quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 14:14 schreef Paapienarwal het volgende:
De titel moet de inhoud dekken en dat doet die ook:
'christelijk en toch geloven in de evolutietheorie'
Is dit eigenlijk wel mogelijk? Verloochen je dan niet de bijbel, dus het woord van God?
Want God heeft de mens speciaal gecreëerd en bij de evolutietheorie was het toeval maal toeval is de mens.
En deze mening dat christenen, die niet creationistisch zijn, eigenlijk geen christenen zijn, deel ik. Zelf ben ik Agnost. Evolutionistische christenen zijn naar mijn opvatting gewoon bang voor het feit dat de persoonlijke God niet valt te bewijzen/niet bestaat, maar zich er toch aan God vast hechten om desoriëntatie te voorkomen. Terwijl ze ook een beetje hun verstand te volgen door de Evolutietheorie te aanvaarden.quote:Compromis ondermijnt het gezag van de Bijbel
De Bijbel is Gods Woord en deze zal altijd stand houden (Ps 119:89). De mens is leugenachtig (Rom 3:4). Christelijke evolutionisten proberen Gods Woord te conformeren aan het woord der mensen. Dit is de verkeerde mentaliteit. We moeten menselijke beweringen juist toetsen aan het Woord van God (Hand 17:11).
De bijbel is een verzonnen boek. Dus dat staat los van god zelf. Beide zou mogelijk kunnen zijn dan.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:50 schreef Kyubey het volgende:
Ik ben het wel met OP eens. Er staan een paar zinnen in de bijbel over de schepping die je absoluut niet kunt "relativeren" of "anders interpreteren". Als je de schepping dus niet gelooft kun je jezelf geen christen noemen.
(Ik ben zelf geen christen meer)
Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat noch dat hij wel bestaat. Desondanks vind ik het altijd een prachtig argument om gelovigen, in dit geval (evolutionistische) christenen, om te prikkelen.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:04 schreef HSG het volgende:
Waarom in iets geloven wat toch niet bestaat. De evolutietheorie is gewoon logischer.
of ze gaan er, net als veel christenen van uit dat het geen letterlijke geschiedenis is, Augustinus schreef al (en ik parafraseer) "stop met het letterlijk uitleggen van alles in het oude testament want daardoor lijkt het alsof alle christenen een stelletje idioten zijn"quote:Op woensdag 4 december 2013 20:42 schreef Paapienarwal het volgende:
http://evolutie.eu/index.php/Bijbel/genesis-belangrijk.html
Deze site is van mening dat mensen die zowel christen als in de evolutietheorie geloven, geen ware christen zijn. Ik citeer even:
[..]
En deze mening dat christenen, die niet creationistisch zijn, eigenlijk geen christenen zijn, deel ik. Zelf ben ik Agnost. Evolutionistische christenen zijn naar mijn opvatting gewoon bang voor het feit dat de persoonlijke God niet valt te bewijzen/niet bestaat, maar zich er toch aan God vast hechten om desoriëntatie te voorkomen. Terwijl ze ook een beetje hun verstand te volgen door de Evolutietheorie te aanvaarden.
Ze geloven omdat het hun met de paplepel is ingegoten. Groeiden ze op in een andere omgeving dan geloofden ze op een hele andere manier of in iets heel anders.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:02 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat noch dat hij wel bestaat. Desondanks vind ik het altijd een prachtig argument om gelovigen, in dit geval (evolutionistische) christenen, om te prikkelen.
Ook is het zo dat de meeste christenen gewoon geen echte christenen zijn. Een christen vindt dat er een breuk is tussen mens en God. Jezus Christus zorgt voor een brug. Daarbij behoort totale onderwerping (Net zoals bij de Islam) aan JC/God.
Daar ben ik het met je eens. De omgeving bepaalt je referentiekader. Was jij misschien ergens anders geboren dan was jij overtuigt Jehova geweest of iets van dien aard.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:08 schreef HSG het volgende:
[..]
Ze geloven omdat het hun met de paplepel is ingegoten. Groeiden ze op in een andere omgeving dan geloofden ze op een hele andere manier of in iets heel anders.
De hogere macht is natuur zelf. Alleen mensen denkbeelden een "god" zodat zij een antwoord hebben op hun levensvragen.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:13 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Daar ben ik het met je eens. De omgeving bepaalt je referentiekader. Was jij misschien ergens anders geboren dan was jij overtuigt Jehova geweest of iets van dien aard.
Maar dat neemt nog niet weg dat je het niet bestaan van een hogere macht kunt bewijzen.
Weet je ook waar Augustinus dat heeft gezegd?quote:Op woensdag 4 december 2013 22:05 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
of ze gaan er, net als veel christenen van uit dat het geen letterlijke geschiedenis is, Augustinus schreef al (en ik parafraseer) "stop met het letterlijk uitleggen van alles in het oude testament want daardoor lijkt het alsof alle christenen een stelletje idioten zijn"
God, als hij bestaat, kan ook de natuur zijn en opgaan in de natuur. Misschien wel allesomvattend, zoals bij het Pantheïsme.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:14 schreef HSG het volgende:
[..]
De hogere macht is natuur zelf. Alleen mensen denkbeelden een "god" zodat zij een antwoord hebben op hun levensvragen.
Nog beter is het uitzoeken hoe het allemaal echt is ontstaan.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:18 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
God, als hij bestaat, kan ook de natuur zijn en opgaan in de natuur. Misschien wel allesomvattend, zoals bij het Pantheïsme.
Maar dan kom je uiteindelijke bij de ultieme onkenbare vraag, die ons menselijk denken (tot nu toe) te boven gaat. Want atheïst, agnost of theïst het blijft verwonderlijk hoe het gehele universum is ontstaan/geschapen uit het niets. Of er was altijd iets, wat geen begin of eind had.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:19 schreef HSG het volgende:
[..]
Nog beter is het uitzoeken hoe het allemaal echt is ontstaan.
Vertel.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:50 schreef Kyubey het volgende:
Ik ben het wel met OP eens. Er staan een paar zinnen in de bijbel over de schepping die je absoluut niet kunt "relativeren" of "anders interpreteren". Als je de schepping dus niet gelooft kun je jezelf geen christen noemen.
(Ik ben zelf geen christen meer)
maar het is 1 van de kerkvadersquote:Op woensdag 4 december 2013 22:16 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Weet je ook waar Augustinus dat heeft gezegd?
Augustinus was dus ook vanuit het creationistisch oogpunt een nepper.
Niet alle christenen nemen de bijbel letterlijk maar als parabel. Claimen dat mensen niet echt christen zijn omdat ze niet voldoen aan jouw verwachtingspatroon is een no true Scotsman fallacy.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:42 schreef Paapienarwal het volgende:
http://evolutie.eu/index.php/Bijbel/genesis-belangrijk.html
Deze site is van mening dat mensen die zowel christen als in de evolutietheorie geloven, geen ware christen zijn. Ik citeer even:
[..]
En deze mening dat christenen, die niet creationistisch zijn, eigenlijk geen christenen zijn, deel ik. Zelf ben ik Agnost. Evolutionistische christenen zijn naar mijn opvatting gewoon bang voor het feit dat de persoonlijke God niet valt te bewijzen/niet bestaat, maar zich er toch aan God vast hechten om desoriëntatie te voorkomen. Terwijl ze ook een beetje hun verstand te volgen door de Evolutietheorie te aanvaarden.
Dat is dus de uitdaging om het uit te zoeken. Het heeft even zijn tijd nodig maar dan is er een kleine kans dat we daar ook echt achter komen.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:24 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Maar dan kom je uiteindelijke bij de ultieme onkenbare vraag, die ons menselijk denken (tot nu toe) te boven gaat. Want atheïst, agnost of theïst het blijft verwonderlijk hoe het gehele universum is ontstaan/geschapen uit het niets. Of er was altijd iets, wat geen begin of eind had.
Mensen die niet heel erg thuis zijn in deze (non-wetenschappelijke) discussie, lijken vaak niet erg op de hoogte van de context.quote:Op zaterdag 30 november 2013 13:26 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Kan maar de evolutie theorie word ook veel meer gefinancierd, wrs omdat mensen dit graag willen en het andere niet. Evolutionisten kunnen dus ook krampachtig vasthouden aan hun opvattingen als je het op die manier wil bekijken, dat is een beetje kortzichtig. Sommige punten van de evolutie theorie zijn nou eenmaal niet bewezen dus ik wacht het persoonlijk gewoon af tot er misschien meer informatie is. Ik zou mijn opvattingen er in ieder geval niet van laten afhangen.
Vanuit de bijbel gezien zijn die 'christenen' geen echte christenen. Er staan inderdaad enkele parabels in, maar Genesis is geen parabel. Het is de basis van het christendom.quote:Op donderdag 5 december 2013 06:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niet alle christenen nemen de bijbel letterlijk maar als parabel. Claimen dat mensen niet echt christen zijn omdat ze niet voldoen aan jouw verwachtingspatroon is een no true Scotsman fallacy.
Christenen zijn mensen die christus accepteren als hun verlosser. Al dan niet letterlijk of op een niveau buiten de realiteit.
Offtopic; Je noemt jezelf steeds agnost maar ik denk niet dat je helemaal snapt wat dat inhoudt. Je denkt waarschijnlijk dat het een neutrale positie tussen theisme en atheisme in is. Dat klopt niet.
Tja, als je de bijbel letterlijk neemt, dan zijn christenen die de bijbel niet letterlijk nemen natuurlijk geen christenen.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:11 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Vanuit de bijbel gezien zijn die 'christenen' geen echte christenen. Er staan inderdaad enkele parabels in, maar Genesis is geen parabel. Het is de basis van het christendom.
Daar gaat het dus hele tijd om. Dat is ook min of meer mijn vraag: als je jezelf wel christen mag noemen als je de bijbel niet letterlijk neemt.quote:Op donderdag 5 december 2013 13:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja, als je de bijbel letterlijk neemt, dan zijn christenen die de bijbel niet letterlijk nemen natuurlijk geen christenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |