quote:Op maandag 16 december 2013 15:49 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je geeft toe dat er religieus geweld bestaat maar het valt wel mee. Zet je reli-bril eens af en kijk dan nog eens. De schellen zullen van je ogen vallen.
Ok, ik google het even voor je: http://lmgtfy.com/?q=religieus+geweld
[..]
Bijbel lezen vriend, Jezus vertelt verschillende parabelen waar slaven in voorkomen. Nergens een woord van afkeur door de heiland.
Hier even een paar bijbelteksten:
(Mattheus 25:14-30) Jezus presenteert ons een wereldbeeld waarin de meester absolute zeggenschap heeft over zijn ondergeschikten en hij kan handelen zoals dat hem belieft.
(Lukas 12:47) Jezus heeft geen probleem met lijfstraffen.
(1 Timotheus 6:1) Slaven moeten, in naam van God en de leer, gehoorzamen aan hun meesters.
(Titus 2:9-10) Slaven moeten hun meesters gehoorzamen ter meerdere glorie van God.
(Efeziers 6:5) Slaven dienen hun meesters te gehoorzamen net zoals ze Christus gehoorzaam zijn.
(1 Petrus 2:18-19) Zelfs als ze onrechtvaardig worden behandeld moet een slaaf zich neerleggen bij de grillen van zijn meester.
Nou wijs jij mij eens een bijbeltekst aan waar Jezus slavernij verbiedt of ook maar afkeurt?
(bijbelse moraal...)
quote:Op maandag 16 december 2013 15:49 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
En dat maakt uit omdat... ?
Er is religieus geweld. Dat anderen gewelddadiger zijn is niet relevant. We gaan moordenaars ook niet vrijspreken omdat er ook seriemoordenaars zijn.
[..]
De Bijbel ? Jezus zegt daarin letterlijk dat je als slaaf je meester net zo trouw moet dienen als je hemzelf zou dienen.
Natuurlijk veronderstelt dat wel dat je gelooft dat de Bijbel de woorden van Jezus eerlijk weergeeft.
quote:Op maandag 16 december 2013 17:26 schreef Goldar het volgende:
[..]
Jezus zegt niks over slavernij. Je komt voornamelijk bronnen uit het oude testament. En zo citaten neergooien is leuk, maar zo kan je makkelijk alles uit zijn verband trekken.
Het is een vaststaand feit dat de slavernij verdween uit Europa dankzij de christelijke kerk. Het is een feit dat de katholieke kerk 1 van de drijvende krachten was achter de afschaffing van de slavernij.
[..]
Je doet hetzelfde als Wilders met Fitna deed.
quote:Op maandag 16 december 2013 17:28 schreef Goldar het volgende:
[..]
Dat maakt veel uit.
Ik heb het niet over vrijspreken.
Het gaat er om dat religie afschaffen omdat er geweld door zou komen een loze en achterhaalde kreet is.
Dan kunnen we lande, ideologien, vrouwen, geld, grond, water etc ook afschaffen want daar wordt ook om gevochten.
quote:Op maandag 16 december 2013 17:31 schreef Goldar het volgende:
Maar stellen dat slavernij ontstaan is door religie is ook een achterhaald iets. Slavernij bestond al duizenden jaren voor de grote monotheïstische godsdiensten opkwamen. Het is een verschijnsel dat meer cultureel bepaald is dan religieus. De Romeinen en Grieken vonden het normaal, sterker nog hun slaven vonden het normaal. Kijk ook eens naar de standplaats gebondenheid van geschriften in plaats van ze met onze normen en waarden af te schieten. Als je dat doet krijg je rare conclusies ja.
quote:Op dinsdag 4 juni 2013 13:18 schreef freeDragon het volgende:
[..]
"In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water."
Aaaaaaand - fight!
Je kan niet bewijzen dat iets er niet is, daarom moet je bewijzen dat iets er wel is.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:28 schreef Maiar het volgende:
Buiten dat wat wij herkennen is er nog een boel te verkennen natuurlijk. Is het onvermogen om een invloed buiten onze tijd-ruimte te herkennen genoeg om het te verwerpen.
Het klink wat agnostisch natuurlijk en ik weet het antwoord ook niet.
En hoe zit dat dan met al die mensen over de hele wereld die toch iets van een geest ervaring hebben, of geteisterd worden door iets wat je een geest ofzo zou kunnen noemen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:35 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Je kan niet bewijzen dat iets er niet is, daarom moet je bewijzen dat iets er wel is.
Zolang er geen bewijs is voor een invloed buiten onze ruimt-tijd kunnen we alle concepten die bestaan over die invloed simpelweg negeren.
mogelijk is dat iemand psychisch niet in orde is, er is altijd de mogelijkheid van psychose of iemand die schizofreen is of mensen die denken iets te zien en dat toeschrijven aan bijvoorbeeld geesten omdat ze geloven in geesten.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
En hoe zit dat dan met al die mensen over de hele wereld die toch iets van een geest ervaring hebben, of geteisterd worden door iets wat je een geest ofzo zou kunnen noemen.
de mensen zien niks maar toch is er blijkbaar iets.
Er zijn handopleggingen waarbij mensen denken beter te zijn geworden, er zijn mensen die een foute diagnose hebben gehad die van een ongeneselijke ziekte "genezen."quote:Of mensen die door hand oplegging of gebed bijvoorbeeld toch worden genezen?
Mooi. Daar ben ik het wel mee eens. Dan zou ik me ook even verdiepen in de houding van artsen t.o.v. gebedsgenezers en andere kwakzalvers.quote:Lijkt me stug dat een arts het verkeerd heeft.
De vraag is niet echt iets in je voordeel. Ik kan dan ook vragen aan jou: hoe kan het dat een miljard hindoes iets merken van een geest als ze Vishnu aanbidden? Dat lost me betrekking tot YAHWEH of welke god dan ook niks op.quote:En hoe zit dat dan met al die mensen over de hele wereld die toch iets van een geest ervaring hebben,
er is altijd een kans op een missdiagnose, standaardtests hebben een bekende afwijking en dokters zijn vaak naar hetzelfde soort opleiding geweest waardoor ze vaak dezelfde symptomen op dezelfde verkeerde manier kunnen interpreteren. Daardoor gaat het soms ook fout bij een second opinion.quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
Zelfs als een arts eerst vast heeft gesteld dat iemand een chronische of misschien wel dodelijke ziekte heeft?
Lijkt me stug dat een arts het verkeerd heeft.
niet alle artsen zijn van die jansen steurs
Of het zijn mensen die zelf oprecht geloven in hun krachten. Waar op hun beurt ook weer keurige diagnoses voor zijn.quote:Daarnaast kan een goochelaar veel zo niet alle effecten van een gebedsgenezing repliceren.
en zijn onderzochte "gebedsgenezers" charlatans die op het geld uit zijn van zieke en wanhopige mensen.
zoals ik het lees had dat jeruzalem-syndroom alleen met de mogelijke eindtijd te maken in het jaar 2000. Lees daar niks over genezingen of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:20 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Of het zijn mensen die zelf oprecht geloven in hun krachten. Waar op hun beurt ook weer keurige diagnoses voor zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waan
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grootheidswaan
Vaak is de waan van religieuze aard. Zo kan iemand zich beschouwen als boodschapper van een god en zichzelf een goddelijke status toedichten. Deze vorm van grootheidswaan, die aan de basis van sektes en dictaturen ligt, komt onder andere voor in het Jeruzalem-syndroom.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeruzalem-syndroom
Interessante materie. Vind ik altijd vreselijk boeiend.
Nu scheer je dus ook alles over 1 kam.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:17 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
er is altijd een kans op een missdiagnose, standaardtests hebben een bekende afwijking en dokters zijn vaak naar hetzelfde soort opleiding geweest waardoor ze vaak dezelfde symptomen op dezelfde verkeerde manier kunnen interpreteren. Daardoor gaat het soms ook fout bij een second opinion.
Dit zijn bekende problemen
Maar als een standaard test in 0,1% van de gevallen een verkeerde diagnose stelt zal er van iedere 1000 mensen met die diagnose er eentje zijn die de ziekte niet heeft.
Daarnaast kan een goochelaar veel zo niet alle effecten van een gebedsgenezing repliceren.
en zijn onderzochte "gebedsgenezers" charlatans die op het geld uit zijn van zieke en wanhopige mensen.
Klopt. Het is een uiting van de kracht van geloof bij sommige mensen onder bepaalde omstandigheden.quote:zoals ik het lees had dat jeruzalem-syndroom alleen met de mogelijke eindtijd te maken in het jaar 2000. Lees daar niks over genezingen of iets dergelijks.
Bedankt voor deze links. Die kende ik nog niet. Heb jij dat boek "De goddelijke hersenstam" van Kevin Nelson gelezen?quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:03 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Klopt. Het is een uiting van de kracht van geloof bij sommige mensen onder bepaalde omstandigheden.
Het stukje daarboven is beter van toepassing. Over ''boodschappers van god''. het valt allemaal onder de paraplu van wat je jezelf wijs kan maken. Misvattingen kunnen enorm krachtig zijn.
http://www.livescience.co(...)hape-perception.html
Denk daarbij ook eventueel terug aan het onderwerp waar we het eerder over hadden: het zelf ( onbewust ) ontwikkelen van een uniek godsbeeld.
Weet niet of je goed Engels kan. http://www.ru.nl/studereninnijmegen/@764201/pagina/
http://www.wetenschap24.n(...)t-is-biologisch.html
Als je al die zaken combineert wordt een bepaalde trend wel zichtbaar ( tenzij ik natuurlijk zo '' deluded'' dat ik de wereld om me heen anders zie, zoals in het eerste onderzoek beschreven wordt.
Nee, niet gelezen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:14 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Bedankt voor deze links. Die kende ik nog niet. Heb jij dat boek "De goddelijke hersenstam" van Kevin Nelson gelezen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |