende:

[..]

geef je liever geen antwoord op de vraag?
Moet ik voorbeelden gaan opzoeken van slachtpartijen? Of die mensen die in ovens gegooid werden vanwege hun religie?
pi_134508183
quote:
Gestoorde nihilisten :') .
pi_134508239
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 23:06 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Moet ik voorbeelden gaan opzoeken van slachtpartijen? Of die mensen die in ovens gegooid werden vanwege hun religie?
ik stel een vraag en jij wil er dus kennelijk geen antwoord op geven om wat voor reden dan ook, als je dat liever niet doet zeg dat dan gewoon
-Rabia Al-Basri
pi_134508291
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 23:07 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Gestoorde nihilisten :') .
ik betwijfel of zij zichzelf zien als nihilist, daarnaast is het wel effectief uiteraard ;)
-Rabia Al-Basri
pi_134508504
Ik heb een video gezien, tijd terug, waarbij er een flink stuk voor(!) een gebouw een VBIED afgaat maar de shockwave wel door het gebouw raast. Misschien zijn ze niet altijd zo dom :P
pi_134512301
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 19:20 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ja. Wellicht ben jij idealistisch, ik zou mijn kijk realistisch noemen. In internationale politiek en als supermacht moet je je belangen gewoon veilig stellen. Amerika is baas om zoveel redenen, ze hebben de zaken gewoon gigantisch goed op orde vergeleken bij andere (upcoming) supermachten en/of regionale machten. Naar mijn mening kan geen een land die eenzelfde soort status ooit kan evenaren zich met Amerika meten. En dat komt echt niet alleen omdat de "boze yanks ons arm houden :'( ". Op vrijwel allerlei gebieden, van hoe ze minderheden en het eigen volk behandelen dmv gelijke rechten tot tig andere benoembare redenen is Amerika een wereldleider. Ik zeg niet dat alles goed is overigens, genoeg minpunten nog te bedenken.

Mijn mening is dat als supermacht je bijna niet ontkomt aan imperialisme/geopolitiek (geef het beestje de naam die je wilt) om je eigen belangen veilig te stellen. Beetje zoals je om je huwelijk gezond te houden je afentoe niet alles hoeft te vertellen aan je vrouw...jij als man weet wat ik bedoel abe :{

[..]

Ere wie ere toekomt he. Andere mensen juichen om Poetin, Assad of Khadafi :'(

PS: Amerika bespioneert! Foei :D Zullen ze in het Kremlin of in de EU inderdaad oprecht van geschokt zijn zeg en nooit aan gedacht hebben...
Nja, en uiteindelijk is het natuurlijk wel zo, dat wat voor de VS geldt ook geldt voor vele andere naties op deze wereld.

Maar waarom telkens en alleen de VS gebashed wordt? :?

De VS kan dan wel hypocriet zijn maar de VS bashers zijn dat dan zelf net zo.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_134514290
Dacht dat het over Syrië ging, moet ik eerst tig pagina's met Turks nationalisme doorbladeren... En porno. :')
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')