De twee hoogste groepen zullen toch ongeveer de helft van de huishoudens omvatten neem ik aan. En koopwoningen maken ook iets meer dan de helft van de woningvoorraad uit. Daar zit toch echt de kneep.quote:Op zondag 8 december 2013 14:50 schreef de_ier het volgende:
Want de meeste mensen in Nederland zitten in de 75e percentiel? Haha.
En ook bij hun stijgt de koopkracht veel minder dan in voorgaande jaren.
Er is een uitdrukking in het Engels: "When you are in a hole, stop digging."
Nee. De 75e percentiel en hoger is niet ongeveer de helft van de huishoudens.quote:De twee hoogste groepen zullen toch ongeveer de helft van de huishoudens omvatten neem ik aan.
weet je wel wat een lineare hypotheek is?quote:Op zondag 8 december 2013 13:48 schreef de_ier het volgende:
[..]
, maar die 104% moet wel nu een lineaar hypotheek van 30 jaar zijn.
In de tijd dat er volop werd gebouwd, daalden de prijzen ook niet; integendeel, er werd gebouwd omdat die nieuwbouw (kwaliteit: prut) tegen de hoge "markt"prijzen kon worden verkocht. Er werd ect niet gebouwd om de prijzen te stabiliseren of te laten dalen. Nu zal de ingestorte woningbouw ook niet leiden tot prijsstijgingen.quote:Op zondag 8 december 2013 13:16 schreef 99.999 het volgende:
De belangrijkste factoren die de prijzen op termijn wat omhoog drukken of stabiliseren zijn de ingestorte woningbouw en de doorgaande verdunning van de huishoudens.
Dat dus. De huizenbubble is opgepompt door de hypotheekverstrekkers en versterkt door factoren als HRA, Aflossingsvrij en nog wat. Vanaf het moment dat de kredietcrisis uitbrak, gingen de opgeblazen huizenprijzen mee onderuit. Duidelijk causaal verband.quote:Op zondag 8 december 2013 13:30 schreef de_ier het volgende:
Er is een marktwerking die de huizenprijzen bepaalt, maar het is niet de vraag en aanbod op woonruimte, maar de vraag en aanbod op krediet.
Ik volg het nieuws niet zo goed, maar volgens mij zaten de loonsverhogingen redelijk vaak onder inflatieniveau = netto dalende koopkracht als alle andere factoren gelijk blijven.quote:Op zondag 8 december 2013 14:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zou het werkelijk? ik heb er wat moeite mee om dat te geloven. Er zijn weinig grote vaste loonsverhogingen maar toch zijn de CAO's allemaal wel wat doorgestegen de afgelopen jaren. Dan moet het echt van de groep werklozen komen dat een gemiddelde daalt.
Eerlijk gezegd weet ik niet zoveel over de technische details van de verschillende hypotheekvormen, want ik focus meer op macro dingen. Maar het grootste verschil met de pre-crisis is dat men nu verplicht is om af te lossen wilt gebruik van HRA gemaakt worden.quote:Op zondag 8 december 2013 16:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weet je wel wat een lineare hypotheek is?
of weet je het verschil tussen annuitaire en lineaire hypotheek niet
quote:Op maandag 9 december 2013 00:47 schreef de_ier het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd weet ik niet zoveel over de technische details van de verschillende hypotheekvormen, maar die 85% mag wel bestaan uit aflossingsvrije meuk.
quote:40% verzwijgt studieschuld bij hypotheekaanvraag
Economie • Geplaatst door Jigzoz op 08-12-2013 @ 20:54
Bijna veertig procent van de afgestudeerden geeft een opgelopen studieschuld niet op bij een hypotheekaanvraag.
Dat meldt BKR zondag op basis van eigen onderzoek.
Volgens het schuldenadministratiebureau is het van essentieel belang dat hypotheekverstrekkers op de hoogte zijn van een studieschuld.
Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan niet te weten dat zij hun studieschuld moeten melden bij het afsluiten van een hypotheek. Ruim veertien procent meldt hun schuld niet omdat ze nog niet aan het aflossen zijn en zeven procent zegt de schuld zelfs bewust te verzwijgen.
BKR wil dat de studieschuld wordt geregistreerd zodat hypotheekverstrekkers een verantwoorde berekening van de hoogte van een hypotheek kunnen maken.
Hiermee voorkomen we onnodige overkreditering en problematische schulden", aldus BKR-directeur Peter van den Bosch in een verklaring.
Hij wil dat minister van Onderwijs Jet Bussemaker (PvdA) dat meeneemt in haar plannen voor het leenstelsel.
Ik heb mijn 1e huis 8 jaar geleden op minder inkomen gekocht. Nooit problemen mee gehad.quote:Op zondag 8 december 2013 13:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar iemand met een inkomen van 20.000 euro per jaar zat al nooit in de categorie die ook maar ooit serieus nadacht over kopen.
Ik denk dat de bank dit ziet als een manier om meer uit te lenen dan toegestaan... Een soort tophypotheek, en zolang ze allemaal mondje dicht doen over de studieschuld gaat het goed.quote:
quote:Op maandag 9 december 2013 09:27 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb mijn 1e huis 8 jaar geleden op minder inkomen gekocht. Nooit problemen mee gehad.
Woon je in het noorden?quote:Op maandag 9 december 2013 09:27 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb mijn 1e huis 8 jaar geleden op minder inkomen gekocht. Nooit problemen mee gehad.
Ik woon in de randstad, mijn huis stond in Schiedam en was een benedenwoning inderdaad. Niet groot met 2 kamers maar wel bv weer een tuin erbij maar als je alleen bent is het prima en als je een laag inkomen hebt kan je ook gewoon niet veel eisen stellen, is dat zo vreemd?quote:Op maandag 9 december 2013 10:22 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
[..]
Woon je in het noorden?
in de randstad vind je namelijk vrijwel niets voor 60.000 euro, alleen boven en benedenwoningen in rotterdam zuid
Helaas is beide niet gebeurd en ik heb nooit het maandbedrag te hoog gevonden dus ik vond de hypotheek toen best goed qua hoogte.quote:Op maandag 9 december 2013 10:44 schreef arjan1112 het volgende:
De bank ging er toen vanuit dat jij een vriendin zou krijgen die ook 10k binnenbracht of dat jij een jaar of 10 later 30 tot 40 k zou verdienen of een combinatie daarvan
Mag nu niet meer ofzoiets.
maar als het allemaal doorgaat dan zal die schuld zeer veel hoger worden, met de niew planne van een leenstelselquote:Op maandag 9 december 2013 10:21 schreef arjan1112 het volgende:
Een studieschuld is toch ook irrelevant, als je niet in staat bent om te betalen word het restant na 15 jaar kwijtgescholden
Tsja, in tegenstelling tot anderen hier geef ik wel toe als ik een keer een detail niet begrijp. Dat vind je dus gek.quote:
Een daling van de huizenprijzen natuurlijk.quote:Op maandag 9 december 2013 13:09 schreef Pap89 het volgende:
Hoe zal het volgend jaar gaan?
Beetje modaal loon mag al snel 10.000 minder hypotheek nemen, door de nieuwe regels.
Wel als je kijkt wat je 3 jaar geleden met je huidige salaris kon lenenquote:Op maandag 9 december 2013 10:52 schreef eriksd het volgende:
Ik kon twee maanden geleden een hypotheek krijgen van ongeveer 230k als starter. Dus zo dichtgeknepen vond ik het niet.
7 jaar geleden was dat nog met gemakt 500k. Met jouw salaris.quote:Op maandag 9 december 2013 10:52 schreef eriksd het volgende:
Ik kon twee maanden geleden een hypotheek krijgen van ongeveer 230k als starter. Dus zo dichtgeknepen vond ik het niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |