abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134075155


Het topic over de programmeertalen C en C++. Als je vragen over C of C++ hebt, zit je hier goed. Natuurlijk kan je ook gewoon mee kletsen.

Let er bij het stellen van een vraag op dat je zo veel mogelijk revelante informatie geeft, zoals:
- wat je probeert te doen;
- welk besturingsysteem je hebt;
- welke compiler en versie je gebruikt;
- de eventuele foutmelding die je ziet;
- een minimaal codevoorbeeld dat je fout veroorzaakt.

FAQ

Wat is het verschil tussen C en C++?

De programmeertalen C en C++ hebben veel overeenkomsten. C++ is begonnen als een uitbreiding op C en ondersteunt bijna de volledige C-taal. Dit betekent dat een computerprogramma geschreven in C meestal ook een geldig C++-programma is.

C++ heeft onderdelen aan de C-taal toegevoegd en ondersteunt verschillende programmeerstijlen beter. C++ heeft onder andere sterkere typechecking, betere manieren om data te encapsuleren en eenvoudigere structuren om algemene code te schrijven. C is echter nog steeds beter ondersteund op 'afwijkende' platformen en wordt mede daarom nog veel gebruikt.

Zie Stroustrups FAQ voor meer informatie.

Ik wil beginnen met C of C++; welke moet ik kiezen?

Dat hangt van jou af: er is geen direct 'betere' keuze. Je hoeft zeker geen C te leren voordat je aan C++ begint: het is waarschijnlijk zelfs beter van niet. Zorg in de eerste plaats voor een goed leerboek, de online informatie en 'cursussen' laat vaak te wensen over voor de beginneling.

Wat is een goed boek voor C of C++

Zie wederom Stroustrups FAQ.

Links

Naslagwerken

C/C++ Reference
The C Library Reference Guide
C++ Documentation
C++ Annotations

Achtergrond
The Association of C and C++ Users
Stroustrup's homepage

Deze OP vind je hier.
Robert Moog died for our synths
pi_134075166
Ik maakte 'm vol, hier verder :)
Robert Moog died for our synths
pi_134075201
quote:
5s.gif Op maandag 9 december 2013 10:56 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik mis een betje waarom je uberhaubt met OpenCV matrices aan het werken bent. Je lijkt de matrix te 'misbruiken' als canvas van 320x240 pixels, en daarmee ben je opzoek naar optimalisaties omdat het blijkbaar niet snel genoeg is? Wat doet OpenCV preceis voor je in deze casus?

Ik zou zeggen dat als je een 'echte' canvas alloceerd (aaneengesloten blok geheugen, wat een twee-dimensionale array van (signed) integers representeerd), dat dat veel sneller en overzichtelijker werkt?
[ code verwijderd ]

Je hebt deels gelijk. Maar momenteel gebruik ik ook nog best een flink aantal OpenCV functies die ik er op termijn uit wil mikken. Voorbeeld hiervan is dat ik met Opencv gelijk een eenvoudige grafische output heb. Andere dingen die ik nu nog gebruik zijn alle gemakken die bij OpenCV zitten zoals resize functie, transpose, floodfill...

Ik ben bezig met een Depth Sensor van Xtion. Die gebruikt OpenNI, en dan is het wel makkelijk om direct zijn data in een OpenCV container te flikkeren. Maar je hebt wel gelijk denk ik, wellicht is het beter dat hele OpenCV er tussenuit te gooien.

quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 11:00 schreef Gehenna het volgende:

[..]

oh wacht daar heb je gelijk in idd (Ik ben net wakker :')), hij gaat bij die 2e natuurlijk de alle statements door als waarde==0. Dan zou idd die eerste wellicht de betere keuze zijn..
Maar als die eerste statement leeg is haalt de compiler m weg?
pi_134075263
Ik ken OpenCV verder niet, maar als je daarin integer matrices kan definieren, en je kan idd direct de elementen adresseren (zonder de [] overload bij iedere access aan te hoeven roepen), is dat natuurlijk effectief hetzelfde.

Echter, wat je een aantal posts geleden aangaf, is dat 1 keer een pointer fetchen en de ++en in een loop niet lijkt te werken...
pi_134075266
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 11:02 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Maar als die eerste statement leeg is haalt de compiler m weg?
Nee ik las verkeer

Hier wel:
1
2
3
4
If (A)
    //Doe niets
if(B)
    DoeIets()

maar hier niet:
1
2
3
4
if (A)
    //Doe niets
else if (B)
    DoeIets()
Robert Moog died for our synths
pi_134075296
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 11:04 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik ken OpenCV verder niet, maar als je daarin integer matrices kan definieren, en je kan idd direct de elementen adresseren (zonder de [] overload bij iedere access aan te hoeven roepen), is dat natuurlijk effectief hetzelfde.

Echter, wat je een aantal posts geleden aangaf, is dat 1 keer een pointer fetchen en de ++en in een loop niet lijkt te werken...
Dat lijkt inderdaad niet te werken. Per rij een pointer fetchen wel. Maar kan aan mij liggen
pi_134075306
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 11:02 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]

Maar als die eerste statement leeg is haalt de compiler m weg?
Dat maakt volgens mij niets (of nauwelijks iets) uit. Branch prediction in de CPU zorgt ervoor dat je daar niet op deze manier overna hoeft te denken. (de CPU weet welke jumps er vaak en minder vaak worden genomen, en zal verder 'vooruit werken' in het pad waarin hij denkt te gaan springen.
pi_134075404
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 11:06 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Dat maakt volgens mij niets (of nauwelijks iets) uit. Branch prediction in de CPU zorgt ervoor dat je daar niet op deze manier overna hoeft te denken. (de CPU weet welke jumps er vaak en minder vaak worden genomen, en zal verder 'vooruit werken' in het pad waarin hij denkt te gaan springen.
Dat ook nog eens idd
Robert Moog died for our synths
pi_134118717
Dummy vraag 4.

Als ik bv een loop heb die 10k keer loopt.
In die loop zit vanalles maar ook dit

1
2
3
4
if (loopafhankelijkewaarde>iets)
                {
                    somestatement=true;
                }

Loop moet niet gebreakt worden als true want er gebeurt nog vanallerlei dingen.
Dit betekent natuurlijk wel dat somestatement in potentie (bij bijvoorbeeld de helft van de loops) op true gezet wordt. Ook al is ie dit al. De binnenkant van de IF wordt dus vaak bezocht en loopafhankelijkewaarde>iets onnodig vaak geevalueerd.

Klopt dan de volgende gedachte dat dit 'optimaler' is?
1
2
3
4
if (somestatement==false && loopafhankelijkewaarde>iets)
                {
                    somestatement=true;
                }

Nu kom je maar 1 x aan de binnenkant van de if terecht, feitelijk, en de eerste is check in de if is nogal goedkoop.
pi_134119071
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 16:01 schreef Holy_Goat het volgende:

Klopt dan de volgende gedachte dat dit 'optimaler' is?
Tegenwoordig is dat echt niet meer te zeggen. Dit soort minimale veranderingen hebben waarschijnlijk sowieso geen invloed op je runtijd, maar met de optimalisaties die de compiler doet en de optimalisaties die de CPU er nog bovenop doet, is er werkelijk geen zinnig woord over te zeggen.

Als de code al snel genoeg is: zo simpel mogelijk laten. Als de code nog niet snel genoeg is: profilen. Leer te werken met een profiler (e.g. gprof) en gebruik die om te beslissen welke veranderingen je doorvoert.
"Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
  dinsdag 10 december 2013 @ 16:14:48 #11
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_134119178
Wat gs42 zegt. En bekijk ook eens de assembler output van je compiler: dat geeft ook een hoop inzicht in wat er gebeurt en wat bepaalde wijzigingen voor impact hebben.

Om terug te komen op je vraag, doe het zo:

1
2
If(loopwaarde == iets)
    Somestatement = true;
pi_134119929
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 16:14 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Wat gs42 zegt. En bekijk ook eens de assembler output van je compiler: dat geeft ook een hoop inzicht in wat er gebeurt en wat bepaalde wijzigingen voor impact hebben.

Om terug te komen op je vraag, doe het zo:
[ code verwijderd ]

Ik ga dat met zo een profiler eens een keer proberen. Nooit geweten.

Wat betreft de 'doe het zo' : dat is toch hetzelfde gewoon als met { } ?
pi_134120417
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 16:14 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Om terug te komen op je vraag, doe het zo:
Als ik moest gokken, denk ik dat dit het snelste is:

1somestatement |= loopafhankelijkewaarde > iets;

Aangenomen dat somestatement een bool is. Zo kan je een branch eruit halen en vervangen door een bitwise operator. Maar zoals ik al zei: geen idee of het werkelijk sneller is. Het zou me ook niets verbazen als een if sneller blijkt te zijn, bijv. door branch prediction. Altijd profilen voordat je iets "optimaliseert".

In ieder geval maak je hiermee je code een stuk minder duidelijk. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door GS42 op 10-12-2013 16:55:10 ]
"Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
pi_134120768
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 16:48 schreef GS42 het volgende:

[..]

Als ik moest gokken, denk ik dat dit het snelste is:
[ code verwijderd ]

Aangenomen dat somestatement een bool is. Zo kan je een branch eruit halen en vervangen door een bitwise operator. Maar zoals ik al zei: geen idee of het werkelijk sneller is. Het zou me ook niets verbazen als een if sneller blijkt te zijn, bijv. door branch prediction. Altijd profilen voordat je iets "optimaliseert".

In ieder geval maak je hiermee je code een stuk minder duidelijk. :)
Profilen moet ik nog even induiken. Lees het een beetje door en ziet er toch ingewikkeld uit :P
pi_134120911
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 16:58 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Profilen moet ik nog even induiken. Lees het een beetje door en ziet er toch ingewikkeld uit :P
De basics zijn best eenvoudig. Je krijgt vrij snel inzicht waarmee je programma het meest mee bezig is :)

Gebruik je een IDE? Wellicht dat deze ook wel wat profiling functies in huis heeft
Robert Moog died for our synths
pi_134121449
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 17:03 schreef Gehenna het volgende:

[..]

De basics zijn best eenvoudig. Je krijgt vrij snel inzicht waarmee je programma het meest mee bezig is :)

Gebruik je een IDE? Wellicht dat deze ook wel wat profiling functies in huis heeft
Netbeans in ubuntu
  dinsdag 10 december 2013 @ 18:08:18 #17
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_134122852
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 dec 2013 16:33 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Ik ga dat met zo een profiler eens een keer proberen. Nooit geweten.

Wat betreft de 'doe het zo' : dat is toch hetzelfde gewoon als met { } ?
Nee, het verschil zat in de '==' ipv de '>'. Dat was onder de aanname dat loopvariabbele in stapjes van 1 oploopt (wat vaak zo is). Als je loop dat niet doet, is het waarschijnlijk zo'n complexe loop dat het herschrijven van de conditie toch geen significante optimalisatie is...
pi_134128352
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 17:03 schreef Gehenna het volgende:

[..]

De basics zijn best eenvoudig. Je krijgt vrij snel inzicht waarmee je programma het meest mee bezig is :)

Gebruik je een IDE? Wellicht dat deze ook wel wat profiling functies in huis heeft
Ubuntu blijkt alleen intern te profilen voor Java.

Heb nog een nieuw vraagstukje: Dummy vraag 5 alweer!

1
2
double& angle = Par.Xtion.SensorAngle;
double angle = Par.Xtion.SensorAngle;

Bij optie nummer 1 verandert de Par.Xtion.sensorangle als angle aangepast wordt. Bij optie nummer 2 niet. Is het over het algemeen beter om optie 2 te gebruiken als je niet van plan bent Par.Xtion.sensorangle aan te passen? En als ik 'angle' sowieso niet aanpas, maakt de compiler er dan stiekem sowieso een reference van?

as in: daar zit waarschijnlijk ook minimaal verschil in als je miljoenmiljard keer berekeningen doet met waarde angle? De eerste maakt een verwijzing, de tweede kopieert daadwerkelijk de data. Ik kan mij voorstellen dat als de data een dikke vette matrix is het aantrekkelijker wordt om altijd met & te werken, maar hoe zit dat als het gewoon een int waarde is, bijvoorbeeld?
pi_134128974
Mijns inziens is nr 2 de standaard manier. References gebruik ik nooit in zo'n situatie. Het is vervelend als je overal in je code references naar (private) member data achterlaat. Maakt debuggen lastig (huh? wie heeft die angle aangepast??) en druist tegen de principes van OOP in.
Wat betreft performance maakt het niets uit, daar zorgt de compiler wel voor.

Voor zover ik het begrepen heb: Een & werkt met een pointer naar de waarde. Deze pointer is ook een int. Dus bij int's geen het geen voordeel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Toryu op 10-12-2013 21:44:51 ]
pi_134130054
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 20:36 schreef Holy_Goat het volgende:
Is het over het algemeen beter om optie 2 te gebruiken als je niet van plan bent Par.Xtion.sensorangle aan te passen?
In principe maak je er dan een const reference van. Zo geef je aan dat je de waarde niet aan gaat passen en hoef je niet het hele object te kopieren. Bij fundamentele types heeft het maken van een referentie niet zoveel zin, en dus zou ik hier een const double gebruiken:

1double const angle = Par.Xtion.SensorAngle;
"Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
pi_134130202
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 21:15 schreef GS42 het volgende:

[..]

In principe maak je er dan een const reference van. Zo geef je aan dat je de waarde niet aan gaat passen en hoef je niet het hele object te kopieren. Bij fundamentele types heeft het maken van een referentie niet zoveel zin, en dus zou ik hier een const double gebruiken:
[ code verwijderd ]

Oei, kun je me iets meer hier over uitleggen?
Ik volg even de link niet tussen const reference en bv const double.

Dus als ik angle niet aan ga passen in de code, en sensorangle al helemaal niet,
is het dan niet (eigenlijk) hetzelfde om const reference of const double te doen?
pi_134130687
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 21:18 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Oei, kun je me iets meer hier over uitleggen?
Ik volg even de link niet tussen const reference en bv const double.

Dus als ik angle niet aan ga passen in de code, en sensorangle al helemaal niet,
is het dan niet (eigenlijk) hetzelfde om const reference of const double te doen?
De meerwaarde van een referentie is dat je een object zonder te kopieren door kunt geven. Dit doe je (hopelijk) bij functies door `std::string const &` als parameter te hebben in plaats van gewoon een `std::string`. Dit gaat ten koste van een (onzichtbare) indirectie.

Bij hele kleine objecten (zoals de fundamentele datatypes) is dit kopieren niet duur en meestal te prefereren boven de indirectie.

Qua functionaliteit is het precies hetzelfde: je hebt de waarde een naam gegeven en je kan 'et alleen lezen, niet veranderen.
"Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
pi_134132037
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 21:15 schreef GS42 het volgende:

[..]

In principe maak je er dan een const reference van. Zo geef je aan dat je de waarde niet aan gaat passen en hoef je niet het hele object te kopieren. Bij fundamentele types heeft het maken van een referentie niet zoveel zin, en dus zou ik hier een const double gebruiken:
[ code verwijderd ]

+1 voor const na de type, daar hou ik van. :)

Bij fundamentele types gewoon by value doen, tenzij je een reference nodig hebt.
En bij andere types by const reference, tenzij je echt een copy wil. (of niet const)
pi_134140010
Fungeert die const alleen als waarborg dat je ook echt nergens probeert de waarde aan te passen of is er nog een ander doel mee gemoeid?
pi_134141570
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 05:48 schreef Holy_Goat het volgende:
Fungeert die const alleen als waarborg dat je ook echt nergens probeert de waarde aan te passen of is er nog een ander doel mee gemoeid?
De compiler kan die belofte gebruiken om de boel wat te optimaliseren.

Bij een functiecall hoeft een const parameter bijvoorbeeld niet gecopieerd te worden.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_134141594
Zie ook http://www.parashift.com/c++-faq/const-correctness.html overigens, sowieso een aanrader van een site.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  woensdag 11 december 2013 @ 20:31:13 #27
189216 netolk
maar dan andersom
pi_134162416
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:38 schreef robin007bond het volgende:
Op de een of andere manier gaat OOP mij moeilijker af in C++ dan in Java. De header-files vind ik zo'n zooitje.

Als ik een C+=2 zou maken zouden die header files er definitief uit mogen. :P
Nja, als je gewoon fatsoenlijk je header files bouwt vind ik ze wel beter dan die packet troep in java
Beware of the Raping Zebra's
pi_134163099
Je kunt ook gewoon alles in de header plempen. Maakt het niet echt overzichtelijker, behalve misschien wanneer je templates gebruikt. Compilen duurt alleen wel wat langer dan.
pi_134168690
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:38 schreef robin007bond het volgende:
Op de een of andere manier gaat OOP mij moeilijker af in C++ dan in Java. De header-files vind ik zo'n zooitje.

Als ik een C+=2 zou maken zouden die header files er definitief uit mogen. :P
Dat kan in gewoon C++ ook prima. Als je het eens probeert in een iets groter project zie je ook meteen waarom ze beter wel gebruikt worden ;)
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_134170848
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:03 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Dat kan in gewoon C++ ook prima. Als je het eens probeert in een iets groter project zie je ook meteen waarom ze beter wel gebruikt worden ;)
Ik weet dat het kan, maar dan wordt het snel een rotzooitje. :P

Plus dat je methodes in een goede volgorde moeten staan.
pi_134171511
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:31 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ik weet dat het kan, maar dan wordt het snel een rotzooitje. :P

Plus dat je methodes in een goede volgorde moeten staan.
Dus je vindt het met en zonder header-files een zooitje?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_134171820
quote:
18s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:38 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Dus je vindt het met en zonder header-files een zooitje?
Eigenlijk wel.

Sorry. Het is eerder dat ik zelf moeite heb structuur aan projecten aan te brengen terwijl ik dat bij andere talen wel heb. Maar dit komt ook omdat ik niet veel ervaring heb met C++ in vergelijking met die andere talen denk ik.

Ik heb nog een goed boek hier waar ik eens doorheen moet.
pi_134177776
Ohja nu je het over boek hebt, ik zou Stroustrups nieuwe boek nog lezen...
  donderdag 19 december 2013 @ 17:07:24 #34
189216 netolk
maar dan andersom
pi_134455154
quote:
9s.gif Op woensdag 11 december 2013 22:41 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Eigenlijk wel.

Sorry. Het is eerder dat ik zelf moeite heb structuur aan projecten aan te brengen terwijl ik dat bij andere talen wel heb. Maar dit komt ook omdat ik niet veel ervaring heb met C++ in vergelijking met die andere talen denk ik.

Ik heb nog een goed boek hier waar ik eens doorheen moet.
Java dwingt je idd echt om oop te doen. C++ totaal niet. Wat ik alleen wel echt schijt irritant vind aan Java is dat het geen pointers en references heeft. Ja ik weet ook waarom

Goed dit was mijn beklag over Java weer
Beware of the Raping Zebra's
pi_134460282
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:07 schreef netolk het volgende:

[..]

Java dwingt je idd echt om oop te doen. C++ totaal niet. Wat ik alleen wel echt schijt irritant vind aan Java is dat het geen pointers en references heeft. Ja ik weet ook waarom

Goed dit was mijn beklag over Java weer
Alles in java is een pointer... behalve de fundamentele types (dacht ik?)
pi_134465251
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:28 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Alles in java is een pointer... behalve de fundamentele types (dacht ik?)
Onderwater wel idd :)
Robert Moog died for our synths
pi_134470188
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:22 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Onderwater wel idd :)
Boven water toch ook? Niet expliciet maar impliciet.

Maar euh, C++? :P
  donderdag 19 december 2013 @ 23:36:06 #38
189216 netolk
maar dan andersom
pi_134472020
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:28 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Alles in java is een pointer... behalve de fundamentele types (dacht ik?)
Theoretisch wel ja, maar het werkt toch niet (altijd) zoals ik het zou verwachten (en in C++ zeker wel aan de praat zou krijgen)

Ach project duurt nog maar een paar weekjes en dan ben ik er weer vanaf *O*
Beware of the Raping Zebra's
  dinsdag 29 april 2014 @ 16:54:19 #39
189216 netolk
maar dan andersom
pi_139379740
Even een vraagje:
Ik heb een vector iterator en die laat m'n programma crashen als ik iets toevoeg aan die vector.
Maar dat doet ie alleen als ik bepaalde fields van het object gebruik:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
class InputField{
        std::string _DATA;
        unsigned short _X,_Y; // location
        unsigned short _DISPLAY_LENGTH;
        unsigned short _MAX_LENGTH; // 0 if no max length
        std::string _ONLY_ALLOWED; // empty if there are no restrictions for input
        bool _SELECTED;
        
        public:
            InputField(unsigned short x,unsigned short y,unsigned short display_length,bool selected=false,unsigned short max_length=0,std::string only_allowed="");
}

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
class InputFieldController{
        std::vector<InputField> _INPUTFIELDS;
        std::vector<InputField>::iterator _SELECTED;
        
        public:
            void InputFieldController::push_back(InputField push){
                _INPUTFIELDS.push_back(push);
                if(push.getSelected()){
                    if(_INPUTFIELDS.size() == 1){
                        _SELECTED = _INPUTFIELDS.begin();
                        return;
                    }
                    _SELECTED->setSelected(false);
                    _SELECTED = _INPUTFIELDS.end()-1;
                }
            }
};
Als ik dit doe dan werkt het gewoon
1
2
3
4
myInputFields.push_back(InputField(12,1,35,true));
myInputFields.push_back(InputField(74,1,5));
myInputFields.push_back(InputField(29,2,50));
    

maar als ik dit probeer dan crashed ie
1
2
myInputFields.push_back(InputField(10,1,70,true));
myInputFields.push_back(InputField(28,3,2,false,2,"0123456789"));

Ik vermoed dus dat ie de string niet zo leuk vind maar ik begrijp niet waarom, kan iemand mij uitleggen waarom het niet werkt?
Beware of the Raping Zebra's
pi_139384017
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 16:54 schreef netolk het volgende:
Even een vraagje:
Ik heb een vector iterator en die laat m'n programma crashen als ik iets toevoeg aan die vector.
Maar dat doet ie alleen als ik bepaalde fields van het object gebruik:
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Als ik dit doe dan werkt het gewoon
[ code verwijderd ]

maar als ik dit probeer dan crashed ie
[ code verwijderd ]

Ik vermoed dus dat ie de string niet zo leuk vind maar ik begrijp niet waarom, kan iemand mij uitleggen waarom het niet werkt?
Heb je ook nog errors?
  dinsdag 29 april 2014 @ 19:37:20 #41
189216 netolk
maar dan andersom
pi_139385493
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 19:01 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Heb je ook nog errors?
Nee, alles compiled gewoon en dan APPCRASH. Dus dan krijg je zo'n popup ding van windows met dat het niet meer werkt.

Ik denk dus dat die iterator niet valid meer is maar ik snap dus niet waarom hij bij de andere wel gewoon valid is
Beware of the Raping Zebra's
pi_139385559
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 19:37 schreef netolk het volgende:

[..]

Nee, alles compiled gewoon en dan APPCRASH. Dus dan krijg je zo'n popup ding van windows met dat het niet meer werkt.

Ik denk dus dat die iterator niet valid meer is maar ik snap dus niet waarom hij bij de andere wel gewoon valid is
Ja dus wat is je error?

Segmentation fault?
Maar om dat te krijgen moet je ook iets dereferecen, dus wat doe je daarna?

-edit-

In het vervolg moet je even een testcase schrijven voor ons :)
http://ideone.com/RPGgAC

valgrind
quote:
==19390== Invalid write of size 1
==19390== at 0x4009AF: InputField::setSelected(bool) (foo.cxx:10)
==19390== by 0x400A31: InputFieldController::push_back(InputField) (foo.cxx:25)
==19390== by 0x400927: main (foo.cxx:35)
==19390== Address 0x0 is not stack'd, malloc'd or (recently) free'd
Je probleem is _selected->setSelected(false);
_selected wijst nergens naar, dus segmentation fault ;)

Dus wat je moet doen is eerst kijken of _selected ergens naar wijst.
Daarnaast als je een push_back doet hoeft je _selected ook al niet meer valid te zijn.

-edit- (nog geen reactie, dus ga ik maar even verder...)
Je kan hier beter geen iterator gebruiken, die dingen zijn om te iteraten niet om een element bij te houden in een vector.
Een index in de vector kan je wel bij houden, wordt het ook een stuk simpeler van.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
struct InputFieldController{
        std::vector<InputField> _inputfields;
        unsigned _select;
        
        void push_back(InputField field)
        {
            if(field.getSelected())
            {
                if(!_inputfields.empty())
                    _inputfields[_select].setSelected(false);
            }
            _inputfields.push_back(field);
            _select = _inputfields.size() - 1;
        }
};


[ Bericht 12% gewijzigd door t4rt4rus op 29-04-2014 21:05:53 ]
  woensdag 30 april 2014 @ 10:43:32 #43
189216 netolk
maar dan andersom
pi_139405034
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 19:38 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ja dus wat is je error?

Segmentation fault?
Maar om dat te krijgen moet je ook iets dereferecen, dus wat doe je daarna?

-edit-

In het vervolg moet je even een testcase schrijven voor ons :)
http://ideone.com/RPGgAC

valgrind

[..]

Je probleem is _selected->setSelected(false);
_selected wijst nergens naar, dus segmentation fault ;)

Dus wat je moet doen is eerst kijken of _selected ergens naar wijst.
Daarnaast als je een push_back doet hoeft je _selected ook al niet meer valid te zijn.

-edit- (nog geen reactie, dus ga ik maar even verder...)
Je kan hier beter geen iterator gebruiken, die dingen zijn om te iteraten niet om een element bij te houden in een vector.
Een index in de vector kan je wel bij houden, wordt het ook een stuk simpeler van.
[ code verwijderd ]

hmm, wat ik al vermoedde dus die _SELECTED is niet valid maar die iterators kunnen dus invalid worden als je iets toevoegd?
Dacht dat het eigenlijk gewoon soort van pointers waren met wat meer opties :X
Anyway bedankt denk dat ik idd dan maar een index bijhoud
Beware of the Raping Zebra's
pi_139428015
Vectors doen intern een allocatie om een bepaald aantal elementen op te kunnen slaan. Wanneer je elementen toevoegt, worden deze in dat stukje geheugen opgeslagen. Naarmate je meer elementen toevoegen, zal dit geheugen vol raken. Op dat moment zal de vector een groter stuk geheugen alloceren en alle oude elementen daarheen verplaatsen. Op dat moment worden iterators ongeldig.
pi_139454175
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 10:43 schreef netolk het volgende:

[..]

hmm, wat ik al vermoedde dus die _SELECTED is niet valid maar die iterators kunnen dus invalid worden als je iets toevoegd?
Dacht dat het eigenlijk gewoon soort van pointers waren met wat meer opties :X
Anyway bedankt denk dat ik idd dan maar een index bijhoud
Ohja en misschien niet volledig hoofdletters gebruik in variabelen.
Lijkt net of je allemaal macro's gebruikt. :P
pi_139464547
Tvp, moet nu voor een vak aan Minix sleutelen, best leuk maar het kost zo veel tijd :(
  maandag 5 mei 2014 @ 07:33:19 #47
189216 netolk
maar dan andersom
pi_139575852
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 15:46 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ohja en misschien niet volledig hoofdletters gebruik in variabelen.
Lijkt net of je allemaal macro's gebruikt. :P
hmm, goed punt.
Meestal doe ik dat om aan te geven wat in een class staat en wat niet maar met macro's doe je idd het zelfde...
Beware of the Raping Zebra's
  vrijdag 23 mei 2014 @ 17:24:53 #48
189216 netolk
maar dan andersom
pi_140284315
Weet iemand hier hoe ik onder Windows (in console) een nieuwe screenbuffer kan maken waar std::cout << wel naar kan schrijven?

Ik heb nu een nieuwe buffer aangemaakt [daar kan ik ook naar schrijven via WriteConsoleOutput(...)]
Ook heb ik het volgende in m'n code:
1
2
3
SetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE,hstdOut)
SetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE,hstdOut)
SetStdHandle(STD_ERROR_HANDLE,hstdOut)
Alleen std::cout pakt hij nu dus niet.
De data die ik in std::cout stop word wel ergens heen geschreven want als ik de ActiveBuffer weer naar de originele terug zet verschijnt de data wel ineens.

moet ik nog iets ander doen dan SetStdHandle(...) of is die gewoon kapot bij minGW?
Beware of the Raping Zebra's
pi_140284807
C++ kent geen Windows. :P

Ho dat is wat ze in ##c++ altijd zeggen tegen dit soort vragen.

Maar geen idee. Even op cppreference.com kijken.

Waarom doe je dit eigenlijk?
En wat doe je precies?
  vrijdag 23 mei 2014 @ 22:28:36 #50
189216 netolk
maar dan andersom
pi_140294918
Op internet heb ik niks kunnen vinden er over.

Maar ik heb een soort van alert box gemaakt zodat ik meldingen kan geven maar daarna moet het oude scherm weer terug gezet worden (dus zonder de alert box er overheen getekend)
En ook om de buffer en grote van 80 bij 25 te geven zodat de scroll balk verdwijnt
Beware of the Raping Zebra's
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')