Je hebt deels gelijk. Maar momenteel gebruik ik ook nog best een flink aantal OpenCV functies die ik er op termijn uit wil mikken. Voorbeeld hiervan is dat ik met Opencv gelijk een eenvoudige grafische output heb. Andere dingen die ik nu nog gebruik zijn alle gemakken die bij OpenCV zitten zoals resize functie, transpose, floodfill...quote:Op maandag 9 december 2013 10:56 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik mis een betje waarom je uberhaubt met OpenCV matrices aan het werken bent. Je lijkt de matrix te 'misbruiken' als canvas van 320x240 pixels, en daarmee ben je opzoek naar optimalisaties omdat het blijkbaar niet snel genoeg is? Wat doet OpenCV preceis voor je in deze casus?
Ik zou zeggen dat als je een 'echte' canvas alloceerd (aaneengesloten blok geheugen, wat een twee-dimensionale array van (signed) integers representeerd), dat dat veel sneller en overzichtelijker werkt?
[ code verwijderd ]
Maar als die eerste statement leeg is haalt de compiler m weg?quote:Op maandag 9 december 2013 11:00 schreef Gehenna het volgende:
[..]
oh wacht daar heb je gelijk in idd (Ik ben net wakker), hij gaat bij die 2e natuurlijk de alle statements door als waarde==0. Dan zou idd die eerste wellicht de betere keuze zijn..
Nee ik las verkeerquote:Op maandag 9 december 2013 11:02 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Maar als die eerste statement leeg is haalt de compiler m weg?
1 2 3 4 | If (A) //Doe niets if(B) DoeIets() |
1 2 3 4 | if (A) //Doe niets else if (B) DoeIets() |
Dat lijkt inderdaad niet te werken. Per rij een pointer fetchen wel. Maar kan aan mij liggenquote:Op maandag 9 december 2013 11:04 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik ken OpenCV verder niet, maar als je daarin integer matrices kan definieren, en je kan idd direct de elementen adresseren (zonder de [] overload bij iedere access aan te hoeven roepen), is dat natuurlijk effectief hetzelfde.
Echter, wat je een aantal posts geleden aangaf, is dat 1 keer een pointer fetchen en de ++en in een loop niet lijkt te werken...
Dat maakt volgens mij niets (of nauwelijks iets) uit. Branch prediction in de CPU zorgt ervoor dat je daar niet op deze manier overna hoeft te denken. (de CPU weet welke jumps er vaak en minder vaak worden genomen, en zal verder 'vooruit werken' in het pad waarin hij denkt te gaan springen.quote:Op maandag 9 december 2013 11:02 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Maar als die eerste statement leeg is haalt de compiler m weg?
Dat ook nog eens iddquote:Op maandag 9 december 2013 11:06 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Dat maakt volgens mij niets (of nauwelijks iets) uit. Branch prediction in de CPU zorgt ervoor dat je daar niet op deze manier overna hoeft te denken. (de CPU weet welke jumps er vaak en minder vaak worden genomen, en zal verder 'vooruit werken' in het pad waarin hij denkt te gaan springen.
1 2 3 4 | if (loopafhankelijkewaarde>iets) { somestatement=true; } |
1 2 3 4 | if (somestatement==false && loopafhankelijkewaarde>iets) { somestatement=true; } |
Tegenwoordig is dat echt niet meer te zeggen. Dit soort minimale veranderingen hebben waarschijnlijk sowieso geen invloed op je runtijd, maar met de optimalisaties die de compiler doet en de optimalisaties die de CPU er nog bovenop doet, is er werkelijk geen zinnig woord over te zeggen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 16:01 schreef Holy_Goat het volgende:
Klopt dan de volgende gedachte dat dit 'optimaler' is?
1 2 | If(loopwaarde == iets) Somestatement = true; |
Ik ga dat met zo een profiler eens een keer proberen. Nooit geweten.quote:Op dinsdag 10 december 2013 16:14 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Wat gs42 zegt. En bekijk ook eens de assembler output van je compiler: dat geeft ook een hoop inzicht in wat er gebeurt en wat bepaalde wijzigingen voor impact hebben.
Om terug te komen op je vraag, doe het zo:
[ code verwijderd ]
Als ik moest gokken, denk ik dat dit het snelste is:quote:Op dinsdag 10 december 2013 16:14 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Om terug te komen op je vraag, doe het zo:
1 | somestatement |= loopafhankelijkewaarde > iets; |
Profilen moet ik nog even induiken. Lees het een beetje door en ziet er toch ingewikkeld uitquote:Op dinsdag 10 december 2013 16:48 schreef GS42 het volgende:
[..]
Als ik moest gokken, denk ik dat dit het snelste is:
[ code verwijderd ]
Aangenomen dat somestatement een bool is. Zo kan je een branch eruit halen en vervangen door een bitwise operator. Maar zoals ik al zei: geen idee of het werkelijk sneller is. Het zou me ook niets verbazen als een if sneller blijkt te zijn, bijv. door branch prediction. Altijd profilen voordat je iets "optimaliseert".
In ieder geval maak je hiermee je code een stuk minder duidelijk.
De basics zijn best eenvoudig. Je krijgt vrij snel inzicht waarmee je programma het meest mee bezig isquote:Op dinsdag 10 december 2013 16:58 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Profilen moet ik nog even induiken. Lees het een beetje door en ziet er toch ingewikkeld uit
Netbeans in ubuntuquote:Op dinsdag 10 december 2013 17:03 schreef Gehenna het volgende:
[..]
De basics zijn best eenvoudig. Je krijgt vrij snel inzicht waarmee je programma het meest mee bezig is
Gebruik je een IDE? Wellicht dat deze ook wel wat profiling functies in huis heeft
Nee, het verschil zat in de '==' ipv de '>'. Dat was onder de aanname dat loopvariabbele in stapjes van 1 oploopt (wat vaak zo is). Als je loop dat niet doet, is het waarschijnlijk zo'n complexe loop dat het herschrijven van de conditie toch geen significante optimalisatie is...quote:Op dinsdag 10 dec 2013 16:33 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Ik ga dat met zo een profiler eens een keer proberen. Nooit geweten.
Wat betreft de 'doe het zo' : dat is toch hetzelfde gewoon als met { } ?
Ubuntu blijkt alleen intern te profilen voor Java.quote:Op dinsdag 10 december 2013 17:03 schreef Gehenna het volgende:
[..]
De basics zijn best eenvoudig. Je krijgt vrij snel inzicht waarmee je programma het meest mee bezig is
Gebruik je een IDE? Wellicht dat deze ook wel wat profiling functies in huis heeft
1 2 | double& angle = Par.Xtion.SensorAngle; double angle = Par.Xtion.SensorAngle; |
In principe maak je er dan een const reference van. Zo geef je aan dat je de waarde niet aan gaat passen en hoef je niet het hele object te kopieren. Bij fundamentele types heeft het maken van een referentie niet zoveel zin, en dus zou ik hier een const double gebruiken:quote:Op dinsdag 10 december 2013 20:36 schreef Holy_Goat het volgende:
Is het over het algemeen beter om optie 2 te gebruiken als je niet van plan bent Par.Xtion.sensorangle aan te passen?
1 | double const angle = Par.Xtion.SensorAngle; |
Oei, kun je me iets meer hier over uitleggen?quote:Op dinsdag 10 december 2013 21:15 schreef GS42 het volgende:
[..]
In principe maak je er dan een const reference van. Zo geef je aan dat je de waarde niet aan gaat passen en hoef je niet het hele object te kopieren. Bij fundamentele types heeft het maken van een referentie niet zoveel zin, en dus zou ik hier een const double gebruiken:
[ code verwijderd ]
De meerwaarde van een referentie is dat je een object zonder te kopieren door kunt geven. Dit doe je (hopelijk) bij functies door `std::string const &` als parameter te hebben in plaats van gewoon een `std::string`. Dit gaat ten koste van een (onzichtbare) indirectie.quote:Op dinsdag 10 december 2013 21:18 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Oei, kun je me iets meer hier over uitleggen?
Ik volg even de link niet tussen const reference en bv const double.
Dus als ik angle niet aan ga passen in de code, en sensorangle al helemaal niet,
is het dan niet (eigenlijk) hetzelfde om const reference of const double te doen?
+1 voor const na de type, daar hou ik van.quote:Op dinsdag 10 december 2013 21:15 schreef GS42 het volgende:
[..]
In principe maak je er dan een const reference van. Zo geef je aan dat je de waarde niet aan gaat passen en hoef je niet het hele object te kopieren. Bij fundamentele types heeft het maken van een referentie niet zoveel zin, en dus zou ik hier een const double gebruiken:
[ code verwijderd ]
De compiler kan die belofte gebruiken om de boel wat te optimaliseren.quote:Op woensdag 11 december 2013 05:48 schreef Holy_Goat het volgende:
Fungeert die const alleen als waarborg dat je ook echt nergens probeert de waarde aan te passen of is er nog een ander doel mee gemoeid?
Nja, als je gewoon fatsoenlijk je header files bouwt vind ik ze wel beter dan die packet troep in javaquote:Op vrijdag 6 december 2013 21:38 schreef robin007bond het volgende:
Op de een of andere manier gaat OOP mij moeilijker af in C++ dan in Java. De header-files vind ik zo'n zooitje.
Als ik een C+=2 zou maken zouden die header files er definitief uit mogen.
Dat kan in gewoon C++ ook prima. Als je het eens probeert in een iets groter project zie je ook meteen waarom ze beter wel gebruikt wordenquote:Op vrijdag 6 december 2013 21:38 schreef robin007bond het volgende:
Op de een of andere manier gaat OOP mij moeilijker af in C++ dan in Java. De header-files vind ik zo'n zooitje.
Als ik een C+=2 zou maken zouden die header files er definitief uit mogen.
Ik weet dat het kan, maar dan wordt het snel een rotzooitje.quote:Op woensdag 11 december 2013 22:03 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dat kan in gewoon C++ ook prima. Als je het eens probeert in een iets groter project zie je ook meteen waarom ze beter wel gebruikt worden
Dus je vindt het met en zonder header-files een zooitje?quote:Op woensdag 11 december 2013 22:31 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik weet dat het kan, maar dan wordt het snel een rotzooitje.
Plus dat je methodes in een goede volgorde moeten staan.
Eigenlijk wel.quote:Op woensdag 11 december 2013 22:38 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dus je vindt het met en zonder header-files een zooitje?
Java dwingt je idd echt om oop te doen. C++ totaal niet. Wat ik alleen wel echt schijt irritant vind aan Java is dat het geen pointers en references heeft. Ja ik weet ook waaromquote:Op woensdag 11 december 2013 22:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Eigenlijk wel.
Sorry. Het is eerder dat ik zelf moeite heb structuur aan projecten aan te brengen terwijl ik dat bij andere talen wel heb. Maar dit komt ook omdat ik niet veel ervaring heb met C++ in vergelijking met die andere talen denk ik.
Ik heb nog een goed boek hier waar ik eens doorheen moet.
Alles in java is een pointer... behalve de fundamentele types (dacht ik?)quote:Op donderdag 19 december 2013 17:07 schreef netolk het volgende:
[..]
Java dwingt je idd echt om oop te doen. C++ totaal niet. Wat ik alleen wel echt schijt irritant vind aan Java is dat het geen pointers en references heeft. Ja ik weet ook waarom
Goed dit was mijn beklag over Java weer
Onderwater wel iddquote:Op donderdag 19 december 2013 19:28 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Alles in java is een pointer... behalve de fundamentele types (dacht ik?)
Theoretisch wel ja, maar het werkt toch niet (altijd) zoals ik het zou verwachten (en in C++ zeker wel aan de praat zou krijgen)quote:Op donderdag 19 december 2013 19:28 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Alles in java is een pointer... behalve de fundamentele types (dacht ik?)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | class InputField{ std::string _DATA; unsigned short _X,_Y; // location unsigned short _DISPLAY_LENGTH; unsigned short _MAX_LENGTH; // 0 if no max length std::string _ONLY_ALLOWED; // empty if there are no restrictions for input bool _SELECTED; public: InputField(unsigned short x,unsigned short y,unsigned short display_length,bool selected=false,unsigned short max_length=0,std::string only_allowed=""); } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | class InputFieldController{ std::vector<InputField> _INPUTFIELDS; std::vector<InputField>::iterator _SELECTED; public: void InputFieldController::push_back(InputField push){ _INPUTFIELDS.push_back(push); if(push.getSelected()){ if(_INPUTFIELDS.size() == 1){ _SELECTED = _INPUTFIELDS.begin(); return; } _SELECTED->setSelected(false); _SELECTED = _INPUTFIELDS.end()-1; } } }; |
1 2 3 4 | myInputFields.push_back(InputField(12,1,35,true)); myInputFields.push_back(InputField(74,1,5)); myInputFields.push_back(InputField(29,2,50)); |
1 2 | myInputFields.push_back(InputField(10,1,70,true)); myInputFields.push_back(InputField(28,3,2,false,2,"0123456789")); |
Heb je ook nog errors?quote:Op dinsdag 29 april 2014 16:54 schreef netolk het volgende:
Even een vraagje:
Ik heb een vector iterator en die laat m'n programma crashen als ik iets toevoeg aan die vector.
Maar dat doet ie alleen als ik bepaalde fields van het object gebruik:
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
Als ik dit doe dan werkt het gewoon
[ code verwijderd ]
maar als ik dit probeer dan crashed ie
[ code verwijderd ]
Ik vermoed dus dat ie de string niet zo leuk vind maar ik begrijp niet waarom, kan iemand mij uitleggen waarom het niet werkt?
Nee, alles compiled gewoon en dan APPCRASH. Dus dan krijg je zo'n popup ding van windows met dat het niet meer werkt.quote:
Ja dus wat is je error?quote:Op dinsdag 29 april 2014 19:37 schreef netolk het volgende:
[..]
Nee, alles compiled gewoon en dan APPCRASH. Dus dan krijg je zo'n popup ding van windows met dat het niet meer werkt.
Ik denk dus dat die iterator niet valid meer is maar ik snap dus niet waarom hij bij de andere wel gewoon valid is
Je probleem is _selected->setSelected(false);quote:==19390== Invalid write of size 1
==19390== at 0x4009AF: InputField::setSelected(bool) (foo.cxx:10)
==19390== by 0x400A31: InputFieldController::push_back(InputField) (foo.cxx:25)
==19390== by 0x400927: main (foo.cxx:35)
==19390== Address 0x0 is not stack'd, malloc'd or (recently) free'd
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | struct InputFieldController{ std::vector<InputField> _inputfields; unsigned _select; void push_back(InputField field) { if(field.getSelected()) { if(!_inputfields.empty()) _inputfields[_select].setSelected(false); } _inputfields.push_back(field); _select = _inputfields.size() - 1; } }; |
hmm, wat ik al vermoedde dus die _SELECTED is niet valid maar die iterators kunnen dus invalid worden als je iets toevoegd?quote:Op dinsdag 29 april 2014 19:38 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ja dus wat is je error?
Segmentation fault?
Maar om dat te krijgen moet je ook iets dereferecen, dus wat doe je daarna?
-edit-
In het vervolg moet je even een testcase schrijven voor ons
http://ideone.com/RPGgAC
valgrind
[..]
Je probleem is _selected->setSelected(false);
_selected wijst nergens naar, dus segmentation fault
Dus wat je moet doen is eerst kijken of _selected ergens naar wijst.
Daarnaast als je een push_back doet hoeft je _selected ook al niet meer valid te zijn.
-edit- (nog geen reactie, dus ga ik maar even verder...)
Je kan hier beter geen iterator gebruiken, die dingen zijn om te iteraten niet om een element bij te houden in een vector.
Een index in de vector kan je wel bij houden, wordt het ook een stuk simpeler van.
[ code verwijderd ]
Ohja en misschien niet volledig hoofdletters gebruik in variabelen.quote:Op woensdag 30 april 2014 10:43 schreef netolk het volgende:
[..]
hmm, wat ik al vermoedde dus die _SELECTED is niet valid maar die iterators kunnen dus invalid worden als je iets toevoegd?
Dacht dat het eigenlijk gewoon soort van pointers waren met wat meer opties![]()
Anyway bedankt denk dat ik idd dan maar een index bijhoud
hmm, goed punt.quote:Op donderdag 1 mei 2014 15:46 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ohja en misschien niet volledig hoofdletters gebruik in variabelen.
Lijkt net of je allemaal macro's gebruikt.
1 2 3 | SetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE,hstdOut) SetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE,hstdOut) SetStdHandle(STD_ERROR_HANDLE,hstdOut) |
Speciaal voor C++? QTCreator is denk ik wel de prettigste. Die IDE kun je ook gebruiken zonder dat je per se het QT framework zelf moet gebruiken in je applicatie.quote:Op zondag 25 mei 2014 14:48 schreef Toryu het volgende:
Wat is een goede IDE voor Linux? Ik gebruik nu Eclipse CDT, maar ik vind het traag en niet gebruiksvriendelijk. Zeker in vergelijking met VS op Windows. Wat raden jullie aan?
Succes. Ik ben benieuwd naar je ervaring met QTCreator. Daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Op zondag 25 mei 2014 15:01 schreef Toryu het volgende:
Ah, die kan ik wel proberen inderdaad. Ik had al naar netbeans en code::blocks gekeken, maar vond ze beide tegenvallen.
Ik snap het wel Vroeger gebruikte ik netbeans voor java was takke traag, toen ben ik over gestapt naar notepad++ (en c++ ). Moest laatst voor m'n minor java code schrijven in eclipse dat was wel redelijk al deed ik vooral in het begin het liever in notepad++.quote:Op zondag 25 mei 2014 15:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Succes. Ik ben benieuwd naar je ervaring met QTCreator. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Wat je niet prettig vindt aan Eclipse snap ik eerlijk gezegd niet zo. Erg traag is het niet en gebruiksvriendelijk vind ik het wel. Net als NetBeans overigens.
Ja, meestal gebruik ik ook gewoon een tiling window manager en vim. Dat is goed genoeg.quote:Op zondag 25 mei 2014 15:56 schreef netolk het volgende:
[..]
Ik snap het wel Vroeger gebruikte ik netbeans voor java was takke traag, toen ben ik over gestapt naar notepad++ (en c++ ). Moest laatst voor m'n minor java code schrijven in eclipse dat was wel redelijk al deed ik vooral in het begin het liever in notepad++.
C++ doe ik nog steeds zonder IDE zie de meerwaarde er niet zo van
Oké, dat is vast hoe eckte pro's het doen. Maar hij vroeg wel specifiek om een IDEquote:Op zondag 25 mei 2014 15:56 schreef netolk het volgende:
[..]
Ik snap het wel Vroeger gebruikte ik netbeans voor java was takke traag, toen ben ik over gestapt naar notepad++ (en c++ ). Moest laatst voor m'n minor java code schrijven in eclipse dat was wel redelijk al deed ik vooral in het begin het liever in notepad++.
C++ doe ik nog steeds zonder IDE zie de meerwaarde er niet zo van
Haha, ben maar gewoon een amateurtje hoorquote:Op zondag 25 mei 2014 18:27 schreef Drxx het volgende:
[..]
Oké, dat is vast hoe eckte pro's het doen. Maar hij vroeg wel specifiek om een IDEDan vind ik het ook wel een beetje gek als je Eclipse en NetBeans niets vindt
Voor C++ onder Linux kun je het best gewoon een goede editor en geen IDE. Visual Studio is gewoon een uitstekende IDE (en het enige goede stuk software dat Microsoft heeft voortgebracht). Maar als er geen uitstekende IDE bestaat, kun je het best geen IDE gebruiken, is mijn ervaring. Je wilt geen IDE gebruiken die "wel oké" is.quote:Op zondag 25 mei 2014 14:48 schreef Toryu het volgende:
Wat is een goede IDE voor Linux? Ik gebruik nu Eclipse CDT, maar ik vind het traag en niet gebruiksvriendelijk. Zeker in vergelijking met VS op Windows. Wat raden jullie aan?
Het is vooral de manier hoe hij met text omgaat, dat werkt echt heerlijk. Beetje lastig uit te leggen, maar dat moet je gewoon proberen.quote:Op maandag 26 mei 2014 22:30 schreef Toryu het volgende:
Na een paar jaar in IDE te hebben geprogrammeerd kan ik echt niet meer zonder. Sublime Text noemt zichzelf een text editor, maar heeft alle features van een IDE (project management, code completion, debuggen etc.) dus die kan ik ook nog eens proberen.
Behalve een printfunctiequote:Op maandag 26 mei 2014 22:30 schreef Toryu het volgende:
Sublime Text noemt zichzelf een text editor, maar heeft alle features van een IDE
Heb nu ondertussen een soort van oplossingquote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:24 schreef netolk het volgende:
Weet iemand hier hoe ik onder Windows (in console) een nieuwe screenbuffer kan maken waar std::cout << wel naar kan schrijven?
Ik heb nu een nieuwe buffer aangemaakt [daar kan ik ook naar schrijven via WriteConsoleOutput(...)]
Ook heb ik het volgende in m'n code:
[ code verwijderd ]
Alleen std::cout pakt hij nu dus niet.
De data die ik in std::cout stop word wel ergens heen geschreven want als ik de ActiveBuffer weer naar de originele terug zet verschijnt de data wel ineens.
moet ik nog iets ander doen dan SetStdHandle(...) of is die gewoon kapot bij minGW?
Oeh.. Hmm.quote:Op zaterdag 6 september 2014 13:38 schreef Manke het volgende:
Ik wil al heel lang c++ leren en Windows applicaties leren maken, wat is de beste plaats om te beginnen?
Ik vind Qt een erg vriendelijke kit voor C++. Er zitten een hoop objects en classes in die het gemakkelijk maken. Daarnaast is er een eenvoudig te gebruiken event-handler in in de vorm van signals. Ook threads zijn vereenvoudigd. Het enige nadeel vind ik de roll-out van een applicatie, je moet handmatig nogal wat resources verzamelen om het op andere machines te laten werken.quote:Op zaterdag 6 september 2014 13:38 schreef Manke het volgende:
Ik wil al heel lang c++ leren en Windows applicaties leren maken, wat is de beste plaats om te beginnen?
Code::blocks is echt matig imo. Komt over als een simpele GUI wrapper van GCC/Cygwin.quote:Op zondag 25 mei 2014 15:01 schreef Toryu het volgende:
Ah, die kan ik wel proberen inderdaad. Ik had al naar netbeans en code::blocks gekeken, maar vond ze beide tegenvallen.
Qt is erg tof inderdaad. Helaas wel vrij groot.quote:Op zaterdag 6 september 2014 14:38 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik vind Qt een erg vriendelijke kit voor C++. Er zitten een hoop objects en classes in die het gemakkelijk maken. Daarnaast is er een eenvoudig te gebruiken event-handler in in de vorm van signals. Ook threads zijn vereenvoudigd. Het enige nadeel vind ik de roll-out van een applicatie, je moet handmatig nogal wat resources verzamelen om het op andere machines te laten werken.
Op Youtube staat een uitgebreide tutorial-reeks, een goed begin imo.
Dit inderdaadquote:Op maandag 8 september 2014 14:05 schreef FrankRicard het volgende:
Als je alleen voor Windows wil ontwikkelen is C# naar mijn mening een betere optie dan Qt.
- Makkelijker te leren
- Betere documentatie
- Native
Dat ligt er wel aan in welke branche je zoekt uiteraard, maar er is in ieder geval genoeg vraag naarquote:- In mijn beleving wordt C# ook veel meer gebruikt/gevraagd in het bedrijfsleven
Mee eens eigenlijk. Al ben ik een fanatieke Linuxgebruiker, dus zou eerder iets als C++ en GTK zeggen, maar voor wat hij wil lijkt het prima.quote:Op maandag 8 september 2014 14:05 schreef FrankRicard het volgende:
Als je alleen voor Windows wil ontwikkelen is C# naar mijn mening een betere optie dan Qt.
- Makkelijker te leren
- Betere documentatie
- Native
- In mijn beleving wordt C# ook veel meer gebruikt/gevraagd in het bedrijfsleven
Ik gebruik 'm hier bijna dagelijks, heerlijk programma.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:26 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Zijn er hier mensen die Sublime Text 3 op een Mac gebruiken? Iig, op Windows had ik bij een restart van het programma netjes al mijn project folders in de sidebar staan, maar bij de Mac worden ze telkens verwijderd van de sidebar, waardoor de hele sidebar leeg is na een restart.
Herkenbaar probleem, en hoe opgelost?
1 | "remember_open_files": true |
Hmm, vreemd. Bij mij blijft ook netjes alles openstaan wanneer ik op het minnetje druk, maar wanneer ik op het kruisje druk gaat alles dus weg.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:37 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ik gebruik 'm hier bijna dagelijks, heerlijk programma.
Herken het probleem trouwen niet, bij mij onthoudt hij netjes welke files hij open heeft staan.
heb je gekeken bij je settings? Preferences -> Settings - Default
en dan checken op:
[ code verwijderd ]
check ook die andere settings daar in de buurt zoalsquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:38 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Hmm, vreemd. Bij mij blijft ook netjes alles openstaan wanneer ik op het minnetje druk, maar wanneer ik op het kruisje druk gaat alles dus weg.
Yeah, dat staat op true. Kwam dat al op internet tegen.
1 | "hot_exit": true |
Staat ook op true, maar werkt alsnog niet. Altijd vervelend zulke probleempjes.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:39 schreef Gehenna het volgende:
[..]
check ook die andere settings daar in de buurt zoals
[ code verwijderd ]
Hmm vreemd idd, al eens opnieuw geïnstalleerd?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:40 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Staat ook op true, maar werkt alsnog niet. Altijd vervelend zulke probleempjes.
Damn, dan moet ik ook alle packages weer opnieuw installeren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:41 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Hmm vreemd idd, al eens opnieuw geïnstalleerd?
Ook je settings weggegooid (als je veel hebt veranderen, is een back-up uiteraard wel handig te houdenquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:46 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Nog steeds hetzelfde probleem. Erg raar.
Even proberen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:00 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ook je settings weggegooid (als je veel hebt veranderen, is een back-up uiteraard wel handig te houden) bij het verwijderen? Dit gebeurt standaard (verplaatsen naar de prullenmand) niet op een mac. Een tooltje als Appzapper kan daar bij helpen
quote:
Het werkt nog steeds niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:00 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ook je settings weggegooid (als je veel hebt veranderen, is een back-up uiteraard wel handig te houden) bij het verwijderen? Dit gebeurt standaard (verplaatsen naar de prullenmand) niet op een mac. Een tooltje als Appzapper kan daar bij helpen
AAAAH! nieuw op een mac dusquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Sublime blijft ook als actief aangegeven staan in de dock, terwijl ik hem afgesloten heb (rood kruisje).
Hahaha, ja, vandaag binnengekregen!quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:22 schreef Gehenna het volgende:
[..]
AAAAH! nieuw op een mac dus
ja je moet ook cmd+Q gebruiken(Of in het menu: Stop Sublime), met het kruisje sluit je het window, en dus je documenten (ja nogal counter-intuitief als je windows bent gewend.. maar goed)
Went heel snel, die key-combi's ga je van houdenquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:24 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Hahaha, ja, vandaag binnengekregen!
MAAR HET WERKT MAN!Wel een beetje irritant dan dat het met het kruisje niet werkt.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | #include <iostream> #include <fstream> using namespace std; int main() { ofstream file; file.open("test.bin", ios::out | ios::binary); file.write("10101010", 8); file.close(); return 1; } |
Ben je aan het trollen?quote:Op donderdag 6 november 2014 18:50 schreef FastFox91 het volgende:
Ik probeer een 8bit binary file weg te schrijven, maar de grootte van het bestand is 8 bytes, waarschijnlijk omdat die de bits als karakters ziet.
[ code verwijderd ]
Volgens mij zou de grootte 1byte moeten zijn. Kan iemand mij dit uitleggen?
quote:
ios::binary doet niet wat jij denkt dat het doet.quote:
"A binary stream is an ordered sequence of characters that can transparently record internal data."quote:Op donderdag 6 november 2014 19:11 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
ios::binary doet niet wat jij denkt dat het doet.
http://en.cppreference.com/w/cpp/io/c#Binary_and_text_modes
Dus als je "10101010" write, schrijf je"1", "0", "1", "0" , "1", "0", "1", "0" weg, dat zijn 8 bytes.
Verder:
- Moet je 0 returnen als er geen error is, dus geen 1. Je kan in C++ return 0; ook weg laten in main.
- Hebben we RAII.
File openen kan je in de constructor doen. En je hoeft hem niet te closen want dat gebeurd al als je object out of scope gaat.
- En using namespace std; is eigenlijk niet zo handig om te gebruiken.
Dan schrijf je 170 weg... Het getal niet "170"quote:Op donderdag 6 november 2014 19:36 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
"A binary stream is an ordered sequence of characters that can transparently record internal data."
Dat is jammer, ik dacht even makkelijk bits weg te kunnen schrijven.
Nu kan ik "10101010" ook schrijven in decimaal, dus "170" en dat kost slechts 3 karakters ipv 8 (of heximal 2). Weet jij een manier om het toch terug te brengen naar 1 byte?
Bedankt voor de overige tips. Ik sta er eigenlijk niet bij stil of het correct/goed/handig is wat ik doe.
Wat ik nu ga proberen is om binary om te zetten naar ascii en dan op te slaan, maar eigenlijk wil ik gewoon bits kunnen wegschrijven.
Bij het inlezen van test.bin kan ik rekening houden dat het decimaal is opgeslagen. 170 kan ik weer omzetten naar binair.quote:Op donderdag 6 november 2014 20:17 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Dan schrijf je 170 weg... Het getal niet "170"
Het wordt niet decimaal opgeslagen het wordt binair opgeslagen.quote:Op donderdag 6 november 2014 20:28 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Bij het inlezen van test.bin kan ik rekening houden dat het decimaal is opgeslagen. 170 kan ik weer omzetten naar binair.
quote:Op donderdag 6 november 2014 20:28 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Het wordt niet decimaal opgeslagen het wordt binair opgeslagen.
1 2 3 4 5 | std::ofstream file("test.txt"); file.write("170", 3); // 3 karakters en 3 bytes std::ofstream file2("test.bin", std::ios::binary); file2.write("10101010", 8); // 8 bits, maar wordt opgeslagen als 8 karakters en 8 bytes. |
Je moet je even inlezen in basis C++.quote:Op donderdag 6 november 2014 20:36 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
test.txt is dan toch niet binair opgeslagen?
Wat je zegt, weet ik.quote:Op donderdag 6 november 2014 23:05 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Je moet je even inlezen in basis C++.
Een string is een byte array.
"10101010" is dan ook gewoon een array met 8 karakters(en null teriminated).
Dat is 8 byte en niet 8 bit.
Het is uiteindelijk gelukt om een 8bit binary string om te zetten naar een char en die weg te schrijven naar een bestand zodat die 1 byte blijft. Bedankt voor je reacties t4rt4rus.
"170" is een string met 3 karakters '1', '7' en '0'.
Als je 1 byte wilt wegschrijven is het niet handig als je er 8 bytes instopt.quote:Op vrijdag 7 november 2014 08:40 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Wat je zegt, weet ik.
Ik vulde alleen "10101010" in omdat de write function als eerste parameter een string verwacht.
Welke 8 bits wil je opslaan?quote:Op vrijdag 7 november 2014 08:40 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Wat je zegt, weet ik.
Ik vulde alleen "10101010" in omdat de write function als eerste parameter een string verwacht. Mijn vraag is of het mogelijk is om 8 bits op te slaan in een bestand ter grootte van 1 byte?
Net niet, nu wel. Het is gelukt.quote:Op vrijdag 7 november 2014 09:00 schreef thabit het volgende:
Mijn God, je kan toch wel een binaire string naar een byte omzetten en vice versa?
Ik had aangenomen dat in de functie write de karakters als binary werden geïnterpreteerd.quote:Op vrijdag 7 november 2014 09:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je 1 byte wilt wegschrijven is het niet handig als je er 8 bytes instopt.
1, 0, 1, 0, 1, 0, 1 en 0.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | #include <stdio.h> #include <stdlib.h> int main(void) { char * ptr; long parsed = strtol("11110111", & ptr, 2); printf("%lX\n", parsed); return EXIT_SUCCESS; } |
quote:Op vrijdag 7 november 2014 09:40 schreef Gehenna het volgende:
Wellicht kan het nog mooier of compacter, maar hiermee kun je een binary string omzetten naar een getal
[ code verwijderd ]
1 2 3 | bool x[] = {0, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 0}; int y = x[0] << 7 | x[1] << 6 | x[2] << 5 | x[3] << 4 | x[4] << 3 | x[5] << 2 | x[6] << 1 | x[7]; char z = (char) y; |
1 | char z = 64+32+16+2 |
Char is ook een integer, dus je hebt geen int nodig.quote:Op vrijdag 7 november 2014 10:21 schreef FastFox91 het volgende:
Dan kan ik net zo goed direct char z = 114 doen.Ik heb die int y = .. wel nodig want de binary string verandert steeds.
Dat eerste bedoel ik (char z = 0b01110010; kan overigens ook), dat laatste bleek niet uit je code. In dat geval kun je line 2 beter in een loop gooien voor leesbaarheid. Je loopt ook in de knoei als x[0]=true omdat je signed ints gebruikt (vanwege one's complement).quote:Op vrijdag 7 november 2014 10:21 schreef FastFox91 het volgende:
Dan kan ik net zo goed direct char z = 114 doen.Ik heb die int y = .. wel nodig want de binary string verandert steeds.
1 2 | bitset<10> somebits(string("01011")); string somestring = somebits.to_string(); |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | std::vector<foo*> test; test.push_back(new foo); for(int i = 0; i < test.size(); i++) delete test[i]; test.clear(); test.push_back(new foo); // hier crashed het programma |
Dit is te summier. Geef eens een compileerbaar programma (dus inclusief main) dat deze fout genereert. Daar kunnen we wat meer mee.quote:Op vrijdag 14 november 2014 00:59 schreef netolk het volgende:
Hey Fok!ers.
Ik heb wat problemen met vectoren die pointers hebben...
[ code verwijderd ]
Het idee is dat foo een virual class is en er dus derived classes aan de vector worden toegevoegd.
Het probleem is alleen dat wanneer ik de vector dus geleegd heb (met clear() ) dan crashed het programma als ik er weer wat aan toe probeer te voegen.
Kan iemand mij vertellen waarom dit gebeurt en hoe ik dit kan voorkomen? Internet maakt mij namelijk niet veel wijzer
Wat voor error krijg je?quote:Op vrijdag 14 november 2014 00:59 schreef netolk het volgende:
Hey Fok!ers.
Ik heb wat problemen met vectoren die pointers hebben...
[ code verwijderd ]
Het idee is dat foo een virual class is en er dus derived classes aan de vector worden toegevoegd.
Het probleem is alleen dat wanneer ik de vector dus geleegd heb (met clear() ) dan crashed het programma als ik er weer wat aan toe probeer te voegen.
Kan iemand mij vertellen waarom dit gebeurt en hoe ik dit kan voorkomen? Internet maakt mij namelijk niet veel wijzer
1 | ShellExecute(NULL, NULL,"bestand.odt",NULL,"map",SW_SHOWNORMAL); |
1 | ShellExecute(NULL, NULL,"map/bestand.odt",NULL,NULL,SW_SHOWNORMAL); |
Heeft niks met C++ te maken maar hier is je antwoord https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/bb762153(v=vs.85).aspxquote:Op zaterdag 25 juli 2015 20:14 schreef netolk het volgende:
Beste Fok!ers,
Ik kom niet helemaal uit ShellExecute, kan iemand mij helpen?
Zo werkt de code wel:
[ code verwijderd ]
Maar ik heb hem liever in dit formaat zodat ik niet telkens de map eraf moet parsen en in een andere parameter mee hoef te geven.
[ code verwijderd ]
Alleen deze manier werkt dus niet, doe ik iets fout met relatieve path namen? of werkt ShellExecute echt alleen op de eerste manier?
Daar had ik dus naar gekeken. maar dat werkt dus niet. (tenzij m'n working directory niet standaard de locatie van de exe is)quote:Op zondag 26 juli 2015 03:47 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Heeft niks met C++ te maken maar hier is je antwoord https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/bb762153(v=vs.85).aspx
Je man dus een relatief pad invoeren.
Moet je working directory natuurlijk wel goed zijn.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa364934(v=vs.85).aspxquote:Op zondag 26 juli 2015 11:25 schreef netolk het volgende:
[..]
Daar had ik dus naar gekeken. maar dat werkt dus niet. (tenzij m'n working directory niet standaard de locatie van de exe is)
Ja dir is idd gewoon waar m'n exe staat. Ik bedenk me net dat door argv[0] toe te voegen het sowieso opgelost moet zijn omdat het dan geen relative path meer is.quote:Op zondag 26 juli 2015 13:29 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa364934(v=vs.85).aspx
Lijkt mij eigenlijk ook... Hoewel misschien is het wel C:/Users/[username]/
1 | if ( bla && object.functie() && ( object.functie()->nogwat() == waarde ) ) { |
Met deze summiere informatie kan niemand wat, maar die nullcheck lijkt me niks mis mee. Wat voor warning was het? Probeer eens te compilen met extra strenge warnings (-Wall -Wextra -Wpedantic).quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:06 schreef Igen het volgende:
*kick*
Ik heb een programma en als ik die upload krijg ik een melding over dat er een "warning" bij het compileren was. Op mijn eigen computer krijg ik geen warning. Dus ik kan alleen maar raden waar het aan ligt.
Een van de dingen die ik heb toegevoegd is een null-check ergens. Dat heb ik zo gedaan:
[ code verwijderd ]
Kan het zijn dat een of andere compiler, met een of andere instelling, die manier van null-check niet leuk vindt? Of zit ik met dat idee op het verkeerde spoor?
Ik weet niet wat voor warning het is. Het komt uit een systeem voor "continuous integration" en die zegt alleen maar dat er een warning was en dat daarom het resultaat als mislukt wordt beschouwd, maar geeft geen precieze informatie.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:15 schreef thabit het volgende:
[..]
Met deze summiere informatie kan niemand wat, maar die nullcheck lijkt me niks mis mee. Wat voor warning was het? Probeer eens te compilen met extra strenge warnings (-Wall -Wextra -Wpedantic).
Oh, dat is een simpele property-getter dus dat is geen probleem.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:19 schreef thabit het volgende:
Ik bedenk net opeens dat er toch wel wat mis is met die nullcheck. Je haalt je pointer op uit een functie, maar wie garandeert dat die functie elke keer dezelfde waarde returnt?
Kan zijn, maar voor de compiler is het gewoon een functie. Property kan bovendien door een andere thread aangepast worden tussen de twee calls.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Oh, dat is een simpele property-getter dus dat is geen probleem.
Ok. Als dat de warning blijkt te zijn dan is het een slimme compiler, vind ik.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:22 schreef thabit het volgende:
[..]
Kan zijn, maar voor de compiler is het gewoon een functie. Property kan bovendien door een andere thread aangepast worden tussen de twee calls.
Of een static code analyzer; die vangen dergelijke zaken vaak wel op. Compilers malen hier doorgaans niet om; die laten je meestal gewoon null pointers dereferencen, want misschien is het wel de bedoeling dat je een segfault krijgt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ok. Als dat de warning blijkt te zijn dan is het een slimme compiler, vind ik.
En toen bleek dat er helemaal geen fout in mijn code zat. Iemand anders had net iets gecommit met een foutje erin. Nou ja, kan gebeuren.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Of een static code analyzer; die vangen dergelijke zaken vaak wel op. Compilers malen hier doorgaans niet om; die laten je meestal gewoon null pointers dereferencen, want misschien is het wel de bedoeling dat je een segfault krijgt..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |