Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 27 december 2013 15:42 schreef Woods het volgende:
Wat bevindt zich eigenlijk onder de 747's cockpit, en bovenin? Vind het best apart dat je dan eigenlijk helemaal voorin het vliegtuig zit en de piloten boven je
De stoelen in een 747 staan tot helemaal voor in de punt.quote:Op vrijdag 27 december 2013 15:42 schreef Woods het volgende:
Wat bevindt zich eigenlijk onder de 747's cockpit, en bovenin? Vind het best apart dat je dan eigenlijk helemaal voorin het vliegtuig zit en de piloten boven je
Edit# Is dus als het goed is de keuken oid?
[ afbeelding ]
Dacht dat hij in samenwerking met Pan Am was ontwikkelt, althans dat kwam naar voren in een docu van Nat Geoquote:Op vrijdag 27 december 2013 15:47 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
EDIT: je foto doet het niet![]()
Onder de cockpit bevindt zich het voorste gedeelte van de pax/freight-ruimte, dus in geval van pax vaak First of Business class. Zelfde geldt voor de ruimte achter de cockpit.
In freighters bevindt zich achter de cockpit een aantal stoelen, keukentje, toilet e.d.
Soms reizen hier ook mensen mee die bij de vracht horen; bijvoorbeeld eigenaren van de vracht of personen die paarden begeleiden.
Van sommige freighters is de upper deck ook korter gemaakt (zodat er meer - hoge - vracht) op de main deck past.
Zoiets bijvoorbeeld (foto heb ik al een keer eerder gepost):
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)34685.jpg]afbeelding[/url] ]
De 747 is deels ontworpen voor een 'wedstrijd' die hij heeft verloren van de Lockheed C-5 Galaxy.
Maar daarvoor hadden ze een vrachtdeur voorin gewild en daarom moest de cockpit maar omhoog.
Overigens had Boeing al plannen voor een vliegtuig dat veel groter moest worden dan wat er tot dan toe was; o.a. door aandringen van Juan Trippe van Pan Am.
Toen de 747 dus in gebruik werd genomen was het dan ook een unieke verschijning. Unieker dan de A380 toen die verscheen.
Schiphol zal dit niet tegen willen gaan houden en KLM zal het niet tegen kunnen gaan houden. Ik denk zelf dat die 777-300 er in de zomer niet eens komt maar dat dit dan als de 380 gaat worden.quote:Op vrijdag 27 december 2013 17:27 schreef Tinos85 het volgende:
Hoe lang zal het duren voordat dat ook een A380 wordt. Al zal Schiphol/KLM dat wel tegen willen houden.
Ja klinkt eigenlijk wel logisch, een gebogen vleugel functioneert zo eigenlijk als één grote winglet.quote:Op vrijdag 27 december 2013 13:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Zeker. Zo'n gebogen vleugel is mogelijk dankzij composietmateriaal. En dit nieuwe design is efficiënter dan zo'n winglet op de vleugel plakken.
De 777 reeks kan bij lange na niet tippen aan de 747 of Concorde en dergelijke vliegtuigen, maar voor de rest is het een zeer interessante/mooie kist.
Nog zo'n vertekend perspectief (van een EK A380 in Dubai):quote:Op donderdag 26 december 2013 22:46 schreef Iemand91 het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)36520.jpg]afbeelding[/url] ]
Wel een pokke eind lopen al je helemaal achterin zin, zoals ik had bij LH. Maar idd wat een top dingquote:Op zaterdag 28 december 2013 23:20 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat is echt een gruwelijke kist inderdaad, die A340-600.
Maar nu lees ik overal dat de A346 van de markt verdrongen is door de B777-300ER omdat die zoveel zuiniger is.quote:Op zaterdag 28 december 2013 23:20 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat is echt een gruwelijke kist inderdaad, die A340-600.
Geen idee waarom die zuinigere motoren niet op een A340 gemonteerd worden, maar de hoge brandstofkosten zijn wel een issue van de diverse types A340. Cathay had meerdere A340-600 toestellen, maar die zijn allemaal verkocht.quote:Op zondag 29 december 2013 11:10 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar nu lees ik overal dat de A346 van de markt verdrongen is door de B777-300ER omdat die zoveel zuiniger is.
Maar de 777 is een veel ouder model dus de verbeterde zuinigheid moet van de nieuwere motoren komen, denk ik dan.
Maar waarom kan een 777 wel met zuinigere motoren worden uitgerust en veel andere types niet?
Is dat omdat die motoren zo groot moeten zijn, en dat ze min of meer toevallig wel onder een 777 passen en niet onder een 747 of A346?
Ja, als je zo redeneert moeten ze dus 2 motoren onder de A340 uithalen en op 2 gaan vliegenquote:Op zondag 29 december 2013 12:10 schreef Sunri5e het volgende:
2 tegenover 4 motoren scheelt altijd in de brandstof en onderhoudskosten.
Nee tuurlijk redeneer ik niet zo. Ik redeneer alleen dat de 777 veel efficiënter is dan de A340 waardoor deze de concurrentiestrijd heeft verloren. De motoren van de 777 leveren 512kn per stuk en die van de A340 rond de 255kn per stuk.quote:Op zondag 29 december 2013 12:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ja, als je zo redeneert moeten ze dus 2 motoren onder de A340 uithalen en op 2 gaan vliegen![]()
Beide vliegtuigen hebben een bepaalde stuwkracht nodig om bij de benodigde snelheid de luchtweerstand te overwinnen. De een doet dat met 2, de ander met 4 motoren.
De 777 is ouder dan de 340 dus bij Airbus zouden ze wel heel dom zijn om iets te willen verkopen wat een ander al eerder en beter kon.
Dus zit het in de ontwikkeling van de motoren die wel onder een 777 passen en niet onder een 340
A340 kwam net iets eerder uit. De prijs van vliegtuigen lijkt ook alsmaar te stijgen, dit zal waarschijnlijk afnemen naarmate er meer worden verkocht maar de 777X kost een whopping +/-$370 miljoen waar een A380 $400 miljoen moet opbrengenquote:Op zondag 29 december 2013 12:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ja, als je zo redeneert moeten ze dus 2 motoren onder de A340 uithalen en op 2 gaan vliegen![]()
Beide vliegtuigen hebben een bepaalde stuwkracht nodig om bij de benodigde snelheid de luchtweerstand te overwinnen. De een doet dat met 2, de ander met 4 motoren.
De 777 is ouder dan de 340 dus bij Airbus zouden ze wel heel dom zijn om iets te willen verkopen wat een ander al eerder en beter kon.
Dus zit het in de ontwikkeling van de motoren die wel onder een 777 passen en niet onder een 340
Een single engine van een 747 kost al $20 miljoenquote:Op zondag 29 december 2013 18:25 schreef Bitlord het volgende:
Dan denk je dat een hogesnelheidstrein duur is met ¤3 miljoen per wagon.
En dan kan je nog weinig. Heb je bijv. nog een stuk spoor (HSL á 7.195 miljoen euro) nodig, waarmee je dan ook alleen maar een behoorlijk beperkt traject kunt afleggen. De Polderbaan (320 miljoen) kan je de hele wereld mee bereikenquote:Op zondag 29 december 2013 18:25 schreef Bitlord het volgende:
Dan denk je dat een hogesnelheidstrein duur is met ¤3 miljoen per wagon.
Ten tijde dat de -KCK eruit ging kwam de -EZY erin. Vandaarquote:Op zondag 29 december 2013 19:13 schreef Thetallguy het volgende:
Topictitel is ook alweer achterhaald trouwens. De -EZZ is er ook al.
Is de romp en de vleugels van de 777 efficiënter, of zijn puur de motoren van de 777 efficiënter? (doordat ze meer kN uit een liter kerosine kunnen halen)quote:Op zondag 29 december 2013 14:22 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Nee tuurlijk redeneer ik niet zo. Ik redeneer alleen dat de 777 veel efficiënter is dan de A340 waardoor deze de concurrentiestrijd heeft verloren. De motoren van de 777 leveren 512kn per stuk en die van de A340 rond de 255kn per stuk.
De stuwkracht van de A340 en 777 zijn dus ongeveer gelijk maar dan is de 777 qua verbruik en helemaal qua onderhoud een stuk goedkoper.
Dit is volgens mij Hangaar 11quote:Op zondag 29 december 2013 21:27 schreef Zuivelkoe het volgende:
Ben laatst met mijn studie op een excursie geweest bij KLM op schiphol-oost bij hangar 14 en E&M. Toch heel gaaf als die deur van de hangar opengaat en je een md-11, 777 en a330 ziet staan. Prachtig
[ afbeelding ]
1. de 777 is niet ouder dan de A340. De A340 is juist ouder dan de 777. Zowel de introductiemodellen (777-200 vs A342) als de specifieke modellen die je noemt (777-300ER vs A346).quote:Op zondag 29 december 2013 11:10 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar nu lees ik overal dat de A346 van de markt verdrongen is door de B777-300ER omdat die zoveel zuiniger is.
Maar de 777 is een veel ouder model dus de verbeterde zuinigheid moet van de nieuwere motoren komen, denk ik dan.
Maar waarom kan een 777 wel met zuinigere motoren worden uitgerust en veel andere types niet?
Is dat omdat die motoren zo groot moeten zijn, en dat ze min of meer toevallig wel onder een 777 passen en niet onder een 747 of A346?
Bedankt voor de info maar het beantwoordt helaas ook niet mijn vragen.quote:Op maandag 30 december 2013 01:01 schreef OEM het volgende:
[..]
1. de 777 is niet ouder dan de A340. De A340 is juist ouder dan de 777. Zowel de introductiemodellen (777-200 vs A342) als de specifieke modellen die je noemt (777-300ER vs A346).
2. een A340 met twee motoren is een A330 (of beter gezegd: een A330 met 4 motoren is een A340)
3. de vervanger van Airbus voor de A340-600 met twee motoren is de A350-1000
Het grote probleem van de A346 is dat die veel te zwaar is (nog even los van het extra gewicht door de 2 extra motoren). De A346 is veel zwaarder dan een vergelijkbare 773ER. Dan kun je er zuinigere motoren onder hangen, maar dat gaat het probleem niet oplossen.quote:Op zondag 29 december 2013 11:10 schreef Nieuwschierig het volgende:
Maar nu lees ik overal dat de A346 van de markt verdrongen is door de B777-300ER omdat die zoveel zuiniger is.
Als je met andere types de quads bedoelt: de twee extra motoren zorgen voor extra gewicht en extra drag. Een vergelijkbare twin heeft dus altijd het voordeel. Als zo'n twin op de markt is, is het al snel onrendabel omdat je met je quad altijd achter de feiten aanloopt.quote:Maar waarom kan een 777 wel met zuinigere motoren worden uitgerust en veel andere types niet?
Inderdaad. En dan kom je dus uit bij de A330. En die doet het vrij goed. De A346 re-enginen heeft zoals gezegd geen zin: veel te zwaar. Daar is nu de A350-1000 voor.quote:Op zondag 29 december 2013 12:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ja, als je zo redeneert moeten ze dus 2 motoren onder de A340 uithalen en op 2 gaan vliegen![]()
Aha, kijk dat is nieuwe info. De 773 is dus ook zonder de motoren al een meer economisch ontwerp.quote:Op maandag 30 december 2013 11:19 schreef OEM het volgende:
[..]
Het grote probleem van de A346 is dat die veel te zwaar is (nog even los van het extra gewicht door de 2 extra motoren). De A346 is veel zwaarder dan een vergelijkbare 773ER. Dan kun je er zuinigere motoren onder hangen, maar dat gaat het probleem niet oplossen.
Dus zo'n dikke 777 motor is niet 2x zo zwaar als een ouder type die de helft van het vermogen levert?quote:[..]
Als je met andere types de quads bedoelt: de twee extra motoren zorgen voor extra gewicht en extra drag. Een vergelijkbare twin heeft dus altijd het voordeel. Als zo'n twin op de markt is, is het al snel onrendabel omdat je met je quad altijd achter de feiten aanloopt.
De romp van de A340-600 is in wezen dezelfde romp als die van de A300. De 777 romp was een clean sheet design.quote:Op maandag 30 december 2013 16:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
Aha, kijk dat is nieuwe info. De 773 is dus ook zonder de motoren al een meer economisch ontwerp.
Bedankt
Het is niet alleen het gewicht van de motoren zelf. De vleugels moeten versterkt (lees: verzwaard) worden voor de buitenste motoren. Twee extra motoren betekent twee keer zoveel ophangingen, leidingen, etc, etc. Dat gaat wel aantikken.quote:Dus zo'n dikke 777 motor is niet 2x zo zwaar als een ouder type die de helft van het vermogen levert?
Ik had verwacht dat het ongeveer wel in verhouding zou liggen.
Die heb ik nog nooit gezien. Waarschijnlijk de start van de samenwerking toen der tijd tussen klm en delta?quote:Op dinsdag 31 december 2013 13:52 schreef Woods het volgende:
Wat is hier de gedachte achter: [ afbeelding ]
Niet helemaal de start. In 1993 is de samenwerking van start gegaan en dat zorgde voor een flinke toename in passagiers voor beide maatschappijen. In 1997 is deze samenwerking verder uitgebouwd en ten ere daarvan is deze beschildering aangebracht.quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:00 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Die heb ik nog nooit gezien. Waarschijnlijk de start van de samenwerking toen der tijd tussen klm en delta?
KLM en Northwest jaquote:Op dinsdag 31 december 2013 14:00 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Die heb ik nog nooit gezien. Waarschijnlijk de start van de samenwerking toen der tijd tussen klm en delta?
Bron.quote:Met de start van het nieuwe jaar behaalt de luchtvaart een bijzondere mijlpaal: op 1 januari is het precies honderd jaar geleden dat de eerste commerciële lijndienstvlucht plaatsvond. De St. Petersburg-Tampa Airboat Line startte op 1 januari 1914 een lijndienst van St. Petersburg in Florida naar het dertig kilometer verderop gelegen Tampa.
De eerste betalende passagier was Abraham C. Pheil, de burgemeester van Tampa. De eerste airline piloot was de 25-jarige Tony Jannus.
Een ticket voor een enkele reis voor de vlucht van 23 minuten kostte destijds vijf dollar. De vlucht werd uitgevoerd met een Benoist XIV, een uit hout, linnen en kabels vervaardigde tweedekker vliegboot waarbij zowel de piloot als de passagier in de open lucht zat.
De St. Petersburg-Tampa Airboat Line hield het slechts drie maanden vol. In deze periode werden 1205 passagiers vervoerd. Een voorzichtig begin, maar een eerste stap was gezet. Pas na de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) kwam het commerciële vliegverkeer tot wasdom.
Er is in een eeuw veel veranderd. In 2013 zijn volgens brancheorganisatie IATA door luchtvaartmaatschappijen wereldwijd voor het eerst meer dan drie miljard luchtreizigers vervoerd.
N.a.v. de Tupolev eens wat verdiept in de Concorde, ik was hem helemaal vergetenquote:Op dinsdag 31 december 2013 14:31 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag 100 jaar geleden dat de commerciële luchtvaart begon:
[..]
Bron.
En van hier.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En ook vandaag in 1968 de eerste vlucht van een supersonisch passagiersvliegtuig d.m.v. de Tuplolev TU-144.
[ afbeelding ]
Dat artikel praat over een rechtszaak die KLM zou kunnen gaan indienen en dat hebben ze ook gedaan. Deze zaak hebben ze gewonnen.quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:32 schreef OEM het volgende:
Ook wel de "alliance from hell" genoemd. Artikel met wat achtergrondinformatie over de herrie achter de schermen.
Hier nog een bekende KL/NW livery (geen idee of die met dezelfde alliantie te maken heeft):
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)05951.jpg]afbeelding[/url] ]
Ondanks dat de CC uit mijn tijd komt en ik toen al geen jongen/student meer was blijf ik het jammer vinden dat ik nooit de gelegenheid ( en het geld) had om hierin een vlucht te maken.quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:46 schreef Woods het volgende:
N.a.v. de Tupolev eens wat verdiept in de Concorde, ik was hem helemaal vergetenKomt waarschijnlijk omdat hij voor mijn tijd is. Wat een ding!
![]()
Jazeker.quote:Op dinsdag 31 december 2013 15:51 schreef Sunri5e het volgende:
Is hij überhaupt wel een in EHAM geweest?
http://www.airliners.net/(...)ds=bac+concorde+ehamquote:Op dinsdag 31 december 2013 15:51 schreef Sunri5e het volgende:
Is hij überhaupt wel een in EHAM geweest?
Promotie, charter; you name it.quote:
Er zijn geloof ik inderdaad groepen mensen bezig met zowel de Concorde als de TU-144 en misschien gaat dat ding ook nog wel een keer de lucht in, maar commerciële vluchten met een supersonisch vliegtuig zie ik niet meer gebeuren. Misschien over tientallen jaren via de ruimte o.i.d., maar zoals een Concorde/TU-144? Nee. Brandstofkosten blijven alleen maar stijgen dus zoiets is gewoon niet meer te doen.quote:Ik zie trouwens dat ze in 2010 nog onderzocht hebben om hem weer te laten vliegen en dat ze bezig zijn met een opvolger. Iemand die hier meer over weet?
Lang niet zo mooi als de oude livery met mooi kaal aluminium; maar ja; dat kan niet met composite materialen...quote:Op vrijdag 3 januari 2014 00:04 schreef larsico het volgende:
De livery van new American is bekend:
[ afbeelding ]
Gewonnen met 52% van de stemmen tov. het andere ontwerp voor de staart. Scheelt ze tenminste het weer omkleuren van alle kisten die het afgelopen jaar al dit kleurenschema gekregen hebbenquote:Op vrijdag 3 januari 2014 00:04 schreef larsico het volgende:
De livery van new American is bekend:
[ afbeelding ]
Air Canada heeft in het verleden toch wel op Schiphol gevlogen?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:18 schreef Iemand91 het volgende:
We kunnen straks 3 nieuwe maatschappijen op Schiphol verwachten:
- Philippine Airlines gaat met een 777-300ER naar Manilla.
- Qatar met een A330-300 naar Doha
- Air Canada met een A319 (St. Johns - London Heathrow - Amsterdam en terug).
Cathay heeft onlangs 21 777-9x, 3 777-300ER en 1 747-8F besteld. Daarmee komt de totale orders voor een 747 op 1543. De 747 heeft (inclusief deze 747-8F) 1534 orders; en hiermee heeft de 777 nu de 747 van de troon gestoten als meest verkochte wide-body.
Dit betekend helaas wel dat Cathay dit jaar met 13 747's (pax) is begonnen maar eindigt met 7.![]()
En over de 777 gesproken; net nog eens nagekeken en van alle 777 geleverd (1157 in november 2013) zijn er op dit moment 14 niet meer actief;
- 3 afgeschreven: Asiana in San Francisco 2013, BA op Heathrow 2008 en een Egyptair waarvan in 2011 de cockpit op Cairo is uitgebrand.
- 3 gesloopt: de bekende van Singapore in 2012, een van Air India (oud United Airlines) in 2011 en Varig (oud BA / oud Khalifa hoewel die er niet mee heeft gevlogen) in 2009. Die van Air India en Varig waren biede non-ER 200's. (niet verwonderlijk) en waren respectiefelijk de 8e en 19e 777 ooit gebouwd.
- 8 in storage: 1 Transaero, 1 Thai, 2 Singapore, 2 Malaysia, 1 Egyptair en 1 Pakistan.
De jongste (Thai) is van 2007 maar die schijnt weer terug te gaan naar Jet Airways.
De Pakistan gaat straks ook weer de lucht in en 1 Malaysia gaat naar GA TELESIS LLC (lease-maatschappij)
Dus straks 12 niet meer actief.
Alle scrapped/storage/afgeschreven toestellen zijn (voor de scrapped/storage niet verwonderlijk) -200/-200ER toestellen, op de Thai en Pakistan in storage na. Die Pakistan stond er op er eind december zo bij (op dit moment zitten er weer motoren, nose cone e.d. aan):
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)71749.jpg]afbeelding[/url] ]
Mooie insider info!quote:Op vrijdag 3 januari 2014 16:18 schreef Iemand91 het volgende:
We kunnen straks 3 nieuwe maatschappijen op Schiphol verwachten:
- Philippine Airlines gaat met een 777-300ER naar Manilla.
- Qatar met een A330-300 naar Doha
- Air Canada met een A319 (St. Johns - London Heathrow - Amsterdam en terug).
Cathay heeft onlangs 21 777-9x, 3 777-300ER en 1 747-8F besteld. Daarmee komt de totale orders voor een 747 op 1543. De 747 heeft (inclusief deze 747-8F) 1534 orders; en hiermee heeft de 777 nu de 747 van de troon gestoten als meest verkochte wide-body.
Dit betekend helaas wel dat Cathay dit jaar met 13 747's (pax) is begonnen maar eindigt met 7.![]()
En over de 777 gesproken; net nog eens nagekeken en van alle 777 geleverd (1157 in november 2013) zijn er op dit moment 14 niet meer actief;
- 3 afgeschreven: Asiana in San Francisco 2013, BA op Heathrow 2008 en een Egyptair waarvan in 2011 de cockpit op Cairo is uitgebrand.
- 3 gesloopt: de bekende van Singapore in 2012, een van Air India (oud United Airlines) in 2011 en Varig (oud BA / oud Khalifa hoewel die er niet mee heeft gevlogen) in 2009. Die van Air India en Varig waren biede non-ER 200's. (niet verwonderlijk) en waren respectievelijk de 8e en 19e 777 ooit gebouwd.
- 8 in storage: 1 Transaero, 1 Thai, 2 Singapore, 2 Malaysia, 1 Egyptair en 1 Pakistan.
De jongste (Thai) is van 2007 maar die schijnt weer terug te gaan naar Jet Airways.
De Pakistan gaat straks ook weer de lucht in en 1 Malaysia gaat naar GA TELESIS LLC (lease-maatschappij)
Dus straks 12 niet meer actief.
Alle scrapped/storage/afgeschreven toestellen zijn (voor de scrapped/storage niet verwonderlijk) -200/-200ER toestellen, op de Thai en Pakistan in storage na. Die Pakistan stond er op er eind december zo bij (op dit moment zitten er weer motoren, nose cone e.d. aan):
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)71749.jpg]afbeelding[/url] ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |