Wat een kolder.quote:Als huizenverkopers hun prijzen niet willen laten zakken, en huizenkopers niet ineens spontaan veel meer (en stabieler) gaan verdienen, waardoor de maximale financiering toeneemt, dan zal er gewoon geen transactie plaatsvinden. Dan wordt er niks meer verkocht. Dat is de fase waarin we nu nog steeds zitten.
Sommigen zeker, maar met al jaren gemiddeld lagere nettolonen en minder leencapaciteit (opgelegd door banken) zijn er ook minder mogelijkheden om te kopen.quote:Op zondag 8 december 2013 12:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat een kolder.
Men durft (wil) niet te kopen maar kan het wel degelijk
In Bagdad is vanmorgen een autobom ontploft. In Somalia zijn van de week weer een aantal agressievelingen met kapmessen te straat op gegaan hebben deze gebruikt. In Amerika kan je van 1 dollar miljarden makenquote:Op zondag 8 december 2013 12:14 schreef LittleLady het volgende:
Ik heb net een woning gekocht als alleenstaande vrouw, dus het is bullshit om te zeggen dat mensen niet kunnen kopen.
Tsja, je neemt hier met opzet twee (fictieve?) extremen en vergelijkt ze. Het gaat om dit:quote:Op zondag 8 december 2013 06:26 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze in die landen 90% minder sociale huurwoningen waar je dus voor 200 euro ( ff de huursubsidie eraf gehaald ) kan wonen.
In een Banlieu in Frankrijk mag je een flat huren voor 900 euro, dat is een sociale woning in frankrijk
Kunnen en willen zijn twee verschillende dingen.quote:Op zondag 8 december 2013 12:14 schreef LittleLady het volgende:
Ik heb net een woning gekocht als alleenstaande vrouw, dus het is bullshit om te zeggen dat mensen niet kunnen kopen.
Het is net hoe hoog je de lat legt, ja ik kan ook wel gaan kijken naar een huis met garage en luxe badkamer, maar kan ook kijken wat heb ik nodig en wat heb ik nog nodig als mijn dochter het huis uit is.quote:Op zondag 8 december 2013 12:17 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
In Bagdad is vanmorgen een autobom ontploft. In Somalia zijn van de week weer een aantal agressievelingen met kapmessen te straat op gegaan hebben deze gebruikt. In Amerika kan je van 1 dollar miljarden maken
Dus het is onzin om te denken dat jou dit in Nederland niet kan gebeuren en alvast gefeliciteerd met je eerste miljoen
Dit zijn cijfers van voor de crisis, ter onderbouwing van je claims dat de prijzen hier nu nog veel te hoog zijn werkt dat niet zo praktischquote:Op zondag 8 december 2013 12:20 schreef de_ier het volgende:
[..]
Tsja, je neemt hier met opzet twee (fictieve?) extremen en vergelijkt ze. Het gaat om dit:
[ afbeelding ]
De salarissen zijn gedaald en de hypotheekaftrek op tophypotheken afgeschaft, dus dat plaatje zal ongeveer hetzelfde uitzien, relatief met de andere landen.quote:Op zondag 8 december 2013 12:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit zijn cijfers van voor de crisis, ter onderbouwing van je claims dat de prijzen hier nu nog veel te hoog zijn werkt dat niet zo praktisch
maar wij hebben hier hypotheeksubsidiequote:Op zondag 8 december 2013 12:20 schreef de_ier het volgende:
[..]
Tsja, je neemt hier met opzet twee (fictieve?) extremen en vergelijkt ze. Het gaat om dit:
[ afbeelding ]
En het is negatief omdat wij het meest betalen van alle Europeanen? Is it?quote:Op zondag 8 december 2013 12:34 schreef de_ier het volgende:
[..]
De salarissen zijn gedaald en de hypotheekaftrek op tophypotheken afgeschaft, dus dat plaatje zal ongeveer hetzelfde uitzien, relatief met de andere landen.
En als je een afbetaalde woning hebt, moet je toch betalen...quote:Op zondag 8 december 2013 12:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar wij hebben hier hypotheeksubsidie
Inderdaad, en waar komt dat geld vandaan? Uit het lucht vallen? Dat komt van de Nederlandse belastingbetaler...quote:Op zondag 8 december 2013 12:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar wij hebben hier hypotheeksubsidie
??quote:Op zondag 8 december 2013 12:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En als je een afbetaalde woning hebt, moet je toch betalen...
ja van huurders en AOW ers en werkendenquote:Op zondag 8 december 2013 12:38 schreef de_ier het volgende:
[..]
Inderdaad, en waar komt dat geld vandaan? Uit het lucht vallen? Dat komt van de Nederlandse belastingbetaler...
quote:Op zondag 8 december 2013 12:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja van huurders en AOW ers en werkenden
quote:
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar.quote:Op zondag 8 december 2013 12:34 schreef de_ier het volgende:
[..]
De salarissen zijn gedaald en de hypotheekaftrek op tophypotheken afgeschaft, dus dat plaatje zal ongeveer hetzelfde uitzien, relatief met de andere landen.
huurders zijn ook belastingbetalersquote:
juist. kijk naar duitsland, daar hebben ze een functionerende vrije huurmarkt en je kan zo aan een woning komen voor een normale prijs. zonder eerst 10 jaar in te schrijven of zo iets.quote:Op zondag 8 december 2013 12:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
huurders zijn ook belastingbetalers
min huis kun je ook zo krijgen hoor, staan er zat leegquote:Op zondag 8 december 2013 12:45 schreef de_ier het volgende:
[..]
juist. kijk naar duitsland, daar hebben ze een functionerende vrije huurmarkt en je kan zo aan een woning komen voor een normale prijs. zonder eerst 10 jaar in te schrijven of zo iets.
Ik wilde hier op reageren maar ik zag dat er op een pagina verder al een andere user had gereageerd en ongeveer hetzelfde heeft geplaatst als ik wilde doen.quote:Op zondag 8 december 2013 11:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat soort grafieken zijn heel leuk maar natuurlijk vooral een gevolg van wensdenken. Mensen die zich een beetje serieus met deze materie bezighouden zouden zich nooit aan op die manier willen voorspellen wagen...
Ze hebben ook niet meer gedaan dan proberen willekeurig een lijntje te extrapoleren, dat als waarheid aannemen moet je erg mee oppassen.
[..]
Uiteindelijk is het ook marktwerking, het aantal huishoudens neemt toe en het alternatief voor kopen wordt steeds duurder en onaantrekkelijker en de voorraad woningen neemt amper nog toe terwijl het aantal huishoudens nog wel stijgt. Uiteindelijk werkt dat door in de prijs.
Er kan wel krapte ontstaan maar als de financieringsmogelijkheden alleen maar dalen dan zullen de prijzen van de huizen gewoon verder zakken.quote:Op zondag 8 december 2013 11:39 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Klinkt leuk. Maar de normale wetten van prijsvorming als gevolg van fluctuaties in vraag en aanbod gaan helemaal niet op voor de woningmarkt. De prijzen worden immers vrijwel altijd begrensd door de maximale financiering die de hypotheeknemer (de bank) wil geven. En omdat mensen, zeker starters, vaak aansturen op maximale financiering, wordt de prijs grotendeels daardoor bepaald.
Als huizenverkopers hun prijzen niet willen laten zakken, en huizenkopers niet ineens spontaan veel meer (en stabieler) gaan verdienen, waardoor de maximale financiering toeneemt, dan zal er gewoon geen transactie plaatsvinden. Dan wordt er niks meer verkocht. Dat is de fase waarin we nu nog steeds zitten.
Waar al die starters zonder koophuis dan komen te wonen? Geen idee, ze zullen vanzelf hun creativiteit aanwenden voor andere vormen van woonruimte. Ondanks al die zogenaamde "krapte" op de woningmarkt is het onder de brug in elk geval nog steeds verdacht stil.
Op de korte termijn is het niet zo erg dat er niks verkocht wordt. Maar op de langere termijn is het schadelijk voor de hele economie. De verkopers zullen nog de ergste directe gevolgen hiervan ondervinden: velen van hen zullen financieel langzaam leeglopen op een woning waar ze weinig lol meer aan beleven. Zij zullen achteraf tot de conclusie komen dat het beter was geweest om in vroeg stadium het verlies te nemen en de schuldsanering in te gaan. Maarja, dat is achteraf.
Inderdaad, banken willen eigenlijk geen hypotheken meer verstrekken, want het kunstmatig opdrijven van woningprijzen lukt nietquote:Op zondag 8 december 2013 12:52 schreef Sunri5e het volgende:
Er kan wel krapte ontstaan maar als de financieringsmogelijkheden alleen maar dalen dan zullen de prijzen van de huizen gewoon verder zakken.
Ik vraag me dan ook af waar al die propaganda vandaan komt dat we aan het uitbodemen zijn terwijl de banken minder uitlenen en er nog steeds meer mensen werkeloos raken.quote:Op zondag 8 december 2013 12:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Inderdaad, banken willen eigenlijk geen hypotheken meer verstrekken, want het kunstmatig opdrijven van woningprijzen lukt niet
Ik snap prima waar je op doelt maar je haalt een onderbouwing aan die je stelling niet ondersteunt.quote:Op zondag 8 december 2013 12:43 schreef de_ier het volgende:
Jij wilt het gewoon niet snappen he, sinds 2007 is de mogelijkheid om een hypotheek te financieren sneller afgenomen dan dat de huizenprijzen dalen, dus de woonlasten voor nieuwe kopers zijn netto gestegen. Vandaar dat de hoeveelheid verkochte huizen met de helft is gedaald.
Beetje te macro voor je misschien...
Hier blijkt dat voor een flink deel van huizenmarkt-zeepbel te komen. Beetje naief om dat zomaar allemaal te gelovenquote:Op zondag 8 december 2013 12:57 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik vraag me dan ook af waar al die propaganda vandaan komt
Er zijn een aantal factoren die daar op wijzen. Er zijn ook wat factoren die een andere kant op lijken te gaan. Wanneer er dan extremen voorspeld worden dan lijkt het mij wel aardig wanneer die fatsoenlijk onderbouwd worden.quote:dat we aan het uitbodemen zijn terwijl de banken minder uitlenen en er nog steeds meer mensen werkeloos raken.
Welke factoren zijn dat dan? Leg eens uit hoe de huizenprijs kan stabiliseren of stijgen als mensen minder kunnen financieren doordat de bank ze minder hypotheek geeft en er meer werklozen bij komen.quote:Op zondag 8 december 2013 12:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hier blijkt dat voor een flink deel van huizenmarkt-zeepbel te komen. Beetje naief om dat zomaar allemaal te geloven.
[..]
Er zijn een aantal factoren die daar op wijzen. Er zijn ook wat factoren die een andere kant op lijken te gaan. Wanneer er dan extremen voorspeld worden dan lijkt het mij wel aardig wanneer die fatsoenlijk onderbouwd worden.
quote:Op zondag 8 december 2013 12:59 schreef de_ier het volgende:
Heb je die posting automatisch gegenereerd?
Ja die staat standaard in postantwoorden bij 999999999quote:Ik snap prima waar je op doelt maar je haalt een onderbouwing aan die je stelling niet ondersteunt.
quote:Heb je daar een bron van
De belangrijkste factoren die de prijzen op termijn wat omhoog drukken of stabiliseren zijn de ingestorte woningbouw en de doorgaande verdunning van de huishoudens. Dat is gewoon simpele marktwerking, de vraag naar woonruimte stijgt, de huurmarkt is geen alternatief (want daar stijgen de prijzen flink) en het aanbod stijgt niet mee.quote:Op zondag 8 december 2013 13:02 schreef de_ier het volgende:
Welke factoren? Je mag zelf onderbouwen...
Wat zijn de alternatieven voor het kopen van een huis als je zelfstandig wilt gaan wonen?quote:Op zondag 8 december 2013 13:04 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Welke factoren zijn dat dan? Leg eens uit hoe de huizenprijs kan stabiliseren of stijgen als mensen minder kunnen financieren doordat de bank ze minder hypotheek geeft en er meer werklozen bij komen.
Wanneer iemand vrij extreme stellingen poneert is vragen om onderbouwing toch niet zo vreemd? Je bent zelf een voorbeeld van iemand die heel veel roept maar nooit iets weet te onderbouwen, dan gaat het wellicht opvallen wanneer je zo nu en dan om onderbouwing wordt gevraagd..quote:Op zondag 8 december 2013 13:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
Ja die staat standaard in postantwoorden bij 999999999
net als
[..]
Op termijn wel ja. Maar dan moeten eerst de banken weer meer geld gaan uitlenen en zal het aantal werklozen af moeten nemen. Tot die tijd blijven we zakken. In 2014 kunnen we nog minder lenen dan in 2013 dus ook in 2014 zullen we weer verder dalen.quote:Op zondag 8 december 2013 13:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De belangrijkste factoren die de prijzen op termijn wat omhoog drukken of stabiliseren zijn de ingestorte woningbouw en de doorgaande verdunning van de huishoudens. Dat is gewoon simpele marktwerking, de vraag naar woonruimte stijgt, de huurmarkt is geen alternatief (want daar stijgen de prijzen flink) en het aanbod stijgt niet mee.
De factoren die negatief zijn gaan vooral over de dalende leencapaciteit, echter vooralsnog lijkt die daling redelijk tot stilstand gekomen. Hoe je daaruit kan concluderen dat de prijzen nog minstens 20% gaan dalen is mij een raadsel...
Geen idee. Maar als je minder geld kunt lenen kunnen de huizenprijzen ook niet stabiliseren of zelfs stijgen. Dat snap je toch wel?quote:Op zondag 8 december 2013 13:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat zijn de alternatieven voor het kopen van een huis als je zelfstandig wilt gaan wonen?
• Huren. Er staat nog zat betaalbaars te huur hoor, ook in de Randstad. Oké, meestal niet in de beste buurten...quote:Op zondag 8 december 2013 13:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat zijn de alternatieven voor het kopen van een huis als je zelfstandig wilt gaan wonen?
Die werkloosheid die je steeds als voornaamste argument aanhaalt is natuurlijk heel vervelend maar het gaat er om of de groepen die willen kopen daardoor getroffen worden. Als de werkloosheid voornamelijk toeneemt in de groepen die traditioneel toch al minder vaak kochten maakt dat niet zoveel uit.quote:Op zondag 8 december 2013 13:19 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Op termijn wel ja. Maar dan moeten eerst de banken weer meer geld gaan uitlenen en zal het aantal werklozen af moeten nemen. Tot die tijd blijven we zakken. In 2014 kunnen we nog minder lenen dan in 2013 dus ook in 2014 zullen we weer verder dalen.
Wat wel en wat niet een "extreme stelling" is, is ook maar geheel subjectief. Zo vind ik zo ongeveer al jouw stellingen nogal "extreem", maar heb ik er nog nooit enige onderbouwing voor zien langskomen.quote:Op zondag 8 december 2013 13:18 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wanneer iemand vrij extreme stellingen poneert is vragen om onderbouwing toch niet zo vreemd? Je bent zelf een voorbeeld van iemand die heel veel roept maar nooit iets weet te onderbouwen, dan gaat het wellicht opvallen wanneer je zo nu en dan om onderbouwing wordt gevraagd..
1.) Bij de ouders wonen.quote:Op zondag 8 december 2013 13:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is vrij simpele marktwerking. En er is nog zat geld in Nederland, zelfs nieuwbouwprojecten komen weer van de grond, zelfs met overintekening voor bouwprojecten.quote:Op zondag 8 december 2013 13:21 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Geen idee. Maar als je minder geld kunt lenen kunnen de huizenprijzen ook niet stabiliseren of zelfs stijgen. Dat snap je toch wel?
Het aantal sociale huurwoningen neemt eerder af dan toe, en dat is de betaalbare component. Dat schiet dus niet op.quote:Op zondag 8 december 2013 13:21 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
• Huren. Er staat nog zat betaalbaars te huur hoor, ook in de Randstad. Oké, meestal niet in de beste buurten...
Leuk maar marginaal.quote:• Antikraken. De antikraakbusiness schijnt nog steeds als een trein te lopen. De mooiste (en lelijkste) woningen op de beste (en slechtste) lokaties, voor een prikkie!
Nog marginaler.quote:• Kraken. Fuk het systeem.
Volgens mij lees je enkel wat je wilt lezenquote:Op zondag 8 december 2013 13:24 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Wat wel en wat niet een "extreme stelling" is, is ook maar geheel subjectief. Zo vind ik zo ongeveer al jouw stellingen nogal "extreem", maar heb ik er nog nooit enige onderbouwing voor zien langskomen.
Oké, ik ben dan ook niet het type dat daar continu om gaat zitten zaniken, dat scheelt.
Ook al niet erg realistisch allemaal als alternatief.quote:Op zondag 8 december 2013 13:24 schreef de_ier het volgende:
[..]
1.) Bij de ouders wonen.
2.) Scheefhuren.
3.) Emigreren.
Ik deed een tijdje 1.), kende niet de juiste mensen voor 2.), dus uiteindelijk heb ik vijf jaar geleden 3.) ondernomen.
Ach, er worden zo hier en daar nog wat stuivertjes verwisseld onder de 'happy few', diegenen die al lang geleden gekocht hebben. Ooit zullen die happy few ook van hun (oude of nieuwe) hut af moeten, en dan volgt de afwaardering alsnog.quote:Op zondag 8 december 2013 13:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is vrij simpele marktwerking. En er is nog zat geld in Nederland, zelfs nieuwbouwprojecten komen weer van de grond, zelfs met overintekening voor bouwprojecten.
banken moeten minder uitlenen van Brussel, nu leent men met een leverage van 2,7% uit, dat moet naar 3% en dan naar 4%quote:Op zondag 8 december 2013 13:21 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Geen idee. Maar als je minder geld kunt lenen kunnen de huizenprijzen ook niet stabiliseren of zelfs stijgen. Dat snap je toch wel?
Er is een marktwerking die de huizenprijzen bepaalt, maar het is niet de vraag en aanbod op woonruimte, maar de vraag en aanbod op krediet.quote:Op zondag 8 december 2013 13:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De belangrijkste factoren die de prijzen op termijn wat omhoog drukken of stabiliseren zijn de ingestorte woningbouw en de doorgaande verdunning van de huishoudens. Dat is gewoon simpele marktwerking, de vraag naar woonruimte stijgt, de huurmarkt is geen alternatief (want daar stijgen de prijzen flink) en het aanbod stijgt niet mee.
Doe eens niet zo eigenwijs.quote:Op zondag 8 december 2013 13:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is vrij simpele marktwerking. En er is nog zat geld in Nederland, zelfs nieuwbouwprojecten komen weer van de grond, zelfs met overintekening voor bouwprojecten.
Kan wezen. Ik had eerder dit jaar, komende uit een antikraakwoning, binnen een maand zoeken een betaalbare sociale huurwoning in de Randstad. Oké, er kwam wat geluk bij kijken en het is bepaald niet op een toplokatie, maar toch. Volgens mij valt het dus allemaal wel mee, mits je maar concessies wilt doen.quote:Op zondag 8 december 2013 13:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het aantal sociale huurwoningen neemt eerder af dan toe, en dat is de betaalbare component. Dat schiet dus niet op.
Wat is er "marginaal" aan?quote:Leuk maar marginaal.
Zelfde vraag.quote:Nog marginaler.
Schiet behoorlijk op. Ik heb net nog even gekeken, maar onder de bruggen is het nog steeds verdacht stil.quote:Dit schiet dus nog niet zo op.
Nieuwbouw richt zich vooral op starterswoningen en beetje eerste doorstroom op dit moment. Degenen die lang geleden gekocht hebben en nog wat groters willen blijven nu rustig zitten.quote:Op zondag 8 december 2013 13:27 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Ach, er worden zo hier en daar nog wat stuivertjes verwisseld onder de 'happy few', diegenen die al lang geleden gekocht hebben. Ooit zullen die happy few ook van hun (oude of nieuwe) hut af moeten, en dan volgt de afwaardering alsnog.
Het is meer realistisch dan een schuld aangaan die ik niet kan betalen.quote:Op zondag 8 december 2013 13:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook al niet erg realistisch allemaal als alternatief.
Zo eigenwijs ben ik nietquote:Op zondag 8 december 2013 13:30 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Doe eens niet zo eigenwijs.
Er is minder geld te besteden en dat zal nog minimaal t/m 2018 afnemen. Dan kunnen de huizenprijzen echt niet gaan stijgen.
Marktwerking is op het vastgoed niet altijd van toepassing.
in andere landen moet je een downpayment van 10% tot 30 % doen, dus slechts 80% gemiddeldquote:Op zondag 8 december 2013 13:21 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dit leenbedrag zal t/m 2018 elk jaar met een procent afnemen naar maximaal 100% van de aankoopwaarde.
Hoe kom je daarbij. De meeste nieuwbouw is 2 tot 3x te duur voor de gemiddelde starter.quote:Op zondag 8 december 2013 13:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nieuwbouw richt zich vooral op starterswoningen en beetje eerste doorstroom op dit moment. Degenen die lang geleden gekocht hebben en nog wat groters willen blijven nu rustig zitten.
nieuwbouw heeft ook minder aankoopkostenquote:Op zondag 8 december 2013 13:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nieuwbouw richt zich vooral op starterswoningen en beetje eerste doorstroom op dit moment. Degenen die lang geleden gekocht hebben en nog wat groters willen blijven nu rustig zitten.
Zolang bijna iedere corporatie flinke wachtlijsten heeft en je er als je een beetje verdient al niet meer voor in aanmerking komt heb je daar toch echt niets aan.quote:Op zondag 8 december 2013 13:30 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Kan wezen. Ik had eerder dit jaar, komende uit een antikraakwoning, binnen een maand zoeken een betaalbare sociale huurwoning in de Randstad. Oké, er kwam wat geluk bij kijken en het is bepaald niet op een toplokatie, maar toch. Volgens mij valt het dus allemaal wel mee, mits je maar concessies wilt doen.
De omvang en de mogelijkheden die het voor bijvoorbeeld gezinnen biedt.quote:Wat is er "marginaal" aan?
Het is verboden, nieuwe kraakpanden ontstaan nauwelijks nog. Dat kan dus niet zoveel opvangenquote:Zelfde vraag.
Ik heb het over de druk die ontstaat op de woningmarkt, die is er wel degelijk.quote:Schiet behoorlijk op. Ik heb net nog even gekeken, maar onder de bruggen is het nog steeds verdacht stil.
Dat moet je ook zeker niet doen. Maar het is niet alsof deze situatie voor iedereen opgaat.quote:Op zondag 8 december 2013 13:32 schreef de_ier het volgende:
[..]
Het is meer realistisch dan een schuld aangaan die ik niet kan betalen.
10% kk is van vrij lang geleden.quote:Op zondag 8 december 2013 13:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in andere landen moet je een downpayment van 10% tot 30 % doen, dus slechts 80% gemiddeld
Maar de oorzaak is dat de overheid en de financiële specialisten de kosten zo opgedreven hebben, dat er al 10% bijkomt aan kosten
Hele concrete ervaring met recente bouwprojecten.quote:Op zondag 8 december 2013 13:32 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij. De meeste nieuwbouw is 2 tot 3x te duur voor de gemiddelde starter.
Ik waardeer iedereen en het maakt mij niet uit wat er gebeurd met de huizenprijs. Maar voor mij is 1+1 gewoon 2. Als voor iedereen geldt dat de financierbaarheid t/m 2018 omlaag gaat dan kan de prijs van het object dat er gefinancierd moet worden niet stijgen.quote:Op zondag 8 december 2013 13:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zo eigenwijs ben ik niet. Maar goed, wanneer je niet blind meegaat met het huizenmarkt-zeepbel-clubje zal je hier wel niet erg gewaardeerd worden gok ik
Veel potentiële kopers zijn dan ook flink aan het sparen geslagen. Ofwel om ergens iets te kunnen gaan kopen of om de restschuld af te dekken bij een volgende aankoop.quote:Op zondag 8 december 2013 13:37 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik waardeer iedereen en het maakt mij niet uit wat er gebeurd met de huizenprijs. Maar voor mij is 1+1 gewoon 2. Als voor iedereen geld dat de financierbaarheid t/m 2018 omlaag gaat dan kan de prijs van het object dat er gefinancierd moet worden niet stijgen.
Iemand met een inkomen van 20.000 euro kan in 2013 66.751 euro lenen. In 2014 is dat nog maar 57.437 euro. Dat zou betekenen dat zo iemand dan 9.000 euro moet sparen alleen al om in 2014 hetzelfde te kunnen kopen als in 2013. En iemand met een inkomen van 20.000 euro in het jaar kan nooit 9000 euro sparen. Resultaat -> ondanks het sparen kan deze starter in 2014 minder besteden dan in 2013.quote:Op zondag 8 december 2013 13:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Veel potentiële kopers zijn dan ook flink aan het sparen geslagen. Ofwel om ergens iets te kunnen gaan kopen of om de restschuld af te dekken bij een volgende aankoop.
Down payment zegt niet alles.quote:Op zondag 8 december 2013 13:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in andere landen moet je een downpayment van 10% tot 30 % doen, dus slechts 80% gemiddeld
Maar de oorzaak is dat de overheid en de financiële specialisten de kosten zo opgedreven hebben, dat er al 10% bijkomt aan kosten
Maar iemand met een inkomen van 20.000 euro per jaar zat al nooit in de categorie die ook maar ooit serieus nadacht over kopen.quote:Op zondag 8 december 2013 13:46 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Iemand met een inkomen van 20.000 euro kan in 2013 66.751 euro lenen. In 2014 is dat nog maar 57.437 euro. Dat zou betekenen dat zo iemand dan 9.000 euro moet sparen alleen al om in 2014 hetzelfde te kunnen kopen als in 2013. En iemand met een inkomen van 20.000 euro in het jaar kan nooit 9000 euro sparen. Resultaat -> ondanks het sparen kan deze starter in 2014 minder besteden dan in 2013.
Voor een inkomen van 50.000 euro geldt het volgende:quote:Op zondag 8 december 2013 13:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar iemand met een inkomen van 20.000 euro per jaar zat al nooit in de categorie die ook maar ooit serieus nadacht over kopen.
Echter het idee van het maximum te willen lenen was al een tijdje op z'n retour. Juist vanwege alle onzekerheid is daar dus al langer op geanticipeerd.quote:Op zondag 8 december 2013 13:51 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Voor een inkomen van 50.000 euro geldt het volgende:
2013: ¤ 244.371
2014: ¤ 222.553
Dus om hetzelfde in 2014 te kunnen kopen als in 2013 moet je in 1 jaar tijd 22.000 euro sparen. Dat lukt dus nooit.
Sparen maakt mensen nog bewuster van de huizenmarkt.quote:Op zondag 8 december 2013 13:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Veel potentiële kopers zijn dan ook flink aan het sparen geslagen. Ofwel om ergens iets te kunnen gaan kopen of om de restschuld af te dekken bij een volgende aankoop.
Klopt! Dus wat gebeurd er met de huizenprijs?quote:Op zondag 8 december 2013 13:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Echter het idee van het maximum te willen lenen was al een tijdje op z'n retour. Juist vanwege alle onzekerheid is daar dus al langer op geanticipeerd.
Heb je ervaring met beide varianten? Een hypotheek nemen is namelijk ook best een grote stap leert de ervaring.quote:Op zondag 8 december 2013 13:55 schreef de_ier het volgende:
[..]
Sparen maakt mensen nog bewuster van de huizenmarkt.
Ik heb een flink bedrag opgespaard de afgelopen 8 jaar. Dus als ik een huis gedeeltelijk daarmee ga kopen, dan voelt het echt alsof ik mijn eigen geld uitgeef (terwijl je bij een volledige hypotheek zo'n gevoel minder heb, terwijl je uiteindelijk je eigen toekomstige inkomst aan het uitgeven bent).
Ahaquote:Resultaat is dat ik een heleboel tekstboeken over economie heb gelezen en college's op universiteiten over economie heb gegatecrasht. Waar ik tot de conclusie ben gekomen dat het niveau op de universiteiten wat macro betreft nogal wat aan het wensen over laat.
Die is de afgelopen jaren gedaald. Dat wil dus zeker niet per definitie zeggen dat deze net zo door blijft dalen.quote:Op zondag 8 december 2013 13:55 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Klopt! Dus wat gebeurd er met de huizenprijs?
Er wordt nu al geen huis verkocht en volgend jaar kan een starter met een inkomen van 50.000 euro 10% minder lenen dan dit jaar.quote:Op zondag 8 december 2013 13:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die is de afgelopen jaren gedaald. Dat wil dus zeker niet per definitie zeggen dat deze net zo door blijft dalen.
Die starter met een inkomen van 50.000 euro heeft al een aantal jaren gewerkt en dus flink wat kunnen sparenquote:Op zondag 8 december 2013 13:59 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Er wordt nu al geen huis verkocht en volgend jaar kan een starter met een inkomen van 50.000 euro 10% minder lenen dan dit jaar.
Nee, ik denk dat er volgend jaar veel meer huizen en voor een hogere prijs als dit jaar verkocht gaan worden
Kijk, dat zijn feiten.quote:Op zondag 8 december 2013 13:51 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Voor een inkomen van 50.000 euro geldt het volgende:
2013: ¤ 244.371
2014: ¤ 222.553
Dus om hetzelfde in 2014 te kunnen kopen als in 2013 moet je in 1 jaar tijd 22.000 euro sparen. Dat lukt dus nooit.
Doe nou niet zo eigenwijs en durf eens toe te geven dat je fout zit.quote:Op zondag 8 december 2013 14:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die starter met een inkomen van 50.000 euro heeft al een aantal jaren gewerkt en dus flink wat kunnen sparen. Het zegt allemaal zo weinig.
Ik zou niet weten op welk punt ik fout zou moeten zittenquote:Op zondag 8 december 2013 14:02 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Doe nou niet zo eigenwijs en durf eens toe te geven dat je fout zit.
Dat iemand die 50.000 euro verdient 22.000 per jaar spaart. Dat impliceer je dus.quote:Op zondag 8 december 2013 14:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zou niet weten op welk punt ik fout zou moeten zitten.
Alsof iedereen moet verkopen. Veel mensen hebben in plaats van verhuizen hun bestaande woning verbouwd of uitgebreid. Die hoeven dus niet meer te verkopen. De moetjes zijn vooral de erfenissen en mensen met serieuze financiele problemen.quote:Op zondag 8 december 2013 14:01 schreef de_ier het volgende:
[..]
Kijk, dat zijn feiten.
De vraag is echter of de markt dat al dan niet heeft ingeprijsd.
Ik zou beargumenteren dat de huizenprijs index op dit moment helemaal niets voorstelt. De hoeveelheid transacties is veelzeggend: die zijn over de klif gegaan sinds 2007. Mensen wachten massaal af. De capitulatiefase moet nog komen.
Dat bedoel ik. Je bent eigenwijs.quote:Op zondag 8 december 2013 14:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zou niet weten op welk punt ik fout zou moeten zitten. Maar goed, de statistieken zullen het over een jaartje laten zien. De laatste tijd lijkt dat best aardig maar het kan zo weer een andere kant op gaan
Als ik dat zou willen beweren dan zou ik dat wel geschreven hebben, denk je niet?quote:Op zondag 8 december 2013 14:04 schreef de_ier het volgende:
[..]
Dat iemand die 50.000 euro verdient 22.000 per jaar spaart. Dat impliceer je dus.
Wie wat waar welke bouwprojecten?quote:Op zondag 8 december 2013 13:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hele concrete ervaring met recente bouwprojecten.
Omdat ik niet per definitie met wat zwartdenkers mee ga? Ik denk liever gewoon zelf kritisch naquote:
En er wordt ook al langer dan een jaar flink gespaard.quote:Op zondag 8 december 2013 14:07 schreef de_ier het volgende:
De huizenprijzen dalen al meer dan een jaar.
Weet ik, ik spaar al 8 jaar. En met de aangescherpte hypotheekeisen kan ik nu dezelfde crap kopen als net voor de crisis. Crap die ik never nooit ga kopen.quote:Op zondag 8 december 2013 14:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En er wordt ook al langer dan een jaar flink gespaard.
Moet ook wel want in 2013 kon iemand met een inkomen van 50.000 euro 18.000 euro minder lenen dan in 2012. In 2 jaar tijd zou je dan 40.000 euro moeten sparen om in 2014 hetzelfde te kunnen kopen als in 2012quote:Op zondag 8 december 2013 14:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En er wordt ook al langer dan een jaar flink gespaard.
Aha, veel mensen zijn toch wel iets meer gaan verdienen sinds net voor de crisis. Mijn maximale hypotheek is vergeleken met 2007 bijna verdubbeld en dat is dan nog buiten spaargeld gerekend. En zo gaat het toch wel bij veel mensen aan het begin van hun carrière.quote:Op zondag 8 december 2013 14:09 schreef de_ier het volgende:
[..]
Weet ik, ik spaar al 8 jaar. En met de aangescherpte hypotheekeisen kan ik nu dezelfde crap kopen als net voor de crisis. Crap die ik never nooit ga kopen.
Ik denk dat als je gemiddeld kijkt we allemaal een stuk minder zijn gaan verdienen.quote:Op zondag 8 december 2013 14:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, veel mensen zijn toch wel iets meer gaan verdienen sinds net voor de crisis. Mijn maximale hypotheek is vergeleken met 2007 bijna verdubbeld en dat is dan nog buiten spaargeld gerekend. En zo gaat het toch wel bij veel mensen aan het begin van hun carrière.
Zou het werkelijk? ik heb er wat moeite mee om dat te geloven. Er zijn weinig grote vaste loonsverhogingen maar toch zijn de CAO's allemaal wel wat doorgestegen de afgelopen jaren. Dan moet het echt van de groep werklozen komen dat een gemiddelde daalt.quote:Op zondag 8 december 2013 14:16 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik denk dat als je gemiddeld kijkt we allemaal een stuk minder zijn gaan verdienen.
Wel vreemd dat je dan toch niet iets fatsoenlijkers zou kunnen kopen.quote:Op zondag 8 december 2013 14:27 schreef de_ier het volgende:
Ik ben veel meer gaan verdienen maar dat heeft meer aan de emigratie te danken.
Tsja, maar niet iedereen in NL is aan het begin van hun carrière.quote:Op zondag 8 december 2013 14:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, veel mensen zijn toch wel iets meer gaan verdienen sinds net voor de crisis. Mijn maximale hypotheek is vergeleken met 2007 bijna verdubbeld en dat is dan nog buiten spaargeld gerekend. En zo gaat het toch wel bij veel mensen aan het begin van hun carrière.
Hoe bedoel je dit precies? Minder inkomen? Minder welvaart? Ik denk dat we rijker dan ooit zijn. En iedereen om me heen zit in exact datzelfde bootje.quote:Op zondag 8 december 2013 14:16 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik denk dat als je gemiddeld kijkt we allemaal een stuk minder zijn gaan verdienen.
Als je gewoon in een baan zit is er niet zo heel veel aan de hand en ben je ook echt niet minder gaan verdienen. Misschien iets minder extra maar de invloed daarvan is beperkt.quote:Op zondag 8 december 2013 14:35 schreef de_ier het volgende:
[..]
Tsja, maar niet iedereen in NL is aan het begin van hun carrière.
De gemiddelde salaris in het land is omlaag gegaan, daar gaat het nou om. Sommige verdienen meer, anderen minder, maar gemiddeld is het omlaag gegaan. Dat wil je niet snappen of zo.
Ook jij, als beginner, verdient waarschijnlijk minder dan je vijf jaar geleden had verdiend op hetzelfde punt in je carrière.
Klopt, die zijn een klein beetje verhoogd. Voor mij persoonlijk en dat geldt voor veruit de meeste mensen.quote:Op zondag 8 december 2013 14:42 schreef de_ier het volgende:
Maar de schalen zijn anders dan vroeger... och man, jij snapt het echt niet.
Gemiddeld gaat de koopkracht in Nederland achteruit!quote:Op zondag 8 december 2013 14:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, die zijn een klein beetje verhoogd. Voor mij persoonlijk en dat geldt voor veruit de meeste mensen.
Dan zie je dat het voor de groepen waar de huizenmarkt het van moet hebben dat effect nog wel wat meevalt.quote:Op zondag 8 december 2013 14:45 schreef de_ier het volgende:
Hiero, koopkracht ontwikkeling in Nederland, van de CBS.
Zo moeilijk is het ook weer niet om de feiten op te zoeken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |