Wel als je in de binnenbouw blijft.quote:Op zondag 8 december 2013 23:25 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Dus jij bent veel aan het schakelen als je voor een langere periode op een lege weg inde avond rijdt?
Nee dan rij ik gewoon snellerquote:Op zondag 8 december 2013 23:25 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Dus jij bent veel aan het schakelen als je voor een langere periode op een lege weg inde avond rijdt?
Of een weg met een aantal scherpere bochten.quote:Op zondag 8 december 2013 23:31 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Wel als je in de binnenbouw blijft.
Vooruit, daar heb ik geen ervaring mee. Waren dat niet 1500 blokjes?quote:Op zondag 8 december 2013 22:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De eerste generatie ja, met zo'n 1300'je. Niet vooruit te branden.
Jawel, bij het afrijden.quote:Op maandag 9 december 2013 23:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
gewoon afrijden in een handbak.. dan mag je dus ook gewoon in een automaat rijden![]()
niemand die jou verplicht om dan nog een handbak te rijden hoor
En ik vind dat dat ook juist niet hoeft. Leren schakelen kun je best leren bij iemand anders, daar heb je geen rijschool voor nodig. Scheelt ook in het lesgeld.quote:
De reden hierachter is dat de definitie van een automaat onduidelijk is. En dat ze niet elke keer de wet willen aanpassen als er weer een nieuw merk komt met een nieuwe techniek en een nieuwe naam voor een automaat.quote:Op dinsdag 10 december 2013 09:18 schreef Ridocar het volgende:
http://www.verkeerspro.nl(...)rijbewijs-c-en-d-af/
Die hebben het tenminste begrepen. Enige kanttekening is dat de leerling in kwestie in het bezit moet zijn van een 'vol' rijbewijs B.
Toegegeven, het komt voort uit een soort noodzaak (bijna alles dat nu verkocht wordt is een automaat), maar ik hoop dat het ook doorzet naar het B-rijbewijs.
Yeah, right. De reden is dat bijna alle nieuwe vrachtauto's een automaat is. Een beetje rijschool wil wel eens een nieuwe auto aanschaffen, maar omdat een handbak bij bedrijfsauto's >3500kg zeldzaam is beperk je je leerlingen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:29 schreef boegschroef het volgende:
[..]
De reden hierachter is dat de definitie van een automaat onduidelijk is. En dat ze niet elke keer de wet willen aanpassen als er weer een nieuw merk komt met een nieuwe techniek en een nieuwe naam voor een automaat.
Juist door die regel wordt een automaat rijbewijs gezien als een kneusjesrijbewijs. We rijden allemaal op dezelfde wegen. Ik zeg afschaffen. De auto waarin je hebt gelest is in 99 van de 100 gevallen niet de auto waarin je verder gaat rijden.quote:Dat is het probleem.... en afschaffen van het rijbewijs is in mijn ogen een slechte manier van dit probleem oplossen....
Het rijbewijs is er voor een reden gekomen en die reden is er nog steeds maar omdat mensen te lui zijn om een goede wetgeving te maken, schaffen ze het liever af en benadelen ze de mensen waarvoor de regel bedacht is....
Ik denk dat je het eens opnieuw moet lezen:quote:Op dinsdag 10 december 2013 13:45 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Yeah, right. De reden is dat bijna alle nieuwe vrachtauto's een automaat is. Een beetje rijschool wil wel eens een nieuwe auto aanschaffen, maar omdat een handbak bij bedrijfsauto's >3500kg zeldzaam is beperk je je leerlingen.
[..]
Juist door die regel wordt een automaat rijbewijs gezien als een kneusjesrijbewijs. We rijden allemaal op dezelfde wegen. Ik zeg afschaffen. De auto waarin je hebt gelest is in 99 van de 100 gevallen niet de auto waarin je verder gaat rijden.
Ik ben benieuwd naar de rel die straks ontstaat als dit echt doorgevoerd gaat worden...
Ik heb het reglement rijbewijzen nog eens nageslagen. Het criterium om een beperking automaat te krijgen hangt af van de aanwezigheid van een werkende koppelingspedaal. Als het ding tijdens het examen is opgeklapt, anderszins niet nodig of er helemaal niet opzit, dan krijg je (tot nu toe) code 78. Zo simpel is dat. Het maakt dus niet uit of je een oud type Opticruise, Telligent of ander exotisch halfautomaat rijdt. Koppeling nodig = handbak.quote:Op dinsdag 10 december 2013 14:39 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik denk dat je het eens opnieuw moet lezen:
"Er zijn halfautomatische versnellingsbakken waar een beginneling probleemloos mee wegrijdt en waarvoor men toch een schakelbevoegdheid krijgt in het C rijbewijs. Of hybride bakken die voorzien zijn van een koppelingspedaal, dat echter niet noodzakelijk hoeft te worden gebruikt bij het schakelen of wegrijden."
Kortom een half automaat wordt gezien als schakelbak ipv een automaat (wat het eigenlijk is) Daarom kan je makelijk een vol rijbewijs halen ipv een automaat rijbewijs.
Wat jij zegt is schaf de automaat rijbewijs af en laat mensen die niet kunnen schakelen een vol rijbewijs krijgen als ze niet kunnen schakelen?
Wat ik zeg: zorg dat die half automaten ook onder het automaat rijbewijs vallen
Nee, functioneel aanwezig. Afrijden in een MB Actros met opgeklapte koppelingspedaal betekent code 78.quote:Op dinsdag 10 december 2013 15:14 schreef boegschroef het volgende:
- edit -
Aanwezig is het sleutelwoord hier. Dus bij een halfautomaat waarbij je hem niet nodig hebt maar waar die wel aanwezig is krijg je je volwaardig rijbewijs. Dit zou dus anders moeten zijn.
Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw.quote:Op zondag 8 december 2013 20:13 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Nee dankje, ik zou nooit in een automatische bak rijden.
Ja, da's handig.quote:Op woensdag 11 december 2013 08:36 schreef Fer het volgende:
Ach, voor het rijbewijs leer je wel meer dingen die sommige mensen daarna nooit meer gebruiken, zoals achteruit rijden en spiegelen.
Zou je toch voor de laatste lessen en examen toch met de koppeling omlaag kunnen rijden.
Voor vrachtwagen wel ja.quote:Op woensdag 11 december 2013 16:39 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ja, da's handig.
Vlak voor je examen nog even leren schakelen.
Zekers, hoge en lage groep, hoge en lage gearring heb je zo onder de duim.quote:
Eerlijk is eerlijk, na 2 lesjes heb je het wel aardig door hoor. Hoog/laag is ff kniebel, splitten is peanuts. Hoog/Laag fout maak je 1 keer als je automatisme er iets te snel in komt... Dan maar hopen dat jij en je instructeur de riem om hebben.. Van 3 terug naar 1quote:Op woensdag 11 december 2013 18:14 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zekers, hoge en lage groep, hoge en lage gearring heb je zo onder de duim.
Zijn maar 16 versnellingen, wat kan er mis gaan?
Koppeling intrappen kun je tenminste wel precies doen wat jij wilt. Ik kan makkelijk doseren met gas en spelen met de koppeling in bepaalde situaties. Daarnaast werkt "flappy pedal" totaal niet fijn op de normale weg. In een race omgeving kan ik het begrijpen.quote:Op woensdag 11 december 2013 11:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw.
Ontopic:
Als je bent afgereden in een lesauto en je wilt die code weg hebben, dan moet je gewoon opnieuw examen doen om te bewijzen dat je daadwerkelijk kunt handbak schakelen. Het probleem zit hem namelijk ook niet in het schakelgedeelte, maar in het koppel-gas geef gedeelte om van de plek te komen.
Klopt heet in Amerika een column shifter. Reden daarvoor is ruimte op de middenconsolequote:Op maandag 9 december 2013 07:14 schreef ecktebaas123 het volgende:
Trouwens is het iemand ook opgevallen dat alle nieuwe mercedessen (2013) allemaal de automaat-dinges bij het stuur hebben net zoals bij amerikaanse autos? Mijn bijbaan bestaat vooral uit het rijden van allerlei autos en het viel mij erg op, de wat oudere merc's die hebben het nog bij de plaats waar de normale schakelbak hoort te Zijn
Dat heb ik dus na al een flink aantal jaren. Ik zou niets anders meer willen. Werkt echt perfect.quote:Op woensdag 11 december 2013 21:48 schreef Kriegel het volgende:
Flappy pedal gekoppeld aan een DSG-achtige bak met alerte reacties op je input, volgens mij werkt dat juist uitstekend.
Dat laatste klopt idd. Een Scania met oud type Opticruise heeft een koppelingspedaal. Die gebruik je alleen bij het wegrijden. Daarna werkt het ding als een volautomaat, behalve als je moet stoppen, dan moet je weer de koppeling intrappen.quote:Op woensdag 11 december 2013 11:18 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Lang leve schakelflippers dan maar. Koppeling intrappen om te schakelen in zo vorige eeuw.
Ontopic:
Als je bent afgereden in een lesauto en je wilt die code weg hebben, dan moet je gewoon opnieuw examen doen om te bewijzen dat je daadwerkelijk kunt handbak schakelen. Het probleem zit hem namelijk ook niet in het schakelgedeelte, maar in het koppel-gas geef gedeelte om van de plek te komen.
quote:Op woensdag 11 december 2013 19:33 schreef vannelle het volgende:
Ach jeemig toch........handbak is kut?
Een automaat die opschakelt op een rotonde terwijl de trailer wringt is zeker wél handig?
Geef mij de handbak maar, kun je tenminste zelf beslissen wanneer er geschakeld wordt, ik vind een automaat juist kut.
Zeker met achteruit rijden, valt bijna niet te doseren.
En als je het schakelen goed onder de knie hebt dan heb je de problemen die jij beschrijft niet eens, dat overkomt alleen prutsers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |