Ik denk dat heel veel ministers dat doen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 18:13 schreef HighVolume het volgende:
Hihihi ik gebruikte nog pep op mn 27ste hihihihuhuhi
De afgelopen 3 jaar was hij staatssecretaris voor Integratie. Blijkbaar met succes, want hij had van alle kandidaten de meeste voorkeursstemmen bij de verkiezingen in september.quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:27 schreef Hexagon het volgende:
Het hangt ook een beetje van zijn CV tot nu toe af. De nodige bestuurlijke en politieke ervaring lijkt me toch wel wenselijk om overeind te kunnen blijven.
http://derstandard.at/138(...)lideNumber=9&_seite=quote:
Außenminister Sebastian Kurz
Als ÖVP-Chef Michael Spindelegger den damals erst 24-jährigen Sebastian Kurz 2011 zum Chef des neu geschaffenen Integrationsstaatssekretariats machte, war die Aufregung groß.
Doch Kurz gelang es, mit unaufgeregter Sachpolitik auch bei Kritikern zu punkten, er wurde zu einem der beliebtesten Politiker des Landes und zählt heute zu den Hoffnungsträgern der ÖVP. Bei der Wahl im September erhielt er mit Abstand die meisten Vorzugsstimmen. Nun wird er mit 27 Jahren nicht nur jüngster Außenminister der Zweiten Republik, sondern auch jüngster Chefdiplomat innerhalb der EU. Seine geringe außenpolitische Erfahrung sorgt zwar für teils heftige Reaktionen - allerdings wird ihm auch mehr zugetraut als noch 2011.
Kurz' rasante Karriere begann 2008, als er Obmann der Jungen ÖVP Wien wurde. 2010 kam er in den Wiener Landtag. Jetzt hat der Jus-Student die Chance, das Außenamt sichtbar zu machen; die größte Schwierigkeit wird sein, alte Versäumnisse wettzumachen - Spindelegger trat als Außenminister kaum in Erscheinung. Die Integrationsagenden will der motivierte Neue übrigens nicht abgeben - sie wandern mit ihm ins Außenministerium.
Nouja, dan een prima kandidaatquote:Op zaterdag 14 december 2013 00:23 schreef freako het volgende:
[..]
De afgelopen 3 jaar was hij staatssecretaris voor Integratie. Blijkbaar met succes, want hij had van alle kandidaten de meeste voorkeursstemmen bij de verkiezingen in september.
[..]
http://derstandard.at/138(...)lideNumber=9&_seite=
Ach ja, dat zou ik me ook kunnen afvragen als ik kijk naar bijvoorbeeld Brin, Page en Zuckerberg, maar ik ben prima tevreden met het leven dat ik heb.quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:13 schreef freako het volgende:
[..]
Je gaat je dan wel afvragen waar het mis is gegaan in je eigen politieke carrière?
http://www.sueddeutsche.d(...)hoen-fesch-1.1842883quote:Ganz schön fesch
Mit dem "Geilomobil" auf den Ministerstuhl: Als Sebastian Kurz vor drei Jahren Staatssekretär wurde, erntete der Jungspund von der ÖVP Hohn und Spott. Jetzt, im Alter von 27, soll er Österreichs Außenminister werden.
Von Ruth Eisenreich
Kann man neben einem Job als Außenminister ein Jurastudium abschließen? Diese Frage muss sich Sebastian Kurz demnächst stellen. Er soll Anfang kommender Woche, knapp drei Monate nach den Parlamentswahlen, neuer österreichischer Außenminister werden - mit nur 27 Jahren.
Für Kurz wäre es der zweite große Karrieresprung innerhalb von knapp drei Jahren: Michael Spindelegger, Vizekanzler und Parteichef der konservativen ÖVP, gab Kurz im April 2011 den neu geschaffenen Posten des Integrationsstaatssekretärs im Innenministerium. Spott und Hohn prasselten daraufhin auf den feschen Jungspund ein, der noch mitten im Studium stand. Damals saß er erst seit einem halben Jahr im Wiener Gemeinderat, hatte keinerlei Expertise zum Thema Integration und war vor allem für seine Auftritte im Wiener Kommunalwahlkampf 2010 bekannt: Als Chef der Jungen ÖVP (der er bis heute ist) war er mit dem an die Parteifarbe Schwarz angelehnten Slogan "Schwarz macht geil" und einem "Geilomobil" genannten schwarzen SUV durch Wien getourt.
Doch innerhalb eines Jahres nach seinem Amtsantritt wich der allgemeine Spott erstauntem Respekt. Der Staatssekretär - groß, gertenschlank, zurückgegelte Haare - bemühte sich, sein Schnöselimage abzulegen und sich bodennah und unprätentiös zu geben. Ihm sei ein Büro im prunkvollen Teil des Innenministeriums angeboten worden, doch er habe sich bewusst für einen Raum mit Linoleumboden und Neonlampen in der "Beamtenburg" entschieden, lobte ihn sein Pressesprecher damals eher unsubtil.
Seit Kurz Integrationsstaatssekretär ist, sind ihm keine peinlichen Ausrutscher in die Jugendsprache mehr passiert. Er gibt sich betont seriös, spricht ruhig und gewählt und tritt meist im Anzug auf - wenn auch konsequent ohne Krawatte. Er wirkt einigermaßen authentisch (was allerdings im Vergleich zu vielen Parteikollegen keine Kunst ist) und gilt als guter Rhetoriker. Nicht, dass seine Sprache keine Worthülsen und hohlen Phrasen enthielte, aber er verwendet sie unauffälliger als die meisten Kollegen.
Wer in Österreich leben möchte, muss etwas leisten
Inhaltlich arbeitete Kurz sich schnell in sein Ressort ein. Er setzte sich für die einfachere Anerkennung ausländischer Qualifikationen ein, förderte Kurse und Beratungsstellen und rief Mentoringprogramme für Migranten ebenso ins Leben wie "Welcome Desks" für Neuzuwanderer, ein "Dialogforum Islam" und spezielle Sprachkurse für Imame. Selbst Migranten-NGOs und politische Gegner hielten ihm zugute, dass er den Integrationsdiskurs versachlicht und der ausländerfeindlichen FPÖ die Themenhoheit entrissen habe.
Aus kontroversen Diskussionen um Asyl und Zuwanderung hingegen hielt Kurz sich ebenso heraus wie aus der Rassismusbekämpfung. Seine Arbeit beginne erst, sobald jemand legal in Österreich sei und längerfristig bleiben wolle, argumentierte der Integrationsstaatssekretär. Was zuvor passiere, sei Sache der Innenministerin. Auch zum Ausländerrecht, das in Österreich über Jahre hinweg immer restriktiver geworden war, war von Kurz kein kritisches Wort zu hören. Wer in Österreich leben oder gar die österreichische Staatsbürgerschaft bekommen wolle, müsse eben etwas leisten, findet Kurz.
"Leistung" ist das Lieblingswort der ÖVP und auch das von Sebastian Kurz. "Integration durch Leistung" lautet sein liebster Slogan. Auf Kritik daran antwortete er gern, er habe einen "weiten Leistungsbegriff": Es gehe nicht um Höchstleistungen, sondern darum, sich anzustrengen.
Kurz' Anstrengungen im Integrationsstaatssekretariat dürften sich jedenfalls gelohnt haben. Dass er nach der Wahl vom Staatssekretär zum mit Abstand jüngsten österreichischen Minister aller Zeiten aufsteigen würde, galt schon seit einiger Zeit als ausgemacht. Nicht nur, weil Kurz inzwischen als das größte politische Talent der ÖVP gilt und in jeder Umfrage unter den beliebtesten Regierungsmitgliedern ist, sondern auch, weil die alte und neue österreichische Regierung kaum etwas dringender braucht als ein unverbrauchtes Gesicht.
Für Kurz sollte ein "Zukunftsministerium" geschaffen werden
Bei den österreichischen Nationalratswahlen am 29. September hatten die sozialdemokratische SPÖ und die konservative ÖVP, die insgesamt 41 der letzten 68 Jahre zusammen regierten, ihr schlechtestes Ergebnis aller Zeiten eingefahren. Hatten die beiden Parteien bis in die 80er Jahre hinein mit Mehrheiten jenseits der 90 Prozent regiert, kamen sie nun gemeinsam nur noch auf 50,8 Prozent.
Im Gegensatz zu den Deutschen verbinden die Österreicher mit der Großen Koalition in erster Linie Stillstand und gegenseitige Blockaden, doch das Wahlergebnis ließ keine andere Koalitionsform realistisch erscheinen: Rechnerisch möglich wären neben Varianten von Rot-Schwarz nur Dreierkoalitionen unter Einbeziehung der rechten FPÖ und/oder des skurril-populistischen 81-jährigen Milliardärs Frank Stronach gewesen. SPÖ und ÖVP entschlossen sich also, trotz des knappen Wahlergebnisses wieder zusammenzuarbeiten, und kündigten vollmundig einen "neuen Stil" an.
Übrig geblieben ist davon nicht viel mehr als eine größere Rochade unter den ÖVP-Ministern. Lange war davon die Rede, dass Kurz ein eigens für ihn geschaffenes "Zukunftsministerium" bekommen werde, ein Superministerium mit Zuständigkeit für Integration, Jugend, Familie und Umwelt. Als vor einigen Wochen erstmals das Gerücht aufkam, er sei als Außenminister im Gespräch, sorgte das wieder einmal für Staunen und höhnisches Gelächter - nicht nur wegen seines Alters, sondern auch wegen seiner nicht vorhandenen außenpolitischen Erfahrung. Doch nun hat sich ÖVP-Vizekanzler Michael Spindelegger nach monatelangem Hin und Her offenbar doch noch entschlossen, vom Außen- ins Finanzministerium zu wechseln, und Kurz zu seinem Nachfolger gemacht.
Den Plan, sein Jurastudium in näherer Zukunft abzuschließen, scheint der zukünftige Außenminister übrigens aufgegeben zu haben: In seinen offiziellen Lebensläufen taucht das Studium nicht mehr auf.
Jij bent dus echt niet wijs he.quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:24 schreef Ryon het volgende:
Zou mooi zijn als zij in Nederland van de staatssecretarispositie gewoon een stagefunctie maken. Kan een student een beetje ervaring opdoen en dat scheelt de belastingbetaler ook weer aanzienlijk veel geld.
Ik zie anders alleen maar voordelenquote:
Ja man, komt de democratie ten top. We laten studenten toe in onze volksvertegenwoordiging, zonder dat er op hen gestemd kon worden. Top idee.quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik zie anders alleen maar voordelen
Een staatssecretaris verdient nu 135.000¤ per jaar. Daar maken wij dan een stagevergoeding van 350¤ per maand, genoeg om een mooie kamer te huren, de rest kan vervolgens bij geleend worden en dat is toch een mooie besparing van zo rond de 130.800 per jaar. Reiskostenvergoeding hoeft niet, want er is nog een ov jaarkaart.
De stagebegeleider wordt dan gewoon de S-G en als men echt met lastige dingen te maken krijgt (zoals wetgeving enzo) kan de universiteit of de hogeschool altijd nog inspringen. De uiteindelijke stagebeoordeling laten we vervolgens doen door het parlement. Wel zo democratisch.
Dat zou natuurlijk raar zijn. Maar een staatssecretaris is dan ook geen volksvertegenwoordigerquote:Op zaterdag 14 december 2013 14:54 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ja man, komt de democratie ten top. We laten studenten toe in onze volksvertegenwoordiging, zonder dat er op hen gestemd kon worden. Top idee.
Next.
Ah shit, ik dacht dat een staatssecretaris altijd uit de Kamer kwam. Wat krom gezegd, maar komt op dezelfde manier aan zijn positie als een minister.quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat zou natuurlijk raar zijn. Maar een staatssecretaris is dan ook geen volksvertegenwoordiger
In de praktijk loopt dat wel met elkaar gelijk. Maar het ambt van de staatssecretaris is net even iets anders. Staatsrechtelijk gezien vormt het geen onderdeel van de regering maar is het een apart aangestelde hoge ambtenaar die verantwoording aflegt aan de volksvertegenwoordiging. Over het algemeen is de minister als leidinggevende en eindverantwoordelijke verantwoordelijk voor zijn ambtenaren.quote:Op zaterdag 14 december 2013 15:00 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ah shit, ik dacht dat een staatssecretaris altijd uit de Kamer kwam. Wat krom gezegd, maar komt op dezelfde manier aan zijn positie als een minister.
Vergeet vooral levenservaring niet.quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:27 schreef Hexagon het volgende:
Het hangt ook een beetje van zijn CV tot nu toe af. De nodige bestuurlijke en politieke ervaring lijkt me toch wel wenselijk om overeind te kunnen blijven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Yep, de nodige levenservaring en wijsheid - die je mogelijk kan opdoen als je ouder wordt (je kan ook dwazer worden maar we gaan uit van talenten) - ook. In alle leeftijdsgroepen zijn er talenten, dan maar liever de talenten die wat meer gerijpt zijn. Vroeg of laat moet je ervaring opdoen maar laat die ervaring maar op een ander podium (wethouderschap, bedrijf, andere publieke organisatie) worden opgedaan.quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:27 schreef Hexagon het volgende:
Wat is er mis mee als een verondersteld talent (valt vaak in de praktijk vies tegen en vice versa) eerst parlementariër en wethouder wordt? Laat hem/haar op dat niveau maar oefenen, niet op het niveau van de landelijke politiek. Het is geen speeltuin, ook al lijkt het vaak zo!quote:Op zaterdag 14 december 2013 15:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
In de praktijk loopt dat wel met elkaar gelijk. Maar het ambt van de staatssecretaris is net even iets anders. Staatsrechtelijk gezien vormt het geen onderdeel van de regering maar is het een apart aangestelde hoge ambtenaar die verantwoording aflegt aan de volksvertegenwoordiging. Over het algemeen is de minister als leidinggevende en eindverantwoordelijke verantwoordelijk voor zijn ambtenaren.
Om wat meer jongeren toe te laten tot de politiek is dat dus een prima ambt om te gebruiken. Kan men een beetje oefenen met debatteren in de Tweede Kamer, een beleidsnota opstellen, af en toe een besluit nemen. Staat goed op het cv als je daarna nog een ministerpost ambieert.
Te laat begonnen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 13:13 schreef freako het volgende:
[..]
Je gaat je dan wel afvragen waar het mis is gegaan in je eigen politieke carrière?
Elco Brinkman was ook pas 34. En Jan Pronk ook 33.quote:Op zaterdag 14 december 2013 19:18 schreef arjan1112 het volgende:
Camiel Eurlings was raadslid op zijn 20ste kamerlid op zijn 24ste lid van het europees parlement op zijn 30ste en minister op zijn 33ste
Komt best wel in de buurt toch ?
quote:Op zaterdag 14 december 2013 19:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Yep, de nodige levenservaring en wijsheid - die je mogelijk kan opdoen als je ouder wordt (je kan ook dwazer worden maar we gaan uit van talenten) - ook. In alle leeftijdsgroepen zijn er talenten, dan maar liever de talenten die wat meer gerijpt zijn. Vroeg of laat moet je ervaring opdoen maar laat die ervaring maar op een ander podium (wethouderschap, bedrijf, andere publieke organisatie) worden opgedaan.
quote:Op zaterdag 14 december 2013 19:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ja, te jong. Veel te jong! Laat dat vak maar over aan mensen die minstens 40+ zijn. Eerste ministerschap voor mensen die 50+ zijn.Dat vind ik wel erg rigide gesteld. Jongere mensen kunnen natuurlijk ook nieuwe zienswijzen en verfrissing meebrengen. Het is niet zo dat een ouder iemand per definitie beter is. Als het iemand is die vastgeroest is in verouderde denkbeelden dan kun je beter een jonger iemand hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De ervaring die nodig is die gaat erom dat iemand het politieke proces kan beheersen en de werkwijze herkent en/of snel kan oppikken.
Ja, maar Brinkman was al D-G toen hij eind twintig was. Vrij uitzonderlijke situatie. Pronk was ook een uitzondering. Stukje tijdsgeest dat hij mee had.quote:Op zondag 15 december 2013 12:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Elco Brinkman was ook pas 34. En Jan Pronk ook 33.
Het gebeurt vaker.
Ik was ook niet heel serieusquote:Op zaterdag 14 december 2013 19:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat is er mis mee als een verondersteld talent (valt vaak in de praktijk vies tegen en vice versa) eerst parlementariër en wethouder wordt? Laat hem/haar op dat niveau maar oefenen, niet op het niveau van de landelijke politiek. Het is geen speeltuin, ook al lijkt het vaak zo!
Een staatssecretaris mag dan minder verantwoordelijkheid hebben dan een minister, hij/zij handelt nog steeds zelfstandig (en hij/zij heeft een topsalaris, geen leerling-salaris, maar dat terzijde). We hebben met Zijlstra kunnen aanschouwen wat de destructieve gevolgen zijn wanneer een incompetent iemand die functie vervult. Wat goed staat op het CV is in deze kwestie compleet irrelevant, hoop ik.
Ik ben het ermee eens dat het ook zeldzaam zal blijven. En met 24 is het nu eenmaal onmogelijk de juiste bagage mee te krijgen.quote:Op zondag 15 december 2013 14:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, maar Brinkman was al D-G toen hij eind twintig was. Vrij uitzonderlijke situatie. Pronk was ook een uitzondering. Stukje tijdsgeest dat hij mee had.
Probleem van een 24 jarige op een dergelijk post zetten is dat zo'n ventje geen enkel overwicht heeft. Zijn ambtenaren eten hem op en lopen over hem heen. Ook in de ministerraad zal zo'n een snotneus weinig te weeg brengen. Of dat daadwerkelijk een probleem is, daar verschillen de meningen over. Maar als burger heb je denk wel een iets krachtiger bewindspersoon.
Mwah, vijftig hoeft natuurlijk niet. Voor iemand met ambitie kan een ministerschap ook geen eindstation zijn maar juist een opstap naar een echt zware bestuursfunctie. Maar jonger dan 35 is wel heel erg jong.quote:Op zondag 15 december 2013 14:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben het ermee eens dat het ook zeldzaam zal blijven. En met 24 is het nu eenmaal onmogelijk de juiste bagage mee te krijgen.
Maar dat je minstens 50 moet zijn vind ik ook onzin.
Ja, dat is wel van een heel andere orde. Minister zijn in Nederland is topsport, maar president-directeur van KLM is huge. Dat is al een Europees topbedrijf en zet de deur op een kier voor een zware internationale functie. Eurlings is al of zal binnenkort waarschijnlijk een van de machtigste personen in Nederland worden. Met dit tempo behoort hij binnen afzienbare tijd tot de Europese top.quote:Op zondag 15 december 2013 15:37 schreef arjan1112 het volgende:
Dus c.e.o van KLM is een zwaardere functie dan minister van verkeer ?
Ik had de grens op 40 gelegd, niet op 50. De grens van 50 is voor de eerste minister, de hoogste politieke functie die je kan krijgen. Natuurlijk is het geen ijzeren wet maar een vuistregel - ja, het kan best dat iemand die 34 jaar oud is bekwaam is voor het ministerschap en voldoende zijn/haar sporen heeft verdiend in het vakgebied maar het komt weinig voor (je weet dat ik een voorstander ben van het niet benoemen van leken voor het ministerschap, je hoeft niet de grootste deskundige en autoriteit te zijn maar je moet zeker ook geen leek zijn) -, helaas heeft Mark Rutte deze vuistregel onderstreept al weten we natuurlijk niet zeker of dat hij wel deze klus aan zou hebben gekunnen als hij 10 jaar ouder zou zijn geweest en 10 jaar meer ervaring zou hebben gehad. Ik denk het wel. Ja, een ouder iemand kan vastgeroest zijn in denkpatronen maar dat geldt voor heel veel oudere mensen - juist de wijzere oudere mensen - niet. We spreken hier over oud maar het gaat m.i. eerder om meer/minder ervaren in de politiek, ik denk dat dat niet zo zeer leeftijdsgerelateerd is al valt het natuurlijk wel vaak samen met de leeftijd.quote:Op zondag 15 december 2013 14:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben het ermee eens dat het ook zeldzaam zal blijven. En met 24 is het nu eenmaal onmogelijk de juiste bagage mee te krijgen.
Maar dat je minstens 50 moet zijn vind ik ook onzin.
Hier gaat het al fout! Het zien van het ministerschap als tussenstap. Prima hoor als dat voor een deel van de ministers het geval is en ze 'doorgroeien' naar de baas van Europa, Europees commissariaat etc. maar die attitude is verkeerd en schadelijk voor het land. Het gaat om een aantal van de belangrijkste functies die een land heeft, dat is geen tussenstapje voor iemand die zogenaamd hoger mikt ("zogenaamd" is gekoppeld aan "hoger", niet aan "mikt").quote:Op zondag 15 december 2013 14:13 schreef Ryon het volgende:
[..]
Mwah, vijftig hoeft natuurlijk niet. Voor iemand met ambitie kan een ministerschap ook geen eindstation zijn maar juist een opstap naar een echt zware bestuursfunctie. Maar jonger dan 35 is wel heel erg jong.
Mwah, hij heeft enkel die functie gekregen dankzij zijn ministerschap en dankzij het feit dat hij zo'n jonge 'frisse' uitstraling had, hij heeft het dus te danken aan zijn politieke netwerk. Bij mijn weten had hij professioneel gezien ook nog niet bijster veel gepresteerd (technische bedrijfskunde gestudeerd en een hele gewone start van zijn carrière) voordat hij dankzij zijn netwerk staatssecretaris werd (wat ook normaal is op die leeftijd en met dat aantal jaren werkervaring). Voor hem 10 anderen die het zeker niet slechter zouden doen bij diezelfde functie bij de KLM/Air France. Verdiend of niet, ik ben het met je eens dat dit voor hem als katalysator zal functioneren om tal van andere hoge functies in de publieke en private sector te kunnen krijgen. Het is hem gegund maar de loftrompet verdienen veel anderen m.i. meer.quote:[quote]Op zondag 15 december 2013 16:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, dat is wel van een heel andere orde. Minister zijn in Nederland is topsport, maar president-directeur van KLM is huge. Dat is al een Europees topbedrijf en zet de deur op een kier voor een zware internationale functie. Eurlings is al of zal binnenkort waarschijnlijk een van de machtigste personen in Nederland worden. Met dit tempo behoort hij binnen afzienbare tijd tot de Europese top.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | [b]Loopbaan[/b] - lid gemeenteraad van Valkenburg aan de Geul, van 12 april 1994 tot 14 april 1998 - lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 19 mei 1998 tot 20 juli 2004 - lid Europees Parlement, van 20 juli 2004 tot 22 februari 2007 - minister van Verkeer en Waterstaat, van 22 februari 2007 tot 14 oktober 2010 - lid Raad van Bestuur N.V. KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij), belast met de vrachtdivisie, van 1 april 2011 tot 1 juli 2013 - voorzitter Raad van Bestuur N.V. KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij), vanaf 1 juli 2013 |
Dat het gaat om een zeer belangrijke functie zal niemand ontkennen. Maar wethouder van een grote gemeente is ook een zeer belangrijke functie. Mensen met ambitie zien dat echter ook niet als een eindstation en dat is meer dan terecht.quote:Op maandag 16 december 2013 03:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier gaat het al fout! Het zien van het ministerschap als tussenstap. Prima hoor als dat voor een deel van de ministers het geval is en ze 'doorgroeien' naar de baas van Europa, Europees commissariaat etc. maar die attitude is verkeerd en schadelijk voor het land. Het gaat om een aantal van de belangrijkste functies die een land heeft, dat is geen tussenstapje voor iemand die zogenaamd hoger mikt ("zogenaamd" is gekoppeld aan "hoger", niet aan "mikt").
Ik ken Eurlings natuurlijk niet persoonlijk, en waarom men bij het CDA precies gekozen heeft om al op jonge leeftijd verschillende (zware) politieke functies te geven weet ik niet. Het kan naar goed Limburgs CDA gebruik inderdaad handjeklap zijn geweest, maar dat geloof ik niet. Men zag in hem al vrij snel een opvolger van Balkenende en toekomstig premier,. Ware het niet dat hij nu niet meer voor de publieke zaak werkt. Dat gaat niettemin al een stuk verder dan het bekende mensen kennen die mensen kennen.quote:Op maandag 16 december 2013 03:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mwah, hij heeft enkel die functie gekregen dankzij zijn ministerschap en dankzij het feit dat hij zo'n jonge 'frisse' uitstraling had, hij heeft het dus te danken aan zijn politieke netwerk. Bij mijn weten had hij professioneel gezien ook nog niet bijster veel gepresteerd (technische bedrijfskunde gestudeerd en een hele gewone start van zijn carrière) voordat hij dankzij zijn netwerk staatssecretaris werd (wat ook normaal is op die leeftijd en met dat aantal jaren werkervaring). Voor hem 10 anderen die het zeker niet slechter zouden doen bij diezelfde functie bij de KLM/Air France. Verdiend of niet, ik ben het met je eens dat dit voor hem als katalysator zal functioneren om tal van andere hoge functies in de publieke en private sector te kunnen krijgen. Het is hem gegund maar de loftrompet verdienen veel anderen m.i. meer.
Ja, laten we de functie van de baas van het land even vergelijken met de functie van de baas van een afdeling van de gemeente.quote:Op maandag 16 december 2013 11:41 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat het gaat om een zeer belangrijke functie zal niemand ontkennen. Maar wethouder van een grote gemeente is ook een zeer belangrijke functie. Mensen met ambitie zien dat echter ook niet als een eindstation en dat is meer dan terecht.
Voor mij wel maar louter omdat hij niet heeft bewezen op eigen kracht een carrière te kunnen opbouwen en omdat hij niet de nodige weerstand heeft gehad. Je wordt beter gevormd als je gepokt en gemazeld bent doordat je hard hebt moeten werken voor iets en doordat je ook eens wat tegenslagen hebt gehad. Hij heeft het te veel in zijn schoot geworpen gekregen omdat hij dankzij dat partijtje (het CDA) de juiste connectie had. Het kan natuurlijk best dat hij superveel talent heeft en als blijkt dat hij het het fantastisch goed doet dan kan je best verder gaan met hem alleen als ik zou moeten kiezen tussen twee personen en ik zou kansrekening moeten toepassen, wat je nu eenmaal doet bij sollicitaties, dan zou ik voor de persoon gaan die het heeft moeten afdwingen als de kandidaten verder ongeveer even geschikt lijken te zijn.quote:Dat zijn carrière begon als 'beroepspoliticus' (a la Dijksma) is m.i niet iets wat tegen hem spreekt.
Daar is niets knap aan! Hij heeft het letterlijk in de schoot geworpen gekregen. Nogmaals, ik gun het hem van harte maar het zegt weinig dat hij dankzij dat netwerkje op jonge leeftijd zo'n functie heeft gekregen. Je hoeft niet zo bijzonder goed te presteren om bij zo'n zieltogende partij als jonge goed gebekte politicus goede kansen te krijgen. Die partijen smachten naar jonge gezichten, vrouwelijke gezichten en allochtone gezichten.quote:De ervaringen die je dan in je twintiger jaren opdoet is wat veel anderen pas rond hun veertigste opdoen. Je hebt dan letterlijk een voorsprong van 20 jaar. Dat is, hoe je het ook wendt of keert, knap.
Daar heeft hij dan heel erg veel geluk mee gehad, een investeringsbank had hem vrij weing kunnen bieden. Dat hij wat langer over zijn studie heeft gedaan heeft een aantoonbare reden:quote:Op dinsdag 17 december 2013 02:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hij is een voor TU-TBK-begrippen normaal intelligente jongen die op het oog goede communicatieve en sociale vaardigheden heeft. Hij zou ongetwijfeld een goede manager hebben kunnen worden als hij op eigen kracht een carrière had opgebouwd maar om nu te zeggen dat hij een enorm groot talent heeft op dit vlak, nee. Hij was trouwens ook vrij laat afgestudeerd voor zo'n simpele opleiding maar goed, dat maakt mij verder niet uit maar daarmee kom je bijv. geen investeringsbank binnen.
Uit een interview in 1998. Toen was hij pas 24 en stond hij op het punt om zijn studie cum laude (!) af te ronden, ware het niet dat hij al verkozen was tot Tweede Kamerlid.quote:'Wat ik later wil worden? Ik hoop tijdens het zomerreces van de Tweede Kamer af te studeren. Ik heb stage gelopen bij DSM en ik ben nu bezig mijn eindverslag af te ronden. Door de intensieve verkiezingscampagne heeft het allemaal wat langer geduurd. Daarna stort ik mij volledig op het kamerlidmaatschap. Zelfs al zit ik drie perioden, dan ben ik nog pas 36 als ik eruit kom. Het is reëel dat ik dan een andere baan ga pakken. Wat dat wordt, daarover heb ik helemaal niet nagedacht. In ieder geval iets met mensen, want daar liggen mijn sterke kanten.'
Eurlings komt hij uit typisch katholiek middenklasse-burgemeester gezin. Dat biedt een stabiele en maatschappelijk geëngageerde omgeving, maar geen enkel garantie voor echt maatschappelijk succes buiten limboland om. Dat moet dan op eigen kracht gebeuren. Qua achtergrond lijkt hij een katholieke tegenhanger te zijn van de andere vroegwijze CDA politicus Brinkman, die ook uit een burgemeestersgezin kwam en vastberaden was om zo snel mogelijk ook burgemeester te worden. Wat uiteindelijk anders liep.quote:Daar is niets knap aan! Hij heeft het letterlijk in de schoot geworpen gekregen. Nogmaals, ik gun het hem van harte maar het zegt weinig dat hij dankzij dat netwerkje op jonge leeftijd zo'n functie heeft gekregen. Je hoeft niet zo bijzonder goed te presteren om bij zo'n zieltogende partij als jonge goed gebekte politicus goede kansen te krijgen. Die partijen smachten naar jonge gezichten, vrouwelijke gezichten en allochtone gezichten.
Hij is redelijk intelligent (normaal intelligent binnen dat milieu) en goed gebekt, hij ziet er goed uit en hij kan met de media omgaan. Dan krijg je bij zo'n partij kansen. Het verschil tussen hem en anderen is dat hij op jonge leeftijd politiek actief is geworden. Misschien is dat wel een verdienste, ik denk dat meer talentvolle jongeren dat zouden moeten doen.
http://www.barin.nl/show_pubnews.php?publ_id=3092quote:Als je naar de president-directeuren uit het verleden kijkt, kom je uit op het volgende profiel: het is een man uit eigen kweek, die na ruim 25 jaar te hebben gewerkt bij KLM op het bestuurderspluche mag plaatsnemen op de rijpe leeftijd van 55 jaar. Ze hebben bijna allemaal een economische studie afgerond én zijn vrijwel meteen na de ontvangst van hun diploma bij KLM in dienst getreden.
Met deze pseudowetenschappelijke criteria in het achterhoofd zou Eurlings, de huidige directeur Cargo en managing director annex vertrouweling van Peter Hartman, eigenlijk geen schijn van kans mogen maken. Hij is te jong en met drie jaar werkervaring bij KLM in 2014 nog lang niet blauw genoeg. Maar dat is natuurlijk geredeneerd zonder de invloed van de Fransen mee te nemen En in Frankrijk houden ze wel van een ex-minister als bestuursvoorzitter – de huidige algemeen directeur van Air France, Alexandre de Juniac, was hiervoor bijvoorbeeld kabinetschef van de Franse minister van Financiën. Het feit dat Eurlings vloeiend Frans spreekt, kan ook geen kwaad.
Bovendien heeft het voormalige ‘goudhaantje van het CDA’ natuurlijk niet een politieke carrière verruild voor de functie van vrachtdirecteur, alleen omdat hij de luchtvaart zo’n mooie branche vindt. Er moet hem een grotere wortel zijn voorgehouden dan enkel het runnen van de moeizame cargo business.
Door Zijne Majesteit zelf gepusht te worden om deze baan op te nemen is ook verbazingwekkend. Niet omdat Eurlings en ons staatshoofd vroeger nog geknikkerd hebben, maar omdat iedereen er van overtuigd is dat Eurlings de beste kandidaat is om deze prestigieuze functie in te kunnen vullen en behouden. Ook met de zware taak (met oog op 2028) die hem in de toekomst toegeschoven werd.quote:Uiteindelijk ging Eurlings overstag, mede onder druk van de koning, die er grote waarde aan hechtte zijn erfenis bij het IOC veilig te stellen. Met KLM werd afgesproken dat de tijd die Eurlings aan zijn nieuwe functie zal besteden, beperkt zal blijven tot een vastgesteld aantal dagen per jaar, zo'n tien tot veertien in totaal.
Nou, die vergelijking maak ik natuurlijk niet geheel toevalligquote:Op dinsdag 17 december 2013 02:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ja, laten we de functie van de baas van het land even vergelijken met de functie van de baas van een afdeling van de gemeente.
Kom op, de functie van eerste minister is belangrijker en prestigieuzer dan de functie van een hoge bestuurder bij een groot bedrijf. Met het laatste zal je meer poen scheppen en meer het alfamannetje zijn in een bepaald milieu, dat maakt het niet belangrijker.
Ik wilde maar aangeven dat hij niet echt het profiel had van een high potential, wat ik trouwens zelf heel erg betrekkelijk vind.quote:Op dinsdag 17 december 2013 09:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Daar heeft hij dan heel erg veel geluk mee gehad, een investeringsbank had hem vrij weing kunnen bieden.
Leuk en aardig maar met lof slagen voor tbk is niet bijster moeilijk.quote:Uit een interview in 1998. Toen was hij pas 24 en stond hij op het punt om zijn studie cum laude (!) af te ronden, ware het niet dat hij al verkozen was tot Tweede Kamerlid.
http://www.volkskrant.nl/(...)amiel-Eurlings.dhtml
Als je direct na je afstuderen, of eerder, parlementariër mag worden voor je partij dan heb je het toch echt in je schoot geworpen gekregen, hoe goed je het ook deed bij de jongerenafdeling van die partij. Al de rest is daaruit voortgevloeid. Omdat hij goed funcitioneerde als parlementariër, hij mediageniek was en jong was mocht hij staatssecretaris en minister worden, omdat hij in die baan contacten had gelegd met hoge KLM-functionarissen die een goede indruk van hem kregen en die iemand met een politiek netwerk goed kunnen gebruiken kreeg hij een hoge baan bij de KLM. Hij is competent, zeker, maar hij is een van de vele mensen. Het verschil zit hem in een soepele start dankzij een politiek netwerk. Voor Rutte geldt trouwens iets soortgelijks: geen briljante student, een goede baan maar niet een topfunctie en gekatapulteerd worden naar de partijtop als jong en fris gezicht met goede communicatieve en sociale vaardigheden. Alleen kreeg hij eerst een normale baan voordat hij een politieke baan kreeg. Dit bijv. in contrast met Wouter Bos die zichzelf al ruimschoots buiten de politiek had bewezen. Niets mis mee, maar aangezien jij Eurlings afschilderde als een van de machtigste Nederlanders wilde ik deze nuance aanbrengen.quote:Eurlings komt hij uit typisch katholiek middenklasse-burgemeester gezin. Dat biedt een stabiele en maatschappelijk geëngageerde omgeving, maar geen enkel garantie voor echt maatschappelijk succes buiten limboland om. Dat moet dan op eigen kracht gebeuren.
Hij is niet technisch onderlegd! Neem dat rustig van mij (TU-student) aan.quote:Eurlings is technisch-economisch onderlegd, maatschappelijk betrokken en sociaal, welbespraakt en internationaal georiënteerd (spreekt Europese diverse talen vloeiend).
Eens, verreweg de meeste talentvolle jongeren kiezen er niet voor om politiek actief te worden op jonge leeftijd.quote:Ik ken vrij veel 'talent' binnen de jongerenverenigingen en echt talent is dungezaaid. Mensen die op jonge leeftijd politiek actief worden moeten het vaak meer van hun enthousiasme en ambitie hebben dan van kwaliteiten.
Ik vind het eerste wat je stelt een merkwaardig uitgangspunt. Ik ben er geen fan van om mensen op hun 24ste staatssecretaris te maken (om wat ervaring op te doenquote:Op dinsdag 17 december 2013 16:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je direct na je afstuderen, of eerder, parlementariër mag worden voor je partij dan heb je het toch echt in je schoot geworpen gekregen, hoe goed je het ook deed bij de jongerenafdeling van die partij. Al de rest is daaruit voortgevloeid. Omdat hij goed funcitioneerde als parlementariër, hij mediageniek was en jong was mocht hij staatssecretaris en minister worden, omdat hij in die baan contacten had gelegd met hoge KLM-functionarissen die een goede indruk van hem kregen en die iemand met een politiek netwerk goed kunnen gebruiken kreeg hij een hoge baan bij de KLM. Hij is competent, zeker, maar hij is een van de vele mensen. Het verschil zit hem in een soepele start dankzij een politiek netwerk. Voor Rutte geldt trouwens iets soortgelijks: geen briljante student, een goede baan maar niet een topfunctie en gekatapulteerd worden naar de partijtop als jong en fris gezicht met goede communicatieve en sociale vaardigheden. Alleen kreeg hij eerst een normale baan voordat hij een politieke baan kreeg. Dit bijv. in contrast met Wouter Bos die zichzelf al ruimschoots buiten de politiek had bewezen. Niets mis mee, maar aangezien jij Eurlings afschilderde als een van de machtigste Nederlanders wilde ik deze nuance aanbrengen.
Ja, ongetwijfeld dat TBK de communicatiewetenschap is van de TU/e, dat neemt niet weg dat met een dergelijke achtergrond je mogelijkheid hebt om techniek, overheid en het bedrijfsleven met elkaar te combineren. Daar komt een stukje visie bij kijken om daar ook op succesvolle wijze een gevolg aan te geven. Nou, als Eurlings iets gedaan heeft dan is het dat wel. Zoals ik al zei: een groot staatsman zal je niet worden als je op RWS zit, maar je krijgt wel de mogelijkheid (vrij letterlijk zelfs) om een stempel op Nederland te drukken. Kansen krijgen is kansen pakken en die stempel is ook gezet. Als je dan vervolgens de kans krijgt om je strepen te verdienen bij de lastigste divisie binnen KLM en dat ook doet (wederom komt dezelfde achtergrond van pas) dan is dat bewonderingswaardig. Dat de gedoodverfde president-kandidaat vervolgens binnen KLM de opvolger is geworden van Eurlings in zijn vorige functie zegt ook wel het een en ander.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hij is niet technisch onderlegd! Neem dat rustig van mij (TU-student) aan.
Officiëel is hij een ingenieur maar zelfs veel afgestudeerde technische bedrijfskundigen lachen er een beetje mee dat zij zichzelf een ingenieur mogen noemen. Er is niets mis met zo'n opleiding, het is echter een vreemde eend in de bijt op een TU, een beetje vergelijkbaar met een wiskundedepartement op een gammafaculteit.
Eh, nee. Niet meer dan iemand die economie, bestuurskunde of rechten heeft gestudeerd, of niet heeft gestudeerd. Ingenieurs zelf begrijpen al weinig van andere specialismes, zelfs binnen de eigen discipline. Laat staan dat je met technische bedrijfskunde ook maar iets begrijpt van wat ingenieurs doen. Ze krijgen 0 technische vakken, ze krijgen enkel een paar wiskundebasisvakjes (calculus, lineaire algebra, een beetje statistiek en kansrekening) en VWO-natuurkunde.quote:Ja, ongetwijfeld dat TBK de communicatiewetenschap is van de TU/e, dat neemt niet weg dat met een dergelijke achtergrond je mogelijkheid hebt om techniek, overheid en het bedrijfsleven met elkaar te combineren.
Ach, als het aan de Utrechters lag was Henk Westbroek nu burgemeester. Er is, naar mijn mening, vrij weinig democratie in Nederland, en wat er is, is indirect.quote:Op zaterdag 14 december 2013 14:54 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ja man, komt de democratie ten top. We laten studenten toe in onze volksvertegenwoordiging, zonder dat er op hen gestemd kon worden. Top idee.
Next.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |