Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon gaan kamperen op het station, en als beide treinen naast elkaar staan, afklikken. Meestal vertrekt dan al vrij snel de eerst binnengekomen trein. Dan ga ik met de eerstvolgende trein weer verder (als het tegenzit duurt dat een uur)
Ik heb ooit eens voor ruim 400 euro een 20/1,8 lens gekocht. 4 dagen gebruikt, daarna op de grond laten stuiteren. Was ik hem 5 maanden (!!) kwijt voor reparatie wat nogeens 300 euro kostte.
Heb er geen foto van gemaakt Zit ter hoogte van het draaibare gedeelte om te zoomen. Daar kom je pas bij als je het omhulsel van het zoomdeel hebt weggehaald, en dan die drie schroefjes kan aandraaien.
Op zondag 8 december 2013 21:54 schreef Darkwing_Duck het volgende: James, gaan die nieuwe treinen voor de volledige lijn R gebruikt worden? Of is voor een van de 2 takken?
(Waar op de 1 nog met p'tit Gris word gereden en de ander materieel van de RER D leent )
Op zondag 8 december 2013 22:25 schreef b2py het volgende: Heel divers in ieder geval wat de vervoermiddelen zijn. Weinig auto, zal wel aan het topic liggen
De 'sport' is om altijd en overal te kunnen gaan zonder gebruik te maken van een auto.
Ik ga meestal met de fiets naar het station, soms ook lopend en wanneer ik met koffer naar m'n kamer ga brengen m'n ouders me met de auto naar het station. De terugweg is daarentegen wel altijd lopend, in weer en wind.
NS tekent contract met Bombardier. Voor het plan van NS en NMBS voor een optimale treinverbinding tussen Nederland en België zijn extra locomotieven en omgebouwde ICR-rijtuigen nodig. Omdat er naar verwachting de komende jaren bijna geen Traxx-locomotieven van het juiste type op de markt beschikbaar komen, heeft NS besloten 19 locs aan te schaffen bij Bombardier. Dit type is al toegelaten op het conventionele net en op de HLS-Zuid. Bombardier kan de locomotieven eind volgend jaar leveren.
Op dit moment is voorzien om deze locomotieven net als de geleasede Traxx-locomotieven bij NedTrain in de Watergraafsmeer te laten onderhouden. NedTrain is in gesprek met Bombardier Services om voor het onderhoud en herstel afspraken te maken. Inzet van de locomotieven is voorzien op de lijnen Amsterdam – Rotterdam (dienstregeling 2015) en Den Haag - Eindhoven (dienstregeling 2016).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Maar als ik echt zelf een auto zou willen dan moet ik wel een beetje meer sparen nog. Want dan wil ik natuurlijk ook wel een echt toffe auto en niet een 3ehands VW polo of zo
Laatst hadden we het over fietsen naar station toch?
Klein onderzoek, hoe gaan jullie van/naar het station? Ik ga met de fiets. Tenzij hoosbui -> bus.
Per auto. Niet echt nodig aangezien het vijf minuten rijden is maar in de vroege ochtend heb ik gewoon geen zin om het anders te doen. Dat én ik heb geen fiets dus er is geen alternatief
Ik ga het liefst met de auto overigens. Helaas heb ik er niet zelf een.
Ik vind autorijden an sich best leuk, maar niet voor woon-werkverkeer of om regelmatig dezelfde routes mee af te leggen. Dan vind ik het al snel verspilling van tijd worden, waarbij ik dat idee in de trein een stuk minder heb.
Voor een lange rit (bijvoorbeeld om op vakantie te gaan) of om op afgelegen plaatsen te komen (zoals een industrieterrein vlak naast een snelweg) is een auto dan wel weer ideaal.
Ik vind autorijden an sich best leuk, maar niet voor woon-werkverkeer of om regelmatig dezelfde routes mee af te leggen. Dan vind ik het al snel verspilling van tijd worden, waarbij ik dat idee in de trein een stuk minder heb.
Morgen weer 2 keer 2 uur Deventer - Arnhem - Varsseveld en terug. Voor het laatst gelukkig. Ben er ook ECHT wel klaar mee dan
Morgen weer 2 keer 2 uur Deventer - Arnhem - Varsseveld en terug. Voor het laatst gelukkig. Ben er ook ECHT wel klaar mee dan
Ik heb 2,5 maand iedere dag Breda - Amsterdam gedaan, en dan nog voordat er treinen over de HSL reden. Dat was ook zowat twee uur enkele reis, daar werd ik best wel gek van op den duur.
Ik heb 2,5 maand iedere dag Breda - Amsterdam gedaan, en dan nog voordat er treinen over de HSL reden. Dat was ook zowat twee uur enkele reis, daar werd ik best wel gek van op den duur.
ik heb 8 maanden lang Utrecht de Uithof - Aalsmeer gedaan, 4 uur per dag met de bus, ALS je de overstap in Uithoorn haalde anders een half uur extra. Of twee als het op de terugweg ook mis ging. Tegenwoordig rijdt dat elke 10 minuten WTF
Daarna nog 3 weken naar Boxmeer op en neer, standaard 5 uur per dag
ik heb 8 maanden lang Utrecht de Uithof - Aalsmeer gedaan, 4 uur per dag met de bus, ALS je de overstap in Uithoorn haalde anders een half uur extra. Of twee als het op de terugweg ook mis ging. Tegenwoordig rijdt dat elke 10 minuten WTF
Daarna nog 3 weken naar Boxmeer op en neer, standaard 5 uur per dag
En mensen maar afgeven op 'die duurbetaalde consultants'
Op zondag 8 december 2013 23:58 schreef CrashO het volgende: Lang reizen zuigt (wanneer het niet steeds een "nieuwe" route is) Een jaar Julianadorp - Amstel gedaan [Virm ], toen maar verhuist naar Enschede
Nee dat hoor ik nooit Mensen zijn eigenlijk altijd overal hartstikke blij met mij, en met mijn collega's
Over het algemeen heb ik gelukkig dezelfde ervaring, maar ik heb wel een keer bij een klant gezeten waar de externen op een gegeven moment in een hoekje werden weggestopt en waar ze de afdankertjes kregen van de rest van de afdeling. Mijn motivatie om daar nog lang te blijven verdween toen wel snel.
Over het algemeen heb ik gelukkig dezelfde ervaring, maar ik heb wel een keer bij een klant gezeten waar de externen op een gegeven moment in een hoekje werden weggestopt en waar ze de afdankertjes kregen van de rest van de afdeling. Mijn motivatie om daar nog lang te blijven verdween toen wel snel.
Dat heb je altijd weleens. Dan bel je je AM "Joh het is hier kut. Take me away"
Eigenlijk wat ik de afgelopen tijd ook gedaan heb.
Dat heb je altijd weleens. Dan bel je je AM "Joh het is hier kut. Take me away"
Ja, dat heb ik toen ook gedaan. Helaas werd mijn contract toen alsnog met 1 maand verlengd ("we kunnen je echt nog niet missen") waardoor ik een andere mooie klus heb misgelopen
AM is er niet alleen om de klant te plezieren he. Ook om jou op een uitdagende klus te zetten.
Ik heb nu 3 maanden lopen dozen schuiven en ik ben er nu ECHT wel goed klaar mee. En ik ga dus de rest van het jaar ook op de bank gezet worden rather than dat ik daar nog dooier dan dood moet gaan
Op maandag 9 december 2013 01:09 schreef Dr_Flash het volgende: AM is er niet alleen om de klant te plezieren he. Ook om jou op een uitdagende klus te zetten.
Nee klopt, maar de collega waarmee ik toen daar zat ging op vakantie (tijdens de go-live) en als ik dan ook zou vertrekken zou er niemand meer onsite zijn om waar nodig support te verlenen enzo. Daarom heb ik toegestemd met de uitdrukkelijke mededeling "maar niet langer dan die ene maand".
quote:
Ik heb nu 3 maanden lopen dozen schuiven en ik ben er nu ECHT wel goed klaar mee. En ik ga dus de rest van het jaar ook op de bank gezet worden rather than dat ik daar nog dooier dan dood moet gaan
ik heb 8 maanden lang Utrecht de Uithof - Aalsmeer gedaan, 4 uur per dag met de bus, ALS je de overstap in Uithoorn haalde anders een half uur extra. Of twee als het op de terugweg ook mis ging. Tegenwoordig rijdt dat elke 10 minuten WTF
Daarna nog 3 weken naar Boxmeer op en neer, standaard 5 uur per dag
5 uur? Dan heb je het wel slecht voorelkaar qua verbinding. Ik doe nu reeds anderhalf jaar Velperpoort - Sloterdijk. Dat komt neer op een ruime drie uur per dag. Eerst vier dagen per week en nu nog maar drie. Na de kerst blijven er nog 1 a 2 dagen over en tegen februari is het als het goed is zo'n beetje afgelopen blij toe ook, want dat heen en weer passagieren komt me al minstens een jaar de neus uit
Ik heb wel periodes gehad waarin ik het gependel tussen Zwolle en Deventer zat was maar dat trekt meestal ook wel weer voorbij. Maar ik snap het wel. Hard werken en dan vervolgens nog zo'n wereldreis terug naar huis. Niet cool.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Tuurlijk. Vanochtend weer eens een storing aan de informatiesystemen. Nu hangen de gele vertrekstaten er nog. Een compleet verduisterd stel ICm op spoor 3b moest kennelijk doorgaan voor Ic naar Roosendaal. Nul omroep daarover, ook niet handmatig.
Sinds de zomervakantie 2 uur heen, 2 uur terug (Es-Zl). Het went wel, vooral met een laptop vol goede series kom ik een heel eind en een nog grotere groep die ik moet kijken.
Op maandag 9 december 2013 07:55 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik heb wel periodes gehad waarin ik het gependel tussen Zwolle en Deventer zat was maar dat trekt meestal ook wel weer voorbij. Maar ik snap het wel. Hard werken en dan vervolgens nog zo'n wereldreis terug naar huis. Niet cool.
Dat zijn nauwelijks tijden mam, nog geen 30 minuten. Vijf keer per week een uur enkele reis heen en nog terug is andere koek. Wel overstaploos gelukkig. En vier keer per uur in de spits.
Op zondag 8 december 2013 22:25 schreef DJKoster het volgende: Greavy, zag die foto van het incheckpaaltje in het vorige topic. Station Marienberg? Samen met een andere man en klein jochie met camera?
Op zondag 8 december 2013 22:25 schreef b2py het volgende: Heel divers in ieder geval wat de vervoermiddelen zijn. Weinig auto, zal wel aan het topic liggen
Ik heb een auto, maar ik neem liever de trein. Heb de auto voornamelijk voor woon-werkverkeer. Mijn werk begint soms op de meest onmogelijke tijden en eindigt op de meest onmogelijke tijden ('s nachts enzo), maar om op het werk te komen moet ik óf een stuk fietsen óf halfuur lopen. De bus daarentegen probeer ik weer te mijden. Bus komt ook niet bij het werk in de buurt.
Met de auto is huis-werk 25 minuten (ik reis nooit in de spits), met het OV van huis (een vage uitgestorven met beroerde Dienstregeling bus) naar station Gorinchem is het al een uur, en dan nog ongeveer een halfuur lopen
[ Bericht 12% gewijzigd door greavy op 09-12-2013 08:52:48 ]
Dat zijn nauwelijks tijden mam, nog geen 30 minuten. Vijf keer per week een uur enkele reis heen en nog terug is andere koek. Wel overstaploos gelukkig. En vier keer per uur in de spits.
Ja dat is alleen wat je in de trein zit eah. Het is veel langer dan dat. En als zoals nu mijn fiets in Deventer weer eens gejat is dan ben je enkele reis ruim een uur onderweg.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik kreeg ooit de vraag van onze planner of ik zin had "in een leuke klus voor een grote CRM-dienstverlener". Pas na enig navragen wilde de beste man me vertellen dat het ging om een klant in Deventer. Meer dan 2 uur voor een enkele reis (zowel auto als OV) en dan nog niet eens ter plaatse zijn? Nee dank je.
Op maandag 9 december 2013 09:30 schreef James1988 het volgende: Ik kreeg ooit de vraag van onze planner of ik zin had "in een leuke klus voor een grote CRM-dienstverlener". Pas na enig navragen wilde de beste man me vertellen dat het ging om een klant in Deventer. Meer dan 2 uur voor een enkele reis (zowel auto als OV) en dan nog niet eens ter plaatse zijn? Nee dank je.
"En een hotel?" Are you serious?
Mooi Ik heb regelmatig cursus in Amsterdam gehad van een week, in dat Aristo-gebouw naast Sloterdijk. Dat lijkt ook allemaal nog wel te doen met 'slechts' 1h38m treintijd maar voor je het weet ben je van deur tot deur twee uur onderweg. Dus inderdaad hotel of liever nog bij vrienden logeren omdat je dan ¤90,- onkostenvergoeding per dag in je zak kan steken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Een hotel voor klussen binnen Nederland is iets waar ik principieel niet aan begin. Ik vind m'n werk leuk, maar er zitten grenzen aan hoe ver ik wil gaan. Voor een klus in het buitenland is het natuurlijk anders
Dat vind ik een rare redenatie Als ik in Maastricht of Vlissingen moet zijn voor een meerdaagse klus dan pak ik wel een hotel, waarbij dat voor Osnabrück niet nodig is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Wat ik bedoel te zeggen: het moet leuk blijven. Voor een klus in Antwerpen zou ik geen hotel nemen, dat is voor mij als Bredanaar goed te forensen. Klussen in Groningen weiger ik (zoek maar iemand die dichterbij woont).
Ik heb collega's die in China zijn geweest, dat is niet alleen een klus maar ook een ervaring.
Mooi Ik heb regelmatig cursus in Amsterdam gehad van een week, in dat Aristo-gebouw naast Sloterdijk. Dat lijkt ook allemaal nog wel te doen met 'slechts' 1h38m treintijd maar voor je het weet ben je van deur tot deur twee uur onderweg. Dus inderdaad hotel of liever nog bij vrienden logeren omdat je dan ¤90,- onkostenvergoeding per dag in je zak kan steken.
ja mooi. Blijf je bij mij slapen en betaal jij de Chinees. Iedere dag
Op maandag 9 december 2013 10:01 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat vind ik een rare redenatie Als ik in Maastricht of Vlissingen moet zijn voor een meerdaagse klus dan pak ik wel een hotel, waarbij dat voor Osnabrück niet nodig is.
Voor mijn opleiding trdl zat ik ook in hotels. Ik ga echt niet elke dag Groningen - Utrecht pendelen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ik zit tot mijn stomme verbazing in een dubbeldekker in de IC van Eupen richting Oostende. Er zitten naast de NMBS logo's ook 200-stickers dus ik veronderstel dat dit apparaat zometeen daadwerkelijk de HSL op gaat rijden.
In Engeland kennen ze de vervoerder SouthEastern. Blijkbaar is die zo slecht dat er inmiddels een hashtag voor is om deze van de concessie af te krijgen. #nomoresoutheastern
Dat weet ik. Maar het sentiment is hetzelfde. Alles wat met die hashtag wordt getwitterd door hem is pure frustratie. Al het andere is voor de grap inderdaad.
Voor mijn opleiding trdl zat ik ook in hotels. Ik ga echt niet elke dag Groningen - Utrecht pendelen.
En dat kreeg je via de werkgever voorelkaar?! Of heb je het zelf bekostigd? Duur grapje dan
Dat pendelen is wel ff slikken in t begin maar het went snel. Zeker als het niet al te lang duurt zoals in mijn geval ('slechts' anderhalf jaar school). Klasgenoot van mij komt uit het Drentse achterland, die is nog een uur langer onderweg dan ik, voor een enkele reis
En dat kreeg je via de werkgever voorelkaar?! Of heb je het zelf bekostigd? Duur grapje dan
Dat pendelen is wel ff slikken in t begin maar het went snel. Zeker als het niet al te lang duurt zoals in mijn geval ('slechts' anderhalf jaar school). Klasgenoot van mij komt uit het Drentse achterland, die is nog een uur langer onderweg dan ik, voor een enkele reis
Die M6'en op de HSL vind ik geen onverdeeld succes, het comfort is een stuk minder dan i11 en bovendien veranderde mijn wagon, eenmaal op de HSL, nogal in een schommelboot. Pluspunten zijn de aanzienlijk grotere capaciteit en dat je op de bovenverdieping over de geluidswallen heen kon kijken. Het ding deed me ook nogal denken aan de prio's, hij was behoorlijk smerig, stampvolle prullenbakken en veel stoelen waren kapot.
Op maandag 9 december 2013 17:07 schreef J.B. het volgende: Die M6'en op de HSL vind ik geen onverdeeld succes, het comfort is een stuk minder dan i11 en bovendien veranderde mijn wagon, eenmaal op de HSL, nogal in een schommelboot. Pluspunten zijn de aanzienlijk grotere capaciteit en dat je op de bovenverdieping over de geluidswallen heen kon kijken. Het ding deed me ook nogal denken aan de prio's, hij was behoorlijk smerig, stampvolle prullenbakken en veel stoelen waren kapot.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op maandag 9 december 2013 14:02 schreef J.B. het volgende: Ik zit tot mijn stomme verbazing in een dubbeldekker in de IC van Eupen richting Oostende. Er zitten naast de NMBS logo's ook 200-stickers dus ik veronderstel dat dit apparaat zometeen daadwerkelijk de HSL op gaat rijden.
Klopt, rijden sinds afgelopen week rond. Één stam ter proef, en moeten er 2 of 3 worden. Voornamelijk de drukste treinen op deze IC-verbinding, want de punctualiteit van de IC Eupen-Oostende is dramatisch, en voornamelijk te wijten aan het trage in- en uitstappen (smalle deuren). Mogen geen stuurstand-rijtuigen in, want die zijn te licht. Omdat één loc de trein niet in een reële tijd op 200km/h kan brengen, rijden altijd beide locs (voor+achter een HLE18) in dubbeltractie (trek/duw continu dus, ongeacht de richting).
Ik wilde gister met deze M6'n ff 200 scheuren, maar door een kapotte ICE tussen Luik en Leuven op de HSL gingen wij via lijn 36 sukkelen ... Terugreis werd mij te laat, dus binnenkort nieuwe poging.
Jup. Thalys was achter de ICE gestrand, en is teruggereden en ook via lijn 36 gaan rijden. HSL heeft zo'n 3,5 uur gestremd geweest. Is met de 2 wegsleepdiesels uit Leuven naar Duitsland teruggesleept
Gebeurt wel erg vaak dat ze stranden. Ook erg vaak stranden ze al in Aachen, omdat er weer eens een ICE gestuurd is die niet naar België mag. Gebeurt bijna dagelijks wel 1x of vaker. Soms gaat het goed, maar soms rijdt er ook een dag géén enkele ICE Aachen-Brussel vv
Er zijn redelijk wat problemen met de ETCS-installatie van de BR 406. Machinisten moeten deze handmatig bedienen (tussen ETCS en TBL2) en dat gaat lang niet altijd goed. Er wordt wel aan gewerkt, maar zoals met alles rond het spoor geldt: expect delays.
Het is niet ongebruikelijk dat er één stel de hele dag de België-diensten doet en dat reizigers moeten overstappen in Düren (waarom juist daar is mij ook een raadsel, maar voilà)
In Düren ja? Zullen ze wel doen voor de crossplatforme overstap? In Aken komt meestal de ICE die België niet in mag op spoor 6, maar de ICE's naar België moeten op spoor 9 (of is 8 ook mogelijk?) vertrekken. De Luik-boemel komt wel op 8.
Düren is inderdaad onlogisch, maar misschien komt dat beter uit met personeel of aansluitende treinen?
Op Somda citeerde gebruiker broek53 uit 'de Koppeling', het personeelsblad van NS:
quote:
Redactie Koppeling | 6 December 2013 |
NS tekent contract met Bombardier. Voor het plan van NS en NMBS voor een optimale treinverbinding tussen Nederland en België zijn extra locomotieven en omgebouwde ICR-rijtuigen nodig. Omdat er naar verwachting de komende jaren bijna geen Traxx-locomotieven van het juiste type op de markt beschikbaar komen, heeft NS besloten 19 locs aan te schaffen bij Bombardier. Dit type is al toegelaten op het conventionele net en op de HLS-Zuid. Bombardier kan de locomotieven eind volgend jaar leveren.
Op dit moment is voorzien om deze locomotieven net als de geleasede Traxx-locomotieven bij NedTrain in de Watergraafsmeer te laten onderhouden. NedTrain is in gesprek met Bombardier Services om voor het onderhoud en herstel afspraken te maken. Inzet van de locomotieven is voorzien op de lijnen Amsterdam – Rotterdam (dienstregeling 2015) en Den Haag - Eindhoven (dienstregeling 2016).
Het is duidelijk dat de hosanna-wat-zijn-we-toch-goed-newspeak die NS hanteert in externe communicatie ook wordt gebruikt voor de interne communicatie. "Optimale treinverbinding tussen Nederland en België", serieus?
Ook wel grappig dat er verder nergens melding wordt gemaakt van België. Eindhoven mag dan wel in het zuiden liggen, de laatste keer dat ik op de kaart keek lag die stad toch echt nog in Nederland.
Mee eens. Het is volstrekt onnodig, maar ik vermoed dat NS wel moest om het argument 'integratie van de HSL in het HRN' nog een beetje geloofwaardig te laten zijn.
DRGL 2014 is al een stevige verslechtering voor mijn moeder. Zij moet op zaterdag en zondag veelal naar Nijmegen. Via Utrecht of Breda maakt niks uit in reistijd (scheelt luttele minuten). Nu kan ze in Dordrecht overstappen op de IC Venlo, en in Breda of Tilburg een overstap naar Nijmegen.
Het nieuwe reisadvies voor haar wordt nu op zaterdag (zelfde aankomst Nijmegen): 7:04 Sprinter naar Roosendaal 11 minuten overstap 7:50 IC naar Nijmegen Zelfde tijd in Nijmegen
Op Zondag: 7:34 Sprinter naar Breda 33 Minuten overstap (of je moet geluk hebben, en in 3 minuten van spoor 6 naar 3 komen, reisplanner geeft 'm niet aan). 8:40 IC naar Nijmegen 30 Minuten later als normaal (9:44 ipv 9:14) in Nijmegen
Via Rotterdam-Utrecht wordt je helemaal niet blij, want dat zijn er nu in beide richtingen 5 minuten, en worden er 20 minuten (omdat de sprinters in een ander pad gaan rijden). Dat kost straks bijna een halfuur tot een uur extra Voorheen had ze via Breda de IC Venlo vaak vanaf Dordrecht, maar dat wordt (uit mijn hoofd) 25 minuten overstap in Dordrecht en 20 minuten in Breda.
En de reismogelijkheden worden hier straks inderdaad nog minder richting het Zuiden. Lekker 1x/uur met de Sprinter.
Je bedoelt DRGL 2015? De Sprinter tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal blijven in het dal een uursdienst. Den Haag - Dordrecht blijft wel een halfuursdienst.
Wordt een aparte constructie in het weekend met de serie 5100 Den Haag - Dordrecht - Roosendaal 1x/uur en de serie 15100 Den Haag - Dordrecht - Breda 1x/uur. T/m Lage Zwaluwe is een strakke halfuursdienst, maar tussen Lage Zwaluwe - Breda / Roosendaal een uursdienst.
Op maandag 9 december 2013 22:00 schreef greavy het volgende: Je bedoelt DRGL 2015? De Sprinter tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal blijven in het dal een uursdienst. Den Haag - Dordrecht blijft wel een halfuursdienst.
Wordt een aparte constructie in het weekend met de serie 5100 Den Haag - Dordrecht - Roosendaal 1x/uur en de serie 15100 Den Haag - Dordrecht - Breda 1x/uur. T/m Lage Zwaluwe is een strakke halfuursdienst, maar tussen Lage Zwaluwe - Breda / Roosendaal een uursdienst.
Per drgl 2015, volgend jaar dus gaan alle sprinters de gehele dag, ook op zondag 2x/uur rijden. Ook Dordrecht - Breda/Roosendaal dus .
Ik ben benieuwd. Gaan ze dan wéér deze Sprinters hier in de daluren omgooien ...??? Of gaan ze dan een kwartiersdienst rijden. Of ook weer de vage pendels inzetten Dordrecht - Breda ofzo... Ben benieuwd.
Op maandag 9 december 2013 22:03 schreef greavy het volgende: Ik ben benieuwd. Gaan ze dan wéér deze Sprinters hier in de daluren omgooien ...??? Of gaan ze dan een kwartiersdienst rijden. Of ook weer de vage pendels inzetten Dordrecht - Breda ofzo... Ben benieuwd.
In het weekend zal je die vage constructies nog wel houden denk ik, wel 15' dienst 24/7 Dordrecht - Vage Zwaluwe
Op maandag 9 december 2013 22:03 schreef greavy het volgende: Ik ben benieuwd. Gaan ze dan wéér deze Sprinters hier in de daluren omgooien ...??? Of gaan ze dan een kwartiersdienst rijden. Of ook weer de vage pendels inzetten Dordrecht - Breda ofzo... Ben benieuwd.
in de daluren de sprinter Utrecht - Breda doortrekken naar Lage Zwaluwe zeker
Mee eens. Het is volstrekt onnodig, maar ik vermoed dat NS wel moest om het argument 'integratie van de HSL in het HRN' nog een beetje geloofwaardig te laten zijn.
Als ze nog lang genoeg Mansveld hebben maakt dat niet uit, die doet niet aan geloofwaardigheid.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Per dienstregeling waarbij de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL gaat rijden. Zou mij logisch lijken die IC door te laten rijden zodat Dordrecht ook een IC naar het zuiden heeft (zij het met overstap).
Per dienstregeling waarbij de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL gaat rijden. Zou mij logisch lijken die IC door te laten rijden zodat Dordrecht ook een IC naar het zuiden heeft (zij het met overstap).