abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zondag 15 december 2013 @ 13:11:38 #1
137949 Disana
pi_134286427
Oorspronkelijke OP van Ryan3:

quote:
'Als vuurwerk niet al bestond, zou u het dan een goed idee vinden?'

Iedere cultuur hangt aan elkaar van gekkigheid die je moeilijk kunt uitleggen. Maar zodra een gewoonte slachtoffers eist, of andere keiharde nadelen heeft, moet de vraag worden gesteld of hij voldoende oplevert om dat leed te rechtvaardigen, schrijft columnist Jonathan van het Reve.

Schuin achter mij ontploft een bom. Het is even geleden dat ik voor het laatst een voetbalwedstrijd bezocht en in één klap weet ik weer waarom. Geschrokken voel ik aan mijn oor, dat angstaanjagend piept. Het jongetje naast mij kreeg het ding praktisch in zijn nek, maar geeft geen krimp. Hij komt hier blijkbaar vaker, en weet: het hoort erbij.

Nu is de discussie over Zwarte Piet onlangs volledig uit de hand gelopen - er zijn nog net geen doden gevallen - maar toch is het goed om over zulke dingen na te blijven denken. En met 'zulke dingen' bedoel ik dus dingen die gewoon zijn geworden, maar waarbij de verhouding tussen voor- en nadelen, tussen liefhebbers en mensen die er last van hebben, zodanig is dat 'het hoort erbij' niet meer voldoet.

Politie moet veldslag voorkomen
Stel: ik wil een sportwedstrijd organiseren, en om zo veel mogelijk geld te verdienen, verkoop ik vijftigduizend toegangskaartjes. Een paar procent van de toeschouwers is compleet gestoord en wil niets liever dan bepaalde andere toeschouwers doodslaan, maar die mogen toch gewoon allemaal komen. Ik zal dus een gigantische bunker moeten bouwen met vijftigduizend stoeltjes, en de politie moet massaal uitrukken om een veldslag te voorkomen.

Als dat niet al bestond, zou u het dan een goed idee vinden?

Nog een voorstel: omdat de aarde een rondje om de zon heeft gedraaid, wil ik een week lang kleine bommen gaan verkopen, vooral aan kinderen. Een paar dagen lang moeten dieren, baby's en mensen met een zwak hart onder het bed blijven liggen, en mede doordat ik het afsteken van die bommen wil combineren met een landelijk drankgelag, eindigen zo'n achthonderd mensen op de eerste hulp met kapotgeknalde ogen en vingers.

Het bestaat al, maar zou u het anders ooit voorstellen?

Iedere cultuur hangt aan elkaar van gekkigheid die je moeilijk kunt uitleggen. En dat geeft in principe niets: irrationele gewoontes zijn vaak juist leuk. Maar er is een groot verschil tussen een versierde naaldboom in je huiskamer zetten en het voorste stukje van een babypiemel afsnijden: zodra een gewoonte slachtoffers eist, of andere keiharde nadelen heeft, moet de vraag worden gesteld of hij voldoende oplevert om dat leed te rechtvaardigen.

Ook diepgewortelde tradities kunnen veranderen
Niet iedereen zal bij die afweging tot dezelfde conclusie komen en uiteindelijk beslist de meerderheid of iets blijft bestaan. Maar er moet over gepraat en geargumenteerd worden: hoezeer wij nu al neerkijken op landen zonder homohuwelijk, bewijst dat vooruitgang mogelijk is en dat ook diepgewortelde tradities razendsnel kunnen veranderen.

Het is een ondankbare taak, maar ik zal de discussie deze keer openen: het afsteken van vuurwerk door particulieren geeft zo veel overlast en kost zo veel ogen en vingers dat het plezier van de liefhebbers, hoe talrijk ook, daar wat mij betreft niet tegen opweegt. Zo, nu mag u. Geen geweld alstublieft en 'ja, maar het hoort erbij' zal niet als argument worden geaccepteerd.

Jonathan van het Reve is columnist voor de Volkskrant. Twitter: @JvhReve
Bron: Volkskrant
Ben voor afschaffen, plan GL!
En laten we hier ook weer loopgraven voor aanleggen, vooral doen. :D.
pi_134286522
Nein.
pi_134286903
Niet weer :')
pi_134286904
Afschaffen vuurwerk? Ben je helemaal :'). Er zit altijd nog een eigen schuld - dikke bult verhaal achter :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134287209
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Afschaffen vuurwerk? Ben je helemaal :'). Er zit altijd nog een eigen schuld - dikke bult verhaal achter :)
Ja precies! Eigen schuld dikke bult!
Vorige week een vuurwerkbom bij een huis naar binnen gegooid, bewoner van een jaar of 15 oud mag nu een hand missen en zijn gezicht is voor zijn leven verminkt.
Eigen schuld, dikke bult! Had hij maar niet.... errrrr.... in een land moeten leven waar vuurwerk legaal is.
pi_134287404
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:37 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Vorige week een vuurwerkbom bij een huis naar binnen gegooid, bewoner van een jaar of 15 oud mag nu een hand missen en zijn gezicht is voor zijn leven verminkt.
Eigen schuld, dikke bult! Had hij maar niet.... errrrr.... in een land moeten leven waar vuurwerk legaal is.
:')
  zondag 15 december 2013 @ 13:45:25 #7
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_134287492
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Eigen schuld als je een week voor oud & nieuw een pijl van een etterjong in je oog krijgt?

Hele jaar verkoop, goede handhaving.

In het geval van de bovenstaande vuurwerkbom is het overigens poging tot brandstichting én zware mishandeling.
pi_134287604
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:37 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Gast, serieus? :').

Laten we lekker alles verbieden! YES EINZ!!! Verbieden!

Laten we direct ook maar messen verbieden want anders gaan er anderen neergestoken worden..

Of straks krijg ik zo'n ijsklomp van een vliegtuig op m'n hoofd. Ja, lekker, vliegtuigen verbieden! Pfft. Ga eens terug naar de 1500s please.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_134287693
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2013 13:45 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Eigen schuld als je een week voor oud & nieuw een pijl van een etterjong in je oog krijgt?

Hele jaar verkoop, goede handhaving.

In het geval van de bovenstaande vuurwerkbom is het overigens poging tot brandstichting én zware mishandeling.
Nee, dat natuurlijjk ook niet. Eigen schuld is wanneer je zelf met vuurwerk gaat klooien of wanneer je bewust met je hond langs een straat loopt waar kinderen met vuurwerk klooien. Streep vuurwerk weg en zet er sneeuw(/ijs)ballen neer. Of iets anders. Men zal altijd wel iets vinden.
pi_134287736
Vuurwerk hoeft niet verboden te worden. Het moet afgestoken worden door professionals. Een mooie vuurwerkshow waar iedereen naar mag kijken. Maar niet elke boerenlul vuurwerk in zijn handen geven.
pi_134287792
Als het gaat om de fundamentele vraag, vind ik dat de film Equilibrium het wel mooi schetst. :Y
  zondag 15 december 2013 @ 13:58:06 #12
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_134287938
In het grootste deel van de wereld is vuurwerk hartstikke legaal, maar níetmet oud & nieuw. Rio op het strand, een miljoen mensen, enorme vuurwerkshow boven zee: dat zou een zooitje worden zeg, met consumentenvuurwerk.

Bepaalde messen zíjn overigens verboden, in het openbaar. En alle messen op sommige plekken.
  zondag 15 december 2013 @ 14:03:44 #13
241662 Jian
Well, well, well
pi_134288116
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:53 schreef Igen het volgende:
Als het gaat om de fundamentele vraag, vind ik dat de film Equilibrium het wel mooi schetst. :Y
Pleit je nu voor anarchie?

Goeie film trouwens, ik moet 'm eerdaags weer eens kijken.
pi_134288136
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:58 schreef Lemans24 het volgende:
In het grootste deel van de wereld is vuurwerk hartstikke legaal, maar níetmet oud & nieuw. Rio op het strand, een miljoen mensen, enorme vuurwerkshow boven zee: dat zou een zooitje worden zeg, met consumentenvuurwerk.

Bepaalde messen zíjn overigens verboden, in het openbaar. En alle messen op sommige plekken.
Klopt, maar wat houdt je tegen om een slagersmes te kopen bij de blokker en er in die winkel of op straat een neer te steken? Vrij weinig. Ik denk dat ook weinig mensen bewust zijn van het gegeven dat je niet overal een mes mag hebben (behalve vliegtuig, bibliotheek, school, uitgaan, etc).

Toen ik in Londen bijv. een schaar ging kopen moest ik mezelfs legitimeren dat ik boven de 18 was!
  Moderator zondag 15 december 2013 @ 14:28:59 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134289224
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Gast, serieus? :').

Laten we lekker alles verbieden! YES EINZ!!! Verbieden!

Laten we direct ook maar messen verbieden want anders gaan er anderen neergestoken worden..

Of straks krijg ik zo'n ijsklomp van een vliegtuig op m'n hoofd. Ja, lekker, vliegtuigen verbieden! Pfft. Ga eens terug naar de 1500s please.
stel je niet aan zeg

als je bij een eventueel verbod op messen aankomt zetten met ja nou het is toch gewoon een eigen schuld/dikke bult verhaal hoor dan kun je ook dergelijke reacties verwachten

ben eigenlijk wel benieuwd naar de percentages hier

bij welk deel van de vuurwerkslachtoffers is dit geen eigen schuld dikke bult?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_134289271
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:03 schreef Jian het volgende:

[..]

Pleit je nu voor anarchie?

Goeie film trouwens, ik moet 'm eerdaags weer eens kijken.
Nee, al was het maar omdat anarchie m.i. gewoonweg onmogelijk is, net als bijv. het 'echte' communisme.

Maar wat ik aan die film zo interessant vind, is dat die een verschrikkelijk toekomstbeeld schetst, dat echter is gebaseerd op moraal en op de beste bedoelingen. De dictator is dan ook niet de typische machtswellustige egoïst.

Edit: En een hoop goedbedoelde suggesties die worden gedaan - verbod op vuurwerk, verbod op hoofddoekjes, verbod op Wilders' uitspraken, verbod op coffeeshops, verbod op zwarte piet, enz. - passen volgens mij precies in diezelfde morele redeneertrant.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2013 14:35:01 ]
pi_134289476
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

stel je niet aan zeg

als je bij een eventueel verbod op messen aankomt zetten met ja nou het is toch gewoon een eigen schuld/dikke bult verhaal hoor dan kun je ook dergelijke reacties verwachten

Een derde.

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ondanks-maatregelen/
  zondag 15 december 2013 @ 14:38:57 #18
241662 Jian
Well, well, well
pi_134289579
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar wat ik aan die film zo interessant vind, is dat die een verschrikkelijk toekomstbeeld schetst, dat echter is gebaseerd op moraal en op de beste bedoelingen. De dictator is dan ook niet de typische machtswellustige egoïst.
Klopt, just another victim of the system and there is only one thing that is more powerful than the system, the man men that will overthrow it. Vandaar "anarchie" ;)
"Polderen" met verdraagzaamheid en begrip dus, hetgeen niet wil zeggen dat de uitwassen niet bestreden mogen/kunnen worden met verboden en handhaving. Maar het blijft een precair terrein.
pi_134289616
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

stel je niet aan zeg

Stel je niet aan. Ik zeg nergens eigen schuld dikke bult qua messen of iets anders. Wat men ook gebruikt, er vallen slachtoffers, de meeste onder eigen schuld dikke bult. De rest, ja, jammer, maar dat gebeurt. Met messen, vuurwerk, etc. Maar dat lijkt me geen goede reden om iets af te schaffen.

Besides, wat zie je als eigen schuld qua vuurwerk? Als jij tijdens oud en nieuw dicht bij een vuurwerk korf gaat staan vraag je erom. Als je op 1 Januari vuurwerk gaat opzoeken en niet afgestoken vuurwerk nog wil gaan gebruiken is dat ook je eigen schuld. Als jij ergens met je hond langs wil lopen waar men allemaal vuurwerk loopt af te steken en je krijgt er 1 om je hasses is dat ook je eigen schuld.
  Moderator zondag 15 december 2013 @ 14:40:03 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134289626
quote:
das niet echt verwaarloosbaar ofzo :N

dan lijkt eigen schuld/dikke bult me niet echt een goed argument
pi_134289672
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 13:52 schreef IBAZ het volgende:
Vuurwerk hoeft niet verboden te worden. Het moet afgestoken worden door professionals. Een mooie vuurwerkshow waar iedereen naar mag kijken. Maar niet elke boerenlul vuurwerk in zijn handen geven.
:')

Alsof vuurwerk afsteken zoiets is als kernfysicus zijn..........
pi_134289692
quote:
"Bijna eenderde van de gewonden is slachtoffer geworden van vuurwerk dat anderen afstaken" .. Dit is wel erg kort door de bocht. Stel je familie koopt zwaar vuurwerk uit Polen en je gaat er met je snufferd voorstaan is het mijn inziens ook gewoon je eigen schuld.
  Moderator zondag 15 december 2013 @ 14:43:34 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134289726
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Stel je niet aan. Ik zeg nergens eigen schuld dikke bult qua messen of iets anders. Wat men ook gebruikt, er vallen slachtoffers, de meeste onder eigen schuld dikke bult. De rest, ja, jammer, maar dat gebeurt. Met messen, vuurwerk, etc. Maar dat lijkt me geen goede reden om iets af te schaffen.
nee tuurlijk is het geen goede reden om het af te schaffen maar jouw eigen schuld/dikke bult lijkt mij net zo goed geen goed argument om het maar niet te doen

en dan vind ik je reactie op het gegeven voorbeeld van dat 15 jarige jochie nogal overtrokken want die kun je gewoon verwachten dus stel je niet zo aan
quote:
Besides, wat zie je als eigen schuld qua vuurwerk? Als jij tijdens oud en nieuw dicht bij een vuurwerk korf gaat staan vraag je erom. Als je op 1 Januari vuurwerk gaat opzoeken en niet afgestoken vuurwerk nog wil gaan gebruiken is dat ook je eigen schuld. Als jij ergens met je hond langs wil lopen waar men allemaal vuurwerk loopt af te steken en je krijgt er 1 om je hasses is dat ook je eigen schuld.
lol

ik ga hier gewoon niet op in hoor :')
pi_134289732
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

das niet echt verwaarloosbaar ofzo :N

dan lijkt eigen schuld/dikke bult me niet echt een goed argument
Boeie?

Dus omdat er relatief veel mensen zijn die niet normaal met vuurwerk om kunnen gaan, moeten de mensen die dat wel doen daar voor boeten?
  Moderator zondag 15 december 2013 @ 14:44:08 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134289750
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 14:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Boeie?

Dus omdat er relatief veel mensen zijn die niet normaal met vuurwerk om kunnen gaan, moeten de mensen die dat wel doen daar voor boeten?
ja want dat staat er idd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')