Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon gaan kamperen op het station, en als beide treinen naast elkaar staan, afklikken. Meestal vertrekt dan al vrij snel de eerst binnengekomen trein. Dan ga ik met de eerstvolgende trein weer verder (als het tegenzit duurt dat een uur)
Ik heb ooit eens voor ruim 400 euro een 20/1,8 lens gekocht. 4 dagen gebruikt, daarna op de grond laten stuiteren. Was ik hem 5 maanden (!!) kwijt voor reparatie wat nogeens 300 euro kostte.
Heb er geen foto van gemaakt Zit ter hoogte van het draaibare gedeelte om te zoomen. Daar kom je pas bij als je het omhulsel van het zoomdeel hebt weggehaald, en dan die drie schroefjes kan aandraaien.
Op zondag 8 december 2013 21:54 schreef Darkwing_Duck het volgende: James, gaan die nieuwe treinen voor de volledige lijn R gebruikt worden? Of is voor een van de 2 takken?
(Waar op de 1 nog met p'tit Gris word gereden en de ander materieel van de RER D leent )
Op zondag 8 december 2013 22:25 schreef b2py het volgende: Heel divers in ieder geval wat de vervoermiddelen zijn. Weinig auto, zal wel aan het topic liggen
De 'sport' is om altijd en overal te kunnen gaan zonder gebruik te maken van een auto.
Ik ga meestal met de fiets naar het station, soms ook lopend en wanneer ik met koffer naar m'n kamer ga brengen m'n ouders me met de auto naar het station. De terugweg is daarentegen wel altijd lopend, in weer en wind.
NS tekent contract met Bombardier. Voor het plan van NS en NMBS voor een optimale treinverbinding tussen Nederland en België zijn extra locomotieven en omgebouwde ICR-rijtuigen nodig. Omdat er naar verwachting de komende jaren bijna geen Traxx-locomotieven van het juiste type op de markt beschikbaar komen, heeft NS besloten 19 locs aan te schaffen bij Bombardier. Dit type is al toegelaten op het conventionele net en op de HLS-Zuid. Bombardier kan de locomotieven eind volgend jaar leveren.
Op dit moment is voorzien om deze locomotieven net als de geleasede Traxx-locomotieven bij NedTrain in de Watergraafsmeer te laten onderhouden. NedTrain is in gesprek met Bombardier Services om voor het onderhoud en herstel afspraken te maken. Inzet van de locomotieven is voorzien op de lijnen Amsterdam – Rotterdam (dienstregeling 2015) en Den Haag - Eindhoven (dienstregeling 2016).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Maar als ik echt zelf een auto zou willen dan moet ik wel een beetje meer sparen nog. Want dan wil ik natuurlijk ook wel een echt toffe auto en niet een 3ehands VW polo of zo
Laatst hadden we het over fietsen naar station toch?
Klein onderzoek, hoe gaan jullie van/naar het station? Ik ga met de fiets. Tenzij hoosbui -> bus.
Per auto. Niet echt nodig aangezien het vijf minuten rijden is maar in de vroege ochtend heb ik gewoon geen zin om het anders te doen. Dat én ik heb geen fiets dus er is geen alternatief
Ik ga het liefst met de auto overigens. Helaas heb ik er niet zelf een.
Ik vind autorijden an sich best leuk, maar niet voor woon-werkverkeer of om regelmatig dezelfde routes mee af te leggen. Dan vind ik het al snel verspilling van tijd worden, waarbij ik dat idee in de trein een stuk minder heb.
Voor een lange rit (bijvoorbeeld om op vakantie te gaan) of om op afgelegen plaatsen te komen (zoals een industrieterrein vlak naast een snelweg) is een auto dan wel weer ideaal.
Ik vind autorijden an sich best leuk, maar niet voor woon-werkverkeer of om regelmatig dezelfde routes mee af te leggen. Dan vind ik het al snel verspilling van tijd worden, waarbij ik dat idee in de trein een stuk minder heb.
Morgen weer 2 keer 2 uur Deventer - Arnhem - Varsseveld en terug. Voor het laatst gelukkig. Ben er ook ECHT wel klaar mee dan
Morgen weer 2 keer 2 uur Deventer - Arnhem - Varsseveld en terug. Voor het laatst gelukkig. Ben er ook ECHT wel klaar mee dan
Ik heb 2,5 maand iedere dag Breda - Amsterdam gedaan, en dan nog voordat er treinen over de HSL reden. Dat was ook zowat twee uur enkele reis, daar werd ik best wel gek van op den duur.
Ik heb 2,5 maand iedere dag Breda - Amsterdam gedaan, en dan nog voordat er treinen over de HSL reden. Dat was ook zowat twee uur enkele reis, daar werd ik best wel gek van op den duur.
ik heb 8 maanden lang Utrecht de Uithof - Aalsmeer gedaan, 4 uur per dag met de bus, ALS je de overstap in Uithoorn haalde anders een half uur extra. Of twee als het op de terugweg ook mis ging. Tegenwoordig rijdt dat elke 10 minuten WTF
Daarna nog 3 weken naar Boxmeer op en neer, standaard 5 uur per dag
ik heb 8 maanden lang Utrecht de Uithof - Aalsmeer gedaan, 4 uur per dag met de bus, ALS je de overstap in Uithoorn haalde anders een half uur extra. Of twee als het op de terugweg ook mis ging. Tegenwoordig rijdt dat elke 10 minuten WTF
Daarna nog 3 weken naar Boxmeer op en neer, standaard 5 uur per dag
En mensen maar afgeven op 'die duurbetaalde consultants'
Op zondag 8 december 2013 23:58 schreef CrashO het volgende: Lang reizen zuigt (wanneer het niet steeds een "nieuwe" route is) Een jaar Julianadorp - Amstel gedaan [Virm ], toen maar verhuist naar Enschede
Nee dat hoor ik nooit Mensen zijn eigenlijk altijd overal hartstikke blij met mij, en met mijn collega's
Over het algemeen heb ik gelukkig dezelfde ervaring, maar ik heb wel een keer bij een klant gezeten waar de externen op een gegeven moment in een hoekje werden weggestopt en waar ze de afdankertjes kregen van de rest van de afdeling. Mijn motivatie om daar nog lang te blijven verdween toen wel snel.
Over het algemeen heb ik gelukkig dezelfde ervaring, maar ik heb wel een keer bij een klant gezeten waar de externen op een gegeven moment in een hoekje werden weggestopt en waar ze de afdankertjes kregen van de rest van de afdeling. Mijn motivatie om daar nog lang te blijven verdween toen wel snel.
Dat heb je altijd weleens. Dan bel je je AM "Joh het is hier kut. Take me away"
Eigenlijk wat ik de afgelopen tijd ook gedaan heb.
Dat heb je altijd weleens. Dan bel je je AM "Joh het is hier kut. Take me away"
Ja, dat heb ik toen ook gedaan. Helaas werd mijn contract toen alsnog met 1 maand verlengd ("we kunnen je echt nog niet missen") waardoor ik een andere mooie klus heb misgelopen
AM is er niet alleen om de klant te plezieren he. Ook om jou op een uitdagende klus te zetten.
Ik heb nu 3 maanden lopen dozen schuiven en ik ben er nu ECHT wel goed klaar mee. En ik ga dus de rest van het jaar ook op de bank gezet worden rather than dat ik daar nog dooier dan dood moet gaan
Op maandag 9 december 2013 01:09 schreef Dr_Flash het volgende: AM is er niet alleen om de klant te plezieren he. Ook om jou op een uitdagende klus te zetten.
Nee klopt, maar de collega waarmee ik toen daar zat ging op vakantie (tijdens de go-live) en als ik dan ook zou vertrekken zou er niemand meer onsite zijn om waar nodig support te verlenen enzo. Daarom heb ik toegestemd met de uitdrukkelijke mededeling "maar niet langer dan die ene maand".
quote:
Ik heb nu 3 maanden lopen dozen schuiven en ik ben er nu ECHT wel goed klaar mee. En ik ga dus de rest van het jaar ook op de bank gezet worden rather than dat ik daar nog dooier dan dood moet gaan
ik heb 8 maanden lang Utrecht de Uithof - Aalsmeer gedaan, 4 uur per dag met de bus, ALS je de overstap in Uithoorn haalde anders een half uur extra. Of twee als het op de terugweg ook mis ging. Tegenwoordig rijdt dat elke 10 minuten WTF
Daarna nog 3 weken naar Boxmeer op en neer, standaard 5 uur per dag
5 uur? Dan heb je het wel slecht voorelkaar qua verbinding. Ik doe nu reeds anderhalf jaar Velperpoort - Sloterdijk. Dat komt neer op een ruime drie uur per dag. Eerst vier dagen per week en nu nog maar drie. Na de kerst blijven er nog 1 a 2 dagen over en tegen februari is het als het goed is zo'n beetje afgelopen blij toe ook, want dat heen en weer passagieren komt me al minstens een jaar de neus uit
Ik heb wel periodes gehad waarin ik het gependel tussen Zwolle en Deventer zat was maar dat trekt meestal ook wel weer voorbij. Maar ik snap het wel. Hard werken en dan vervolgens nog zo'n wereldreis terug naar huis. Niet cool.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Tuurlijk. Vanochtend weer eens een storing aan de informatiesystemen. Nu hangen de gele vertrekstaten er nog. Een compleet verduisterd stel ICm op spoor 3b moest kennelijk doorgaan voor Ic naar Roosendaal. Nul omroep daarover, ook niet handmatig.
Sinds de zomervakantie 2 uur heen, 2 uur terug (Es-Zl). Het went wel, vooral met een laptop vol goede series kom ik een heel eind en een nog grotere groep die ik moet kijken.
Op maandag 9 december 2013 07:55 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik heb wel periodes gehad waarin ik het gependel tussen Zwolle en Deventer zat was maar dat trekt meestal ook wel weer voorbij. Maar ik snap het wel. Hard werken en dan vervolgens nog zo'n wereldreis terug naar huis. Niet cool.
Dat zijn nauwelijks tijden mam, nog geen 30 minuten. Vijf keer per week een uur enkele reis heen en nog terug is andere koek. Wel overstaploos gelukkig. En vier keer per uur in de spits.
Op zondag 8 december 2013 22:25 schreef DJKoster het volgende: Greavy, zag die foto van het incheckpaaltje in het vorige topic. Station Marienberg? Samen met een andere man en klein jochie met camera?
Op zondag 8 december 2013 22:25 schreef b2py het volgende: Heel divers in ieder geval wat de vervoermiddelen zijn. Weinig auto, zal wel aan het topic liggen
Ik heb een auto, maar ik neem liever de trein. Heb de auto voornamelijk voor woon-werkverkeer. Mijn werk begint soms op de meest onmogelijke tijden en eindigt op de meest onmogelijke tijden ('s nachts enzo), maar om op het werk te komen moet ik ķf een stuk fietsen ķf halfuur lopen. De bus daarentegen probeer ik weer te mijden. Bus komt ook niet bij het werk in de buurt.
Met de auto is huis-werk 25 minuten (ik reis nooit in de spits), met het OV van huis (een vage uitgestorven met beroerde Dienstregeling bus) naar station Gorinchem is het al een uur, en dan nog ongeveer een halfuur lopen
[ Bericht 12% gewijzigd door greavy op 09-12-2013 08:52:48 ]
Dat zijn nauwelijks tijden mam, nog geen 30 minuten. Vijf keer per week een uur enkele reis heen en nog terug is andere koek. Wel overstaploos gelukkig. En vier keer per uur in de spits.
Ja dat is alleen wat je in de trein zit eah. Het is veel langer dan dat. En als zoals nu mijn fiets in Deventer weer eens gejat is dan ben je enkele reis ruim een uur onderweg.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik kreeg ooit de vraag van onze planner of ik zin had "in een leuke klus voor een grote CRM-dienstverlener". Pas na enig navragen wilde de beste man me vertellen dat het ging om een klant in Deventer. Meer dan 2 uur voor een enkele reis (zowel auto als OV) en dan nog niet eens ter plaatse zijn? Nee dank je.
Op maandag 9 december 2013 09:30 schreef James1988 het volgende: Ik kreeg ooit de vraag van onze planner of ik zin had "in een leuke klus voor een grote CRM-dienstverlener". Pas na enig navragen wilde de beste man me vertellen dat het ging om een klant in Deventer. Meer dan 2 uur voor een enkele reis (zowel auto als OV) en dan nog niet eens ter plaatse zijn? Nee dank je.
"En een hotel?" Are you serious?
Mooi Ik heb regelmatig cursus in Amsterdam gehad van een week, in dat Aristo-gebouw naast Sloterdijk. Dat lijkt ook allemaal nog wel te doen met 'slechts' 1h38m treintijd maar voor je het weet ben je van deur tot deur twee uur onderweg. Dus inderdaad hotel of liever nog bij vrienden logeren omdat je dan ¤90,- onkostenvergoeding per dag in je zak kan steken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Een hotel voor klussen binnen Nederland is iets waar ik principieel niet aan begin. Ik vind m'n werk leuk, maar er zitten grenzen aan hoe ver ik wil gaan. Voor een klus in het buitenland is het natuurlijk anders
Dat vind ik een rare redenatie Als ik in Maastricht of Vlissingen moet zijn voor een meerdaagse klus dan pak ik wel een hotel, waarbij dat voor Osnabrück niet nodig is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Wat ik bedoel te zeggen: het moet leuk blijven. Voor een klus in Antwerpen zou ik geen hotel nemen, dat is voor mij als Bredanaar goed te forensen. Klussen in Groningen weiger ik (zoek maar iemand die dichterbij woont).
Ik heb collega's die in China zijn geweest, dat is niet alleen een klus maar ook een ervaring.
Mooi Ik heb regelmatig cursus in Amsterdam gehad van een week, in dat Aristo-gebouw naast Sloterdijk. Dat lijkt ook allemaal nog wel te doen met 'slechts' 1h38m treintijd maar voor je het weet ben je van deur tot deur twee uur onderweg. Dus inderdaad hotel of liever nog bij vrienden logeren omdat je dan ¤90,- onkostenvergoeding per dag in je zak kan steken.
ja mooi. Blijf je bij mij slapen en betaal jij de Chinees. Iedere dag
Op maandag 9 december 2013 10:01 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat vind ik een rare redenatie Als ik in Maastricht of Vlissingen moet zijn voor een meerdaagse klus dan pak ik wel een hotel, waarbij dat voor Osnabrück niet nodig is.
Voor mijn opleiding trdl zat ik ook in hotels. Ik ga echt niet elke dag Groningen - Utrecht pendelen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ik zit tot mijn stomme verbazing in een dubbeldekker in de IC van Eupen richting Oostende. Er zitten naast de NMBS logo's ook 200-stickers dus ik veronderstel dat dit apparaat zometeen daadwerkelijk de HSL op gaat rijden.