abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133995478
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 20:38 schreef Misty_eyes het volgende:

[..]

Hiermee doe je de 'Zwarte Christus' te weinig eer aan.

De wereld veranderde niet door Mandela, wij met ons gekut en geklooi staan ver weg van hem... zo'n groot humanist. Hij was één van de grootste kado's die de mensheid ooit kreeg. Zijn ziel is nu uitgepakt.

Moge hij ruste in vrede, een icoon met een Goddelijke ziel is gestorven en mijn hart huilt. ;(

Hierbij een laatste, zéér diepe buiging voor een ongeëvenaard groot mens: rust zacht lieve Madiba.
Camp?
I´m back.
pi_133995500
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 20:40 schreef Misty_eyes het volgende:
Pardon?
Madiba is zijn knikkernaam.
I´m back.
pi_133996298
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 20:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Camp?
Deze reeks komt maar moeizaam op gang dus ik dacht: ik gooi er nog een R.I.P. in.

Gezien de karige reacties tot nu toe lijkt het wel of het de gemiddelde Fokker -en daarmee de gemiddelde Nederlander- eigenlijk geen reet interesseert.
pi_133996611
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 20:55 schreef Misty_eyes het volgende:

[..]

Deze reeks komt maar moeizaam op gang dus ik dacht: ik gooi er nog een R.I.P. in.

Gezien de karige reacties tot nu toe lijkt het wel of het de gemiddelde Fokker -en daarmee de gemiddelde Nederlander- eigenlijk geen reet interesseert.
Het valt me wel op dat er relatief weinig aandacht voor is op tv.

Toevallig is er nu een mooie documentaire bezig over het leven van Nelson Mandela op Nederland 1, maar dat is het dan ook.

Zelfs in DWDD maar een minuut of 10 aandacht voor Nelson Mandela. Had daar toch wel verwacht dat ze de hele uitzending aan Mandela zouden besteden, aangezien ze ook meerdere uitzendingen hebben gewijd aan de dood van Steve Jobs. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator vrijdag 6 december 2013 @ 21:06:00 #155
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133996778
moet dat uberhaupt?

het heeft sowieso niets met de gemiddelde Nederlander te maken en komt nu niet bepaald als een donderslag bij heldere hemel lijkt me

de wereld draait idd gewoon door
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_133997708
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:02 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Toevallig is er nu een mooie documentaire bezig over het leven van Nelson Mandela op Nederland 1, maar dat is het dan ook.

Zelfs in DWDD maar een minuut of 10 aandacht voor Nelson Mandela. Had daar toch wel verwacht dat ze de hele uitzending aan Mandela zouden besteden, aangezien ze ook meerdere uitzendingen hebben gewijd aan de dood van Steve Jobs. :')
Gelukkig maar dat er niet allerlei programma,s over hem gaan.
  Redactie Frontpage vrijdag 6 december 2013 @ 21:27:47 #157
145738 superworm
is erbij
pi_133997977
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:06 schreef sp3c het volgende:
moet dat uberhaupt?

het heeft sowieso niets met de gemiddelde Nederlander te maken en komt nu niet bepaald als een donderslag bij heldere hemel lijkt me

de wereld draait idd gewoon door
Nou... pardon? Nederlanders -> Kolonisatie Zuid-Afrika -> Afrikaners -> Apartheid. De ontwerper van de Apartheid zelf, Hendrik Verwoerd, is nota bene geboren in Amsterdam. Als er één Europees land speciaal verbonden is met Mandela's strijd, is dat Nederland wel. Helaas stonden we dankzij onze roemruchte VOC(/WIC)-mentaliteit nogal aan de verkeerde kant.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  vrijdag 6 december 2013 @ 21:30:22 #158
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
  vrijdag 6 december 2013 @ 21:31:02 #159
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_133998128
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 16:48 schreef waht het volgende:

[..]

Hij hoopt dat het rustig blijft in Zuid-Afrika en wenst het volk alle goeds toe.
^O^
  Redactie Frontpage vrijdag 6 december 2013 @ 21:37:18 #160
145738 superworm
is erbij
pi_133998400
quote:
Prima verhaal in het RD - geschiedenis is niet zo zwart-wit als de heersende opinie van nu gebiedt. En dat de refo's wat achterliepen met het verwerpen van Apartheid is niet bepaald een wonder. Honderdduizenden Afrikaners zijn/waren gereformeerd, waaronder Hendrik Verwoerd zelve. Daarnaast is zoals gezegd Mandela nooit geliefd geweest (voor zijn vrijlating) bij de Conservatieven in het VK, en waren ook de Amerikanen niet overtuigd tot ze hem in 2008 van de terroristenlijst schrapten.

Wat ik me afvraag: zou het mogelijk zijn geweest om de militante tak van het ANC alsnog aanslagen en moorden te laten plegen, zónder er burgers bij te laten omkomen? Als in, alleen politieposten, militaire bases en -vliegvelden, noem maar op? Als je dát doet zou je dat onder een regime als dat van de Apartheid een vrijheidsstrijd kunnen noemen, zoals verzetsdaden tegen de Duitsers hier vaak hooggeplaatste officials troffen.

Zodrá je collateral damage gaat incalculeren - waar gehakt wordt vallen spaanders, jámmer van die onschuldige burgers - vind ik de term vrijheidsstrijder niet meer toepasselijk, dan wordt het terrorisme - de definitie is vrij letterlijk 'angst inboezemen om politieke doelen te bewerkstelligen.' Ook Nederlanders die destijds bij (bijvoorbeeld) een bomaanslag wísten dat ze ook willekeurige passanten zouden vermoorden, zou ik niet langer als verzetsstrijder classificeren. Vermoord je doelbewust burgers, of je nou voor de Verlichting zelve strijd of niet, dan ben je een terrorist.

Of zeg ik hier iets raars?

[ Bericht 4% gewijzigd door superworm op 06-12-2013 21:51:21 ]
op FOK!
op Facebook
op de website
  Moderator vrijdag 6 december 2013 @ 22:01:43 #161
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_133999582
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:27 schreef superworm het volgende:

[..]

Nou... pardon? Nederlanders -> Kolonisatie Zuid-Afrika -> Afrikaners -> Apartheid. De ontwerper van de Apartheid zelf, Hendrik Verwoerd, is nota bene geboren in Amsterdam. Als er één Europees land speciaal verbonden is met Mandela's strijd, is dat Nederland wel. Helaas stonden we dankzij onze roemruchte VOC(/WIC)-mentaliteit nogal aan de verkeerde kant.
das wel heel simpel gedacht

Zuid Afrika is altijd meer een Brits feestje geweest en dan nog zie ik niet waarom Nederlanders zich hier heel erg druk over zouden moeten maken

het is niet alsof we hem doodgeschopt hebben ofzo met onze VOC mentaliteit, de man was 95 en is gewoon een natuurlijke dood gestorven, een steunbetuiging prima maar laten we alstjeblieft niet gaan doen alsof het land op zin kop staat van de rouw
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Redactie Frontpage vrijdag 6 december 2013 @ 22:04:10 #162
145738 superworm
is erbij
pi_133999711
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

das wel heel simpel gedacht

Zuid Afrika is altijd meer een Brits feestje geweest en dan nog zie ik niet waarom Nederlanders zich hier heel erg druk over zouden moeten maken

het is niet alsof we hem doodgeschopt hebben ofzo met onze VOC mentaliteit, de man was 95 en is gewoon een natuurlijke dood gestorven, een steunbetuiging prima maar laten we alstjeblieft niet gaan doen alsof het land op zin kop staat van de rouw
Ben het verder met je eens hoor, vooral niet té veel aandacht en een al te goddelijk beeld van de man, graag. Het lijkt wel alsof-ie het stokje van Jezus heeft overgenomen; volgens de Volkskrant zijn zeven miljard mensen een vriend verloren, dat soort nonsens. Ook Mandela was mens en daarmee verre van perfect. Wilde alleen benadrukken dat Nederland (en idd het VK, dat overigens al vanaf 1960 de handen van Z-A aftrok, zie MacMillan's Wind of Change-speech) best wel wat geschiedenis heeft met Z-A -iig meer dan met Turkije of Rusland, waar we de afgelopen jaren van die idiote 'X-honderd jaar betrekkingen'-feestelijkheden mee hadden.
op FOK!
op Facebook
op de website
  vrijdag 6 december 2013 @ 22:14:08 #163
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_134000182
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:37 schreef superworm het volgende:

[..]

Prima verhaal in het RD - geschiedenis is niet zo zwart-wit als de heersende opinie van nu gebiedt. En dat de refo's wat achterliepen met het verwerpen van Apartheid is niet bepaald een wonder. Honderdduizenden Afrikaners zijn/waren gereformeerd, waaronder Hendrik Verwoerd zelve. Daarnaast is zoals gezegd Mandela nooit geliefd geweest (voor zijn vrijlating) bij de Conservatieven in het VK, en waren ook de Amerikanen niet overtuigd tot ze hem in 2008 van de terroristenlijst schrapten.

Wat ik me afvraag: zou het mogelijk zijn geweest om de militante tak van het ANC alsnog aanslagen en moorden te laten plegen, zónder er burgers bij te laten omkomen? Als in, alleen politieposten, militaire bases en -vliegvelden, noem maar op? Als je dát doet zou je dat onder een regime als dat van de Apartheid een vrijheidsstrijd kunnen noemen, zoals verzetsdaden tegen de Duitsers hier vaak hooggeplaatste officials troffen.

Zodrá je collateral damage gaat incalculeren - waar gehakt wordt vallen spaanders, jámmer van die onschuldige burgers - vind ik de term vrijheidsstrijder niet meer toepasselijk, dan wordt het terrorisme - de definitie is vrij letterlijk 'angst inboezemen om politieke doelen te bewerkstelligen.' Ook Nederlanders die destijds bij (bijvoorbeeld) een bomaanslag wísten dat ze ook willekeurige passanten zouden vermoorden, zou ik niet langer als verzetsstrijder classificeren. Vermoord je doelbewust burgers, of je nou voor de Verlichting zelve strijd of niet, dan ben je een terrorist.

Of zeg ik hier iets raars?
Toen viseerde men blanken. Toen zong men over het doden van blanken.

Nu viseert men blanken. En nu zingt men (ANC) over het doden van blanken. Ook al menen sommige blanke en joodse ANC'ers dat niet letterlijk, de domme zwarte extremisten in de miljoenen achterban wel. En dat moet men beseffen...! :(

In dat licht moet men ook extreem-rechtse blank-nationalistische organisaties van nu zien.

Die vermoorden geen zwarte burgers, geen zwarte agenten en doen voornamelijk aan zelfverdediging, versterking van hun eigen boerderijen en blanke dorpen nu, uit angst voor de tijd na 15 december als Mandela's erfenis weg is.... :'(

Ik vind het logisch dat blanken zich hierover zorgen maken. Ook mijn Nederlandse en Britse familieleden in rijke kustdorpen in de West-Kaap. Die hebben ook niet voor niets grote beveiligingsbedrijven en hoge elektrische hekken rondom hun villa's. Een kennis van mij heeft een wijnboerderij gekocht, maar hij is al bedreigd door enkele personeelsleden (ANC) die vanuit de slums van Johannesburg daar kwamen en door hem werden aangenomen. Hij moest hen meer betalen, of ze kwamen voor 2015 zijn boerderij leeghalen... :(

En zo zijn er zoveel sluimerende tekenen.

Maar goed de linkse goegemeente van de VARA, de anti-apartheids'helden' uit de polder en de Amsterdamse Grachtengordel worden niet gehinderd door énige kennis van zaken en ter zake.

En zoals de Amsterdamse Grachtengordel ver af staat van Ouderkerk aan den Amstel en Veenendaal, zo staat men ook ver af van de belevingswereld van de Afrikaners en Boeren in Zuid-Afrika, onze volksverwanten.

Overigens ben ik persoonlijk fel tegen apartheid. Ook de ARP-gereformeerden waren tegen sinds 1960, ook in Z-Afrika zelf. Ik ben katholiek en de rooms-katholieke Kerk in Zuid-Afrika had vooral Zoeloe-gelovigen en gelovigen uit Lesotho's stammen. Die waren grotendeels fel tegen Apartheid, maar deels ook gematigd-coöperatief en geen terroristen.... Wel waren veel buitenlandse (blanke) bisschoppen net zoals Tutu (anglicaans) actief in de anti-apartheidsbeweging buiten hun eigen land.

Zuma enz. komen uit tribaal nationalisme en primitivisme, maar ook uit een marxistisch jaren '60 milieu. Erg gevaarlijke mix voor een stabiel land in Afrika in de toekomst... :'(

Ik heb veel respect voor de zwarte leiders uit de zgn. Bantustans die, los van ANC, tot een evolutie uit apartheid trachtten te komen in het verleden.

Nu zijn die partijen nog slechts kleine resten, door ANC-intimidatie en -populisme (gratis geld werkt in Zuid Afrika beter dan goede idealen):

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Christian_Democratic_Party

Ook de koning van Lesotho is voor matiging, maar Lesotho is dan ook grotendeels zwart gewoon:
http://en.wikipedia.org/wiki/Letsie_III_of_Lesotho

[ Bericht 11% gewijzigd door Veldkamp op 06-12-2013 22:28:12 ]
  vrijdag 6 december 2013 @ 22:31:42 #164
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_134001046
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:27 schreef superworm het volgende:

[..]

Ten tijde van de invoering van Apartheid in 1948 hadden wij als Nederland daarop geen directe grote invloed, te druk met onze kolonie Nederlands-Indië, Nederlands-Suriname, Nederlandse Antillen, de Nederlandse wederopbouw na de oorlogsverwoestingen.... :Y

Dat Hendrik Verwoerd in Amsterdam is geboren, is niet meer dan toeval. Hij is niet in Amsterdam gevormd.

Overigens zouden de linkse anti-apartheidsactivisten dat niet geworden zijn, als zij als Boere waren opgegroeid. Of in een zwart ghetto zouden zijn opgegroeid als blanke.

Iedereen wordt door jeugd en andere ervaringen gevormd, ten voor(oor)dele of ten nadele... ;)
  vrijdag 6 december 2013 @ 22:34:06 #165
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_134001158
Dit is de huidige ANC-leiding, de president van Zuid Afrika sinds 2009, ANC-leider Jacob Zuma...

Vertrouwen in de toekomst? :N :N Ik ben niet naïef, PvdA-VARA-GroenLinks enz. enz.

Hoezeer Mandela ook terrorisme heeft afgezworen en zich lovenswaardig ingezet voor verzoening en een non-raciale democratie, het is Mandela niet gelukt om dit te bestendigen naar de toekomst. En ook onder Mandela tierden corruptie en geweld tegen blanken welig helaas... Niet alleen onder zijn latere ANC-opvolgers dus... :Y
pi_134002765
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:37 schreef superworm het volgende:

[..]

Ik meen dat MK-acties aan het begin inderdaad vooral 's nachts waren, of van tevoren 'ingebeld'. Er waren echter ook zeker aanslagen met veel doden.

Het Nederlands verzet in de oorlog was niet zo van de bomaanslagen, hoogstens op spoorlijnen. Maar jouw idee wordt al lastig als je bijvoorbeeld kijkt naar moordaanslagen op prominente burgers die collaboreerden, politieagenten en zo, in plaats van b.v. Duitse officiers.
pi_134008130
Dat hij een teleurstelling is voor zijn land is een feit. Hij was gewoon een slechte president die niet beter wist. De rijken werden rijker en de armen werden armer onder het ANC. Gelukkig zijn de laatste blanken gezuiverd in de jaren 90.

Tijdens apartheid gaf de regering nog om de townships, Zuma geeft geen klote om de townships. Dat is de nalatenschap van de eerste zwarte regering,
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_134008175
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Dat hij een teleurstelling is voor zijn land is een feit. Hij was gewoon een slechte president die niet beter wist. De rijken werden rijker en de armen werden armer onder het ANC. Gelukkig zijn de laatste blanken gezuiverd in de jaren 90.

Tijdens apartheid gaf de regering nog om de townships, Zuma geeft geen klote om de townships. Dat is de nalatenschap van de eerste zwarte regering,
Hoe kunnen ze wijzer zijn, neoliberalisme was de religie in die jaren...
I´m back.
pi_134008261
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hoe kunnen ze wijzer zijn, neoliberalisme was de religie in die jaren...
De blanken in Afrika vochten niet voor het neoliberalisme. Ze vochten voor hun thuis. Iets wat ze van het westen zelfs niet mochten behouden.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_134008505
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

De blanken in Afrika vochten niet voor het neoliberalisme. Ze vochten voor hun thuis. Iets wat ze van het westen zelfs niet mochten behouden.
Ik moet er over lezen, maar wat ik nu lees was Mandela een sociaaldemocraat die mee ging met het groot kapitaal... weet het ook niet hoor. Het was toen jaren 90 de mode bij sociaaldemocraten iig.
I´m back.
pi_134008602
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:02 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het heet ook niet voor niks De Wereld Draait Door, want zo is het natuurlijk wel, ook zonder Mandela.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_134008606
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik moet er over lezen, maar wat ik nu lees was Mandela een sociaaldemocraat die mee ging met het groot kapitaal... weet het ook niet hoor. Het was toen jaren 90 de mode bij sociaaldemocraten iig.
Mandela wist samen met de Klerk een burgeroorlog te voorkomen, Maar iedereen vergeet president de Klerk. Waarschijnlijk omdat hij blank was. Want een als je in Afrika woont kun je niet blank zijn,
  zaterdag 7 december 2013 @ 02:03:53 #173
2651 svann
night-hawk
pi_134008612
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

O, echt? :')

In heel Afrika moordt men elkaar op grote schaal uit.
Ook Zuid Afrika kende altijd al vrij veel geweld.
Het is heel wat dat daar een openlijke burgeroorlog is voorkomen.

Falende regering, onervaren bestuurders, teveel zelfverrijking, mee eens.
Maar het is ook wel verdomde moeilijk om in zo'n gespleten land het welvaartspeil van de grote massa te verbeteren.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_134008633
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 02:03 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Mandela wist samen met de Klerk een burgeroorlog te voorkomen, Maar iedereen vergeet president de Klerk. Waarschijnlijk omdat hij blank was. Want een als je in Afrika woont kun je niet blank zijn,
Nee, ik vergeet hem niet, hij was van vergelijkbare grootheid als Gorbatsjow. Iemand die toch voor mekaar kreeg binnen die regering om Mandela vrij te laten en een andere richting te kiezen.
I´m back.
  zaterdag 7 december 2013 @ 02:06:45 #175
417081 SimplyAlex
I agree to disagree
pi_134008648
Met de dood van Nelson Mandela is een groot leider en man overleden. Is mooi om te zien wat hij in zijn leven bereikt heeft, al moet er in Zuid Afrika nog veel meer gebeuren om alle problemen daar op te lossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')