Nee, functioneel aanwezig. Afrijden in een MB Actros met opgeklapte koppelingspedaal betekent code 78.quote:Op dinsdag 10 december 2013 15:14 schreef boegschroef het volgende:
- edit -
Aanwezig is het sleutelwoord hier. Dus bij een halfautomaat waarbij je hem niet nodig hebt maar waar die wel aanwezig is krijg je je volwaardig rijbewijs. Dit zou dus anders moeten zijn.
Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw.quote:Op zondag 8 december 2013 20:13 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nee dankje, ik zou nooit in een automatische bak rijden.
Ja, da's handig.quote:Op woensdag 11 december 2013 08:36 schreef Fer het volgende:
Ach, voor het rijbewijs leer je wel meer dingen die sommige mensen daarna nooit meer gebruiken, zoals achteruit rijden en spiegelen.
Zou je toch voor de laatste lessen en examen toch met de koppeling omlaag kunnen rijden.
Voor vrachtwagen wel ja.quote:Op woensdag 11 december 2013 16:39 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ja, da's handig.
Vlak voor je examen nog even leren schakelen.
Zekers, hoge en lage groep, hoge en lage gearring heb je zo onder de duim.quote:
Eerlijk is eerlijk, na 2 lesjes heb je het wel aardig door hoor. Hoog/laag is ff kniebel, splitten is peanuts. Hoog/Laag fout maak je 1 keer als je automatisme er iets te snel in komt... Dan maar hopen dat jij en je instructeur de riem om hebben.. Van 3 terug naar 1quote:Op woensdag 11 december 2013 18:14 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zekers, hoge en lage groep, hoge en lage gearring heb je zo onder de duim.
Zijn maar 16 versnellingen, wat kan er mis gaan?
Koppeling intrappen kun je tenminste wel precies doen wat jij wilt. Ik kan makkelijk doseren met gas en spelen met de koppeling in bepaalde situaties. Daarnaast werkt "flappy pedal" totaal niet fijn op de normale weg. In een race omgeving kan ik het begrijpen.quote:Op woensdag 11 december 2013 11:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw.
Ontopic:
Als je bent afgereden in een lesauto en je wilt die code weg hebben, dan moet je gewoon opnieuw examen doen om te bewijzen dat je daadwerkelijk kunt handbak schakelen. Het probleem zit hem namelijk ook niet in het schakelgedeelte, maar in het koppel-gas geef gedeelte om van de plek te komen.
Klopt heet in Amerika een column shifter. Reden daarvoor is ruimte op de middenconsolequote:Op maandag 9 december 2013 07:14 schreef ecktebaas123 het volgende:
Trouwens is het iemand ook opgevallen dat alle nieuwe mercedessen (2013) allemaal de automaat-dinges bij het stuur hebben net zoals bij amerikaanse autos? Mijn bijbaan bestaat vooral uit het rijden van allerlei autos en het viel mij erg op, de wat oudere merc's die hebben het nog bij de plaats waar de normale schakelbak hoort te Zijn
Dat heb ik dus na al een flink aantal jaren. Ik zou niets anders meer willen. Werkt echt perfect.quote:Op woensdag 11 december 2013 21:48 schreef Kriegel het volgende:
Flappy pedal gekoppeld aan een DSG-achtige bak met alerte reacties op je input, volgens mij werkt dat juist uitstekend.
Dat laatste klopt idd. Een Scania met oud type Opticruise heeft een koppelingspedaal. Die gebruik je alleen bij het wegrijden. Daarna werkt het ding als een volautomaat, behalve als je moet stoppen, dan moet je weer de koppeling intrappen.quote:Op woensdag 11 december 2013 11:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw.
Ontopic:
Als je bent afgereden in een lesauto en je wilt die code weg hebben, dan moet je gewoon opnieuw examen doen om te bewijzen dat je daadwerkelijk kunt handbak schakelen. Het probleem zit hem namelijk ook niet in het schakelgedeelte, maar in het koppel-gas geef gedeelte om van de plek te komen.
quote:Op woensdag 11 december 2013 19:33 schreef vannelle het volgende:
Ach jeemig toch........handbak is kut?
Een automaat die opschakelt op een rotonde terwijl de trailer wringt is zeker wél handig?
Geef mij de handbak maar, kun je tenminste zelf beslissen wanneer er geschakeld wordt, ik vind een automaat juist kut.
Zeker met achteruit rijden, valt bijna niet te doseren.
En als je het schakelen goed onder de knie hebt dan heb je de problemen die jij beschrijft niet eens, dat overkomt alleen prutsers.
Ook die kun je in standje M zetten. knopje op de rechterhendel indrukken. Dan gaat 'ie niet meer zelf nadenken als het niet nodig is. Maar het blijft kut, want normaal koppelen kan zo'n DAF-bak niet. Of je moet 'm op schildpadje zetten. (Al doet die nieuwe XF het een stuk beter)quote:Op zondag 15 december 2013 01:04 schreef vannelle het volgende:
Ik héb het over een DAF zonder koppeling.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |