Plantagehouder | woensdag 18 december 2013 @ 23:15 |
![]() Bron: http://www.ibtimes.com/pr(...)jet-fighters-1514060 Brazilië toont wel ballen richting Amerika tegen het hele spionage gebeuren. Volgens een oudere bron (http://www.ibtimes.com/bo(...)ts-say-politics-wont) had boeing de deal praktisch binnen maar dit is op het laatste moment afgeketst omdat bekend werd dat Amerika ook Petrobras aan het monitoren was. | |
WitteMuur | woensdag 18 december 2013 @ 23:17 |
Mooi | |
Peunage | woensdag 18 december 2013 @ 23:17 |
Mooi zo. En best opvallend dat ze in 4 jaar 36 van die dingen kunnen afleveren, of is dat normaal? | |
superworm | woensdag 18 december 2013 @ 23:17 |
Geen Amerikaanse nukes in Brazilië, dus? | |
Radegast | woensdag 18 december 2013 @ 23:24 |
Kunnen ze niet. Zullen geen Gripen NG's zijn maar Gripen C of D's. Oftewel investeren in technologie van eergisteren. Komt nog eens bij: van de drie mogelijke gevechtsvliegtuigen is de Gripen de enige die ze niet kunnen gebruiken op hun vliegdekschip. | |
Jian | woensdag 18 december 2013 @ 23:38 |
Edoch, vooralsnog spreken alle berichten die ik tot nu toe heb gelezen op Internet, ook die uit Zweden en Brazilië, over de NG. Geweldig signaal overigens van Brazilië ![]() | |
Woestijnvos | woensdag 18 december 2013 @ 23:44 |
Mooi laten zien dat de VS kan optyfen met hun rommel. | |
IPA35 | woensdag 18 december 2013 @ 23:46 |
Goede keus, Transfer of Technolgy, motoren en training zijn inclusief. Desondanks toch wel redelijk duur. | |
IPA35 | woensdag 18 december 2013 @ 23:55 |
Productie bij SAAB is redelijk laag nu juist. SAAB heeft lange tijd heel veel moeite gedaan om toestellen aan de man te brengen. De meest moderne versie van de Gripen de E (eenzitter) en de F (tweezitter), oftewel de Next Generation (NG) varianten hebben nog geen export succes gehad. Daarom dat SAAB de productie van de C/D voor Thailand op een heel laag pitje had gezet want het is beter de productielijnen zo lang mogelijk open te houden natuurlijk. Nu gloort er licht aan de horizon. Zwitserland wilt er misschien 22 kopen, er moet alleen nog over gestemd worden in een referendum of zo. Zweden zelf wilt er ook een paar maar ik lees vooral dat ze 60 C's willen upgraden tot E's. Dat is vreemd omdat de E/F groter zijn, ik denk dus dat dit een tussenvariant zal zijn. Maar eerder wilde ze ook een stel nieuwe kisten dus dat is nog geheel onduidelijk. De Zweden verkrachten hun krijgsmacht bijna net zo erg als wij dat doen hier in Nederland, dus ook daar draait het puur om het aan de gang houden van SAAB. Dus als SAAB erbij is gebaat zullen ze misschien wel een paar nieuwe kisten kopen. Brazilië wilt er dus 36, maar deze order kan oplopen tot ruim 120 (dan wel lokale productie waarschijnlijk). | |
Radegast | woensdag 18 december 2013 @ 23:55 |
Enig idee hoeveel 'Amerikaanse rommel' er in de Gripen zit? In de NG-versie komt bv. ipv de Volvo-motor een Amerikaanse motor, en ook de nieuwe radar + subsystemen zijn straks grotendeels van Amerikaanse makelij. Als Rouseff echt een middelvinger op had willen steken naar de Amerikanen, had ze voor de Rafale moeten kiezen.. | |
IPA35 | donderdag 19 december 2013 @ 00:01 |
De Volvo motor was ook maar een variant op een Amerikaanse motor. De radar en de subsystemen zullen Europees zijn. De radar, IRST en BriteCloud komen bij SELEX Galileo vandaan en zijn dus italiaans, veel subsystemen (flare dispensers, EW suite, tactische datalink en dergelijke) komen uit eigen huis (of van bijvoorbeeld het eveneens Zweedse Ericsson). | |
IPA35 | donderdag 19 december 2013 @ 00:04 |
Bovendien staat SAAB het toe dat klanten hun eigen shit inbouwen. Dat heeft Zuid-Afrika bijvoorbeeld gedaan. Ook geven ze je de broncodes van het hele toestel zodat de klant er alles aan kan veranderen zoals zij dat wensen. Een toestel als de F-35 heeft bij wijze van spreken een garantiesticker op de motorkap zitten. | |
Radegast | donderdag 19 december 2013 @ 00:16 |
Spul komt idd van SELEX Galileo vandaan, maar sommige componenten daarvan komen toch echt uit de USA. Was nog ophef over in Zweden en Noorwegen, toen vlak voor de vergelijking in Noorwegen tussen de F-35 en de Gripen, de VS een exportverbod instelde op die componenten voor de Gripen-radar. Zorgde voor vertraging, en naar de uitkomst van de vergelijking kon je raden. F-35 heeft de superieure radar. Noorwegen zette handtekening onder F-35 contract, exportverbod component voor Gripen-radar van tafel.. [ Bericht 4% gewijzigd door Radegast op 19-12-2013 00:34:49 ] | |
Radegast | zaterdag 21 december 2013 @ 01:32 |
Overigens is de keuze voor de Gripen in Brazilie weer een klap in het gezicht van Boeing, en kan weleens het einde betekenen van hun hele gevechtsvliegtuigenbusiness. JSF contract verloren, op Australie na nergens exportsucces voor de Superhornet, Zuid-Korea dat geen nieuwe F-15's wil. Als die productielijnen over niet al te lange tijd sluiten zijn ze gewoon klaar in dat segment. Misschien een ideetje om dit topic te hernoemen naar 'nieuws over gevechtsvliegtuigen-topic' en 'm naar DEF te verplaatsen? [ Bericht 61% gewijzigd door Radegast op 21-12-2013 02:00:49 ] | |
Ulx | zaterdag 21 december 2013 @ 01:46 |
Liever niet. Moet ik nog meer subfora gaan volgen. | |
PKRChamp | zaterdag 21 december 2013 @ 02:54 |
Kan iemand mij uitleggen waarom Russische toestellen nooit een optie lijken te zijn? | |
De_uitblinker | zaterdag 21 december 2013 @ 02:58 |
Hoe moet je die naam uitspreken - Griepen of Grijpen of Grippen? | |
De_uitblinker | zaterdag 21 december 2013 @ 02:59 |
Koude Oorlog restanten. Zoiets heet latent effect in de natuurkunde ![]() | |
PKRChamp | zaterdag 21 december 2013 @ 03:02 |
Ze ontwikkelen nog gewoon door in Rusland, hoewel deze wellicht niet te koop is. | |
De_uitblinker | zaterdag 21 december 2013 @ 03:04 |
Tja voor zichzelf ontwikkelen ze. Wat bedoel je anders? | |
PKRChamp | zaterdag 21 december 2013 @ 03:10 |
De oudere toestellen die zullen toch ook wel doorontwikkeld worden lijkt mij, mijn punt is dat die Saab bijvoorbeeld ook geen nieuw toestel is maar wel een serieuze optie is voor bepaalde landen. Lijkt mij dat je de Russische toestellen ook moet overwegen. Het lijkt erop dat er in het westen een anti Rusland mentaliteit heerst en vooral als het gaat om wapens. | |
De_uitblinker | zaterdag 21 december 2013 @ 03:15 |
Heb je uberhaupt mijn reactie gelezen? Ik zei juist dat er nog een Koude Oorlog sentiment bestaat en dan ga je van de hak op tak dat ze Russisch moeten kopen. | |
PKRChamp | zaterdag 21 december 2013 @ 03:17 |
Ik dacht dat je het over verouderde technologie had, niet over sentimenten. | |
De_uitblinker | zaterdag 21 december 2013 @ 03:31 |
Nee ik bedoelde restanten van de koude oorlog mentaliteit. Ik kan zien hoe dat een beetje dubbelzinnig overkomt. De wapens die we hier hebben gehad/nog hebben zijn sinds de jaren 50 allemaal Amerikaanse. Want de Russen gingen tot aan Berlijn in het oosten, alles in het Westen hoorde tot VS terrein. | |
PKRChamp | zaterdag 21 december 2013 @ 03:42 |
Jammer dat zulk soort sentimenten anno 2014 bijna nog steeds een rol spelen. Het lijkt mij dat je het beste materiaal moet leveren voor zo min mogelijk geld. | |
StateOfMind | zaterdag 21 december 2013 @ 08:10 |
Mooi, eindelijk een land met ballen ![]() Hopelijk geeft dit een signaal af en volgen er meer. Schitterend toestel overigens. | |
Phlogi2013 | zaterdag 21 december 2013 @ 12:23 |
Die Russen hebben best verstand van vliegtuigjes bouwen idd. | |
Ulx | zaterdag 21 december 2013 @ 12:33 |
Omdat de Russen voornamelijk zware tweemotorige machines bouwen, en daarmee voldoen ze al snel niet aan de eisen die veel landen stellen. | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 12:38 |
komt bij dat we het gewoon vaker niet dan wel eens zijn met de Russen als het over wereldpolitiek gaat en dan is een Russisch gevechtsvliegtuig gewoon geen goed idee bovendien werkt Russisch materiaal net als bv Frans materiaal over het algemeen niet zo goed als geadverteerd werd | |
Phlogi2013 | zaterdag 21 december 2013 @ 12:40 |
Dat is met de JSF gelukkig wel anders lol ![]() | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 12:43 |
dat weten we nog niet echt maar Amerikaans materiaal werkt over het algemeen gewoon naar behoren als het eenmaal van de productielijn af komt rollen daar zitten de problemen meer in de wapenindustrie zelf waar ze de boel graag traineren om meer geld te vangen want de overheid betaald toch wel | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 12:43 |
lol ![]() | |
Ulx | zaterdag 21 december 2013 @ 12:44 |
Moeilijk te zeggen. De laatste keren dat russische vliegtuigen het tegen NATO toestellen opnamen waren die russische machines zo ontzettend in de minderheid dat het niet per sé de toestellen hoefden te zijn die inferieur waren. Het feit dat er per opgestegen MiG ook direct een stuk of twintig F15's, F16's en F18's aangevlogen kwamen zal er ook mee te maken hebben. | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 12:51 |
nou daar heb ik het niet over, of ze inferieur zijn aan het westerse materiaal is een beetje in the eye of the beholder ... het ligt er maar aan wat je ermee wilt doen het is gewoon over het algemeen niet zo goed als de Russen claimen dat het is en dat vind ik een beetje een probleem, zeker bij een land waar je het zelden tot nooit mee eens bent Algerije heeft zijn Migs (of Flankers) teruggestuurd naar Rusland omdat het complete rommel bleek te zijn! volgens mij hebben ze die toestellen doorverkocht aan een land dat minder eisen stelde ![]() en das maar 1 voorbeeld, die zitten nog teveel vast in dat koude oorlog denken waarin je vooral zo sterk mogelijk voor de dag moet komen en als dat met propaganda moet dan moet dat maar | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 12:52 |
Algerije ![]() | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 12:54 |
als je van een stoffige landingsbaan vol gaten korte CAP's wilt vliegen dan ben je beter af met een Mig dan met een FXX bv de Serviers wisten precies hoe ze hun Migs moesten inzetten 'jammer' dat ze er te weinig hadden | |
Ulx | zaterdag 21 december 2013 @ 13:04 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Algerian_Air_Force Als ik het zo lees besloten ze dus dat die Sukhoi Multiroles beter of geschikter waren dan de MiG Air Superiority Fighters en ruilden ze ze daarom in. | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 13:10 |
nee ze vonden het echt kut, ze bestelden nieuwe en kregen tweedehandsjes enzo http://www.strategypage.c(...)Russia-7-29-2013.asp | |
Ulx | zaterdag 21 december 2013 @ 13:19 |
Niet bij die Sukhoi's. | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 13:23 |
we'll see | |
Ulx | zaterdag 21 december 2013 @ 13:28 |
Iets zegt me dat de Algerijnen die ook wel hebben nagekeken. En de Russen ook. | |
Weltschmerz | zaterdag 21 december 2013 @ 14:55 |
Ik snap ook niet dat wij JSF's kopen van een land dat meent hier misdrijven te moeten plegen door burgers, bedrijven en politici te bespioneren. Tenzij we een vazalstaat zijn natuurlijk, dan is het logisch. | |
Megumi | zaterdag 21 december 2013 @ 15:05 |
Die maken ze zelf nu schijnt het. | |
Zienswijze | zaterdag 21 december 2013 @ 15:21 |
Nederland heeft dan ook geen eigen buitenlandbeleid maar is een satellietstaat van Amerika. Het land wordt zowel politiek als cultureel door Amerika gedomineerd. Geen slechte keuze van Brazilie bovendien ![]() | |
CafeRoker | zaterdag 21 december 2013 @ 15:23 |
nog even los van wat er aan spyware in dat hok zit. | |
Opa2012 | zaterdag 21 december 2013 @ 16:41 |
Het is toch echt precies andersom. | |
remlof | zaterdag 21 december 2013 @ 16:44 |
Verstandige keuze van Brazilië. | |
MarkBroflovski | zaterdag 21 december 2013 @ 16:46 |
ga toch weg met je USA propaganda | |
De_uitblinker | zaterdag 21 december 2013 @ 16:47 |
Ik heb overal gezocht op google en kan nergens een bron vinden voor die bewering dat Algerije gevechtsvliegtuigen teruggestuurd zou hebben naar Rusland. Kun je dat staven? | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 16:48 |
niets wat ik daar zeg is propaganda mafkees, lijkt er niet eens op ![]() en als je niet tegen een andere kijk op bepaalde zaken kunt dan zit je op een discussieforum helemaal verkeerd, dan raad ik je aan om zelf weg te gaan | |
De_uitblinker | zaterdag 21 december 2013 @ 16:50 |
Nou nou waarom doe je zo onaardig? je komt wel over alsof je Amerika-supporter bent | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 16:51 |
weet je zeker dat je google gebruikte?
http://en.ria.ru/russia/20080218/99490063.html http://www.flightglobal.c(...)ulty-mig-29s-221771/ http://www.military-heat.(...)-due-quality-issues/ etc. | |
De_uitblinker | zaterdag 21 december 2013 @ 16:52 |
Ik zou nu juist Amerika helemaal niet vertrouwen ivm al die spionage-zaken. wie weet doen ze een soort van kill-switch inbouwen in die vliegtuigen en als we niet met hun wensen akkoord gaan, zijn onze JSF's waardeloos! ![]() | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 16:53 |
daar is dan niet zo heel veel voor nodig want het enige wat ik gezegd heb is dat ik ik Amerikaans materiaal verkies boven Russisch/Frans materiaal ... | |
De_uitblinker | zaterdag 21 december 2013 @ 16:55 |
Dat is een grove denkfout die berust op naiviteit en het verleden. De VS zijn tegenwoordig een schurkenstaat en je moet hen simpelweg niet vertrouwen. Ze zijn slechter dan de voormalige communistische Sovjets van destijds geworden. | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 17:00 |
je hebt geen flauw idee waar ik die mening op gebaseerd heb ik geloof niet dat ik hier degene ben die zich door propaganda laat bedienen iig ![]() | |
De_uitblinker | zaterdag 21 december 2013 @ 17:06 |
Het gaat om vertrouwen en dat zijn de VS kwijtgespeeld. Bovendien laten al die technische storingen met de JSF, herhaaldelijk uitstel, niet nakomen van deadlines, en onverwachte, onbetaalbare productiekosten zien dat juist Russische technologie betrouwbaarder is en minder problematisch. Zelfs de Gripen is voor de Eurolanden een betere optie. Dat sla je voor het gemak over? | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 17:10 |
ik sla helemaal niets over er werd gevraagd waarom we geen Russische toestellen kopen, daar heb ik antwoord op gegeven en over Gripen heb ik ook wel een mening maar daar werd op dat moment niet naar gevraagd en dat er dan gelijk mannekes met aluminium hoedjes uit de struiken springen die propaganda beginnen te roepen geeft mij het vermoeden dat ik mijn energie beter elders in kan steken dan in deze discussie ... | |
Radegast | zaterdag 21 december 2013 @ 17:32 |
Wat vind je van de Gripen, sp3c? | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 17:37 |
prima toestel, ik vind het alleen niet genoeg verbetering tov F16 tenzij we hem upgraden en ik ben bang dat wij als enige klant daar de rekening voor zouden moeten gaan betalen ... zou interessanter zijn als Brazilie dat voor haar rekening neemt maar dan zijn we ook weer jaren verder | |
Phlogi2013 | zaterdag 21 december 2013 @ 17:46 |
Ik vind het oprecht schandalig dat we de JSF aanschaffen. Je legt jezelf qua defensie en politiek voor tientallen jaren vast. Heb ik het nog niet over de technische gebreken en het onzekere kostenplaatje. Van de Gripen weet ik daarentegen helemaal niets. Lockheed Martin heeft natuurlijk wel een reputatie op het gebied van steekpenningen, denk ik dan. Maarja, ergens heeft iemand dus besloten dat het een goed idee is... Time will tell. | |
sp3c | zaterdag 21 december 2013 @ 18:05 |
dat is altijd de gok met defensiemateriaal tenzij je het zelf gaat bouwen daarom is bv China geen optie | |
Zienswijze | zaterdag 21 december 2013 @ 23:07 |
Je bedoelt dat Amerika door Nederland cultureel en politiek wordt gedomineerd? Hoe dan? | |
IPA35 | zondag 22 december 2013 @ 02:28 |
In welke zin wil je die kist verbeteren dan? | |
MarkBroflovski | zondag 22 december 2013 @ 06:00 |
Dat Sp3c mod is schandalig hij zit heer jsf te lobbyen hij zit jsf de hemel in te prijzen alsof het Gta 5 is | |
sp3c | zondag 22 december 2013 @ 14:17 |
lees jij mijn posts eigenlijk wel? | |
sp3c | zondag 22 december 2013 @ 14:20 |
nou die NG upgrade moet sowieso doorgevoerd worden, die bestaat nu volgens mij nog alleen op papier voor Gripen zou het goed zijn als Brazilie dit (samen met Zweden) voor zijn rekening nam maar dan nog is het maar een marginale verbetering tov F16 block60 ofzo terwijl je wel je complete infrastructuur van de shelters tot de opleidingen overhoop moet gooien dan zou ik gewoon nieuwe F16's kopen, liefst weer van een eigen productielijn | |
IPA35 | zondag 22 december 2013 @ 14:29 |
De Brazilianen en waarschijnlijk de Zwitsers krijgen de NG versie. Zwitserland wilt 22 eenzitters en de Brazilianen zouden ook in de tweezitter geïnteresseerd zijn. De Zweden willen een stuk of 60 C's ombouwen met de technologie uit de E. De NG en de blk 60 zijn allebei geavanceerde varianten op een bestaande kist. Beide hebben een langer vliegbereik, een nieuwe aesa radar en dergelijke. De Gripen is duurder in aanschaf maar weer flink goedkoper in gebruik. Uiteindelijk maakt het dus niet heel veel uit. Wel is de Gripen gemakkelijker in onderhoud en gaat hij minder vaak stuk. De Gripen is wat wendbaarder maar de F-16 heeft weer een wat grotere wapenlast. De Gripen verliest al gauw wat van zijn wendbaarheid als je dat ding vol gaat hangen met bommen voor een aanvalsmissie. Wel is de Gripen nieuwer, betrouwbaarder, heeft een betere radar (draaibaar), IRST en meer keuze voor wapens. Mij maakt het weinig uit. Beide kisten zou ik prima vinden. Ik zou denk ik eerder voor een blk 50/52/V gaan dan de 60 want die zijn goedkoper, hebben minder vliegbereik maar ik denk dat de conformal fuel tanks van de blk 60 de wendbaarheid aantasten. Maar misschien is de V of de blk 60 wel de beste keuze als we toch die F-35A willen aanschaffen. 37 F-35A + 37 F-16v of blk 60 Dan hebben we in elk geval 37 kisten die het wel doen ![]() Niet dat we met het huidige budget ook maar 37 F-35's kunnen betalen maar goed... | |
sp3c | zondag 22 december 2013 @ 14:39 |
CFT's hoef je niet per se te installeren maar onze toestellen vliegen nu ook al bijna altijd met extra tanks onder de vleugels (met alle gevolgen van dien) al kun je die wel gewoon laten vallen als ze leeg zijn voordeel van de block 60 is de electronica die erin zit (waaronder een AESA radar iirc) en de targeting pod is geintegreerd in het toestel zelf ideaal zou een mix van 30/30 oid zijn (2x2 squadrons), daar ben ik eigenlijk wel een voorstander van dan hoeft die F16 niet eens het nieuwste van het nieuwste te zijn zolang hij maar redelijk accuraat bommen kan gooien op haatbaarden in pickuptrucks enzo | |
IPA35 | zondag 22 december 2013 @ 14:49 |
Dit dus. Ik zou graag 4 squadrons zien, dan kunnen beide basissen open blijven (alles op 1 basis is dom). Omdat de luchtmachtmensen een stijve krijgen van de F-35A moet en zal die er hoe dan ook komen. 37 kisten is al mee dan we kunnen betalen eigenlijk maar als we 2 squadrons willen van een stuk of 15 kisten dan hebben we er nog 7 voor opleiding. Nou ja ik had liever een ander kist gezien. Maar ja dan nog 37 F-16 of JAS-39 erbij AUB. | |
Isee | zondag 22 december 2013 @ 16:24 |
Nee want Rusland en China zijn lekker landen als het aankomt op afluisteren (komt alleen niet naar buiten) en Rusland en China schenden zeker geen mensenrechten (Tibet, homorechten, politieke tegenstanders gevangen zetten, censuur op grote schaal op het internet, Tsjetsjenië, Georgië om maar even wat te noemen). Ga er voor het gemak maar gewoon vanuit dat elk land dat een substantiële invloed in de wereld heeft heel veel smerige praktijken uit haalt. Maar goed lichtelijk off-topic ;-). | |
sp3c | zondag 22 december 2013 @ 16:34 |
Nederland is ook bepaald niet dat braafste jongetje van de klas waar we onszelf graag voor aanzien | |
IPA35 | zondag 22 december 2013 @ 17:34 |
Ok, ik werd net onderbroken dus maak ik nu de post van hierboven af. 37 toestellen is te weinig. 7 zullen er voor training in 'Muricah blijven dus heb je er 30. Dat betekent dat je er ongeveer 6 ten alle tijden inzetbaar hebt. Dat is nogal weinig. Maar zeker met een enorm onderhoudsintensieve kist een realistisch aantal. Je hebt er altijd 2 nodig voor de QRA dus heb je 4 kisten waar je dingen mee kunt gaan doen. Dat aantal 4 is natuurlijk er weinig. Te weinig voor een aanvalsmissie en eventueel genoeg voor iets als Afghanistan. Maar je kunt je afvragen of je een toestel als de F-35A wilt gaan inzetten in zo'n situatie. Zeker als de kosten per vlieguur dik over de 30.000 USD gaan... Dat hele toestel is gebouwd naar specificaties voor een STOVL toestel (de B versie). Dat betekent een minder aerodynamisch ontwerp, extra gewicht en meer brandstof verbruik. De F-35A is een toestel dat minder wendbaar is dan een F-16 (maar meer dan een F-18 E/F wonderwel), een enorme motor heeft die veel brandstof verbruikt waardoor het toestel ook geen enorm bereik heeft (dus vergelijkbaar met F-16/Gripen). Voor zowel de QRA taken als het gebruik als bombtruck is een F-16 of Gripen dus veel efficiënter. Goedkoper per vlieguur, minder onderhoudsintensief en kunnen af met een minder luxe uitgeruste vliegbasis (de apparatuur om 10 Gripens te onderhouden past in 1 C-130 Hercules en die hebben genoeg aan een kleine startbaan). Wat de F-35 prijzen betreft: http://elpdefensenews.blo(...)ng-half-billion.html |